Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Docu over Manus vr-handschoen gaat woensdagavond in première op tv

Door , 19 reacties

Woensdagavond om 22:55 uur zendt BNN de documentaire The Gamechangers uit. De docu gaat over de Eindhovense start-up Manus, die al een aantal jaar werkt aan handschoenen voor gebruik in combinatie met vr-brillen.

Begin maart kondigde Manus aan dat een ontwikkelaarsversie van de handschoen in het tweede kwartaal van dit jaar geleverd zal worden voor duizend euro. De documentaire van Daan Willekens vertelt het verhaal van 'een stel nerds uit Eindhoven' die op hun studentenkamer met het idee voor een gamehandschoen komen. De film richt zich op de ontwikkelingen binnen het team en de 'lange weg naar Silicon Valley'.

In 2014 hadden de bedenkers het plan om via Kickstarter geld op te halen, maar daar zagen ze snel na de start van de campagne van af omdat hun prototype nog niet goed genoeg was. Dat betekende niet het einde van de ontwikkeling van de Manus Machinae, want de start-up wist geld binnen te halen van investeerders.

Omroep BNN zendt The Gamechangers uit op NPO 2 om 22:55 uur. De uitzending van woensdagavond is de première van de documentaire.

Trailer van The Chamgechangers

Tweakers ging vlak na de aankondiging van het project in 2014 al langs bij de start-up in Eindhoven om een prototype van de Manus uit te proberen en een videoreportage te maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Reactiefilter:-119018+18+20+30Ongemodereerd9
Offtopic : Waarom loopt die ene gast van het eerste filmpje op 1:14 met z'n broek op de knieën ?
eigenlijk wil ik niet weten wst voor spel hij zat te spelen...
Offtopic Één gast? drie gasten!
Nederlands filmpje, kan onderbroeken lol niet ver weg zijn. ;)
Beetje erg popi-jopi video de bovenste, achja verbrand in iedergeval lekker veel geld.
Hardware lijkt allemaal niet bijzonder prijzig (tenzij er grote verschillen in accuratesse is), bend sensor heb je al voor $15 http://littlebits.cc/bits/bend-sensor (daar staat ook een handschoen als voorbeeld applicatie).
Lastige zal dan wel in de software moeten zitten ?
Er zitten best wel een aantal van die flex sensors in, 2 per vinger, dus 10 per hand, aan de duim zit nog een extra accelerometer en boven op de hand zitten een accelerometer en een trilmotor. Dan nog een beetje hardware voor communicatie. Het huidige systeem werkt nog met Vive controllers aan je arm, dus de sensoren die daar inzitten moeten ook nog in de handschoen of een armband gestopt worden. Als met al best veel sensoren die allemaal wat kosten. Het is ook allemaal waterdicht want de handschoen is te wassen. De hardware is zeker niet heel erg goedkoop. De software komt er dan natuurlijk nog bij.
Kijk, dan gaat VR ineens écht leuk worden! Blijft mooi dat dergelijke start-ups vanuit studentenkamer/garage/whatever nog steeds bestaan en een kans krijgen binnen een wereld van technische giganten.
Zodra dit in het betaalbare segment komt (samen met de vr headsets) gaat VR echt super interessant worden. Het gevoel van imersion word zo steeds beter
Ik denk dat dit een betere eerste stap is dan je hand t.o.v je lichaam na te bootsen. Dat gaat nog een flink werkje worden voordat je dat helemaal werkend krijgt. Tevens vind ik dit meer een controller (wat ideaal is) tegenover een eye toy project. Ik denk dat het rustiger is om dit te besturen dan zo een nabootsing van een hand.
Geweldige ontwikkeling die VR weer een stap verder kan brengen. Hopelijk wordt het in de nabije toekomst beschikbaar en betaalbaar voor consumenten.
Als je in de toekomst een VR headshet + VR 'geweer' + VR 'loopband' (hoe dat ook noemt) voor iets van ¤1000 kunt verkrijgen.
Dan gaat de gaming community een mooie toekomst te ge moet.
Zal dan ook meteen gedaan zijn met 'gamers zijn dikzakken' statement dat je geregeld hoort.

Die VR handschoenen kunnne bijvoorbeeld gebruikt worden door chirurgen, die dan zo ook de robotchirurgie uitvoeren. Nu doen ze dat vooral met een soort 'pen' in hun hand, terwijl ze ongemakkelijk in een vast gemonteerde kijker kijken.

[Reactie gewijzigd door Qinshi op 22 maart 2017 11:08]

Wat ik me telkens afvraag, hebben er zoveel mensen er de ruimte voor? Dat is bij mij bijvoorbeeld een van de voornaamste reden waarom ik de Kinect nooit in gebruik heb.
ik heb dit al meer als aan yr geleden gezien.
En is valve ook niet bezig met hand glove controller voor de htc vive ?
Volgens mij is het principe van een smartglove al bijna 40 jaar oud.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wired_glove

Bij onder andere de powerglove bleek al dat deze handschoenen niet erg geschikt zijn voor het besturen van normale games.
Waarom is dit een uniek product en waarom zou dit zoveel geld waard zijn?

Ik kan me voorstellen dat er voor de proffesionele toepassingen al een smart glove bestaat.
tja, de powerglove is niet te vergelijken met deze, technologie is ook inmiddels enorm verbeterd. En ja, voor professionele toepassing bestaat er al jaar en dag de dataglove..
Zeker een leuk idee! maar ik denk wel dat je dan met veel accesoires moet gaan werken. Het voelt toch wel fijner om iets in je handen te hebben en een echte trigger te voelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*