Door Jelle Stuip

Redacteur

Apple MacBook Air Review

Dappere volhouder

30-05-2014 • 08:00

308

Multipage-opmaak

Uiterlijk en aansluitingen

Samengevat

De 13,3" MacBook Air heeft met afstand de langste accuduurvan alle laptops die we tot nu toe getest hebben. Daarbij is de laptop stevig en licht, al zal voor veel kopers het besturingssysteem van doorslaggevend belang zijn. De grootste tegenvaller is het scherm; de lage resolutie en het tn-paneel vinden we niet van deze tijd voor een laptop van duizend euro. Bij het standaardmodel krijg je behoorlijk veel waar voor je geld, maar upgrades van ssd en geheugen kunnen de prijs flink opdrijven.

Pluspunten

  • Enorm lange accuduur
  • Stevige behuizing
  • Snelle ssd

Minpunten

  • Tn-paneel met lage resolutie
  • Dure upgrades

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

In april 2014 voorzag Apple zijn MacBook Air-laptops van een upgrade en een prijsverlaging. Van een ingrijpende upgrade bleek geen sprake; er werd alleen een 100MHz snellere processor gemonteerd. Eigenlijk niet genoeg materiaal voor een review dus, maar omdat we onze testprotocollen sinds de review van het 2013-model ingrijpend hebben aangepast, hebben we toch besloten de nieuwe Air uitgebreid te testen en er een korte review van te publiceren.

Uiterlijk

Sinds 2010 heeft Apple het ontwerp van de MacBook Air vrijwel ongewijzigd gelaten. In de loop der jaren zijn de usb 2.0-aansluitingen door usb 3.0 vervangen en is thunderbolt aan de minidisplayport-aansluiting toegevoegd. Het 2013-model kreeg er een extra gaatje aan de linkerkant van de behuizing bij, voor de stereomicrofoon, en daarmee hebben we de uiterlijke wijzigingen van vier jaar MacBook Air wel gehad.

Apple MacBook Air 2014Apple MacBook Air 2014

Toch ziet de MacBook Air er na vier jaar nog niet verouderd uit. De aluminium behuizing oogt strak en opgeruimd. De laptop weegt 1341 gram, vergelijkbaar met de meeste Windows-ultrabooks met een 13,3"-scherm. Doordat de behuizing volledig van aluminium gemaakt is, voelt deze ook stevig aan, al geeft het deksel wel iets mee onder druk.

Toetsenbord en touchpad

Net als over de buitenkant kunnen we over het toetsenbord en de touchpad van de MacBook Air vrij kort zijn; die zijn onveranderd gebleven en voelen hetzelfde aan als die van de MacBook Pro die we onlangs reviewden. De toetsen hebben dus een duidelijke aanslag, maar er had meer travel aanwezig mogen zijn. Non-Retina-MacBook Pro's lijken bijvoorbeeld een toetsenbord met meer travel te hebben. De toetsen zelf zijn van een klein kuiltje voorzien, waardoor je vinger netjes op zijn plek glijdt tijdens het typen.

Apple MacBook Air 2014

De glazen touchpad heeft een prettig glad oppervlak, dat multitouchbewegingen met maximaal vier vingers ondersteunt. Doordat Apple zelf zowel hardware als software ontwikkelt, zijn touchpad en besturingssysteem goed op elkaar afgestemd, waardoor de multitouchbewegingen vlekkeloos verlopen.

Aansluitingen

Zoals bij veel andere dunne laptops of ultrabooks is het aantal aansluitingen dat op de behuizing past, beperkt. Apple heeft links en rechts een usb 3.0-aansluiting gemonteerd. Aan de rechterkant is er ook nog ruimte gemaakt voor een sd-kaartlezer en een minidisplayport-aansluiting met ondersteuning voor thunderbolt. Adapters van minidisplayport naar d-sub, dvi en hdmi zijn los verkrijgbaar.

Apple MacBook Air 2014Apple MacBook Air 2014

Specificaties, snelheid en accuduur

De MacBook Air heeft dus een kleine update ondergaan; op papier is er alleen een opgefriste Haswell-processor gemonteerd, die 100MHz sneller tikt bij een gelijkgebleven tdp. Bij ons testmodel verschilde ook de ssd met die van het testmodel van vorig jaar. De eerder geteste MacBook Air had een Samsung-ssd, terwijl het nieuwe testmodel een exemplaar van Sandisk heeft meegekregen.

Apple MacBook Air A1466
Processor Intel Core i5-4260U
Cores/threads 2/4
Klokfrequentie (turbo 2 cores/1 core) 1,4GHz (2,4 / 2,7GHz)
Gpu Intel HD 5000
Werkgeheugen 4GB ddr3-1600
Opslag Apple SD0256F (Sandisk)
WiFi Broadcom BCM94360CS2
Schermpaneel 13,3", tn, 1440x900 pixels
Besturingssysteem Apple OS X 10.9.3
(Windows 8.1 Enterprise)

Als een van de weinige fabrikanten maakt Apple gebruik van een processor met HD5000-gpu voor zijn lichte laptop. De HD5000 wordt gekenmerkt door veertig execution units, waar de HD4400 en -4200-gpu's het met twintig eu's moeten doen. Dat betekent niet direct dat er zware games op de laptop draaien, maar de extra grafische kracht kan ook van pas komen bij software die gebruikmaakt van gpu-versnelling.

De ssd in de MacBook Air is een variant die via de pci-express-bus communiceert, wat hogere maximale snelheden oplevert dan met sata-ssd's het geval is. We hebben de Sandisk-ssd vergeleken met de Samsung-ssd die we in de onlangs geteste MacBook Pro aantroffen.

AS-SSD - Sequentiële lees-transferrate
SysteemnaamHDD / SSDDoorvoersnelheid in MB/s, hoger is beter
Apple MBP 13", naj. 2013, W8.1 SM0512F
*******
692,39
Apple MBA 13", 2014, W8.1 SD0256F
*******
683,00
AS-SSD - Sequentiële schrijf-transferrate
SysteemnaamHDD / SSDDoorvoersnelheid in MB/s, hoger is beter
Apple MBP 13", naj. 2013, W8.1 SM0512F
*******
616,60
Apple MBA 13", 2014, W8.1 SD0256F
******
544,00

De capaciteiten komen niet overeen, maar de Sandisk-ssd blijkt vooral bij sequentieel schrijven wat langzamer te zijn dan zijn Samsung-concurrent. Apple maakt gebruik van ssd's van verschillende fabrikanten; naast Sandisk en Samsung wordt ook gebruikgemaakt van Toshiba-ssd's. Aan de buitenkant van de laptop valt niet te zien wat voor ssd er gemonteerd is.

We hebben de Air uiteraard even opengeschroefd om de hardware te bekijken. De onderste aluminium plaat van de behuizing laat zich makkelijk verwijderen, mits je over een pentalobe-schroevendraaier beschikt.

Apple MacBook Air 2014

De binnenkant van de MacBook Air ziet er bijna net zo strak uit als de buitenkant. Veel ruimte is gereserveerd voor de accu, die een capaciteit van 54Wh heeft. Het werkgeheugen is vastgesoldeerd en dus niet uit te breiden. De ssd is wel verwijderbaar, maar tot op heden zijn er geen non-Apple-ssd's beschikbaar die als vervanging kunnen dienen. Het Amerikaanse owc zou in het derde kwartaal van dit jaar echter een ssd willen uitbrengen die als vervanging kan dienen voor de standaard-ssd van MacBooks van de jongste generatie.

Accuduur

Bij de review van de vorige MacBook Air oogstten we kritiek door bij onze accutests gebruik te maken van Chrome als browser en VLC als videospeler. Sinds november 2013 zijn we gebruik gaan maken van een herzien testprotocol, waarbij we zowel op Windows- als op Apple-laptops gebruikmaken van de bijgeleverde browser en videospeler. Bij de browsetest van de MacBook Air is dus gebruikgemaakt van Safari 7.0.3 en Quicktime 10.3.

Apple blaast hoog van de toren met de accuduur van de MacBook Air en dat blijkt terecht. De laptop veegt de vloer aan met de concurrentie en trekt een flink gat door bijna vier uur langer dan de MacBook Pro mee te gaan. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de prijs die je daarvoor betaalt onder andere bestaat uit een tn-scherm met een relatief lage resolutie. Tn-schermen verbruiken over het algemeen minder energie dan ips-panelen en de lage resolutie beperkt ook het werk van de gpu en de backlight.

Ook in de videotest zet de MacBook Air een indrukwekkende score neer. De enorm lange accuduur geeft je de mogelijkheid om de schermhelderheid wat te verhogen en nog steeds een prima accuduur over te houden.

Schermkwaliteit

In de afgelopen jaren heeft Apple op bijna ieder apparaat een Retina-scherm gemonteerd, maar de MacBook Air is steeds buiten de boot gevallen. Retina staat bij Apple niet alleen voor een hoge resolutie, maar ook voor het gebruik van een ips-paneel en over het algemeen voor een lage kleurafwijking. Van de laatste generatie MacBook Pro testten we zowel de 13"- als de 15"-variant, waarbij we konden concluderen dat beide panelen erg goed gekalibreerd zijn.

De MacBook Air moet het helaas nog steeds stellen met een tn-paneel met een resolutie van 1440x900 pixels bij de 13,3"-variant en 1366x768 pixels op het 11,6"-model. Apple heeft daar ongetwijfeld zijn redenen voor; een tn-paneel is bijvoorbeeld goedkoper dan een ips-paneel en het energiegebruik ligt over het algemeen lager. Daarnaast hoeven er dankzij de lage resolutie minder pixels aangestuurd te worden, wat weer een lagere belasting voor de gpu vormt. Tot slot hoeft de backlight van het scherm relatief gezien minder licht te produceren bij een lage schermresolutie dan bij een hoge. De accuduur van de MacBook Air is dan ook indrukwekkend, maar we willen natuurlijk ook graag weten welke prijs daarvoor betaald moet worden.

Helderheid en contrast

De schermhelderheid komt bij ons testmodel uit op maximaal 324cd/m². Die helderheid levert een prima afleesbaarheid op. Er ligt helaas wel een spiegelende laag over het scherm, maar door de backlight flink omhoog te schroeven valt er goed mee te werken.

De gemeten contrastverhouding stemt ook tot tevredenheid en is vergelijkbaar met die van duurdere MacBooks met Retina-schermen.

Kleurafwijking

Wat helderheid en contrastverhouding betreft zit het dus wel goed met het tn-scherm van de MacBook Air en de grote verschillen met ips-panelen zitten 'm dan ook vooral in de kijkhoeken en de beperktere kleurweergave.

Apple MacBook Air 2014 grijswaarden

Uit de meting van de grijswaarden blijkt dat Apple het paneel van de MacBook Air nog vrij goed heeft weten te kalibreren. De afwijking van rood, groen en blauw ten opzichte van elkaar valt mee, en een gemiddelde afwijking van 3ΔE is dan ook erg netjes. De meeste goedkopere laptops laten bij het meten van grijswaarden veel grotere afwijkingen zien.

Apple MacBook Air 2014 kleurweergave

Bij het meten van de primaire en secundaire kleuren valt het tn-paneel door de mand; het scherm heeft een beperkt kleurbereik en weet volledig verzadigd rood, groen en blauw niet correct weer te geven. Al met al hadden we liever een ips-paneel gezien, maar uit de geringe afwijking van de grijswaarden blijkt dat Apple zijn best heeft gedaan om het paneel te kalibreren.

Conclusie

Apples MacBook Air heeft een onzichtbare en vrijwel onmerkbare upgrade ondergaan. Van de 100MHz snellere processor zijn we niet onder de indruk; de prijsverlaging van honderd euro is des te interessanter, want nu is er voor minder dan duizend euro al een nieuwe MacBook Air te krijgen.

Voor 929 euro krijg je echter de 11"-variant, met de erg lage schermresolutie van 1366x768 pixels en een accuduur die volgens Apple negen uur bedraagt, terwijl Apple twaalf uur opgeeft voor zijn grote broer. Het 13,3"-model, dat wij hebben getest, heeft dus een hogere schermresolutie en een langere accuduur, maar kost ook honderd euro meer. Toch zouden we dat prijsverschil graag betalen, omdat we de hogere resolutie en de langere accuduur significant vinden en dat geld waard.

Dat het 13,3"-scherm beter is dan dat van de 11,6"-Air betekent niet dat we het ook een goed scherm vinden. Sterker nog, we vinden dat het grootste minpunt van deze laptop. De resolutie is vrij laag ten opzichte van de concurrentie, die voor hetzelfde geld meestal een scherm met full-hd-resolutie monteert. Daarnaast is een ips-paneel ook geen uitzondering voor laptops van een euro of duizend, terwijl Apple een tn-paneel heeft gemonteerd. Apple heeft dat tn-paneel weliswaar vrij goed weten te kalibreren, maar de slechte kijkhoeken blijven.

Een ander nadeel, dat vooral voor tweakers geldt, is dat het werkgeheugen en de ssd niet vervangbaar zijn. Wil je 8GB in plaats van 4GB geheugen, dan kost dat honderd euro extra. Voor de ssd geldt dat de standaard aanwezige 128GB verdubbeld kan worden voor tweehonderd euro. Dure upgrades dus, terwijl de standaardconfiguratie niet gek geprijsd is in vergelijking met andere ultrabooks.

Ga je voor de standaardconfiguratie, dan betaal je niet te veel voor de laptop die met afstand de langste accuduur heeft van alle laptops die we tot nu toe getest hebben. Daarbij is de laptop stevig en licht, al zal voor veel kopers het besturingssysteem van doorslaggevend belang zijn. De grootste tegenvaller is het scherm; de lage resolutie en het tn-paneel vinden we niet van deze tijd voor een laptop van duizend euro. Misschien vond Apple dat ook en heeft het daarom de korting van honderd euro doorgevoerd.

Pluspunten

  • Enorm lange accuduur
  • Stevige behuizing
  • Snelle ssd

Minpunten

  • Tn-paneel met lage resolutie
  • Dure upgrades

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

Verkorte review

Tweakers test elk product op dezelfde manier en met dezelfde aandacht. Om met de middelen die we hebben meer te kunnen doen, kiezen we ervoor bij sommige reviews niet alle testgegevens met onze duiding te tonen. Dit is zo'n verkorte review. Al onze gebruikelijke tests zijn wel uitgevoerd en de resultaten zijn via het Tweakers Testrapport in de rechterbalk te vinden. Wil je meer weten over hoe we producten testen? Klik dan hier.

Reacties (308)

308
287
150
10
0
80
Wijzig sortering
Waarom in godsnaam een TN-paneel in zo'n dure laptop? Dat is toch nergens voor nodig?
TN heeft een lager stroomverbruik dan IPS. Ook de lagere resolutie zorgt voor minder verbruik dan echte HD.

Anno 2014 heeft de Air eigenlijk maar één echt unique selling point: zijn enorme accuduur. Met een beter scherm zou die flink achteruitgaan, en waarom zou je dan nog een MBA kopen?

Zoek je een goede allrounder is dit je laptop niet. Maar wil je per se de langste accuduur, en er zijn zeker mensen die daar behoefte aan hebben, is een TN een prima keuze.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 25 juli 2024 02:39]

Ik zou het waarderen als Apple het als een optionele upgrade zou uitbrengen. :)
En dat is de macbook pro retina... Onderscheidt zich voornamelijk door zijn retina ips scherm. (En hij weegt ietsje meer, kennelijk was dat nodig)
Naast ietsje dikker is hij ook ettelijke malen krachtiger en een pak duurder. Zowel qua prijs als prestatie zijn de Pro en Air totaal niet te vergelijken.
Natuurlijk zijn de Air en de Pro retina concurenten van elkaar. Maar belangrijker is dat zichtbaar wordt wat de gevolgen zijn van een retina scherm en een snellere processor. Een zwaardere, duurdere en meer ruimte innemende notebook.
De macbook pro retina 13" is vreemd genoeg nauwelijks sneller dan de macbook air... Had ik niet verwacht maar lees de reviews er maar op na. :)
niet helemaal waar, de thermal envelope is veel groter in de Pro en daardoor is op de langere duur de prestaties ook beter. Meer turbo enzo.
zoveel verschil zit er ook niet in qua prijs. Als je een-op-een gaat vergelijken is de retina zelfs meer waar voor zijn geld. reken maar uit.
Maar dan breekt Apple zijn eigen logica: 'wij weten wat goed voor je is, we gaan onze tijd niet steken in 35 verschillende edities van onze producten'...
Maar de Air weegt ook niks.

Dat lijkt me er heerlijk aan, tot nu toe alleen maar laptops gehad van 2-2,5 kilo, dus ja.
Maar dat is al lang geen voorrecht van de Air meer. Het aantal Windows-ultrabooks in dezelfde gewichtsklasse (en met gelijkaardige specs) is niet meer te tellen.
Klopt, maar dan heb je geen nix* OS. Wat veel developers graag willen. Dus veel developers vallen altijd terug op Apple vanwege OSX. Heerlijk die accuduur. Maar verder qua gewicht heb je ook wel concurrenten ja.
Nix* OS heb je als webdeveloper helemaal niet nodig. Zeker met de tools anno 2014 niet. En dan heb je virtualisatie bovendien.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 25 juli 2024 02:39]

Tevens heb je niet hetzelfde trackpad…Echt een dealbreaker voor mij om qua laptops toch bij Apple te blijven. Touch-screens zijn een no-go voor mij persoonlijk (en zeker de convertibles niet).
Mogelijk heeft het ermee te maken dat Apple aan het onderzoeken is of ze niet over willen stappen naar ARM. Dan wil je niet teveel investeren in producten die mogelijk volgend jaar al end-of-life worden.

Dat is voor mij ook een reden om even 'voorzichtig' te zijn met investeren in Apple apparatuur. Zeker voor iOS ontwikkeling hebben ze al eerder oude hardware 'uitgesloten', voor de hobbyist wordt het dan een dure hobby of een hoop geklooi om voor de fun een App te bouwen.
Aan de andere kant heeft het voor Apple niet zo heel veel zin om weer een hele architectuur verandering te doen (de overstap van PowerPC is pas kort geleden).

ARM bood meer performance in het allerzuinigste segment, maar sinds kort is Intel een enorme inhaalslag aan het maken. Hun Bay Trail chips zijn al behoorlijk goed en draaien prima in de 8" windows tablets met een respectabele accuduur. En toch x86 compatible.

Dus echt heel veel zin heeft het niet om weer een complete ombouwslag te doen. Met PowerPC moesten ze wel, anders hadden we de PowerBook G5 nu nog niet gehad :) Je verliest dan ook compatibiliteit met bestaande software totdat die allemaal aangepast is. Zo'n vertaaltrucje als met Rosetta destijds gaat nu niet werken i.v.m. mindere processorkracht van ARM. Het is al een stap terug ten op zichte van de Core-i serie, dus voor extra vertalingen is gewoon geen plaats, lijkt me.

Overigens was er verder ook al niet zo heel veel interessants op de processormarkt voor een enorme upgrade, omdat Broadwell is uitgesteld.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 juli 2024 02:39]

De overstap naar Intel processoren begon in augustus 2006 en was in minder dan een jaar afgerond (https://en.wikipedia.org/...ition_to_Intel_processors).

Dat zou ik dus niet 'kortgeleden' noemen!

[Reactie gewijzigd door wroeter op 25 juli 2024 02:39]

Je vergist je. De overstap werd aangekondigd in juni 2005, inclusief vernieuwde developer tools om apps te compileren naar PPC / x86 ofwel Universal Binaries. De eerste Intel Macs kwamen uit in januari 2006 en de gehele lijn was overgeschakeld in augustus 2006. Al deze Macs draaide een speciale Intel versie van Mac OS X 10.4 (Tiger) met transparant ingebouwde PowerPC emulator genaamd Rosetta.

Met de komst van Snow Leopard (OS X 10.6) in augustus 2009 werd de ondersteuning voor PowerPC Macs officieel beëindigd. Alles bij elkaar genomen verliep de overgang erg gesmeerd, als je in aanmerking neemt welke technische complexiteit ermee gemoeid is. Ik ben dan ook van mening dat Apple waarschijnlijk het enige bedrijf in de industrie is dat deze overgang voor elkaar kan krijgen, gezien de vereiste integratie van hard- en software.

Aan de andere kant heeft Apple een soortgelijke transitie reeds in 1994 ondernomen, toen de Mac van Motorola 68k overschakelde naar PowerPC chips. Het is inmiddels ook een publiek geheim dat Apple diverse Mac prototypes op ARM chips heeft draaien.

Als je bedenkt dat iOS gebaseerd is op OS X, dan op zijn beurt gebaseerd is op NeXTSTEP – dat draaide op maar liefst vier processor architecturen – is dit beter te verklaren.
Natuurlijk zegt een prototype niets over wat er nu echt aan gaat komen. Ik geloof zeker dat Apple heeft zitten prutsen aan een ARM OSX versie. De vraag is of deze apparaten voldeden aan hun verwachtigen. Hoe zit het met de performance? Battery life? Compatibility? Wegen de voordelen op tegenover de nadelen? Wegen de voordelen genoeg door om een nieuwe overstap te verantwoorden?

Ik zou nog niet te veel proberen uit het bestaan van die prototypes te halen. Als je vandaag een nieuwe laptop nodig hebt en een Mac lijkt een goede optie... Ga er dan gewoon voor. Het kan inderdaad zijn dat ze in de toekomst naar ARM overstappen, maar no way dat ze x86 support droppen binnen de 5 jaar. Voor hoge performance blijven ze vast zitten aan Intel chips. ARM kan niet op tegen de dikke i7s die je in de duurdere modellen kan steken of tegen de Xeon in de Mac Pro.

PPC in 1994 en x86 2005 konden in het hele gamma worden doorgevoerd. Van low-end naar high performance. Dat is simpelweg (nog) niet het geval met ARM. De enige realistische optie is het opsplitsen van hun producten (ARM en x86 naast elkaar, a la Microsoft), maar dat zie ik Apple niet doen. Hun grote motto is dat alles gewoon werkt zonder na te moeten denken. Dat gaat gewoon uit de deur vanaf je hetzelfde OS op verschillende architecturen aanbiedt.
Het hangt er van wat je als "Afgerond" beschouwt. Met Lion is de support voor PowerPC binaries pas gedropt. Daar doelde ik eigenlijk op.
Die reden om naar eigen ARM chips te kijken is er wel: financieel. Haswell chips zijn erg snel en zuinig, maar niet goedkoop. Als Apple een beetje in de buurt kan komen met een eigen ARM chip die voor een paar tientjes te bakken is, dan kan dat al voldoende zijn. Of het zet Intel in elk geval onder grotere prijsdruk.
Haswell is misschien duurder ja, maar de bay trail lijn moet met de ARM's concurreren. Als Apple een intel bay trail uit de Z serie pakt op, dit moment, moment zou het kwa prestaties nog maar 25% achter lopen op de in deze MBA gebruikte cpu (op cpuboss een mooie vergelijking: http://cpuboss.com/cpus/I...4200U-vs-Intel-Atom-Z3795) maar wel rond de 2 watt gebruiken inplaats van 15 watt. En dat voor minder dan 40 dollar (gezien 40 dollar de recommendend retail prijs is voor de Z3795 en Apple dus voor minder koopt, iets zwakkere bay trail chips zijn nog tot 2x zo goedkoop).

Die terugval in prestaties kan Apple niet goed verantwoorden en daarom blijven ze bij de kleine prestatie upgrades kwa cpu power tot intel atoms een vergelijkbaar krachtsniveau halen vermoed ik. Dan kunnen ze opeens een flink verbeterde accuduur gaan leveren op een lichtere en kleinere accu in hun MBA's. Dan is die 1 watt extra zuinigheid die arm's misschien leveren niet meer zo significant, het performance verlies en het omschakel gedoe zijn dat wel. Ik verwacht eerder dat de op ARM draaiende ipads een goede docking optie krijgen en zo meer gaat concurreren met de windows (x86) tablets.
Het gaat er meer om dat ze zelf ARM chips kunnen ontwerpen nu. Ze hebben de kennis in huis. Ze hebben ook de chips voor iPad en iPhone zelf ontworpen.

Ze willen alles naar zichzelf toe trekken. En dus ook de CPU. Anders kunnen ze niet voor lopen op hun concurrenten qua CPU. Door ARM te pakken kunnen ze zelf innoveren zonder dat nu de concurrenten ook Haswell hebben.
Zeker voor iOS ontwikkeling hebben ze al eerder oude hardware 'uitgesloten',
Sorry, maar doel je nu echt op apparaten die al meer dan 4 jaar oud zijn (iPhone 3GS en lager)? het is toch niet zo heel gek dat die niet meer ondersteund worden? wie loopt er nu nog met een 3 GS rond? Alleen mensen die hun toestel voor bellen/smsen gebruiken en dan werkt hij nog heel goed. ik heb hier ook nog een 3G staan als reserve.

Voor de fun een app bouwen is een non-argument aangezien het je toch al €100 in het jaar kost voor een developer licentie. Dan zorg je ook dat je een redelijk toestel hebt (iPhone 4s/5 bijvoorbeeld) anders heb je er nog niks aan.
Misschien bedoelt hij dat je op PowerPC macs en de allereerste generaties intel macs tegenwoordig niet meer de nieuwste Xcode kan draaien? Either way, de levensduur van die modellen voordat dat soort dingen gebeuren is echt niet mals.
PowerPC's zijn echter al zo oud dat je daar al niet eens meer op wil developpen.
Volgens geruchten had Apple al een MBA in 2011 die op ARM draaide.
Zou mooi zijn als ze touchscreen konden toevoegen en de 2 besturingssystemen Osx en los, aan elkaar konden koppelen in 1 apparaat.
Waarschijnlijk omdat een TN-paneel het goedkoopst te produceren is? De resolutie van 1366x768 is voor deze prijsklasse ook te laag vind ik. Logisch dat er dan een lange accuduur wordt behaald.
1366x768 is voor de 11" versie, dus op zich valt dat nogal mee. Maar je zou inderdaad verwachten dat in deze prijsklasse het ondertussen wel beter kan.
Helaas hanteert Apple een "eigen" prijsklasse.

Ook al zitten er er positieve kanten aan deze ultrabook, het blijft een duur beestje voor wat het doet. En al helemaal wanneer RAM en SSD niet eens te vervangen of upgraden zijn.

*en wat is hier niet ontopic aan??

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 02:39]

Van mij hadden ze er ook een hogere resolutie in mogen stoppen al zal dit ook met de accuduur te maken hebben. Toch blijft die qua design en software ongeëvenaard. Probeer maar 4 jaar lang lekker op een windows laptop te werken zonder vastlopers etc. Apple's besturingsysteem blijft ongeacht wat je er mee doet snel en geen continue foutmeldingen.


Je betaald dus niet alleen voor het apple logo er is wel degelijk meer aandacht aan besteed dan de gemiddelde widows laptop.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 02:39]

Nou, ik moet zeggen, dat ik met mijn Macbook Pro toch aardig wat probleempjes gehad heb. Op software gebied, maar ook op hardware gebied. Tot 2x toe een doorgebrande mobo...bizar. Ik heb wel begrepen dat ik helaas een slechte batch te pakken had. Dus pech :X

Sindsdien maak ik enkel gebruik van Windows apparaten en sinds de komst van Windows 7, ben ik toch zeer te spreken over de MS software. BSOD komen niet meer voor (bij mij that is), het draait allemaal erg soepel en een enorm groot aantal programma's beschikbaar.

Elk platform heeft zo zijn pro's en cons, maar wat vaststaat, is dat Apple stug vasthoudt aan zijn niche. Terwijl ze links en rechts toch een beetje ingehaald worden door andere producten.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 02:39]

Ook ik heb veel mechanische problemen met mijn Macbook gehad. Ik ben overgestapt naar een klassieke windows desktop. Hiermee zijn problemen beter te identificeren en aan te pakken. Toch ben ik nog altijd van mening dat Apple kwalitatief goede producten maakt. Dat zegt echter meer over andere producenten dan over Apple.

In mijn ervaring maken Apple en Lenovo (thinkpad) echt goede Laptops. De rest is misschien qua specs heel leuk maar kwalitatief inferieur.
wij hebben thuis anders nog steeds een imac uit 2008 (OS X mavericks) staan waar nog nooit problemen mee zijn geweest, alleen hdd is wat traag
Erg fijn voor jullie :X

Wat ik wilde zeggen, is dat Apple veel vraagt voor wat je krijgt en dat ook bij Apple dingen mis kunnen gaan. Het is geen perfectie.

Dat wil niet meteen zeggen dat alle producten van Apple slecht zijn, of niet naar behoren functioneren na een x tijd.

Maar na het betalen van ruim €3200,-, verwacht je toch niet 2 keer een doorgebrande mobo binnen 2 jaar...

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 02:39]

Heb een Vaio Z die ik zelf jaar heb gebruikt en mijn moeder nu nog met veel plezier gebruikt. Dit nadat ik jaar een Macbook pro had gebruikt waar bij ik wel problemen had ;) Alleen low end windows laptops zijn crappy.
SSD is vervangbaar
Uit het artikel...

"Een ander nadeel, dat vooral voor tweakers geldt, is dat het werkgeheugen en de ssd niet vervangbaar zijn."

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 02:39]

Voor mensen met enige kennis over computers (wat jij tweaker noemt) is het helemaal niet zo een probleem. Als je weet wat je met de laptop gaat doen, en hoe lang je hem wil gebruiken is het makkelijk in te schatten hoeveel geheugen je nodig gaat hebben. Ik geef toe dat een upgrade van het geheugen bij aankoop niet goedkoop is, maar als je goedkoop wil moet je niet bij Apple zijn..
Verwijderd @Zer030 mei 2014 14:35
Ik noem ze geen tweaker, ik quote uit het artikel een zin.

En ik ben het daarmee eens. Apple heeft zeker nog wel wat bieden voor wat wij moeten betalen, wat andere ultrabooks wel kunnen bieden.
Voor mensen met enige kennis over computers (wat jij tweaker noemt) is het helemaal niet zo een probleem. Als je weet wat je met de laptop gaat doen, en hoe lang je hem wil gebruiken is het makkelijk in te schatten hoeveel geheugen je nodig gaat hebben. I
Het is dan ook vooral voor later bedoeld. Momenteel zijn de ramreepjes sowieso duurder ivm alle problemen e.d. : nieuws: Hynix denkt geheugenchipproductie snel te kunnen hervatten en nieuws: Prijzen werkgeheugen in 6 maanden bijna 50 procent gestegen Hierdoor is geheugen momenteel bijna 2x zo duur dan een jaar geleden.
Om deze reden rusten fabrikanten hun laptop niet met al t veel geheugen. Dus is het verstandig om bijvoorbeeld over een tijdje extra geheugen er bij te kopen. Ook heeft extra geheugen straks meer nut, door weer zwaardere programma's

Daarnaast het argument dat mensen te weinig verstand van hebben om ff geheugen te upgraden vind ik onzin! Iedereen kent wel een handige Harry, die ff je geheugen wilt upgraden. Daarnaast ken ik voldoende mensen (waarvan 50% mac-gebruiker) zonder al te veel computer skills, die toch ff hun geheugen of harde schrijf vervangen.
k geef toe dat een upgrade van het geheugen bij aankoop niet goedkoop is, maar als je goedkoop wil moet je niet bij Apple zijn..
Vind ik een beetje onzin, Apple heeft altijd de mogelijkheid gegeven om geheugen te upgraden. Omdat Apple duur is, wil dat dan zeggen dat Apple maar steeds duurder moet worden in verhouding , doordat mensen verplicht worden sneller hun hardware te vervangen?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 25 juli 2024 02:39]

Omdat Apple duur is, wil dat dan zeggen dat Apple maar steeds duurder moet worden en mensen verplicht sneller hun hardware te vervangen?
Apple is helemaal niet duurder geworden, over het algemeen zijn de prijzen van de laptops zelfs gedaald. Het af-fabirek upgraden is alleen relatief duur, maar dat is het altijd al geweest, en eigenlijk niet anders dan factory upgrades bij HP, Dell etc.
Apple staat nu niet direct bekent als bedrijf dat apparaten bouwt voor tweakers, eerder het omgekeerde, er wordt zo wat alles aan gedaan om het tweaken niet mogelijk te maken...
Hoeveel laptops kun je noemen die wel "tweakbaar" zijn? (En nee, het vervangen van wat geheugenmodules of hdd's noem ik geen tweaken)
Verwijderd @Zer030 mei 2014 23:56
Dat jij het geen tweaken noemt, wil niet zeggen dat het dat niet is. Er zijn laptops waarbij ook de processor vervangen kan worden.

http://www.pcworld.com/article/148910/laptop_cpu.html

Maar hdd's en ram modules vervangen/upgraden valt gewoon onder tweaken. De huis-tuin-en-keuken consument doet dit doorgaans niet.
Maar hdd's en ram modules vervangen/upgraden valt gewoon onder tweaken.
Dat valt onder de "handige harry" oftewel hobbyisme, imo is "tweaken" een stapje hoger..
Op dit moment is de SSD niet vervangbaar. Ja, als je een andere MBA met dezelfde of grotere SSD openschroeft, dan kun je die overzetten. Punt is dat er geen SSD's verkrijgbaar zijn die als vervanger kunnen dienen, waarmee de MBA dus een niet-vervangbare SSD heeft. Pas als (bijv.) OWC een SSD gaat uitbrengen die in de MBA past, verandert dit.
Andere MBA ? Op ebay staan ze los te koop. (Ook de ssd's van het huidig model) .
Lees nog eens goed wat ik schrijf, asjeblieft..
Heel simpel: er is op dit moment geen SSD te koop die in deze MBA past. Deze is dus niet 'vervangbaar', tenzij je er een tweede MBA bij koopt en de SSD om gaat schroeven, maar dat lijkt me een tikje zinloos.

In vergelijking: Vrijwel iedere andere laptop/ultrabook heeft vervangbare SSD's van 2,5" of 1,8" welke je als consument of bedrijf zelf kunt aanschaffen en (laten) inbouwen. Dan is de SSD dus 'vervangbaar'.

Zodra fabrikanten speciaal voor de MBA SSD's gaan ontwikkelen en verkopen, kun je pas zeggen dat de SSD 'vervangbaar' is. En dat staat ook netjes in het artikel uitgelegd, niet waar?

Maar speciaal voor jou wil ik er wel van maken: De SSD uit de MBA is vervangbaar voor een identiek exemplaar, door de technische dienst van Apple zelf.
Niet zonder de garantie te breken...helaas.
De 1366x768 is voor de 11 inch versie, die voor de 13 inch versie is hoger. Ook hoger dan die van mn eigen 13 inch MacBook Pro. En daar heb ik geen problemen met de resolutie. Op mn iPad kan ik juist niet leven met de lage resolutie van bv de iPad 2 van mn Vrouw en daarom heb ik een iPad 3. Het voordeel is dat de Air het een hele dag op een batterij uithoudt, zelfs nog na een aantal jaar. In mijn ogen een goede keuze dus van Apple. Want dan hoef je dus geen adapter mee te zeulen, wat de draagbaarheid weer verlaagd. Wil je toch High res gaan, dan neem je de MacBook Pro retina, maar dat heeft ook weer nadelen (accuduur, gewicht, prijs). Dus goed dat Apple hier keuze geeft. Zouden ze met meer producten moeten doen.
Maar heb je die keuze ook in MBA formaat?
Dus lichtgewicht laptop met high res scherm?
Apple.com/store

Had je zelf ook wel op kunnen zoeken toch?
MBA is 13" max in 1400*900 max. Da's geen high res. Dus geen extra keuze mogelijkheid voor high res scherm. Ik dacht dat dat wel duidelijk was uit mijn opmerking. :+

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 25 juli 2024 02:39]

Daar heb je de 13" retina voor..
Waar zie je dan een MBA 13" retina?
Die native in 1440x900 werkt, maar wel hoger kan als je dat wilt.

Retina is vooral erg mooi en prettig om naar te kijken. Op mijn MB met 1200x800 kom ik nog steeds prima uit de voeten :-)
De 13 inch heeft 1440x900
Wat een verontwaardigde tweakers die vallen over het scherm. Het scherm is in vier jaar nog niet veranderd en tot dusver altijd geleverd met TN-panelen. Nu ga ik dat niet goed praten, maar ik ken genoeg mensen met een air en als ik recht op dat scherm kijk zie ik genoeg, het is scherp. De vraag is dus ook, waar zit het probleem?
Wil je bij Apple een beter scherm, dan ga je voor de Pro serie met een retina scherm. Je levert weliswaar in op accuduur, maar dat moet je dan op de koop toenemen.
Volgens mij is de Air zo gemaakt dat alle onderdelen zijn geplaatst om de accuduur zo goed mogelijk te houden. Wanneer een TN-paneel zuiniger is, vind ik dat een goed argument voor accuduur. Een lagere resolutie, geen probleem. Kijk ik naar de accu dan is die niet heel erg groot, vergelijkend met die van Samsung of andere fabrikanten. Desniettemin haalt de Air wel twaalf uur accuduur. Dan geef mij maar een iets minder scherm met een wat lagere resolutie als ik daardoor een complete werkdag zonder stroom kan. Het is een afweging die men maakt. Persoonlijk heb ik dan ook niets tegen deze Air of de prijs die men ervoor moet betalen. Apple is altijd duur geweest met upgrades, maar dat is ook al tijden zo. Het is niet dat ik het goedkeur, echter doet Apple dit ook al jaren. Meer dan het scherm of de dure upgrades zijn qua minpunten ook niet te vinden, behalve het OS mogelijk (dat is persoonlijk).
Dus, ik denk dat beide nadelen een open deur intrappen is. Het zijn de bekende nadelen, al zou ik die op de koop toenemen voor zulke accuduur.
Wat een verontwaardigde tweakers die vallen over het scherm. Het scherm is in vier jaar nog niet veranderd en tot dusver altijd geleverd met TN-panelen.
Dat mag je toch best na 4 jaar te mager gaan vinden? De wereld veranderd, technologie schrijdt voort. De vraag voor de Macbook Air is een beetje wat zijn positionering is, nu dat de Macbook Pro Retina 13" zo goed is geworden.

12 uur accuduur is mooi, maar de Pro Retina 13" haalt 9 uur. In de praktijk liggen beide getallen wat subtieler, maar in ieder geval is ook die 9 uur ruim voldoende om lekker door te kunnen werken tijdens een langere vlucht of treinreis.

Ook het lichtgewicht van de Air is door het verwijderen van de DVD-speler uit de Pro Retina minder een voordeel geworden.

Kortom, de Macbook Pro heeft de belangrijkste redenen om een Air te kopen zo goed als bijgehaald. Als hij dan de Air ook nog eens om de oren kan slaan met specs op gebied van CPU, scherm en uitbreidbaarheid, dan wordt het echt tijd om de Air eens te herzien, om hem competitief te houden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 25 juli 2024 02:39]

Dat zijn allemaal valide punten. Dit was ook een kleine update, volgens mij niet eens ergens aangekondigd? Het lijkt me dat ze binnenkort wel met een flinke update komen.
Ze hebben een persbericht uitgestuurd, niet meer dan dat.

Tegen het eind van het jaar kan je een nieuwe MBA mogelijk verwachten. Niet nu bij WWDC iig.
Toen de Air uitkwam 4 jaar geleden was het een uiterst scherpe laptop. Zeer goeden specs, mooi design en betaalbaar. Concurrenten zoals Lenovo/Sony hadden soort gelijke laptops maar die waren snel 2x zo duur. Nu is de markt toch wel dermate verandert dat iedere producent wel een laptop heeft die qua specs elkaar niet ontlopen. De keuze voor een Air is dan ook niet zo direct zeker met toch wel de deels verouderde hardware. Zelf ben ik dan ook geneigd om de volgende keer voor een Sony/Lenovo te gaan. Het platform OSX is voor mij geen reden om te blijven gebruiken. Het is stabiel maar dat is Windows net zo goed. Beiden OSs zijn net zo bevattelijk voor virussen het enigste wat dan nog interessant is welke software erop draait. En dan is Windows toch wel een betere keuze waar een breder scala aan software voor beschikbaar is.
Apple liep altijd voorop met schermresolutie en kwaliteit, maar de resolutie van de 11,6" is bedroevend te noemen. Een 13,3" vind ik te groot worden, maar vanwege de resolutie van de 11,6" is die geen kandidaat meer. Jammer want akkuduur is het volgende punt waar ik naar kijk en dan kan je niet om een macbook heen..
Dat is omdat de Macbook Air bedoeld is/was als budget model, alleen snijden ze nu hunzelf in de vingers door deze dingen top specs te geven (en een top prijs kaartje)
De MacBook Air is niet bedoeld als budgetmodel maar als reislaptop met een lange accuduur om veel onderweg te kunnen doen. Als je de accutijden van 9 tot 12 uur ziet (afhankelijk van het model) is het vooral bedoeld voor mensen die veel onderweg zijn, de zogeheten ultrabooks tegenwoordig. Dat er wat minder verwerkingskracht in zit dan in een rMBP is vooral voor de batterij. Zoals eigenlijk algeheel bekend is, doet Apple niet aan budget maar hebben de producten die ze uitbrengen bepaalde specifieke markten.
Het verschil in accu-tijden ligt niet zozeer aan het verschil tussen de laatste twee modellen (immers is het precies dezelfde chip, maar dan met 100Mhz extra), maar meer bij de software die gebruikt werd bij het testen van het 2013 model: Chrome.

Het gebruik van flash verminder de accuduur aanzienlijk; een verschil van 30% is niet ongewoon.

[Reactie gewijzigd door Luminair op 25 juli 2024 02:39]

Dat merk ik ook mijn Surface 2 als ik flash uitzet. Dus ik denk dat wat je zegt zeker klopt.
Hopelijk zal flash in de toekomst helemaal verdwijnen. :) Hebben we dat soort irritante batterij zuipende plugins niet meer nodig.
Toch is het door Apple wel degelijk bedoeld als budgetmodel, het is immers geen zakelijke ultraportable. Eigenlijk was de MBA de voorloper van de huidige ultrabooks van Intel. Draagbare dunne en energiezuinige laptops met high-end specs voor consumenten. Alleen wordt er meestal op de specs beknibbeld om de prijs omlaag te krijgen.
Het is ook een budgetmodel (voor Apple-begrippen). Hun goedkoopste laptops hebben altijd al rond de 900-1000 euro gezeten. Dat is nu niet anders.
Dat de Air een consumenten notebook is concludeer je zelf? Dit soort notebooks is met name geschikt voor zakelijk gebruik.
De Ai is anders voornamelijk populair onder studenten.
Het is absoluut niet bedoeld als budgetmodel, de eerste Macbook air begon bij een euro of 2500.

De macbook air is (ondanks dat hij alleen maar beter is geworden) inmiddels in prijs afgezonken naar een budgetmodel, maar dat is niet waar hij op ontworpen is.
Dat waren andere tijden. Een MBA kostte in 2008 inderdaad veel meer dan nu maar andere laptops van andere merken waren toen ook fors duurder. Bovendien is nieuwe techniek in een compact jasje altijd duurder. Oorspronkelijk was het qua prijsklasse high-end maar inmiddels anno 2014 zeker niet meer.
Dat klopt, de prijsklasse is niet meer high end. Dat wil niet zeggen dat het ontworpen wordt als budgetmodel. Net zo min als dat de iPhone 4S die nu nog verkocht wordt als goedkoopste iPhone ontworpen is als budget model.
Met een beetje geluk (volgens de geruchten) zal er volgende week, tijdens de WWDC, een 12" MBA met retina worden gepresenteerd. Precies wat je zoekt lijkt me.
Als die er komt én een beetje betaalbaar wordt, dan bestel ik er direct een. Inderdaad precies wat ik zoek.

[Reactie gewijzigd door ATS op 25 juli 2024 02:39]

Dat is niet waarschijnlijk, aldus MacRumors.
Eens, het past totaal niet bij Apple's reputatie als hét merk voor grafici. Maar voor consumenten is het allemaal niet zo belangrijk. Ik heb net voor mijn vriendin een HP ProBook 450 gekocht (met i5, aluminium en touchscreen, nog geen 550 euro) en die heeft 1366x768 zelfs nog op 15,6" - en dat is voor haar echt helemaal prima. Ze gebruikt hem voor haar opleiding (office & internet) en af en toe om een foto te bewerken. En met Windows 8.1 is dat touchscreen helemaal leuk.
De resolutie van de 11,6 inch is meer dan genoeg! Hierdoor zie je ook dat de laptop een stuk langer meegaat op 1 acculading. Wat mij betreft een prima keus!

[Reactie gewijzigd door Cpimp op 25 juli 2024 02:39]

Full hd of 720p zie je al verschil in op een 7 ich scherm
Ja helemaal mee eens, maar kan het niet zijn dat Apple zich hiermee op een ander markt richt? Voor bijv. mensen die lange reizen maken en geen mogelijkheid hebben om op te laden?
Dat vind ik dan wel weer ver gezocht. Dan kun je bij ieder iets een negatief eigenschap erbij benoemen. Smartphones -> slecht voor je duim. Wearables -> te veel straling, etc.

Wél ben ik het ermee eens dat het prettiger is..
Sorry, nee, dat is bullshit. Je ogen gaan niet achteruit van turen op kleine lettertjes, en al *helemaal* niet omdat die lettertjes bestaan uit minder pixels dan bij sommige andere apparaten.

Natuurlijk zou het mooi zijn als je meer pixels zou krijgen, maar niet om *die* reden.
Je mening loopt achter op de wetenschap die dit inmiddels anders ziet. Het door veel mensen niet geziene/ervarende blauwe licht wat meekomt met de huidige led schermen blijkt voor de nodige problemen te zorgen en een steeds groter worden de groep mensen is niet meer in staat om naar een doorsnee beeld van een laptop te kijken. Sommige worden letterlijk ziek van het kijken naar een scherm.

Onze ogen zijn van nature gemaakt om in de verte te kijken en sporadisch voor gebruik dichtbij. De meeste jonge tweakers hier zullen daar zo rond hun 40-45 jaar vanzelf achter gaan komen.
Dichtbij/veraf is potentieel een punt, maar dat heeft niets te maken met de pixeldichtheid. Integendeel, hoe hoger die is, hoe meer de verleiding is om het scherm dichtbij te houden.

Maarre, wetenschap? [[citation needed]]
Hier een link dat het led licht slecht voor ons kan zijn:
nieuws: Beeldschermen kunnen flink effect op slaap hebben

En voor de apple gebruikers is er trouwens de prachtige add-on f.lux om in de avonduren de kleurtemperatuur van je scherm optimaal in te stellen.

Ik behoor jammerlijk tot degenen die niet meer tegen beschermen kan. Wordt er letterlijk in no-time ziek van.
Nogmaals, dat heeft niets te maken met de pixeldichtheid.
Betaal je 900 euro voor een laptop zit je nog steeds aan 1366x768 vast... behoorlijk kansloos. Er is Ik vind daar echt niet fatsoenlijk mee te werken die resolutie. Niet vaak gezien dat Apple zulke opvallende 'fouten' in de specificaties maakt.

edit: okok, ik snap dat er mee te werken valt. Ik vind dat het te laag is om 2 windows naast elkaar te kunnen gebruiken, en het lage aantal verticale pixels zorgt voor continu scrollen. 1366x768 zou allang out of date moeten zijn, er zijn telefoons met 1440p...

[Reactie gewijzigd door Goron op 25 juli 2024 02:39]

Hoho, er zijn genoeg mensen die prima uit de voeten kunnen met deze resolutie (ik durf zelfs te stellen dat de meeste laptops in (13"-14") met deze resolutie zijn uitgerust). Echter hebben deze mensen geen 900 euro betaald voor hun apparaat.
Zelf ook 11,6 inch met 768p resolutie en dat werkt echt mooi!
Zelfs op 15.6 inch bestaat het. Ik heb zo'n laptop, en er is gewoon goed mee te werken hoor. Anders wordt je taakbalk en alles wel erg klein.
Opn15 inch heb ik zel f liever in ieder geval 900p omdat het wel wat onscherp wordt. Ondanks dat de MBA 11 inch met 768p heeft ben ik zeer te spreken over deze resolutie en schermgrote
Zelfs op 15.6 inch bestaat het. Ik heb zo'n laptop, en er is gewoon goed mee te werken hoor. Anders wordt je taakbalk en alles wel erg klein.
Kwestie van de DPI aanpassen.
Lol, dat te bedenken dat ik 3400x1800 op 15.6 heb. :) wat gaat de tijd toch snel. Maar software is nog niet klaar voor HiDpi merk ik wel vaak. Zelfs Windows 8 doet moeilijk. Denk dat Apple HiDpi allemaal veel beter voor elkaar heeft dan Microsoft.

Nog even wachten op HiDpi support met Elementary OS en dan is het baai baai Windows.
Hoe lang wil je wachten? Ik zie eerder alweer Unix derivaten verdwijnen.
Zoals het veelbelovende VMware dat harde klappen van Hyper-V krijgt.
Ik merk er anders niks van.. wij gebruiken gewoon nog simpelweg VMware en overal bij onze zusterbedrijven ook. Ik heb nog niemand gezien die Hyper-V gebruikt. Ik denk dat het puur tussen je oren zit.
Kijk de cijfers er maar op na. Of de aandeelprijs ontwikkeling van VMware. Die heeft een paar maanden terug een verlaging van 20% om de oren gekregen. Al onze kleinere klanten gaan of zijn over op Hyper-V. Logisch: vMotion/livemigration en HA voor niets. Geen vCenter nodig.
Je hebt het wel over de 11 inch, ik heb een 12 inch voor mijn werk (Dell) en die heeft echt niet veel hoger. Het is prima te doen om portable te werken. Voor achter het bureau kan ik moeilijk voorstellen dat je op een dergelijk scherm blijft werken.
Een hogere resolutie op een dergelijk scherm wordt al snel problematisch voor veel mensen.
Een 1440x900 zoals op de 13 inch zit wordt denk ik al snel teveel voor 11 inch.
Hoezo niet fatsoenlijk mee te werken? Dat is echt flauwekul. Dat er beter bestaat betekent niet dat je niet uitstekend kunt werken met deze res. Je kunt alle gangbare computertaken, waar 95% van de mensen een laptop voor heeft, meer dan goed doen met dit apparaat. De grootte van het scherm kan natuurlijk wel een beperking zijn, als je b.v. veel documenten naast elkaar moet hebben.
Normaal verdedig ik Apple wel vaak hier op T.net, maar je hebt wel gelijk zeg. Deze resolutie is niet erg Apple-like; voor de 11" en 13" kan je minimaal een full-HD resolutie verwachten. Maar ze schijnen bezig te zijn met een 12" model voor later dit jaar. Wellicht dat ze daarin een retina (2500x??) scherm plaatsen.
Het scherm van de 13" is gewoon hetzelfde scherm (vrijwel) als van de allereerste Macbook Air uit 2008, en dat van de 11" is min of meer hetzelfde scherm als dat van de eerste MBA 11 in 2010.

Apple zal pas omhoog gaan in resolutie als ze meteen 2x kunnen doen, dus retina. En door prijs en batterij constraints en door het feit dat de basisresolutie al iets hoger is dan bij de gewone macbook pro's duurt dat dus iets langer dan de MBPr.

Of dit jaar, of volgend jaar, komt er die unificatie tussen de MBA 11 & 13 en de MBPr 13, en dan hebben we een computer met een retina scherm en MBA batterijleven en prijs. De MBPr 13 is nu al bijna even goedkoop als de MBA13.
Ik vind het ook behoorlijk slecht als je zoveel betaalt voor een laptop en nog steeds die verschrikkelijk lage resolutie krijgt. Het is niet zozeer onscherp op een 11 inch scherm, maar er past wel te weinig op het scherm.
Ik heb zelf een MBA eind 2013 met 8GB RAM en 256GB SSD en ben er meer dan tevreden mee.
Thuis sluit ik er een 23" full hd IPS Monitor op aan en onderweg is 13" precies groot genoeg.

Ik ben vooral onder de indruk van de accuduur en de snelheid, nu doe ik vooral programmeerwerk maar vaak heb ik toch 2 IDE's en een virtual machine aan staan en toch geeft de MBA geen krimp.

De aanschafprijs vond ik ik zelf niet zo'n probleem. 1400 euro is een hoop geld, maar als ik hier over 2 jaar nog weer ~700 euro voor terug krijg ben ik blij. Dan heb ik gemiddeld 30 euro per maand betaald voor een apparaat waar ik elke dag plezier aan heb en ook mijn brood mee verdien. Dan valt het ineens reuze mee.
En als je nu een laptop van 700 euro zou kopen en die over 2 jaar gratis weg 'moet' geven, zou je het dan ook prima vinden? Ik begrijp van Apple bezitters vaak niet hoe zij denken over de inruilwaarde. Veel gebruikt argument: ik krijg er nog zo veel voor terug na x-jaar. Terwijl de afschrijving netto vaak even hoog of zelfs hoger is dan bij hun Windows broertjes...

Maar goed, de MBA is inderdaad een krachtig beestje!
Uhm wat? Een laptop van 700 euro zou bij lange na niet de kracht, het lichte gewicht en de accuduur van deze MBA hebben, dus dat argument gaat totaal niet op imho.

Daarnaast kijk ik naar ROI (Return On Investment) en deze is bij de MBA voor mij zo hoog dat ik om de prijs totaal niet wakker zou liggen. Ook al zou ik voor deze MBA 0 euro terug krijgen.
Mijn punt is meer dat je aangeeft dat de aanschafprijs 'reuze mee valt' omdat je er nog wel 700 euro voor terug krijgt, en ik een afschrijving van 700 euro in 2 jaar schrikbarend hoog vind. Het is de manier van het voor zichzelf goedpraten (de prijs) die ik niet altijd kan volgen bij Apple bezitters - maar het is geen persoonlijke aanval!

Kijk, ieder zijn ding en iedereen moet zelf weten hoe en waar hij zijn geld uitgeeft, dat zal mij een zorg zijn. Maar de MBA heeft een forse prijs, hoe je het ook wendt of keert. Zelfs met de leuke inruilwaarde ben je netto erg veel geld kwijt.
Ik snap dit argument ook niet zo! Zag het bij een vorige thread over apple ook al voorbij komen en blijf het bijzonder vinden: "Nee, ze zijn niet duur, want ze zijn 2e hands ook duur". Eh... wat?

De reden dat ze zoveel restwaarde houden is volgens mij omdat Apple niet/nauwelijks een low end / mid-range segment heeft. Stel ik ben een potentiele koper die 700E wil uitgeven. Van windows laptops kan ik dan kiezen uit een 2e hands high-end van de vorige generatie of een een 1ste hands mid-range uit een nieuwere generatie. Die laatste zijn meestal net zo goed, maar nieuw, dus is er niemand die voor 700E een 2e hands high-end van de vorige generatie gaat kopen. Gevolg: kleinere markt voor 2e hands laptops en snel dalende prijzen. Als je Apple wilt, dan ís er geen mid range model van de nieuwe generatie voor 700E. De enige optie die je bij dat budget dus hebt, is toch maar die 2e hands high-end van een generatie terug kopen. Dat mensen niet de keuze maken om dan maar een nieuwe mid-range windows laptop te kopen is alleen maar omdat mensen bij Apple vaak een enorme sterke merk-voorkeur hebben.
Het gaat mij om het volgende:
De aanschafprijs vond ik ik zelf niet zo'n probleem. 1400 euro is een hoop geld, maar als ik hier over 2 jaar nog weer ~700 euro voor terug krijg ben ik blij.
Waarmee hij zegt: 700 euro betalen voor 2 jaar gebruik vind ik normaal. Prima, maar het is een argument dat ik vaker terug zie in de bekende Apple vs Windows discussies: Apple gebruikers die als argument aandragen dat hun inruilwaarde veel hoger is. Mijn tegenreactie is dan dat de inruilwaarde netto misschien hoger ligt, maar de netto afschrijving ook veel hoger ligt. Een netto inruilwaarde zegt dus helemaal niets over de netto afschrijving.
De netto afschrijving op Apples is een stuk lager dan op vergelijkbare laptops van andere merken.
Is dat zo? In mijn ervaring niet. Relatief schrijven andere merken vaak wat sneller af, netto juist minder snel. Als een MBP van 2000 euro jaarlijks 15% vd nieuwwaarde afschrijft is de netto afschrijving na 3 jaar 900 euro. Als een Asus van 1000 euro jaarlijks 20% afschrijft, is de netto afschrijving na 3 jaar 600 euro. De een kots je 300 euro per jaar, de ander 200 euro.
Maar je grijpt die procenten gewoon zomaar uit de lucht.

Met name in het eerste jaar is de afschrijving op de meeste laptops heel veel hoger dan dat. Een laptop van 6-12 maanden oud is ijn de praktijk vaak nog maar de helft waard.
Klopt, het dient ook maar als voorbeeld.
Als je je gevoel uitschakelt kun je niet anders concluderen dat je gewoon geld weggooit. Functioneel biedt een MBA mij nauwelijks meer dan een €700,00 kostende windows laptop. Een kilo meer, 2 uur op de accu minder, dan ben je er wel zo'n beetje als je het nuchter bekijkt.
Jij mag van mij uitgeven voor een laptop wat je wilt. Maar mij overtuigen dat een MBA het waard is (dit geldt ook voor een €1500,00 kostende ultrabook) wordt erg lastig.

Een laptop is voor mij ook een werkpaard en mijn €600,00 kostende HP doet alles net als bij jou fluitend. Onderweg op de fiets al 3 x van mijn rekje gekletterd tijdens het fietsen, niets aan de hand. En daar word ik nou blij van. Vraag me af of jouw MBA het overleeft zou hebben.
Waarom zou ik geld aan het weggooien zijn? Er staat duidelijk ROI. Ik kan op een MBA beter mijn werk uitvoeren dan op een HP laptop (die ik hiervoor ook gehad heb).
De fijner werkende ontwikkelsoftware, een UNIX omgeving en de snelheid van een MBA (zijn er wel Windows laptops in die prijsklasse met dezelfde specs als mijn MBA? Gewicht en accuduur weggelaten) zorgen dat ik efficiënter kan werken en dus meer uren kan schrijven, hiermee verdien ik dus meer geld en dan verbleekt een bedrag van ~30 euro in de maand al heel snel. Wat ik zakelijk gewoon weer afschrijf.

Overigens zorg ik er wel voor dat mijn laptop niet op de grond valt en vervoer ik hem in een fatsoenlijke case logic tas + sleeve. En als dat wel gebeurd, met welke laptop dan ook dan koop ik gewoon een nieuwe.
Tot nu toe lees ik weinig overtuigende argumenten. Alleen dat je je beroept op hoge inruil en dat je je werk kunt doen. Mijn stelling is: je werk kun je net zo goed doen met een apparaat wat de helft kost. (en net zoveel ROI heeft)

"de snelheid van een MBA (zijn er wel Windows laptops in die prijsklasse met dezelfde specs als mijn MBA? "

Ik garandeer jou dat jij met een laptop die de helft kost geen verschil merk in performance. Een Laptop met 4e generatie i7, 8GB geheugen en SSD kost je ongeveer de helft van jouw MBA.

"Overigens zorg ik er wel voor dat mijn laptop niet op de grond valt en vervoer ik hem in een fatsoenlijke case logic tas + sleeve. En als dat wel gebeurd, met welke laptop dan ook dan koop ik gewoon een nieuwe."

Yeah right....bij jou gebeuren nooit ongelukken. En dan koop je een nieuwe...over geld weggooien gesproken.

Nogmaals...je mag van mij het tienvoudige uitgeven...maar man man what a waist.
Als ik zoek op de volgende specs:

i5 of hoger
8gb ram of hoger
256gb ssd of hoger
13-15" scherm

Dan is de goedkoopste de Lenovo S440 met 940 euro. De goedkoopste daarna is de Toshiba Portégé Z30-A-12T met 1100 euro.
Of ik zoek verkeerd in de pricewatch of de helft van de prijs van een MBA is zwaar overdreven. De MBA met die specs kost tegenwoordig ~1300 euro.

En dan laat ik bijzaken zoals accuduur en gewicht nog helemaal weg. Ik zie nog geen overtuigende argumenten waarom ik naar een Windows laptop weer terug zou moeten gaan.

Daarnaast kan ik Windows ook op mijn MBA draaien, maar OS X niet op een Windows laptop.

En tuurlijk gebeuren er bij mij ongelukken, maar elke laptop kan stuk. Maar vanwege de voorzorgsmaatregelen die ik neem verwacht ik dat de klans zeer klein is dat mijn MBA stuk valt. Zuinig zijn op je spullen noemen ze dat.
Denk dat je verkeerd zoekt ja.
Mijn eerste de beste zoekactie leverde het volgende op:

4e generatie i7
8 GB geheugen
15"
Duw er nog voor 6 tientjes een SSDtje in en je zit op €750,00

http://www.computerland.n...te-l50-b-188/details.aspx

Als je MBA een i5 heeft is hij sowieso a kansloos tegen deze Toshiba
De Toshiba heeft de halve accutijd en is een pak melk zwaarder. Je relativeert graag alles kapot, maar die dingen maken echt uit voor sommige mensen. Als je veel reist en een lichtgewicht laptop zoekt met een hoge accutijd is de Toshiba veel minder geschikt. Het is vast een prima laptop maar het heeft andere ontwerpeisen.
Als je de posts gelezen had, had je gelezen dat die 2 criteria buiten beschouwing werden geladen. Voor mij ook totaal niet relevant. Sterker nog: ik heb liever een 15"

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 02:39]

Jij weet ook dat de MBA duidelijk gemaakt is voor een doelgroep met specifieke eisen. Wat is dan relevantie jouw afwijkende criteria te delen?
Zie voorgaande posts op Martijn19
De MBP is voor het geld een hele mooie laptop, zeker waar. Prima hardware, mooi scherm en stevige behuizing. Maar dat hele argument over 'efficiënter' en 'meer uren schrijven' is echt zwaar achterhaald. Sterker nog, stel nou dat jouw MacBook jou daadwerkelijk 2x zo snel zou laten werken. Dat zou juist betekenen dat je 2x zo weinig uren kunt schrijven en dus 2x zo weinig verdient (je hebt het zelf over uren schrijven, hé).

Maar buiten dat is het een achterhaald fabeltje dat je met OS X zo veel productiever bent dan op een Windows laptop. Sure, er is software dat beter draait op of enkel verkrijgbaar is voor Mac. In die beroepsgroepen wil ik het ook best geloven. Maar voor de meeste mensen is een Windows laptop makkelijk net zo productief.

Snelheid is ook maar relatief en deels bepaald door perceptie. Eind vorige maand gingen wij met zijn zessen op vakantie naar Tsjechië. Een vriendin had haar MBP bij zich voor haar scriptie, dus hadden we enkel speakers nodig voor de feest avondjes. Maar in iTunes duurde het gemiddeld 5-10 seconden(!!) voor een nummer begon met afspelen nadat je het had aangeklikt.

Klein voorbeeld en echt niet volledig representatief of iets dergelijks, maar puur om even aan te geven dat een Mac ook maar gewoon een machine is met software, zoals iedere Windows machine dat ook is. Overigens deed mijn Lenovo met Windows 8.1 het binnen een halve seconde - terwijl je mij nooit zult horen zeggen dat mijn laptop sneller of beter is dan de hare.

Jij beargumenteert naar mijn idee een beetje vanuit een tunnelvisie die men vaker krijgt na een switch (zie je ook veel bij telefoons). En dat wekt weerstand op, vooral bij mensen die met beide alternatieven hebben gewerkt en er niet bijster van onder de indruk zijn, of gewoon beter kunnen relativeren.
Zijn we hier nog steeds aan over aan het discussiëren? Ik heb rustig kunnen slapen vannacht hoor.

Het is natuurlijk behoorlijk subjectief, ik kan er beter op werken, ik heb dat geld er voor over en ik ben tevreden. Klaar, uit, over, gebeurd.

Daarnaast hoef ik maar 1 iemand te overtuigen en dat ben ik zelf. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat het beste voor hem of haar is.

Voor mij doen accuduur en gewicht er wel toe en Windows staat ook gewoon op mijn Macbook Air (vanwege Visual Studio).

edit:
En ja, deze Macbook Air wil ook wel eens crashen, net als de bekende BSOD's in Windows. Woehoe... snel terug

[Reactie gewijzigd door Martijn19 op 25 juli 2024 02:39]

Kan mijzelf hier in vinden. Op kantoor staat er een 24" scherm voor mij klaar en thuis werkt het scherm prima als ik wat handelingen moet uitvoeren. Het grootste nadeel persoonlijk vind ik de slechte ondersteuning m.b.t. Linux.

Zou graag OSX eraf rossen en er een Arch op draaien. Het nadeel echter is dat veel drivers (zoals audio) niet gesupporteerd worden.

Wel heb ik rare mini luchtbubbeltjes in het scherm, het stoort me niet maar als ik zelf de macbook had gekocht met eigen centjes was hij terug gegaan.

[Reactie gewijzigd door init6 op 25 juli 2024 02:39]

Ik begrijp de Air van 11" niet zo goed, daar kun je echt niets mee. De 13" is prima maar ook daar is de resolutie inderdaad een beetje laag. Dat, en de dure upgrades vind ik de twee grootste nadelen.
Overigens is er voor de Mac een leuke NiftyDrive waarbij je in een mooi afgewerkt dingetje 128 GB bij kunt prikken.

[Reactie gewijzigd door iAR op 25 juli 2024 02:39]

Ik vind (persoonlijk) juist de 11" de handigste.
Ding is super klein, ongeveer 1kg, redelijk krachtig. De perfecte reisgenoot.
128gb (mijn versie) is ook ruim voldoende om alle software te draaien die ik heb, inclusief een kleine VM voor windows die ik nodig heb voor bepaalde stukjes van mijn werk.

Nog een belangrijke pro voor de 11", hij past bijna (in mijn geval alle) hotel kluisjes.
Voor een 'normale' werkcomputer is de 11" te klein, maar ook de 13" is dan te klein (zonder externe monitor(en) die ook op de 11" passen (1 dan)).

Ik zelf snap dan dus de 13" niet, zit tussen compact en normaal in, beetje niemandsland.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk :)

[Reactie gewijzigd door badnews.nl op 25 juli 2024 02:39]

Ik heb zelf een 11,6 inch laptop en vind dat OK voor school perfect. Ik vind zelf dan 13 inch de beste mooie tussenmaat van tussen compactheid en werkruimte
Verwijderd @iAR30 mei 2014 09:39
Ik heb zelf een 2012 MBA 11". Het is heerlijk. Hoofdzakelijk gebruik ik hem onderweg. Hij past op de kleinste tafeltjes, bijvoorbeeld in de trein. Dus....je kunt er echt wel vanalles mee. En natuurlijk werk ik liever thuis op mijn Mac met Eclipse dan in de trein op de MBA. Ik gebruik hem vooral omdat ik vind dat je met tablets niet kunt, en de MBA daar een mooi alternatief voor is.
Een Nifty drive kost 30 euro en een 128 Gb micro SD ca. 170 euro. Mooi idee, maar niet goedkoper.
Hmm, ik was natuurlijk even vergeten dat er nog een SD-kaartje in moest.... :D
Nette review. Deze MBA neem je vooral voor de mobiliteit specs. Ga je voor accuduur en ultracompact met de huidige techniek: MBA. Is een beter scherm belangrijker dan de MBP.

De MBA is echt ideaal voor op de universiteit en het bedrijfsleven. Het is een echt werkpaard als de instapper van de MacBooks. net zoals dat vroeger met de witte MacBooks het geval was. Zo'n witte MB heb ik ook gehad en heb daar nog steeds goede herinneringen aan.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 02:39]

De MBA is echt ideaal voor op de universiteit en het bedrijfsleven. Het is een echt werkpaard als de instapper van de MacBooks.
De MBA is een prima apparaat, naar mijn smaak wat inflexibel en zoals bij Apple gebruikelijk ietwat hoog aan de prijs ten opzichte van specs en afwerking maar, zoals bij Apple ook gebruikelijk, absolute uitblinker op bepaalde deelgebieden.
Hoewel het ding echt zijn plaats in de markt heeft, kan ik hem toch voor veel studenten (specs/prijs-verhouding) en bedrijven (specs en voor grotere bedrijven MS-afhankelijkheid) niet de eerste keuze noemen. Als je graag met paarden vergelijkt, is de MBA toch echt "maar" een Shetlander en mag je een MBP pas een Fries noemen.
Serieuze vraag: wat is dan een goedkoper alternatief voor de MacBook Air? Ik heb ze namelijk niet gevonden (wel gezocht). Disclaimer: ik maak gebruik van 8% studentenkorting bij Apple.

[Reactie gewijzigd door TMC op 25 juli 2024 02:39]

Er zijn plenty Ultrabooks die in dezelfde klasse zitten, uiteraard geen van allen met identieke specs maar zowel Acer als Asus, HP, Lenovo en Sony hebben hardware in die range.
Van de andere kant: Als je over de hele lijn minimaal dezelfde specs en afwerking zoekt voor minder dan 92% van de prijs van een MBA, kun je inderdaad lang zoeken, zo idioot dik zijn de marges op een Mac ook weer niet.
Noem er eens die even goed is en goedkoper dan? Want daar ging het om. Dat er vergelijkbare ultrabooks zijn weet ik. Maar ik ben serieus op zoek naar alternatieven voor de MBA omdat ik Windows prefereer i.v.m. bepaalde sofftware, maar ik heb ze nog niet gevonden.
Met deze pricewatch-filter kom ik enkele ultrabooks tegen die op de wmb belangrijkste specs in de buurt van deze MBA scoren. Ik kan je helaas geen persoonlijke ervaring met enige ultrabook geven aangezien ik meer een portable workstation-kerel ben. ;) En dan heb ik goede ervaringen met Lenovo's, de professionele HP's en oudere Toshiba's, mindere met Acer en oudere Fujitsu's. Daarbij ben ik onder de indruk van Asussen en Sony's maar vind die laatste wel kostbaar.

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 25 juli 2024 02:39]

De beste windows laptop is volgens diverse reviews *ook* een MBA. Windows erop installeren is easy, die licentie kost bij surfspot ook weinig...
Een i3 SP3 bijvoorbeeld.
Maar die heeft een i3 en geen toetsenbord. Met toetsenbord is de prijs al aardig vergelijkbaar met de MBA. En dan heb je nog steeds een i3 met 64 GB.

[Reactie gewijzigd door TMC op 25 juli 2024 02:39]

Gelijkwaardig alternatief in prijs. Voor de MBA 11 en 13. Met een aantal USP's voor de Surface Pro 3. En ook Microsoft heeft studentenkorting.
Je KAN bovendien een traditionele tablet skippen.
Iedereen maar zeiken over de resolutie, mensen het is maar 11"!!

Ik bedoel ik heb wat te klagen, mijn 15" laptop heeft die resolutie.

En dan de review, jullie kunnen volgende keer beter nog bij zetten hoe lang hij meegaat bij extreem zwaar gebruik, sites als Notebookcheck doen dat wel, en het is wel fijn om te weten, genoeg mensen die erop zware programma's willen gebruiken op de accu.
Kijk eens bij de specs:
Schermpaneel - 13,3", tn, 1440x900 pixels
Daarnaast is het niet alleen de resolutie die wat lager is dan bij de concurrentie. Het is het "eeuwen" oude goedkope tn paneel.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 25 juli 2024 02:39]

Dat het een "goedkoop" TN paneel is betekend niet automatisch dat dit een slecht scherm is. Het ene TN paneel is de andere niet he... Je kan ze niet zomaar over één kam scheren.

Er had van mij overigens ook best een beter scherm in gemogen. Maar dan hadden ze waarschijnlijk de prijs niet 2x 100 euro kunnen/willen laten vallen.

En niet alleen puur hardware waarvan je de spec's kunt zien kosten geld hé. Het produceren van een geheel uit een massief blok aluminium gefreesde behuizing kost ook geld. Het is echt niet zo dat je "opgelicht" word door Apple. Je krijgt gewoon een heel mooi product wat erg goed is (en vooral ook STIL, de koeling is bij licht/middelmatig gebruik niet hoorbaar).
Het is maar net wat je belangrijk vind. Ik ga voor de gehele ervaring, niet alleen spec's. Vroeger deed ik dat wel, maar ik heb geleerd dat alleen spec's zeker niet het hele verhaal vertellen.

@Musje83
Ik kan me voorstellen dat je het fijn vind om een touchscreen te hebben met windows 8.1. Toch vind ik het persoonlijk niet prettig te moeten reiken naar mijn scherm om iets gedaan te krijgen, voelt vrij onnatuurlijk. En ik heb genoeg ervaring met touchscreen laptops om daar een mening over te mogen hebben :)
TN blijft TN. Als ik naar het 13'3" MBA scherm van een collega kijk.
Voor menigeen niet Apple waardig.

En touch voelt juist wel natuurlijk aan (om het voor bepaalde zaken te doen. NIET ALLE! ) Af en toe zie ik mensen touch willen gebruiken op een laptop die niet eens een touchscreen heeft. Een beter bewijs voor 'natuurlijk aanvoelen' is er niet.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 25 juli 2024 02:39]

Nou een kantje voorgeschreven en is chrome de text kwijt, dus maar even in het kort.


Ik heb onlangs mijn Samsung Ativ Book 9 Plus met 4k reso en windows 8.1 toch maar weer verruild voor een MBA 13 inch met OSX.

Waarom? Op 13 inch doet OSX > Win 8.1. Waarom? Launch Control etc. De combi metro / normale dekstop is een ter door veroordeelde chimera die naar mijn mening nooit goed zal werken.

Waarom van 4k weer naar 1400*900? Omdat scaling in windows 8.1 poep is. Naja, niet helemaal eerlijk, windows doet het best redelijk. Maar nagenoeg alle 3rd party software (en daar is windows gewoon te afhankelijk van) scaled bagger en dus heb je niks aan de reso. Met 4k op 13 inch moest zelfs ik met mijn zeer goede ogen erg mijn best doen om menu's e.d. van photoshop, mediaspelers etc te gebruiken.

Waarom van IPS naar TN? Omdat kijkhoeken op een laptop mij niet boeien, ik zit er toch goed voor en deel het scherm zelden. De kleurweergave is idd wat minder maar voor 4 uur extra batterij vind ik dat een goede ruil. Glossy, tsja, het had van mij idd ook mat mogen zijn. Maar aangezien die ultrabooks bijna allemaal touchscreens hebben met glasplaten is dat net zo hinderlijk. Dat glas maakt wel fijner schoon, maar je zit er wel steeds met je vette vingers op zo'n touchscreen (niet dat ik dat deed, waardeloze toevoeging op een laptop).

Touchpad, multitouch, keyboard zijn ook allen superieur.


EDIT: chips, ik zie dat mijn eerste reactie toch gepost is >.<;;

[Reactie gewijzigd door Styreta op 25 juli 2024 02:39]

En je hebt je tekst wat genuanceerd (zonder vloeken en afkatten). Heel goed.
Een Windows laptop kan je natuurlijk ook met normale res(die niet hoeft te schalen) nemen. Dan vallen je meeste argumenten al af. Een OS blijkt vooral voorkeur. Voor mij is het W8.1 > OSX. Ieder zijn voorkeur. Ook wat betreft het argument van velen over het mindere scherm en toetsenbord.
Tsja excuse my french, het illustreert wel hoe vervelend ik de hele ervaring vond.

De rede dat ik de 4k laptop nam was dat ik al tijde op qHD op mijn desktop draaide en de kans zag dit op mijn laptop ook te doen. Doen de Ativ uitkwam leek de nog hogere reso mij alleen maar een pluspunt, dan zou hij in de toekomst ook nog mee kunnen. Echter de scaling en het feit dat mijn desktop 27 inch is en dit 13 inch was zijn mij erg tegen gevallen.

Trouwens, als ik mijn desktop / HTPC etc van win 7 naar 8 had geupgrade alvorens ik de laptop had gekocht had ik nu misschien wel heel anders geklonken.

Het contrast met mijn MBA was echter groot, en imo, negatief.
Ik kan het beamen met die resolutie. Vooral Windows is er totaal niet klaar mee. Heb zelf een laptop met 3400x1800 op 15 inch. En veel OS eigen dingen zijn ook Ruk in Windows 8.1 op deze resolutie. Apple heeft vaak gelijk het hele OS goed aangepakt voor zulke hoge resoluties zoals op de MacBook Pro laptop. Apple doet dat allemaal veel beter dan Microsoft.

Maar goed, hardware OEM's kunnen Microsoft niet forceren tot innovatie. Dan moet Microsoft weer eens van hun luie stoel afkomen!!!!

Windows 8.1 is niet klaar voor 4k resoluties op laptops. Niet kopen dus is mijn tip. Waardeloos van Microsoft dat ze dat allemaal in hun eigen OS niet eens goed op orde hebben. En dan heb ik het niet over 3th party applicaties hoor maar over het OS zelf.

Apple heeft OSX gewoon ALLES aangepaakt in HiDpi.. Microsoft heeft overal steekjes laten liggen. Achteraf toch liever een Macbook Pro gekocht majha. Ik zet gewoon wel Linux op deze PC met GNOME die HiDpi is.
Windows 8.1 is niet klaar voor 4k resoluties op laptops.
Het probleem ligt grotendeels bij de applicatieontwikkelaars: Al sinds 1995 verzaakt een deel van de developers om goed om te gaan met de DPI instellingen.
Zoals ik al zei: Ik heb het niet over applicaties. Ja, die zijn ook nog niet goed... maar daarvoor kun je Microsoft niet de schuld geven. Het gaat om het feit dat in het OS zelf, dus in Windows 8.1 heel veel zaken half gebakken HiDpi zijn.

En daar kan Microsoft zeker wel wat aan doen.
Jammer van het scherm, het is toch wel het onderdeel dat je de hele tijd gebruikt en waar je niet zonder kan. Net zoals het toetsenbord.
Het is niet alsof het scherm enorm slecht is, met 13" is een lagere kijkhoek goed te overzien omdat je vrij recht voor het scherm zit. Scherm is ook erg ver te draaien zodat je meestal wel je hoek kan vinden.
Een notebook als de Air, die je gebruikt in trein en vliegtuig moet juist kleine horizontale kijkhoeken hebben. Dan zit je buurman tenminste niet mee te lezen. Dat gezeur om kijkhoeken heb ik bij telefoons ook nooit begrepen.
Kom op, We gaan van dit belabberde zwaktepunt geen 'feature' maken hé (zoals er wel meer door de vingers gezien wordt bij Apple). Daarvoor heb gespecialiseerde screenfilters.

Sommige mensen moeten ook werk presenteren aan een vergadertafel met meer dan 1 persoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.