LG brengt Nexus 4 uit in Nederland

LG heeft de Nexus 4 per direct uitgebracht in Nederland. De Google-telefoon kwam in november uit in veel andere landen, maar de fabrikant liet in het midden of de smartphone met Android 4.2 ooit in Nederland zou uitkomen. De adviesprijs is 469 euro.

Nexus 4 LG brengt alleen de 16GB-versie van de Nexus 4 uit in Nederland en België, die bij diverse grote retailers in de schappen komt te liggen, zo laat LG weten in een verklaring aan Tweakers. "Wij zijn enorm blij dat het gelukt is om de Nexus 4 alsnog voor Nederlandse en Belgische Android-fans beschikbaar te maken gezien wij veel vragen van consumenten en veel lof van experts hebben ontvangen." De telefoon zal verkocht worden in combinatie met een bumper-case.

De telefoon heeft wel een hogere prijs dan waarvoor Google hem verkoopt in andere landen via de eigen Play Store. De 16GB-versie kost in de Play Store 349 euro in Duitsland. Diverse Duitse retailers verkochten hem afgelopen maanden aan Nederlanders voor een prijs rond 399 euro. De telefoon is per direct bij Nederlandse retailers beschikbaar, zo zegt LG.

De Nexus 4 is een telefoon waarvoor LG de hardware maakt en Google de software. De telefoon draait op Android 4.2.2 zonder enige skin. De Nexus 4 heeft een Snapdragon S4 Pro-soc van Qualcomm op een maximale kloksnelheid van 1,5GHz, bijgestaan door een werkgeheugen ter grootte van 2GB. De Google-telefoon heeft een 4,7"-ips-lcd met een resolutie van 1280x768 pixels.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

19-04-2013 • 17:47

124

Reacties (124)

124
115
81
4
0
8
Wijzig sortering
Het gehele succes van de Nexus 4 heeft LG te wijten aan enkele redenen:
*Google staat achter de software (dus regelmatige updates);
*Een zeer mooi design dat echt premium aanvoelt;
*State of the art hardware;
*Maar vooral, de hardware die je krijgt in andere landen voor de prijs die je daarvoor betaald !

Dit laatste punt halen ze nu volledig weg en als je het mij vraagt maken ze er misbruik van. Het toestel is nu, mede dankzij de lage prijs in andere landen, zeer populair in Nederland en België en er is dus natuurlijk ook zeer veel vraag naar. Nu is het toestel maar liefst 120 EUR duurder dan in onze buurlanden dus vinnd ik het voor de prijs niet meer zo top hoor. Neem me niet verkeerd, het is en blijft een prachtig toestel waar je jaren mee kan doen, maar voor iets meer geld kom je nu al in de prijsklasse van toestellen als de HTC One (welke voor mij moementeel het beste toestel is als je alles gaat bekijken).

EDIT: Natuurlijk weet ik dat dit maar een adviesprijs is en geen werkelijke verkoopprijs. Maar dan nog is het niet eerlijk en zeker niet slim.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 22 juli 2024 14:55]

Hier ben ik het volledig mee eens. Ik wou in principe hetzelfde gaan zeggen in de comments, sluit me hier dan ook volledig bij aan.

Het was toch de bedoeling dat de telefoons de volgende adviesprijzen kregen? Herrinner ik me nog van de buren.

8GB model - $300.
16GB model - $350.

Uitstekende prijzen. Zeker met stock Android en goede hardware heb je dan een prachtige telefoon. Zoals je zelf ook al zegt, het haalt de kracht van het toestel weg. Ik ben ook van mening dat ze die Nexus lijn niet als een "high-end" lijn in moeten gaan zetten met adviesprijzen van $500.

Laat die prijzen lekker rond de €350 hangen zoals de Galaxy Nexus dat na een tijdje ook had, dan heb je een uitstekend toestel voor een prima prijs.
Sorry: ik blijf zo een gigantisch prijsverschil écht belachelijk vinden. Daar kan je heel gemakkelijk voor naar Duitsland rijden.

Ik vraag mij ook hardop af hoe zo een prijsverschil te verantwoorden is? Omdat wij van de Lage Landen achterlijke debielen zijn die geld teveel hebben?
Er zitten natuurlijk wel een paar oorzaken aan, maar die verklaren niet het volledige prijsverschil.

1) 21% BTW, in de US is dat vaak 6%/9% en staat vaak niet vermeld
2) Downloadheffingen. Sinds vorig jaar zijn er 2x extra heffingen doorgevoerd op apparaten met extra opslag (Daarom zijn de iPhones ook 15 euro duurder geworden sinds de launch)
3) Europa is welvarender. Misschien geen 'eerlijk' argument, maar producten kosten hier simpelweg vaak meer omdat we hier ook meer verdienen (in verhouding).

Dat verklaart imo niet het belachelijke verschil met bv. Duitsland, maar het zijn wel redenen waarom het niet een simpele koersomrekening is.
Maar bert170881 heeft het over "naar Duitsland rijden" en jij haalt het BTW-tarief en het gebrek aan welvaart in de VS erbij. Tussen Nederland en Duitsland is er mijns inziens geen enkele reden te bedenken dat de prijzen zo verschillen. Wellicht dat je in het kleine Nederland wat meer overhead hebt door een kleiner afzetvolume waarover de kosten van importeren en distributie moet verdelen, maar dat maakt geen 100+ euro verschil. Net zo min als die 2% verschil in BTW. 2% over ~350 euro is 7 euro.

Nee, in Nederland denken ze dit te kunnen vragen, hier is de Nexus 4 dan ook echt nieuw. In Duitsland kun je hem al een half jaar via reguliere kanalen krijgen, dus daar is hij wel uitgemolken onderhand. En dan nog: zo duur als ze hem hier nu introduceren is hij daar nog nooit geweest.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 14:55]

Normaal zou ik je post informatief vinden, maar prijsverschillen van +€100 tussen Duitsland en Nederland verklaart het nu niet. Zelfde BTW, zelfde munt en volgens mij ook een download heffing...
De BTW is niet hetzelfde, is nog steeds 19% in Duitsland.
En in die 100 euro zit natuurlijk al die heffingen en die 2% btw verschil.... :?
@robbyb
Ik vraag me echt af, hoe we dan een europese land kunnen zijn als de prijzen overal het zelfde moeten zijn dan toch ? Je bent tenslotte een europese land, waar je aan de wettelijke dingen van de europese shti moet houden?

Nederland is van alle landen het duurst in alles benzine/eten etc terwijl dat in duitsland en belgie totaal anders is :) Nederland kan zich beter geen Europese land noemen..
NL duur voor eten? In restaurants misschien, maar supermarkt? vergeet het, spotgoedkoop daar.
Restaurants inderdaad, supermarkt in NL valt echt alles mee als je het vergelijkt met België, Italië of zelfs landen als Wit-Rusland en Rusland!
Euh, eten duurder in NL? Daarom dat zoveel mensen (inclusief wij) bij jullie komen winkelen? :9
Gaat alleen niet om de vergelijking met de VS, maar met Duitsland en dan gaan ineens een hoop punten niet meer op en is het gewoon absurd te noemen...
Nee omdat wij geen keuze hebben oftewel geen google store...
Rijden hoeft niet perse, voor een paar euro per post kan ook...
Jammer dat ze hem nu pas ''officieel'' uitbrengen. Beetje rare adviesprijs, belsimpel verkoopt hem voor 420 euro al een tijdje.

[Reactie gewijzigd door ion op 22 juli 2024 14:55]

Ik vraag me eigenlijk ook af wat de ommezwaai is?
Hij zal in de andere landen wel minder verkopen onderhand, het is natuurlijk een toestel van een half jaar terug: er zijn krachtigere telefoons uitgekomen in de tussentijd. Nu is de capaciteit er wel om hem in Nederland ook uit te brengen.

Maar goed, ze vonden Nederland te klein om hem direct uit te brengen en veel mensen zullen toch een gevoel hebben van "too little, too late". Zeker voor de adviesprijs die ze nu durven te vragen. Voor dat geld rijd je vanuit praktisch heel Nederland even naar D'land om hem daar te kopen en er meteen een leuk dagje uit aan te plakken :Y)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2024 14:55]

Of je haalt hem op voor € 349,- bij mediamarkt nordhorn, vlak over de grens.
Wel eerst bestellen via mediamarkt.de. :)
Je hoeft hem niet te bestellen. Je kunt ook 'gewoon' naar de winkel gaan, Ik heb hem bij de MM in Krefeld gekocht (net over de grens bij Venlo) en daar lag ie gewoon in de schappen (voor €349 idd :p)
Ik heb een Nexus 4 van BelSimpel en dat is een Bulgaarse.... ;)

Nadeel is dan dat je met garantie e.d. wat moeilijker moet doen
Nee hoor. Je hebt hem gekocht bij een Nederlandse webwinkel, dus die dient de wettelijke garantie te verlenen en op te volgen. Gaat ie binnen twee jaar stuk wat onder garantie valt, is Belsimpel je aanspreekpunt.

https://ictrecht.nl/webwi...6-de-wettelijke-garantie/

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Kahbouter op 22 juli 2024 14:55]

Gelukkig worden telefoons maar zelden voor de adviesprijs verkocht: winkels gaan altijd onder zo'n bedrag zitten.
Jammer dat ze hem nu pas ''officieel'' uitbrengen. Beetje rare adviesprijs, belsimpel verkoopt hem voor 420 euro al een tijdje.
Dat is toch logisch? Andere nieuwe smartphones (HTC One en de SGS4) worden ook zo'n 50 euro onder de adviesprijs verkocht. Het verschil met Duitsland vind ik wel erg groot: maar liefst 120 euro!
miss een hele stomme vraag..........ik ben geintreseerd in deze telefoon maar is/was LG niet erg traag met t uitbrengen van updates?
Ja LG is erg traag met het uitbrengen van updated. Maar dit is niet van toepassing op deze telefoon. Dit is een google telefoon, zonder de skin van LG. Dus gewoon cleane android. Je krijgt dus als eerste de updates van android.

Nu ben ik even lui (denken ipv het te checken), maar ik dacht dat google 2 jaar updates garandeerde.
Dit is een Nexus, wat wilt zeggen dat je de updates direct van Google krijgt. Altijd meteen de latest greatest dus. Zonder LG skin.
Dit is een Nexus telefoon dus het enige LG wat je krijgt is het hardware. Software wordt allemaal door Google netjes verzorgd, je krijgt zelfs als een van de eersten een update naar de nieuwste Android versies en de telefoons zal aardig goed ondersteund worden!
het is een nexus, dat betekent dat je vrijwel meteen de updates binnen krijgt
Too little, too late. En niet zo'n beetje ook.
Wat wil LG hier mee bereiken? Er is toch niemand die deze telefoon voor een dergelijke prijs nog aanschaft? Zeker niet als 'ie 100km verderop bijna 100 euro goedkoper is.
@Morphix : Ik woon 5km van de Duitse grens af. Makkelijk zat om daar even overheen te wippen naar het eerste beste warenhuis. Die € 469 is natuurlijk maar een adviesprijs, maar evengoed aan de dure kant. De specificaties zijn vergelijkbaar met de Galaxy S3, die volgens de Pricewatch € 392 kost.

De Nexus 4 heeft wel wat meer werkgeheugen en 100 MHz extra, maar heeft een kleiner scherm. Bovendien is het toestel hoogstens met 16 GB te krijgen en kan dit niet uitgebreid worden met een micro-SDXC kaart. Ook kan de accu niet verwijderd worden.

Dat maakt het voor mij een minder aantrekkelijk toestel. Ook ben ik absoluut geen fan van LG, hoewel dat een persoonlijke keus is natuurlijk.
Anoniem: 230001 @Titan_Fox20 april 2013 08:36
Voordeel van de Nexus is dat je over twee jaar nog wel updates krijgt en bij Samsung moet je maar afwachten of en wanneer je updates krijgt.
@Kohaku : Ik heb de Galaxy S3 nu een half jaar. Dit jaar krijg ik naar verluid nog een update naar Android 5. Mij boeit het niet zo veel of ik over 2 jaar nog updates krijg; dan is dat toestel al lang en breed verkocht en heb ik een ander.
De soc van de nexus 4 is wel degelijk een stuk sneller dan die van de S3. De Nexus 4 heeft namelijk krait scores, waar de S3 het met A9 codes moet doen. Deze kraait codes zijn per klok tik ongeveer 50% sneller dan A9 scores (grofweg) dus dit is best een significant verschil.
@accountabc : Zolang Android niet efficiënter leert omgaan met de beschikbare systeembronnen zul je er niet bijster veel van merken. Ondanks dat de Galaxy S3 op papier beduidend sneller zou moeten zijn dan z'n dual-core broertjes, merk ik weinig verschil.

Het is natuurlijk mooi dat de Nexus 4 theoretisch betere prestaties neer kan zetten. De vraag blijft zoals gezegd hoeveel verschil je in de praktijk gaat merken. Bij Samsung betaal natuurlijk ook mee voor de naam. Persoonlijk heb ik niks met LG.
Nu kan hij via providers worden aangeboden vermoed ik.
Het is nog steeds qua specs een top of the line telefoon die erg veel goedkoper is dan de andere toptoestellen. Dit is daadwerkelijk voor het eerst dat ik een toptoestel overweeg als eerste smartphone (ja, ik heb er nog steeds geen :9 )
Een tip, bestel hem gewoon bij MM Nordhorn. Wordt die gewoon opgestuurd naar je voor 395 euro.
2 maanden geleden gedaan. nadat de betaling binnen was, binnen 2 dagen in huis. super tevreden.
Anoniem: 494763 @alwaysleft20 april 2013 00:26
Wordt de Nexus 4 dan gewoon in Nederland geleverd? Of moet je hem ophalen in Duitsland?
Deze wordt met DPD bij je thuis bezorgd.Kost geloof ik €9
Enige voordeel dat ik hier zie is voor eventueel in buitenland gekochte Nexus 4 garantie te kunnen claimen in Nederland. Kan weer veel gedoe schelen.
Was ook mijn eerste gedachte. Goedkoop over de grens scoren en de garantie in Nederland kunnen claimen. Ben alleen benieuwd of LG Nederland Duitse toestellen accepteert.

Ook leuk voor de accessoires, alleen jammer dat de officiële Qi charger sowieso erg prijzig is.

[Reactie gewijzigd door agoNITE op 22 juli 2024 14:55]

Lg nederland neemt ook toestellen uit frankrijk, polen etc aan. Ja duitsland is geen probleem.
Maar helaas is er geen lg nederland meer. Lg zit alleen nog in het buitenland waar werknemers goedkoper zijn.
Je kan het wel in een service punt inlevere.hun sturen het naar dynafix en hun sturen dat naar het buiteland. Zoiets had ik op werk meegekregen. Onze hele lg afdeling 3werknemers , zijn weg.
@agoNITE : Dat kan wel eens lastig worden. Je ziet ook vaak dat bepaalde LCD TV's spotgoedkoop in de pricewatch staan. Bij nader inzien blijken het dan geimporteerde toestellen te zijn waar het Nederlandse garantierecht niet van op toepassing is. Wel heb ik dan vaker gezien dat er uitdrukkelijk "Nederlands Model" bij wordt vermeldt.

Ik weet wel dat de webshop de garantie de eerste periode moet afhandelen, maar als ze dat toestel vanwege het serienummer ergens naar het buitenland moet worden verstuurd, ben je wel even aan het wachten totdat je je TV terug hebt.

Kortom; van tevoren eventjes informeren. Kost je slechts een enkel telefoontje en kan behoorlijk wat ellende besparen.
Volgens mij is dat wel redelijk foute info:

1) Nederlandse garantierecht is net zoals alle andere Europese landen gelijkgesteld aan Europese richtlijnen. In principe is over de hele Europese Unie een gelijkaardig garantie stelsel van kracht. Europa bepaald de minimum (2 jaar garantie, eerste 6 maand ligt schuldlast bij verkoper, laatste 18 maand bij koper - kosteloze garantie, ook onkosten zoals verzending zouden terugbetaald moeten worden, e.d.) Sommige landen breiden hun eigen garantie wetgeving uit met extra rechten, maar die moeten minimum voldoen aan deze EU richtlijnen.

2) Het is de verkoper die verantwoordelijk is voor de garantie. Koop je het product in een Europees land, dan tellen de EU richtlijnen. Ongeacht welk toestel of model je nu juist koopt. De vermelding van Nederlands Model is er dus enkel maar op die hogere prijs te kunnen verantwoorden...

Je hebt gelijk dat je eventjes netjes informeren altijd goed is.
Volgens mij moet je voor de garantie echt terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt (dus in Duitsland). Vriend van mij had een Nexus 7 bij de MM in Nordhorn gekocht en hij had wat problemen er mee, daarvoor moest ie toch echt terug naar Nordhorn toe
Belachelijk. In Amerika wordt hij voor minder DOLLARS verkocht, bovendien zijn er al betere apparaten beschikbaar voor minder. Gelukkig heb ik niet gewacht op de Nexus 4 en de oude Galaxy Nexus gehaald voor noppes.
Bedragen in Amerika zijn zonder tax, terwijl het hier altijd met BTW is. Tel bij dat Amerikaanse bedrag dus nog maar zo'n 10% bij op.
Op $393,90 is het nog altijd VEEL minder dan de belachelijke €469,- oftewel $615,- die wij moeten neerleggen.
Vrijwel het dubbele.
importkosten zijn hoger voor Europa dan voor de VS. Daarnaast vergeet je ook de heffingen die laatst op telefoons zijn gaan vallen.

Maakt het inderdaad nog steeds raar dat we ook 100 euro meer betalen dan in Duitsland (waar de BTW 19% is)
Anoniem: 426269 @Gropah20 april 2013 01:02
Dus gewoon in Duitsland kopen.

Als ik kijk naar mijn uitgaven deafgelopen 3 jaar is het enige wat ik heb gekocht aankopen in het buitenland en aflossingen aan mijn NL hypotheek. Ik gun de NL staat het gewoon niet meer, de kosten/lasten zijn te hoog. Dus dan maar in het buitenland kopen. Waarom zou ik ook hier meer betalen, we zijn toch 1 Europa? Oh wacht...
Zou die 349 in Duitsland met 19% MwSt. zijn dan kom je uit op 355 met 21% BTW in Nederland en niet 469 zoals nu dus het geval is.
En dan het idee dat ik hem voor 310 Euro hier in Nederland heb kunnen krijgen. (16gb) en een 8gb voor 270. Belachelijk.

Een reden voor een Nexus 4 toestel was JUIST de prijs. Zelfde specs lage prijs. Komt LG aan. :D
http://www.belsimpel.nl/l...lack/overzicht#aanb_10077

Het goedkoopste abonnement wat ik kan vinden.

1 jarig abonnement: 100 minuten, 100 SMS, 250MB internet. 10 maanden €12,69, daarna 2 maanden 25 euro. Los €284

Totaal na 1 jaar: 459 euro.

Heb zelf een SGS3 Mini met dit abonnement. Koste met €335 totaal terwijl het toestel los €280 kostte.

Goede en snelle service. Geen problemen met nummerbehoud.

[Reactie gewijzigd door rickyy op 22 juli 2024 14:55]

Ik heb er net even naar gekeken, maar helaas is dat abonnement de eerste 2 maanden € 12,69 en daarna 8 maanden € 25,37 (andersom dus). Totaal inclusief toestelprijs is dan € 563,08.
Ja, mijn fout. Dan betaal je dus omenenabij de 100 euro voor je abbo.
250mb internet met deze telefoon? daar ben ik al in 1 week doorheen.
3,5-4,5 uur schermtijd!?!? sorry maar ik ben n beetje een noob als t om dit soort dingen gaat.....hoelang gaat je telefoon mee dan? gewoon een volle dag?
ik gebruik de nexus nu 2maanden. bij normaal gebruik met wifi&3g kan ik makkelijk 2 dagen met nog 30% accu over.
Bij normaal gebruik haal ik anderhalve dag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.