Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties
Bron: http://yabause.org

Wie nog af en toe een Sega Saturn-spel wil spelen en geen zin heeft om de oude console op zolder te zoeken, kan gebruikmaken van Yabause. Yabause is een Sega Saturn-emulator die Saturn-spellen in onder andere Linux, Mac OS X en Windows kan afspelen. De software kan de spellen inlezen vanaf een cd of een iso-bestand dat opgeslagen is op de harde schijf. Op deze pagina kan je ontdekken of je favoriete Saturn-game al volledig wordt ondersteund.

De ontwikkelaars hebben een nieuwe versie van Yabause uitgebracht met 0.9.9 als het versienummer. De lijst met veranderingen sinds de vorige vermelding in de meuktracker ziet er als volgt uit:

Version 0.9.9:

Now that half of emulation news sites already told about the release, it’s time for us to do the same :) Yabause 0.9.9 is out and is mostly a bugfix release, though it adds a few features to some ports like locale detection for Gtk+/Qt ports and support for up to 12 pads in the Qt port.

opengl video core:
  • Fixed a bug that was causing some games to crash (albert odyssey, dragon ball, etc.)
gtk port:
  • Automatic detection of current locale.
qt port:
  • Added support of DESTDIR and --program-prefix
  • Automatic detection of current locale.
  • Added support for multiple players.
windows port:
  • Fixed crash when going into settings.
  • Fixed mouse wheel usage in disassembler.
  • Rewrote as an unicode application.
  • Fixed the key configuration problem.
  • Fixed joypad support.
  • Partial fix for mouse wheel and slider problem.
  • Fixed fullscreen bug.
general:
  • Hooks for renaming .desktop on installation.
  • .yts file are now installed.
  • Fixed parallel builds.
  • SDL peripheral core now handles all connected joysticks.
Versienummer:0.9.9
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Windows Vista
Website:http://yabause.org
Download:http://yabause.org/download/
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Over ongeveer een jaar, 15 jaar na het uitkomen van de Saturn, hebben we dan hopelijk eindelijk een emulator die 100% van de functies van de Saturn emuleert.

Natuurlijk hebben we dan nog niet een -perfect- emulator, want om alle bugs er uit te halen en diverse undocumented dingen te emuleren ben je ook nog wel een aantal jaar verder.

Het grappige is dat sommige mensen denken niet de originele console te hoeven kopen, omdat er toch wel een emulator voor komt. Met name bij de PS2 zag je dit. Als je dus 15 jaar wilt wachten op een emulator dan is dat waar, maar anders is het onzin. Vaak komt er wel al heel snel een emulator op de markt die 'iets' doet, maar voordat je normaal games kunt spelen erop ben je in de regel heel wat jaartjes verder.
Hoewel je een goed punt hebt is die 15 jaar iets overdreven.

Als je kijkt naar de nes, snes en genesis (mega drive) zijn daar binnen 10 jaar bijzonder goed werkende emulatoren voor gemaakt. (Kijk bijvoorbeeld naar http://en.wikipedia.org/w...endo_Entertainment_System [1991] en http://en.wikipedia.org/wiki/ZSNES [1997])

De Saturn is daarentegen een beetje tegengevallen als console en bijzonder ingewikkeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sega_Saturn, wat er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat er minder snel een emulator kwam.

Vooral de laatste 5 tot 10 jaar hebben game-ontwerpers zelf al ports van games die oorspronkelijk voor consoles waren gemaakt voor de pc, wat de drang naar een emulator minder maakt. (Denk hierbij aan de RE-reeks en heel recent GTA-4)

Nou heb ik de emulators voor de Gamecube en PS2 nog niet gebruikt (Dolphin en PCSX2 respectievelijk), maar zeker die laatste lijkt het goed te doen:
"PCSX2 is the first PS2 emulator that slowly showed us that PS2 emulation is possible. Today it has a large game compatibility that keeps growing with each new version."

Aangezien de PS2 nog maar een slordige 8 jaar oud is, lijkt die 15 jaar wat overdreven.
Hoewel je een goed punt hebt is die 15 jaar iets overdreven.
Het verschilt wel per console inderdaad. De PS1 was heel populair en daar zat heel veel ontwikkel power achter de emulators, het zelfde inderdaad voor de SNES.

Voor de PS1 had je een goede en complete emulator rond 2002, dus zo'n 7 jaar na de release van het origineel. Voor de snes begonnen de emu's goed te worden rond 1999/2000. Vergis je echter niet, want dat is dus nog steeds zo'n 10 jaar na de release. In 1999 waren er nog wel veel issues met de SNES emulatie, dus zou ik ook hier 2002 ongeveer als datum nemen dat de emulators hiervan echt goed werden Dat is dus zo'n 12 jaar na de release.

De N64 is dan weer een heel ander verhaal. Die begon heel hard, maar men hield er opeens helemaal mee op, zo rond 2003. De emulator was toen 'redelijk', ondanks dat het toen zo'n 7 jaar na de release was. Tegenwoordig pakt men het weer mondjesmaat op, dus een complete N64 emulator zou wellicht ook wel eens zo rond de 15, 16 kunnen gaan duren.

Van de generatie erna, de DC, PS2, XBOX en GC, zit er alleen voortgang in de PS2 emulator, maar zelfs die kan nog wel een aantal jaren duren voordat die 'goed' is. Momenteel zitten we voor de PS2 op bijna 9 jaar, dus dat gaat ook makkelijk rond de 11, 12 jaar duren.
"PCSX2 is the first PS2 emulator that slowly showed us that PS2 emulation is possible. Today it has a large game compatibility that keeps growing with each new version."

Aangezien de PS2 nog maar een slordige 8 jaar oud is, lijkt die 15 jaar wat overdreven.
Het punt is dat jij lineair denkt. Toen een 2 jaar na de release de emulator op 40% zat dacht bijna iedereen dat na nog eens 2 jaar het wel op 80% zou zitten en dat dat dan speelbaar was. Maar zo werkt het niet in emulatie. PCSX2 liet zien dat PS2 emulatie -mogelijk- is, maar dat was amper een verrassing. Natuurlijk is emulatie mogelijk, maar om er zinnig een game op te spelen moet je echt een hoge mate van perfectie en FPS hebben. Vooral de performance is altijd een probleem en dat is dus ook nog steeds met PCSX2 het geval. Met de aller aller snelste PCs van vandaag en enkele games begint het nu net een beetje te lukken, maar voor perfectie moet je het echt nog een paar jaar geven, zodat die 15 jaar uiteindelijk helemaal niet overdreven zullen zijn ;)

[Reactie gewijzigd door flowerp op 17 januari 2009 23:08]

Ik begin het in te zien, heldere uitleg.

Vooral met de emulatie van de snes en genesis heb ik veel ervaring en het blijkt dat die juist in vergelijking met de andere consoles het snelste ontwikkeld waren waren (<10 jaar voor bijzonder speelbaar, ik zelf vind dat de snes en genesis emulatoren goed genoeg waren in 2000, heb er vele uren op gespeeld destijds) waardoor ik op het verkeerde been was gezet.

[Reactie gewijzigd door DJBnJack op 18 januari 2009 02:36]

Bleem! was een uitstekende PSX emulator die in 1999 uitkwam.

UltraHLE kwam 2 jaar uit na de N64. Daarna waren ze ermee gestopt. Nemu en Project 64 kwamen wel uit, maar het duurde lang voordat de PC's krachtig genoeg waren.

GBA emulators waren er ook snel. SNES emulators had je in het DOS tijdperk. De Dreamcast is tegenwoordig ook zeer behoorlijk geëmuleerd. De N64 praktisch perfect.

Hoe snel een emulator op de markt komt heeft te maken met de populariteit, maar vooral ook met hoe moeilijk het simpelweg is om te emuleren. Tegenwoordig is het belangrijk hoe erg de architectuur overeenkomt en of dus high level emulatie mogelijk is.

De SNES etc emulators zijn dan ook totaal niet te vergelijken, daar emuleerde je alle hardware. Dat is tegenwoordig praktisch onmogelijk.
Ik ben heel benieuwd of we over 15 jaar de PS3 Cell processor op onze x86(_64) architectuurtjes kunnen emuleren :)
De Cell in de PS3 is echt een _/-\o_ powerhouse processor: At 3.2GHz, each SPU is capable of performing up to 51.2 billion 8-bit integer operations or 25.6GFLOPs in single precision. (http://www-128.ibm.com/de...ower/library/pa-cellperf/)

Om dat te emuleren heb je heel wat nodig, maar daarentegen heeft de PS3 slechts 256mb geheugen en de grafische kaart is gebaseerd op de NV47 Chip (Nvidia GeForce 7800 Architecture), waar een hedendaagse computer natuurlijk al heel hard voorbij rent.

Er zijn waarschijnlijk nog geen spellen op de PS3 die optimaal gebruik maken van de hardware en daarvan zal de mogelijkheid tot emulatie afhankelijk zijn. Veel game ontwikkelaars maken bewust nog geen gebruik van deze hardware trouwens, want dan is het lastig om hetzelfde spel op de Xbox360 en de PC uit te brengen, wat wel de trend is tegenwoordig.
Uitzondering hierop zijn de zogeheten PS3-exclusive games (http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=20553 edit: blijkbaar een nogal outdated lijstje)

Dit is trouwens allemaal een beetje off-topic

[Reactie gewijzigd door DJBnJack op 17 januari 2009 22:34]

De Cell in de PS3 is echt een powerhouse processor
Sony zei IDENTIEK hetzelfde over de "almachtige" emotion processor die in de PS2 zat, die niet naar bepaalde landen zou geëxporteerd mogen worden omdat zijn kracht misbruikt kon worden om codes te kraken en raketten te sturen (waar hebben we dat nog gehoord?). Die lijkt nu nochtans ook geen problemen op te leveren voor emulatie

(jouw "exclusives" lijst klopt trouwens langs geen kanten. "Makai Wars" was een ps2 titel for gods sake en we weten allemaal wat er met FF13 gebeurde)

[Reactie gewijzigd door boe2 op 17 januari 2009 21:36]

Volgens http://www.intel.com/support/processors/sb/cs-023143.htm ziet het er anders naar uit dat intel's quad core processoren nu al meer operaties kunnen uitvoeren dan de ps3.
Het grootste probleem zal dus vermoedelijk zijn dat de architectuur redelijk sterk verschilt met de x86, waardoor je waarschijnlijk niet ontzettend efficient zal kunnen emuleren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True