Door , , reacties: 258, views: 203.343 •

Multiplayer: geen killstreaks maar scorestreaks

Zowel voor Zombies als voor de singleplayer-campaign kan dus worden gezegd dat er ogenschijnlijk veel meer aandacht aan is besteed dan voorheen. Dat levert in beide gevallen meer originaliteit, meer content en meer herspeelwaarde op, en het maakt Call of Duty: Black Ops II als geheel een sterker product. Maar ondanks dat zullen de meeste gamers toch vooral naar de multiplayer-modus van Black Ops II kijken, want zoals gezegd is dat waar Call of Duty-games in de regel hun lange levensduur aan danken.

Zelfde basis

Zijn er nieuwe dingen te vinden in de multiplayer-modus van Black Ops II? Ja. Zijn er dingen die exact hetzelfde zijn als in de vorige games? Zeker. Die dingen vind je vooral in de gameplay zelf. De manier waarop je je voortbeweegt is hetzelfde. Het mikken voelt hetzelfde, het schieten ook en als je iemand hebt neergeschoten, maakt het spel je dat op dezelfde manier duidelijk zoals dat al jaren gebeurt. Kennelijk zijn het basisonderdelen,  verankerd in het dna van Call of Duty. En waarom zou je ook iets veranderen dat al jaren zo goed werkt?

Call of Duty Black Ops II

Treyarch heeft dan ook niet of nauwelijks gekeken naar de onderdelen die goed werkten. De studio ging aan de slag met dingen die in hun ogen, en in de ogen van de community, wél verbetering konden gebruiken. Dat heeft in de multiplayer geleid tot twee ingrijpende veranderingen. Allereerst behoren killstreaks tot het verleden. Ze hebben plaatsgemaakt voor scorestreaks, en het verschil tussen beide features is exact wat je denkt dat het is. De beloningen die er waren zijn er nog steeds, uiteraard met wat nieuwe toevoegingen. Spelers bereiken ze echter niet meer op basis van kills, maar op basis van punten. Een UAV bereik je bijvoorbeeld bij driehonderd punten, terwijl het inzetten van een VTOL Warship een score streak van meer dan duizend punten vraagt.

Multiplayen is meer dan alleen 'kill/death-ratio'

Door killstreaks te veranderen in scorestreaks hoopt Treyarch dat meer spelers zich gaan houden aan de regels van de spelmodi die online worden gespeeld. Dat gebeurt via bonussen. Een normale kill levert bijvoorbeeld vijftig punten op, maar als je Domination speelt, levert een kill in de buurt van een van de te veroveren plaatsen al twee keer zoveel punten op. Het veroveren van zo'n plaats levert trouwens op zichzelf al meer punten op dan een simpele kill. Het loont dus om de spelmodi te spelen zoals ze zijn bedoeld en je niet alleen op je kill/death-ratio te richten.

Er is echter nog een verschil tussen de scorestreaks en killstreaks en die wijziging heeft zowel positieve als negatieve gevolgen. Je score streak herstart namelijk elke keer als je je drie rewards hebt bereikt en gebruikt. Dat is, in de eerste plaats, fijn. Het betekent dat je score streak zinvol blijft, ook nadat je je derde beloning hebt behaald. De nadelige bijwerking is echter wel dat goede spelers die kiezen voor drie betrekkelijke 'lage' beloningen die beloningen achter elkaar door kunnen vrijspelen en gebruiken. De tegenstander krijgt dan doorlopend scorestreak-rewards over zich heen, en dat kan voor wat onbalans zorgen.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets