Door , , reacties: 132, views: 166.547 •

Tactisch steekspel

Je kunt wel nagaan dat 'even snel een potje doen' er eigenlijk niet bij is. De keuze voor een tank en de bijbehorende extra's bepaalt alles. Zo troffen wij in een van onze eerste potjes een tegenstander die een tank had uitgekozen met zware bepantsering aan de voorkant. Slim, want de map was een stadje met veel nauwe straatjes, waar de kans dat je in je flank wordt aangevallen minimaal was. Dat wisten wij uiteraard niet, maar los daarvan kenden we het type tank ook niet waar we tegen vochten. Na vier voltreffers op zijn voorkant had hij nog steeds geen schade opgelopen en legde hij op zijn beurt aan voor het fatale schot dat een einde maakte aan ons potje.

Opletten

Dat levert een grappige tegenstelling op. World of Tanks houdt er een laag tempo op na, maar toch moet je continu opletten. Het open houden van eventuele vluchtroutes is ook zoiets. En wanneer open je het vuur? Je kunt een vijand beschieten zodra je hem ziet, maar dan geef je ook je eigen positie weg. Wellicht even wachten tot hij op een locatie is waar hij niet zo gemakkelijk weg kan rijden? Je leert gaandeweg om met dat soort vragen om te gaan. Ervaring is een waardevol ding in World of Tanks.

World of Tanks

Minstens zo waardevol is een goede samenwerking. Ook dit is iets dat wij tijdens een middagje spelen onmogelijk mee kunnen krijgen. Spelend met een groep onbekenden zul je nooit een goed gecoördineerde aanval kunnen uitvoeren. Dat is jammer voor ons, maar voor het spel in het algemeen een groot voordeel. In World of Tanks zijn spelers die goed samenspelen absoluut in het voordeel. Elkaar dekken en hinderlagen aanleggen voor je vijanden zijn aan de orde van de dag op het digitale slagveld.

Vijftien tegen vijftien

Daarmee is de andere diepgaande kant van World of Tanks genoemd. Na de uitgebreide en best ingewikkelde voorbereiding van je tank volgt het tactische steekspel op de speelvelden. De gevechten vinden plaats in potjes van vijftien tegen vijftien spelers, op maps van een vierkante kilometer. Die kleinschaligheid zorgt ervoor dat de potjes vrijwel altijd tussen de vijf en zeven minuten in beslag nemen. Heel af en toe neemt een gevecht de volle toegestane vijftien minuten in beslag, maar zelfs dat is voor een gemiddeld online spel niet overdreven lang. Zo houdt World of Tanks het tempo er lekker in.

Laten we echter nogmaals benadrukken dat die snelheid er niet voor zorgt dat de diepgang wegvalt. World of Tanks is en blijft een tactisch spelletje, waarbij het slim omgaan met de mogelijkheden net zo belangrijk is als het bezitten van een sterke tank. Hoe je speelt en welke tank je nodig hebt, hangt ook af van de spelmodi. World of Tanks kent er drie. In de meest gestandaardiseerde variant hebben beide partijen een basis en moeten ze de basis van de tegenstander zien in te nemen. Optie twee is een spel waarin een partij verdedigt en de andere aanvalt, en de derde spelvariant is een soort 'king of the hill' waarbij beide teams hetzelfde gebied moeten innemen. Leuk en aardig, maar aangezien tanks niet respawnen eindigen de potjes meestal als alle tanks van een team zijn uitgeschakeld, en dan doet het missiedoel er niet meer toe.

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Games Apple Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True