Firmware-update: Synology DSM 7.2.2 build 72806 Update 2

Synology logoSynology heeft een nieuwe versie van Disk Station Manager uitgebracht. Synology DSM is de beheersoftware die op diverse nasproducten van het bedrijf draait. De Disk en Rack Stations bieden meer dan alleen extra opslagruimte. Zo kunnen er extra pakketten worden geïnstalleerd om het apparaat bijvoorbeeld ook als mediaserver, home-automationserver, webserver, printserver of back-upserver te laten functioneren. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Om versie 7.2 te kunnen installeren zal minimaal versie 7.1 aanwezig moeten zijn. Verder is het uitsluitend geschikt voor de nasmodellen waarvan het typenummer eindigt op 16 of hoger. Versie 7.1 is de laatste update voor modellen die eindigen op 13, 14 of 15. Kijk voor de overige voorwaarden en de verschillende downloads op deze pagina. Belangrijk om te weten is dat in versie 7.2.2 het transcoderen van videobestanden is verwijderd. Dat betekent onder meer dat de app Video Station is niet meer aanwezig is en dat Plex een aparte update nodig heeft voordat dit weer werkt. De changelog voor deze uitgave ziet er als volgt uit:

Important notes
  • Your Synology NAS may not notify you of this DSM update because of the following reasons. If you want to update your DSM to this version now, please click here to update it manually.
    • The update is not available in your region yet. The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
    • Your DSM is working fine without having to update. The system evaluates service statuses and system settings to determine whether it needs to update to this version.
  • This update will restart the device.
  • To enhance product security, the following packages will require a manual update after this release. Please go to the Package Center and click Repair to install the latest versions:
    • Synology Drive Server 3.5.1-26102
    • Replication Service 1.3.0-0423
Fixed Issues
  • Minor bug fixes.
Note:

Versienummer 7.2.2 build 72806 Update 2
Releasestatus Final
Website Synology
Download https://archive.synology.com/download/Os/DSM/7.2.2-72806-2
Licentietype Freeware

Lees meer

Reacties (72)

72
72
53
2
0
15
Wijzig sortering
Een beetje off-topic, maar ik hoop dat ze een keer een limiet instellen op het benaderen van andere NAS-systemen via Quickconnect. Ik wordt de laatste tijd gebombardeerd met inlogpogingen op het admin-account (natuurlijk uitgeschakeld), die (bijna) allemaal afkomstig zijn van andere Synolog NAS-systemen. Dat deze van andere Synology systemen afkomen was overigens makkelijk te achterhalen door het IP-adres en de standaard poort in te voeren in een browser, waarmee je vervolgens op een Synology inlogscherm uitkomt.
Gebruik TailScale ipv. QuickConnect. QuickConnect open naar buiten is ongeveer het eerste wat ik meteen uizet.. TailScale werkt als VPN, builds voor DSM kun je hier downloaden https://pkgs.tailscale.com/stable/

[Reactie gewijzigd door AvWijk op 26 november 2024 14:10]

Ah top, thanks!
Is dit nog anders dan een VPN via de app van Synology?
Ja, stukken makkelijker, geen gezeur met oVPN / certificaten instellen. Gewoon een gratis accountje maken en op dat ene account kun je iets van 20 devices hebben.
100 intussen, maar nog bedankt. Prima tip en werkt supereenvoudig. Ook niet negatiefs over kunnen lezen.
Gebruik je de firewall van Synology (Beveiliging > Firewall) ? Het neemt enorm af als je alles blokt behalve NL, BE en DE en intern netwerk.
Ja, en ook met die instellingen haha. Het scheelt inderdaad veel, maar helaas worden er ook Nederlandse apparaten ingezet hiervoor. Het enige wat helpt is Quickconnect uitschakelen, maar dat is niet ideaal en zou natuurlijk ook niet de bedoeling moeten zijn.
Aha okay. Even bij mij pa gekeken doet via Quickconnect. Staat de fw zelfs uit. Ingesteld max 3 fout aanmelden dan op de bloklijst maar die is zelfs leeg.

Thuis via portforward en Quickconnect uit. 3 NL ips op de bloklijst.

Geen idee waarom je er dan veel last van hebt. Hier valt het dus gelukkig mee.
Off-topic: Ik gebruik alle inloggen uitsluitend met 2FA. Dus ook via Quickconnect.
Heb groepen landen uitgesloten in de FW. Andere landen kan ik naar believen toelaten (als ik daar op vakantie ben). Niettemin zie ik idd ook veel inlogpogingen in het logboek. O.a. Frankrijk, Duitsland, UK. Ze proberen allemaal via ‘admin’. Die staat natuurlijk uit.

On-topic: ik moet Plex ook maar weer eens proberen. Normaal gebruik ook DSVideo of VLC. Voor werkende ondertitels moet het sub bestand wél de juiste bestandsnaam hebben. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat ik zonder DSVideo of na upgrade precies mis.
Ik gebruik Kodi i.c.m. PlexKodiconnect. Best of 2 worlds
Inmiddels toch de updates op m'n 918+ geïnstalleerd.
Kodi op de TV werkt prima en prettig! Ik mis DS Video eigenlijk niet.
Op de iPad kan Kodi niet worden geïnstalleerd, maar met VLC kan ik prima uit de voeten.
Gaat met ups en downs ook hoor. Paar jaar geleden heel veel inlogpogingen gehad, toen met firewall en inderdaad die automatische bloklijst op kunnen lossen. Maar sinds een paar weken weer heel veel last van. Firewall bleek niet meer te filteren op landen, maar ook met alleen NL, BE, DE kwam er iedere 30 minuten ofzo een inlogpoging. Maar ook dat ging met pieken. Paar uur niks en dan weer wat pogingen, en dan weer niks.
Bij mij is de bloklijst nu ook leeg.
Overigens heb ik die ook op een dagelijkse reset staan om te voorkomen dat ik mezelf uitsluit na 5 mislukte inlogpogingen.
Eventueel zou je deze blocklist van Marius Hosting kunnen gebruiken.
Je kan de betreffende malafide IPadressen importeren in Synology.

Zie https://mariushosting.com/ip-block-list/
Jaren geleden een donatie gedaan en deze mega lange Ip-block lijst geïmporteerd. Om de zoveel tijd haal ik een nieuwe op en voer ik deze weer aan de Snol. Helaas ook een keer de fout gemaakt om de lijst aan mijn "allow" tabel toe te voegen om vervolgens lange tijd bezig te zijn om de regels weer te verwijderen
Deze regels hoef je niet meer 1 voor 1 te verwijderen. Zodra je de blockinglist importeert op de Deny lijst, worden zij vanzelf verwijderd uit de allow lijst.
Waar vindt ik deze IP blocklist ?
https://mariushosting.com/ip-block-list/

zodra je een gulle gift doet aan Mariushosting krijg je de toegang (maar is het zeker waard)
Als de beste dames en heren Video Station willen updaten zodat deze compatibel is ... kunnen we over ;) .
Je kan het script van 007revad op github gebruiken om Video Station te installeren op 7.2.2. Synology zal geen updates meer geven gezien deze EOL is.

[Reactie gewijzigd door Avenger 2.0 op 26 november 2024 10:51]

Ik blijf hopen dat Synology ook nog een DSM 7.2.1-69057 update 7 uitgeeft want ik ben principieel tegen het verwijderen van Core functionality zoals onboard HEVC (H.265), AVC (H.264), and VC-1 codecs processing. (en hoe ze het ook positief brengen dat je eind apparaat dit nu mag doen |:( ) waarom heb ik anders een + model gekocht. En alleen omdat Synology geen licentie wil vernieuwen en dus wil betalen (terwijl ik daar wel voor gekozen/betaald had toen ik de NAS kocht)

En videostation werkt hier gewoon prima ik snap de haat totaal niet. toen ik de nas kocht was plex ook net uit en toen bewust gekozen voor videostation en niet plex, Wellicht werkt videostation gewoon prima omdat ik een gemeenschap pakket geïnstalleerd heb genaamd FFmpeg. Zodat DTS wel gewoon werkt. Want dat is buiten de schuld om van Synology maar de DTS licentie eigenaar wil liever zijn licenties verkopen aan eind apparaten dan één apparaat wat dan ervoor zorgt dat de rest het ook kan.

Mijn volgende nas word waarschijnlijk een Ugreen met eigen software want synology is niet erg betrouwbaar en je betaald genoeg voor de hardware en software en als de software nu minder word is de hardware duur betaald. :Y)
toen ik de nas kocht was plex ook net uit
Lijkt me stug dat jij op een 14.jaar oude Synology DSM 7.2.1 aan het draaien bent, Plex is al 14 jaar op de markt.

Videostation vergelijken met Plex is als een fiets vergelijken met een Mercedes S klasse als transportmiddel.
Probeer het eens op zijn minst, Plex heeft verder geen last van het weghalen van deze functionaliteiten.
Klopt ik gebruik synology nu al vanaf de DS411j daarna naar de DS411 gegaan en toen een DS412+ gekocht. (die draaien trouwens allemaal nog maar puur voor back-ups)

En draai nu ook al jaren een DS918+ en een DS920+ Dus ik ben ze al jaren trouw.
En plex is inderdaad prima als je er nog eens extra voor wilt betalen. maar aangezien je behoorlijk betaald voor de software/hardware van synology gaat mij dat te ver. ;)

Achteraf had ik toen natuurlijk gewoon een lifetime licentie moeten aanschaffen voor plex was toen nog onder de 50 euro maar ik had toen gekozen voor Videostation.

Ik heb vorige week trouwens wel Jellyfin geïnstalleerd via docker (kijken hoe dat bevalt) maar heb nog geen kans gehad om het te testen. De mediabibliotheek scannen duurt nu al langer dan een week en hij blijft nu staan op 96.8% en gebruikt 3/4gb ram/70/80% CPU use. Maar als die ooit klaar is zal ik eens kijken of het gras echt groener is dan bij videostation. :9
Hier zo'n beetje hetzelfde, in het dagelijks leven zo'n 50 Synology devices in beheer.

Plex is overigens ook gratis te gebruiken, al moet je voor de iGPU hardware transcoding wel een Plex Pass hebben. De lifetime licentie is overigens nu in de BlackFriday sale, dus mocht je het overwegen, dan is nu de beste tijd.

Jellyfin vs Plex. Sja... Al vind ik Jellyfin een prachtig alternatief, het komt helaas nog niet in de buurt van Plex als het gaat om stabiliteit en compatibiliteit van clients.
Plex heeft een zeer brede ondersteuning van clients, vrijwel iedere SmartTV van afgelopen 10 jaar, Xbox (360, One en Series), Playstation ( PS3, 4 en 5), AppleTV, AndroidTV en GoogleTV.
Als je een alternatief voor Videostation zoekt, zou ik dan toch eerst met Plex beginnen, en als je client(s) geen transcoding nodig heeft/hebben, is de gratis versie verder helemaal prima.
Dit is exact de reden dat je een NAS beter niet als transcoding machine kan beogen.

Zo'n apparaat gaat 10+ jaar mee en videocodecs zijn onderhevig aan verandering en rendering onlosmakelijk verbonden met display apparaat.

Verder is Synology support prima voor een NAS.
Inderdaad, je kunt het beste de plex server op een losse pc of nvidea shield plaatsen en de content op de synology). Heb je en goede hardware transcoding en fatsoenlijke opslag.
Gedeeltelijk met je eens, maar bijna ieder modern device kan x265 of in mindere mate VC-1 rechtstreeks afspelen en is transcoding helemaal niet meer zo noodzakelijk en hoef je alleen de videostream te transporteren.
Ik ben juist blij dat het transcoderen niet werkt. Op samsung tv lukte het niet om een video met aparte ondertitels af te spelen. Afgelopen week ging dit zonder problemen via de 216play. Videostation nooit goed werkend gekregen icm de tv. Alleen via een browser op de pc/laptop werkte dit.

Ik weet nu wel dat voor de volgende nas, media ondersteuning niet belangrijk is.
Je kan ook gewoon PLEX installeren. Ik vind dit zelf ook sneller werken en het vind zelfs de ondertiteling en poster/covers via IMDB
En als je liever iets volledig open-source en gratis wilt, kijk dan naar jellyfin
Is dat ook al te dowloaden via de store, of moet je dat zelf via de commandline installeren?
Dat werkt voor mij het best als Docker-image via Synology Container Manager.

Dan kan je vaak ook nog de Quick Sync transcoder uit je Intel-chip gebruiken voor hardware-transcodering.

Ik zal de docker-compose voor mijn DS620slim delen: https://pastebin.com/4gGtFSWL
ik heb geen synology dus geen idee hoe het daar op werkt (heb een zelfbouw nas).
Ik heb het gewoon via een docker container draaien, volgens mij kan dat ook gewoon op syno's

[Reactie gewijzigd door jozuf op 26 november 2024 12:15]

Kan je gewoon via de store downloaden nadat je de synocommunity repo erbij gezet hebt.

Ga naar "Package Center", druk op de knop "Settings", druk nu op "Package Sources".
Druk op de knop "Add"
Zet in Name :Synocommunity
Zet in Location : http://packages.synocommunity.com

Druk op OK en OK en vervolgens op het vernieuw tekentje rechtsbovenin.
Nu kan je Jellyfin (en héél véél andere leuke dingen downloaden voor je NAS
Alleen werkt hardware transcoding sinds 7.2 niet meer als je o.a. HEVC en AVC codecs gebruikt en dan wordt het wel uitdagend, tenzij al je apparaten/clients alle codecs zelf aan boord hebben en je alles kunt direct playen.
Oh knetter dat wist ik niet! Dan ga ik zoeken naar het courante alternatief, cheers.
Waarom zou je in 2024 nog Video Station gebruiken, terwijl er betere alternatieven zijn zoals Plex of Jellyfin?
Wat zou je aanraden voor het kunnen afspelen van zelf gemaakte content in H265/4k 60p?

Dus geen geripte films ofzo. Daar heb ik tegenwoordig streaming diensten voor.
Jellyfin is eenvoudig te installeren met een docker container.
https://mariushosting.com...fin-on-your-synology-nas/

Plex vond ikzelf iets te bloated :)

[Reactie gewijzigd door haelerien op 26 november 2024 11:27]

Ja dat is leuk maar de budget-NASsen van Synology hebben geen Intel processor, en zo ver ik weet kun je daar geen docker op draaien.

Overigens snap ik de hele love voor Plex niet. Is dat pakket niet een beetje op z'n retour? Waarom moet je een account aanmaken als je alleen je eigen bestanden wilt gebruiken en niet al die rommel die zij aanbieden? Nee ik wil niks delen met vrienden. Nee ik wil niets van jullie aanbod zien. Nee ik wil niet dat andere mensen kunnen inzien wat ik bekijk. Ik hoef ook niet te zien want andere bekijken. Ga weg. Ik heb er geen behoefte aan. Echt niet. Het diskwalificeert zichzelf daarmee direct als overzichtelijk alternatief voor Video Station.

In het Package Center van DSM zit nog de mogelijkheid om Emby te installeren. Dit lijkt gewoon te werken en te doen wat het moet doen (hoe is het mogelijk). Het voldoet wat mij betreft aan alles wat Video Station ook had te bieden, zonder dockers en zonder tussenkomst van een server van een derde, denk ik. Ik word er in elk geval tot op heden nog niet door lastig gevallen zoals bij Plex. Ik gebruik de app van Emby op de telefoon of tablet om de ChromeCast aan te sturen. Het enige wat niet kan is de media met die app dan rechtstreeks afspelen op je telefoon en tablet. Dat kon Video Station wel, maar gelukkig gebruikte ik die functie nooit. Maar goed zoals je weet is alles wat "vernieuwd" en "verbeterd" wordt een stap achteruit. Dat is nooit anders geweest.
Als je op dit moment heftig geinvesteerd hebt in een Synology kun je er natuurlijk nog een 7th+ gen mini PC op Linux bijzetten die de transcoding afhandelt van PLEX of Jellyfin. Via V&A natuurlijk!
Jellyfin raadt niet aan om nog 7th-11th gen intel cpu's te kopen hiervoor omdat de support van QSV hiervoor vanuit Intel binnenkort stopt. Dus als hun advies om 12th+ gen te kopen.
Zie ook hier: https://jellyfin.org/docs...dware-acceleration/intel/
Heb zelf nu een mini pc obv de N100 cpu hiervoor gekocht, inderdaad om de load op de NAS te verminderen.

[Reactie gewijzigd door treris op 26 november 2024 18:00]

Ja dat is leuk maar de budget-NASsen van Synology hebben geen Intel processor, en zo ver ik weet kun je daar geen docker op draaien.
Die hebben waarschijnlijk ook geen ondersteuning voor hardware transcoding, en dan speelt de hele issue dus niet...
Ja, dat hebben ze dus wél! Check dit, de flyer van de DS118:
[..] Its new 64-bit quad-core processor supports 10-bit 4K H.265 video transcoding to enrich multimedia entertainment [..]
Of hebben ze het over wat anders?
Plex word niet alleen voor jou gemaakt ;), en rommel is het voor mij zeker niet. Ik gebruik veel van die functies wel. Je kunt deze gewoon ook uitzetten. Ik test regelmatig ook andere, zoals jellyfin, kodi, emby, en ze zijn zeker niet slecht. Maar kom toch meestal bij plex terug. Sommige functies gebruik ik zelf ook niet, maar zolang het een optie is vindt ik het prima. Ik vindt het wel goed dat ze dingen proberen, en niet stil blijven zitten.
Het klopt niet helemaal wat je zegt.

- Er zijn hele reeksen Synology NASsen die een Intel processor hebben, en waar je prima Docker op kan draaien. Ik heb een 918+ en draai er een stuk of 15 Docker containers op zonder problemen.

- Plex is zeker niet op zijn retour. Je houdt misschien niet van de visie van Plex, dat is iets anders, en dat maakt het zeker geen rommel. Ik vind het fijn dat ik zonder gedoe Plex overal kan gebruiken. De zaken die Plex verder aanbiedt heb ik uitgeschakeld, dat kan gewoon. Delen met mijn ouders en vrienden werkt super, dus dat is voor mij persoonlijk de toegevoegde waarde. Persoonlijk heb ik de tijd wel gehad dat ik aan de slag ga met een zelfbouw NAS. Voor dezelfde prijs heb je inderdaad betere hardware specs, maar een Synology brengt gemak. Eigenlijk vergelijkbaar met wat Apple doet. De 1 houdt van gemak, de ander van specs.

- Dockers bestaat niet, het is Docker. Docker kent images en containers. Images zijn statisch, Containers dynamisch. Je start een Docker container met een Docker image.

Een ChromeCast is voor mij persoonlijk overigens geen optie, omdat die niet in 24P kan afspelen (alhoewel de TV 4K geloof ik wel). Plex is daar altijd wel goed in geweest om dat aan te bieden op verschillende devices met hun client (afhankelijk van de hardware uiteraard).

Ten slotte, de klaagmodus mag wel wat minder hoor ;). Van wat ik lees is alles klote, rommel en wonderbaarlijk. Er zijn genoeg mogelijkheden op de markt en je hebt vrije keuze gelukkig :Y)

[Reactie gewijzigd door xirixiz op 27 november 2024 10:10]

Dank, je hebt wellicht gelijk. De frustratie komt doorgaans voort uit het feit dat iets dat prima werkt, ineens niet meer werkt (Video Station). Of precies de verkeerde kant op gaat (Plex). Althans, vanuit mijn perceptie dan. Je hebt gelijk: nieuwe mogelijkheden zijn er altijd, als je maar nieuwe dingen blijft kopen en oude dingen blijft weggooien. De consumptiemaatschappij zonder duurzame (technische) producten is mij inderdaad een doorn in het oog. Dat het geld kost zal me worst wezen, maar de verspilling van grondstoffen en al het andere dat er bij komt kijken totdat iets bij jou in huis is staat echt niet in verhouding met de tijd die je er mee kunt werken. Maar ja, goed voor de economie he. Produceren en consumeren, anders geen welvaart. Maar goed we dwalen af, waarvoor sorry. Ik dank je oprecht voor je antwoord, het geeft mij weer de juiste inzichten. Waar ik vooral zelf WEL wat aan kan doen is mijn klaagmodus.
Sportieve reactie! Dat kan ik waarderen :) . Dat zie je niet vaak meer, meestal zijn het tegenargumenten en "ja maars".

Ik herken wel wat je zegt hoor, alles draait om geld, geld en nog meer geld tegenwoordig. Genoeg is niet meer genoeg. Maar goed, over het algemeen vind ik de levensduur van een Synology wel redelijk acceptabel (~10 jaar). Maar dan nog kan het langer mee inderdaad. Ik heb een vriend met een DS214+, dat ding was nog prima voor wat hij ermee doet, maar er komen geen updates meer voor, dus vandaar hij de boel nu toch maar vernieuwd heeft. Onnodige verspilling alsnog inderdaad.

Plex kan ik overigens waarderen omdat ik 1x een lifetime licentie heb gekocht (zo'n 13 jaar geleden voor 40 euro geloof ik), en dat lifetime tot nu toe ook echt lifetime is. Dus misschien heeft mijn mening over Plex daarover enigszins beinvloed ;)

[Reactie gewijzigd door xirixiz op 16 december 2024 14:15]

Ja ik ben ook tevreden over de duurzaamheid van mijn Synology NAS, al ben ik inmiddels aan mijn tweede toe. De oude gebruik ik echter ook nog, al moet ik daar mee uitkijken.
Volgens het Tweakersforum kan ik de dingen waar ik nu tegen aanloop die zijn veroorzaakt door het wegvallen van Video Station het makkelijkst/snelst oplossen door mijn oude Chromecast (generation 1) te vervangen. Ik geloof dat ik voornamelijk daar op zat te zeuren -> weer een nieuwe unit kopen... En wat kun je dan nog met die oude als de helft van de videobestanden niet meer werkt.

Ik pers mijn hardware graag uit tot het uiterste (ik bedoel niet met performance, maar met levensduur). Mijn PC met een AMD A8 5600K is inmiddels meer dan 10 jaar oud, gok ik, en draait als een tierelier. Geen games natuurlijk (alleen XCOM 1 :+ ), maar voor al mijn werktaken (inclusief databasewerk en de eenvoudige, edoch intensieve GIS dingen die ik doe) heb ik nog steeds geen enkele aanstalten gemaakt om eens een nieuwe pc te gaan kopen.

Ik ben de echte off-topic koning; ik dwaal weer enorm af. Nogmaals bedankt voor het stukje bewustwording. Wie weet ga ik ook nog eens aan de Plex als lifetime echt lifetime blijkt te zijn.
Docker containers draaien hier voorlopig nog vlot op mijn DS218+ die toch al behoorlijk wat jaren meegaat. Indertijd wel bewust voor de + gekozen boven de play voor transcoding. Wel intussen extra RAM bijgeplaatst.

[Reactie gewijzigd door haelerien op 27 november 2024 11:25]

Ja daar zit een Intel processor in. Een Celeron J3355 dual-core om precies te zijn. Dan werkt Docker wel natuurlijk. In de DS118 zit een aanzienlijk minder krachtige Realtek RTD1296 quad-core.
Waarom zou je in 2024 nog Video Station gebruiken
Omdat voor oudere settopboxen (zoals een minix, android 4.4) geen plex of jellyfin beschikbaar is.
Dat terwijl zoiets gewoon nog prima dienst doen voor fullhd, uiteraard wel offline.

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 27 november 2024 15:10]

Mag ik vragen waar je dit precies voor gebruikt? Ieder denkbaar apparaat kan immers toch elk formaat decoderen tegenwoordig?
Videostation werkt als een soort mediaserver voor video bestanden. je kanje eigen films en series hierop zetten en dan via een app inloggen en de films bekijken. Soort persoonlijke netflix
Dat is mij bekend. Maar deze functie werkt ook gewoon nog. Wat veranderd is is dat Videostation niet meer je videobestanden decodeert zodat deze voor ieder apparaat afspeelbaar is, denk aan oudere smarttv's die de MKV-container of HEVC encodering niet begrijpen. Dit omdat ieder apparaat dat mensen tegenwoordig gebruiken voor het afspelen van video dit zelf al kan en Synology hier waarschijnlijk bepaalde licenties voor betaalde of gewoon een mogelijkheid zien een NAS niet onnodig te belasten waardoor deze minder goed presteert (trager, luider, warmer) op het moment dat iets omgezet wordt.
Eh nee, Videostation is dus verwijderd per 7.2.2 met andere woorden, je zult een alternatief moeten gebruiken voor Videostation als je over wilt naar 7.2.2.
Mijn NAS draait nog op 7.2.1 (update 6), maar ben toch alvast begonnen met het testen van Jellyfin als open source alternatief voor Videostation. Anderen gebruiken bijvoorbeeld Plex of Emby hiervoor, beetje afhankelijk van je eigen voorkeuren denk ik.
Ik heb het verkeerd gelezen inderdaad. Net effe gecontroleerd en Videostation is in geen velden of wegen te bekennen inderdaad. Ik kan mij voorstellen dat het ook gewoon niet al te veel gebruikers had.
Vreemd genoeg kan mijn 4 jaar oude LG televisie (OLED, niet de goedkoopste uitvoering) niet alles afspelen en moet Plex regelmatig transcoden. Ik ben dus erg blij met de combinatie Synology (quicksync) en Plex. De cheapass LG televisie die ik 2 jaar geleden heb gekocht voor de slaapkamer speelt wel alles klakkeloos af gek genoeg.
Ik gebruik tegenwoordig plex op mijn ds224+
Eenmalig aangeschaft. Ondertiteling bijwerken op je mobiel en streamen maar op de tv. H265 4k gaat ook prima.
Wat vreemd dat ze dit niet meer doen. Is daar een speciale reden voor? Waarom nog wel music station dan? Beide acties kunnen met filestation toch ook worden gedaan?
Het is niet nodig omdat mensen apparelatrn gebruiken die zelf al deze vestanden kunnen afspelen. Ik kan bedenken dat Synology hier bepaalde licenties voor betaalde (moet dat voor bijv Windows Media player niet ook nog altijd? Geen idee waarom bijv een MPC of VLC het wel gratis kunnen). Een andere of extra reden kan zijn dat ze een mogelijkheid zien een NAS niet onnodig te belasten waardoor deze beter blijft presteren op het moment dat iets omgezet wordt.

Videostation is er dus nog wel, maar het is net als Musicstation gewoon een grafische weergave van geïndexeerde bestanden. Omzetten doet het apparaat waar je het op gebruikt.
Synology zelf heeft de workarounds aangegeven voor het streamen zónder Videostation: https://kb.synology.com/n...os_stored_on_Synology_NAS

[Reactie gewijzigd door Frup op 26 november 2024 20:41]

Beetje off-topic: gezien de kwetsbaarheden die toch met enige regelmaat worden gevonden zoek ik naar manieren om mijn NAS verder te beschermen vanaf internet. De hardening guide heb ik reeds toegepast op één ding na: het wijzigen van standaard poorten. Sowieso vind ik security through obscurity niet echt een oplossing maar ik vrees ook dat er mogelijk dingen omvallen bij het wijzigen van poort 5000 en 5001 naar iets anders randoms. Heeft iemand daar ervaring mee? Een alternatief is DSM geheel achter een VPN gooien maar dat maakt het gebruiksgemak er ook niet beter op.

Zie: https://kb.synology.com/e...rity_to_your_Synology_NAS

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 26 november 2024 11:48]

De NAS alsnog achter een VPN en de zaken die je wilt van buitenshuis bereiken, die zet je op Nextcloud? Dat kan je ook gewoon draaien op je NAS trouwens. Lijkt me een goed evenwicht tussen het niet bereikbaar maken van je NAS en toch van buitenshuis aan bepaalde toepassingen/bestanden kunnen?
Jaren geleden al gedaan, geeft geen enkel probleem om het op een andere poort te draaien.
Zelfs de redirect (intern op 80) wordt aangepast

Uiteraard niet extern, alleen via vpn

[Reactie gewijzigd door robvh99 op 26 november 2024 16:56]

Beter beveiligen met enkele eenvoudige stappen.
- quickconnect niet gebruiken en volledig uitschakelen
- Standaard poorten veranderen
- Automatisch http naar https aanvinken
- ssh uitschakelen
- admin account en default user uitschakelen. Zorgen dat je een eigen user hebt met 2fa die admin is.

Wil je er toch vanbuiten aan zonder veel hassel.
Installeer tailscale..
Installeer tailscale..
Prima optie. Bedankt voor de tip!
DSM 7.2.2 build 72806 Update 1 had een best wel nasty bug dat bepaalde Toshiba N300 HDD's verkeerde SMART temperaturen interpreteerde. Ineens hadden de drives een temperatuur van 120c, wat natuurlijk niet klopt, maar wel een auto-shutdown veroorzaakte. (DS918+, DS920+, DS1621+)
Met enige moeite de apparaten kunnen downgraden naar 7.2.1, maar voor nu wacht ik even totdat het probleem officieel gefixt is, want op het moment zie ik dat nog niet terug in de releasenotes van Update2.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn