Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: OpenRA, submitter: Basti504

OpenRA logo (75 pix) Er is een nieuwe stabiele uitgave van OpenRA beschikbaar gekomen. OpenRA is een opensource- en cross-platformkloon van Dune 2000 en de Command and Conquer-titels Tiberian Dawn en Red Alert. De basisonderdelen, die voldoende zijn om het spel te kunnen spelen, zijn van internet te downloaden. Voor alle onderdelen zoals muziek en filmpjes heb je wel de originele cd nodig. OpenRA kent enkele verbeteringen ten opzichte van de originele spellen. Zo kunnen ze in een hogere resolutie worden gespeeld en kunnen er multiplayer-spellen tegen spelers op andere platforms worden gespeeld. De release notes voor deze uitgave kunnen hieronder worden gevonden.

Release 20161015

Today we are happy to announce the latest stable release of OpenRA! While this cycle has seen relatively little changes to the core game code with just about 28,000 changed lines, the new features and fixes it yields make up for it by being very visible.

The first place you will notice this is the much improved game content installer. It is now able to copy and install game assets from many more installation sources, such as the original release CDs, the First Decade DVDs, installed copies of the Dune 2000 Gruntsmod edition and even the C&C Ultimate Edition from Origin. Additionally, for the first time ever, the content installer will now also automatically install the campaign briefing videos, which means you no longer have to do that manually.

This features comes with one minor down-side: since the new assets are installed into a different place than in previous versions of OpenRA, every player is required to install the game assets again when launching this new version for the first time.

As usual, our quest to complete porting the original campaign missions to OpenRA is ongoing. This time around, there are seven new missions for Tiberian Dawn, and one each for Red Alert and Dune 2000. For Red Alert, there are also three new missions which can be played in both single- and cooperative multiplayer mode and which long-time players may find to be vaguely familiar.

Other new features and fixes include the following:
  • Fixes to a lot of crashes.
  • Fixes to a number of bugs that impacted game servers, such as the infamous “grey ping bug”.
  • New configuration options for customizing mouse scrolling behaviour.
  • New hotkeys for navigating to map edges, and bookmarking positions on the map.
  • New hotkeys for controlling the music player, as well as producing five units at once.
  • Improved aircraft reloading behaviour.
There are many more changes than we are able to mention here, including the usual round of balance changes. Head on over to the Changelog page on our wiki to see the complete list.

Instead of kills and losses the score screen now shows an actual score comprised of the amount of kills as well as other gameplay actions such as capturing and infiltrating buildings, repairing an allies’ units and buildings, and sending them supplies.

OpenRA screenshot (620 pix)

Versienummer:20161015
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, BSD, Windows XP, macOS, Windows Vista, Windows 8, Windows 10
Website:OpenRA
Download:http://www.openra.net/download/
Bestandsgrootte:13,84MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Voor de muziek en filmpjes van Tiberium Dawn en Red Alert heb je niet meer de originele cd's nodig zoals dit artikel vermeld. Deze content is al enige jaren geleden door Electronic Arts vrijgegeven. Je kan de officiŽle ISO bestanden gewoon downloaden, maar het OpenRA project host de benodigde bestanden uit deze ISO's al enige tijd zelf en zal ze dan ook downloaden zodra je ze nodig hebt.
Een kloon is het niet echt. Eerder een imitatie door mensen die denken dat ze het beter kunnen. Zitten features in die het origineel niet had en hoe de systemen werken (gedrag van units en wapens) is ook anders. Verwacht niet als fan van de originele C&C spellen dat je echt een kloon gaat spelen.

Het beste voorbeeld is hoe raketten werken van AdvGuardtowers/boten en de arty kogels is heel anders gedragen dan hoe het hoorde in C&C95 Tiberian Dawn.
denk dat je niet helemaal hebt gesnapt dat dit project doet;

maakt het mogelijk om jouw -orginele- (!!) C&C spellen te spelen via een verbeterde engine(platform onafhankelijk. Het is geen kloon van de game, maar van de engine/mechanics die de game op jouw beeld toveren - zie het als een soort emulator

RA project zorgt voor; betere resolutie, verbeterd geluid, nieuwe features en netwerkcode. Verder is het -precies hetzelfde- als jouw orginele C&C (immers heb je de orginele files nodig wil je dit kunnen gebruiken)

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 oktober 2016 12:53]

Het is zeker niet exact hetzelfde. Heb je het spel wel gespeeld? Bv de vliegtuigen die continu kunnen blijven vliegen. Gps systeem die anders werk, fog of war etc etc
promoot het project aantal jaar via mijn website - dus jah, bekend mee

dat zijn opties en keuzes: je kunt 1:1 C&C-games spelen, kunt er ook voor kiezen om de nieuwe/additionele features te gebruiken (niemand die het je verplicht)
Het is niet waar dat je 1:1 hetzelfde speelt. Units hebben andere parameters etc gps enz
Dat is toch niet helemaal waar. OpenRA is eerder een herinterpretatie. Ze hebben niet de originele code gereverse-engineered of iets dergelijks.

Ze hebben dus een nieuwe game gemaakt, die de assets van de originele games gebruikt. Er wordt niks ge emu of simuleerd en daarom is de gameplay niet 1-op-1 hetzelfde als de originele games, zoals RadioKies correct opmerkt.

Het meeste irritante vind ik nog wel de AI pathfinding van met name vliegende units, werkt totaal niet zoals het origineel en ze komen nog al eens regelmatig vast te zitten dat het ze niet lukt om te landen bijv.

Ze gebruiken puur de assets, (muziek, filmpjes, graphics, fonts etc), maar de code is helemaal origineel en wijkt dus af.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 17 oktober 2016 13:13]

Juist aan de gameplay is heel veel veranderd. Deze game speelt absoluut niet hetzelfde als het origineel. Probeer het eens uit en dan merk je het zelf.
OpenRA is echt niet hetzelfde als de orginele CnC Red Alert.

Er zitten meer units in, de units gedragen zich net wat anders, de promotions van RA2 zijn gebackport.

Het is geen Red Alert, simpel.

De makers van OpenRA denken dat ze het beter kunnen dan Westwood, en ik vind van niet.
Ik ken een aantal van de developers nog van het mod tijdperk op RA2, en de meeste waren ook echt RA2 modders. Dit is goed te zien hoe ze RA2 invloeden in OpenRA brengen. Zelfs bezig geweest met Voxel support om uiteindelijk TiberianSun/Red alert 2 ook in de engine te kunnen laten draaien(lachen, al die "pixels" omzetten naar 3d kubusjes, heb je een Kirov met een paar miljoen polygonen, lol, niet echt efficient), ik weet niet of ze dat opgegeven hebben, maar het zegt wel iets over waar ze uiteindelijk heen willen (op de projectpage staat nog wel dat ze bezig zijn aan TS support).

Ik vind het een heel erg tof project, juist omdat ik uit die modding community komt. Voor mods / total conversions is het perfect, maar als vervanging van de originele games? Absoluut niet, de originele RA speelt veel beter.
Je hebt natuurlijk de First Decade en aantal Origin bundles die ook wel nieuwe OSen ondersteunen. Als je als gewone Windows gebruiker een van die hebt dan mis je volgens mij weinig, omdat je hier wel de oorspronkelijke missions kan spelen.
Hooguit het mulitplayer gedeelte wat nu echt verandert is is een toevoeging, maar meer zie ik er eerlijk gezegd niet aan.
Ik volg het project ook al enige tijd, maandje geleden nog even geprobeerd, en het draait nu erg lekker zonder al te veel problemen.

Maar het speelt mij gewoon te anders dan het orgineel. Ik vind het absoluut niet erg dat RA gemod wordt, maar graag zie ik dat liever als extra optie oid.

De orginele Red Alert is nog te spelen op Windows 10 en is gewoon freeware sinds 2008.
ik weet nie, ik heb openRA heel lang geleden gespeeld en natuurlijk heb ik RA zelf helemaal kapot gespeeld maar ik vond destijds de weizigingen meevallen. hoe dat nu een jaar of wat later is ... geen idee, maar westwood had zijn zaakjes ook zeker niet perfect. hoevaak ik niet, een missie-voltooide om er dan achter te komen dat het script halverwege was gecrashed omdat yuri, of tanya, net even buiten hun bekende pad waren geweest... of vliegtuigen die ineens weer bestonden net nadat je ze had neergeschoten..
Bugs daar gelaten, maar het speelt ECHT anders. Een van de belangrijkste zaken is de pathfinding van AI, hoe units de weg naar hun bestemming zoeken, hoe Air units vliegen, vliegtuigjes die grote bocht moeten maken voor het landen, orca's die netjes rond een vijand heen hoveren, openra doet dat echt (nog) niet goed.
Ach ja bugs, daar was Westwood wel goed in. RA2 werd ook gelaunched met een paar bugs in de missies (en het spel zelf) wat je gamebreaking zou kunnen noemen.

Maar zoals Zoop ook al aangeeft, het speelt gewoon anders. De units bewegen anders, voelen anders aan, er zitten ook units in die niet in het orgineel zaten. Misschien komt het door mijn nostalgiefilter doordat ik al die CnC games helemaal grijs gespeeld heb, maar OpenRA geeft mij geen RA gevoel, wel een CnC gevoel dus dat doen ze wel goed. Maar dit voelt eerder aan als een onofficiŽle 5de "DLC" disc.
OpenRA is een open-source her-implementatie van C&C Red Alert. Het project bestaat bij mijn weten niet om een exacte kopie te maken, zaken te reverse engineeren, e.d. Het is een game die een vergelijkbare experience wil bieden. En in dat proces kun je de oorspronkelijke Red Alert ook "verbeteren". Afhankelijk van interpretatie ;)
Er zitten meer units in
Is dat zou? Is mij niet echt opgevallen eigenlijk. Denk er aan dat de oorspronkelijke Red Alert add-ons ook in OpenRA zijn opgenomen:
de units gedragen zich net wat anders
Dat zou kunnen. Wordt hierboven ook al over gediscussierd.
de promotions van RA2 zijn gebackport.
Yup. Maar zelf vind ik dat wel prima.
RA Counterstrike, toen de FPS Counterstrike uitkwam en iedereen zo van "Speel jij ook counterstrike" dat ik dacht dat iedereen jaren na dato ineens zwaar actief Red Alert aan het spelen was en waarom men niet met Aftermath bezig was.
Is dat zou? Is mij niet echt opgevallen eigenlijk. Denk er aan dat de oorspronkelijke Red Alert add-ons ook in OpenRA zijn opgenomen:
Die vage rode mijntjes waren nieuw. Ik heb de laatste keer maar een potje of 2 gespeeld en beide Soviet, er waren nog 2 of 3 units waarvan ik vrij zeker ben dat die niet in het orgineel zaten.
Dat zou kunnen. Wordt hierboven ook al over gediscussierd.
De stats op units zijn ook anders. Orginele RA kon je lekker met een dikke kudde infantry wel wat tanks neer krijgen, de AI sloopte met 3 tanks een half scherm vol an infantery, klopt geen bal van(zonder ze plat te rijden). De rocket infantry voelt niet aan als anti-voertuig, terwijl dat bv wel hun doel is.

Tevens gaf iemand anders al aan dat pathfinding anders is, vliegtuigen bv oneindig rond kunnen vliegen.

Een paar kleine verschillen is niet zo erg, maar het waren naar mijn idee er gewoon veel te veel.
Yup. Maar zelf vind ik dat wel prima.
Ik heb er weinig op tegen, maar het zorgt er wel voor dat OpenRA minder authentiek aanvoelt.


Als ze dan toch niet het orgineel goed na willen bootsen, waarom geen moeite stoppen om een waardige Red Alert 2 opvolger te maken?

KeeperFX is bv een Dungeon Keeper kloon voor moderne hardware, daar zitten ook wat wijzigingen/mods in, maar het spel voelt wel gewoon exact hetzelfde aan als het orgineel.

OpenRA gaat naar mijn idee de route op van OpenTTD, het wordt een los opzichzelf staand spel. OpenTTD is al lang geen Transport Tycoon Deluxe kloon meer. En dat is verder niet erg.

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 oktober 2016 13:30]

Fantastische kloon/herimplementatie/whatever! Leuk om nog eens casual met wat vrienden te spelen als tribute to verloren tijden. Kan iedere computer runnen, het gaat immers om de fun. :)

Zou cool zijn als er meer van zulk soort hoogstaande kloons/herimplementaties zouden komen, ik noem een 'commandos' bijvoorbeeld. Helaas is die er niet ;p
Fantastische game. Gelukkig werkt dit zonder enig probleem op de windows 10 Tablet.
Super spel, veel gespeeld! En natuurlijk ook de originele RA-series. _O_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True