Door , , reacties: 195, views: 79.286 •

De maps: Grind en Downhill

Zo ontstaat uit de ideëen van de ontwikkelaars en de input van leden uit een van de Call of Duty-communities dus een aantal maps dat dan in een map-pack belandt. Revolution is het eerste dlc-pakket in een reeks van tenminste vier downloadable contentpakketten. Zoals waarschijnlijk bekend, biedt het pakket vier nieuwe multiplayer-maps, een nieuwe Zombies-map, een nieuw wapen en een nieuwe spelmodus, en uiteraard was er tijdens ons bezoek bij Treyarch tijd om al deze onderdelen even uit te proberen.

Grind

Met Grind noemt Bunting toevallig ook de eerste map die wij in de studio van Treyarch zelf te spelen krijgen. Zoals je hebt kunnen lezen, is de map gebaseerd op het skatepark van Venice Beach. Dat skatepark ligt in het spel voor het grootste gedeelte buiten. Het buitengedeelte loopt rond het binnengedeelte. Twee opvallende plaatsen op de map zijn een grote halfpipe die via meerdere routes kan worden benaderd, en een grote centrale kamer in het gebouw. De map is vrij compact en het tempo ligt er continu hoog.

Black Ops II Map pack

Tijdens het spelen rijst de vraag of Treyarch ergens oude Tony Hawk-assets vandaan heeft getoverd, want de verschillende objecten in het skatepark zien er allemaal zeer natuurgetrouw uit. De map ademt dan ook echt de sfeer van een skatepark uit, behoudens de bloedvlekken die je af en toe tegenkomt en natuurlijk de schietende mensen die er rondrennen.

De actie concentreert zich in Grind voornamelijk in de twee hierboven aangegeven hotspots. In de centrale kamer is het hoogteverschil belangrijk. De ene kant van de map ligt hoger dan de andere kant, en dat verschil is nergens zo evident als in die ruimte. Vanuit het hoger gelegen raam heb je een duidelijk voordeel ten opzichte van mensen die beneden staan. Beneden heb je bovendien het nadeel dat de ruimte daar ook via een zij-ingang kan worden benaderd, en die zij-ingang is bovendien van beide kanten van de map snel bereikbaar. Die onbalans wordt rechtgetrokken bij de halfpipe, want daar biedt juist de lager gelegen zijde een voordeeltje, in de vorm van een snelle, beschutte route naar het hoogste punt van de halfpipe.

Black Ops II Map pack

Downhill

Een map met nog veel meer hoogteverschillen is Downhill. In dit geval hebben beide teams even veel last of profijt van die hoogte, want ze beginnen beide op een flank van de heuvel. Het hoger gelegen gebied is bergachtig, terwijl beneden op de map een skilift-terminal ligt. Die zorgt ook meteen voor gevaar, want als je voor een van de wagonnetjes terechtkomt, ben je direct dood als je erdoor wordt geraakt.

Er zijn ruwweg drie paden van de ene naar de andere kant. Het hogere bergpad is in zekere zin het veiligst, want er zijn weinig plaatsen waar je verrast kunt worden. Pas als je de huisjes aan weerskanten bereikt, zou je weer geflanked kunnen worden. In het midden ligt een grote, open sneeuwvlakte die in menig potje al snel verandert in 'death valley'. De meest laaggelegen route gaat door de skilift-terminal. Minder open dan de vorige optie, maar wel een plaats waar je juist heel gemakkelijk verrast wordt door een vijand die om een hoekje staat te wachten, of die jou naar binnen zag gaan en je via een van de andere ingangen weet te flankeren.