Door , , reacties: 40, views: 75.209 •

Liever een Pro

Eigenlijk is multiplayer het spannendste onderdeel van ZombiU, voor de survivor althans. Voor de zombiekoning is het niet zozeer spannend als wel leuk om het de survivor lastig te maken door zombies op vervelende plekken te laten verschijnen. Vooral omdat de survivor naast je zit en je hem of haar kunt horen kreunen. Voor de survivor is het echter lastig dat de Wii Remote niet zo geschikt is voor de besturing van een eerstepersoons-character. Met de Pro Controller gaat dat waarschijnlijk een stuk makkelijker, al hebben we dat niet kunnen testen. De Classic Controller die voor de Wii beschikbaar is, werkt niet op de Wii U.

De multiplayer-trailer van ZombiU

Wat de campagne betreft zijn we minder positief. Dat ligt niet aan de Wii U, op misschien het afwisselend kijken naar het scherm van de GamePad en de tv na. Het idee achter de survivors, dat je steeds als een nieuwe overlevende op stap gaat en op zoek kunt naar je oude zelf, is prima; het maakt dat je enige druk voelt om je personage in leven te houden. De game is echter niet zo spannend. Niet dat het makkelijk is, juist niet; individuele zombies zijn al sterk en tegen een groep wordt het helemaal lastig. Het zit hem meer in de middelen die je hebt. Vooral het vechten met de bat is traag en daardoor frustrerend. Het maakt dat na elke nederlaag de gedachte achterblijft dat 'ik het makkelijk had gered als de besturing niet opzettelijk zo traag was gemaakt'. Je personage(s) maken verder eigenlijk ook geen ontwikkeling door, wat het er ook al niet spannender op maakt.

Waar is de inspiratie?

Ook het uiterlijk van de game is niet om over naar huis te schrijven. Het is inspiratieloos en afgezaagd, met saaie omgevingen in saaie kleuren. De game speelt zich af in het hedendaagse Londen, maar dat is nauwelijks een verzachtende omstandigheid. Londen is een grauwe stad, maar dat wil niet zeggen dat je daar ook een grauwe game van moet maken. Left 4 Dead en Dead Rising zijn ook zombiegames die spelen in het heden, en zijn allerminst kleurloos. Daarbij komt dat de game niet echt gedetailleerd is. Het ziet er allemaal uit alsof we nog in 2008 leven, en niet op de valreep van 2013 staan en spelen op een spiksplinternieuwe console. Wie de Wii U-versie van Ubisofts eigen Assassin's Creed III bekijkt, zal zien dat de Wii U wel degelijk mooie beelden op het scherm kan toveren. Het ligt dus aan de makers van de game, die duidelijk gebrek aan fantasie hadden of geen tijd hebben gekregen om er iets moois van te maken.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Nintendo Wii U
ZombiU, Nintendo Wii U

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen