Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 6 reacties
Bron: ScummVM

Het programma ScummVM is een crossplatform interpreter voor een aantal point-and-click adventure engines. Ondersteuning voor alle SCUMM-gebaseerde adventures van LucasArts, Simon the Sorcerer van AdventureSoft, en Beneath a Steel Sky en Broken Sword 2 van Revolution is aanwezig. Versie 0.8.2 met de release titel "Broken Broken Sword 2" is sinds kort beschikbaar en heeft de volgende aankondiging meegekregen:

Due to a bug discovered in 0.8.1, which rendered Broken Sword 2 unplayable, we're forced to release ScummVM 0.8.2 "Broken Broken Sword 2". Also, we used this opportunity to fix the WinCE builds, as well as the MacOS X bundle.

General:
  • Fixed OS X bundle building when using GCC 3.3.
SCUMM:
  • Added support for rotating and scaling of sprites in HE games.
Sword2:
  • Fixed last-minute crash when playing sound effects.
WinCE Port:
  • Should fix weird crashes with DOTT stamp and in FOA (#1399830 #1392815)
  • Fixed Monkey Island blocking keyboard panel on Smartphones (thks Knakos)
  • Fixed QVGA Smartphone detection (mean it this time :p)
  • Fixed Smartphone double right click issue.
Versienummer:0.8.2
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, OS/2, Solaris, PocketPC 2002, BeOS / ZetaOS
Website:ScummVM
Download:http://www.scummvm.org/downloads.php
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (6)

Veel van deze spelletjes zijn abandonware. Waar de makers een beetje vanuit gaan (of eht waar is mag joost weten) maar met ScummVM heb je de executables van de spelletjes niet nodig alleen de data bestanden en wordt eht speleltjes wat 'illegaal' verkregen is legaal door het verwijderen hiervan.
Volgens mij blijft het spel wat je op deze manier verkrijgt illegaal. Pas over een jaar of 50 / 70 is het legaal (auteursrechten ed). Of de maker moet het spel echt vrijgeven.
Ik denk dat theknight inderdaad gelijk heeft. Het bedrijf achter de videogames heeft de auteursrechten over het hele spel, zowel de executable met de code als de databestande(graphics, dialogen, muziek). Ookal heb je met ScummVM geen executable nodig, moet je wel de content van het spel in je bezit hebben om het spel te spelen.

Dat is net zoiets als wat ID Software doet met het vrijgeven van zijn engines. De engine zelf wordt gratis en mag naar hartelust verspreid worden, maar de content zelf blijft van ID Software en moet voor betaald worden.

Ik ben vooral blij met de WinXP en Linux-compatibiliteit die ScummVM biedt. Veel oude spelletjes draaien niet lekker onder nieuwere besturingsystemen (ik heb altijd problemen gehad met Broken Sword 1 en 2), maar met ScummVM kan dit alsnog. Er is overigens wel wat geklooi nodig om bepaalde spellen aan de praat te krijgen.

@mForce: Sommige amiga-versies worden ook ondersteund :Y)
Ziet er leuk uit maar hoe kom je aan de spelletjes?? Ik heb alleen nog een paar Amiga O+ versies.
Een aantal spellen zijn inmiddels als freeware vrijgegeven:
-Beneath a Steel Sky
-Flight of the Amazon Queen
en staan op de download-pagina van scummvm. Ook zijn er een groot aantal demo's te downloaden.

Voor de rest is Ebay de plaats om dit soort adventures legaal te krijgen.
Na wat problemen bij het binnenhalen van de file voor UIQ, werkt het als een trein op mijn P800 en P910. Hopelijk kan ik nu eindelijk wel goed Day of the tentacle spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True