Door , , reacties: 195, views: 79.826 •

Zou het niet cool zijn om...

Terug naar de maps, want daar kwamen we per slot van rekening voor. Dat er naar fans wordt geluisterd bij het maken van nieuwe maps is fijn, maar dat is maar een klein onderdeel van het proces, en zeker niet een van de eerste stappen. Het werk aan Revolution begon immers al toen Call of Duty: Black Ops II pas net in de winkels lag en er nog nauwelijks inhoudelijk feedback voorhanden was. Een korte pauze dus, voor online director Dan Bunting en zijn team.

Brainstormen

"Daags na de release van Black Ops II zijn we met het team de rookruimte achter in het gebouw ingedoken, waar we een uur hebben gebrainstormd over nieuwe ideëen voor maps. Daar kwam een hele lijst aan ideëen uit." Dat klinkt eenvoudiger dan het eigenlijk is, beaamt Bunting. "Joh, je hebt geen idee! We maken er vaak grapjes over, maar het wordt steeds moeilijker met originele ideëen te komen. Bijna alles is al eens gedaan. Zo'n brainstormsessie begint altijd met het gevoel dat je niets nieuws meer kunt verzinnen, maar als je er even de tijd voor neemt, komen er toch allerlei onverwachte ideëen over tafel. Ik had niet verwacht dat we ooit een skatepark zouden gebruiken voor een map."

Dan Bunting

De map 'Grind' waar Bunting op doelt is een schoolvoorbeeld van een map die bedacht is omdat het een van de ontwikkelaars wel cool leek een digitale shoot-out te kunnen houden in een skatepark. "Dat is trouwens de meest uitgesproken zin bij zo'n brainstormsessie", vertelt Bunting. "Vrijwel elk idee begint met een ontwikkelaar die zegt 'zou het niet cool zijn om....'" Het bijna letterlijk om de hoek liggende, beroemde skatepark van Venice Beach was voor het skatepark-idee natuurlijk een ideale inspiratiebron.

Na de eerste vergadering kiest het team vrij zelfstandig met welke ideëen het aan de slag gaat. Bunting laat 'zijn mannen' daar redelijk vrij in, want de passie van de ontwikkelaars is een belangrijk instrument bij het ontwikkelen van een goede map. Daarbij maakt het niet uit of ze op dat moment kiezen voor de beste ideëen of niet. Bunting: "een idee dat aanvankelijk niet als een van de beste ideëen werd gezien kan nog steeds leiden tot een uitstekende map, en het omgekeerde is ook waar. Niet elk goed idee levert een goed speelveld op voor het spel."

One-sheet

Bij de eerstvolgende vergadering komen de ontwikkelaars met een 'one-sheet'. "Een one-sheet moet in een oogopslag een beeld van de map geven. Er staan bijvoorbeeld foto's van locaties en artwork op die als richtlijn gelden voor het uiterlijk, en er zit een top-down overzichtsmap bij waarop al enkele strategische locaties zijn ingevuld", aldus Bunting.

Met die strategische locaties bedoelt de online director bijvoorbeeld de punten waar later, in het spel, de te veroveren vlaggen of op te blazen missiedoelen zijn te vinden. Maar belangrijker dan dat is wat Bunting omschrijft als 'player destinations'. "Elke map heeft bepaalde plaatsen waar gamers graag willen zijn, los van de spelmodus die op dat moment wordt gespeeld. Dat gaat dan bijvoorbeeld om een plaats waar spelers zich extra veilig of machtig voelen, een plaats waar om gestreden wordt om er controle over te houden. Die basis moet in eerste instantie goed zijn."

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops