Software-update: StartAllBack 3.6.4

StartIsBack logo (75 pix) Versie 3.6.4 van StartAllBack is uitgekomen. Met dit programma kunnen de vertrouwde startknop, taakbalk, Verkenner en contextmenu's in Windows 11 terug worden gebracht. Zoals de naam al doet vermoeden is het van dezelfde maker als StartIsBack++. Een licentie voor het programma kost vijf, negen of twaalf dollar en mag daarvoor op een, twee of drie computers worden gebruikt. De changelog sinds versie 3.6.1 is hieronder te vinden.

Changes in version 3.6.4:
  • Automatic updates
  • Mute with middle-click on volume taskbar icon
Changes in version 3.6.3:
  • Minor improvements and fixes
Changes in version 3.6.2:
  • Minor improvements and fixes

StartAllBack

Versienummer 3.6.4
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 11
Website StartAllBack
Download https://www.startallback.com/download.php
Bestandsgrootte 1,73MB
Licentietype Betaald

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

15-04-2023 • 19:31

76

Bron: StartAllBack

Reacties (76)

76
76
27
1
0
35
Wijzig sortering
Ik vind dit programma echt super... zonder zou windows 11 voor mij echt totaal onwerkbaar zijn... ..wel is en blijf ik het van de zotte vinden dat zo'n programma uberhaubt nodig is...

edit gezien er nogal wat reacties zijn:

-Mijn grootste ergernis is de startbalk zelf. Ik zie heel graag labels naast mijn open programma's zodat ik precies vind welk document geopend is onder welk icoon.

-Mijn 1na grootste ergernis, die StartAll Back overigens niet oplost is dat je in de verkenner in de mappen geen preview thumbnails ziet van de foto's en documenten die in een map zitten.

De rest is aan te wennen, maar echt, die startbalk voor mij zo ontzettend belangrijk, ik wil in één oogopslag kunnen zien waar ik aan werk, zonder dat ik alles uit het hoofd moet leren of een knop in moet drukken om te zien wat ik doe.

Qua performance vind ik 11 overigens prima, en gebruik ik de Enterprise versie. Overigens: het is me alleen nog nooit gelukt de energiefuncties (nieuw geboude workstation) zoals screensaver of standby te laten werken :p.

[Reactie gewijzigd door MAD_Sofia op 22 juli 2024 18:33]

Begrijp ik oprecht niets van. Wat zit er in Windows 11 wat het zo onwerkbaar maakt dan? Oprechte vraag want ik gebruik vooral snelkoppelingen in Windows, die er al jaren en jaren in zitten, dat werkt prima. Dat hele startmenu zie ik nooit. Als ik iets nodig heb druk op het Windows icoon op mijn toetsenbord en type ik de betreffende opdracht in.
Wat mij echt irriteert is dat je eerst een suboptimaal menutje krijgt met rechtermuis, om vervolgens met de optie "meer opties weergeven" in de windows 7 tm 10 menu terecht te komen. |:(
Totaal randebiel en typisch een verandering om het veranderen. Je ziet het ook duidelijk terug bij de settings, uiteindelijk zit je weer in de "oude" menuweergave om je ding te doen.

Heb verder weinig problemen met windows 11, maar dan wel met dit of soortgelijk programma.
Is gewoon een registry setting, je kan gewoon het oude context menu weer standaard maken.
Dat klopt. En met een programma als startisback krijg je die setting en alle andere settings die je wilt er ook bij.

Maar waarom is het een register setting? Waarom is het niet een setting in het control panel? Waarom krijg je geen eenvoudige keuze om terug te schakelen naar oude stijl windows. En dan kom je weer terug op het originele argument, het is van de zotte dat je een betaald programma nodig hebt om je windows terug te zetten naar een niveau dat jij wilt en niet wat MS je opdraagt te gebruiken.
Hoeft niet betaald te zijn, hoor: je hebt ook Open Shell, wat gratis is en werkt met Windows 10 en 11. En het ziet er ook nog eens een stuk beter uit dan het programma uit dit artikel. Vind ik zelf, tenminste. Ik heb een bloedhekel aan die "net niet" oplossingen. Ze claimen oude menu's terug te brengen, maar alles wat ik zie is hooguit iets dat er op lijkt maar dan met rare, zwevende vensters, zodat het stiekem toch nog iets moderner oogt.

Als ik op zoek ben naar het terugzetten van een Windows 10 of 11 uiterlijk naar bijvoorbeeld dat van Windows 7, dan slaan dit soort semi-oplossingen de plank toch redelijk mis, naar mijn bescheiden mening.
Wat ik graag terug zou willen is het oude Explorer uiterlijk. Het zit er namelijk nog wel is, maar kan er geen regfix voor vinden helaas.

Als je explorer opent en vanaf daar naar configuratiescherm gaat en dan gelijk weer terug, zit je tijdelijk in het oude Explorer.

Maar ben het met morphje eens, er zou gewoon een setting moeten zijn voor het oude context menu.

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 22 juli 2024 18:33]

Net even geprobeerd, maar ze doen het beide niet, die van jouw 2e link. En ook StartisBack doet het niet..
Niet meer mogelijk? Of mis ik wat?

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 22 juli 2024 18:33]

Op deze pagina wordt wat meer uitleg gegeven over hoe je de verschillende opties, inclusief StartAllBack en Open Shell, moet inrichten/gebruiken. Ik heb persoonlijk voor die laatste oplossing gekozen, en niet alleen omdat die gratis is. ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 18:33]

Anoniem: 238040 @mjl17 april 2023 13:12
Want iedere Windows gebruiker weet dit zomaar.
Ik persoonlijk haat het combineren van alle vensters. Er is een reden waarom ik meerdere instanties van explorer, firefox, o.i.d. open. Dan wil ik niet eerst over het proces icoon heen gaan om daarna het venster te slecteren. Ik wil meteen het venster openen. De lege ruimte is gewoon zonde.
Het uitblijven van een keuze welke kant Microsoft nu eigenlijk op wilt is al jaren een doorn in het oog. Metro UI voor tablet gebruikers een ramp. XP, Vista en 7 waren qua start menu toch echt de fijnste, en leken ook behoorlijk op elkaar als je beseft dat die besturingssystemen toch bijna 20 jaar aan ondersteuning overbruggen. Het instellingen menu voor printers en netwerk is gewoon een ramp voor de old skool gebruiker. Uiteindelijk zit ik altijd in ncpa.cpl.

Ook bij Windows 11 moest de taakbalk gecentreerd worden. Waarom, waarom, waarom.
Met explorerpatcher zet je W11 volledig naar je hand.

https://nl.hardware.info/...enu-terug-naar-windows-11
Windows 11 gebruik ik heel af en toe, maar ik kan niet wennen aan de kromme logica overal achter, alsof het gewoon niet mag doen wat iemand zou verwachten. XP met klassiek startmenu was naar mijn idee het meest ideale systeem. Als ze zoiets nu hadden, en dan zonder dat tabbladen door elkaar gooien en expres moelijk doen met SVGA zou ik er meer voor over hebben dan de 7 euro die ik voor Win10 betaald heb.
Wat voor licentie is dat voor EUR 7,00? Geen retail, die zijn inkoop distributeur al een veelvoud van dat bedrag. Ben je student?
Gewoon grijze internet keys.
7 euro bij Concertkaartjes.nl of iets dergelijks. Het is het amper waard. Als het 150 was had ik het niet gedaan. Dat steekt een kleine OEM-winkelier gewoon in de zak.
Sommige mensen gebruiken hun computer serieus. Met veel openstaande windows en tabbladen. Ik kan in Win11 nooit in 1x het juiste window terugvinden, vooral als je meerdere documenten of excelbladen open hebt staan. In Win10 zie je gewoon de bestandsnaam en klik je in 1x raak, in Win11 moet je altijd meerdere handelingen verrichten.

Nu snap ik wel dat Microsoft Windows steeds mooier wil maken, maar waarom geen mogelijkheid om te kiezen? Dan kan iedereen weer het soort taakbalk gebruiken dat hij of zij prettig vindt.
Sommige mensen gebruiken hun computer serieus.
Als software ontwikkelaar durf ik wel te zeggen dat ik mijn computer ook wel serieus gebruik. Heb alleen geen last van de bovengenoemde irritaties van anderen.
Ik begrijp de mensen wel hoor als ze het zo beschrijven maar zelf heb er geen moeite mee eigenlijk. Ieder zijn ding denk ik dan maar.
Misschien een idee om dan te gaan werken met virtuele desktops als je zoveel hebt openstaan?
Dan kan je per taak / project een virtuele desktop aanmaken en dan met de sneltoets eenvoudig wisselen (control+win+rechts/links)
Sinds ik me dit heb aangeleerd scheelt me dit een hoop minimaliseren en maximaliseren van Windows.

On topic: gebruik zelf al heel lang het startmenu niet meer, zowel in Windows 10 als 11. Een druk op de win-knop gevolgd door de eerste letters van een toepassing werkt voor mij veel sneller om iets te starten.
Meest gebruikte toepassingen op de taakbalk, zodat ik die kan starten met de win-toets + cijfer
Ja, die virtuele desktops zijn een stapje in de goede richting, maar het is weer een halve oplossing. Ik probeer op mijn werk altijd om de windows te groeperen per taak, dan heb ik alle windows bij elkaar die ik op dat moment nodig heb.

Maar dan komt er weer een e-mail binnen, of een vergaderverzoek. En als je dan weer naar Outlook gaat, dan schiet ie weer naar de desktop waar mijn Outlook op staat. Dat is niet handig! Bij veel taken heb ik Outlook nodig, dus die wil ik op meerdere desktops tegelijk kunnen gebruiken. Nu moet ik juist meer heen en weer schakelen als ik iets uit de mail wil knippen of plakken, want dat staat op een andere desktop. Hebben ze Word en Excel zo veranderd dat je meerdere windows kunt openen (jaren geleden al, en dat was TOEN juist heel onlogisch), maar met Outlook kan het nog steeds niet.

Microsoft is zijn eigen grote vijand wat UX-design betreft. Ze bedenken wel mooie dingen, maar implementeren het waardeloos of inconsequent. Ik vraag me wel eens af of de ontwikkelaars/designers van Windows, zelf ook met Windows werken. Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Trouwens dat win+cijfer kende ik nog niet. Dat lijkt heel handig, maar is nauwelijks bruikbaar. Ik heb bijvoorbeeld GMail en Google Calendar op plek 1 en 2 van de taakbalk gepind. Heel handig, zou je zeggen. Helaas valt die pin weg als er weer een update van Edge is geweest. Zoals ik zei: niet consequent. Je kunt iets handig configureren voor jezelf, maar om de haverklap werkt dat niet, om allerlei onnozele redenen. Besturingssysteem van niks, als je productief wilt zijn.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 22 juli 2024 18:33]

In de Outlook client die ik gebruikt (365 versie, niet webbased, gewoon de app) kan ik Outlook wel gewoon openen op meerdere virtuele desktops. Misschien heb je een andere client?

Zelf vind ik Windows prima om productief te zijn. Gebruik zowel Linux (Mint) en Windows en de sneltoetsen kan ik daar gelijk in zetten en dan merk ik geen verschil tussen beide besturingssystem wat handigheid of productiviteit betreft.
Als je veel hebt openstaan, echt veel hebt openstaan ga je zonder groepering alsnog niets zien lijkt mij. Ik heb zelfs met groepering en enkel iconen al dat mijn taakbalk soms te klein is als ik enkel op mijn laptopscherm werk. Ik hover gewoon over het icoon van de app en na een seconde verschijnen alle open bestanden in die app in beeld, inclusief een preview van het venster. Vind ik persoonlijk een stuk gebruiksvriendelijker.
Maar dat is persoonlijk, net zoals dat iedereen Windows op z'n eigen manier gebruikt. Dat het werkt voor jou betekent nog niet dat het voor iedereen werkt.

Begrijp gewoon echt niet dat Microsoft die keuze (groeperen of niet) weg heeft gehaald. Er is zoveel commentaar op en het is (als je zoals in mijn persoonlijke geval actief rouleert tussen een stuk of 6 Excel bladen) aantoonbaar minder productief. Wat boeit het dan dat die optie er in zou zitten?

Desnoods maak je de default dan gegroepeerd, maar geef in ieder geval de keuze.
Het verplicht gegroepeerd zijn van apps op de taskbar is voor mij het grootste probleem. Heb dagelijks tig Excel bestanden open staan en het switchen is op de 'standaard Win11' methode (alles gegroepeerd) een stuk omslachtiger.
Tsjah, zelf ben ik dan weer iemand die al jarenlang alles net groepeert. Het is maar net wat je gewoon bent. Maar inderdaad spijtig dat MS deze optie heeft weggenomen voor hen die het anders willen.
Precies dit. Voor mij het grootste irritatiepunt van Windows 11.
Voor mij is dit ook het geval. Ik heb in Windows 10 Pro zelfs een dubbele taakbalk zodat ik meer vensters kwijt kan en het werkt prima. Nu groeperen ze alles om vervolgens tabs te introduceren in de programma's zelf (verkenner etc.). Waarom laat je niet gewoon alle tabs zien in de taakbalk vraag ik me dan af.
Nooit gedacht aan Office-Tab?
Dan is het meteen een stuk rustiger op het scherm ;)
Interessant. Dank je wel voor de tip.
Het (start)menu is gewoon een draak. Ik wil zelf bepalen wat ik in het menu zet en hoe ik het indeel. Ik wil ook niet gedwongen worden om programma's via "zoeken" op te moeten zoeken om daarna pas te kunnen starten.
Wie opgegroeid is men Windows 3.11 t/m Windows 7 is dat menu zo gewend dat men het menu vanaf Windows 8 meer kinderspeelgoed vindt.
De taakbalk zelf is ook behoorlijk uitgekleed. T/m Windows 10 kon je daar nog behoorlijk aan Tweaken door wat aanpassingen in het register, of met een app als 7+ taskbar tweaker.
Helemaal mee eens. Ik ben dat veranderen om te veranderen inmiddels spuugzat. In een auto zit het gaspedaal al meer dan honderd jaar rechts en dat wil ik graag zo houden. Waarom steeds weer de lay-out veranderen als alles prima werkt en iedereen blindelings de weg in de menu’s kent? Dat voegt absoluut niets toe en is vooral irritant. Ik heb wel wat beters te doen dan telkens weer op expeditie om te zoeken waar vertrouwde knoppen en instellingen zijn gebleven. Lijkt er op dat dit vooral gebeurt voor de werkgelegenheid en dat het belang van de gebruiker inmiddels al lang niet meer centraal staat.
Ik durf je bijna garanderen dat als ik je in een wagen van 100 jaar oud zou zetten, dat jij die wagen niet gestart krijgt en als ik hem voor je start, dat jij er niet mee gaat kunnen rijden.

Maar in plaats daarvan, waarom installeer je niet gewoon Windows 95 op je computer? Als het vroeger toch allemaal beter was?

Jij zegt dat alles prima werkt en dat je daarom niets zou mogen veranderen. Maar is dat zo? Werkt alles prima? Zijn er geen punten waarop het beter kan? Want dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet dat het niet werkt, wel dat het mogeliks beter kan.

En dit alles gebeurd net in het belang van de gemiddelde gebruiker. Dat dat niet aansluit bij jouw profiel is spijtig, maar je kan niet iedereen plezieren. Je gaat dus op zoek naar de balans die het beste past bij de grootste groep van je gebruikers.
Onzin, net als bij de auto is er onder de motorkap van alles verandert.
Dat neemt niet weg dat we in Nederland nog steeds een stuur aan de linkerkant hebben, gaspedaal rechts, rem midden en koppeling links.
De bedienings interface is gewoon in de basis hetzelfde gebleven.
Daar zit MS in te rommelen en doet dat nog slecht ook.

Komt nog bij dat Windows 95 gewoon geen fatsoenlijke optie meer is.
Net als die 100 jaar oude old timer, leuke hobby maar niet echt meer geschikt voor dagelijks gebruik.
Bij het startmenu en de taakbalk van Windows denk ik toch echt dat de veranderingen niet zijn om de (professionele) gebruiker te plezieren. Men heeft gewoon geprobeerd om zoveel mogelijk "eye candy" in het menu te proppen met die maffe tegels van Windows 10. Gelukkig kwam men daar in Windows 11 al op terug en zijn het gewone iconen geworden. Aanpassen van het menu kan door een aantal proggies te pinnen, maar dan is het afgelopen. OK, je hebt een mogelijkheid "Alle Apps", maar die kan alleen alles in alfabetische volgorde laten zien. In alle gevallen kost het veel meer muisbewegingen om te komen waar je wil. Beste alternatief is nog de zoekfunctie. Een programma starten door de naam in te tikken ken ik nog uit het pré-windows tijdperk. Dat is niet meer van deze tijd. Alle programma's hebben een fatsoenlijk menu, waarom het OS dan niet?
Voor de taakbalk bestonden heel wat hacks en tooltjes. Die bestonden omdat er vraag naar was. Microsoft heeft echter (in al zijn dommigheid) besloten dat zij het volledige beheer over de taakbalk terug willen en alle hacks en tweaks zijn de nek omgedraaid. Zijn ze zeker van hun zaak, nee, want de oude taakbalk zit nog gewoon verstopt in het nieuwe Windows.
Verder is Windows 11 prima, vandaar dat een tool als StartAllBack zo'n succes is.

De bediening van auto heeft van het eerste begin een aantal kenmerken gekregen, met een stuur, gas, rem, koppeling schakelpook en handrem nog steeds op dezelfde plek. Zet mij in een T-Ford en ik rijdt er gewoon mee weg. Zal even wennen zijn voordat ik er (weer) vloeiend mee kan rijden, maar lukken gaat het zeker.
100% mee eens, zowel wat Windows betreft alsook die T-Ford. (En de slinger om hem te starten ligt in de kofferbak :) )
Elke keer wéér die discussie over dit soort zaken. Dit gaat NIET over of iets beter is of slechter of dat iemand niet wil mee veranderen. Dit gaat over iedereen in zijn waarde laten. Als ik het oude systeem beter voor mij vindt werken, dan is dat mijn waarheid, net zo goed als jij het nieuwe systeem wel kan waarderen. Daar hoor je mij ook niet over mekkeren. Zo typisch nederlands dit gedrag. Alsof iedereen beter weet wat voor mij of een ander zou werken. Hou daar eens mee op. Over dit soort zaken kan je niet twisten, want we zijn allemaal anders.
Als Microsoft nu ook iedereen in z'n waarde laat door al die 'vernieuwingen' in Windows uitschakelbaar te maken, dan is iedereen blij :)
Je moet wat beter lezen: ik zeg niet dat ALLES beter werkte, ik heb het over het Startmenu. Wanneer het mogelijk is om het 'klassieke' Startmenu met een programmaatje van 1,73 MB in zijn oude glorie te herstellen moet Microsoft dat gewoon standaard inbouwen zodat elke gebruiker zelf kan kiezen. De neerbuigende houding van Microsoft ben ik meer dan zat: altijd maar weer beter weten hoe ik mijn dagelijks werk doe.....
Windows is inmiddels een moloch dat niet meer op een DVD past, dus die 1,73 MB voor het goede doel (de gebruiker) zou dus geen enkel probleem moet zijn. Die software nerds in the US of A zijn mij wat te eigengereid en vergeten de gebruiker totaal. Zij verliezen totaal uit het oog wat de dagelijkse gebruiker wil: zij zijn vooral geïnteresseerd in hoe 'mooi' het er (in hun ogen....) uit moet zien, maar daar heb ik nu juist totaal geen boodschap aan. Het moet vooral praktisch zijn in de dagelijkse praktijk. Niet iedereen zit voor zijn hobby achter de PC.
Win '95 was overigens zo instabiel dat niemand daar nog mee wil werken 8-)
Ik ga er vanuit dat er in de afgelopen jaren op technisch vlak op allerlei punten dingen verbeterd zijn in Windows, waaronder ook absoluut noodzakelijke veranderingen voor veiligheid en dergelijke.

Maar als het puur gaat om user interface en gebruiksgemak denk ik daar toch echt anders over. Windows 7 was een ENORME verbetering ten opzichte van de voorgangers op dat vlak. Daar was in mijn ogen echt heel goed over nagedacht en daar was ik vanaf dag 1 echt heel blij mee. Alles wat er daarna is veranderd op UX gebied, zijn in mijn ogen vooral stapjes zijwaarts, gemengd met af een toe een klein stapje voorwaarts en een groter stapje achterwaarts geweest, vanuit gebruikersperspectief. Vaak ook heel duidelijk gericht op het promoten van commerciële apps of diensten, in plaats van het ondersteunen van de gebruiker.

Met Windows 11 heb ik eerlijk gezegd nog niet zoveel ervaring. Staat wel op mijn privé desktop, maar die gebruik ik veel minder intensief dan m'n werklaptop. Steam openen lukt nog prima op Windows 11, zal ik maar zeggen.
Vreemdx

Windows 3.x had niet eens een startmenu. Zou dus niet inzien waarom mensen die daarmee opgegroeid zijn het start menu zo gewoon zouden zijn dat het huidige onwerkbaar zou zijn voor hen. En ja, ik heb nog gebruik gemaakt van Windows 3.0

Tussen 9x en XP zat ook een zeer groot verschil in startmenu. En toen Vista eenmaal op de markt kwam hadden we opnieuw een totaal ander startmenu. Het startmenu is nooit een vast concept geweest, maar altijd fluide, altijd veranderend om in te spelen op vooruitgang in wat er mogelijk is met UX maar ook met betere inzichten van hoe we onze computer gebruiken.

Microsoft neemt deze beslissingen niet licht. Daar gaan jaren aan studies aan vooraf. Net zoals mensen vandaag nog altijd die ribbon in Office vervloeken omdat ze na meer dan 15 jaar er nog altijd niet aan willen wennen. Maar als je dan heel het achtergrond verhaal leest van hoe zoiets tot stand komt, dan leer je pas de logica kennen en kan je niet echt anders dan MS gelijk geven.
Beetje naïef om elke ontwerpkeuze als 'goed onderzocht dus goed voor de klant' te bestempelen. Microsoft heeft ook z'n eigen belangen en agenda. Die hoeven helemaal niet gelijk te liggen aan die van de klant. Bij de overgang van het alom geliefde Windows 7-startmenu naar het vrij alom gehate Windows 8-startscherm was dat bijvoorbeeld duidelijk niet zo. Dat ging puur om het aanboren van nieuwe markten, niet om de bestaande gebruiker.
Nou sorry, ik heb ze allemaal meegemaakt en de meeste was ff wennen en dan ging het prima.
Een dat is precies mijn probleem met win11. Ik kan er niet aan wennen en uiteindelijk zit je vaak met de "geavanceerde" opties gewoon in de win10 schermen te werken.

De win11 interface is een soort alpha die nog lang niet af is.
"Microsoft neemt deze beslissingen niet licht. Daar gaan jaren aan studies aan vooraf."

Dan mogen ze van mij op sommige beslissingen nog wel wat langer studeren... een jaar of 50 of zo :) .

Maar zoals @Henkieschmenkie hierboven zegt; je kunt toch moeilijk met droge ogen beweren dat Windows 8 enkel ontworpen is met als doel een betere ervaring voor de gebruiker? Dat is wel het beste voorbeeld dat gepoogd is de bestaande gebruikers te misbruiken om Microsoft op andere gebieden te laten groeien.
Windows 8 maakte het OS geschikt voor de nieuwe touch screen ultrabooks en (zakelijke) windows tablets van toen. En als de toekomst ons bijv. opvouwbare schermen brengt, dan heb je kans dat Windows 12 ook daar weer op inspeelt.
Net zoals mensen vandaag nog altijd die ribbon in Office vervloeken omdat ze na meer dan 15 jaar er nog altijd niet aan willen wennen.
Ik las onlangs (hier op Tweakers) nog dat Microsoft zich inmiddels afvraagt of die ribbon wel zo'n goed idee was 8-)
En ik zou niet weten waarom ik aan iets moet wennen dat in mijn gebruikspraktijk niet deugt......
Er zijn ook mensen die niet iedere dag hun PC gebruiken als hobby, maar gewoon omdat zij het ding nodig hebben. En Windows is slechts een besturingssysteem en als zodanig nodig om zo vlot mogelijk je werk te doen, niet om bij elke 'verbetering' weer een zoektocht naar instellingen te starten. (Iets wat zich ook vaak herhaalt na elke 'patch tuesday': plots zijn al mijn instelling, zonder iets te vragen, weer 'default' en ik kan weer aan de gang om alles naar mijn hand te zetten: ik ben dat inmiddels spuugzat, die arrogantie)

Alleen al het feit dat er elke keer weer discussie is zou reden moeten zijn om de gebruiker de keuze te laten door een menu met aanpasbare lay-out.
Bij een browser als Firefox is dit al jaren usance.
^^ Dit...
En laten we niet vergeten hoe hard mensen klaagden over het startmenu toen XP op de markt kwam... en daarna bij de release van Vista opnieuw. Om bij het uitkomen van Win7 weer te beginnen...

Voor de liefhebbers, en diegenen die menen dat de versie in Windows [Versie] superieur was een stukkie geïllustreerd leesvoer: https://arstechnica.com/g...-saga-from-1993-to-today/
Wie opgegroeid is men Windows 3.11 t/m Windows 7 .
Je wordt oud.
Je hebt een glazen bol? :+
Ook opgegroeid met Win3.11 en je hebt gelijk met betreft de Windows 8 start menu (full screen). Daar waren ze echt de verkeerde weg ingeslagen.
Maar ik moet zeggen dat die van 10/11 nagenoeg de oude startmenu heeft overtroffen. Alles wat je als minpunt hier aangeeft kan je gewoon aanpassen naar eigen wens.

Persoonlijk programma naam typen vind ik fijner en sneller werken. Vooral bij control panel/settings achtige panelen. Niks meer zoeken in welk categorie en vervolgens subcategorie / tabblad zoeken naar de setting die je nodig hebt. Typ het in wat je nodig hebt en BAM je zit in het juiste scherm. Taakbalk tweaken heb ik nooit gedaan en ook in win11, hoe het nu is, is voor mij voldoende. Zal vast wel verbeterd kunnen worden en zal ook verbeterd worden maar op dit moment mis ik helemaal niks.
Ik gebruik zo sinds Windows XP Stardock's Objectdock op het bureaublad. Ideaal programma.

[Reactie gewijzigd door miknic op 22 juli 2024 18:33]

Voor mij is het groeperen van vensters onwerkbaar; ik kan niks meer terugvinden. Geen idee of StartAllBack dat ook oplost maar dat is een feature die ik in Windows 10 *direct* uitzet, maar die in Windows 11 helaas niet meer (zonder bokkensprongen zoals extra apps installeren) uit te zetten is.
Groeperen kun je inderdaad uitzetten met StartAllBack.
Begrijp ik oprecht niets van. Wat zit er in Windows 11 wat het zo onwerkbaar maakt dan? Oprechte vraag want ik gebruik vooral snelkoppelingen in Windows, die er al jaren en jaren in zitten, dat werkt prima. Dat hele startmenu zie ik nooit. Als ik iets nodig heb druk op het Windows icoon op mijn toetsenbord en type ik de betreffende opdracht in.
Heb je door dat je nu zegt dat je dat startmenu ook niet gebruikt, en dat je dan maar snelkoppelingen van al je programma's op de desktop maakt, zodat je niet in het startmenu hoeft te komen?
Nee dat begrijp je totaal verkeerd zelfs. Ik gebruik absoluut geen snelkoppelingen op mijn desktop, sterker nog ik heb de iconen op mijn desktop standaard uit staan omdat ik dat echt heel rommelig vind.
Met snelkoppelingen bedoel ik de dingen als 'windowskey + nummer op startbalk' (bv windowskey + 1 om het eerste programma op mijn startbalk te openen
etc..
Het is niet alleen het startmenu wat je aan kunt passen met StartAllBack maar ook de systray en het RMB-gedrag bijvoorbeeld. Ik vind het ook echt een topproduct. De 5 euro meer dan waard.
Dat Windows 11 wat onhandiger is dan Windows 10 snap ik, maar onwerkbaar is gewoon volledige onzin. Ik gebruik zelf diverse tools om Windows meer aan te laten sluiten op mijn werkwijze, maar op MacOS doe ik hetzelfde. Windows 11 is wat mij betreft niet minder onhandig dan Windows 10 of Windows 8.
Het eerste wat ik doe als ik Windows installeer is Stardock Start of iets dergelijks erop zetten omdat dit prettig werken en overzichtelijk is...wat van belang is zeker als er veel te doen is nadat Windows net geinstalleerd is. Windows 11 Start menu en Windows 10 Start menu dat is helemaal niks vinden een hoop mensen.
Anoniem: 302359 @MAD_Sofia15 april 2023 22:23
en blijf ik het van de zotte vinden dat zo'n programma uberhaubt nodig is...
Dat is het dus niet, dit soort startmenu heeft jouw voorkeur maar is niet "nodig".
Onbruikbaar is echt niet toepasselijk. Het is prima bruikbaar als je je gewoontes aanpast.
Je kan er gewoon niet aan wennen.
ben het met je eens, windows 12 lijkt nog stapje verder gaan.
Persoonlijk vond ik windows 2000 t/m windows 7 het fijnste werken qua interface.
zoekt je soms suf om dingen te vinden.
Voor mij is win 11 prima zonder, maar wel fijner met.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @MAD_Sofia16 april 2023 09:13
en blijf ik het van de zotte vinden dat zo'n programma uberhaubt nodig is...
Dat is het dan ook niet. Je presenteert je eigen mening onterecht als feit. Is het niet gewoon een kwestie van niet kunnen wennen aan verandering? Windows 10 en 11 hebben beide een prima werkbaar startmenu maar het is wel anders dan vroeger. Is dit misschien ook een leeftijd ding? No flame intended. Ik vermoed dat dit soort programma's minder en minder populair worden omdat mensen toch wennen en omdat microsoft blijft ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 juli 2024 18:33]

Helemaal met je eens, ik zit nog op Windows 10 Pro en ik wil niet graag aan de registry hacks of dit soort programma's om een simpele taakbalk te krijgen waar ik aparte programma labels kan zien. Waarschijnlijk stap ik pas over wanneer we op Windows 12 zijn of naar een ander OS. Wel goed dat dit programma er is! Soms kun je niet anders dan op Windows 11 werken.
Heb deze al een jaar of 2 nu. Zeer tevreden van, gebruik meerdere van de aangeboden opties.

Heb twee licenties. Eén voor mn game PC, één voor mn laptop. Binnenkort verander ik van laptop, is me niet onmiddellijk duidelijk hoe ik een licentie overdraag, maar dat zien we dan wel.
Ligt eraan wat voor licentie het is. Als het een echte volledige Windowslicentie is dan kun je gewoon dezelfde licentie op die PC activeren, maar als het een OEM licentie van de grijze markt is dan vervalt die al als je ooit de CPU van je game PC zou vervangen.
Hij bedoelde de licentie van de tool, StartAllBack.
Je kan de licentie daar op activeren, zonder problemen. Als je een melding krijgt dat je licentie op teveel apparaten is geactiveerd, kan je de ontwikkelaar een email sturen en dan reset die de licentie. Is mij namelijk al eens overkomen.
Start11 is ook aan te raden. Heeft ook meerdere mogelijkheden zoals het laten lijken op w7 w8 w10 of w11 met meer opties.
Net een verse installatie van Windows 11 op mijn PC gezet, het enige wat ik van het nieuwe "Start menu" vervelend vind is dat mijn extra werkbalken niet meer ingezet kunnen worden.
Dat zat vol met snelkoppelingen naar Studio zaken en eentje vol met Systeembeheerzaken.
Heb ze dan maar even als snelkoppeling naar de werkbalfolder staan met als vervelende eigenschap dat er nu een verkenner opent met snelkoppelingen en die weer kan sluiten daarna.
Komt vast wel weer een handigheidje voor wat ik nog niet gevonden heb.
De rest went wel.
Grappig om te lezen dat bij elke nieuwe update dezelfde discussie weer voorbijkomt. Mensen, gebruik het programma in je voordeel, of houd het lekker bij Win11 stock :)
Als iemand denkt om over te schakelen naar Linux (met de Gnome DE), ArcMenu lijkt zeer hard op dit menu en werkt zeer goed.

Verder is StartIsBack natuurlijk een goede tool voor iedereen die Windows gebruikt. Zeer mooie prijs ook. (Ik heb het zelf aangekocht gehad en jaren lang gebruikt)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.