Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 64.991 •

Zomerse taferelen

Aan de gameplay is dus eigenlijk niet zo heel veel veranderd. Dat bleek vooral toen we Pripyat River speelden, één van de twee maps waar we uit konden kiezen. Je betreedt het slagveld namelijk tijdens de zomer. De campagne van Company of Heroes 2 duurt een paar jaar, zodat alle seizoenen voorbijkomen. Dat komt ook terug in de maps van het multiplayer-gedeelte. Tijdens de slag rond de rivier - die onder andere langs Tsjernobyl stroomt - is het stralend weer en heeft niemand last van de kou. Dan merk je dus niets van Cold Tech en de verwoestende werking van de Russische kou. Gelukkig werkt True Sight wel tijdens de zomermaanden.

's Winters beter

Company of Heroes 2 komt echter pas echt tot zijn recht in de winter, zo bleek toen we de Rzhev Frontline kregen voorgeschoteld. Daarbij werd pas echt goed duidelijk wat de invloed is van Cold Tech. Vooral het warm houden van je eenheden is essentieel. Warmte is eigenlijk een soort extra resource die een zeer tactische rol speelt. Dat je een kampvuur kunt doven door het onder vuur te nemen lijkt een grappig detail, maar het blijkt tijdens het spelen opeens een waardevolle tactische optie. Je kunt de troepen van je tegenstander uitschakelen door ze warmte te onthouden. Dat kun je doen door specifiek op de kampvuren te mikken, maar ook door op Engineers en Pioneers te jagen.

Verder speelt vooral ijs een interessante rol. Aan de Rzhev Frontline worden beide strijdende partijen uit elkaar gehouden door een langgerekte waterpartij die stijf bevroren is. Het is een meer waar troepen aan beide kanten omheen kunnen. De doorgang aan de zijkanten is echter smal en makkelijk te verdedigen. In het midden is er meer ruimte, over het bevroren water, maar dat brengt uiteraard gevaren met zich mee. Er zijn complicerende factoren. Zo is duidelijk merkbaar dat je troepen moeite hebben met diepe sneeuw, zodat het lastig is om een omtrekkende beweging te maken. Het duurt beduidend langer, zodat het risico op onderkoeling alleen maar groter is. Verder zijn er nog de sneeuwstormen die zo ongeveer elke tien minuten voorbij komen razen. Maar ook zonder sneeuwstorm is het zicht minder dan 's zomers.

Trailer waarin de setting van Company of Heroes 2 geschetst wordt.

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Populair: Tablets Nokia Samsung Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013