Medal of Honor: Warfighter

Verhaal achter krantenkoppen

In 2010 bracht Electronic Arts de shooterserie Medal of Honor terug. Voor het eerst speelde de serie zich niet af in de Tweede Wereldoorlog. In plaats daarvan kozen EA en ontwikkelstudio Danger Close voor een moderne setting. De speler werd in de rol van Tier 1 Operator geplaatst en beleefde vanuit dat perspectief missies die zich afspeelden in Afghanistan. Het spel werd goed ontvangen, zonder direct opzien te baren.

Videoreportage vanaf de EA Showcase in Londen over Medal of Honor: Warfighter.

Toch zagen EA en Danger Close kennelijk genoeg redenen om verder te bouwen op de met dat spel gelegde basis. In Medal of Honor: Warfighter worden de Tier 1 Operators opnieuw centraal gezet. Ditmaal draait het singleplayer-avontuur niet om een bepaalde locatie, maar om meerdere plekken op aarde. Medal of Honor: Warfighter wil spelers de verhalen laten beleven die je normaal gesproken alleen terugziet in de headlines van krantenkoppen, als de special operations-soldaten het toneel allang hebben verlaten.

Krantenkoppen

Die krantenkoppen vormen eigenlijk de rode draad in Medal of Honor: Warfighter. Danger Close wil gamers er bewust van maken dat achter elk van die krantenkoppen een verhaal en een avontuur schuilt. Denk aan dingen als 'Gijzelaars gered op Filippijnen' of 'Leger onderschept wapenzending rebellen Somalië', en meer van dat soort dingen. Elke missie in Medal of Honor: Warfighter is op die manier gebaseerd op iets dat ook echt is gebeurd. De missies vertellen het verhaal van hoe het zou kunnen zijn gegaan.

Als speler ben je dus zelf aanwezig en máák je het wereldnieuws. Je maakt deel uit van de Tier 1-groep die de aanval opent op het 'piratenkamp' van Al-Shabaab in Somalië. Je redt gijzelaars uit de handen van de terroristische groepering Abu Sayyaf op de Filippijnen. Afgaande op een in de trailer getoonde kaart speel je soortgelijke missies ook in onder meer Bosnië, Yemen en Pakistan.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite