Door , , 60 reacties, 67.147 views •

Terwijl een nog prille lente zich langzaamaan manifesteerde in Nederland, liet Ubisoft de wereld voor het eerst kennismaken met Assassin's Creed III. Ezio en Altaïr hadden in het najaar voor nog maar eens een succesvolle aflevering in de moordenaarsserie gezorgd, maar hun taak was nu volbracht. Ubisoft verplaatste het speelgebied van de franchise naar Noord-Amerika en er werd een nieuwe held naar voren geschoven. Connor, een personage met Brits-Indiase wortels, was de nieuwe voorman in de strijd die de Assassin's altijd en overal voeren tegen de Templars.

Gespeeld op: PlayStation 3
Verschijnt ook voor: Xbox 360, pc, Wii U

Die eerste kennismaking was indrukwekkend. Ubisoft stortte een bak vol nieuwe features en verbeteringen over de aanwezige mediavertegenwoordigers uit. Het was zo veel dat het overzicht nauwelijks te bewaren was, en dan nog bleven er veel vragen onbeantwoord. Terwijl de temperatuur buiten steeg werd het vrij stil rondom Assassin's Creed. Natuurlijk, Ubisoft greep de E3 en de Gamescom aan om nog wat flarden van het spel te laten zien, maar eigenlijk draaiden de presentaties daar voor een groot deel rond de aankondiging en het tonen van de zeeslagen die de speler in Assassin's Creed III kan uitvechten. Wellicht leuk, maar niet de informatie waar fans van de serie op zitten te wachten.

Veel interessanter: hoe werkt dat nu eigenlijk met die bomen? Assassin's Creed III speelt zich voor een aanzienlijk deel buiten de steden af en daar nemen bomen eigenlijk de rol over die daken in de steden hebben. Ook belangrijk is de vraag hoe Connors mogelijkheden zich verhouden tot die van Ezio en Altaïr. We weten al dat Connor kan vechten met een wapen in elke hand, maar houdt het daarmee op? Hoe zit het met free-running?

Naar Boston

Op het antwoord op die vragen te krijgen, hebben we lang moeten wachten. Een half jaar, om niet al te precies te zijn. Zo lang duurde het voordat Ubisoft een reeks consoles klaarzette in hartje Amsterdam, met de boodschap 'ga lekker zitten en ga maar doen waar je zin in hebt'. Natuurlijk, de 'sequence' die we konden spelen bevatte een hoofdopdracht, maar hij schotelde ons tegelijk een open wereld voor die zich uitstrekte van de thuisbasis van de speler tot Boston, dwars door de Frontier heen.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung