Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: The Gimp

The GIMP logo (60 pix) De ontwikkelaars achter the GNU Image Manipulation Program hebben nieuwe versies uitgebracht van the GIMP. In de stabiele tak gaat het om versie 2.2.11 en de zogenaamde development build is bij 2.3.8 aangekomen. The GIMP is een fotobewerkingsprogramma en wordt door velen beschouwd als de open-sourcetegenhanger van Adobe Photoshop en Paint Shop Pro en is beschikbaar voor onder andere Windows, Unix en Mac OS X. De downloads kunnen in beide gevallen op deze pagina worden gevonden. Hieronder is het changelog voor beide versies te vinden:

Bugs fixed in GIMP 2.2.11
  • fixed handling of EXIF data in JPEG plug-in (bug #303383)
  • let gimptool use pkg-config to determine compiler and linker flags at run-time (bug #324761)
  • added GTK+ category in gimp.desktop file (bug #328012)
  • fixed guides scripts to allow guides at the right and bottom (bug #328320)
  • fixed icons in color picker buttons in Levels tool (bug #325745)
  • fixed parameter check in Compressor plug-in
  • made the internal help browser the default for all platforms (bug #329888)
  • fixed handling of alpha channel in Gaussian Blur plug-in (bug #331051)
  • fixed incorrect bitshifts in Win Icon plug-in (bug #330692)
  • fixed a potential crash in the Animation Playback plug-in (bug #328919)
  • corrected tile cache size in Unsharp Mask plug-in (bug #331344)
  • fixed the import of SVG circles
  • fixed rounding of resolution in BMP plug-in (bug #332501)
  • fixed resolution handling in PSD load plug-in
  • store resolution when saving in the PSD file format (bug #310426)
  • fixed crash in Revert function (bug #333568)
  • flush the projection before reading from it (bug #332933)
  • fixed MMX instructions on Pentium II machines (bug #162778)
  • fixed possible crash on closing a dockable (bug #338286)
Changes in GIMP 2.3.8
  • added new tile primitive Triangle to Mosaic plug-in
  • speed up Gaussian Blur plug-in
  • suppress redundant progress updates from plug-ins
  • changed some gimprc and sessionrc default values (window hints, fullscreen mode)
  • do not focus transform tool dialogs on map
  • renamed Magnify tool to Zoom tool and added some missing tool shortcuts
  • added a submenu with recently used plug-ins to the Filters menu
  • fixed look-up table used for Contrast adjustments
  • improved the user interface of the Animation Playback plug-in
  • added framework for describing menu entries in the statusbar
  • added lots of helpful blurbs to procedures and core actions
  • remove color from the Watercolor selector if Shift is being pressed
  • ported PDB internals to GParamSpec and GValue
  • speedup and UI improvements for the SIOX tool
  • added parasite getters and settors for vectors
  • made PSD load and save plug-ins 64bit clean
  • some string review
  • ported ellipse select tool to the new rectangle tool
  • added basic support for layer masks to the PSD save plug-in
  • avoid relocations by declaring more data as const
  • new application icons in more sizes and as a SVG
  • provide script-specific samples instead of hard-coding "Aa" for font preview
  • build the Screenshot plug-in on all platforms
  • allow to discard invisible layers when merging visible layers
  • nicer output from gimp-procedural-db-dump
  • bug fixes and code cleanup
[break]
Klik voor een grotere versie.
Versienummer:2.2.11 en 2.3.8
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS
Website:The Gimp
Download:http://www.gimp.org/downloads/
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Ik heb de GIMP geprobeerd. Tot mijn verbazing vind ik de interface veel efficiŽnter dan Photoshop. Daar erger ik me altijd aan toolbars die "always on top" vůůr de foto zitten.

Het idee van losse vensters is in mijn ogen juist een voordeel. Werken met meerdere plaatjes wordt veel overzichtelijker. Ook kun je het plaatje dubbel vertonen. Zo kun je heel simpel ťťn keer vergroot en ťťn keer 100% (eventueel op een tweede monitor) werken. Verder komt het veel intuitiever op mij over dan Photoshop.
En mocht iemand willen overstappen van Photoshop naar the Gimp en niet alles kunnen terugvinden (qua tooltjes en menu-items) of niet kunnen wennen aan het gebrek aan 1 venster dan is er natuurlijk nog altijd GimpShop om de overstap soepeltjes te laten verlopen.

Op de site staat een aantal screenshots ter vergelijk van bijvoorbeeld de menustructuur van Photoshop en Gimpshop.

Enjoy!
Bedankt voor de tip, ik kon maar niet wennen aan al die losse vensters van The GIMP. Ik vond het verwarrend dat bijvoorbeeld m'n bureaubladachtergrond en iconen (of stukjes van andere programma's) etc tussen de losse schermen van de GIMP te zien waren, erg rommelig allemaal.

Met GimpShop nu opgelost.
Maar voor Linux werkt dat dus niet :S en reken maar dat er aardig wat Linux gebruikers zijn die balen van die interface met al die schermpjes, op zich niet erg maar die klote dingen zitten ook onderin je taakbalk :(
Maar gelukkig heb je voor die venstertjes in linux dus in de meeste grote desktop omgevingen wel een speciaal virtueel desktop of iets dergelijks.
Volgens mij kan je de source gewoon downloaden, en dus GIMPshop zelf compileren voor Linux. Tenminste, dat zegt de developer op zijn homepage.
Van plasticbugs.com:
More versions (Windows/Linux) hopefully available soon.
en
GIMPshop 2.2.8 Source is available if you’re running Linux or don’t mind getting your hands a little dirty in OS X (Darwinports).
Verder staan er verwijzingen naar sites met instructies om GimpShop te compilen onder Linux.
The GIMP werkt anders, maar wat beter is durf ik niet te stellen. Wel kan ik teveel niet direct vinden in The GIMP.
Zelf werk ik met een groot scherm, waarbij de Photoshop tools niet boven, maar naast de afbeelding staan. Dan is het prima werken met Photoshop en heb je geen last van "always on top".

In The GIMP mis ik handige tools als de "healing brush tool" en selecties maken gaat nog net wat handiger.

Wanneer je iemand fris los zal laten op The GIMP of Photoshop, dan zal het niet veel uit gaan maken. Maar heb je veel gewerkt in Photoshop, dan blijft het verschil te groot om over te stappen. Althans, dat is bij mij het geval.
Idd erg fijn programma maar het kan toch echt niet tippen aan photoshop, het ligt er wel aan wat je ermee doet mrgoed.

Voor Mac is Seashore toch wel fijner
Seashore is an open source image editor for Cocoa. It features gradients, textures and anti-aliasing for both text and brush strokes. It supports multiple layers and individual channel editing. It is based around the GIMP's technology and uses the same native file format. Seashore is still undergoing development.
Heeft men nu eindelijk de gebruiksvriendelijkheid aangepakt? Ik heb in het verleden deze 'getest' en met al die 1001 vensters, en toe geen docking mogelijkheid van de sidebars, was het een lastig programma.

Zelf Borland ( Delphi ) is weggestapt ( heeft lang geduurd ) van die 1001 losse vensters, want het is te makkelijk om tussen 2 vensters te klikken, en per ongelijk weeral focus te geven aan een programma dat op de achtergrond open staat.
daar heb je The GIMPshop voor. Werkt hetzelfde, nu met centraal scherm.

HIer bij plastic bugs:
http://plasticbugs.com/?page_id=294
Tja, de ene houd ervan, de andere niet.
Heerlijk programma om mee te werken, goede features en duidelijk wat je ermee kunt.

Enige is dat ik nu al bij alle versies bij het opstarten de melding krijg dat ie de harde schijf niet kan vinden (10x achter elkaar), daarna draait het als een zonnetje (incl gewoon die harde schijf)
Ik begrijp al dat enthousiasme over The GIMP niet goed. Misschien werkt het goed onder Linux maar ik heb het meerdere keren (onder Windows) geinstalleerd, als er weer een nieuwe versie uit was, en heb het elke keer na een paar uur weer eraf gegooid omdat het simpelweg niet (fijn) werkt.
Door die vage GTK interface werkt het niet zo soepel als een native Windows applicatie, het voelt onhandig en log aan, en bovendien liet de stabiliteit bij mij te wensen over. Een van de versies die ik gebruikte presteerde het zelfs om telkens tijdens de Save As... dialoog te crashen waardoor het onmogelijk was om iets op te slaan.
En komt dit omdat jij nou eenmaal Windows gewend bent, of doordat de interface echt niet deugt?
Het wordt tijd dat ze een beetje vaart gaan maken met GEGL. Zolang je niet in 48bits kleur kan werken is het leuk voor editen voor het web etc.. maar mis je essentiele mogelijkheden voor het bewerken van RAW photos.
@Pmeter
Tot mijn verbazing vind ik de interface veel efficiŽnter dan Photoshop. Daar erger ik me altijd aan toolbars die "always on top" vůůr de foto zitten.
Je hoeft alleen maar 1x op Tab te drukken, en alle toolbars zijn verdwenen. :>
En nogmaals Tab zijn ze weer terug, erg handig en efficiŽnt.
De makers zijn behoorlijk onwillig om de interface aan te passen, ze zien het als een aanpassing speciaal voor windowsgebruikers omdat die niet meerdere bureaubladen hebben. Bovendien heb je voor linux geen venster-in-venster mogelijkheid.

Als linuxgebruiker vind ik al die schermpjes ook vervelend, vooral omdat ze allemaal over elkaar heen gaan zitten. Ze kunnen IMHO beter toolbars maken, en meerdere plaatjes openen mogelijk maken met tabbladen oid. In konqueror (bestandsbeheer/browser) hebben ze een systeem dat je het scherm op kan splitsen, erg handig. Dat zouden ze ook kunnen gebruiken voor zo'n soort programma.
hmm ja een argument dat ze dan toegeven aan windows gebruikers vind ik wel een beetje goedkoop. Er wordt dan vanuit gegaan dat hun GUI het beste is punt. Het is meteen niet meer nodig na te denken over je GUI, want het lijkt dan op windows.
Bovendien, willen ze nu dat er veel gebruikers gebruik maken van GIMP?
Juist een GUI goed maken schijnt extreem moeilijk te zijn in open source projecten, menu's die andere woorden gebruiken, vensters die overal op een andere manier werken (dit alles binnen een programa).
Het zou zo goed zijn als juist ook een, in princiepe, goed programa als the GIMP zorgt dat er een GUI is die alle functies gemakkelijk bereikbaar maakt, maar niet in de weg zit. Helaas (althans voor de linux idolen) is dat iets wat onder windows (maar ook in apple os-en) goed lukt.
Het zou zo goed zijn als juist ook een, in princiepe, goed programa als the GIMP zorgt dat er een GUI is die alle functies gemakkelijk bereikbaar maakt, maar niet in de weg zit. Helaas (althans voor de linux idolen) is dat iets wat onder windows (maar ook in apple os-en) goed lukt.
dat iets bekend is wil nog niet zeggen dan het goed is, ik ben gewend aan the gimp en heb veel moeite dingen in ps te vinden, so far voor die "goede" windows gui van photoshop.

kern van t verhaal: verwar gewenning niet met een goede gui
oh dat doe ik zeker niet, maar wat ik wel verwacht van een GUI is dat hij hetzelfde werkt overal. In windows werken alle programa's vanuit een window. Photoshop heeft allemaal losse onderdelen in het werkplad (ik zet de navigator en history etc werkbalken altijd op mijn 2de monitor) maar als ik photoshop selecteer zijn meteen alle werkbalken op de voorgrond. Bij de Gimp moet ik eerst alle onderdelen aanklikken.
Kortom Photoshop werkt zoals ik (als windows gebruiker) verwacht dat een windows programa werkt. De GIMP (of blender for that matter) doet iets heel anders. Ik weet het ik moet er aan wennen, maar zou het niet logischer zijn een GUI te ontwikkelen die past bij het platform waar je het op gebruikt? Is dat dan meteen toegeven aan de windows gebruikers? en is dat uberhaupt zo erg? je geeft ze namenlijk wat ze willen en is dat fout?
kern van t verhaal: verwar gewenning niet met een goede gui

daar heb je een punt, maar een goede GUI verlaagt de drempelvrees het programma eens te proberen...

photoshop is ook niet geleerd in 123, maar vind PS er wel een pak ordelijker en beter gestructureerd uitzien

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True