Door , , reacties: 195, views: 79.754 •

Interactie met de community

"Of de Call of Duty-community het moeilijkst tevreden te stellen is van alle game-communities? Ik denk om te beginnen niet dat er één Call of Duty-community is. Een community is een groep mensen die interesses of bepaalde eigenschappen delen. Met miljoenen spelers denk ik dat er rond Call of Duty meerdere communities zijn, zoals de YouTube-community, de hardcore-community en de Major League Gaming-community", omschrijft Treyarchs game design director David Vonderhaar zijn doelgroep.

David Vonderhaar

Overmatig kritisch vindt Vonderhaar de community niet. Ook zorgt het vergrootglas waaronder elke beweging van Treyarch ligt niet voor extra druk. "Geen druk, nee. Ik zie het wel als een extra uitdaging. Vergeet niet dat we nu in een heel andere situatie zitten dan bijvoorbeeld vier jaar geleden. Je legde toen je game in de winkels, iemand kocht ze, en daar hield het mee op. Je wist niet wat je publiek vond of dacht, en kon daar ook niet op reageren. Nu kan dat wel."

"Die input is iets van de laatste jaren, en daar kun je als team wel of niet wat mee doen. Hoewel we met de meeste feedback niet direct iets doen, wordt alles wel besproken binnen het team, om te kijken wat we ervan vinden. Dat soort gesprekken kan gevolgen hebben voor een map pack", legt Vonderhaar uit.

Input van gamers

Dat traject doorliep Treyarch ook bij het ontwikkelproces van Black Ops II's eerste digitale uitbreiding, die deze week verschijnt in de vorm van het map-pack Revolution. Veelvuldig geuite opmerkingen over de maps in Black Ops II werden door het ontwikkelteam op waarde geschat. "Spelers zeiden 'waarom is er in 2025 geen sneeuw?', en dat vonden we een goed punt, dus in Revolution vind je een sneeuwlevel. Ook vonden de gamers dat er teveel 'standing cover' was. In de maps van Revolution is dekking vaak lager, en er is minder dekking mogelijk", geeft Vonderhaar als voorbeeld van hoe het ontwikkelteam is ingesprongen op feedback van gamers.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus