Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 12.641 •

Naast het stoppen met doorzoeken van Gmail-accounts van studenten, stopt Google nu ook met het doorzoeken van e-mails van bedrijven en overheden. Google verwijdert de mogelijkheid voor administrators om advertenties in- en uit te schakelen, uit Google-apps voor bedrijven.

googleHet stoppen van het scannen van e-mails van bedrijven die met Google Apps for Business werken, volgt op de beslissing van woensdag om dat te doen met e-mails van studenten, meldt Techcrunch. Waarom Google stopt met het scannen van e-mails, is niet bekend. Mogelijk heeft het te maken met een rechtszaak die momenteel loopt tegen het bedrijf. Google is aangeklaagd omdat het Amerikaanse privacy en educatief gerelateerde wetten zou overtreden.

De Apps for Business worden gebruikt door meer dan vijf miljoen bedrijven. Door de update die woensdag naar buiten kwam, zullen de apps van de Apps for Education in geen geval nog reclame bevatten. Eind april ging het gerucht dat het zou overwegen verschillende encryptiemogelijkheden, zoals pgp, toe te voegen aan Gmail. Het bedrijf zou een onderzoek hebben lopen naar hoe pgp-ondersteuning toegevoegd kan worden aan de mailservice; de implementatie van pgp zou vermoedelijk sowieso al verhinderen dat Google de mails zou kunnen scannen op keywords om daar advertenties aan toe te voegen.

Reacties (40)

...de implementatie van pgp zou vermoedelijk sowieso al verhinderen dat Google de mails zou kunnen scannen op keywords om daar advertenties aan toe te voegen.
Advertenties worden niet toegevoegd aan de email, maar ernaast getoond. :)
Maar als de inhoud encrypted is hoe kunnen ze dan scannen (:
Uiteindelijk is het ook gewoon weer leesbare tekst :) Dus er is vast wel een manier voor te verzinnen, bijvoorbeeld client-side. Misschien dat de reclame dan wat minder effectief is, maar mogelijkheden zijn er zeker.
Lijkt mij niet dat er mogelijkheden zijn als je PGP gebruikt.
Client-side is je browser, daar draait uiteraard geen custom-gmail software in.
En - volstrekt hypothetisch - wanneer er wel client-side een Google procesje zou zijn die toegang tot je email zou hebben, dan moet die tekst eerst weer naar Google worden gestuurd om er advertenties op maat voor te kunnen tonen. Gleuf je t zelluf?
Als client side een mailprogramma is zoals Thunderbird i.p.v. een browser en in je browser heb je addblock plus, denk ik dat je van al die advertentie drif niets merkt, misschien alleen als je via hetzelfde IP adres een search op google doet. (Het scannen van de mail los je immers niet op).

Vanuit privacy overweging is het natuurlijk wel fijn als alles encrypted is, als je dan "hypothetisch" een bijv. Thunderbird client draait, dan valt er voor google niks te halen of ze moeten spyware in thunderbird injecteren....Ik gleuf t niet zelf ;)

Off topic: Voor de rest is de advertentie op gmail ook uit te zetten door de oude html weergave te kiezen voor trage verbindingen. Het ontbreekt dan wel aan functionaliteit..(bestaat die weergave nog?... heb al zo lang geen gmail pagina gezien :D )
Bestaat nog ja, Google dwingt IE op WP8 het te gebruiken :)
Javascript wat de text in je mail leest en via een AJAX call naar de server stuurt?
Dan kan op Google's servers alles encrypted staan, maar hebben ze het alsnog met nog geen 20 regels code...
Kan me zelfs voorstellen dat dit efficienter werkt, laat de client (browser) met Javascript alles encrypten en decrypten ipv op de google servers, als die code er toch al zit kan dit er net zo makkelijk tussen...
klopt als je het decrypten door gmail laat doen, helpt het natuurlijk niet tegen adword marketing, persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen het matchen en aanbieden van gepersonaliseerde banners, alleen wat ze daarna doen (mijn persoonlijke gegevens uit de email verzamelen en doorverkopen) kan niet door de beugel.

[Reactie gewijzigd door glenonline op 1 mei 2014 12:04]

> Maar als de inhoud encrypted is hoe kunnen ze dan scannen (:
DIT. Dit is het doorslaggevende argument voor deze beslissing geweest, met bijkomende voordeel dat het goed klinkt natuurlijk.

Probleem blijft dat je als NL/BE bedrijf je data liever binnen de grens houdt, uit handen van een US partij dus. Waren er maar EU alternatieven..

[Reactie gewijzigd door Barryke op 1 mei 2014 12:35]

Die zijn er hoor. NederHost bijvoorbeeld.

Je betaalt er dan wel voor, maar je krijgt dan wel gegarandeerd privacy, encrypted verbindingen voor alles, geen reclame, geen monitoring/filtering, en ruimschoots voldoende opslag.

Het kost §11 per jaar. Ik vind mijn privťgegevens geen §11 per jaar waard, dus ik betaal het er graag voor.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 mei 2014 13:28]

Maar als de inhoud encrypted is hoe kunnen ze dan scannen (:
Je kan met PGP ook alleen signeren.

[Reactie gewijzigd door McBrown op 1 mei 2014 13:56]

De inhoud mag dan wel encrypted zijn, maar met de metadata komen ze ook al een heel eind!

Waarschijnlijk meer dan genoeg om gericht te kunnen adverteren.
Een mgoelijkheid om als gewone burger te betalen ipv reclames te zien zou mooi zijn. Als ze dan een PGP oplossing inbakken die garandeerd dat alleen de lezer van je email het bericht kan lezen zou dat geweldig zijn.

Persoonlijk zou ik daar graag voor betalen. Tenminste, niet meer dan 1-5 dollar per maand waarschijnlijk maar dat is al veel meer dan wat ik ze nu opbreng, ik klik nooit op reclames.
Je klikt misschien niet op de reclames, maar je ziet ze wel,
en volgens mij kan je instellen bij de advertenties pay per click of pay per view.

dus je brengt Google wel geld op.
Dat zou ik dan graag afkopen. Ben erg benieuwd wat ze dan echt verdienen aan mij/mijn bevolkingsgroep.
Probleem is dat het geen zin heeft.
Zeker niet als je prive-gegevens hebt of zakelijke gegevens in je email die van economische of politieke waarde zijn.

Dit doordat een privaatrechtelijke afspraak, het altijd aflegt tegen de wet. En laat in de wet in de vs nou net als een van de drie hoofdpeilers staan dat de nsa, en andere diensten Het recht hebben om "zakelijke" informatie te onderzoeken.

Dus zeker als overheid, zou ik kiezen voor een bedrijf dat niet onder jurisdictie van een vreemde mogendheid valt.
Google verdient ook aan het tonen van die advertenties, dus Google verdient wel degelijk aan je. Hoeveel dat is, is afhankelijk van het aantal mailtjes dat je per maand bekijkt.
Serverside PGP lijkt me vrij nutteloos (er vanuit gaande dat je wil dat google het ook niet kan decrypten)
Misschien heeft de gmail man van Microsoft toch effect gehad :+ .

Persoonlijk snap ik niet waarom mensen graag een gratis product gebruiken waar ze met jou data geld verdienen. Mensen installeren allemaal adblock om dit te weren, maar gebruiken dan wel gmail waar advertenties alsnog worden getoond.

Ik vind het goed dat er nu eindelijk wat tegen gedaan wordt. Misschien moet Google eens een goede andere cash cow vinden om geld mee te verdienen. Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn mail zelf host. Heb hierdoor geen last van advertenties en ook 0,0% last van spam. Daarnaast vind ik het een leuke hobby om erbij te hebben om lekker bezig te zijn met migraties :Y)

[Reactie gewijzigd door vali op 1 mei 2014 12:35]

Persoonlijk snap ik niet waarom mensen graag een gratis product gebruiken waar ze met jou data geld verdienen.
Er komen geen mensen aan te pas, dus je privacy is niet in ernstige mate in het geding. Terwijl gmail wel een ontzettend goede beveiliging heeft, waardoor derden niet zomaar je account kunnen hacken, wat wel zo handig is als financiele accounts aan je email verbonden zijn. En gmail heeft geen last van data loss en downtime, wat handig is voor de continuiteit. Het is zelden blacklisted. Eerlijk gezegt vertrouw ik gmail meer met mijn emails dan mijn Roundcube accountje van mijn webhost.

[Reactie gewijzigd door Picchia op 1 mei 2014 11:52]

Behalve dat je privacy ineens inzichtelijk is door tienduizenden mensen.
Je zal maar een vijand bij Google hebben werken, of een iemand van de concurrent.

Als je zoiets wil, dan zijn er wel fatsoenlijke alternatieven.
Zelf hosten heeft niets te maken met geen spam ontvangen, je bent er waarschijnlijk nog vatbaarder voor zodra je email adres ergens te vinden is omdat je zelf dan spam protectie op moet zetten.

Zoveel paniek ook omdat een automatisch systeem je email doorleest en je relevante advertenties geeft. Ook zoveel mensen die niet begrijpen dat dit ook een deel van de input van de spam detectie is, en dit gebeurt natuurlijk al sind de begintijd van GMail. Het is opvallend hoeveel mensen daar nu opeens over gaan klagen omdat ze denken dat dit gelijk staat aan privacyscheding. Laat ze mijn email maar automatisch lezen, hoef ik in ieder geval niet naar mijn zoveelste buitenlandse loterijoverwinning te kijken :).
Zelf hosten heeft niets te maken met geen spam ontvangen, je bent er waarschijnlijk nog vatbaarder voor zodra je email adres ergens te vinden is omdat je zelf dan spam protectie op moet zetten.
Zelf hosten heeft ook niks met spam te maken, wel dat mijn mailtjes niet voor advertentie doeleinde worden gebruikt.
Ook zoveel mensen die niet begrijpen dat dit ook een deel van de input van de spam detectie is, en dit gebeurt natuurlijk al sind de begintijd van GMail.
Heel leuk dat dit vroeger zo werd gedaan, maar het is nu 2014. Microsoft scant ook op spam maar gebruik deze data niet voor advertenties. Daarnaast heb ik een zeer goede hardware matige spamfilter en heb er dus nooit last ervan. Dus geef mij 1 goede reden waarom ik mijn exchange server moet opgeven en een brakke imap protocol moet gebruiken ??

[Reactie gewijzigd door vali op 2 mei 2014 10:11]

Er bestaat niet zoiets als een hardware matige spamfilter. Je bedoelt dat je een stuk hardware hebt gekocht met daarop antispam software (meestal onderwater een linux bak met postfix/sendmail en een hele sloot aan andere toepassingen).
De logica van die antispam software wordt echter gevoed met alle kennis die een SMTP beheerder maar kan opdoen. Jouw antispam hardware maakt gebruik van interne logica, RBL's en al dan niet heuristic annalyses. Die meerwaarde hebben omdat de leverancier van de hardware veel mail te vewerken krijgt en daaruit veel betere analyses kan opdoen.

[...]
Heel leuk dat dit vroeger zo werd gedaan, maar het is nu 2014. Microsoft scant ook op spam maar gebruik deze data niet voor advertenties. Daarnaast heb ik een zeer goede hardware matige spamfilter en heb er dus nooit last ervan. Dus geef mij 1 goede reden waarom ik mijn exchange server moet opgeven en een brakke imap protocol moet gebruiken ??
Dit gebeurd dus nog steeds zo, juist anno 2014, ook door de antispam oplossing die jij hardware matig noemt. Wanneer je privacy als argument aanhaalt om geen advertenties te tonen en de methodiek daarvoor dezelfde is als voor de antispam oplossing, dan moet je dat dus ook verder trekken naar de antispam oplossing die anno 2014 nu juist het meest oplevert.

Om vervolgens iets over exchange en imap te zeggen slaat echter technisch nergens op, het enige nog veel gebruikte mail protocol tussen servers (gescheiden mail omgevingen) onderling is SMTP, ongeacht de backend. Het door jou aangehaalde imap is een voorbeeld van een protocol waarmee de mail client contact heeft met zijn backend en wordt niet gebruikt voor verzending, zo ook exchange's mapi protocol (hoewel je zou kunnen beargumenteren dat mapi wel mail kan "verzenden" aan zijn eigen exchange host).

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 8 mei 2014 23:30]

Over mierenn*ken gesproken. Ik had hier ook kunnen neerzetten dat extern mijn mail laat controleren op spam en niet ervoor gekozen heb om zelf een Linux server ergens te hosten met daarbij een simpele spam filter (dus simpel systeem met daarop software of het installeren van MS TMG).

Daarnaast slaat het advertentieverhaal op het feit dat Google je mail doorleest en daarnaast ook alle andere data gebruikt om een goed beeld over jou te schetsen. Dit wil ik als gebruiker niet. Daarom mijn argument dat mensen wel doodleuk een adblocker installeren om advertenties te weren op hun browser, maar wel Gmail gebruiken waar Google alsnog de advertenties kan tonen.
Om vervolgens iets over exchange en imap te zeggen slaat echter technisch nergens op
Mij hoef je niet de les te leren hoe mail servers met elkaar communiceren. Ik had het juist over de communicatie tussen de cliŽnt (tablets, smartphone en pc) en de mail server... Daar is exchange gewoon stukken beter in dan de oplossing die Google biedt voor de gratis users.

Het slaat wel degelijk ergens op, maar heb eerder het idee dat je mijn comments compleet verkeerd hebt gelezen:?

[Reactie gewijzigd door vali op 8 mei 2014 23:41]

Er zijn natuurlijk twee partijen bij elke email.
In hoeverre kan Gmail het mailtje bekijken indien de ene partij een Gmail school/bedrijf/overheid is, en de andere een gewone Gmail account? Of Hotmail, Yahoo etc?

Overigens lost de actie v Google het probleem vd nieuwsgierigheid vd Amerikaanse overheid niet op (Patriot Act). Je moet op zoek naar een Europese mailhoster (oa. mail.be) om hiervoor beschermd te zijn.

[Reactie gewijzigd door uip op 1 mei 2014 11:54]

Overigens lost de actie v Google het probleem vd nieuwsgierigheid vd Amerikaanse overheid niet op (Patriot Act). Je moet op zoek naar een Europese mailhoster (oa. mail.be) om hiervoor beschermd te zijn.
Zelf hosten, of een domein nemen bij een hoster die al zijn servers in Europa heeft staan. Is makkelijker ook, dan kan je zelf alles regelen, inclusief het maken van de adressen.
Ik denk dat Europese mailservers net zo hard worden gescand door de geheime diensten als in de VS. Of de NSA nou mijn mail kan lezen of de AIVD, wat maakt mij dat uit?
Kunnen ze niet gewoon stoppen met het doorzoeken van alle emailaccounts? Eerst geen studenten meer, nu geen bedrijven en overheden meer. Straks iedereen?
Zou wel handig zijn, ik word nu lastig gevallen met reclame in mijn Gmail app. Dat resulteerde dat ik nu een andere app ben gaan gebruiken.
Dit lijkt me gewoon een stap van Google om haar concurrentie-positie op de business/publieks-markt te verbeteren. Immers, het zijn (potentieŽl) betalende klanten.
Daarnaast zou het me niets verbazen dat dit de Google-lobby in de EU met betrekking tot de nieuwe privacy-richtlijnen (GDPR) ten goede zal komen.
"De Apps for Business worden gebruikt door meer dan vijf miljoen bedrijven"

8)7 ( x 5 miljoen)
Door de update die woensdag naar buiten kwam, zullen de apps van de Apps for Education in geen geval nog reclame bevatten.
Ehh... gmail kan toch nog steeds ongerichte reclame bevatten? (Dus reclame die niet wordt afgeleid aan de hand van het scannen van mail van de gebruiker).
Het klinkt positief, maar ik vind het niet altijd gelijk erg om met mijn data/profielgegevens te 'betalen'. Nu zal Google toch op zoek moeten naar een ander verdienmodel. Voor een deel is dat er al wel, maar ik maak gebruik van verschillende google apps accounts die 'zakelijk' zijn, maar die ik nu gratis kan gebruiken. Het zal er ongetwijfeld toe leiden dat de gratis mogelijkheden verder worden ingeperkt. Dat zou jammer zijn. Zoals het nu is, is wat mij betreft een prima deal.
mooi zo en nu consumenten aan de beurt??? :P