Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 240, views: 97.878 •

De Nexus 5 komt woensdag in Nederland uit. Google en LG hebben de smartphone nog niet aangekondigd, maar hij is vanaf woensdag leverbaar, zo bevestigt een Nederlandse webwinkel aan Tweakers.

De door LG geproduceerde Nexus 5 zal vanaf woensdag leverbaar zijn in Nederland en het gaat direct om een 'ruime voorraad', zo bevestigt webwinkel BelSimpel tegenover Tweakers. "Het is een unicum dat wij voor de aankondiging al een toestel kunnen bestellen en op zo korte termijn binnenkrijgen", zegt toestelspecialist Floris Schakelaar, die gaat over het toestelaanbod bij de webwinkel. "Wij krijgen hem woensdag zelf binnen." Of andere webwinkels hem vanaf die dag ook hebben, is onduidelijk, maar dat ligt wel voor de hand.

De snelle release in Nederland staat in schril contrast met vorig jaar, toen de Nexus 4 pas na vijf maanden officieel in Nederland werd uitgebracht. De webwinkel vraagt 459 euro voor de 16GB-versie van de Nexus 5, vergelijkbaar met de prijs van de Nexus 4 die LG vroeg bij de release. Als Google hem ook gaat aanbieden in de eigen Play Store, gebeurt dat vermoedelijk voor een lagere prijs.

De Nexus 5 heeft een 5"-full-hd-scherm en draait op een Qualcomm Snapdragon 800-processor. Google voorziet de nieuwe Nexus van Android 4.4, een nieuwe versie van het besturingssysteem, dat Google tegelijk met de Nexus 5 zal uitbrengen.

Wanneer Google de Nexus 5 officieel aankondigt, is niet duidelijk, maar vermoedelijk gebeurt dat binnen enkele dagen. LG en Google willen beide niet reageren tegenover Tweakers. "We hebben het gezien en we kijken ernaar", aldus Sabrina Eilers, woordvoerster van LG in Nederland." Google heeft ongeveer dezelfde reactie. "We gaan niet in op geruchten, dus ook niet in dit geval", zegt woordvoerder Mark Jansen.

Update, 19:00:De Nexus 5 is inmiddels van de website van BelSimpel verwijderd. Het bedrijf zegt dat LG Nederland de Nexus 5 niet officieel kon bevestigen en dat daarom de productpagina voorlopig offline is gehaald.

Nexus 5

Reacties (240)

Reactiefilter:-12400224+1117+28+31
1 2 3 ... 8
mooie prijs voor een goed toestel.
Zolang het in de playstore veel goedkoper staat vind ik het geen mooie prijs.
Hoe kun je in de playstore toestellen kopen?,
Je gaat naar de play store en je koopt een toestel ... Enkel gaat dat niet via de Nederlandse/Belgische store, maar in andere landen wordt het wel zo gedaan.
Ah zo, maar kun je wel in Nederland store wel kopen dan?, en wat is de aanbod in de playstore?.
Als dat ooit gaat gebeuren in Nederland, want op dit moment verkoopt Google in de play store in Nederland nog helemaal geen apparaten.
Klopt maar het gaat natuurlijk om het idee dat ie uberhaubt goedkoper aangeboden wordt, niet of je hem op die manier wel kan krijgen!

Voor mij is het simpel, of ik betaal de lage prijs waarvoor Google hem verkoopt, of ik koop hem niet...
Klopt maar het gaat natuurlijk om het idee dat ie uberhaubt goedkoper aangeboden wordt,
Als hij aangeboden wordt moet je hem ook daadwerkelijk kunnen kopen, anders wordt hij niet aangeboden, maar is het een loze vermelding..
zucht.. dus als jij iets niet kan kopen, word het ook niet aangeboden 8)7
Ja inderdaad, dat Google hem ergens anders gratis weg geeft zou nog altijd irrelevant zijn als je hem niet voor minder dan de winkelprijs hierheen kan halen.

En zeggen dat je hem niet koopt omdat hij ergens anders goedkoper is is natuurlijk ook belachelijk. Dat zou betekenen dat je uit principe geen Nexus 5 zou kopen, zelfs als alle alternatieven(Samsung/HTC/apple) duurder zijn met vergelijkbare specs?
Nee helemaal geen mooie prijs, dat is minimaal 100 euro meer dan dat Google het toestel in haar eigen winkel gaat verkopen
En voor dat geld wordt hij geďmporteerd (21% BTW plus invoerrrechten) en moet de winkel er ook aan verdienen.

EDIT
Blijkbaar denkt men dat ik vind dat deze telefoon met deze prijs goedkoop is. Dat vind ik niet, ik zeg alleen dat het prijsverschil tussen de prijs van de huidige nexus (wie weet of dat ook de prijs wordt als google deze zelf gaat verkopen) en deze nexus een stuk winst voro de winkel is en wel degelijk ook door BTW en invoerrechten kan worden verklaard. Men weet niet waar deze shop de toestellen vandaan heeft en dus ook niet wat zij ervoor betaald hebben.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 28 oktober 2013 18:09]

Normaal gesproken heb je helemaal gelijk, maar de euro gaat inmiddels naar $1,40. Dat verschil is echt ruim voldoende om te compenseren voor de btw en invoerrechten.
Absoluut, maar de shop wil er ook nog wat aan verdienen en mogelijk de plek waar ze die toestellen vandaan halen zelf ook nog. Dit soort prijzen (pre orders van toestellen die nog niet bekend/verkrijgbaar zijn) zijn altijd aan de hoge kant.
toch, je betaald 150 euro meer schoon aan de haak, dat is 50% meer inclusief BTW (en dus nog veel meer als je de BTW niet meeneemt), gewoon niet kopen bij dit soort zaken dan gaan die prijzen wel naar beneden.
Ik zou 'm ook niet kopen, maar we zien dit toch elke keer als er een populair voorwerp in de pre order gaat? Kijk naar de iphone 5s/c, de grijze prijzen lagen ook ruim boven de apple prijzen..
Deze shop haalt ze denk ik ook gewoon in het buitenland en verkoopt ze vervolgens hier... Volgens mij kan iedereen dit gewoon doen.
Dan nog. Als Google het toestel in hun play store verkopen voor 100 euro minder en je deze Nexus 5 in NL alleen in een winkel kan kopen (immers, je kan hier geen apparaten kopen in de play store), dan moet er wel een winkelier ook nog iets aan verdienen. De Google prijs is zo ongeveer zonder enige winst voor Google.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 28 oktober 2013 16:58]

Klopt, daarnaast is de winkelier nu het aanspreekpunt geworden voor klanten die dit toestel kopen en dienen zij ook zorg te dragen voor service en garantie.
Ik neem aan dat dit nu niet meer direct via Google of LG gaat.
Import-export van zulke volumes werkt heus niet via spot-transacties. Doorgaans liggen die wisselkoersen al maanden op voorhand vast via allerlei indekkingsstrategieën.

De recente stijging van de EUR-waarde is hooguit anderhalve maand oud. Daarop baseert een ernstig bedrijf geen prijszetting voor retailproducten.

Mocht de daling van de dollar zich stabiliseren of verderzetten, dan kunnen Amerikaanse producten natuurlijk op termijn wél goedkoper worden.
We gaan het zien, gezien Google hem zelf verkoopt in Duitsland en die ook gewoon te maken hebben met belastingen (19%) en invoerrechten :)

Daar gaat ie zeer waarschijnlijk wel 50 tot 100 euro goedkoper zijn dan in NL. En al die praatjes over import en belasting gaan dan niet meer op...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 oktober 2013 15:59]

Met een 6x zo grote markt.
Waarom is in dit geval de EU markt in landen onderverdeeld? De meeste partijen in de telecom- en elektronicamarkt zijn zowel in Duitsland als Nederland actief (MediaMarkt, Orange, ...).

De producten zijn gelijk, dus waarom de EU niet als een markt beschouwen, met eventueel locale voorkeuren/variaties, net zoals de Zeeuwen, Rotterdammers en Friezen allen van water houden en graag onderling zakendoen, gebruiken ze het water allemaal toch net iets anders. Gewoon een markt met een longtail voor personalisatie zoals de Kindle ook al weet hoe je heet als je hem uit de doos haalt.
Ik ben helemaal voor een EU en dito markt :)
Long way to go .
Invoerrechten heb je ook in de VS, dit toestel wordt gewoon in azie geproduceerd, enige verschil in de EU is dat de btw hier vaak een paar procenten hoger ligt.
Al drie maanden boven de 1.30
http://finance.yahoo.com/...cale=off;source=undefined;
En een jaar boven de 1.28
Onzin betreffende de BTW en invoerrechten.
Bij de Duitse Play store was de Nexus 4 bij introductie te koop voor 350 euro en dat is waar Leffty09 het over heeft.
De versie van de Nexus 4 die bij de MM en dergelijke te koop was koste inderdaad pakweg 100 euro meer maar dat had niets met invoerrechten of BTW te maken maar puur met afspraken die Google met LG had en de winstmarge van de retail winkels.
Het is geen onzin, er moet nu eenmaal invoerrecht en BTW betaald worden. Alleen ik zeg ook neit dat dat de enige reden is voor het prijsverschil, de winkel zelf moet ook wat verdienen en blijkbaar ligt dat rond de 100 euro, iets wat niet geheel ongewoon is bij toestellen die nog uitgebracht moeten worden maar wel alvast aan aantal potentiele kopers hebben.

Kijk naar de prijzen van de nieuwe iphones, die lagen ook ruim boven de apple prijzen voordat ze hier in ons land te koop waren. Puur profiteren van diegene die het nieuwste nu al wil hebben.
Google verkoopt het toestel in ieder geval in Duitsland en Frankrijk via hun eigen winkel. En als je iets binnen de EU bestelt betaal je niet nog een keer BTW en ook geen invoerrechten.
En voor dat geld wordt hij geďmporteerd (21% BTW plus invoerrrechten) en moet de winkel er ook aan verdienen.
Lees ik voor het posten nog dat Belsimpel ook maar een simpele webshop is, net als de Play Store
Wellicht kunnen ze (aanvankelijk) die hogere prijs hanteren, omdat ze de eersten zijn in Nederland en er hier nog geen Play Store is?

[Reactie gewijzigd door Beuzelarij op 28 oktober 2013 15:12]

Nou, 349 dollar gedeeld door 1.40 = 249 euro excl. BTW. Dat is nogal een grote marge!

Nee laat dan maar zitten. Voor 349 euro zou ik er wel over nadenken, ook al loopt mijn abo pas af in juli 2014. Maar 449 euro terwijl het elders 349 dollar kost, gun ik ze gewoon niet. Dan gaat de koop niet door en koop ik wat anders voor mijn poen.
Import belasting is ongeveer net zoveel als prijs verschil van dollars naar euro. Wat betekend dat 1 dollar 1 euro gaat kosten bij import, ipv 0.72 euro. Dit zou betekenen dat de prijs eigelijk 349 euro zou moeten zijn 100 euro bovenop is gewoon veel duurder. Dan is shippen voor consument gewoon goedkoper. Een onhoudbare situatie. Daarbij zakken meeste androids relatief snel in prijs.
Daarbij zijn best wel wat mensen die een abonnement nemen en daar maakt het allemaal weinig uit.

[Reactie gewijzigd door comitatus op 28 oktober 2013 17:48]

De prijs is in ieder geval aanzienlijk lager dan de andere highend toestellen van op de Westerse markt gerichte A-merken.

Of het een mooie prijs is? Ach, dat is natuurlijk relatief. Hij is nog altijd veel duurder dan dat Google hem in de markt zet, al komt dat natuurlijk doordat er een andere BTW geldt in Nederland en omdat er een derde partij (de belshop) tussenzit.

Maakt verder ook niet uit, ieder maakt zijn eigen keuze waar hij zijn geld aan uitgeeft. Ik zou dit toestel sowieso niet kopen, ook niet voor ¤ 100,- minder. Het is gewoon op geen enkel front een vernieuwend toestel.
De acer liquid s2 zou volgens tweakers pricewatch 499 euro kosten.
6 inch ips full hd, snapdragon 800, 2 speakers, 13 mp camera, bijna stock android etc. Voor die paar tientjes meer krijg je heel veel waar voor je geld.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 28 oktober 2013 16:44]

Ik denk niet dat je voor 360 Euro een betere prijs/kwaliteit verhouding krijgt. En vernieuwingen verschmieuwingen. Welke killer features mist dit ding? Heb nu een Samsung s4 met allerlei functionele geintjes die gewoonweg niet zo nuttig zijn in een telefoon en die ik niet zal missen in een andere telefoon ga gebruiken.
Ouderwetse 32-bit ARMv7? Kerel je hebt echt geen idee waar je het over hebt. De Qualcomm Snapdragon 800 is een enorm snelle cpu, sneller dan die van de HTC One en de S4. Omdat je toevallig gezien hebt dat ze bij Apple iets 'revolutionairs' doen, waar je in de praktijk nog (bijna) niks aan hebt, betekent het niet dat Qualcomm ook meteen een 64 bit structuur moet hebben in haar chips.

Voor deze prijs heb je ongeveer de beste specs die er zijn op dit moment. De iPhone 5s 16 GB kost in Nederland ¤700. De Nexus 5 kost in Nederland ¤450. Mijn punt is dat de Snapdragon 800 echt niet ouderwets is en dat de prijs er helemaal niet naar is.
de s800 is juist een hele moderne soc, noem jij maar eens een soc die echt veel sneller /nieuwer is. de s800 is gewoon een van de beste socs van dit! moment
De Apple A7 is veel sneller en nieuwer. Totaal nieuwe en veel modernere ISA. Ze moeten de S800 tot boven de 2Ghz klokken en 2 keer zo veel cores toe voegen voor dezelfde performance als een A7. Qualcomm's Krait cores hebben altijd een behoorlijk goede performance gehad, zeker vergeleken met Swift (De cores in de A6) maar de rek is er wel een beetje uit.

Nee, wat mij betreft is de S800 geen interessante SoC, het is de laatste van z'n generatie en kan nog net meekomen als je 'm flink hoog klokt en er veel cores tegenaan gooit.

De rest v/d fabrikanten gebruiken allemaal ARM's Cortex cores en zijn minder interessant, Qualcomm en Apple zijn zo'n beetje de enigen die hun eigen cores maken op basis van de ARM ISA en zowel die van Qualcomm als van Apple presteerden veel beter dan de Cortex cores. Ik ben dan ook veel meer geďnteresseerd in Qualcomm's eerste ARMv8 SoC. Ik had gehoopt dat dat de N5 dan ook zoiets aan boord zou hebben ipv. een opgevoerde last-gen SoC.
ik zeg ook 'een van de beste'. Het knap van apple dat ze met 2 cores op 1,3 Ghz hetzelfde kunnen als de concurrentie met 4 op 2,3 Ghz. Maar het is ook knap dat je 4 cores op 2,3 Ghz in een telefoon kan stoppen. Het is maar waar je van houd.

Je zou het kunnen vergelijken met een v8 old-school musclecar of een L4 met een turbo in een hot hatch. allebei vergelijkbare performance, maar op een hele andere manier. En ze hebben allebei hun fans en voor en nadelen.(ik realiseer me dat deze vergelijking best krom is, maar goed)

En je had van te voren kunnen weten dat de Nexus 5 geen nieuwe soc zou krijgen. Simpel weg omdat hij 1) gebasserd is op de G2 en 2) er is nog geen nieuwe soc uit en 3) hij moet goedkoop blijven. Al wil jij de nieuwste sos hebben, moet je op de s5 en concurrentie wachten.

edit: tipo

[Reactie gewijzigd door wttj op 28 oktober 2013 18:45]

De Qualcomm Snapdragon 800 is een enorm snelle cpu
Ze hebben 4 cores nodig op 2.3 Ghz om qua performance in de buurt te komen van een 1.3Ghz dual-core A7. Single-core performance van de Snapdragon 800 is dan ook veel minder dan de A7, en aangezien veel taken niet makkelijk te paralleliseren zijn ga je dat echt wel merken. Als je het over dingen waar je in de praktijk niets aan hebt praat, quadcores in een mobiel voegen weinig toe op dit moment. Het is vaak al lastig zat om 2 cores te benutten laat staan 4. Je kan dus niet zomaar zeggen dat de Snapdragon 800 bijna dezelfde snelheid heeft als de A7, het is heel erg afhankelijk van de toepassing en in de meeste gevallen zal de A7 veel sneller zijn vanwege de betere singlecore performance.
waar je in de praktijk nog (bijna) niks aan hebt
Alleen al qua security heb je er direct iets aan. En de eerste apps die daadwerkelijk baat hebben bij een 64-bit CPU staan al in de store.
Leuk verhaal schrijf je, maar dit zuig je echt uit je duim. Android maakt prima gebruik van meerdere cores. Dit merk je direkt als je een dual core Android en quad core Android gebruikt. Zowel het OS als games e.d. maken er volledig gebruik van. Wel is het zo dat Android gewoon nogal lomp inelkaar zit waardoor het gewoon te veel Ghz misbruikt als ik het zo mag noemen. Dit heb ik gemerkt nadat ik een Blackberry Z10 heb gekocht en eerst sceptisch was vanwege de dualcore Qualcomm. Maar dit toestel reageert gewoon beter dan al die quadcores van hetzelfde merk die lopen op Android, terwijl het ook nog eens Android in een vm op de achtergrond heeft draaien.

Moraal geef niet de schuld aan Qualcomm, die heeft geweldige processoren liggen. Schuldige is Android (of de toestelfabrikanten?) in dit geval.
Omdat je toevallig gezien hebt dat ze bij Apple iets 'revolutionairs'evolutionairs doen,
Fixed...

@Aaargh! Uiteindelijk gaat het mij meer om performance/watt en performance/$, niet om performance/MHz. Qua performance/Watt lijkt de A7 geen grote vooruitgang, ja het presteerd beter als z'n voorganger, maar de batterijduur is wel omlaag gegaan. En wat betreft performance/$ presteerd Apple zeer slecht als je het mij vraagt (hoewel de A7 straks ook in de veel goedkopere iPad mini zit).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 29 oktober 2013 01:08]

Belsimpel heeft nu toevallig weer een voorraad, dit betekent nog niet dat de Nexus 5 officieel uitgebracht wordt in Nederland. Belsimpel had met de Nexus 4 ook grijze inport voorraad die ze voor woekerbedragen verkopen. De prijs was destijds ook 100euro hoger dan Duitsland. Play store blijft een moeilijk verhaal om tussen te komen, maar de mediamarkt is voor iedereen beschikbaar :).

Dus: wacht tot die prijzen bekend zijn. Waarschijnlijk liggen die rond de 400euro.
Eh, in Amerika kost het toestel 350 dollar. Dat is met de huidige koers van 0,73 254.23 euro. Als ik hem zou moeten kopen voor 460, betaal ik dus 200 meer... Als ik hem zou laten importen (aangenomen dat ik internationaal model krijg), dan kost dat 254 euro + 30 euro verzondkosten + 100 euro tax (vervalt als je hem via een kennis stuurt) = 384 euro. Dit is nog steeds minder dan 460 euro :(

En in Duitsland kost de Nexus 7 voor elke categorie de prijs in euro's (Dus $350 wordt ¤350). Ik zou hem kopen in Duitsland dus.

[Reactie gewijzigd door yorici op 29 oktober 2013 12:04]

En de prijs is al zelfs naar 399 :)
Het mooie wat ik aan de nexus toestellen vind, is dat het zo puur is (geen software van de provider). En je hebt altijd de laatste updates.
Ja, precies waar de Nexus lijn voor staat dus.
Dat komt omdat je vanaf een kale Android zélf je customizations kan maken.

Ik wil niet de custom troep van fabrikanten, daar betaal je extra voor en het betekent dat updates trager uitkomen.
Ja, ik hou wel van customizen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik alle functies wil die Touchwiz meelevert. Daarbij vind ik de stock interface aanzienlijk mooier.

Ik zie niet hoe het customizen gelimiteerd wordt door een kale ROM. Aan iets wat kaal is kun je nog steeds dingen toevoegen. Maar alle meuk die veel bedrijven erbij gooien kun je niet zomaar weghalen.
Waarom impliceert "kaal" = niet customizable? Beetje logica duidt net het omgekeerde aan.
Het is iets dat je zelf uitvindt of duidelijk te weinig over weet.

De Nexus lijn is bekend om zijn hoge graad van customizability.
Dat het kaal geleverd wordt, wil niet zeggen dat het niet customizable is. Vergelijk het met Windows op je desktop en de bloatware die je daar vaak bij krijgt meegeleverd. Het is bij telefoons niet heel eenvoudig om even van al die rommel van de fabrikant en/of provider af te komen.

Android op een Nexus-toestel is Android, niks meer, niks minder. Dat is je "kale" startpunt en vanaf daar ga je customizen.
Wat ik veel merkwaardiger vind is dat Android zo geroemd wordt om de customizability, maar over apps heb je bitter weinig te zeggen. Je kan nog steeds niet zelf bepalen welke apps er bij je contacts mogen en welke bij je locatie gegevens of welke van 3g gebruik mogen maken. Dat zijn, wat mij betreft, de echt belangrijke instellingen.

Op Android is het nog steeds "accepteer alle rechten of je krijgt de app niet". Rooten biedt nog wel wat soelaas, maar iedereen weet dat je niet standaard onder root moet werken (althans, bij desktops is dat nu zo langzamerhand wel bekend).
O, en waarom mag je dan niet "standaard onder root werken?" elke app moet ik toch echt eerst handmatig toestemming geven voordat ie roottoegang krijgt hoor. Ik heb niet de indruk dat ik een beveiligingsrisico loop door te rooten, integendeel: ik kan android zo beter naar mijn hand zetten / apps in toom houden.
Apps in toom houden zou standaard in het OS moeten zitten.
Klopt. Maar dat verklaart niet waarom je zegt dat je standaard niet onder ruim ot moet werken.
De zelfde reden waarom je onder linux niet standaard onder root werkt, en op windows niet standaard onder administrator.
Zou wel mooi zijn maar het conflicteerde wel een beetje met het businessmodel..Apps zijn gratis om dat ze gegevens jatten. En Google wil graag een platform maken wat veel apps heeft dus zal het ook niet heel snel inperken.

Overigens heeft elbo het volgens mij over rechten zoals toegang tot je adresboek. Met root kan je privacy guards installeren die verzoeken tot je adresboek blokken of random data sturen.
Wat ik veel merkwaardiger vind is dat Android zo geroemd wordt om de customizability, maar over apps heb je bitter weinig te zeggen. Je kan nog steeds niet zelf bepalen welke apps er bij je contacts mogen en welke bij je locatie gegevens of welke van 3g gebruik mogen maken. Dat zijn, wat mij betreft, de echt belangrijke instellingen.
Daar komt die geroemde openheid om de hoek kijken waardoor je die mogelijkheid wel degelijk zelf kan creeren :) Apps en Roms zat waar dat wel kan (en android 4.3 kan het ook al van zichzelf maar niet officieel, 4.4 zal het wel officieel ondersteunen)...

En wat betreft root access: een app moet toch echt vragen om toegang, je krijgt dus gewoon netjes een popupje of die app wel root mag hebben ja of nee (na 15 sec kiest ie automatisch nee, en je kan een vinkje zetten om het antwoord te onthouden, maar dat kan je ook niet doen als je het niet wil).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 oktober 2013 16:16]

Dat zeg ik helemaal niet, een gewone gebruiker zal zich er niet eens druk om maken, en ondanks dat het misschien wel een probleem is niet als een probleem zien...

Mensen met wat meer verstand zullen het wel als probleem zien en kunnen er dan ook wat aan/mee doen.

Maargoed lekker offtopic, het gaat hier niet eens om Android...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 oktober 2013 16:36]

Wees maar niet bang hoor. Ik heb ook een heel lijstje paraat waar IOS of windows phone niet zo in uitblinkt.
Waar wil je nou heen? Welk (populaire) mobiele OS werkt dan wel zoals jij wil en biedt al die vrijheid die je blijkbaar wenst?

Dat Android geroemd wordt om het customizen e.d. wil niet zeggen dat iedere gebruiker dat ook als voordeel ziet en ermee bezig is. Mijn Nexus is niet geroot, ik heb die rechten gewoon niet nodig voor wat ik met mijn telefoon doe. Hell, mijn ouders hebben Android-telefoons en snappen na een paar dagen precies hoe dat OS werkt. Hoezo Android is alleen voor gevorderde gebruikers? Beiden stapten zo over vanaf een dumbphone.

Feit blijft dat de meeste gebruikers geen bal geven om al die permissies. Die worden niet eens gelezen en er wordt direct op "akkoord" geklikt. Daarnaast geeft Android van alle drie de populairste mobiele OS'en de meeste info over wat je app mag en dat is alsnog veel te summier. Ik snap 9 van de 10 keer niet waarom een app bepaalde rechten nodig heeft, terwijl als je erin duikt ineens duidelijk wordt waar die rechten voor nodig zijn. Iets simpels als je vrienden vinden of de mogelijkheid om iets op te slaan op de sd-kaart / telefoongeheugen klinkt in de omschrijving heel eng.

@hieronder (elbo):: Ik snap je punt wel, maar hoe moet een leek snappen waarom een app bepaalde rechten nodig heeft? Als een spel de rechten "kan de inhoud van de sd-kaart wijzigen/wissen" krijgt, klinkt dat alsof een app je hele sd-kaart kan leegmaken, terwijl het heel legitiem is dat hij wat data op je sd-kaart kwijt moet, bijvoorbeeld. Dat blijft iets wat voor een leek echt niet te bevatten is, ondanks een gebruiksvriendelijke manager app.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 29 oktober 2013 06:28]

Ho ho. Je haalt vanalles door elkaar. Ik zeg dat het een gemis is in Android dat je apps niet kan beperken in rechten. Dat vind ik een min punt van Android. Iemand merkt op dat dat eenvoudig op te lossen is door te rooten en apps of custom roms te installeren. Dat laatste vind ik toch echt iets voor gevorderde gebruikers.

Ik realiseer me ook wel dat een minpunt van Android aanstippen hier heel gevoelig ligt op t.net. Maar niet getreurd, ik verwacht dat Google binen kort deze ommissie gaat oplossen. In Android 4.3 was al het begin van een permissiemanager ontdekt, en misschien in 4.4 of android in 5.0 komt het ook.

Wel grappig dat ik dezelfde ontbreking zie als Google, de makers van Android, maar dat dat toch als getroll wordt weggezet.

En mij gaat het helemaal niet om het ene OS tegen het andere. Dit is gewoon een ontbreking in Android.
Je kan nog steeds niet zelf bepalen welke apps er bij je contacts mogen en welke bij je locatie gegevens of welke van 3g gebruik mogen maken. Dat zijn, wat mij betreft, de echt belangrijke instellingen.
Er zijn apps die dat gewoon kunnen doen.
Op Android is het nog steeds "accepteer alle rechten of je krijgt de app niet".
Net als op andere mobiele operatingsystems dus, alleen zie je daar niet eens wat er gebeurd dus wat is je punt?
Mijn punt is dat je in het OS gewoon moet kunnen instellen dat een app niet bij mijn contacten mag. Dat is een heel gewone vraag en elk OS kan daar mee omgaan. Dat jij zegt dat je het op andere OSsen niet kan zien zegt meer dat je niet gekeken heb.

Ja, er zijn apps voor android die dat kunnen, maar daarvoor moet je wel je toestel rooten en dus alleen voor gevorderde gebruikers te doen.
Dat is een heel gewone vraag en elk OS kan daar mee omgaan. Dat jij zegt dat je het op andere OSsen niet kan zien zegt meer dat je niet gekeken heb.
Op mn iOS appraat kan ik maar heel globale permissies instellen voor apps, ik kan dus niet fijnmazig per app uitgebreid instellen waar de app bij mag + ik heb naast de paar opties die apple geeft GEEN controle over welke informatie er nog geharvest kan worden, overigens geef ik toe dat tot android 4.3 (waar deze functionaliteit inzit) er niet direct een optie was zonder externe tools om dat in android te doen.
Op IOS kan een app niet bij zoveel dingen. Soms een zegen voor de simpelheid en veiligheid, soms vloek voor de werkbaarheid als je iets wil uitwisselen.
En ik verwacht ook dat de permissiemanager die in Android 4.3 begonnen is, in 4.4 beschikbaar komt voor eindgebruikers.
Dat benieuwd mij ook, ik hoop dat deze dan ook functioneel is mbt de apps van Google.
Dat zou voor mij het eea veranderen in hoe ik tegen android aankijk.
Installeer gewoon het xposed framework met xprivacy. Boohoo, zit niet standaard in android; nou dan neem je een fork, custom rom waar xposed wel is voorgeďnstalleerd?
Ik heb nog steeds me twijfels over de camera hoe ze die hebben geplaatst.
Dit blijft eerder aan iets handen dan zo'n HTC ONE X volgens mij.
Voor de rest ziet de telefoon er netjes uit niet al te veel poespas .

Qua prijs weet ik het niet hoor, juist bij de nexus toestellen had ik juist in een lager prijs klassement geschat, kan aan mij liggen.
YES, die ga ik gelijk halen :D
Das een stuk duurder dan de 'normale' prijs, al vraag ik mij wel af hoe een 'niet bijzondere' telecomwinkel aan zo'n ruime voorraad kan komen.

Ik neem aan dat dit de normale prijs wordt: ¤349=16GB, ¤399=32GB
de prijzen die jij zegt zijn de dollarprijzen, daarop komt nog BTW en importkosten, ik denk niet dat je ooit kunt verwachten hem voor die prijs te kunnen kopen.
459 euro staat momenteel anders wel gelijk aan 633 dollar. Die extra kosten maken het toestel echt niet ruim 80% duurder.
Vergeet niet dat de US tarieven laten zien zonder btw zelfs in eigen land al, dit doen ze omdat de BTW daar verschilt per staat.

1: Gooi amerikaanse BTW erop
2: Import belasting, je komt zoiezo al boven het belasting vrije 150 euro.
3: BTW betalen
4: Verzendkosten.


Voila daar is je ruim 80%, PC's zijn pas goedkoop daar....tjonge jonge mijn 1500 euro PC kost daar 1200 dollar ofzo, dollar nog wel! ook hier weer een situatie waar importeren niks is geworden voor mij.
LOL, 349 dollar / 1.4 = 249 euro. Plus 21% BTW = 302 euro.

Ik bestel wel een ticket naar Ney York. Geef ik daar mijn geld wel uit. Of anders in Duitsland.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 28 oktober 2013 16:38]

Je ticket naar New York kost al evenveel als het toestel :p
Ja maar wel met 200 euro korting als ik er daar eentje koop. :)
De Nexus 4 kon je voor veel minder geld laten importeren, hopelijk kan dat nu ook weer :)
Ik woon in Enschede. Als dit de prijzen in Nederland worden, haal ik wel een 32GB-model in Duitsland voor 399 euro (als die prijzen uit Amerika weer 1:1 overgenomen worden in euro's).
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Google verkoopt via de Play Store? Of ga je er vanuit dat MM e.d. in Duitsland dezelfde prijzen als de Play Store gaan hanteren? Ik heb daar nog geen ervaring mee maar zou deze mogelijk ook wel willen.
De Nexus 4 was in Duitsland veel goedkoper dan in Nederland (en vooral veel eerder beschikbaar) en er zijn daarom heel veel Tweakers naar Duitsland gereden (als je niet in de randstad of Zeeland woont valt dat reuze mee qua afstand en tijd) om er een te scoren. Er werden zelfs in opdracht Nexus 4 toestellen geďmporteerd voor mensen die het te ver vonden om te rijden :)

Google verkoopt in Nederland en België nog niet via de Playstore, geen hardware althans. Ik hoop van harte dat ze daar snel mee beginnen. Het zal uiteindelijk vanzelf komen. Ik las laatst dat Europa een grote markt is voor Android, dan verdient een technologisch geavanceerd land als Nederland toch ook Google's aandacht?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 28 oktober 2013 16:42]

Zou je mij een headsup kunnen geven als de Nexus 5 bij de buren beschikbaar is? Thanks!
Hey bedankt :-) Van de Nexus 4 had ik dat vorig jaar ook opgemerkt, maar dat was toch al even na de introductie, en dat is natuurlijk geen garantie dat het met de 5 ook gebeurt.

Al bij al zouden ze inderdaad beter de moeite doen om ook bij ons te leveren. Ik wil gerust afzien van ondersteuning in het Nederlands, dat gebruik ik toch niet.

Ik denk dat ik via een Duitse collega zal moeten werken...
Hoe zit het eigenlijk met garantie als je iets koopt in de Mediamarkt in Duitsland? Ik neem aan dat je niet gewoon naar een Nederlandse Mediamarkt kan gaan met een Duits product?

Of kan je garantie ook gewoon laten afhandelen door LG zelf? (Nederlandse LG welteverstaan)
Zou ik ook welleens willen weten, hier denk ik ook regelmatig over na maar weet het ook niet
Ik heb enige tijd bij de MediaMarkt in Enschede gewerkt en daar hadden we op dat gebied wel een samenwerking met MediaMarkt Nordhorn. Hoe dat vervolgens gaat met producten die hier niet eens te koop zijn weet ik niet, het gros gaat natuurlijk om dingen die klanten daar hebben gekocht en binnen 14 dagen retourneren of willen ruilen voor iets anders. Maar dan nog: Enschede - Nordhorn is < 30 minuten rijden. Voor mij is het geen probleem om terug te gaan naar Duitsland.

Ik vraag me af wat je bij LG Nederland kunt als dat toestel hier niet geleverd zou worden (is in dit geval niet het geval, lijkt het). De reparatiebedrijven hebben er dan waarschijnlijk ook geen onderdelen voor (?).

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 30 oktober 2013 06:53]

Nee, je kunt gewoon terug gaan naar Duitsland. Ze doen lastig over dat het allemaal moeilijk inboeken is. Op zich ook wel begrijpelijk aangezien ze aparte boekhoudingen hebben. Althans zo gaat het wel bij de meeste bedrijven. Zou me verbazen als mediamarkt een uitzondering is, staat niet echt bekend bij mijn als klantvriendelijk.
Bizar dat hij nog niet aangekondigd is. Het blijven wel top telefoons hoor, ik heb nu een Nexus 4, en dat ding blijft ook gewoon top :) Ik ben benieuwd hoe deze Nexus 5 is, maar hij ziet er in ieder geval erg goed uit. Kan zomaar zijn dat ik mijn Nexus 4 verkoop en een 5 haal!
Hoopte eerlijk gezegd zelf op een prijs rond de ¤350. Misschien dan toch maar een ritje naar Duitsland over een paar weken.
ik wacht op concrete informatie want 459 euro is Zeer hoog voor een toestel dat overal 350$ gaat kosten :( dan ga ik het zeker via google kopen als het daar goedkoper is, of bij de buren

[Reactie gewijzigd door cbraafhart op 28 oktober 2013 14:47]

Ik vraag me af hoe dit toestel het gaat doen met de kleine accu die deze versie heeft. De LG g2/Sony Z1, brengen het er met hun dikke 3000>mah accu's ook niet bijzonder goed vanaf.
hij is vervangbaar, een grotere erin moet dus mogenlijk zijn
De G2 doet het juist heel goed qua accuduur dus ik weet niet hoe jij aan je informatie komt. De Z1 doet het minder maar dat zal via een update wel opgelost gaan worden.

Maar wel jammer van de kleinere accu in de Nexus 5.
De G2 niet? Dacht het wel, dat is juist een killer! Scoort overal het hoogste, op lichtgebruik na, daar zit hij bij de op één na hoogsten. ;)

In ieder geval, de prijs voor deze Nexus 5 is wat hoog, maar goed, die zal dan ook wel veranderen mocht hij aangekondigd zijn. Hopen we dan. ;-)
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013