Door , , reacties: 40, views: 75.219 •

Gebruik de scanner

De grote vraag bij ZombiU is natuurlijk wat de GamePad toevoegt aan de gameplay. In deze game doet de controller-met-scherm vooral dienst als scanner. Als je de linkerbumper ingedrukt houdt en de achterkant van de GamePad op de tv richt, lijkt het alsof je een scanner vasthoudt. Je kunt vervolgens de 'camera' van de scanner naar links en rechts bewegen om zo in het spel om je heen te kijken. Je ziet door de scanner punten in het spel die interessant zijn, ook door muren heen. Je ziet dus bijvoorbeeld het doel dat je moet bereiken en de kasten waar je de stroom voor de beveiligingscamera's weer kunt inschakelen, maar ook alle voorwerpen die je kunt oppakken. Je ziet niet wat, maar wel dat er iets te halen valt. Nadat je de voorwerpen met de scanner gevonden hebt, zie je ze ook op de minimap, evenals een markering in de spelwereld zodra de scanner weer is opgeborgen. Ook die markeringen zie je door muren heen. Verder is je inventaris te bekijken op het scherm van de GamePad en kun je voorwerpen van rugzak naar voorraadkist slepen. Later in de game gebruik je de GamePad als vizier voor een sluipschuttergeweer en voor minigames, zoals het kraken van sloten.

Je bezoekt Buckingham Palace

Het scannen van de omgeving is een leuke functie, die iets origineels toevoegt aan de game. Voor de inventaris geldt dat minder, vooral omdat het aanraakscherm van de GamePad ook het middel is om van wapen te wisselen. Dat is lastig, want in het heetst van de strijd is het vervelend om van het tv-scherm naar het scherm van de GamePad heen en weer te moeten kijken. Het kan makkelijk gebeuren dat je net te laat bent met het tevoorschijn halen van je bat als je door je kogels heen bent. Dus de scanner en de plattegrond doen het prima op de GamePad, maar voor de inventaris geldt dat slechts gedeeltelijk.

Multiplayer

Gelukkig heeft de game ook multiplayer en daarin heeft Ubisoft een heel andere functie voor de GamePad verzonnen. Multiplayer is in ZombiU een offlineaangelegenheid voor twee spelers. Een van de spelers heeft daarbij de GamePad in handen, de andere een ouderwetse Wii Remote met nunchuck of de nieuwe Wii U Pro Controller. De speler met Wii Remote of Pro Controller is daarbij de survivor die twee vuurwapens en wat granaten heeft. De speler met de GamePad is de King of Zombies en heeft controle over de schuifelende meute. De survivor heeft de tv als scherm, de zombiekoning moet het doen met het scherm van de GamePad. Daarop zie je het speelveld van boven en met het aanraakscherm kun je daar zombies op plaatsen, zombies die de survivor in de driedimensionale wereld tegenkomt en moet afknallen. Er zijn twee spelvormen, maar de verdeling tussen een zombiekoning met bovenaanzicht en survivor die in 3d rondloopt, is steeds dezelfde.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Nintendo Wii U
ZombiU, Nintendo Wii U

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Consoles Politiek en recht