Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 205 reacties

De accu van de iPhone 5 is sneller leeg na de update naar iOS 7. De update, die woensdagavond uitkomt, maakt dat de iPhone vooral bij licht gebruik een stuk minder lang meegaat dan onder de meest recente versie iOS 6.1.4.

Bij licht gebruik komt de iPhone 5 na de update tot 3,5 dag, terwijl dat onder iOS 6.1 nog 4,7 dagen was, blijkt uit accutests van iOS 7 die Tweakers heeft uitgevoerd. Bij zwaar gebruik is het verschil minder groot: de iPhone 5 houdt het onder iOS 6.1.4 17 uur vol, onder iOS 7 is dat 16 uur.

De tests zijn gedaan met de GM-versie van iOS 7, die Apple vorige week verspreidde. De GM was in de afgelopen jaren telkens exact gelijk aan de versie die werd uitgebracht, al kan het in theorie nog zo zijn dat Apple in de afgelopen dagen nog minieme wijzigingen heeft aangebracht. Voor de vergelijking is dezelfde iPhone 5 na de accutests onder iOS 7 teruggezet naar iOS 6.1.4 om de resultaten te verifiëren.

De accuduur is bij alle tests minder, maar het grootste verschil zit in het verbruik in stand-by. De iPhone 5 is onder iOS 6.1.4 na 16 uur nietsdoen 7 procent van zijn acculading kwijt. Onder iOS 7 is dat 12 procent. Daarbij was er voortdurend verbinding met wifi- en 3g-netwerken. Bij browsen en naar video kijken gaat de iPhone 5 na de update ook iets minder lang mee.

Apple brengt de update woensdag uit en waarschijnlijk gebeurt dat woensdagavond zeven uur Nederlandse tijd. Vanaf dan krijgen gebruikers vermoedelijk een melding in beeld dat de update gedownload en geïnstalleerd kan worden. De update naar iOS 7 wijzigt het hele uiterlijk van iOS, al verandert er aan de werking van de interface minder.

iOS 7

Reacties (205)

Reactiefilter:-12050194+193+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Heeft dit niet te maken dat in IOS 7 applicaties meer mogelijkheden hebben om op de achtergrond gegevens bij te werken (bijvoorbeeld e-mail)? IOS 7 zou zelf leren wanneer dit het meest nodig is, en mogelijk zou dit dus naar verloop van tijd verbereren.
In iOS 7, the multitasking gets smarter, learning your habits and updating content in the background depending on when you regularly use your apps, and when you’re connected to power and Wi-Fi, so as to avoid data and energy burn.
Het lijkt me dat dit wel een leerperiode nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Magic op 18 september 2013 12:03]

Hier ben ik het helemaal mee eens, en best verrassend dat Tweakers deze link zelf niet legt. Het nieuwe multitasking systeemzal sowieso voor een grotere drain zorgen.

Zoals Tweakers zelf aangeeft in de review:
Nu mogen alle apps bijvoorbeeld data op de achtergrond uitvoeren. Dat is echter wel beperkt; iOS 7 probeert patronen te vinden in het gebruik van apps. Veelgebruikte apps mogen vaker zaken op de achtergrond uitvoeren, minder gebruikte mogen minder doen. Bovendien is de tijd van de dag belangrijk.
en
De testperiode bleek eigenlijk te kort om zulke patronen te kunnen vastleggen. Omdat er niets aan in te stellen is, moet je wachten totdat de software de patronen herkent.
In theorie kan het zelfs uitmaken of tweakers eerst de zware, dan de middelmatige en als laatste de lichte test heeft gedraaid, maar daarvoor zijn de tests waarschijnlijk te simpel en repetitief.

Dit kan volgens mij ook een groot deel van de verschillen verklaren tussen de benchmark en de ervaringen van degene die al de beta gebruikten.
Dit kan volgens mij ook een groot deel van de verschillen verklaren tussen de benchmark en de ervaringen van degene die al de beta gebruikten.
Klopt niet - en dat zal ik uitleggen. Wij doen accutesten op vrijwel 'lege' iPhones: er staan alleen de hoogst noodzakelijke apps op en er is slechts een testaccount ingesteld om te syncen. Kortom: er zijn niet (veel) meer achtergrondprocessen die kunnen draaien behalve de 'default' apps op de iPhone.

Dat doen we niet voor niets: zo kunnen we de resultaten het beste vergelijken met andere iPhones en andere telefoons. Als je de omstandigheden niet gelijk trekt, kun je net zo goed geen vergelijkende test doen.

Als je je telefoon volstampt met jouw apps (Facebook, Twitter, mailaccounts etc) dan verandert de accuduur natuurlijk. Andere merken hebben ook maatregelen om de accuduur bij dit soort gebruik te beperken: Sony heeft een Stamina-modus, HTC klokt de processor terug en zet geluidjes uit etc. Ook die nemen wij allemaal niet mee in onze testen. Het probleem is dan dat de testen totaal onvergelijkbaar worden namelijk.

Zal het inslijten van patronen invloed hebben op jouw accuduur? Absoluut. Heeft het invloed op onze accutesten? Not a chance.
Ik blijf het vreemd vinden dat mijn bijna jarige iPhone 5 met iOS 7 in standby ongeveer een half procent per uur verbruikt terwijl jullie het over 1 procent hebben.
Heb gewoon wifi en BT aan, 3G op 3 tot 4 streepjes.
Daarnaast kost het renderen van die transparante panelen ook meer energie. Transparante objecten vereisen wat meer GPU rekenwerk.
Dat probleem trad althans op bij Windows Vista Aero. Toen zetten notebookfabrikanten die ook default uit, omdat de accu daarmee te snel leeg ging.
Hou ook in de gaten dat de meeste schermen in iOS7 veel lichter zijn dan in iOS6. En een wit scherm kost meer stroom dan een donker scherm. Dat zou ook verklaren waarom je dit vooral merkt bij licht gebruik.
Andersom dus bij een LCD scherm. Zwart kost juist meer omdat de backlight sterker gedimd moet worden.

Bij amoled schermen had je gelijk gehad
Je bedoelt dat de helderheid hoger staat? Dat zou kunnen maar deze zou je dus ook gelijk kunnen zetten.
En een wit scherm kost volgens mij "niet" meer energie dan een donker scherm.... Dit is enkel bij Amoled schermen het geval en ik dacht niet dat Apple deze gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 18 september 2013 12:33]

Hou ook in de gaten dat de meeste schermen in iOS7 veel lichter zijn dan in iOS6. En een wit scherm kost meer stroom dan een donker scherm. Dat zou ook verklaren waarom je dit vooral merkt bij licht gebruik.
Wanneer is Apple overgegaan op LED schermen dan? Want voor LCD schermen maakt het niet uit of je wit weer geeft of zwart: je backlight staat nog steeds vol te branden(dynamic lighting daargelaten, maar ook daar geld dat ook je lichte stukken minder licht worden als je je backlight dimt)
Alleen bij (Amo)LED schermen heb je profijt van donkere vlakken op je scherm, omdat de LEDjes dan zachter branden of uit staan -> minder energie verbruik.

Uiteraard kun je je backlight dimmen zoals de meeste Apple users, maar dan wens ik je sterkte om zelfs met bewolking buiten je scherm te kunnen lezen :+
Meer activiteit houd uiteraard ook meer accu consumptie in.
Gezien het feit dat nu alleen nog de door Apple meegeleverde apps (plus een klein aantal dat al een officiŽle iOS 7 update heeft gehad) dit ondersteunen, kan het alleen nog maar 'erger' worden.

[Reactie gewijzigd door georgeboot op 18 september 2013 12:03]

Totaal geen last van, gebruik iOS7 inmiddels een paar maanden op mijn iPhone 5 en de batterij is bij mij exact zoals vantevoren.
Hoe heb je het getest? Er kan een verschil tussen wat je denkt te ervaren en wat het feitelijk is. Bij absoluut *iedere* iOS update is er een discussie over de batterijduur van de iPhone, inclusief de minor updates. De ene geeft aan dat het grandioos is verbeterd, de andere dat het grandioos slechter is geworden. Wel goed dat Tweakers.net gewoon een goede benchmark heeft uitgevoerd, in plaats van 'te vermoeden dat...'.

[Reactie gewijzigd door Datafeest op 18 september 2013 11:59]

Ook met de GM-versie van iOS 7 van vorige week ? misschien zijn er in de tussentijd wat update's geweest wat de accuduur beinvloed
Yep draai de GM.

Bij IOS6 als ik om 12 uur ga pitten savonds, 60% accu over.
Bij IOS7 als ik om 12 uur ga pitten savonds, 59% accu over.

Ja 1% minder, maar dat boeit toch niemand?
En dat is in airplane mode? Met 3G/Cellular en wifi aan gaat er op mijn iPhone 5 met iOS6.1.4 minimaal 15% van af na een nachtje slapen zonder lader.
Hoe lang slaap jij dan wel niet? Na een nacht slapen is ongeveer 5 procent eraf. Ohja op iOS 7.
Ik heb alles altijd aan, Bluetooth op standby dus zodat als ik in de auto stap ik meteen connectie heb, WiFi altijd aan en 3G op roaming ook aan.
Bij mij het zelfde, ik ben vanaf beta 4 ingestapt en de batterijduur is op mijn iPhone 4s alleen nog maar (voor mijn gevoel) beter geworden...

Verder heb ik het er wel voor over om de iPhone een extra keer op te laden, iOS 7 is echt perfect :)

Het kan zo zijn dat de reviewer van Tweakers de GM/beta nog niet zo lang op z'n toestel heeft staan, iOS 7 moet eerst je ritme leren kennen zodat hij weet wanneer je wat gaat doen... Naar verloop van tijd zal dit wel beter worden

[Reactie gewijzigd door richard-96 op 18 september 2013 12:06]

Hier dezelfde ervaring, heb de GM versie nu een week op mijn 4s en naar mijn idee is de batterijduur vooruit gegaan. Had ik eerst mn telefoon tot 20% na een dag gebruik, nu is dat zeker 40%. :)
maar toch is iOS 7 het eventuele extra opladen wel waard :)
Totaal WEL last van. Exact hetzelfde lijkt me stug, want uit testen blijkt dat het gewoon sneller leeg is. Ik neem aan dat je het al gewend bent, net als ik, omdat het verschil best klein is.

Ik ben het al gewend na een paar maanden, maar irriteer me er soms ook nog wel aan. Me accu is om 9:00 vol en rond 17:00 is ie al leeg als ik niet tussendoor heb opgeladen.
Op mijn 4s draai ik ookiOS 7 vanaf beta 1 en zeker vanaf beta 4 gewoon prima battery life
Wat mij sowieso opvalt, en hier ook weer, is dat de mensen die een iPhone 5 hebben zeer tevreden zijn en juist met iOS 7 een betere accuduur hebben!
En juist veelal de mensen zonder iPhone klagen over de accuduur.. Ik zie in alle discussie rondom de iPhone dat de gebruikers tevreden zijn, en vooral de niet iphonegebruikers klagen!!

Zeer vreemd!
ja alleen heb ik een iphone 5 en heb heel erg last van slechte batterij duur!

zeer vreemd!
probleem is alleen dat ik niks aan heb staan, alleen 3g (dus geen notificaties of iets dergelijks) en mijn batterij het amper een dag vol houdt. Ik hoor heel veel mensen juist over dat de accuduur van iphone 4 veel beter is dan iphone 5.
Als een telefoon al een half jaar oud is, of langer dan degradeert de prestatie van de accu. Dit is zelfs het geval als de telefoon gedurende dat jaar helemaal niet gebruikt is. Misschien is het raadzaam om daarom bij elke accu test een nieuwe iPhone te gebruiken, en niet een waarvan de accu al ouder is en/of veel gebruikt is.
Misschien is het raadzaam voor jou om het artikel een goed te lezen. Zodat je ziet dat ze na de test met ios 7 dezelfde iPhone op de oudere versie opnieuw hebben getest. Dat de accu in het algeheel minder zou presteren komt dan ook naar voren. Het verschil tussen de oude en nieuwe versie blijft bestaan.
Als een telefoon al een half jaar oud is, of langer dan degradeert de prestatie van de accu. Dit is zelfs het geval als de telefoon gedurende dat jaar helemaal niet gebruikt is. Misschien is het raadzaam om daarom bij elke accu test een nieuwe iPhone te gebruiken, en niet een waarvan de accu al ouder is en/of veel gebruikt is.
Defineer 'nieuw' als de ene iphone een week op de schappen heeft gelegen en de andere een half jaar, maar beide dezelfde dag verkocht zijn?
ie. als shelf life uitmaakt, hoe ga je dan bepalen of bijde batterijen op dezelfde dag/week/maand geproduceerd zijn?
Ik heb het probleem opgelost met een batterijcase. Anders gaat hij sowieso geen dag mee bij mij. Blijkbaar zou htc one (android) daar veel minder last van hebben dan alle generaties iphones.
ken eigenlijk weinig mensen die een hele volle dag met hun telefoon kunnen doen.
zowel htc one, galaxy s3/s4 en iphone 5 gebruikers op mn werk geven dit aan.
Er zijn thans al een aantal highend toestellen die bijna 2 volle werkdagen halen:
LG G2 (3000mah battery)
http://blog.gsmarena.com/...one-here-are-the-results/
25u talk time, 11u22m browsing (GETEST, niet geclaimed)

Sony Xperia Z1 (3000mah)
Galaxy note III (3200mah)
HTC Butterfly S (3200mah)

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 18 september 2013 12:21]

Talk time is de iPhone5 een stuk slechter maar 8:42 volgens deze tests, duidelijk geval dat waar weinig perfomance te halen is door het OS maar alles afhangt van de mega-accu die je in grotere mobieltjes vind.
Bij de twee andere tests (web en video) staat de iPhone op de 6e (9:52) en 15e plek (10:12). Hier wint de iPhone veel door een kleiner scherm en betere optimalisaties.

Een kanttekening bij de tests is sowieso dat het door de verschillen in schermen best afhangt van de zwart/wit verhouding van de films en webpagina's die gebruikt zijn in de test.

Persoonlijk vind ik de verschillen klein als ik er vanuit ga dat er relatief weinig gebeld wordt met je smartphone, zeker geen 25u.
Er zijn thans al een aantal highend toestellen die bijna 2 volle werkdagen halen:
LG G2 (3000mah battery)
http://blog.gsmarena.com/...one-here-are-the-results/
25u talk time, 11u22m browsing (GETEST, niet geclaimed)

Sony Xperia Z1 (3000mah)
Galaxy note III (3200mah)
HTC Butterfly S (3200mah)
Bij licht gebruik haal je dat met een Note 1 & 2 ook al bijna, ik geloof dat die op 43 en 45 uur batterytime klokten in verschillende reviews.
Zolang ik geen zware games speel, gaat mn HTC One zeker de hele dag mee. Paar uur spotify, whatsappen, beetje nieuws lezen, facebooken, 9292 en de hele shitload aan apps die in de achtergrond draait. Allemaal geen probleem, van de week 12 uur straight heel veel videos, fotos en fb uploads ervan gedaan, nog 40% over.

Het enige wat hem razendsnel leegtrekt zijn apps als temple run, angry birds, etc.
ik heb geen idee wat zij de hele dag doen met hun toestel, het enige wat ik aan hoor is dat de batterij het geen volle dag volhoudt.

en ja, er zijn ook een paar collega's die nauwelijks iets met hun toestel doet en zelfs met een iphone 4 of htc desire een volle dag doen.

ik heb een galaxy nexus en hou 's avonds nog nog 40% over wanneer ik naar bed ga maar doe er ook niet zoveel mee op een beetje hangouts, whatsapp, instagram en deezer. ik zie mezelf ook niet als een zware gebruiker.

maar dit alles staat los van het feit dat ik allerlei mensen met verschillende toestellen hoor klagen over de accutijd van hun telefoon....ook van mensen met een galaxy note2....
Het is wat offtopic, maar als ze geupdate hebben naar een nieuwe Android, dan moeten ze hem eens een factory reset geven... Zeker van 4.0 -> 4.1 of 4.1 -> 4.2.
Dan noem je ook allemaal toptelefoons met heel onzuinige SoC's, relatief kleine accu's en grote schermen. Een Ferrari komt ook niet ver op een tank...
Knappe conclusie op een GM software..

Daarnaast gaat ook mijn IOS7 icm een 4S langer mee dan icm met IOS6.

Tevens hoop ik voor jullie dat je met de laatste versie GM hebt gewerkt. In de eerdere versies was het verbruik dramatisch. Sinds De laatste GM is het gewoon dik in orde.


Beetje vreemd om eerst een Filmpje en review te maken met GM software, daar de conclusie te trekken dat de accu minder lang mee gaat , en dat vervolgens in een los nieuwsbericht te zetten wat allemaal nog steeds gebaseerd is op GM software.

Pas dan de titel aan dat de GM versie doet vermoeden dat het minder lang zal meegaan.

Dit neigt regelrecht naar sensatie journalistiek.
GM = 100,0% gelijk aan de public release.

Desalniettemin heb ik ook totaal andere ervaringen dan wat hier gemeld wordt, accuduur is bij mij eerder beter dan slechter met iOS 7 (GM).
Waarschijnlijk inderdaad. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Dan nog is de topic titel misleidend want het gaat hier niet over "ios7" maar over "ios7 GM"
De final van iOS 7 is hoogstwaarschijnlijk identiek aan de GM. De kans dat dit niet zo is verwaarloosbaar klein. En als het al niet gelijk zou zijn, dan is het verschil tussen de GM en de final erg klein.
Waarschijnlijk / hoogstwaarschijnlijk... komt een beetje op het zelfde neer toch...

Ik hoop het overigens niet. De GM is echt drastisch veel beter dan de versies daarvoor. Maar ook de GM heeft nog wat tweaks hier en daar nodig. Ik hoop dat er toch nog wat optimalisaties in zitten...
Inderdaad. Batterij problemen heb ik niet met de GM, wel een Safari die een keer per dag crashed.
Viel me direct op na installeren van de beta's. Is al zo sinds de eerste of tweede beta. Mijn iPhone 5 gaat ook regelmatig uit als de batterij indicator nog op 20% staat. Vreemd.
Accu gaat nu inderdaad niet meer mee tot einde werkdag maar is tegen 16:00 al de 20% voorbij of benaderd. Kennis heeft precies hetzelfde probleem.
Ik denk dat ik eens een restore ga doen (nu via update iOS7 installed) en kijken of dat uit maakt qua accu duur.

En anders gaat het wachten worden op een .0.x update.
Herkenbaar. Ik let er nu een aantal weken scherper op. Mijn iPhone 5 is sinds de overstap op iOS 7 (laatste weken de laatste beta) in de loop van de middag echt aan een lader toe. Ik heb het al meermaals meegemaakt dat het weergegeven accupercentage van 24% naar 1% schiet. Sterker nog: dat gebeurde vanochtend nog. Toen ik 'm aan de lader hing, srpong de indicator meteen naar 9%. Ook is de telefoon al meermaals uitgevallen bij eenvoudig browsen met net 14%. Dat is me onder iOS 6 echt nog nooit overkomen.
Heeft dit niet te maken met het actief zijn van de dynamische achtergrond animatie. Deze maakt ook gebruik van de bewegingsensor om een 3D feel te creeren. Kan me voorstellen dat dit behoorlijk wat impact heeft op de accuduur. Iemand met IO7 die weet of dit standaard aanstaat? :)
Dit staat standaard aan ja.
Zoals ik al zei in een vorige post gaat mijn batterij een stuk langer mee. Bij mij staat trouwens alles aan wat aan kan staan. Wifi, bluetooth, alle locatiediensten etc.
Dit is niet optioneel in iOS 7. Staat dus sowieso aan, maar zoals ook anderen hier al aangeven; de accuduur is in mijn ogen niet minder geworden. Ik ben wel een intensieve gebruiker: 7:00 van de lader en tegen 22:00 heb ik nog 25% over.

Edit: dit kun je toch wel "verminderen" waardoor je wat accu zou kunnen sparen. Instellingen/algemeen/toegankelijkheid/verminder beweging.
Dus niet een standaard optie.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 19 september 2013 08:45]

Je kan kijken in je instellingen naar gebruik sinds laatste lading. Geeft beter beeld.
Voor iPhone gebruikers die al iOS 7 beta of GM hebben gedraaid moeten er ook rekening mee houden dat wanneer je update / hersteld, de onnodige apps die op de achtergrond veel energie slurpen ook van je iPhone zijn verwijderd. Mede hierdoor dat de tijd die je op een volle accu kunt doen omhoog is gegaan.

Zelf heeft bij mij de update naar welke beta versie/GM geen zin gehad. Desondanks een volledig herstel van de iPhone (5) zonder backup is geen 5 uur vol te houden vergrendeld, laat staan ontgrendeld. Dit zal vast een hardwarematig probleem zijn in plaats van softwarematig.
Nope.. juist doordat ik de iOS 7 beta's draaide als niet-developer kon ik alleen updaten i.p.v. een clean install doen. Dan blijven alle apps er dus gewoon opstaan.
Dat klopt niet. Een update via Option/Alt+Update verwijdert or hersteld helemaal niets.
Ach dat krijg je als apps mogen blijven draaien, verder is iOS 7 alleen maar een verbetering :)
Ik laad hem elke dag op op mijn bureau, zal weinig verschil maken.
Viel mij wel direct op dat de 5 sowiezo erg snel leeg was, vanaf de aanschaf vorig jaar.

De levensduur van de accu is echter ook niet verminderd het afgelopen jaar.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True