Door , , reacties: 258, views: 203.124 •

Gameplay: singleplayer-campagne

De andere manier waarop het verhaal wordt verteld, wijzigt de manier waarop je de singleplayer-modus beleeft, maar dat wil niet zeggen dat de inhoud van de spelmodus op het gebied van de gameplay ingrijpend is gewijzigd. Net als voorgaande jaren is de singleplayer van Call of Duty: Black Ops II een groot spektakel, van begin tot eind. Of je nu al schietend door een cocaïnefabriek in Nicaragua rent of de president van de Verenigde Staten in leven probeert te houden in de kapotgeschoten straten van Los Angeles, alles is even spectaculair.

Meerwaarde van 2025

Nu hadden we onlangs nog kritiek op Medal of Honor: Warfighter. Dat spel deed in onze ogen niets nieuws, en voor een deel geldt dat ook voor Black Ops II. De missies zijn wel net weer anders, maar diverse missies en gameplaysegmenten heb je voor je gevoel misschien al eens gespeeld. Toch is er geen enkel moment waarop dat echt opvalt. Het geheim? Het antwoord is even kort als simpel: 2025. Door een deel van het spel in de toekomst te plaatsen, heeft Treyarch zich veel nieuwe mogelijkheden gegeven op het gebied van gameplay. Nieuwe wapens en technieken in het 2025 van Black Ops II zorgen voor een andere manier van spelen. Dat wordt afgewisseld met missies in het verleden, en die variatie zorgt ervoor dat de singleplayer van Black Ops II geen moment inkakt.

Black Ops II

De grootste verschillen in gameplay tussen het verleden en 2025 zitten natuurlijk vooral in de futuristische snufjes die je in 2025 wel en in het verleden niet hebt. Zo waren wij erg gecharmeerd van de 'Millimeter Scanner', die je in staat stelt om vijanden die zich binnen een straal van 25 meter bevinden door muren heen te zien via je scanner. Ook de 'Target finder', een attachment dat rode vierkantjes om vijanden plaatst, is handig. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de 'cloak' die ons deed denken aan het Nanosuit uit Crysis. Of over de drones die je af en toe onder je hoede krijgt. Kortom: 2025 zorgt voor vernieuwing in de Call of Duty-gameplay, en die was welkom.

Strike Force

Het enige dat je als 'minder' zou kunnen classificeren zijn de Strike Force-missies in de singleplayer. We hebben er in onze E3-preview al even over geschreven: Strike Force is een modus waarbij je niet alleen als soldaat opereert, maar ook het commando voert over diverse eenheden. Tijdens de singleplayer-campagne van Black Ops II kom je een aantal van deze missies tegen en het lijkt erop dat het echt een kwestie van smaak is of je de aanwezigheid van de Strike Force-missies als plus- of minpunt ziet. Ze zijn in elk geval uitdagend, zeker als je je beperkt tot de strategische map en de missies dus benadert als rts-minigame. Voordeel is in elk geval wel dat de meeste Strike Force-missies optioneel zijn, desgewenst kun je dit onderdeel dus bijna helemaal negeren.

Call of Duty: Black Ops 2

Ook nieuw in de singleplayer is de mogelijk om je loadout te veranderen voor missies. Werd je voorheen met een vooraf opgelegd wapenpakketje het veld ingestuurd, nu mag je je wapens zelf aanpassen. Je ziet voor elke missie de door Treyarch aangeraden wapenuitrusting, maar kunt daar naar eigen inzicht aan sleutelen. In de praktijk veranderden we zelden de wapens die we meenamen, maar voegden we wel vaak enkele attachments en perks toe. Die perks speel je trouwens vrij door challenges te volbrengen in de singleplayer-missies. Denk daarbij aan opdrachten als 'schiet in die en die missie alle drones met één schot neer'. Lukt dat, dan kun je perks selecteren die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je sneller herlaadt of minder 'trilt' als je geraakt wordt door schoten van de vijand.

AI schiet met scherp

Aan de basisgameplay zelf is verder weinig veranderd. Nog steeds staat het gedrag van zowel je bondgenoten als je vijanden voor een aanzienlijk deel vooraf vast. Daar heb je weinig last van, want vijanden reageren alsnog wel op wat jij doet en proberen je het leven zuur te maken door je te flankeren of je achter je dekking vandaan te halen met de inzet van granaten. Zeker als je het spel op Hardened of een hoger moeilijkheidsniveau speelt, zorgt de intensiteit van het vijandelijke vuur voor een flinke uitdaging. Natuurlijk wordt het gros van het knalwerk van de speler verwacht, maar je AI-vriendjes schieten ook met scherp. Af en toe doken wij even weg en zagen enkele tellen later hoe onze AI-soldaten de resterende vijanden al hadden neergeschoten.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone