Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: AMD, submitter: XRayXI

AMD Radeon Graphics logo (75 pix)AMD heeft een nieuwe reeks bèta-Catalyst-drivers uitgebracht. Er is maar één download en deze is alleen geschikt voor Windows 7 en hoger, voor zowel 32bit- als 64bit-omgevingen. Dat verklaart meteen de grootte van 242MB. De driver ondersteunt zowel desktop- als mobiele gpu's vanaf de Radeon HD5000-series. Deze bèta verhelpt onder meer enkele problemen en verbetert de prestaties in Hitman: Absolution en Total War: Rome 2.

Feature Highlights of The AMD Catalyst 13.11 Beta9.5 Driver
  • Includes all Feature Highlights of The AMD Catalyst 13.11 Beta9.4 Driver
  • Resolves the issue of AMD Overdrive missing in the AMD Catalyst Control Center for the AMD Radeon R9 290 Series graphics cards
  • Resolves intermittent flickering seen on some AMD Radeon R9 270x graphics cards
  • Resolves graphics corruption seen in Starcraft
  • Improves frame pacing results in AMD Quad CrossFire configurations for the following: Hitman: Absolution, and Total War: Rome 2

AMD Vision Engine Control Center screenshot (620 pix)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Heeft iemand deze drivers al geprobeerd met de 290x? En zo ja wat zijn de bevindingen vergeleken met de eerdere of WHQL drivers? Ben namelijk benieuwd omdat ik een nieuw systeem besteld heb en liever gelijk de 'meest stabiele' drivers heb.
Zo eens updaten, hopelijk zorgt dit er ook voor dat de screen flickering op mijn 280X weg gaat.

Vorige keer hadden de R9 290(X) series een fix, deze keer de 270X, dus de 280X zal volgende keer wel komen :+
Ben ik de enige die de beta driver van de mobility versie niet kan downloaden? hij zegt page not found...

Ik hoop dat de performance een beetje omhoog gaat met mijn laptop bij deze !
De link werkt anders perfect!
Hitman: Absolution, and Total War: Rome 2

oude games die speel ik toch allang niet meer....

NEXT PLZ !!!!
Er zijn meer gamers in de wereld dan Jeroentjeeuh alleen. Zelf heb ik Hitman: Absolution nog niet uitgespeeld, dus fixes ervoor zijn gewoon heel erg mooi meegenomen! :)

Ben benieuwd wat er voor Battlefield 4 dit keer veranderd is, al melden ze dat nooit, maar met de 13.11 bta's heb ik tot nu toe elke keer wel verbetering gezien.
Volgens mij heeft AMD en NVIDIA niks meer te fixen.

DICE heeft aangegeven en excuses aangeboden voor de zeer slechte release. Dit geldt ook voor COD:Ghosts die hebben ook een hele slechte launch en kopers blamen AMD/NVIDIA terwijl juist AMD en NVIDIA voor deze games alles in orde hebben.
Ik blame AMD niet voor de crashes die ik de laatste 3-4 weken heb gehad.Zij waren juist degene die sneller met fixes kwamen dan Dice. Het was al vrij snel duidelijk dat het door de slechte netcode kwam. Met de release van China rising is alles zo'n beetje opgelost...Geen crashes meer, geen sound bug meer en iets meer fps.

Ze hebben het vrij netjes opgelost door dubbele xp beschikbaar te stellen, waardoor de mensen vrij snel een paar levels hoger konden komen.

Elke game heeft wel fixes nodig, alleen van BF4 had ik wel iets meer verwacht tijdens de release daar ze eigenlijk voortborduren op BF3...

@ jeroentjeeuh
BF4 kent 5 extension packs die verspreidt over het jaar aangeboden worden dus dat spel kun je echt veel langer spelen dan 3 maanden. Als je niet zit te cheaten en the hacken dan duurt het echt wel even voordat je level 100 hebt gehaald!

On that respect: De laatste lara croft viel mij wel wat tegen, die had ik in een weekend uitgespeeld en het einde voelde een beetje afgeraffeld.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 4 december 2013 17:02]

Hitman: Absolution, and Total War: Rome 2

oude games die speel ik toch allang niet meer....

NEXT PLZ !!!!
Ok, Total War: Rome 2 is pas 3 maanden uit. Als dat spel binnen jouw definitie van 'oude games' valt dan zou ik die iets uitrekken.

Off-topic: Ik kan me voorstellen dat met de trage FPS en campaign het als veel langer wordt ervaren :+

[Reactie gewijzigd door AlainSki op 4 december 2013 12:38]

Er zijn dan toch wel mensen die deze fixes toch waarderen :)
Beter wat later dan nooit.
maar dat zeg ik ook niet.....

vind gewoon raar dat het pas na 3 maand moet... (als bedrijf zijnde beet je scheef)
Ik denk dat het langer duurde mede doordat een bedrijf als AMD wel probeert om meerdere verbeteringen door te voeren in n versie, en het waarschijnlijk ook even duurt voordat de uiteindelijke bug gevonden, gedicht en opgestuurd kan worden naar het uiteindelijke pakket.
A.U.B. een keer een echte release, weer precies dezelfde drivers(Bij mij staat er bij de installer ook up2date) Alleen CCC is weer geupdatet
omdat daar alle game-profiles inzitten en er in de driver niet bijzonder veel hoeft te veranderen.

Geloof ook niet de verhalen dat je het beste "de CCC bloat niet wil installeren"... je mist dan ongeveer alle game-specifieke optimalisaties.
ja de driver is (volgens mij) de meest stabiele driver die ik tot nu toe heb gehad, en ik draai hem nu echt al een tijdje zonder problemen(beta 6) behalve de muis die elke keer in een lijn veranderd(maar dat heb ik al sinds dat ik Windows 8 heb in 2012)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 5 december 2013 12:39]

Wanneer komen ze toch maar weer met een volledige release. :?

Constant maar Beta vind ik niks. |:(
AMD heeft een tijd terug besloten alleen nog finals uit te geven als de driver echt 100% was. De beta's zijn vaak wel goed genoeg, het is niet een beta alsin "tis half af, veel plezier met bughunten"
Heb mijn 290x binnen (en de rest) en deze drivers doen het super.
BF4/AC4 etc draaien super op max settings.
stel je hebt 1000 euro neergelegd voor een setup waar je elk half jaar de helft van kunt afschrijven (weet ik niet, gok ik zo) en je moet drie maanden wachten voor je er iets mee kunt. Dan kosten die drie maanden je in afschrijving dus 250 euro. Ik zou ook wel pissig zijn als mij dat door de neus geboord werd.
Als je 1000 euro neer legt voor een Crossfire setup dan weet je dat het sinds het begin van Crossfire/SLI al zo is dat AMD/Nvidia daar apart profielen voor moet maken en dat die niet meteen bij release van een game beschikbaar zijn
Wat een rare houding... (ik laat de grammatica maar even). 3 maanden oud is al te oud terwijl mijn 290x pas nu beschikbaar is? (morgen ophalen). Ik zeg op de dag exact op tijd die fixen en meer dan op tijd voor mij.
We spelen niet allemaal op oude hardware de allereerste gekraakte software... en de wereld draait niet enkel om mensen zoals jij.
Alleen raar dat jullie Jeroen allemaal -1 geven... Hij heeft toch ook zijn mening over... Ga hem dan geen -1 geven.

Maar inderdaad. Jeroen, je hebt geen gelijk, zo gaat het bij alle drivers. Game dev. zijn niet verantwoordelijk voor het optimaliseren van CFX, dit moet AMD/NVIDIA zelf doen en dit kan tijd kosten omdat CFX niet op prio1 staat.

:)
Goed punt dat een mening geen -1 verdiend.

Wat mij betreft (mening, zie daar) is van alles van zijn herhaling van het ene punt in 5+ reacties op dit artikel, tot de spelling + grammatica die keer op keer fout is (niet dat ik er een held in ben, maar het is al geroepen voor hem en toch gaat ie door) en daardoor zijn posts gewoon erg irritant zijn te lezen al snel een -1 krijgt van mij.

Toegegeven, misschien nog steeds niet verdiend.

Maar dan ga je naar zijn inhoud lezen, en kom je er achter dat hij niet vraagt of zijn claims kloppen, maar beweerd dat het zo is dus een rede voor schande, hij zijn ene punt van '3 maand' (sic) blijft herhalen ook al slaat het niet meer op de reactie waar hij op antwoord, en hij gewoon (even eerlijk en hard) overkomt als een klein kind die niet wil accepteren dat de rest van de wereld zijn punt blijkbaar niet terecht vind.

Ik zou willen dat er een aparte 'report' knop is voor spam / troll. En dan de -1 / -2 echt duidelijk voor dit soort reacties. Die hoeft nog geen eens trolling te zijn wat hij doet (heeft in ieder geval wel het effect er van), maar zijn reacties zijn gewoon het type reacties dat hier niet thuis hoort op Tweakers (.. vind ik). Na zijn eerste reactie niet inhoudelijk meer, foute woordkeuzes, aanvallend op de mensen die reageren dat ze het er niet mee eens zijn en voor het grootste deel gewoon inhoudelijk fout.
Ik heb hem geen score gegeven, maar de manier waarop hij reageert rechtvaardigd in mijn ogen de lage score.

Het is vooral een eenzijdig verhaal waarin hij vooral aangeeft wat hij zelf wil (en uberhaupt niet laat blijken dat hij blij is dat het alsnog gefixed is) zonder daarbij aan anderen te denken. Daar komt bij dat hij het spel waarschijnlijk prima heeft kunnen spelen aangezien hij het binnen een week had uitgespeeld en cross-fire dus een leuke optie geweest was, maar geen absolute noodzaak ;)
ik ga idd naar NVIDIA dat is wel duidelijk.... als jij 3 maand op een fix van een game moet wachten wens ik je daar veel plezier van je wordt gewoon in je reet genomen door AMD laat staan de blackscreens en hoelang is de 290x eral... idd ben der klaar mee tijd voor NVIDIA
Ben benieuwd hoe lang je erover gaat doen om in te zien dat het bij nVidia eigenlijk niet anders is, behalve dan zo'n beetje wekelijks (was vroeger althans wel) bta's uitkomen van de drivers.
rare houding..
Aangezien er meer mensen zijn die zo op je reageren (waaronder ik), kun je best concluderen dat je een wat rare houding hebt ja. Ben benieuwd hoe je dat met multiplayer games als Battlefield doet, die is immers na 3 maanden ook oud... Verwacht je dan dus ook geen updates meer voor. Maar wel klagen als er bugs zijn zeker?
ik vind 3 maand na de release van een game dat ik pas een crossfire fix krijg een rare houding... terwijl ik de game allang en breed uitgegamed hebt....
Dat kun je vinden. Je hoeft de driver ook niet te installeren, dan profiteer je ook niet van de extra's die de nieuwe drivers geven. Upgrade je ook je PC elke drie maanden omdat die anders te oud is? Windows update je ook maar niet meer omdat die ouder dan drie maanden is (muv Windows 8.1)? :? Ja, je houding is krom en dingen gaan nu eenmaal niet snel. Kennelijk ken of begrijp je het principe 'testen' niet.
dat jij de kaart nu pas hebt wilt niet zeggen dat ik al 3 maand met 290x cf setje loop en nog steeds op een fix wacht voor sommige mensen is het gewoon irritant
Lekker arrogante houding van je. De 290(x) kaarten van AMD zijn er ook nog niet zo lang en nog zeker geen maand.
wordt beetje moe van AMD, haal ik een kaart ,krijg ik black screens. later krijg ik te horen dat der 2 vrm's in het spel zit...wacht op een fix krijg ik die pas 2 a 3 maand later
Je bent ook niet verplicht om AMD te nemen. Misschien moet jij maar naar nVidia gaan kijken. Daar zijn wekelijks bta drivers voor, kijken hoe je dat bevalt.
game is al 3 maand oud nu krijg ik pas een fix van crossfire terwijl ik de game allang en breed uitgegamed heb dus voor mij is het niet interessant meer neem aan dat AMD eerder toegang heeft en dicht bij de release of vlak erna van de game de drivers toch wel in orde heeft ?? NVIDIA zie ik het doen waarom kan AMD het niet dan ??
Nogmaals, je hoeft de driver niet te installeren. Dat jij jouw games weggooit als je ze hebt uitgespeeld (want vast illegaal gedownload als ik je zo lees), dat moet je lekker voor jezelf weten. Maar kraak het dan ook niet af, ondanks dat jij het niet meer gebruikt of speelt. ;) Nogmaals en al vaker gezegd, de gamewereld draait niet alleen om jou Jeroentjeeuh.
[/quote]

[Reactie gewijzigd door CH40S op 4 december 2013 13:30]

Kennelijk is de waarheid hard!

Kern van het verhaal is dat niemand zegt dat je nieuwe drivers moet installeren. Verder ben je ook niet verplicht om voor een AMD kaart te gaan. Blijf lekker bij nVidia als dat je beter bevalt!

Trouwens al 3 maand... WOW! Dat jij naar de winkel rent als de game uit komt en hem in de eerste week al uitspeeld (of zoals gesuggereerd (illegaal?) download) wil niet zeggen dat het na 3 maand een kansloze of overbodige fix is. Jij hebt er misschien niets meer aan omdat je de game niet meer speelt (is overigens een keuze die je zelf maakt), maar een ander is er weer heel blij mee omdat die nog volop met het spel bezig is!

Niet alleen aan jezelf denken, denk ik dan.

[Reactie gewijzigd door LollieStick op 4 december 2013 13:59]

Want dit is het enige spel dat uitkomt, dit is het enige spel dat bugs bevat, dit is de enige driver die AMD heeft en alle bugs en andere volkomenheden kan je binnen 10 minuten verhelpen. Uiteraard fixed AMD (en de gamestudio) de problemen zo snel mogelijk, maar je mag al blij zijn dat ze dat binnen 3 maanden kunnen doen.
Ik vind dat je ten eerste maar eens met bewijs moet komen met je claims als "de game is allang klaar, AMD had er toegang toe, de engine was al eerder klaar dus heeft AMD tijd zat om er mee te werken".

Tenzij je weet te bewijzen dat je gelijk hebt met deze punten, ga ik er maar vanuit (nou ja, ik weet beter maar het is aardiger om te zeggen dat ik er vanuit ga) dat je _denkt_ dat dit er zo aan te gaat in de game wereld en maak je er claims op. Je weet dus niet hoe het gaat en of je gelijk hebt, je denkt dat het zo is "dus is het zo".

Wie zegt dat AMD vrolijk te tijd heeft om met de ontwikkelaar samen te werken om te kijken of Crossfire beter kan? Heb je alle verhalen niet meegekregen van 'crunch time' met de game studios? Het afronden van een spel is een gigantisch geplan tussen meerdere bedrijven / afdelingen. De studio, Q&A, marketing, retail, platformholders, certificering en dan dus nog 3rd party support bedrijven (zoals AMD / NVIDIA). Ze zijn al blij als ze de deadline halen meestal. Ik denk dat AMD die even een engineer of twee wil lenen voor een weekje om de engine te optimizen terwijl de game naar certificering + Q&A moet niet op prijs wordt gesteld door de meeste studios :). Daar moeten duidelijke afspraken over zijn gemaakt van te voren en dat gebeurd gewoon niet met elke game / studio, ook al prijkt er wel of niet zo'n mooi 'gaming evolved AMD' logo op het spel.

Jij vind het schandelijk dat je crossfire niet (optimaal? Het werkte namelijk wel) werkt op launch-day. Dan is er een andere goede regel voor je om te onthouden: Weet wat je koopt. Nergens staat beloofd dat Crossfire een x2 (of zelfs x 1.5) schaling zou moeten opleveren. Er staat zelfs uitgelegd op de site van AMD (en NVIDIA) zelf dat ze hun best doen om het zo goed mogelijk te laten werken, maar dat dit eenmaal niet voor elk spel perfect uitpakt en meestal wat tijd kost. Soms weten ze samen te werken om dingen te regelen voordat een spel uitkomt, soms ook niet. Dat wist jij denk ik donders goed als 'Tweakers' zijnde.

Dan weet je ook dat als jij Crossfire of SLI gebruikt je gewoon niet moet gaan lopen zeuren als het op 0-day niet perfect werkt, want dat is gewoon de aard van het beestje van multi-GPU opstellingen. Het kan uitstekend werken, het kan ook niet. Het kan ook zijn dat ze soms na 3 maanden eindelijk met de studio hebben kunnen samen te werken om de schaling omhoog te brengen, soms ook niet. Live with it. Niet mee eens? Dan ben jij duidelijk niet de juiste persoon voor een multi-GPU oplossing en zou ik er zo snel mogelijk van afstappen. Levert je blijkbaar alleen maar stress en een bak met downvotes op :).

For the record, ik heb Crysis 3 gepreordered (spelling?). Jawel. Vond deel 2 ook tof, kreeg korting op Origin, ben voor de preorder van Crysis 3 gegaan. Het spel kwam uit begin februari 2013 zeg ik uit m'n hoofd. Ik ben er pas een paar weken geleden aan toegekomen om er voor te gaan zitten en ben met veel plezier door de singleplayer heen gegaan. Is het spel nu oud? Ja. Ben ik blij dat ze in die +/- 6 maanden een berg fixes gedaan hebben, jazeker wel! Er zijn een hoop mensen die niet elk spel in de eerste 3 maanden kunnen spelen. Van kinderen die moeten sparen voor het geld, mensen zoals ik die gewoon moeten werken en een baby-kamer te fixen hebben in het weekend, tot de meeste populaire en veelvoorkomende: 'Ik koop het wel als het in de aanbieding is op Steam'... er zijn redenen zat dat een spel 3 maanden na launch nog alle aandacht van studio + driver-maker verdiend.
als bedrijf maak je schema's of neem meer mensen aan dekaarten zijn bedoelt om voor te gaan gamen dus ik wil dan gelijk mn crossfire support krijgen daar koop ik het voor en niet dat ik 3 maand moet wachten tot dat ik daar eindelijk gebruik van kan maken dat kan toch niet ?? terwijl in de tussentijd andere games uitkomen..[...]
Je kan er al gebruik van maken. Er staat "improves support for" niet dat het nu pas kan.
[...]game is al veel eerder klaar dan dat die uitkomt alleen de bugs van de games zelf doen ze 3 a 2 weken voor de release maar dan is de engine toch klaar en heeft AMD of NVIDIA toch tijd zat om het aan te gaan ?? (crossfire support lijkt me helemaal...)
Ja, want AMD en NVIDIA zijn bij elk game bedrijf ter wereld om daar bugs in hun drivers op te lossen |:( Nee, als een spel bugged dan is het allereerst de taak van de game developer om het op te lossen. Mochten zij er achter komen (al dan niet met hulp van AMD/NVIDIA) dat het aan de driver ligt komt het daar te liggen.
Overigens ga je er wel makkelijk vanuit dat de oorzaak van bijv. slechte performance even in een uurtje wordt achterhaald en dat het dan direct doorgaat naar AMD die het een uur later hebben gefixed. Sommige van dit soort dingen duren echt wel dagen voordat ze achter de oorzaak zijn laat staan een oplossing.
waarheid is niet hard maar het gaat der gewoon niet om wat ik zeg...

ik zeg ik wil gelijk een fix ik wil geen 3 maand wachten tot dat ik eindelijk crossfire support kan krijgen...

als jij binnen 3 maand de singleplayter niet uitgamed ik weet niet maar ik speel het idd in 1 week nog uit inclusief met me werk... geldt voor de meeste games

ik denk niet aan me zelf maar geldt ook voor meerdere liefst eerder de support dan dat ik de game al uitgespeelt hebt....
Met zo'n redenatie had support gewoon standaard aanwezig moeten zijn. Als ik me ergens aan erger zijn het wel 0-day patches. :')
als jij binnen 3 maand de singleplayter niet uitgamed ik weet niet maar ik speel het idd in 1 week nog uit inclusief met me werk... geldt voor de meeste games
Ik koop geen games in de voorverkoop en ook niet meteen bij uitkomen. Ik wacht eerst de kinderziektes af om mezelf een hoop frustraties te besparen. Dat doe ik, hoe erg ik er ook naar uit kijk, altijd.

Tevens speel ik niet elke dag en als ik al speel hooguit 1-2 uurtjes per keer. Niet genoeg om een beetje game in 1 week uit te spelen. Drie maand is dan wellicht wat overdreven, maar na verloop van tijd begin ik rustig opnieuw aan het spel als ik daar zin in heb en dan wel met de fixes die eerder gedaan zijn.

Overigens heb ik ook een full-time baan en daarnaast ook nog tal van andere activiteiten en verplichtingen dus ik heb er ook niet altijd tijd voor.
liefst eerder de support dan dat ik de game al uitgespeelt hebt....
Uiteraard, dat begrijp ik ook en zou ik ook het liefst zien. Ik begrijp daarentegen ook dat, zeker door de diversiteit van de onderligende maar ook naaste hardware, dat niet altijd haalbaar is ;)

edit:

@hieronder:
Ik ga er niet al te veel woorden meer aan vuil maken. Ik denk dat duidelijk is gemaakt hoe er over gedacht wordt. Ik beschrijf in het bovenste stuk hoe ik het zelf aanpak en stel daarmee helemaal niet dat het niet uit maakt hoe lang het duurt voordat het gefixed wordt (niet dat jij dat aangeeft maar de manier waarop je reageert wekt dat idee wel bij me op).

Daarbij ga je in mijn ogen voorbij aan mijn 2e reactie waarin ik stel dat door de grote diversiteit aan hardwarecombinaties het niet altijd mogelijk is om een pasklaar antwoord te hebben op problemen. Misschien omdat het in hun testomgeving wel goed was en alleen in bepaalde omstandigheden te reproduceren was.

[Reactie gewijzigd door LollieStick op 4 december 2013 15:08]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True