Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 29, views: 71.603 •

Voorlopige Conclusie

We zijn al met al misschien een uurtje binnen geweest bij The Creative Assembly, maar het is verbazingwekkend hoeveel informatie je in een klein uur tijd over je heen gestort kunt krijgen. Een ding is zeker: het heeft onze interesse in Total War: Rome II alleen maar verder aangewakkerd. Ook op de Tweakers-redactie geldt Rome: Total War als een oude favoriet, en het is alleen al leuk om die oude game terug te zien in een gloednieuw jasje. Hoe goed dat jasje past, dat zien we later dit jaar: Total War: Rome II verschijnt op 3 september.

Titel Total War: Rome II Total War Rome II
Platform PC
Ontwikkelaar The Creative Assembly
Uitgever Sega
Releasedatum 3 september 2013

Total War: Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome IITotal War Rome 2Total War Rome 2Total War Rome 2Total War Rome 2Total War: Rome IITotal War Rome II

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Total War: Rome II
Total War: Rome II Collectors Edition


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (29)

Ik wacht met smart op dit spel, als oude rome total war speler. Echter lijken sommige veranderingen me niet ten goede van het spel:

1. Waarom geen seizoenen meer? Voegt toe aan het spel

2. Waarom niet rekruteren uit steden? Lijkt erop dat t een verandering is om ..... Een verandering te hebben
3. Ervaren leger wordr geslacht..... En binnen no time heb je weer een ervaren leger.. wheres the fun in that? Ik vond het juist leuk om heel voorzichtig te zijn en alleen op beslissende momenten mijn epische ervaren leger in te zetten. Nu boeit het niet, maak er toch weer 1.
wat ik uit een filmpje begreep is dat je nu twee soorten ervaring hebt. je legioen, dat volgens bepaalde principes getraind wordt en dus die ervaring heeft. en je hebt los daarvan je individuele unit ervaring. die gaat uiteraard wel verloren wanneer die unit verloren.
Vind ik ook jammer. Niet dat die seizoenen heel erg waren uitgewerkt in de eerdere delen (het was vooral visueel), was dat nou net iets wat een stuk verbeterd kon worden.
Ik hoop vooral dat de kunstmatige intelligentie tijdens de campagne eens een stuk beter wordt. Na een tijdje Crusader Kings 2 te hebben gespeeld erger ik me nog meer aan de domme KI die je altijd aanvalt ook als ze geen schijn van kans hebben.
Omdat de campaign in Rome 2 waarschijnlijk wel een dikke 300 jaar duurt (als het niet meer is) zou het niet haalbaar zijn om ook nog eens ieder jaar 4 beurten te hebben. In Rome 1 voegte de winter ook niets toe volgens mij en was het alleen visueel.
Er zijn geen seizoenen meer omdat het per jaar gaat en niet meer per kwartaal, de turns. Is dan wel te hopen dat je legers verder kunnen lopen per turn, anders is het behoorlijk krom. Dat vind ik ook vaak zo vervelend aan zulk soort spellen, de realistische verhoudingen tussen bepaalde steden op geografisch gebied. Wellicht dat ze daar rekening mee hebben gehouden door deze verandering.

Je rekruteert nog wel uit steden, maar in plaats van via de stad te selecteren welke je wenst te hebben, doe je dit vanuit een generaal. Makes sense, aangezien de generaal weet wat voor soort legers hij nodig heeft. Vervolgens wordt er gekeken(dat maak ik er uit op), welke stad die legers kan leveren en welke stad daarvan het dichtstbij is. Vanuit die stad komen de nieuwe legers dan.

En ervaring die wordt opgeslagen lijkt me ook logisch. Tijdens gevechten worden die ervaringen meestal vastgelegd, waarom zou een nieuw leger die vastgelegde ervaringen niet al kunnen gebruiken? Dat is net zo iets als zeggen, mijn autowiel is stuk, nu moet ik opnieuw het wiel bedenken.
Die vergelijking snap ik niet helemaal. Als je een unit rekruteert, en die een paar keer laat vechten, doen de mannen in dat unit ervaring op met vechten. Als deze dan dood gaan is het toch gek dat je dan nieuwe broekies kunt rekruteren, die dus nog nooit gevochten hebben, en dan toch ervaring hebben met vechten waardoor ze beter zijn?
Dat klopt, ze hebben niet alle ervaringen. Maar door vastlegging van ervaringen, kan op die ervaringen getraind worden lijkt mij. En gezien de sterkte van Romeinen, althans zoals men ons altijd voorschotelt, is het aannemelijk dat de Romeinen op zulk soort ervaringen trainen.

(Denk aan gladiatoren en dergelijken, op zo'n manier kun je zeker die ervaringen leren zonder echt gevochten te hebben.)

Zie je ook in echt. Je wordt opgeleid om die gevechten te kunnen leveren, hoe vaker een leger heeft gevochten hoe beter de training ook zal zijn, omdat je meer situaties kan inschatten.
Ik vermoed dat het meer gaat om bepaalde tactieken en skills die het legioen ( los van de generaal zijn 'skill-tree' ) zich eigen heeft gemaakt. Zo zullen er bepaalde legioenen goed zijn in de bergen, bossen, verkenning, bouwen van kampen en bruggen, etc. Deze kennis gaat niet verloren als de soldaten sneuvelen. ( Zolang niet de hele staf aan stukjes wordt gehakt dan zullen ze de mannen blijven trainen in deze 'skills'. ). Eigenlijk heeft elk legioen/bataljon z'n eigen specialiteit, net zoals tegenwoordig.

Daarnaast is er ook nog zoiets als persoonlijke vaardigheid van de soldaat. Deze zal uiteraard wel verloren gaan als hij sneuvelt..

Dus nu heb je drie niveaus van kunde namelijk die van: legioen, generaal, soldaat.

[Reactie gewijzigd door SnakeByte99 op 8 juni 2013 12:16]

Ik denk dat je gelijk hebt, helaas kunnen we dit niet 100% zeker weten totdat iemand een bron kan geven.

Legioenen hebben dan unieke perks, die alleen bij die generaal/legioen beschikbaar is en dan heb je nog de unit card experience, die attack/defense stats verbeteren en betere moraal hebben.

Alleen jammer van de seizoenen, hoewel het tot Medieval 2 puur cosmetisch was, moest je sinds Empire total war er rekening mee houden omdat je anders units verloor door uitputting in koude en warme gebieden.
Zo zullen er bepaalde legioenen goed zijn in de bergen, bossen, verkenning, bouwen van kampen en bruggen, etc. Deze kennis gaat niet verloren als de soldaten sneuvelen. ( Zolang niet de hele staf aan stukjes wordt gehakt dan zullen ze de mannen blijven trainen in deze 'skills'. ). Eigenlijk heeft elk legioen/bataljon z'n eigen specialiteit, net zoals tegenwoordig.
True.

Maar die specialiteiten die Romeinse eenheden hadden (legioenen, auxillia en geallieerde troepen), hadden ze vooral omdat ze uit bepaalde regio's kwamen.

Zo was de Bataafse Auxilia bijvoorbeeld uniek omdat ze door hun stam-cultuur een van de weinige eenheden waren die de eigenschap hadden dat ze met volle bewapening dóór water en rivieren konden optrekken, terwijl een andere eenheid die elders vandaan kwam verzoop als ze dat probeerden.

Legio III Gallica deed het bijvoorbeeld relatief goed in bebost gebied. Omdat de Romeinse provincies waar het rerekruteerd werd relatief bebost was ten opzichte van andere provincies waar legioenen gerekruteerd werden.

CA lijkt er daarentegen voor gekozen te hebben dat je een legioen dat vernietigd is weer via de meest dichtstbijzijnde stad beschikbaar gesteld krijgt inclusief bepaalde speciale eigenschappen. En dát is gewoon onzin als dat legioen op campagne is en ver van z'n rekruteringsgebied is.

[edit.]
De "staf" van de legioenen had trouwens niets van doen met de specialiteiten van eenheden. Die "staf" kwam tot na de Augustaanse hervormingen uit bepaalde klassen, voornamelijk uit Rome zelf (senatoren en equites).

[Reactie gewijzigd door houseparty op 8 juni 2013 23:57]

rekruteren deed je op die manier ook al in shogun 2 en misschien wel eerder. Via general rekruteren is niet altijd handig want dan komen bijvoorbeeld van 3 verschillende steden een enkel unit jouw kant opgelopen. Een enemy unit uit zicht of in ambush slacht dan je verse recruits af. Dus alleen doen als je weet dat je achterhoede beschermd is.
rekruteren deed je op die manier ook al in shogun 2 en misschien wel eerder.
In Shogun 2 (en Napoleon en Empire) kon je inderdaad ook via je generaals rekruteren. Je kon er echter ook voor kiezen die functie niet te gebruiken en in de steden zelf te rekruteren.

Via steden rekruteren had grote voordelen. Zo kregen units in Shogun 2 vaak bonussen in bepaalde regio's, die je anders zou missen als je je rekrutering puur via je generaals zou laten verlopen.
Voor zover ik het begreep gaat het niet zozeer om ervaring, alswel (militaire) tradities die in het legioen blijven rondwaren. Betekent dus dat een opnieuw samengesteld legioen opnieuw battle-ervaring moet opdoen, maar dat bijvoorbeeld de nadruk op offensieve eigenschappen ligt of dat ze juist vanuit de geschiedenis van hun legioen goed zijn in contructieve werkzaamheden en derhalve goedkoop forten kunnen bouwen etc etc.

[Reactie gewijzigd door Phenomania op 8 juni 2013 16:49]

1. Waarom geen seizoenen meer? Voegt toe aan het spel
Mee eens. Bepaalde eenheden zouden voordelen/nadelen moeten hebben bij het vechten tijdens bepaalde seizoenen zoals zomer en winter. Bij de voorgaande edities van Total War zoals Empire en Napoleon , en bij Rome en Medieval 2 bij sommige mods voor die games, had welk seizoen het betrof een invloed op het verloop van veldslagen. Dat zorgde voor extra diepgang.

Qua gameplay lijkt het me ook gewoon veel interessanter als je bijvoorbeeld spelend als de Romeinen niet zomaar tijdens de winter in de bossen van Germanië door kunt steamrollen, maar dat je goede reden hebt te zoeken naar een sterke positie voor een winterkamp. Bij Rome 2 heeft CA de extra diepgang strategische die seizoenen kunnen bieden overboord gegooid, zogezegd omdat ze de turns tijdens de campaign in jaren laten verlopen, terwijll ik eigenlijk liever had gezien dat ze dat strategische aspect juist hadden uitgediept.
2. Waarom niet rekruteren uit steden?
Het ligt een beetje aan de tijdsspanne waarin CA de game wil laten plaatsvinden. Het lijkt er op dat CA (weer) de politieke situatie schetst tijdens de late Romeinse republiek. En an sich hebben ze dan gelijk rekrutering via generaals te laten verlopen. Tijdens de late Romeinse republiek werden legioenen opgetrommeld (en vaak ook gefinancierd) door militaire of politieke leiders, en militair succes en politiek succes waren innig in elkaar verweven. Dat generaals rekruteren ligt dichter bij die situatie dan dat steden zouden rekruteren, dus in die keuze kan ik me in principe best vinden.

Echter, ik kan me er niet in vinden dat CA ervoor gekozen heeft die rekrutering via generaals dan automatisch via de meest dichtstbijzijnde stad die de desbetreffende troepen kan maken te laten plaatsvinden. Ook republikeinse legioenen waren erg regionaal ingesteld voor hun rekrutering. Lokaal, waar het legioen zich bevond tijdens een campagne, werd vaak wel wat gerekruteerd om de gelederen aan te vullen, maar de hoofdmoot van de aanvullingen bleef gewoon uit de regio komen waar het legioen opgetrommeld werd.

Tevens vraag ik me stellig af hoe CA bij het rekruteren zoals ze het nu ingekleed hebben wil weergeven waar auxillia, geallieerde troepen, en huurlingen vandaan komen.
Ervaren leger wordr geslacht..... En binnen no time heb je weer een ervaren leger.. wheres the fun in that? Ik vond het juist leuk om heel voorzichtig te zijn en alleen op beslissende momenten mijn epische ervaren leger in te zetten.
Mee eens. Een ervaren legioen moet goud waard zijn. De ervaring van veteranen is gewoon niet overdraagbaar aan rekruten als die veteranen afgeslacht worden. Een belangrijk strategisch aspect uit voorgaande edities van Total War was altijd dat je je ervaren legers weliswaar veelvuldig inzette, maar dat je er wel omzichtig mee omging omdat de opgedane experience niet zomaar 1-2-3 vervangbaar was.

CA lijkt er bij Rome 2 juist voor gekozen te hebben dat aspect van de gameplay overboord gegooid te hebben, wat imho totaal geen verbetering is. Inderdaad: ervaren legioen afgeslacht en hoppa, een paar beurten verder kun je weer verder steamrollen met dat ervaren legioen.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 8 juni 2013 23:47]

Ik vind toch dat als je een uurtje krijgt met de nieuwe total war; dat je wat meer informatie had kunnen geven dan die 4 lijnen commentaar bij het eerste gevecht....
Nee, we waren een uur binnen. Dat was presentarie, hands-on, en Q&A. Overigens staat er een pagina voor het gevecht, en op de eerste pagina, aardig wat informatie over de veranderingen op de campagnemap. Dat telt toch ook mee? 8)7
Kun je iets zeggen over cavalry charges? In Rome - Total war kon je met een groep cavalerie heerlijk over boogschutters of lichte infanterie heen walsen. In Mediëval 2 en latere Total War games werkte dit een stuk minder lekker: de paarden hielden vaak in vlak voor de confrontatie. Wellicht vanuit realistisch oogpunt, maar die charges miste ik behoorlijk. Hoe werkt het in Rome 2?
Ik ga dit waarschijnlijk ook kopen. Ik hoop wel op een pittige AI. Ik verloor op den duur maar zelden in Rome I. Vooral door goed positioneren en gebruik maken van het terrein wist ik grotere legers te weerstaan.
Jezelf met de rug naar een canyon plaatsen, micro-management door units zo kort naast elkaar aan te sluiten dat er niets tussendoor kan. De vijand splitsen door achter een boerderij te blijven, 'run the gauntlet' situaties creëren. Porcupine tactieken... Je leger zoveel mogelijk in een hoek opstellen zodat de ballista's etc langer de tijd hadden om hun ding te doen. Jezelf in de hoek oplsuiten in een grote punt, als een rots in de branding zeg maar.

Ah, die goede ouwe tijd. :) Dus laat de AI goed zijn...come get some! Make my day!
Het ziet er erg goed uit in de trailer, maar qua in-game screens valt het me toch wat tegen (vooral de kleuren, het water zou wel wat minder fel mogen). Daarnaast vindt ik het erg jammer dat de seizoenen eruit gehaald zijn, dat voegde altijd een extra element toe (troepen in de winter moeilijk door de Alpen etc).
Mijn verwachtingen zijn nog steeds erg hoog voor deze game, ben benieuwd naar de eerste reviews.
Jammer dat ze die tussenfimpjes niet meer hebben. Deed het altijd prima om in de sfeer te blijven.
Dit lijkt echt weer een kraker te worden, ik hoop alleen dat het niet te ingewikkeld wordt met al die campagne dingen.
De campagne van Rome:Total War vindt ik juist zo'n fijn spelen omdat het zeer intuïtief in elkaar stak en daardoor speelde het ook zo lekker.

Grafisch ziet deel 2 er in ieder geval top uit, de details (zoals de pirmaden van Gizeh in bovenstaande plaatjes) zien er indrukwekkend uit!
Het maximum van 40 units aansturen lijkt mij zeer indrukwekkend.

Kortom ik kan niet wachten _/-\o_
Ik heb Rome II alvast gekocht, helaas moeten we nog maanden wachten.

Grafisch ziet het er echt mooi uit, m'n 670 FTW is er klaar voor in ieder geval :)

Dat politieke spel tussen de verschillende Romeinse families spreekt mij aan; dat wordt een stuk voorzichtiger plannen!
Ik heb hem ook gepreordered.

Moet alleen nog even kijken want in een een pc die ik ga kopen zit een MSI N670 Power Edition 2gd5/oc.
Mijn vriend rendert veel en wil daarom misschien zijn Sapphire 7970 ruilen.
Dan weet ik tenminste helemaal zeker dat ik Rome II helemaal op ultra met veel fps kan spelen.
Met Total war games weet je het nooit helemaal zeker. Met eerdere delen had ik ook wel eens een behoorlijk high end pc bij uitkomen, maar alles op max? Nee.

Denk ook aan je processor, die lijkt vaak de bottleneck te zijn met zoveel units op het scherm. Bovendien kon zelfs Shogun 2 nog niet eens met meerdere cores werken, dus had je een hele snelle CPU nodig.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 8 juni 2013 13:56]

Super spel kan niet wachten tot ik hem in mijn bezit heb!
ik ben blij dat het er veel beter uit gaan zien! :)
Het is echt goed dat The Creative Assembly een erg mooie en ik denk ook hele goede 2e Rome Total War maken!
Nu nog aftellen tot de release.

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 8 juni 2013 22:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013