Door , , reacties: 195, views: 79.585 •

Schaven en bijspijkeren

Zodra de basis in orde is, geeft Bunting in samenspraak met Vonderhaar groen licht voor de ontwikkeling van een in-game versie, en dan is er al vrij snel een vroege, maar speelbare versie van de map beschikbaar. "Binnen twee tot drie weken is er een eerste speelbare versie. Dat is een versie van de spelmap die de lay-out weergeeft, zonder de inhoudelijke invulling. Obstakels die later veranderen in een auto of een standbeeld zijn daar nog blokken en alle textures zijn grof. Het gaat er in die fase vooral om hoe de lay-out werkt."

'Goed concept' betekent niet altijd 'goede map'

"Het gebeurt regelmatig dat we dan een uitstekend concept hadden, maar dat de map toch niet heel goed blijkt te zijn. Dat gebeurt. Meestal kun jij bij een eerste spelsessie al zien of het iets is, of dat het een zware bevalling gaat worden om er iets van te maken. Als een speelveld bij de eerste speelsessies al sterk voor de dag komt. gaan we aan de slag met de invulling. Die blokken krijgen dan bijvoorbeeld vorm. Een map die niet werkte gaat terug naar de tekentafel. Het idee kan namelijk nog steeds goed zijn, alleen de lay-out werkte dan nog niet goed."

Black Ops II Map pack dev

Dat soort waarnemingen kun je alleen doen als je het spel regelmatig speelt en de maps allemaal test, en dat doet Treyarch dan ook. Elke dag spelen de ontwikkelaars rond vier uur 's middags een testrondje van ongeveer een uur. Daarna wordt er nog een half uur nagepraat en wordt er feedback uitgewisseld. "We gebruiken daarbij stats en feedback. Stats liegen niet. Statistiek laat zien wat spelers doen, terwijl de feedback laat zien wat spelers denken dat ze doen. Die twee elementen zijn even waardevol, op hun eigen manier. We kijken ook naar heatmaps, om te kijken of de actie zich afspeelt op plaatsen waar we het hadden verwacht, maar dat is minder belangrijk dan de overige statistieken en de feedback."

Werk in uitvoering: Mirage

Dan begint het grote schaven en bijspijkeren, want vrijwel geen enkele map wordt direct perfect opgeleverd. Een vergelijking tussen de uiteindelijke maps en de eerste versies zou dan ook flinke verschillen opleveren. Sneeuwlevel Downhill heeft bijvoorbeeld in stapjes een metamorfose ondergaan, maar vooral Mirage moest flink worden geopereerd. "In Mirage was het middelste stuk van de map niet in orde. Dat is een belangrijke zone, want daar vindt meestal het allereerste vuurgevecht plaats in een potje. In zijn oorspronkelijke versie bood de centrale kamer in Mirage teveel dekking en te weinig overzicht. Spelers werden er constant in hun rug geschoten, zonder er  iets aan te kunnen doen. Om die reden hebben we die ruimte volledig veranderd. Er zijn nu veel minder plaatsen om je te verstoppen en de kamer is een stuk overzichtelijker, waardoor de hele map beter werkt."

Black Ops II Map pack dev

Een eerdere versie van de centrale ruimte in 'Mirage' in beeld.

Levert dat alles volgens Bunting goede maps op? In andere woorden: beschikt Call of Duty: Black Ops II, en in meer directe zin het Revolution map-pack, over goede maps? Het antwoord daarop is volgens Bunting lastig te geven. "Hoe definieer je wat een goede map is? Ik denk dat het succes van een map afhangt van de vraag of de map doet waar hij voor is bedoeld. Neem Turbine als voorbeeld, uit Black Ops II. Onze bedoeling was om een grote map te maken die toch compact aanvoelt. De grote, open ruimte zorgt dat je al snel weer betrokken bent bij het gevecht, dus dat is wel gelukt. In die zin heeft Black Ops II dus goede maps", besluit Bunting.

'Skaten' met een RC-car?

Rest ons de vraag over welke Revolution-map Bunting zelf het meest tevreden is. "Ik vind elke map leuk, steeds om andere redenen, maar Grind is voor mij licht favoriet. Ik houd van de compacte, snelle gameplay die de map faciliteert. Daarnaast introduceert Grind een element dat we nog niet hebben gezien in Call of Duty. Granaten kunnen van quarter pipes rollen en je kunt er met de RC-auto tegenaan rijden. Bovendien lenen de pipes zich niet voor 'wall hugging', wat de gameplay ook verandert."

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True