Company of Heroes 2, Windows Review

zandman47 26 september 2013, laatste update op 29 september 2013, 730 views

Company of Heroes 2, Windows

Pluspunten

• realistische field of view
  • dynamische omgeving (winter)
  • uitmuntende AI
  • nieuwe "content/features" niet enkel bij DLC, ook updates brengen leuke nieuwtjes
  • stijle leercurve (minder squeelers)

Minpunten

• Kleine historische foutjes
  • stijle leercurve (enige kennis van vorige titels geeft mensen een aanzienlijke voorsprong)

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 4
Geluid Score: 5
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Na meer dan 6 jaar Company of Heroes (en de uitbreidingen) te spelen, waren de verwachtingen hoog. Deze verwachtingen zijn ingelost door de makers, Company of heroes 2 is een waardige opvolger, die verderbouwd op het recept van zijn voorgangers en daar een paar interessante toevoegingen aan doet. allereerst begin ik met het goede nieuws.

Zicht op het slagveld:

Het nieuw field of view systeem geeft niet langer een perfect zicht van 360° met een vaste afstand om je units heen.
Er wordt eindelijk rekening gehouden met obstakels (die groter zijn dan je soldaten).
Hierdoor wordt je gedwongen om je omgeving weldegelijk in acht te nemen. anderzijds is het mogelijk om beter hinderlagen op te stellen (in de schaduwen wordt het dus veel gevaarlijker).

Dynamisch slagveld:

In CoH2 moet je niet enkel uitkijken voor je tegenspelers of de AI, ook de wereld zelf heeft een effect op het spel. Dit geld echter enkel wel enkel voor de veldslagen die je in de winter uitvecht.
Toch is dit een welkome toevoeging, die de beleving net iets pittiger maakt. Als je niet oplet vriezen je soldaten dood, of kunnen je voertuigen door het ijs van een bevroren rivier.

voortreffelijke AI:

Net zoals in de vorige games uit de reeks is de AI in Company of Heroes 2 niet van de poes. het is duidelijk dat men hier het nodige werk in gestoken heeft. Dit was in de vorige titels ook al het geval en ook een van de sterkste punten van de reeks. (dit komt de replay waarde alleen maar ten goede)

Ook zonder DLC krijg je nieuwe dingen:

Relic brengt hekomende jaar de nog veel DLC uit met o.a. nieuwe generals, scenario's etc... in tegenstelling tot veel andere games waar de maker nieuwe content enkel beschikbaar maakt bij de aankoop van DLC geeft relic een deel nieuwe content cadeau bij balance updates het gaat hier dan over multiplayer maps, generals (niet dezelfde als DLC (nogalwiedes)) dit is een aangename afwisseling in een tijd waar uitgevers hun klanten geld aftroggelen met het hele DLC verhaal. op deze manier is het onderscheid tussen de mensen de DLC kopen en die het niet doen kleiner.

Vrijheid:

CoH2 bied een waaier aan tactische mogelijkheid die onderstreept worden door de general die je kiest. Je bent niet gedwongen om te streven naar die 'ene ultieme unit' die je factie ter beschikking heeft (zoals een veel andere rts games het geval is je kan er voor kiezen om de hogere items uit je techtree links te laten liggen en de klus te klaren met voetvolk en wapen teams zoals anti-tankgeschut, mortieren en zware machinegeweren (dit vergt wel meer tactisch inzicht, maar het loont wel).

De vrijheid die je in je aanpak hebt geeft een zeer uiteenlopende spelduren. het kan gedaan zijn binnen een kwartier, maar een match kan ook meer dan anderhalf uur duren. (waar voor je geld)

Na de lofzang volgen toch een paar kleine puntjes die iets negatiever aanvoelen.

kleine historische foutjes:

De algemene omkadering is juist hier heeft relic zeer goed werk verricht, in veldslagen/scenario's uit 1941/1942 zijn de uitrusting en beschikbare wapens periode correct bv. geen panzer IV met lange loop in 1941.
Waar ik me wel een beetje aan stoor is de aanpassingen die aan het bereik en de schade van sommige units gemaakt hebben een voorbeeld hiervan is het bereik en van de panzer VI (tiger) deze moet in CoH2 praktisch tegen zijn doel aanstaan om binnen bereik te komen, dat wringt wel een beetje als je weet dat dit er verslagen van het oostfront zijn dat dit type vijandige doelen op 4km afstand heeft weten uit te schakelen. (Als vakidioot stoor je je afentoe aan zulke dingen)
Dit mag echter niet te zwaar doorwegen, om het spel een beetje te balanceren moeten er soms vreemde bochten gemaakt worden en daarbij een spel zal nooit 100% accuraat zijn ik ben al blijk dat ze er al zoveel werk van gemaakt hebben, de kennis over de periode (lees strategieën) geeft toch al een redelijke bonus ingame.

Een stijle leercurve:
Zelf heb ik hier niet zoveel last van gehad, maar vrienden die geen ervaring hadden met de vorige delen uit de reeks geven aan dat het toch een beetje inspanning vraagt om vlot met CoH2 om te gaan. de aanwezige tutorial en filmpjes (zie eerder vermelde youtube links) bieden gedeeltelijk soelaas. (de stijle leercurve is echter ook positief (het aantal squeelers verminderd hierdoor drastisch)

Heb jij ook een Company of Heroes 2, Windows?

Apart dat er nog geen reacties zijn. Ik denk dat ik deze game maar weer ga kopen naar verslaafd te zijn geweest aan het eerste deel. Vreemde is dat ik een keer een "bèta" heb gespeeld en daar was ik niet kapot van. COH2 lijkt uiteindelijk dus toch sterk op COH1 als ik het goed begrijp? :)
dag JP,

Je zou kunnen stellen dat CoH 2 een echte verfijning is van de eerste versie. Dus je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat het heel sterk op de eerste versie lijkt. De toevoegingen (zoals bv. truesight) bieden een meerwaarde.

Wat in CoH1 zeer storend was, was de afhankelijkheid van specifieke sectoren (lees brandstof en munitie). dit is sterk verminderd aangezien nu elke sector op de kaart deze grondstoffen beschikbaar maakt (wel in mindere mate, maar je zit zelden of nooit zonder).

Wat ik wel mis is dat je minder bruggen kan opblazen om zo het slagveld naar je hand te zetten. zoals je dat kon doen (in "Lyon", "Seine riverdocks" en "the schelde").

Ik ben een groot liefhebber van het genre, CoH 2 heeft me tot nu toe al een slordige 114 uur spelplezier bezorgd. persoonlijk vindt ik dat CoH2 meer inzicht vergt als CoH1 waardoor mijn voorkeur naar 2 gaat.

Als je CoH2 toch in huis haalt mag je me altijd contacteren via steam.