Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 53.125 •

Voorlopige Conclusie

Een middagje gamen in Keulen is leuk voor het idee van wat we binnen nu en een maand zelf kunnen ervaren. Van de singleplayer zagen we eigenlijk net te weinig om helemaal duidelijk te kunnen schetsen wat deze modus nu precies zal inhouden en wat hij gaat doen, en doordat de verschillende maps en vooral gekende spelmodi elkaar in hoog tempo opvolgden in de multiplayer, geldt daarvoor min of meer hetzelfde. Het baart ons wat zorgen dat de versie die we speelden nog zoveel probleempjes had. Natuurlijk kan er gemakkelijk een 'day one patch' overheen, maar een beetje vreemd is het wel. Desondanks zagen we door die bugs heen een zeer vermakelijke game die bovendien in het Fireteam-concept een feature in huis heeft die het spel in potentie boven andere multiplayer-shooters uit zou kunnen laten komen. Of dat echt zo is, zullen we later deze maand zien, want over twee weken kan iedereen zelf aan de slag met Medal of Honor: Warfighter.

Titel Medal of Honor: Warfighter Medal of Honor: Warfighter
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Danger Close
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 25 oktober 2012

Medal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor: WarfighterMedal of Honor: WarfighterMedal of Honor: WarfighterMedal of Honor: WarfighterMedal of Honor: WarfighterMedal of Honor: WarfighterMedal of Honor: WarfighterMedal of Honor: Warfighter


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (66)

Nette (pre)review van tweakers.net!
Ik ben zelf erg beniewd naar het spel en hoe het fireteam gaat werken
Voor wie zich nu ook afvraagt wat die 'Fire Teams' precies inhoud, ze refereren (denk ik) naar deze uitleg, uit een eerdere speelervaring op de E3.
En waarom geen review over de beta? Ik merk niets van die zogenaamds bugs in de beta.
De beta is waarschijnlijk een versie waarin veel afgesloten is, en dat deel is dan waarschijnlijk goed getest voor ie live werd gezet. Dit was de volledige build, op een pc.. en dat ging wat minder soepel, zoals je hebt kunnen lezen.
Ja dat kan natuurlijk waar zijn, maar dan nog kunnen ze refereren naar de beta. Bijvoorbeeld dat ze zelf geen bugs merkte in de beta maar in deze test dan weer wel.
Ik zelf heb alleen maar de 360 beta gespeeld, dus ik heb geen idee eerlijk gezegd...
Er is alleen maar een X360 beta. Andere platformen moeten wachten tot de release.
Er is al een Alpha voor PC geweest enkele maanden terug, echter, gezien het uiteraard een Alpha was, zag het er niet uit, en was het eigenlijk een stress test.
Dat wordt weer smullen met de eye-candy van de frostbite 2 engine. :)
Wel benieuwd hoe Multiplayer gaat uitpakken, mocht het heel vernieuwend zijn tegenover bf3 dan is het misschien wel interessant, anders blijf ik bij bf3.
Nou, ik zag al weer een belachelijke sun flare/glare. Net als in BF3, dus deze gaat bij mij bij deze direct het ronde archief in. Ook al ziet het er fantastich uit, gameplay is het belangrijkst, en als ik weer geconfronteerd wordt met irritant verblindende zon, contrast en schaduwen die pikzwart zijn en modder op mn helm laat het dan maar weer zitten.
Het zijn eeuwen oude tactieken om met de zon in de rug aan te vallen. Ik vind het eerder realistisch. Ik ga dan iig flanken van uit een hoek waar ik de zon niet tegen heb.
Ik maak me meer zorgen om bugs. Gisteren was het ook een ramp om bij EA via PSN in te loggen. Uiteindelijk gelukt maar na paarpotjes een crash.
BF3 is geen robuste game.
Dus gameplay betekent bij jou een beetje sun flare?

In het echt heb je daar toch ook last van, gaan we anders de realiteit ook even het archief in gooien? Ik had ook graag wat minder sun glare gehad als ik moet rijden met een lage zon (maar dan zetten we een zonnebril op). Akkoord dan zou een realistische shooter een zonnebril-functie moeten inbouwen :p.
Punt is, het is een SPEL, daar moet je van genieten zonder constant dood te gaan omdat je vijand ongelukkig in de richting van de zon staat, of in een donker hoekje waar hij gewoon niet te zien is.

Neem 2142, gewoon goed, geen gezeik met zon en donkere schaduwen.

Het is een spelletje.
Yeah!

Weer de zoveelste oninspirerende fps console port op de pc.

Next! :)
amen. deze game ziet er alleen al uit als pure crap niets meer niets minder. Die naam alleen al.. "warfighter"... welke genius heeft dat bedacht heej.
Heb je helemaal gelijk in, het spel valt heel vies tegen.
probleem is dat alleen de grote jongens dit soort games maken, een blizzard maakt geen FPS, ik weiger ook nog om games te kopen zoals BF en COD. De game zelf is prima, alleen de cheaters en support is zo,zo,zo,zo mega slecht. Dedicated servers ho maar (ja je mag ze huren bij partij X voor een X bedrag per maand maar eigen servers maken mag niet meer zoals in cod4) en de cheaters(zeg het 2x) zijn zo mega erg dat je gewoon niet leuk een avondje kan knallen zonder dat er weer iemand een hack heeft.
Verwacht dus ook weinig van deze game wat dat betreft...
Laatste keer dat ik een cheater zag in BF is echt lang geleden. Denk dat het ook een kwestie is van op de juiste/vertrouwde servers zitten.

Ik kan me in ieder geval totaal niet vinden in de situatie die je schetst. Laten we het er op houden dat de waarheid ergens in het midden ligt.
Ik speel op de PS3 en merk totaal niks van cheaters.
Heb je het over PC?
Ik vraag me af of het wel een port is, heb bijvoorbeeld aan BF3 niks gemerkt of het wel of geen port was. Ik snap trouwens ook de populariteit van CoD tov BF niet. Ik heb beide spellen en vind de CoD multiplay niks aan.
Je hebt niet gemerkt dat BF3 voor consoles geschikt gemaakt is?

Kleine maps, vlaggen dicht bij elkaar (64 mensen op een map, maar de map is dan gewoon console size). versimpelde commo rose, bij launch geen fatsoenlijke mini-map etc
Dat is niet meteen een effect van console-toepassing, maar eerder het balanceren van de maps. Tegenwoordig is het minder acceptabel om minutenlang onderweg te zijn naar de actie en daarom zit het dichter bij elkaar. Geef daarvoor niet meteen de consoles de schuld maar de casual gamer.

Console heeft ook geen commorose. En de minimap heb ik mij ook gewoon aan gestoord.

De engine is note bene opgezet met de pc als uitgangspunt en zijn nadien versimpelt voor console. Grafisch was ie erg indrukwekkend te noemen en zeker geen console-port te noemen.
Dat is niet helemaal het geval hoor.

Ten eerste zijn de kaarten idd iets kleiner dan bijvoorbeeld in Battlefield 2. Maar in het DLC Armored Kill zat dan weer de grootste kaart ooit (vond 'm overigens ook niet erg leuk).

Bij het maken van Battlefield 3 zijn ze in het begin uit gegaan van de PC en halverwege overgestapt. De vlaggen liggen relatief dicht bij elkaar maar nog wel op een acceptabele afstand.

De console versie ondersteund ook maar maximaal 24 spelers.

OO:
Deze medal of honor is voor mij gewoon call of duty in een frostbite 2 jasje.
Cod is net als de meeste andere oorlogs infanterie games pure firstperson knallen met smallarms. Waar je skillz meet met gelijke kansen.

BF3 wijkt daar net als Arma 1ste OFP van af door grootschalige warfare met vlieg en voertuigen en armor.
De kern is rock paper scissor gameplay.

Je krijgt dan dit je zit in je MBT als noob en komt in open veld een van de top spelers tegen als sniper. Die kan je dan lekker relaxed afmaken en hij kan dan niet veel meer doen dan de adhd clown uithangen.

In CodMW had je twee nades voor tube M320.
In BF met die extra perk kan je er op los noobtuben.

Vliegen tuig als helies is als een continu killstreak base rape festijn.

Opeens ziet COD er niet zo slecht uit.
Nuketown was zeer populair dat zegt dat men liever continu in de aktie wilt zitten. En skillz wilt meten met elkaar.

Het is dat in BF3 alle wapens zelfs voor hardcore zwaar generfd zijn.

Maar speel liever BF3.

Dus de echte hardcore FPS gamers die spelen pure fps shooters zoals COD of CS.
smallarms.. skillz... rock paper scissor gameplay.


Vriend, ik ben Nederlands, Engelse termen klinken alleen maar achterlijk in een Nederlandse zin (sommige zijn nog acceptabel).


Maar ik zeg ook niet dat CoD slecht is. Ik vind alleen dat Warfighter gewoon het zelfde is als CoD, maar dan op de frostbite 2 code. Niks nieuws dus.
Geen console port? haha. Wat dacht je van niet een Joystick EN een gamepad aan kunnen sluiten zonder problemen? Bij BF2 kon dat nog wel.

In BF3 en BFBC2 kan mijn Joystick niet tegelijkertijd met m'n Belkin Nostromo samen werken. Het is of de Nostromo of de Joystick.

Voor de rest maakt me het niet zo uit of het een console port is. Ik merk er verder in game weinig van.
Dat beteken ook nog niet gelijk dat het een console port is.
Het is port maar wat was de main target platform.
Iig voor de PC versie heefd men er veel werk in gestoken kwa features.
Niet kwa polish en bug splatting.
Console versie zijn door console beperkingen eerder een slap aftreksel van wat PC is.

Ik vermoed meer dan de consoles een pc port zijn, maar weet dat niet zeker.
Jammer van het weinige aanbod om te tonen aan de tweakers.... Het spel komt al snel uit dus iets meer spoilers was misschien goede reclame geweest (verder uiteraard weer een nette video, ow en volgende keer wil ik wel naar Keulen gaan hoor, tis maar 15 minuten rijden van hier :P)

Maar goed, mijn visie:

Het taggen van de vijand door je buddy en dan de omlijning zien door de muur.... het concept van een wallhack maar dan net een beetje anders.... Ik heb het gespeeld in de beta op de XBOX (nee ik ben een pc gamer maar kreeg de kans om bij een vriend de beta te spelen:) ) maar ik kan me er niet in vinden. Dat is juist een afknapper voor mij persoonlijk. Het niet weten en jagen op de tegenstander geeft mij meer voldoening.

Maar ook dit is iets persoonlijks. Waarschijnlijk zullen velen het geweldig vinden zoals in deze video ook naar voren kwam, het zal een nieuw aspect in het MP gaming worden... ik noem het liever "spothacking".

Dat men kiest om het op een pc te laten spelen is duidelijk omschreven en uiteraard ook een wijze keuze van EA... leuk trouwens om te horen dat het in het Duits gespeeld werd. Een van de grootste gamingcompanies geeft een kijkje en alles is op zijn Duits hehe...

Ik zal hem niet gaan aanschaffen wss.... Iemand zei het hierboven al ergens... en persoonlijk sluit ik me erop aan (al snap ik de keuze van EA wel) weer een FPS console port op de pc..... (wat trouwens wel te merken is aan BF3 hoor zoals Jeroenneman al zegt)
Op naar de volgende game en zien wat dat ons brengt (wat in EA's geval dan wss BF4 zal worden :) )

[Reactie gewijzigd door Kwisazch op 11 oktober 2012 16:14]

Wat het fireteam systeem met enemy taggen betreft, ik heb een free2play shooter genaamd Blacklight: Retribution redelijk wat gespeeld waarbij je eens in de zoveel tijd een paar seconden 'wallhack' kan aanzetten. Hoewel je in eerste instantie zou verwachten dat het hunten hierdoor minder wordt word het juist sterker, je weet waar iemand ongeveer zit maar als je de map kent weet je toch wel wat de slimme punten zijn om rond te hangen, maar omdat je dus kan weten waar iemand zit word je aangeleerd om veel mobieler te blijven, campen heeft gewoon geen zin want dan word je gezien en komen er gewoon 3-4 man op je jagen.

Of het hier hetzelfde effect zal hebben valt natuurlijk nog te bezien maar dit is juist een van de features die mij doet overwegen het spel toch wel te halen. Ik moet er wel even goed over nadenken want ik ben dat eeuwige gezeur met DLC die je semi-verplicht moet kopen wel grondig zat en de killstreak rewards zijn voor mij ook een beetje tegennatuurlijk...

offtopic:
Ter illustratie, killstreak rewards werken voor mij als een 'win more' effect, de spelers die erg goed zijn komen normaal gezien al bovenaan de ranglijsten te staan maar door killstreak rewards krijgen ze er ook nog eens bijna gratis kills bij met de juiste rewards...ik zou liever een systeem zien waardoor de wat minder goede spelers een steuntje in de rug krijgen om het speelveld een beetje gelijk te trekken...helaas kan deze visie vaak rekenen op kreten als 'L2P'...

[Reactie gewijzigd door Cronax op 11 oktober 2012 16:57]

Alleen als je fireteam buddy wordt neergeschoten zal de vijand voor enkele seconden rood omlijnd worden, verder niet. Het is dus niet zo dat je met een permanente wallhack rondloopt.
Ik meende uit de review te hebben begrepen dat in de spelmodus die er werd gespeeld door hen (dus niet hotspot) dat als je buddy iemand tagde hij ook zichtbaar werd....

Als het alleen is als je buddy is neergeschoten is het uiteraard anders..... ...
Ik had dit gepost, maar mijn reactie is verdwenen... :S

Hij lijkt me erg gaaf, maar weet nog niet of ik hem day one ga kopen. Ben nog steeds druk met Battlefield 3. Wat interessant is, is de Beta uitnodiging voor Battlefield 4. Maar om daar nu 60 euro voor te dokken, weet ik niet. Daarnaast nog twee expansions voor Battlefield 3 op komst, weet ik niet hoeveel Warfighter binnen gaat halen. Hoe goed de game ook is, ze zijn toch zichzelf aan het beconcurreren. De focus ligt niet gelijk, maar het zijn toch veelal dezelfde gamers die beide games spelen. Desalniettemin komt deze er zeker, maar vermoedelijk pas als ik op BF3 ben uitgekeken...

Edit: Ik zie het al, voor het hands-on filmpje is een aparte nieuwspost gemaakt... Nu heb ik dus dubbelpost :S

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 11 oktober 2012 16:17]

Inderdaad, ik moet zelfs nog beginnen aan Battlefield 3, dus ik laat MOH: Warfighter daarom waarschijnlijk liggen. Als ik op BF3 ben uitgekeken is er vast alweer een BF4.

Ik vermoed ook dat de Medal Honor games door EA worden gebruikt als een soort intermezzo voor de Battlefield games, om zo toch wat extra geld te verdienen in het jaar dat er geen BF game uitkomt. Net zo als de Call of Duty serie afwisselt tussen twee ontwikkelaars en zodoende elk jaar weer een 'fantastisch nieuwe' game uitbrengt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.