Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 94, views: 76.950 •

Conclusie

Naast deze uitbreidingen op een toch al zeer robuuste multiplayer zijn er aanpassingen doorgevoerd die misschien niet direct op zullen vallen. Er zijn uiteraard de verplichte nieuwe maps en balance-aanpassingen, maar ook een nieuwe training- en unranked mode, de mogelijkheid een clan te vormen, een level-up systeem voor je profiel en een hub waarin alle mod-mogelijkheden voor SC2 worden voorgesteld.

Aan het eind van de rit klokten we uit op een krappe zeventien uur voor de campaign, verdeeld over zevenentwintig missies. Daar valt nog wel wat aan toe te voegen als je alle achievements wilt halen, maar daar moet je natuurlijk maar net zin in hebben. Het is niet enorm lang, maar we hebben ons meer dan prima vermaakt. Ook enkele minimale performanceproblemen - die met op het forum gevonden aanpassingen konden worden verholpen - mochten de pret niet drukken.

De multiplayer dan, die voor de leek bijna exact hetzelfde zal lijken als die van Wings of Liberty: hij zal met de toevoeging van liefst zeven nieuwe units de competitieve scene genoeg stof geven om weer enkele jaren los te gaan. In ieder geval tot we aan de slag mogen met Zeratul in Legacy of the Void. Heart of the Swarm is daarmee eigenlijk precies wat we ervan hadden verwacht. Een nieuwe campaign met oude bekenden en vette cinematics, enkele subtiele aanpassingen aan de multiplayer, en nog wat nieuwe Battle.net-features die Blizzard toevallig had rondslingeren. Geen verdere innovatie, maar dat hoeft vooralsnog ook niet.

Pluspunten:

- Leuke, zeer diverse campaign
- Uitbreidingen op de multiplayer, zowel in gameplay als facilitair
- Leercurve verder afgevlakt door trainigsmodi
- Geen full-price game
- Slechts minimale problemen met de always-on drm-authenticatie tijdens de launch

Minpunten:

- Het verhaal 'neemt zichzelf iets te serieus'
- Enkele performance issues en geluid dat soms blijft hangen
- Always-on drm: alles hangt aan Battle.net

Eindcijfer: 8,5

Titel StarCraft II: Heart of the Swarm
Box StarCraft II: Heart of the Swarm
Platform Windows, OS X
Ontwikkelaar Blizzard Entertainment
Uitgever Blizzard Entertainment
Releasedatum Reeds verschenen

StarCraft II: Heart of the Swarm - Battle.netStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagneStarCraft II: Heart of the Swarm - Battle.netStarCraft II: Heart of the Swarm - Battle.netStarCraft II: Heart of the Swarm - Battle.netStarCraft II: Heart of the Swarm - Battle.netStarCraft II: Heart of the Swarm - Battle.netStarCraft II: Heart of the Swarm - Battle.netStarCraft II: Heart of the Swarm - De campagne

Laagste prijzen voor:

dixons

Score: 4

€ 9,99

€ 9,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 9,99
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 9,99
Bekijk

Game-Card.net

Score: 4

€ 16,95

€ 16,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 16,95
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 16,95
Bekijk

All4games

Score: 4

€ 19,14

€ 19,14

Kostenoverzicht

Productprijs € 19,14
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 19,14
Bekijk

wehkamp.nl

Score: 3

€ 18,99

€ 20,94

Kostenoverzicht

Productprijs € 18,99
Pakketpost (games, DVD's, boeken, cartridges, pc software) € 1,95
iDeal € 0,-
Totaal € 20,94
Bekijk

Media Markt

Score: 3

€ 20,94

€ 20,94

Kostenoverzicht

Productprijs € 20,94
Pakketpost vanaf ¤1.95 € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 20,94
Bekijk

Laagste prijzen voor:

Gameshop Twente

Score: 2.5

€ 69,-

€ 69,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 69,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 69,-
Bekijk

NedGame

Score: 4.5

€ 68,-

€ 69,95

Kostenoverzicht

Productprijs € 68,-
Pakketpost tot ¤ 75,- € 1,95
iDeal € 0,-
Totaal € 69,95
Bekijk

Bol.com

Score: 3.5

€ 69,99

€ 69,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 69,99
Pakketpost (vanaf ¤ 20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 69,99
Bekijk


Reacties (94)

Top, ik ga dit spel zeker aanschaffen!:)
================================SPOILER================================

Hmm, je kan zien dat dit niet door een RTS specalist is geschreven. Ik vind het een goede review maar ik wil een paar dingetjes verbeteren.

Voor wie het eerste deel van SC2 gemist heeft: Terran-rebel Jim Raynor en 'Queen of Blades' Sarah Kerrigan hebben het flink aan de stok met Arcturus Mengsk, de leider van de imperialistische Terran Dominion. De eerste klappen zijn in Wings of Liberty al uitgedeeld, maar aan het begin van deze nieuwe campaign lijken de gemoederen enigszins bedaard. Raynor en zijn makkers hebben de verslagen Zerg-queen meegenomen naar een onderzoeksbasis ergens in het heelal, alwaar op tutorial-achtige wijze wordt gekeken of ze nog enige macht heeft over Zerg-eenheden. Dat gebeurt natuurlijk met de speler aan het roer en de nodige basisuitleg van de ‘talking heads’ in de in-game portretjes. Als Mengsks troepen de basis aanvallen en Sarah en Jim elkaar uit het oog verliezen, begint de molen echter weer te draaien. Kerrigan belandt weer bij de Zerg en zweert wraak tegen Mengsk. De toon is gezet en de opbouw van de verdeelde Zerg swarm kan beginnen.

Dat stuk klopt niet helemaal. Jim raynor was een rebel die van de Dominion af wilde. De zerg was in 4 jaar nier gezien. Maar op een zekere dag viel de zerg Mar Sara aan (de planeet waar jim raynor een tijdje woonde) Wat de queen of blades (kerrigen) wilde was (en is) nog steeds onduidelijk. In missie 2 kwam een oude vriend van raynor Tycus. Hij wist dat er ergens op Mar Sara een artifact lag. Dat werd bewaakt door de Dominion En raynor had het gestolen van de Dominion

Met veel gevecht met de protoss, (andere) terrans (inc dominion) en zerg. Bleek dat de Artifact alle protoss en zerg kon doden wanneer het geactiveerd is. Raynor gebruikte dit om alle zerg in Kerrigen te mollen zodat ze weer mens werd. Maar haar link met de zerg mind en Psyonic powers waren nooit weg.

In hots werd Kerrigen naar een lab gebracht op Umodja. Het is 1 van de 3 orginele colony werelden van de terrans die niet in handen is van de Dominion.

Maar hoe prachtig mooi en gedetailleerd alle cutscenes er ook uitzien, de vaart is er inmiddels wel een beetje uit in het Starcraft- verhaal. Iedereen heeft inmiddels psionische superkrachten, inclusief gloeiende ogen en vuurballen uit handen, en in zowat iedere dialoog wordt het totale uitsterven van eenieders ras als hoofdonderwerp gevoerd. Het dient een doel, namelijk het gemakkelijk introduceren van een opzet voor unieke missies. Vooral de psi-krachten worden hierin veelvuldig als deus ex-machina gebruikt. “Oh nee, we kunnen hier niet verder omdat iemand met een mentale barrière de deur dichthoudt!” En dan moet je dus drie lichtbewaakte tempels slopen, zodat het schild afzwakt.


Dat is een rare conclusie. De enige die vuurballen heeft is Kerrigen en een paar supper stekre archons. Gloeiende ogen hebben een paar psionic heros en alle protoss. En uitsterven van rassen ?? Dat is ook raar, want kerrigen wil alleen mengsk dood hebben. Maar ze gaat niet de Protoss hoofdwereld aanvallen, of de andere terran kolonies (kelmoria of umodja)

''Oh nee we kunnen hier niet verder omdat'' Is ook een beetje raar want ik vrij veel spellen zitten krachtvelden en dingen zodat je er niet doorkan. Je kan toch ook in half life zeggen van, Deur zit dicht cut moet ik omlopen of door een vent. ''ja waarom kan je die deur niet opblazen'' ?. Met het punt van de licht bewaakte tempels ben ik het wel mee eens. Maar wat moet je anders met zo veel tijd missies, Ik vond zelf dat er te veel tijd missies inzaten. en belangrijker te wijnig expandsions. Maar wat ik ook denk bij deze rieveiw is dat dit niet op brutal is gespeeld maar in normal.

Het is wel grappig om te zien hoe Blizzard flink zijn best heeft gedaan de Zerg een menselijker gezicht te geven, maar tegelijkertijd ook nog de hersenloze monsteralien-vibe in stand wilde houden. Kerrigans assistenten op de Leviathan hebben weliswaar ieder een wanstaltig Zerg-voorkomen, maar ook een redelijk menselijke persoonlijkheid. Natuurlijk zijn trekken als medelijden en compassie ze volledig onbekend. De Swarm denkt immers enkel aan 'alles en iedereen doodmaken voor eigen gewin'. Maar ze doen hun best Kerrigans menselijke beweegredenen te begrijpen. Dat pakt niet altijd even goed uit. Vaak lijkt het alsof Kerrigan op een schip zit met een stel robotkinderen die niets van de wereld begrijpen.


Dat ik ook een beetje raar. Alles en iedereen doodmaken ? ook weer hetzelfde. Deze review schrijver ziet de zerg als een of ander moord machine race. Maar dat zijn ze niet. Ja de zerg heefd een eige wil en gaat niet aan de kant voor de vijhand. Maar ze zijn echt niet zo van alles en iedereen moet dood. Ze laten in de 3 e char missie op het einden ook alle gewonden vrij uit wanneer deze willen ontsnappen via Shuttels. En kerringen verbood ook om experimenten te doen op mensen. Tegen de protoss zijn ze niet zo vriendelijk nee. Maar je kan Protoss en zerg ook zien als elkaars natuurlijke vijhanden. De zerg heefd 72 % van de protoss op Aiur gemold. En kerringen wil een eind aan de Dominion. Maar de zerg gaat toch ook niet Umodja, Braxis, Moria en noem maar op binne vallen. Laat staan de Aarde (stukov is van de aarde (hij was in sc 1 van de United Earth directors) Dus hij weet waar de Aarde licht)


nog wat minpunten bespreken.

- Het verhaal 'neemt zichzelf iets te serieus'
- Enkele performance issues en geluid dat soms blijft hangen
- Always-on drm: alles hangt aan Battle.net

Voor punt 1 vind ik Altijd fijn en ik wil dit absolut geen minpunt noemen. SC is de best RTS campaign die is ooit gespeeld heb. Alle anderen zijn vrij saai. Ik vind die van Halo wars op Nummer 2 maar mijn ervaring werd versoort door de knudde besturing.

Ik noem punt 1 absoluut geen nadeel omdat dit een mening is en geen feit,

Punt 2 licht aan je PC. IK had dat ik het begin last van maar ik heb heel sc 2 gedelet en opnieuw geinstaleerd. Had daarnaa nergens last van.

Pust 3 ben ik mee eens. Maar je kan het omzeilen door op geust te spelen. Je hebt dan alleen een vriend nodig met sc. Maar ik weet ook niet meer zeker of de geust funcie er nog in zit.

Ik heb nog geen concrete mening over multi omdat ik dat nog niet genoeg gespeeld heb. Ik heb veel beta gedaan. Maar ja ik kan niet praten over een beta.

Mijn mening in het kort. Ik vind dat het verhaal best epic is. Maar het einde vond ik een beetje kinderactig als in teen ''14 jaar''. Dat kerrigen naar de ruimte vliegt om daar te trainen om tegen Amon te kunnen vechten. Verder vind ik het heel erg jammer dat er bijna geen sc 1 units aanwezig zijn. In de editor zijn ze wel aanwezig. maar je kan zien dat ze op een gegeven moment gewoon klakkenloos werd onderbroken. Maar ik vond het wel goed dat ze alle beta en veel alpha assets hebben laten zitten voor 3 party gebruik. Maar om treug te komen op de sc 1 units zoals scourges, defiler en guardian. (en lurker had maar een zielig bijrolletje) het is jammer ben daardoor erg teleur gesteld. Want in WoL had terran wel alle sc 1 units. Maar wat ook stom was is dat je niet met Corruptor en nydus kon spelen. (en viper of broodlord moest je kiezen)

Nog een ding dat ik jammer vind was dat de Protoss (net als in WoL) maar een bijrolletje speelt. Natuurlijk moeten ze weer alles opbouwern naar de war of Aiur. Maar dan toch verwachte ik meer. Ook jammer was dat er bijna geen plaats was voor andere terran fracties. en dat je maar 1 keer zvz hebt (primal missies waren anders voor mijn gevoel) Het was echt te dominion focusd

Verder vond ik dat er te veel OPgrades zijn. Bandeling splash om te healen en zerglings die in 3 seconden gemaakt zijn. Kommop. Met die dingen kunnen zelfs noobs brutal aan. Ik heb gespeeld zonder die eveluties en flauwe upgrades. en toen werd het wel uitdagend. Ik vond ook dat er te wijnig expandsions zijn in de missies zelf. Ik hou van langzaam afbreken voor de meeste fun. Maar ik moet wel snel zijn anders heb ik niks meer. Daarnaast vond ik ook dat er te veel tijd missies waren. Nog een punt was dat je heel erg slecht kon verdedigen. De static Defends had geen upgrades of buffs gekregen. Dus je moest alles met Swarmhost of lurker doen.
Want in WoL had je goede Static defends, Maar zerg kan moeilijk verdedigen. In multie doe je anders verdedigen dan in campaign (scouten enzo) Maar dat kan niet in Campaign. Met die missie van kerrigen in dat ei vond ik ook een van de moeilijkste omdat zerg geen turtle race is.

Mijn minputnen. (campaign only)
- Geen sc 1 units in de game
- Slecht verdedigen
- De editor is veel slomer.
- Te veel OPgrades. (for those, OP van Overpowerd dus een woordgrap)
- De protoss had (alweer) een bijrol
- Te weinig expandsions.

Verder ben ik positief. Dit zijn maar minpunten en verbeteringen van de reviewer (die er overgins vrij netjes uitziet. Zeker voor iemand die niet in het verhaal zit) Waar ik niet over zeik is dus positief.

Ik geef het zelf een 8.7

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 20 maart 2013 14:40]

Maar wat ik ook denk bij deze rieveiw is dat dit niet op brutal is gespeeld maar in normal.
Duh. Niemand speelt een spel voor een review op de hoogste moeilijkheidsgraad. Hoe kun je nou een zinnige conclusie trekken als je alleen brutal hebt gezien? "Het spel was te moeilijk", ofzo?
@ datafeest, (oft) ná ik ben te lam om op page down te drukken. of to scrollen. :*) Meestal zit ik al reacties te lezen als ik een tread will schrijven. Daarnaast vind ik het op tweakers onduidelijk wanneer je laatste of eerste bent. Want maak ik nu een post onder jou of zit ik nog onder 7 andere gasten.

@ kouze. Dat is inderdaad ook waar. Maar Hard is eigenlijk hoe blizzard het in elkaar heeft geknutseld (de faster game speed meer upgrades voor enamy. Meer bewaking ect) Normale is eigenlijk slappie aan beetje bewaking. knallen maar, af en toe een attackwave. En casuel kan je zowa niet eens verliezen. Brutal is met Merc units erbij, sneller waves en volgensmij zowat meteen 3-3 voor enamy) Dus ja, je kan wel in de review neerzetten dat de AI slecht verdedigd. Maar dan denk ik van ''nou, als je het slap verdedigen vind probeer brutal maar'' Snap je. Het was een beetje mijn point van kritiek.

@ freaq, sorry ik heb het gedaan.

@ lord marco, dat is een mening, Geen feit. Ik vind het verhaal wel cool, En nog steeds een van de beste in RTS. (op Halo na maar dat telt niet omdat het een shooter is met maar 1 RTS game) Maar starcraft is ook meer dan alleen wat in het spel bevind. Hier staat een hele wikka vol van. (en die word streng gecontroleerd voor de juiste bronnen). Maar het is ook weer het genre waar je van houd. Ik vond het verhaal van CoD nergens op slaan. Ja iemand anders vind dat verhaal wel tof.
Als je de Singleplayer wil spelen kan dat gewoon via offline mode hoor,daarnaast, giezien het eSportsniveau van SC2 kan ik begrijpen dat je aan DRM over je multiplayer wil.
edit: Potentiele spoilers fyi :)
De protoss speelt uiteraard een bijrol.

In Wings of Liberty ging het allemaal om de zerg tegen te houden, en daarin zou ik wat ze hadden meer dan een bijrol noemen, er was een hele set missies beschikbaar nadat Zeratul Jim Raynor op hyperion sprak.

In Heart of the Swarm zijn de rollen omgedraaid, je valt juist de terrans aan met een Zerg leger, er is weinig ruimte voor de protoss.

De laatste expansion 'Legacy of the Void' zal om protoss draaien. Ik probeer niet te bashen op je comment ofzo, verre daarvan :). Maar ik wou even aanstippen dat de protoss waarschijnlijk binnenkort een grote rol gaan spelen, zeker aangezien nadat Kerrigan Mengsk heeft vermoord van plan is die Protoss(?) god te gaan vermoorden.

[Reactie gewijzigd door Sjoerdbaltjes op 19 maart 2013 17:29]

Opgrades? Zullen we maar beginnen met dat we het geen opgrades noemen maar upgrades. Als je een Engels woord gebruikt houdt je hem helemaal Engels niet half Nederlands en half Engels. Dat ter zijde.

Je kan nooit teveel upgrades hebben in de game. Deze versie van SC2 draait om de evolutie van zerg. Daar horen upgrades bij. Dat is de hele fun in deze campaign. Je zegt dat zelfs een noob hem zo op brutal kan uitspelen. Al ben ik van mening dat je daar wel erg overdrijft is het wel de bedoeling om dit spel zo leuk en speelbaar mogelijk te maken voor noobs. Veteranen kopen het spel niet voor de Campaign die kopen HOTS voor de multiplayer. En als veteranen het spel wel kopen voor de campaign dan is dat voor het verhaal.

Je hebt het erover dat Protoss weer een bijrol heeft. Ehm... dit is Heart of the Swarm. Protoss heeft niets tot weinig te maken met de fete tussen Mengsk en de zerg. Waarom zou je dan uberhaupt proberen protoss in de campaign te proppen? Zo zou je het spel alleen maar afraffelen. Wil je meer protoss spelen dan wacht je op Legacy of the Void of ga je lekker Quick Match spelen. Geen Protoss in dit deel van het verhaal betekend simpelweg ook geen protoss games in de speelbare campaign.

Ook vindt je dat zerg in de campaign te weinig static defence heeft en daar wil je overigens WEL weer upgrades voor. Waarom? Omdat je het in MP ook hebt? De maps zijn klein je queens verspreiden creed je leger is mobiel en verdedigen is echt nul moeite. Bovendien vraag ik me af waarom je hier nu wel over klaagt terwijl je daarvoor al roept dat zelfs een noob hem op brutal uit kan spelen. Wil je het nog makkelijker? Je spreekt jezelf tegen in dit argument.

En je argument over te weinig expansions kan ik enigszins begrijpen. Dat komt waarschijnlijk, omdat je gewend bent in de MP snel en veel te expanden als zerg. Dat hoort nou eenmaal bij zerg en dat is één van de kermerken van zerg. Ik kan dan ook begrijpen dat je liever wat missies hebt waar je kan doen wat je hoort te doen. Maar ook dit is om het speelbaar te maken voor de casual gamer. Ik zie het niet voor me dat een casual eventjes 4 bases onderhoudt met shortkeys. Ook een reden waarom inject larva waarschijnlijk weggelaten is. De speler moet zich kunnen focussen op zijn of haar missie ipv heel de tijd naar je eigen base kijken. Bovendien zijn de maps allemaal zo klein en is het niet de bedoeling dat jij een uur doet over je missies. Ik snap dan heel goed waarom ze minder expand mogelijkheden hebben geboden.

Verder kan ik niet alleen zeiken op je ik vindt het fijn dat je de artikelschrijver even corrigeert aan het verhaal :) Heb je reactie ook met "2" beoordeeld.
@ justkuu Maakt niet uit. Het heet niet voor niks discussie.

Om te beginnen mijn OPgrades was een woordgrap van OP (overpowerd) en dan upgrades. Ik vond de upgrades zoals heal splash en repaer zerglings te OP, Dat maakt de campaign niet meer uitdagend naar mijn mening.

Dat bedoel ik met OPgrades. En om het aantal upgrades zelf ben ik tevreden. Alleen wel jammer dat je er maar 1 mag kiezen. Want ik wil standard Metebolic om mijn zerglings hebben. Maar ik vind Andral ook wel fijn. Vandaar.

Verder is noob in sc een breed bergip. Wat in RL gewoon een beginner is. Word je op sc vaak noob genoemd. (maybe meer spellen maar het gaat nu over sc) Ik ben Diamond. Dus een silver gast is voor mij een noob. Die silver gast vind een Bronze een noob. En in vergelijking met Grubby en Stephano ben ik een noob. Snap je.

Wat ik probeerde te zeggen was gewoon, dat je niet erg veel skills hoeft te hebben om Brutal aan te kunnen. (wat in Wing bij sommige missies wel moest)

Verder is het gewoon jammer. In sc 1 hadden alle 3 de rassen een rol in elk epiloog. In een zvt conflict kwam de protoss ook ff zeuren. Ik vind Hots en WoL te tvz gefocust. De protoss krijgt idd wel zijn eigen deel dat ja. Maar ik vond het te weinig afwisseling.

Voor static defend hetzelfde met mijn upgrades. Maar om er op in te gaan. Ik vind dat het gewoon niet genoeg effect heeft. Je moet al een drone opofferen. Terwijl het bijna geen effect heeft. Het vertraagd de aanval alleen maar. Terwijl in WoL (siegetanks niet meegerekend) de Static wel erg efficent was. Naast het feit dat je kon repareren. Was het ook nog best effectief. Ik zou liever gezien hebben dat de Range ieds meer was of Meer damage of zo. Maar zeker weer niet OP.

voor de Expandsions, dat klopt. Maar de casuel gamer hoeft niet persee die expandsions te gebruiken. In Wing had je in die laatste Zeratul missie naast je dubbele expand nog een goude in de hoek. Gebruiktje jij die ? Ik gebruikte die alleen op brutal omdat ik anders dood ging. Op normale (om archivements te halen enzo) pakte ik die expand niet. Wat ik ermee bedoel is dat je die expandsions niet nodig hebt je ze dan gewoon leeg kon houden. Zet er een Enamy cc neer zodat er meer uitdaging is. In die 1 na laatste missie was je dubbele expand al op voordat Dhaka all die generators kapot kon maken. Die inject larva vond ik ook jammer, maar dat snap ik nog wel. maar die expandsions vond ik eigenlijk om eerlijk te zijn triest.

Als ik het kon zou ik jou command ook een 2 geven hoor O-)

OT Nu we het toch even over Scores hebben. Waarom zijn er mensen die een -1 geven aan bijvoorbeeld +2/3verhalen. Het is niet alleen bij mij. Maar ik zie dat vaker wel eens vaker. Om mijn score omlaag te halen of zoiets heeft toch geen zin want mijn Mediaan is 2. En hij moet volgensmij minimaal 1.5 zijn. Als je niet kan modden. plz mod dan alsjeblieft niet. Het is 1 kinderachtig en 2 erg dom. Tweakers word daar niet schoner op.
- Geen sc 1 units in de game
- Slecht verdedigen
- De editor is veel slomer.
- Te veel OPgrades. (for those, OP van Overpowerd dus een woordgrap)
- De protoss had (alweer) een bijrol
- Te weinig expandsions.


Snap ik toch niet. SC2 =/= SC1. Get over it. Er zijn met de mutaties tientallen nieuwe units bij gekomen.

Wat bedoel je met slecht verdedigen? Dat je weinig moet verdedigen? Toch normaal als je constant offensief speelt?

Editor veel slomer, kan ik me niet over uitspreken, geen ervaring mee.

Die "OP" upgrades zijn juist een verademing. Wil je serieus spelen en een uitdaging hebben, speel dan op brutal, multiplayer of doe gewoon de evolution missies niet? Je hebt nog altijd keuze. Die upgrades hebben het voor mij veel aangenamer en boeiender gemaakt, want elk level ben je wel met iets nieuws aan het spelen. Ze zijn "OP", maar wat boeit dat ook in singleplayer. Het is gewoon dolle pret om je units de vijanden zien te overmeesteren zoals enkel de zerg dat kan.

Protoss bijrol.... duhh? Legacy of the Void gaat op Protoss focussen. Was al bekend voor de development voor HotS nog maar begon. Dit is een "feature", in de zin dat dit bewust zo gekozen is. Ze hebben de zerg nu enorm goed uitgewerkt dus mij gaan ze niet horen klagen.

En op elke missie waren er expansion te vinden. Nee, geen 5-6 zoals je in MP gewoon bent, maar dat is ook niet de bedoeling. Probeer het spel eens te spelen zoals Blizzard het bedoelt ipv koppig proberen tegen de stroom in te gaan. Je begint vaak op 1 base, met een expansion in de buurt. Naarmate je de terran/protoss verder terug pusht ga je meer en meer bases kunnen nemen. Dit is ook gewoon deel van de balance... Als je heel vroeg naar 3 bases kan gaan is het gewoon onmogelijk om te balancen. Opnieuw, als je je l33t macro skills wilt gebruiken, speel dan multiplayer?
Ik speel het voornamelijk voor de campaign, maar het verhaal is echt om te huilen... Ben nu bij missie 22 van de campaign.

De gameplay daaraantegen is wel leuk.
ik vind het verhaal wel goed , maar wat ik het mooist vind is de evolutie van alle zerg beestjes en hoe je dat zelf mag kiezen met de speciale evolutie missies .

ik jheb de campaign uitgespeeld en wil nu wat achievements gaan halen en wat oefenen met multiplayer, genoeg te doen dus :)
SPOILER ALERT BIJ DE POST BOVEN ME!

OT: lijkt me een erg leuke game geworden te zijn, ik speel ook voor de campaign, want online is iedereen zo goed, en ik heb niet de zin om echt mijn best te doen, ik wil gewoon lekker spelen, niet zwetend me uit de naad werken om net te kunnen winnen.
ben het dus ook zeer zeker eens met de developers over de single player.
Nee sorry, het verhaal was echt heeeel slecht. Ik zou nog wel in discussie willen gaan als het verhaal nog enigszins gemiddeld was... Maar nee.

Helaas heeft Blizzard sinds The Frozen Throne geen fatsoenlijk verhaal meer weten te presenteren. WoL, Diablo 3 en nu dit. Het verhaal was altijd een van Blizzards sterkste punten.

Doodzonde. :(
Verhaal vind ik wel degelijk vet. Zeker als je de boeken er om heen ook leest. Maar ieder zijn mening en daar valt niet over te twisten :).
Kan iemand zonder SPOILERS (ik moet de campaign nog spelen) me aangegeven wat de reviewer bedoelt met "neemt zichzelf iets te serieus" bedoelt?
SPOILERS

Eerlijk gezegd vond ik het verhaal niet verschrikkelijk, maar er waren wel enkele beweegredenen en acties die, sommige best belangrijk, amper of niet zijn uitgewerkt.
Bijvoorbeeld, Kerrigan herinnert zich niets van haar verleden als de Queen of Blades, maar voor iemand die zich er niets van herinnert rolt ze er naar mijn mening veel te snel en veel te makkelijk in. Hierbij houd ze wel enige humane eigenschappen (niet experimenteren), maar laat ze nieuw aangesloten broedmoeders wel hele planeten vernietigen inclusief iedereen erop (dus ook onschuldigen), dat maakt haar welmoedige beweging op Char ineens weer nietig.

Verder red ze Jim, die natuurlijk geschokt en teleurgesteld reageert. Dan ineens uit het niets (ook haar stem is weer normaal) is er eindelijk weer van Sarah te zien. Hierna gaat QoB weer gewoon verder met haar rampage zonder dat zij en Jim nog maar enig contact hebben. Ik dacht echt dat, alwas het indirect, enig contact wel mogelijk kan zijn. Niet dat het uitmaakt want een overhoorde conversatie leidde Jim rechstreeks naar het laatste slagveld (wat overigens echt knap was aangezien de broedmoeders ALLE schepen tegen zou houden).

Dit hele liefdesverhaal is het meest teleurstellende om eerlijk te zijn, en dit woog voor mij best zwaar aangezien het enige menselijkheid in een zerg campaign houd (en wellicht omdat ik een zwak heb voor een goed liefdesverhaal).

De missies waren wel leuk, al zou ik persoonlijk een evolutiemissie niet meetellen als missie.
Dat geluiden af en toe blijven haken is inderdaad erg irritant. Toen ik aanviel met een groepje marines/marauders/siege tanks bleef de line "By the numbers!" continu haken. Totdat ze allemaal dood waren.

Heb m'n audio drivers ge-update maar sindsdien nog niet getest.

Ook als je aan het spelen bent en je wordt gebeld op Skype, gaat je FPS terug naar 4-5 (vanaf 60), totdat je de popup weg klikt.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 18 maart 2013 12:07]

ik heb van beide problemen geen last.. ik gebruik vaak skype tijdens het spelen van StarCraft II.

[Reactie gewijzigd door Bramzie op 18 maart 2013 12:58]

Het gekke is dat het niet altijd optreedt. Soms draait de game als een zonnetje, terwijl de boel bij de volgende keer opstarten om de 10 seconden hangt en het geluid constant loopt. Performance van m'n machine lijkt geen issue te zijn, want gevechten op grote schaal draaien wel prima.

Voor alle bestanden in de installatiemap 'Read-only' uitzetten en via de Launcher de Repairtool draaien (in die volgorde) lijkt vooralsnog de oplossing. Sindsdien is het in ieder geval niet meer opgetreden.
Ik dacht dat er juist geen always-on DRM was voor Starcraft 2, e.g. als er geen b.net verbinding is kan je gewoond doorspelen (en ook je spel gewoon opslaan). Het enige wat je niet hebt zijn de online mulitplayer features, en de cheevos.
"always-on drm-authenticatie"

Dus alleen bij de autenthication.
"always-on drm-authenticatie"

Dus alleen bij de autenthication.
"Always" en "enkel op een bepaald moment" (authentication) lijkt mij een beetje tegenstrijdig...
Er klopt ook geen bal van. Als je internet plat ligt, of de B.net servers er uit liggen, mag je gewoon spelen, in tegenstelling tot Ubisoft of EA games, waar je zonder die stupide onzin niet eens je game mag starten.

Je kan (uiteraard) geen multiplayer spelen en je achievements registreren niet. Voor veel mensen reden om niet door te spelen wanneer het er een keer uit ligt, true, maar verder absoluut geen minpunt imho.

[Reactie gewijzigd door MueR op 18 maart 2013 17:42]

De 8.5 vind ik zelf erg verdient omdat het spel inderdaad erg open is voor multieplayers (met de nieuwe toevoegingen) en bij de single player erg in het verhaal word getrokken en dat is iets waar story lovers van houden. Ik heb hem nog niet helemaal uitgespeelt maar ik geniet er elke missie van hoe het in elkaar is gezet.

Tevens wil ik erop aansluiten dat het verhaal van Liberty Wings erg goed aan sluit op Swarms, tevens ben ik het niet geheel eens met de volgende statement:
- Enkele performance issues en geluid dat soms blijft hangen

Dit lijkt mij meer een PC requirements issue, of is dit vanwege het niveau dat je speelt?

~Ra
Is "geen full price game" een pluspunt? Als ze dit wel als "full price" hadden neergezet was het gewoon te belachelijk geweest. Het voegt wat toe maar het is zeker geen volledige game. Het is haast een uitbreiding niet waard als je eens kijkt naar het originele StarCraft dat met de uitbreiding maar liefst 3 campagnes toevoegde die ook nog eens allemaal een stuk langer waren.

Bovendien kost ie 30¤. Dat is niet officiele "full-price" maar dat is wel de prijs voor die je de meeste volledige titels vlak na de release kan bemachtigen in winkels en webshops. Alleen de publishers zelf en hun online-stores of steam hanteren 60¤ of vergelijkbaar belachelijke prijzen...

Edit: Dus reacties op een item uit de review krijgen tegenwoordig een "Offtopic" label? Wat is het triest met de staat van tweakers inmiddels.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 19 maart 2013 19:34]

De adviesprijs van Heart of the Swarm is ¤39,99, via de winkels kan je hem krijgen voor ¤28,99 (of zelfs ¤26,10 met 289 airmiles). Wat dat betreft is het niet anders dan reguliere games. MAAR het is inderdaad een drog plus punt, de prijs van een game heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit van de game of in dit geval de uitbreiding. Met die redenatie, hoeveel punten extra krijgt een F2P game dan? Daar komt bij dat menig game geen fullprice meer is, Resident Evil 6 heeft slechts een MSRP van ¤29,95 en DMC had ook een MSRP van ¤39,99, was geen uitbreiding en zag er niets van terug in de beoordeling. De full price voor PC games is al een eeuwigheid ¤49,99, dan is ¤39,99 voor een uitbreiding gewoon niet goedkoop!

Trouwens, StarCraft: BroodWar had 26 missies en StarCraft 2: Heart of the Swarm heeft er ook 26. Bij de originele SC waren de campaigns gewoon een stuk korter.
Er zijn voldoende full price games die de 17 uur singleplayer niet halen.
Daaraan toegevoegd:

Wings of Liberty moet je hebben om Heart of the Swarm te kunnen spelen. Dat vind ik een minpunt. Ik had liever gezien dat het een standalone uitbreiding is/was geweest.

"Heart of the Swarm does require Wings of Liberty to play"

Mensen zullen dus beide spellen moeten aanschaffen. Wat later waarschijnlijk ook het geval is met "Legacy of the Void", het derde uitbreiding..

[Reactie gewijzigd door Modest71 op 18 maart 2013 12:59]

Dit is (mogelijk) ook de rede dat het spel zo "goedkoop" is. Ik had hem met 7.50 korting voor 21 euro bij de mycom besteld. Dat zijn nog eens leuke prijzen.
Klein rekenfoutje, maar ik zei mocht je het spel niet hebben, zou je toch meer moeten betalen. WoL + HotS.

Er zijn standalone spellen geweest, bijvoorbeeld Crysis Warhead/Wars, dat bij release ook onder de 30 euro verkrijgbaar was. HotS zit in huidige installatie verwerkt om te kunnen unlocken heb je een key nodig. Als je een rekenplaatje maakt bij de release date:

Wings of Liberty : 45 euro.
Heart of the Swarm : 28 euro.
Legacy of the Void : 28 euro (gokje)
---------------------------- 101 euro totaal.

Knap prijzig mocht je de eerste deel/delen niet hebben. Ok, nu is WoL qua prijs drastisch gedaald en dat is een goede zaak.

[Reactie gewijzigd door Modest71 op 18 maart 2013 14:38]

Maar van deze drie spellen heb ik meer plezier van dan 2 willekeurige andere fullprice spellen ;)
Met al 400 uur oid in Starcraft, vond ik de 22 euro het meer dan waard :)
Voor 45 had hij het dan ook zeker waard geweest.
101 EURO voor 6 tot 8 jaar, meerdere uren per dag/week.
Dat vind jij veel?

Ik ben gestopt omdat het TE verslavend was en ik niet meer rustig op de bank televisie kon kijken.
ik heb wol en hots gekocht als package bij ome blizzard was samen 60 pleuro
Het hoeft niet zo te zijn. WoL is nu veel goedkoper, en als ik me niet vergis zit er bij de Hots CE ook nog een WoL key bij (of een double key, als je WoL hebt niks aan de hand als je geen wol hebt krijg je een licentie van WoL er gratis bij). Daarnaast weet je ook niet of je HoTS nodig hebt om LoTV te spelen. Ik geloof niet dat je een uitbreiding moet hebben om een andere uitbreiding te kunnen spelen.

Een leuk truckje om te proberen is een Starter edition van WoL en dan een full key voor hots erbij doen. Kijken wat er gebeurt :P
Raar want ik meen me te herinneren dat HOS standalone zou worden.
- Always-on drm: alles hangt aan Battle.net
Niet helemaal waar, multiplayer is natuurlijk online en hangt compleet af van Battle.net. Maar singleplayer campaign en battles tegen de AI kunnen weldegelijk offline gebeuren. Hier heb ik eerlijk gezegd geen klachten over, in tegenstelling tot Diablo 3 wat gewoon helemaal niet offline te spelen was, zelfs niet in singleplayer (wat toch de meeste van ons deden).
Daarnaast houden de servers van battle.net het wel, waardoor het imo geen probleem is.
Dat zou ik niet te stellig zeggen, zie de launch van Diablo 3. Niet om te zeggen dat de Blizzard servers nu problemen hebben gehad, maar ze hebben dus wel degelijk al bewezen dat ook zij de server load stevig kunnen onderschatten.

Dat gezegd hebbende heb ik inderdaad geen problemen gehad met de server verbinding en kon ik inderdaad ook gewoon (single player) spelen toen ik geen internet had, dus is het niet always-on.

edit: spelling

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 18 maart 2013 14:28]

Na Wings of Liberty heb ik al geen hoge verwachtingen van de campaign en het verhaal van dit deel. WoL was niet slecht maar vergeleken met Starcraft 1 en bv. Warcraft 3 was het toch wel effe minder. Ik ga dit deel dus niet kopen. Eerst maar eens 'uitproberen', en mochten mijn verwachtingen dan onterecht zijn dan koop ik hem alsnog.
Je vrees over het verhaal is terecht. Dat de cinematics van mindere kwaliteit zijn (pixels, lipsync, gezichtsuitdrukkingen erg matig) helpt ook niet bepaald. 8,5 is eigenlijk te hoog. 7.5 zou beter zijn. Prima spel hoor, echt een expansion feel.

[Reactie gewijzigd door Nikeo op 18 maart 2013 12:21]

Je weet toch hoe je punten moet lezen bij game reviews

Even een vertaling:
<7: NIET KOPEN!!
7. Een bagger spel gewoon vanaf tenzij je erg fan bent
8. Spel voldoende, zeker voor de fans
9. Goed spel zeker kopen als je fan bent
>9. Leuk spel aanrader voor iedereen.
Dus de DRM is nog erger geworden?
Ik koop het dan wel binnen een paar jaar, aan de allerlaagste prijs vindbaar, en laat er een crack op los.
Niet dat ik illusies heb dat de boodschap ooit begrepen wordt, maar veel meer kan ik er niet aan doen. Behalve het gewoon niet kopen, dat kan ook nog...
De DRM is, zoals die altijd geweest is. Je moet internet hebben om te kunnen inloggen. Vanaf dan heb je internet nodig voor multiplayer en singleplayer achievements. Als je internet er in singleplayer eruit dondert is het niet erg.
Je hoeft hem maar een keer te activeren via battle.net
Als je je internet verbinding verbreekt en het spel start krijg je een paar minuten een scherm waarin wordt geprobeerd verbinding te maken met een streaming server, maar daarna start het spel op en krijg je de optie om in offline mode te spelen.
De campaign werkt gewoon. Welliswaar zonder achievements maar die zijn toch waardeloos en hebben geen invloed op het spel

Zo heb ik ook de hele campaign gespeeld

[Reactie gewijzigd door scribly2 op 18 maart 2013 12:33]

Voorheen kon je alleen ook nog naat de campaign "skirmish" spelen. Dat is er nu dus ook uit!

Matchmaking is ook als je training / versus AI speelt "ranked" en hier kom je niet in in Offline modus.

Echter kan je ook geen custom game starten, want daar speel je ook "online" omdat de lobby online is, vorige week toen de servers plat lagen kon ik dus niet even wat Mplayer oefening pakken, omdat ik de maps die ik gewoon lokaal heb staan niet zelf kon "hosten" onder Custom games. Singleplayer Arcade zou nog kunnen, niet geprobeerd, maar ik vrees ook daar het ergste.

Ik bleef achter met de campaign, ok, niet erg, met als gevolg dat ik nu een lading achievements niet heb en deze ogenschijnlijk ook niet meer kan halen, ze unlockten bij een 2 online sessie namelijk alsnog niet!
Wat jullie zeggen klopt niet helemaal.
De terran unit Hellbat komt voort door juist de hellion te transformeren in de hellbat.
Daarnaast is de 'gaswolk' van de Viper bedoelt om ranged units als melee units te doen functioneren; hun range wordt teruggezet naar 1.

Verder een korte maar interessante review, de campaign heeft me nog niet weten te boeien, multiplayer is weer even gaaf als vanouds! :D
Het kan zelfs beide. hellion transformer tot hellbat en andersom. kosten ook hetzelfde.. hint hint..
Campaign vond ik goed ook al leken de missies op die van WoL.
Digital deluxe is nonsence voor die paar extra dingetjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013