Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties
Bron: Paint.NET

Paint.NET 3.0 logo (60 pix)De derde alfarelease van Paint.NET versie 4.0 is verschenen. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft dit programma het .Net-framework nodig om zijn werk te kunnen doen. Het is ooit begonnen als een studieopdracht van de Washington State-universiteit, ter vervanging van het met Windows meegeleverde Paint, maar bevat inmiddels een hoop functionaliteit die we ook in uitgebreidere commerciële pakketten terugzien. Versie 4.0 werkt een stuk sneller, zeker op multicore-processors, maar heeft wel minimaal Windows 7 als systeemvereiste. De belangrijkste verbeteringen in deze release kunnen hieronder worden gevonden.

Changes in Paint.net 4.0 alpha (build 5086)
  • Text tool
    • Colored fonts are now supported in Windows 8.1 (e.g. Segoe UI Emoji).
    • You can now choose between Smooth, Sharp (Modern), and Sharp (Classic) rendering. These correspond to the DirectWrite’s rendering modes of Outline, Natural Symmetric, and GDI Classic.
    • OpenType/Adobe fonts are now included in the list of fonts.
    • Fixed some layout glitches that caused text to be incorrectly clipped and/or the cursor to appear in the wrong location.
  • Selections
    • Drawing a rectangle selection with a fixed ratio followed by a Crop operation was often resulting in an extra row or column of partially transparent pixels.
    • When using aliased selection clipping while zoomed in, the selection was often rendered in the wrong location and/or at the wrong angle.
    • When drawing a rectangle selection, the status bar would always say it had zero area.
    • Selection adjustments would sometimes result in half-pixel alignment of the selection outline.
    • Deselecting via pressing Enter or Escape was not working consistently.
    • Fixed some rendering artifacts when scaling the selection to a small size.
    • Fixed some rendering glitches after pasting when a selection was already active.
  • You can now use the middle mouse button for panning at any time.
  • Panning via spacebar while a selection tool was active didn’t always show the correct mouse cursor.
  • UI text now honors the user’s control panel settings for ClearType and antialiasing of text.
  • Edit->Copy now includes the PNG format when initializing the clipboard data, which allows applications like Office to paste with full transparency information.
  • The Diagnostics page in the Settings dialog now includes a “Copy to Clipboard” button and a “Open crash log folder” link.
  • The Eraser tool now uses the alpha value of the current color.
  • Double-clicking the “roll ball” in Rotate/Zoom was not resetting all the values to their defaults.
  • Fixed some visual artifacts when using the Line or Curve shape along with certain arrow end caps.
  • Ctrl+[ was not reducing the brush size by 5.
  • Fixed a crash in the Move and Shape tools when adjusting the rotation anchor while using the Classic theme on Windows 7.
  • Some of the new toolbar items didn’t have tooltips.
  • When hovering the mouse over a taskbar image, the main window was always showing a blank image for the corresponding tab.
  • Fixed a bug in the Colors window where it would incorrectly switch to the Primary color when you clicked on the Hue slider.
  • Removed the legacy Ctrl+Alt+0 keyboard shortcut for View->Zoom to Actual Size, which was preventing some characters from working in the Text tool.

Paint.NET 4.0 alpha screenshot (620 pix)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

nog steeds geen cmyk, jammer
Hoezo fixen & polishen? De allergrootste verandering is het gebruik van een andere .NET branche en zo goed als lineaire scaling over je CPU-cores.

Als je kijkt in de huidige changelog en ook die van de vorige Alpha-versies, zijn er echt geen wereldschokkende bugs geweest die je verwacht van Alpha-versies die wel vers zijn opgebouwd "als allereerste release ever".
nog steeds geen cmyk, jammer
Ik kan mij ook inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat er zaken zijn die voorlopig nog steeds op de lange baan worden geschoven. Begrijp me niet verkeerd, lineaire scaling over multi-cores is een major change, maar er zijn zaken die al heel lang op de wish-list staan van gebruikers. De hierboven genoemde CMYK-ondersteuning, maar ook editable text, pen tablet support, vector graphics support en een betere printmanager zijn zaken die al heel lang op de diverse todo-lijstjes van Rick Brewster c.s. staan. Toegegeven, een gegeven freeware paard mag je niet in de bek kijken, maar een beetje jammer is het wel.
Zijn er al mensen die 4.0 in 'dagelijks' gebruik hebben? Ik heb de indruk dat de code eigenlijk redelijk stabiel is, daarom vraag ik het. De ontwikkelaar noemt het weliswaar alpha, maar de vraag blijft of het niet eerder een beta is, omdat het voornamelijk om architecturele wijzigingen gaat.
Het zou trouwens zomaar kunnen dat met de komst van 4.0 het ook makkelijker gaat worden om de lange to-do weg te werken. De printdialoog is overigens mijn grootste frustratie bij Paint.Net.
dagelijks niet, maar ik heb het al wel gebruikt. ik gebruik vooral resizen en croppen. met de alpha 1 was er iets mis met selecties maken als je die daarna nog wilde verplaatsen, dat was in 2 al weer opgelost.
Verder merk ik wel dat het echt aanzienlijk veel sneller is op mijn systeem. ik die ook met het openen van 20 afbeeldingen dat het inderdaad mijn cores gebruikt en vele malen sneller is met het openen van al de bestanden.
Colored fonts are now supported in Windows 8.1 (e.g. Segoe UI Emoji).

Goh... die kennen we nog van de Amiga. Geen idee waarom je daar nou weer Win8.1 voor nodig zou hebben, zou prima in Windows 7 SP2 kunnen.
alpha releases van programma's zijn leuk. Ze proppen alles wat ze erin willen hebben in 1 keer en dan bug fixen en polishen. Dat is een mooie manier om releases te doen. :)
Hoezo fixen & polishen? De allergrootste verandering is het gebruik van een andere .NET branche en zo goed als lineaire scaling over je CPU-cores.

Als je kijkt in de huidige changelog en ook die van de vorige Alpha-versies, zijn er echt geen wereldschokkende bugs geweest die je verwacht van Alpha-versies die wel vers zijn opgebouwd "als allereerste release ever".
Het nut? :o Een Alpha versie dient meerdere doelen, de meest belangrijkste is het testen bij een 'groot' publiek. Als er een overduidelijk bug in de software zit, zal je als ontwikkelaar waarschijnlijk al gauw een bug report of een email kunnen verwachten. Zodat uiteindelijk luie mensen zoals jijzelf (die ook nog eens gaan klagen als iets het vieze 'Alpha' of 'Beta' woord heeft) een 'Final' versie krijgen zonder de meest overduidelijke bugs erin.

Daarnaast kunnen wij Tweakers (de mensen die deze site bezoeken, jij bent blijkbaar geen doelgroep }:O ) direct de nieuwe functies uitproberen en hier eventueel feedback op geven. Hierdoor hoeven we niet dagen/weken/maanden te wachten op updates, maar kunnen we alvast genieten van de Alpha release voordat de 'General Public' de Final release gaat gebruiken, een tijdje later.

Dus geef ons niet je "lijkt me nou niet erg nuttig", maar zeg in plaats daarvan maar gewoon "bedankt!". 8-)
tjakka, die kan ik ook weer in men zak steken.

Enfin. Laat ik gewoon zeggen wat IK vindt: Beta's en RC's zijn vaak prima te gebruiken voor het publiek, Alpha's zijn vaak toch heel anders qua aard (maar dat zal vast per developer verschillen).


Btw, als we als tweakers zulke dingen toch zo extreem belangrijk vinden, waarom wordt niet elke build van elk programma hierop gepost?

[Reactie gewijzigd door Rub3s op 4 december 2013 19:49]

Hoe heet deze site ook al weer tweakers. Volgens mij wil een tweaker graag het nieuwste van het nieuwste proberen toch.

Het valt me de laatste tijd wel vaker op. Zulke opmerkingen als "don't fix it if it ain't broke" enz.

We zijn toch tweakers en zorgen ervoor dat we terug kunnen als het niet werkt.

@type foutjes eruit

[Reactie gewijzigd door zwarteraaf op 4 december 2013 10:56]

Behalve dat Tweakers steeds meer en meer "noob friendly" wordt(Ze hebben zelf al gezegd hun horizon te verbreden)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True