Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ISS krijgt na 20 jaar nieuwe printers die zijn aangepast voor gewichtloosheid

Het ISS beschikt over tal van geavanceerde instrumenten, maar ook over twee twintig jaar oude Epson 800-printers. Het onderhoud van deze inkjetprinters is te lastig geworden. Daarom worden ze binnenkort vervangen door printers van HP die zijn gemodificeerd voor gewichtloosheid.

Printen in het ISS is noodzakelijk, niet alleen voor kiekjes van het thuisfront, maar ook om werkdocumenten en procedureomschrijvingen op papier te hebben als de stroom uitvalt en er geen gebruik kan worden gemaakt van de aanwezige computerschermen.

Epson ging niet in op een uitnodiging van de NASA om een nieuwe printer te ontwikkelen; HP deed dat wel. Een manager van de NASA, Stephen Hunter, heeft in een interview met website Collectspace gezegd dat de astronauten weer gebruik wilden maken van een bestaande commerciële printer, die vervolgens wordt aangepast. Het probleem daarbij is dat printers vandaag de dag meer kunnen dan alleen printen. Scannen en kopiëren is handig, maar als de glasplaat in de ruimte zou breken, kan dat meteen een noodsituatie opleveren. Een van de modificaties is dan ook het verwijderen van de glasplaat.

Uiteindelijk viel de keuze op een bestaande OfficeJet 5740-printer. Volgens Hunter is de printer van HP op het punt van papiertoevoer al erg geschikt voor werking in gewichtloze situaties, doordat een kleine arm het papier in de printer brengt en een rolsysteem de bovenkant van het papier optilt. Op dit punt waren geen serieuze aanpassingen nodig.

Dat lag anders bij het opvangen van de eenmaal geprinte velletjes. Zonder de toevoeging van een fixering bij het opvangen van de prints zou de cabine binnen de kortste keren vol zitten met ronddwarrelende A4'tjes. Om dit op te lossen werd een door een 3d-printer gemaakt speciaal onderdeel aan de printer toegevoegd, een soort lade met flexibele vingers die de zwaartekracht simuleert die het papier als het ware pakt.

Inkt kan ook een probleem zijn in de ruimte. Laserprinters werden als te gevaarlijk beschouwd, onder meer vanwege de te grote stroombehoefte, maar ook omdat rondzwevende, gelekte inkt tot vervuiling kan leiden. Bij de cartridges en printkoppen waren geen modificaties noodzakelijk, maar toch kunnen in theorie inktdruppels uit de printer ontsnappen. Om dat probleem op te lossen, heeft HP veel open ruimte in de printer opgevuld en zijn veel openingen met tape afgeplakt. Verder zijn er aanpassingen gedaan aan het systeem dat de printkop beweegt, en is de printer van vuurvaste materialen gemaakt.

Een exemplaar van de nieuwe, aangepaste printer, genaamd HP Envy ISS, is onderweg naar het ISS, nadat het maandag met een Dragon-capsule is gelanceerd door een Falcon 9-raket van SpaceX. De printer wordt waarschijnlijk ergens in mei voor het eerst in gebruik genomen.

Onder is de aangepaste HP Envy ISS te zien

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-04-2018 • 13:11

75 Linkedin Google+

Reacties (75)

Wijzig sortering
An sich leuk om te lezen hoe een bestaande printer wordt gemod voor space. Alleen om kiekjes uit te printen van het home front zou wat mij betreft niet hoeven, daar heb je de e-ink schermen en tablets voor. Ik vraag mij af of een good-ol dot matrix printer geen goed idee zou zijn voor in de ruimte. Volgens mijn voldoende resolutie, hoge betrouwbaarheid en papier op een rol dat niet weg zweeft.

Waarom een pen ontwikkelen die onderste boven kan schrijven (Nasa, miljoenen dollars) als je ook een potlood kunt gebruiken (Russen).
De Russen en de Amerikanen gebruikte potloden, maar potloden zijn problematisch. Je moet ze slijpen waardoor hout en grafiet (geleidend) alle kanten op kan gaan, de puntjes breken af en ze zijn scherp. De ontwikkeling van de pen kwam na een controverse over speciaal ontwikkelde potloden die een paar honderd dollar per stuk kosten. De bedoeling was dat deze potloden makkelijk te gebruiken waren en sommige problemen oploste, maar in de praktijk waren ze afschuwelijk in gebruiken en grotendeels waardeloos.

Fischer sprong hier heel handig op in door zijn "space pen" spot goedkoop te verkopen aan de Amerikanen EN de Russen, dus de Russen gebruikte de pen ook.

Die urban legend klopt dus geen zak van en uiteindelijk is het allemaal niks anders als een marketing truc van een commercieel bedrijf.

https://www.youtube.com/watch?v=LbYOdS9_vo0
Lekker, al dat grafiet in de lucht. Zal niet zo goed zijn voor de apparatuur, lijkt me.
Waarom een pen ontwikkelen die onderste boven kan schrijven (Nasa, miljoenen dollars) als je ook een potlood kunt gebruiken (Russen).
En dat is dus een broodje aap verhaal
Omdat een potlood bij het schrijven stof produceert dat kortsluiting kan veroorzaken en in brand kan vliegen. Bovendien heb je met een afgebroken punt hetzelfde gevaar. Bovendien heeft Fisher die pen zelf ontwikkeld, en blijkbaar is het ook op aarde een commercieel succes want ze verkopen ze nog steeds.

Het lijkt me best dat ze een dot-matrix printer overwogen hebben, maar dat er redenen zijn om 'm niet te gebruiken (beeldkwaliteit, bijvoorbeeld ook voor diagrammen; kosten, zowel voor het ding zelf als voor transport omhoog; etc.)
Is een fabel dat van die potlood en de NASA en Roscomos.
om werkdocumenten en procedureomschrijvingen op papier te hebben als de stroom uitvalt en er geen gebruik kan worden gemaakt van de aanwezige computerschermen.
Als in het ISS de ‘stroom uitvalt’ zou ik me zorgen maken om de zuurstoftoevoer en verwarming, niet om procedures. Maar wellicht zijn die procedures nodig om de elektriciteitsvoorziening zo snel mogelijk te herstellen.

edit:
Hoe lees je papieren documenten zonder licht? Het lijkt me niet dat ze kaarsen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 3 april 2018 15:56]

Juist bij zulke zaken is het van belang de procedures te volgen, die zijn en worden continue getest en waar nodig aangepast, zodat ground-control, maar ook mede-ISS mensen, precies weten wat ze moeten doen en wat er al gedaan is.

Zuurstof is ook niet opeens 'op', daar hebben ze voldoende tijd voor om de procedures bij zulke incidenten te volgen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 april 2018 13:49]

Hoe lees je papieren documenten zonder licht? Het lijkt me niet dat ze kaarsen gebruiken.
Ik denk met hun smartphone, in flight mode.
Of wellicht toch met een (automatische) zaklamp?
Mijn punt is dat als je de batterij van je zaklamp kunt vertrouwen, waarom niet die van een tablet/Ereader?
Procedures om die zuurstof en verwarming terug in gang te krijgen misschien ? :)
Zou dat niet gescheiden zijn?
Als dat niet zou zijn dan zou bij experiment of handeling het risico bestaan dat je stikt...
Ja precies, als de stroom uitvalt is dat natuurlijk een enorme noodsituatie. Niet alleen verwarming maar ook koeling. De temperatuur aan de buitenkant loopt tussen de +250 en -250 graden Celsius. En de zuurstof inderdaad, al zullen ze wel flessen hebben, maar uiteindelijk gaat de CO2 zich ook ophopen en dat is ook gevaarlijk.

Maar ik neem aan dat die procedures vaak veranderen en dus opnieuw uitgeprint moeten worden (elke keer moeten wachten tot iemand een printje vanaf de grond meestuurt is niet handig natuurlijk).

Ook zal er een noodprocedure zijn om met spoed terug naar Aarde te keren als het niet lukt de stroom weer aan de gang te krijgen. Die zal een heleboel kantjes lang zijn en waarschijnlijk ook vaak veranderen i.v.m. de orbit parameters.

En v.w.b. lezen zonder licht: Ze zullen vast wel wat zaklampen hebben ;)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 3 april 2018 14:56]

Maar de hamvraag: wat moet de instant-ink service nu wel niet gaan kosten :)
Ik heb het net even uitgerekend, maar je inkt word ongeveer 3 keer zo duur ;)
De inkt kost ongeveer 2.60 per gram : http://store.hp.com/Nethe...x?id=C2P05AE&opt=&sel=SUP
1 gram de ruimte inschieten kost ongeveer 4.70 met een Falcon 9: https://www.quora.com/Roc...ng-1-kg-weight-into-space

Ps ik weet dat er wisselkoers verschillen zijn, dat die dingen in een cartridge zitten die veel meer weegt dan de inkt die er in zit, en dat lanceren in een dragon capsule het gewicht behoorlijk verhoogt, en dat je niet 1 cartridge kan lanceren tegen die prijs :D
In de praktijk zal het een veelvoud zijn. Iets simpelweg de ruimte inschieten zorgt er nog niet voor dat het bij het ISS aankomt. Vergeet alle benodigde controles, certificeringen, verpakking etc ook niet. Het afval moet je ook weer kwijt.
De dragon capsule voert op de terugweg afval af. Dus dat is geen probleem.
Wel moet de dragon mee op de heenweg. En dan kan er maar 6 ton cargo mee. Nasa betaalt 125 miljoen per ritje.
Certificering? Voor wie? NASA is zijn eigen baas afaik.. En alhoewel NASA complexe dingen doet, zijn een deel praktische zaken vergelijkbaar met huis, tuin en keuken oplossingen. Niet alles is complex... Integendeel.. Less is more.. Indien mogelijk..
Met de prijzen van een inktpotje kun je ze bijna gratis naar de ruimte schieten.

* Arfman aait z'n all in one kleurenlaser nog maar eens
/quote
Laserprinters werden als te gevaarlijk beschouwd, onder meer vanwege de te grote stroombehoefte, maar ook omdat rondzwevende, gelekte inkt tot vervuiling kan leiden.
/quote

Welke laserprint heeft dan inkt???
Toner is een vorm van inkt, misschien niet heel duidelijk verwoord. Juist dit fijne stof kan voor vervuiling zorgen.
Nee niet echt, dat zijn echt 2 hele verschillende dingen. Er is wel een toner-like inkt, zoals de Phaser (later opgekocht door Xerox) en Oce ColorWave modellen. Dat zijn vaste materialen die onder hitte zich laten verjetten op papier (of andere ondergronden) en dan weer uitharden. Het toner procede is echt heel erg anders en zeker niet zoals inkt.

Dat kleine stofdeeltjes (toner maar ook de developer) vervelend zijn, zeker wanneer het door gewichtloosheid overal rondzweeft, kan ik me heel goed voorstellen. Maar de vergelijkenis met inkt is echt incorrect.
Zijn dat dezelfde deeltjes die voor fijnstof zorgden in vroegere laserprinters?
Elke. Toner is een vaste druppel inkt met een metaaldeeltje.
Het metaaldeeltje blijft door de statische lading op het papier hangen. Om vervolgens door een hete rol gesmolten te worden waardoor het op/in het papier fixeert.
Je bedoelt inkt in vaste vorm? Poeder dus? En dat heet dan nog steeds inkt?

Oprecht verwonderd..

edit: comments hieronder hebben het al uitgelegd..

I'll let my self out..

[Reactie gewijzigd door Liberteque op 3 april 2018 16:03]

Nee, toner heet zeker geen inkt, jij kent het verschil echt niet, maar goed.

Het staat overigens hier nergens uitgelegd. En toners met inktpoeder, dat zegt het al helemaal! Toners krijgen de kleur van metaal (zwart) of pigmenten (de kleur). Niet van inkt.
Dacht je dat een laserprinter de patronen letterlijk in het papier brandt?
Nee, het is toner die vaak met een carrier (developer) overgebracht wordt op een drum of band en dan getransferred wordt en gefused naar papier. Bij unaire toner heb je geen helpende component, al bestaan die printers bijna niet meer.

Bij inkt verjet je de druppel door middel van koken (HP) of met een piezo element (Canon, Epson).

De eigenschappen om het op papier te krijgen zijn heel anders en de eigenschappen van het materiaal ook. De vergelijking is dus gewoon foutief.
Euh, ik dacht dat Canon ook gebruik maakt van thermische inkjets zoals HP en dat alleen Epson de micro-piezo technologie gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Fredi op 4 april 2018 04:55]

Nou tonerpoeder is toch ook inkt? Daarbij ook nog eens in de meest onwenselijke vorm als het om vervuiling gaat.
Laserpinters gebruikers toners met inktpoeder, nasty stuff... Wil je niet hebben rondvliegen.
Toch maar terug naar the good-old matrix printer? :Y)

Of zijn ze dan bang dat ze weer op eBay moeten gaan shoppen voor reserve-onderdelen, net als voor hun 8086 processoren?!?
Daar zat ik dus ook aan te denken.
Het scannen van documenten kun je ook met een digitale camera doen. Om voor procedures en werkdocumenten een complete kleurenprinter aan te passen, is dat niet wat overkill?
En matrix printers zoals deze Lexmark 2580+ zijn nog steeds nieuw verkrijgbaar. Volgens mij zijn deze ook goedkoper in onderhoud, minder risico met inkt die rondzwerft.
De inktribbons zijn goedkoper, lichter en kleiner dan de inktcartridges (wat weer gunstig is voor transport) en gaan volgens mij ook nog langer mee.

edit hieronder
Met kettingpapier voorkom je ook dat het papier de hele cabine door zwerft, mits je even een eenvoudige geleider aan de uitvoerkant regelt :).

[Reactie gewijzigd door walteij op 3 april 2018 13:29]

Ik kan me voorstellen dat in een internationaal ruimtestation de noodprocedures gebruik maken van kleur omdat dat universeler is dan taal. Een afbeelding van een console waarbij de kleuren op de afbeelding kloppen met de werkelijkheid, maakt het een stuk eenvoudiger om uit te leggen wat je op enig moment moet doen.

Maar dat is mijn aardbewonersbrein aan het werk.
Dit is dan ook het enige argument om kleur te gebruiken voor de prints.

Alleen is dit al op te lossen door gewoon kwalitatief goede handleidingen en procedures te schrijven.
Geen lappen met tekst, maar kort, bondig en duidelijk (al dan niet met een zwart-wit plaatje er bij).
Mijn aardbewonersbrein heeft een schurfthekel aan handleidingen die afhankelijk zijn van de plaatjes. De plaatjes moeten er zijn ter ondersteuning. De tekst in de handleiding moet altijd leidend en duidelijk zijn.
Mijn aardbewonersbrein heeft een schurfthekel aan handleidingen die afhankelijk zijn van de plaatjes. De plaatjes moeten er zijn ter ondersteuning. De tekst in de handleiding moet altijd leidend en duidelijk zijn.
Let op dat Hoppa! noodprocedures noemt. Voor gewone procedures heb je gelijk, maar noodprocedures moet je instinctief goed uit kunnen voeren. Goede (korte) tekst en goede aansluitende plaatjes zijn daar beide belangrijke onderdelen van.
En de doos met kettingpapier zelf dan - hoe ga je die + inhoud op zn plek houden? ;)
Op ongeveer dezelfde manier als ik dat vroeger deed, namelijk in de doos onder de printer. Een opening boven in de doos maken waar het kettingpapier doorheen gevoerd kan worden en de doos zelf met een eenvoudig spanbandje (want herbruikbaar) vast zetten.
En de uitvoer (bovenkant printer) kan je via kettingpapier bevestigen in een andere doos, zodat als hij print het resultaat niet los zweeft, maar het papier netjes in een andere doos deponeert (mogelijk ondersteboven, aangezien er toch geen zwaartekracht is).

Ik weet trouwens niet of er eisen zijn aan het scheuren van papier (langs kartelrandjes) in een omgeving als het ISS. Komen daar fijnstofdeeltjes bij vrij, en is dat acceptabel in zo'n gesloten omgeving?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 april 2018 15:20]

Bij afscheuren komen er idd nogal wat rondzwevende deeltjes papier vrij, velletjes A4 zijn watdatbetreft stukken cleaner.
Of een thermische printer zoals label printers, heb je geen inkt nodig.
termische printers verbruiken dan weer veel stroom (net als laserprinters). Ook is hiervoor vaak ander (lees: duurder en/of zwaarder) papier nodig. Er zit namelijk een coating op het papier die reageert op de warmte.
Dit levert meteen een ander probleem op, het papier kan namelijk (als het bedrukt is) ook nog verkleuren door een warmtebron. Ik heb wel eens een kassabon gehad die op thermisch papier was afgedrukt. Bonnetje zat nog in mijn jaszak, toen ik die op de verwarming legde om te drogen (want het had geregent) was mijn kassabonnetje keurig zwart.
Ik geloof niet dat je werkdocumenten en processen die nodig zijn bij het uitvallen van de elektriciteit op thermisch papier wilt hebben.
Kan je geen bouw- of electrische schemas mee printen.
Ik vraag mij eerder af waarom er Łberhaupt een printer aanwezig moet zijn. Oude zware, mechanische analoge techniek. Geef ze een leuke tablet. Die kan heel wat meer pagina's laten zien voor heel wat minder gewicht,inkt, papier en storingen. En kan natuurlijk ook voor een tig andere zaken ingezet worden.

Maar goed ze sturen niet voor niets die printer de lucht in. Dus wat is het praktisch nut van een printer in een baan om de aarde?

Ah begrijpend lezen zou heel wat helpen in mijn geval.

"om werkdocumenten en procedureomschrijvingen op papier te hebben als de stroom uitvalt en er geen gebruik kan worden gemaakt van de aanwezige computerschermen."

Maar goed in dit geval zou ik alsnog liever een tablet hebben. De werkinstructies zijn een stuk beter te lezen op een verlicht scherm dan een stuk papier wanneer het licht uitgevallen is. Je kan een stuk makkelijker zoeken dan uit je hoofd ordner 3 hoofdstuk 12 te herinneren. Je kan inzoomen etc etc.

[Reactie gewijzigd door Defector op 3 april 2018 13:27]

Die tablet gaat het niet erg lang uithouden zonder stroom ;). We hebben het hier niet alleen over een uurtje maar over potentiŽle langere periodes. In extreme gevallen kan het ISS binnen minuten geŽvacueerd worden maar dan zou het dus zonder stroom en communicatie blijven zweven en de astronauten op aarde zijn. Dat is een uiterst onwenselijke situatie.

Als de situatie niet kritiek is zal de crew in het station blijven en wachten op een Soyuz met voorraden en communicatie. Tot die tijd hebben ze geen contact met aarde en zullen zowel de astronauten als aarde vooraf vastgestelde protocollen moeten volgen (deze moeten ze dus printen en afhankelijkheid van een tablet met een beperkte accuduur en hogere kans op uitval dan papier zou onlogisch zijn).

bron: https://www.quora.com/What-would-happen-if-the-ISS-lost-all-power-and-means-of-communicating-with-earth
Die tablet gaat ook rondvliegen als je hem laat liggen dat is ook niet wenselijk ☹
Je kunt hem met een touwtje ergens aan vastbinden....
superhandig maar hij moet lang meegaan op een accu. papier is in de ruimte het beste. let goed op dat er gewichtloosheid is dus bind hem zeer stevig vast.
Omdat papier technisch superieur is aan digitale techniek

Als de stroom uitvalt moet je de tablet maar nťt leeg hebben.
Dat zijn procedures die ze incalculeren, "wat als"
Een ordner heeft tabbladen, je kan bijna blind de tabs tellen en openslaan, en bij binnenvallend licht nog lezen.
Een tablet heeft niet zoveel aan binnenvallend licht ;)
In en uitzoomen kan met een simpel vergrootglas.
Buiten dat het waarschijnlijk nooit gebruikt zal worden, is het een failsafe .. if anything else is fubar ... get manual page 5
Als de stroom uitvalt als het donker is, kan je het papier niet lezen. Een tablet wel. En als de stroom zo lang uitvalt dat de tablet leeg raakt zijn er veel grotere problemen.
Misschien doen de tablets het dan ook niet. Je moet altijd van het ergste uitgaan.
Maar als je accu leeg is ben je de sjaak...
maarja, als die tablet dan niet werkt, heb je alsnog een probleem.
Voor degene die zich afvraagt wat er precies bedoeld wordt met een "Epson 800" printer, het betreft daarbij zeer waarschijnlijk de Epson Stylus Color 800
Ik heb maar meteen een opmerking toegevoegd aan dat Quora artikel :D
Alleen niet helemaal correct, die lancering was gisteren ;)
Die van voor de tijd van dat er een raampje in zat was ook nog echt onwijs goed. Ongeveer de bouwkwaliteit van de HP Deskjet 500. Moet je alleen wel een LPT poort hebben :)
Wow dat is al een oud beestje en mag idd eens vervangen worden. Ik heb vroeger ook nog een Epson gehad, een Stylus Color en zijn opvolger de Stylus Color II. De papierinvoer was het eerste wat kapot ging maar de printkwaliteit was wel in orde(Piezo technolgie).
klinkt echt als een tweakers hobby project; glasplaatje eruit, wat ductape om openingen dicht te zetten en handig opvang bakje zodat papier niet rond vliegt :+
Dat handige opvangbakje ben ik wel benieuwd naar, want niet alleen in het ISS hebben ze last van ronddwarrelende papieren. :) Als ik meer dan 5 blaadjes print op mijn 5520 moet ik ook naar boven rennen.....
Daar is een oplossing voor zoals bij vele printers:
Verlengstuk van de uitvoerlade (ook wel ladeverlengstuk genoemd)
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03353560
Die heb ik ook mooi uitstaan, maar bij dikke bundels (vanaf ca. 10 pagina's) werkt dat niet meer goed. Ik heb wel eens opgelet wat er dan gebeurt. De eerste pagina's die worden uitgeworpen eindigen mooi tegen het opstaande randje, maar als het een stapeltje wordt schiet er op een gegeven moment een overheen. Bij de volgende kan het dan rustig goed gaan, maar als je een dikke stapel geprint heb dan liggen er gegarandeerd pagina's op de grond. Meestal let ik er op, maar dat is ook wel eens flink mis gegaan. Wellicht gebruik ik te glad papier of komt het door de "nepinkt" die ik koop, maar dit verlengstukje werkt verre van optimaal.
Dat handige opvangbakje ben ik wel benieuwd naar, want niet alleen in het ISS hebben ze last van ronddwarrelende papieren. :)
Dat kan een bak zijn met een element aan de bovenkant dat het papier tegen de bodem aan drukt, maar wel verder bijna horizontaal frictieloos is. Zo kan je het papier er alsnog gemakkelijk uit trekken. Zou ook zwaartekrachtloos moeten werken.

In jouw situatie (met zwaartekracht, ook al is dat een aanname) kan je ook een Brother printer nemen waarbij de uitvoerbak 'intern' is. Er steekt dan niets uit. ;)

[edit]
Met de huidige Epson Stylus Color 800 printers die ze gebruiken zou dat principe al kunnen werken. Bij de 'mond' van de uitvoer kan aan de bovenkant iets plaatsen dat papier doorlaat als het horizontaal beweegt en het verder vasthoudt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 april 2018 15:20]

Als de printer is gemaakt van "vuurvaste materialen", betekent dit dan ook dat de printer een re-entry overleeft?
Bijvoorbeeld als het ISS over 10 jaar naar de aarde stort (gecontroleerd of niet).
Altijd leuk, dat als je zo'n ding op je dak krijgt, dan er dan tenminste nog een werkende printer in te vinden is :)

[Reactie gewijzigd door GarBaGe op 3 april 2018 14:37]

Nee, anders hadden ze ook niet zoveel moeite hoevel doen om bijv een spaceshuttle veilig aan de grond te krijgen ;)
Vuurvast wil niets anders zeggen dat je het niet zomaar in de fik kunt zetten met open vuur of kortsluiting. Ik kan me vergissen, maar het zou zomaar kunnen dat de printer gewoon nog zijn standaard behuizing heeft.
Waarom niet zo een thermische printer (zoals voor labels), geen losse cartridges nodig :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True