Door , , reacties: 258, views: 202.841 •

Multiplayer: Pick 10

De tweede grote wijziging in de multiplayer-modus is eigenlijk belangrijker dan de toch al uitgebreid beschreven eerste wijziging. In Black Ops II zit je namelijk niet meer vast aan aan de standaardopbouw van je wapenuitrusting. Alle onderdelen zijn er nog wel, maar de regels zijn veranderd. Spelers kunnen nu tien onderdelen selecteren, maar mogen daarbij grotendeels zelf weten hoe ze hun keuzes verdelen onder de categorieën. Dit nieuwe systeem noemt Treyarch 'Pick 10'.

Pakketje samenstellen

Dat zou bijvoorbeeld kunnen leiden tot het volgende pakket: een primair wapen met twee attachments, een secundair wapen met een attachment, een perk in elk van de drie categoriën, een granaat en een non-lethal granaat zoals een flashbang. Dan heb je een standaardpakketje samengesteld met je tien keuzes. Door je flashbang op te offeren zou je een attachment op je tweede wapen kunnen zetten, maar het kan veel gekker, via de speciale 'wildcards'.

Developer Diary met meer uitleg over het Pick 10-systeem.

De wildcards laten je bijvoorbeeld een derde attachment op je primaire wapen zetten of een tweede perk in een bepaalde categorie kiezen. Het nadeel van de wildcard is dat die zelf ook een plekje in je Pick 10 inneemt, dus je houdt inhoudelijk nog negen onderdelen over, maar een derde attachment of een extra perk zou die opoffering waard kunnen zijn. Hoe dan ook: Pick 10 laat je meer dan ooit variëren in de samenstelling van je wapenuitrusting. Voor een standaardpotje Team Deathmatch zal dat misschien niet heel veel uitmaken, maar ervaren spelers zullen voor de meer objective-based spelmodi al snel verschillende geperfectioneerde samenstellingen maken voor aanvallende en defensieve rollen.

Nieuwe attachments

Dieper ingaan op de samenstellingen betekent ook dieper ingaan op de guns. Het moge echter duidelijk zijn dat we nog lang niet alle wapens hebben kunnen uitproberen en dus nog niets zinnigs kunnen zeggen over welke nieuwe wapens ons bevallen en welke totaal niet. Wel kijken we er naar uit om enkele attachments die we in de singleplayer gebruikten vrij te spelen in de multiplayer-modus, en dan denken we bijvoorbeeld aan de Millimeter Scanner. Helaas bereikten we tijdens het reviewen nog niet het niveau dat we die attachment al konden vrijspelen.

Call of Duty Black Ops II

Los van de scorestreaks en Pick 10 zijn er natuurlijk nog wel wat vernieuwingen in de multiplayer, maar die hebben over het algemeen minder invloed. Zo werkt 'prestigen' nu anders. In Black Ops II raak je niet je volledige voortgang kwijt op het moment dat je de Prestige-modus in gaat. Vrijgespeelde bonussen, zoals de pro-varianten van de perks, blijven actief.

Favoriete maps?

Het laatste puntje dat dan nog komt kijken bij de multiplayer-modus is de kwaliteit van de maps. Net als over de wapens kunnen we daar, na een paar dagen spelen, eigenlijk nog te weinig over zeggen. Natuurlijk hebben we al wat favoriete en wat minder favoriete maps, maar ontdekken welke maps echt goed in elkaar zitten en welke niet is een proces waar meer tijd overheen gaat. Vooralsnog geldt de map Express - zie het screenshot hierboven - als een van de meest originele en best uitgebalanceerde maps, al was het maar omdat hij symmetrisch is en er af en toe een trein dwars door het level rijdt.

Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht