Door , , reacties: 258, views: 203.029 •

Het vorig jaar verschenen Call of Duty: Modern Warfare 3 maakte vooral duidelijk dat de rek uit de Call of Duty-formule begon te raken. De engine was verouderd en de vernieuwingen die Infinity Ward in de multiplayer modus had gestopt werkten achteraf niet zo vernieuwend als velen hadden gedacht en gehoopt. Hoewel de community de game maandenlang massaal speelde was de algemene opinie toch dat het vooral weer veel van hetzelfde was, met daarbij ook weer de nodige bugs en exploits zoals die al jaren opduiken in de multiplayer-modus van Call of Duty.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: pc, PlayStation 3, Wii-U-versie verschijnt later

Het is een nogal paradoxale situatie. Aan de ene kant er is de kritiek van gamers die al jarenlang Call of Duty spelen en volhouden 'helemaal klaar te zijn' met de shooterserie van Activision, maar aan de andere kant is er het verkoopsucces; elke nieuwe Call of Duty doet het weer beter dan de vorige. Is het aannemelijk te geloven dat er echt een moment komt dat die grote schare fans besluit zijn geliefde serie maar eens links te laten liggen, of zal het zo'n vaart niet lopen? Is de volgende in de rij, Call of Duty: Black Ops II, dan al het eerste slachtoffer? En zou dat dan terecht zijn?

Het meest voor de hand liggende antwoord op die laatste vraag is 'ja'. Ja, want zoals bekend is het spel gemaakt met een doorontwikkelde versie van dezelfde engine waar ook de vorige games mee zijn gemaakt. Daarnaast is de multiplayer-modus voor een aanzienlijk deel nog steeds hetzelfde gebleven. Dat zijn de dingen die ervaren Call of Duty-spelers het eerst zullen zien en waar het spel best op kan worden afgerekend.

Oude engine

Wat moet je immers nog zeggen over de graphics? Vorig jaar vonden we ze al niet meer van deze tijd, en dit jaar is dat beeld niet bepaald beter geworden. Sommige onderdelen van het spel zien er ondanks alles alsnog goed uit. De character models steken bijvoorbeeld prima in elkaar en de tussenfilmpjes zien er ook goed uit. Daarnaast blijft de Call of Duty-engine uitblinken in soepelheid; je zult nauwelijks haperingen zien in de gameplay. Het gebrek aan detail in sommige omgevingen en de totale afwezigheid van elementen die kunnen worden kapotgeschoten verraden de ouderdom van de engine echter al snel.

Laat de hooivorken en de fakkels echter toch nog eventjes in de schuur liggen. Hoewel bovengenoemde minpunten er zijn, biedt Black Ops II wel degelijk nieuws. Natuurlijk zitten de meeste uren spelplezier ook dit jaar weer in de multiplayer-modus, maar meer dan ooit scoort deze Call of Duty op de overige spelonderdelen. We hebben er even op moeten wachten, maar Black Ops II breekt met de oude Call of Duty-traditie van een volledig lineair verhaal. Daarnaast hebben de mannen en vrouwen van Treyarch ook de Zombies-spelmodus onder handen genomen en flink uitgebreid. Black Ops II maakt het zelfs voor de meest verstokte multiplayerfan de moeite waard om eens verder te kijken dan de spelmodi die je al jaren voorbij ziet komen.

Populair: Apple iPhone 6 iPhone Apple Watch Apple iPhone 6 Plus Smartphones Microsoft Games Apple Activision Smartwatches