Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 198, views: 41.465 •

Apple is bezig om een versie van de iPhone met 5"-scherm te testen, terwijl er ook prototypes worden gemaakt van een iPad met een scherm van bijna 13". Dat meldt de doorgaans goed ingelichte zakenkrant Wall Street Journal.

Dat Apple de producten test, betekent niet automatisch dat ze ook op de markt zullen komen, tekent Wall Street Journal aan. De zakenkrant heeft een vrijwel vlekkeloze reputatie op het gebied van Apple-geruchten. Apple zou prototypes van de grotere iPhone en iPad hebben aangevraagd bij leveranciers van onderdelen.

Het is niet voor het eerst dat er een gerucht gaat over grotere versies van de huidige producten. Apple presenteerde eerder een kleinere versie van zijn tablet, de iPad Mini. De iPhone kreeg vorig jaar al een groter scherm: waar voorgaande Apple-smartphones telkens een 3,5"-scherm hadden, heeft de iPhone 5 een 4"-display. Daarmee is de iPhone de kleinste high-end smartphone op de markt: concurrerende modellen van andere merken hebben veelal een scherm van minimaal 4,5", oplopend tot boven 5".

Het ligt voor de hand dat Apple meerdere formaten zijn producten uitprobeert. Nu de markt voor high-end smartphones minder snel groeit dan voorheen en tablets bezig zijn aan een snelle opmars, proberen concurrenten marktaandeel te winnen door apparaten met meerdere schermformaten en in meerdere prijsklasses uit te brengen.

Apple heeft dit jaar nog geen nieuwe iOS-apparaten uitgebracht. Verwacht wordt dat de fabrikant dit najaar aangrijpt om nieuwe versies van zijn iPhone en iPad op de markt te brengen.

Concept van een grotere iPhone; deze heeft een 5,7"-scherm

Mockup van hoe een grotere iPhone eruit zou kunnen zien. Deze van een eerder gerucht heeft een 5,7"-scherm.

Reacties (198)

Reactiefilter:-11980177+1111+21+30
Oh, een phApplet!
Ik begrijp mensen niet die met zo'n grote 'telefoon' rond lopen, een grote reden dat ik nu nog een iPhone 5 heb gekocht en niet een android phone is omdat de betere modellen allemaal veel te groot zijn, ik wil met mijn duim de boven hoek van mijn scherm kunnen raken...
De rest van de mensen geeft blijkbaar niet zoveel om het met de duim de boven hoek van het scherm aanraken, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Wellicht geven ze de voorkeur aan een groot scherm, met meer pixels.
Inderdaad. Het is gewoon arrogantie van Apple "wij weten wat mensen willen en we geven ze dus alleen wat wij denken dat goed is voor ze".

Ik ben blij dat ze daar nu (noodgedwongen?) van terug komen. Misschien dat de verkopen aan het teruglopen zijn?

Ook leuk om te zien:
Steve wozniak wishes apple was less arrogant

Edit: Kom op moderatos dit is gewoon on topic. Als je als Apple fanboy het er niet mee eens bent is het niet meteen ongewenst. Ik geef gewoon mijn mening en onderbouw die zelfs met een van de hoogste Apple top mensen zijn mening.

[Reactie gewijzigd door flightdude op 22 juli 2013 10:27]

Inderdaad. Het is gewoon arrogantie van Apple "wij weten wat mensen willen en we geven ze dus alleen wat wij denken dat goed is voor ze".
Apple weet dondersgoed hoe het werkt. Lees het boek "the paradox of choice: Why more is less" maar eens. Of dit artikel:

http://galadarling.com/article/happiness-is-simple
The Paradox of Choice: Why More Is Less is a book from 2004 by Barry Schwartz, & it spells out this very notion. It explains that companies which sell 24 different types of jam make less sales than those who only offer 6 varieties of jam: at a certain point, too many options feels suffocating & turns us off making a choice at all.
Apple begint daarom met 1 versie van een product, en breidt het dan iets uit, maar zodanig dat de keuzes niet elkaar overlappen, want dat schept over het algemeen ontevreden klanten.
Onzin.

Apple MOET de concurrentie aangaan want zij willen zoals de meeste grote bedrijven een monopolie creeeren.
Ze zijn ook helemaal niet innovatief geweest. Dat is marketingpraat dat de slaven van deze samenleving moeiteloos willen slikken. Och een Apple...dan moet je wel cool zijn en erbij horen?

Android en WP hebben ook massa´s telefoons met een klein scherm, dus ¨more is less¨ gaat hier echt niet op. De algemene term voor dit fenomeen kan ik wel begrijpen.

Heb je al geprobeerd om nuttige informatie op een priegelig klein scherm van een iPhone te lezen? Webbrowsen gaat echt veel beter op een groot scherm.
Apple wil helemaal geen monopolie creeeeren. Als ze dat wel zouden willen zouden ze totaal andere product portfolio keuzes maken. Dan hadden ze bijvoorbeeld al lang goedkope plastic iPhones op de markt gegooid om een zo groot mogelijk marktaandeel te krijgen.
Wederom onzin

Je mag een hekel aan Apple hebben om al de juiste redenen, maar om te beweren dat ze niet innovatief zijn of dat hun succes alleen te danken is aan marketing is gewoon ronduit dom. Om de discussie even voor te zijn: Je hoeft niet alles zelf uit te vinden om een innovatief bedrijf te zijn. Het feit alleen al dat zij technologieën die bij anderen op een plank lagen te verfstoffen als eerste durfden toe te passen in een commercieel product maakt ze innovatief.

Waarom Apple zo lang heeft vast gehouden aan een relatief klein scherm heeft volgens mij een andere reden.

Andere fabrikanten zijn veel meer geneigd om allerlei verschillende modellen op de markt uit te brengen en aan de hand van de verkoopcijfers te bepalen of het een succes is of niet en vervolgens op door te borduren. Voor de consument die graag keuze wil is dat ideaal, maar het heeft ook nadelen. Het kost behoorlijk wat resources om al die modellen te ontwikkelen, produceren, marketen en te ondersteunen waardoor je als consument je maar af moet vragen hoe lang je telefoon ondersteunt wordt en de waardevermindering van je telefoon is ook enorm.

Apple daarentegen probeert hun product assortiment zo clean en overzichtelijk mogelijk te houden. Niet alleen voor de consument, maar ook omdat ze hier simpelweg meer geld mee kunnen verdienen. Ik denk dat ze zich nu echter beginnen te realiseren dat het gewoonweg niet meer haalbaar is om nog maar 1 model iphone te hebben, net zo min als het mogelijk is om slechts 1 model iMac of iBook te hebben. Grotere schermen beginnen steeds meer mainstream te worden maar desalniettemin zit niet iedereen op zo’n platgewalste koelkast te wachten en dus is het moment aangebroken om met verschillende varianten te gaan komen.

Om nog even terug te komen op innovatie. Dat mis ik momenteel wel bij alle telefoon fabrikanten. Grotere schermen, meer pixels, meer megapixels op de camera en snellere processoren en dan heb je het wel gehad…
Apple is idd bezig om zijn portfolio minimaal uit te breiden.

Als je gaat kijken naar laptops heeft Apple vrij klein aanbod.. Ook de uitbreidingen zijn minimaal. Toch verkopen ze genoeg om miljarden binnen te halen. Terwijl een HP/Dell enz telkens kosten moet maken om een 20 tal Laptops aan te bieden waarvan er 2 of 3 maar echt verkopen.

Apple is niet altijd de snelste met uitbrengen van nieuwe technieken zoals een nieuwe Processor. Ze doen dit liever 1 of 2 keer per jaar in plaats van bijna elke 2 maanden een nieuw type laptop uit te brengen HP/DELL/Acer enz..

Waarbij deze fabrikanten echt alleen maar de high end modellen echt marketeer of de modellen die populair zijn zoals een ultra dunne laptop..

Dit gaat ook op bij telefoons.. Het is niet rendabel om elke 3 maanden een nieuw type telefoon uit te brengen en daarvan ook nog eens verschillende afmetingen..
Maar aan de andere kant heeft samsung e.d. een verdien model.. Kosten voor het produceren zijn erg laag en mocht er verlies dreigen op een toestel dan kan een ander toestel dit verlies recht trekken.
Dikke onzin! Apple wil geld verdienen. Apple verdient meer met een kleinere userbase waarom zou het dan in hemelsnaam een monoploie willen. Als Apple een monoplie wou dan zou het ook de onderkant van de markt bedienen en dat doen ze bewust niet omdat daar weinig te verdienen valt.
Apple wil helemaal geen monopolie creeeren, dat zit niet in de aard van het bedrijf. Apple wil weinig produkten maken die steengoed zijn. Of jij ze steengoed vind is een ander verhaal, ieder zijn mening.

Als ze maximaal marktaandeel willen, dan hadden ze OSX allang vrijgegeven voor non-Apple hardware, hetzelfde geldt voor iOS. Ook hadden ze dan tig iPhone varianten op de markt gebracht in verschillende prijsklassen om zo een maximaal bereik te dienen.

Dat doen ze allemaal niet. Ze doen alleen high-end, en alles geintegreerd op hun eigen, gesloten manier. Dat is een duidelijke en sterke visie waar ik respect voor heb. Dat die visie niet bij iedereen zijn wensen aansluit is ook duidelijk, geen probleem, er zijn alternatieven genoeg.

En Apple niet innovatief noemen vind ik bijna vloeken in de kerk. Je kunt hun produkten ontleden in technische componenten en features, en van allen beweren dat ze niet de eerste ermee waren, en je zou nog gelijk hebben ook. Maar dat is gelijk hebben om het gelijk hebben. Ieder weldenkend mens weet dat Apple smartphones en tablets zoals we ze vandaag kennen op de kaart hebben gezet. En dan hebben we het nog niet over muziek spelers en digitale content en app stores. En laten we ook niet de ultrabooks vergeten.

Zijn er heden ten dage concurrenten die hetzelfde of meer bieden? Jazeker, maar dat doet niets af aan hoe innovatief Apple is.
Heel simpel bekeken biedt Apple eigenlijk helemaal geen keus, ze hebben eigenlijk alleen de iPhone in 3 varianten waarvan er een is die wel redelijk gedateerd begint te raken (de 4).

Dat wat Samsung doet is weer de andere kant van schaal met 421 varianten Galaxy telefoons. Samsung tast daarmee de waarde van het merk Galaxy drastisch aan.

Echter, Apple zal wel iets meer moeten gaan beiden dan alleen high-end en high-end van een paar jaar geleden. Uiteindelijk doen ze dit ook met hun PC lijn, daar is toch ook een Air 11/13, MBP in verschillende schermgroottes en configuraties qua processor e.d. Ze hebben daar zelfs nu de Retina MBP's bij. Zelfs het aanbod wat ze hebben bij de iPad is beter dan wat ze doen met de iPhone met de normale en de Mini.

Apple hoeft niet van de bodem van de markt tot de top vertegenwoordigd te zijn, maar ze zullen wel met iets moeten komen om lagere prijspunten te bedienen, maar ook zullen ze het high-end aanbod iets uit moeten breiden om niet te verliezen op spelers zoals Samsung en HTC. Immers, de Note verkopen geven wel aan dat er een markt is voor oversized telefoons (ook al is het niet voor iedereen weg gelegd)
Inderdaad. Het is gewoon arrogantie van Apple "wij weten wat mensen willen en we geven ze dus alleen wat wij denken dat goed is voor ze".
Dat lijkt me onzin. Ook Apple kon niet voorspellen hoe de telefoonmarkt er anno 2013 uit ging zien. Wellicht hebben zij net als t1mmy hierboven gedacht "Zo'n grote telefoon, wie wil dat nou?" en zijn ze min of meer verrast door de voorkeur van de consument voor grote telefoons. Waarom zouden ze aan hun eigen ideologie vasthouden en niet tegemoet komen aan de wens van de consument? Dat kost ze gewoonweg geld.
Ik ben blij dat ze daar nu (noodgedwongen?) van terug komen. Misschien dat de verkopen aan het teruglopen zijn?
Dat niet zozeer, maar hun marktaandeel is wel vrij klein vergeleken met Android. Best knap met een zeer beperkt aantal modellen in het hogere segment (ze concurreren niet met 100 euro Android telefoons), maar toch...

Ik vraag me alleen af hoe Apple dit toestel, mochten ze het op de markt brengen, gaat positioneren. Wordt het "gewoon" een grotere variant van de huidige iPhone 5 of wordt hij "onder de kap" ook beter?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 22 juli 2013 10:59]

Wozniak werkt al járen niet meer bij Apple dus om hem nou 'een van de hoogste Apple topmensen' te noemen...

En het is niet eens zo vreemd / arrogant om te bepalen waar de markt / consument behoefte aan heeft hoor... zoals Henry Ford zei: als ik de mensen had gevraagd wat voor nieuw vervoermiddel ze wilden, hadden ze 'een sneller paard' gezegd...
Ik heb het ook niet voor Apple; Maar niet omdat ze bij een klein scherm schikken; Meestal hebben ze bij Apple een goeie reden en bieden ze bovendien kwaliteit (specs).

Ik heb een hekel aan hun omdat ze 1) de waarheid ombuigen (/liegen), 2) ze maar al te graag de nieuwheid van hun product onderlijnen, terwijl dat idd. meestal ergens in een stoffige schof lag;

Ik vind het extreem offtopic, om te gaan "haten" op Apple in dit topic; Dit is puur een nieuwsfact dat ze experimenteren met grotere schermen, iets wat duidelijk een markt heeft; Ikzelf heb het ook niet zo voor die grote touch screens; Geef mij maar een ingebouwd toetsenbordje !
Ik doe meer met berichten en e-mail op mijn telefoon dan dat ik er mee bel. En als ik bel, is dat de helft van de tijd via een carkit. Verder draag ik m'n telefoon als ik onderweg ben meestal in de binnenzak van een colbert. De grootte en het gewicht van een telefoon maken me voor het transport dus niet uit. En voor de voor mij relevante toepassingen is een groter scherm alleen maar prettiger.
Ik begrijp mensen niet die met zo'n grote 'telefoon' rond lopen, een grote reden dat ik nu nog een iPhone 5 heb gekocht en niet een android phone is omdat de betere modellen allemaal veel te groot zijn, ik wil met mijn duim de boven hoek van mijn scherm kunnen raken...
Ik begrijp mensen niet die met zon kleine 'telefoon' rond lopen, een grote reden dat ik nu een HTC One heb gekocht is omdat ik mijn telefoon fatsoenlijk wil vast kunnen houden zonder hem in mijn hand kwijt te raken.

Wat ik met mijn reactie wil aangeven is dat dit heel persoonlijk is, ik kan met 1 hand overal bij op mijn HTC One, ik vond mijn Desire HD zelfs wat aan de kleine kant en kom overal met gemak bij en deze was zelfs 4,3".

Bij mijn vaders Sony Xperia Ray vind ik het zelfs veel te klein met zijn 3" en mag het van mij echt wel een stuk groter.
Wellicht omdat het groot genoeg is en grotere formaten bar weinig tot niks toevoegen.
Als je de lettertjes niet kan lezen, koop dan een bril. Voor echte zaken pak je namelijk gewoon een ultrasoon/laptop.

En documenten typen op een mobiel ... no way :Y)
Haha, de ultrasoon pak ik liever niet die laat ik wel staan voor mijn moeder :+

ON:
Zoals ik al aan gaf, is dat dus erg persoonlijk ik heb zelf een SE X1 gehad met 3" scherm, en een HTC Desire HD (4,3"). Ook heb ik de SE X10 (4") en HTC Touch diamond (2,8") en de SE Ray(3") van mijn broertje/zusje/vader gebruikt dus ik heb echt wel genoeg variatie gehad om te weten wat ik wel/niet fijn vind,
Wellicht omdat het groot genoeg is en grotere formaten bar weinig tot niks toevoegen.
Als je de lettertjes niet kan lezen, koop dan een bril. Voor echte zaken pak je namelijk gewoon een ultrasoon/laptop.
8)7
Wat een loze, ongegronde en veralgmenende reactie.

Een groter scherm voegt niets toe? Vertel eens, wat is de grootste telefoon die je al gehad hebt?
Ik werkte graag met 3,5", heb me dan een 4,3" gekocht, nu heb ik een 5" en ik moet zeggen dat de 4,3" zeer klein en bekrampt aanvoelt. Ik bel misschien 20 minuten/dag, maar surf en doe andere zaken (gps, agenda, youtube,...) gemakkelijk één of twee uur.

Als je een kleine telefoon hebt omdat het toch maar is om te bellen/smsen, waarom heb je dan een smartphone? Als je hem gebruikt als smartphone, om filmpjes te kijken, te surfen, agenda bij te houden,... dan is groter echt wel handiger.
Ja klopt, zolang je de telefoon gebruikt... Echter vind ik het ook fijn om zon telefoon gewoon normaal in mijn spijkerbroek te kunnen doen... Niet iedereen zit te wachten op zon koelkast in zijn broek.
Je naam is wel gepast gekozen, heb je al eens geprobeerd een grotere telefoon in je spijkerbroek te steken? Ik heb een Find 5, toch een van de grotere 5" smartphones, en ik heb nog nooit geen enkel probleem gehad met kostuumsbroeken, laat staan spijkerbroeken? Zitten, fietsen,... geen enkel probleem? Waar iemand het zou halen dat deze telefoons niet in je broek passen, ik weet het niet?
Heb zo'n ding al eens in mijn broekzak gestoken en het zit gewoon niet lekker. Om nog maar te zwijgen van het belachelijke zicht als je aan het bellen bent. Het is gewoon een pertinente leugen dat zo'n phablet in je broekzakken past. Ok het kan er in maar dan hebben we ook alles gezegd. Voor vrouwen kan het nog omdat ze steeds een handtas bijhebben maar voor mannen is het gewoon niet portable genoeg.
Je zegt het goed, je hebt het een keer in je broekzak gestoken.

Een keer een telefoon in je broekzak steken zegt helemaal niks.

Je mag natuurlijk je eigen mening hebben maar ik durf te wedden dat je het jezelf nog hebt aangepraat dat het te groot is voordat je het in je zak gestoken had.

Want ik loop er dagelijks mee en voor mijn werk ben ik redelijk actief dus ik zou er dan zeker last van moeten hebben maar dat heb ik niet.

En een Note is iets groter dan een S3 of S4 dus zoveel scheelt het echt niet.

Ik was paar maanden geleden nog in Korea en daar lopen kleine meisjes rond met een Note en zelfs de Galaxy Mega van 6.3 inch is daar de normaalste zaak van de wereld.

Je ziet gewoon dat ze in Korea voorlopen want dat zal hoe dan ook in Nederland ook gebeuren.

Ik begrijp sowieso niet waarom het "normaal" gevonden wordt als iemand met een boek, tas of laptop rondloopt of ergens zit te lezen maar als het een iets grotere telefoon is is het meteen verbazing alom.
Wat mij daarnaast ook irriteert is de halfwaardetijd van de gemiddelde android telefoon. Ik had een jaar of wat geleden het topmodel van HTC, Nog geen 6 maanden later krijg je nog niet de helft van de aankoopprijs voor zo'n telefoon.

De ontwikkeling van android toestellen volgt elkaar zo snel op dat je na een jaar al 3 modellen achterloopt, met alle gevolgen van dien. Nou kun je zeggen 'Die Apple dingen zijn hardstikke duur!'. Klopt, maar de topmodellen van Samsung en HTC kosten ook Eur 600,--. Dat doet financieel gezien weinig voor elkaar onder. Dat je dan een half jaar later met moeite nog 350 euro krijgt en een jaar later met 200E blij mag zijn, dan bedank ik voor de investering. Voor m'n iPhone 4 (introductie in 2010!) krijg ik nu nog steeds 150-200 euro's.

[Reactie gewijzigd door Froos op 22 juli 2013 09:38]

Die halfwaarde tijd heeft veelal te maken met apple-religie/gelovigen, en niet echt met de hardware zelf.

Kijk eens naar een macbook pro uit 2009 oid. Een simpele core 2 duo, gemiddeld scherm (niet eens FHD oid...) , gewoon 15". Daar wordt nog zonder blikken of blozen 500 euro voor gevraagd. Terwijl je voor dat bedrag een 2 weken oude dell haalt met 3 jaar garantie, snelste i5, alle moderne features, prima scherm. Of natuurlijk een nieuwe laptop die die macbook pro op alle gebieden ook uit het water blaast.

Kortom, de 2dehands prijzen van apple zijn....een beetje raar, maar zelden echt te verantwoorden op basis van specs. En het zal ook niet meer lang duren dat ook die onder druk komen te staan, nu de producten niet meer exclusief zijn - half de wereld heeft een iphone, straks komt er dus meer aanbod dan vraag.

Alleen gedurende de afgelopen paar jaren waar Apple a) duur was b) er een sterk groeiende afzetmarkt was blijven producten langer waardevast.

Met de toegenomen concurrentiepositie van Samsung en de matige innovatie van apple zou ik me er niet meer zo druk om maken :) Verder is het bij Android ook een kwestie van even een maandje wachten voor je een toestel koopt, en vooral, goed nadenken wélk toestel je aanschaft.

HTC's zijn nooit heel erg waardevast geweest, waarom weet ik ook niet. Maar een Galaxy S2 leverde tot de introductie van de S4 ook nog gewoon 200 euro op, in goede conditie. Da's vergelijkbaar met je iphone 4S.
Kijk maar eens hoe een 4 jaar oude Macbook eruit ziet en hoe die nog draait, en vergelijk dat met een HP of Dell van die leeftijd. Waarschijnlijk zit daar de waardevastheid in; ze zijn namelijk vaak nog in goede staat en nog zeer bruikbaar. Daarom houden ze hun waarde.
Ik snap ook echt niet dat je een 4 jaar oude laptop (met indertijd prima specs) gaat vergelijken met een laptop van 500¤. Als je goed kijkt zit daar een brakke batterij (die is nieuw al minder sterk dan in die macbook van 4 jaar oud) en een zeer matig scherm op. Onder andere.
Dit is net zoiets als zeggen, belachelijk dat een 5 jaar oude Audi A4 full-option nog 15000¤ kost, voor dat geld koop ik een nieuwe Dacia Lodgy.
Nou.. die laatste vergelijking gaat een beetje mank. Een Dacia mag dan wel van Renault zijn, maar tussen Dacia en Audi zitten toch nog wel wat kwaliteitsverschillen.

Wat je volgens mij probeert te zeggen is dat de som van de onderdelen niet gelijk is wanneer de kwaliteit per onderdeel anders is. Een Dacia is een prima auto, rijdt ook zonder problemen 130 op 's lands wegen. De ervaring met een Audi is heel anders, terwijl dat ook een prima auto is die probleemloos in staat is om 130 te rijden.
sorry, maar ik vind een 2008-2009 macbook écht niet "prima draaien". Ga maar eens photoshoppen of video-editten, dat is echt een nachtmerrie op zo'n oude bak ivm recente Core i5's. Onvergelijkbaar.

"er prima uit ziet" maakt een apparaat niet per definitie waardevol. We zijn het toch met elkaar eens dat een nieuw apparaat voor 500 euro er ook prima uit ziet. Draait perfect, want nieuw. Garantie, want nieuw. En is 3x sneller, want i5 vs brakke core 2 duo.

Die nieuwe laptop heeft ook nog eens USB3, displayport/hdmi, de laatste standaarden, jaren garantie. En dan zou je voor 't zelfde geld een appeltje kunnen halen? Is gewoon absurd.

Autos, ja, dat is een goed voorbeeld. Die ontwaarden dus énorm snel. Perfect voorbeeld, dankje :) Na een paar jaar zijn ze nog maar 50% waard. Maar dan krijg je tenminste een full-option A4 die op alle vlakken beter is dan een Dacia Lodgy welke nieuw het zelfde kost.

En dat kun je dus niet zeggen van een trage bak als een macbook pro 2008 ...
Nu is het ineens een 2008 model geworden ;) ik had een 15" Pro uit 2009 en daar kon ik echt nog prima mee Photoshoppen. Ding draaide nog als een zonnetje. En dat kan ik zelden zeggen van een laptop van 1 of 2 jaar oud uit het 500¤ segment. En dan zijn de specs misschien wel hetzelfde, maar toch geven ze niet dezelfde gebruikerservaring. Hell, ik vind mijn Win7 i7 16GB notebook echt niet snappier dan een wat oudere Macbook.
Ik vind overigens ook dat ze veel waardevaster zijn dan ik zou verwachten. Maar ik vind het prima. Betekent dat ik elke paar jaar een nieuwe kan kopen en niet al te schandalig veel hoef bij te leggen. Want ik vind altijd iemand die nog 800-900¤ wil neerleggen voor mijn 4 jaar oude gebakje :)
toevallig stond er net weer een nieuwe mb pro uit 2008 voor 475 euro op de V&A, dus vandaar dat jaartal. De 2008 en 2009 modellen ontlopen elkaar niet veel.

Ik denk ook dat het een beetje met user-error te maken heeft. Ik kan een laptopje met een c2d en Windows 7 laten vliegen (SSD'tje er in, wat meer ram, wat services uitzetten en weten welke virusscanner en andere software je moet gebruiken ipv de standaard rommel). Kom ik bij m'n tante, ja...dan is die windows laptop traag.

Laat ik toevallig overigens uit de grafische sector komen (kunstacademie...). Ik kan je verklappen dat er 0 performance verschil is tussen een c2d macbook pro en een vergelijkbare el-cheapo 150 euro kostende windows laptop. En die zijn beide écht te traag voor serieus werken met video of fotografie. Misschien heb jij uren de tijd om een paar honderd 30mpix raw bestanden te editen...maar ik niet.
Nee, daar zou ik ook geen trek in hebben. Maar met dat doel kopen mensen ook geen 2ehands macbook. Powerusers kopen een nieuwe iMac :P Tuurlijk wil jij niet jouw werk op een oud beestje doen.
Maar het blijft een feit dat Macs duurzamer zijn. En ik blijf erbij, een goed onderhouden Macbook van 3-4 jaar oud kan makkelijk nog jaren mee, en is wat mij betreft nog steeds superieur aan zo'n plastic HP van 600¤. En dan heb ik het niet over benchmarks.Die interesseren me namelijk geen ruk.
Het heeft niets met user-error te maken, maar eerder met fabrikant-error. Mijn twee jaar oude Macbook Pro 13" i5 rent rondjes om een Lenovo E330 i5 van een weekje oud die er momenteel naast staat.

Dat heeft niets met de user te maken, maar eerder met de fabrikant. Het Macbook steekt out-of-the-box prima in elkaar, bij de Lenovo moet eerst de nodige meuk verwijderd worden, meer dan ik had verwacht en dat valt tegen.

Verder kan op een c2d prima gewerkt worden. M'n zusje werkt ook in de grafische sector en die doet alles nog op een witte C2D iMac van een jaar of 6 oud en illustrator en photoshop draaien daar nog prima op.
Speciaal voor jou een tip. Download decrapifier. Die verwijderd alle crap zoals de naam aangeeft die op een 'out-of-the-box' laptop geïnstalleerd is.

http://tweakers.net/meukt...6/pc-decrapifier-224.html

Wel een oude tool, ik zie dat er tegenwoordig ook wat alternatieven zijn die hetzelfde werken. Het scheelt je in ieder geval een hoop muisklikken!

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op 22 juli 2013 15:23]

Dit onderschrijf ik duidelijk weer niet. Het huishouden hier bezit een Macbook Pro 2009 (C2D 2.53Ghz) en een Macbook Pro 2011 (Core i7 2.2Ghz).

Beide hebben een vergelijkbare config (Superdrive vervangen door een harddisk caddy, bootdrive SSD, datadrive 7200RPM SATA, 8 GB resp. 16 GB RAM). Beide MBPs draaien probleemloos Mountain Lion (OS X laatste release), incl Photoshop en co.

Natuurlijk draait het op de MBP uit 2011 beduidend vlotter dan op de MBP uit 2009, maar het is zeker nog prima werkbaar. Natuurlijk zijn dit 'geupgrade' modellen, maar dat is nou het mooie van een MBP.

Wanneer je een statische situatie wilt, moet je het vergelijken met een Macbook Air van de eerste generatie vs een MBA van nu. En ook dan kun je nog redelijk goed werken met een MBA Gen1. (voor photoshop waren ze beide niet echt geschikt)
Als ik een SSD en 8 gig ram in een oude c2d duw dan gaat hij ook als de wind ja :) (zolang je niet te veel processor intensieve dingen gaat doen). Beetje appels met peren vergelijken, natuurlijk.

OS-x is heel goed in de indruk wekken dat het snel is. Maar zodra je een zwaar pakket gaat draaien of iets intensiefs gaat doen dan zakt de performance van een Macbook pro C2D net zo hard in als een windows machiene met vergelijkbare hardware en 1/3de van de 2dehands prijs.
Ik heb gisteren mijn Macintosh Cube G4 aangezwengeld, dat is pas traag! Een Macbook van 2009 gaat prima mee. Heck, die zijn niet zo heel veel trager dan de nieuwste Macbook Air''s.
Vergelijk dan een 5 jaar oude Audi a4 met een nieuwe Seat Exeo, dan is de vergelijking wat meer kloppend.
Ik geef je groot gelijk, de hardware rechtvaardigt niet de nieuwprijs.
De tweedehands prijzen komt doordat de nieuwprijs zeer lang TE hoog blijft, een iphone 4 kost nu nog steeds 330 nieuw (laagste prijs pricewatch) dat rechtvaardigt dus weer de hoge 2e hands prijs.
Het probleem bij iphone is de TE hoge nieuwprijs, waardoor dus ook weer de 2ehands prijs TE hoog is.

Als je Apple zou vragen: waarom zo'n hoge prijs??? Dan zal het enige juiste antwoord zijn: mensen betalen toch!
Maar omdat mensen die (volgens jou) te hoge nieuw prijs betalen en als gevolg daarvan de tweedehands waarde hoger blijft liggen, maakt het dus ook weer interessanter de nieuwprijs te betalen.

Ik wissel ieder jaar van iPhone, simpelweg omdat het me vrij weinig extra kost als ik m'n jaar oude iPhone voor +70% van de nieuwprijs kan verkopen.

Op het moment dat iPhone prijzen sneller zouden dalen en ik dit niet meer kan doen zal ik ook niet meer zo snel overstappen, maar nu is het financieel gewoon net zo (of zelfs meer) aantrekkelijk dan iedere 2 jaar overstappen.

En dit heeft Apple echt niet zelf bedacht, maar is het gevolg van hun beleid.
je kan het ook van de positieve kant bekijken en een toestel na een half jaar kopen voor de helft van de prijs... je hebt dan een zo goed als high end product voor 300-350 euro. (ipv de 50 euro die er misschien vanaf is bij een "new" apple model dat al 9 maanden op de markt is...)
Je moet niet naar de vraag prijs kijken maar naar de verkoop prijs tweedehands. Er staan letterlijk honderden iphones al maanden op marktplaats. Ze worden dus tweedehands amper verkocht. Ja, er worden ook wel hoge bedragen geboden maar uiteindelijk komt niemand met geld over de brug.
Je kunt een leuke iPhone4s nu voor 150 a 200 euro oppikken. De gedachte is dat iPhones erg waardevast zijn, maar in werkelijkheid is dat een illusie. Ze zijn niet waarde vaster dan een S3 of een One X.

Ja, de vraag prijs is overdreven hoog, Maar als je een beetje rondzoekt en bied, is er altijd wel iemand die het door krijgt en hem voor een reeel bedrag van de hand doet. 150 euro is nog altijd meer dan een iphone in de kast hebben liggen..

Zo heb ik vorgige maand een leuke iPad 2 (32gb) voor mijn moeder tweedehands gekocht voor nog geen 100 euro. Hij stond er al een maand of 5 op, met een hoop biedingen maar niemand kwam over de brug om daadwerkelijk te betalen. Ik heb 100 euro geboden en gezegt dat ik die avond kwam om het op te halen.
Mijn ervaringen zijn HEEL anders. Met nog geen enkel Apple product heb ik op (het overigens wel door zeurders en spotbieders steeds vervelender wordende) marktplaats.nl echt lang hoeven wachten op mensen die over het algemeen zeer dicht op mijn vraagprijs boden, en dan ook nog daadwerkelijk kwamen om het artikel op te halen. Macbook Pro, Macbook Air, iPhone 3GS, 4, iPad 1, iPad 2, iPad 3. Allemaal snel en makkelijk verkocht voor prima prijzen. Een goedwerkende iPad 1 in nette staat brengt nog makkelijk 150 euro op, dus dat jij een keer mazzel had dat iemand geen idee had van de waarde van dat apparaat zegt nog niet dat de waarde daadwerkelijk zo laag ligt.
Ga toch weg man.

Ik heb mijn iPad 1 voor 200 euro verkocht.

En diegene die hem kocht was er zeer blij mee.

Het zijn mensen die er tevreden mee zijn, ongeacht wat jij of anderen erover denkt.
Een iPad 2 32GB nog wel?

Nou dan was die persoon of dom of het was een defecte iPad, je laat informatie weg hier.

Vriend van mij heeft zijn iPad 2 16GB verkocht voor 300 euro.

En hij kreeg constant biedingen van 200-250 maar hij wilde het perse voor 300 verkopen.

Ik begrijp ook niet waarom je perse wilt beweren dat Apple producten niet waardevast zijn, wat maakt het jou uit dat ze wel of niet waardevast zijn?

Er moet toch 1 merk zijn die het meet waardevast is?

Al die merken kunnen toch niet precies even waardevast zijn?

Nou de uitschieter is in dit geval Apple, wat maakt dat voor jou persoonlijk uit?
Dat het ene product na verloop van tijd nog meer waard is dan het andere heeft ook te maken met het 'wat de gek er voor geeft' principe (nee, ik zeg niet dat Apple gebruikers gek zijn, heb zelf een Macbook). Doordat er een bepaald beeld rondom Apple is ontstaan, geloven mensen dat Apple producten beter zijn en langer meegaan (dat is mogelijk, weet ik niet) en dat bepaalt de restwaarde.

Daarnaast is wat jij stelt wel vrij extreem. Mijn Galaxy S2 was bij release ¤500,- en die heb ik voor ¤200,- verkocht, na bijna 1,5 jaar.
Wat je even vergeet is dat Apple hun prijzen kunstmatig hoog houdt en er geen plaats is voor prijsdalingen. Apple durft nog steeds 388 euro te vragen voor een goedkopere versie (8GB) van de iPhone 4 uit 2010. Je betaald dus bijna de hoofdprijs voor verouderde hardware.

Dat nog maar 350 euro kan krijgen voor een half jaar is natuurlijk een beetje overdreven.

Als ik op tweakers kijk naar vraag en aanbod, wordt er voor een S4 gemiddeld ongeveer 425 gevraagd. Terwijl deze nieuw op pricewatch voor 508 staat. Dat is 83,6% van de nieuwprijs.

De iPhone 5 kost nieuw 599 bij pricewatch en staat op tweakers bij vraag-en-aanbod voor gemiddeld zo een 450 euro. Wat nog maar 75% van de nieuwprijs is.

Dus als je kijkt hoeveel % van de huidige nieuwprijs je krijgt, staat de S4 zelf hoger dan iPhone.

Maar al met al is een Smartphone natuurlijk geen investeringsobject, dan kan je beter goud of zilver kopen.
Maar je vergelijkt nu wel een toestel dat al zo'n beetje 8 maanden op de markt is met een product dat een maandje of 2 à 3 op de markt is. Volgens mij gaat je vergelijking daar een beetje scheef.
De ontwikkeling van android toestellen volgt elkaar zo snel op dat je na een jaar al 3 modellen achterloopt, met alle gevolgen van dien.

Wordt altijd een beetje moe van dit soort domme redeneringen. De ontwikkelingen gaan te snel STOP NU AUB want mijn toestel raakt te snel veroudert, dadelijk heb ik het ding een jaar en loop ik drie generaties achter en dat mag mag niet ivm mijn status moet ik altijd de laatste of op zijn minst de ene laatste versie hebben!

Fabrikanten worden opgeroepen om het toch vooral een beetje rustig aan te gaan doen, het blijft een absurde gewaarwording in mijn ogen. Persoonlijk< I don't give a crap > hou ik het lekker bij me SGS ÉÉN! Kan er nog gewoon mee wat het moet doen en zelfs de accu zingt het lang genoeg uit tussen de laadbeurten. Zeg me nu één ding dat ik niet kan en nodig zou moeten hebben? Waardevermidering, zeker, maar wat boeit mij dat? Ik heb dat ding ruim drie jaar en is al afgeschreven, mooi toch?

Elke dag is nu puur winst en ik plan in het najaar pas te gaan shoppen voor een nieuwe. Natuurlijk wil ik ook een groter scherm en langere batterij duur en ja meer SOC power. De ontwikkeling vind ik eigenlijk helemaal niet zo snel gaan. Ik had nooit gedacht dat ik met de SGS zolang nog zou lopen toen ik deze kocht. Ik vermoed daarom ook dat de ontwikkelingen alleen maar verder zullen inzakken en niet veel verder dan details zullen zijn (I hope Google Glass proofs me wrong!). Daarom verwacht ik met een nieuw high-end-toestel zeker vijf jaar vooruit te kunnen. Dus dan is een investering van plus vijfhonderd euro wel rendabel.

EDIT: laatste stukje er aan toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 22 juli 2013 15:22]

Er zijn gelukkig ook goeie 4,5" android toestellen te koop wat in mijn ogen de beste maat is.
En ik snap echt niet dat mensen lopen te pielen met zo'n klein schermpje. Tekst is zoveel makkelijker leesbaar op een wat groter scherm, evenals websites etc etc.

Ik denk dat het ontbreken van grote schermen in Apples portfolio deels oorzaak is van het sterk achteruitgaan van het marktaandeel van de iPhone
Het marktaandeel van Apple loopt in Amerika zeker niet terug (ben te lui om op zoek te gaan naar bronnen). En de winsten blijven onverminderd hoog. Apple kan zich dus tot op zekere hoogte veroorloven 'rustig aan te doen'.
America is de wereld niet...wereldwijd loopt het aandeel van de iPhone zeer sterk terug, Sterker nog, Apple verkoopt absoluut gezien minder iPhones in een sterk opgaande markt wereldwijd.
In de USA is het tienden van een procent gestegen, in europa 5% gedaald.
Niet echt een positie om het rustig aan te doen. Zo denken de aandeehouders van Apple er trouwens ook niet over, zij zijn zeer ontevreden, wat zich uit in een sterk dalende koers, verdamping van de waarde van het concern van tientallen miljarden dollars.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 22 juli 2013 10:46]

Als er 1 merk is die het rustig aan kan doen is het Apple wel.

Ze hebben het al jaren rustig aan gedaan en als Apple echt ontevreden was over hun verkopen hadden ze heus wel een prijsverlaging doorgevoerd.
Het marktaandeel van Apple loopt in Amerika zeker niet terug (ben te lui om op zoek te gaan naar bronnen). En de winsten blijven onverminderd hoog. Apple kan zich dus tot op zekere hoogte veroorloven 'rustig aan te doen'.
Heb je de beurskoers al eens bekeken? Apple kan zich helemaal niet veroorloven rustig aan te doen. Al gehoord van de wet van de remmende voorsprong?
Beurskoers?

Je bedoelt dat wat op lucht gebaseerd is?
Ik ken veel vrouwen met iphones.De iphones zijn lekker makkelijk in het gebruik en de dames hebben niet zulke grote handen.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 22 juli 2013 10:48]

Ik heb altijd een iPhone gehad, al jaren.
Echter heb ik destijds een HTC One gekocht, om weer eens wat anders te hebben, en de HTC One bevalt me qua formaat juist hee goed.
In de breedte een smallere bezel, en het scherm is minder breed dan de Galaxy/Xperia lijn die ik wel weer net te breed vind.

Dus qua keuze is er genoeg.
HTC one: breedte 68mm (4.7"scherm)
Samsung S4: breedte Breedte 69,8mm (5.0" scherm)

1.8 mm breedte voor 0.3"meer scherm... ik ben voor, de S4 heeft juist extreem dunne bezels!
Als je de Amerikaanse handen op de foto's ziet, is het best te begrijpen waarom ze een groter scherm willen. De meeste grote telefoons van rond de 4,5 tot 5" passen net in de palm van hun hand.
Gelukkig ben ik met 2 duimen geboren!

Serieus, Super als er eindelijk een groter scherm komt.
Ik gebruik de Phone veel voor internetten en mail maar daar is het scherm gewoon te klein voor om een goede gebruikers ervaring te krijgen. Dus laat die 5 inch maar komen :D

Daarnaast zullen ze ook wel de kleinere iphone blijven ondersteunen lijkt dus is er voor iedereen keuze.
Het is ook alleen op iOS nodig om met je duim de bovenkant te kunnen raken. Op goed gebouwde mobiele OS'en is dat niet nodig.
Oh ja? Zonder notificatiebalk stelt Android anders niet veel voor, verder zitten veel belangrijke functies om binnen een app van functie te switchen in de action bar bovenaan.

Ook WP heeft vaak de zoekbalk bovenin, en notificaties verschijnen ook bovenin.
Dat is wat ik ook net dacht. Bij mijn Samsung Ace 2 zit alles ook BOVEN in het scherm. Goed nu is dat een kleine telefoon, maar toch.

Ik ben wel benieuwd waar Apple mee gaat komen met hun volgende persshow.
Grappig dat Apple nu de naam van o.a. Samsung na-aapt. Die hadden de Tab 7.0, 7.7, 8.9 en 10.1. Nu komt er dus mogelijk een iPhone 5.7 ?

Ben eens benieuwd of daar de zoveelste zinloze rechtszaak over gaat beginnen omdat Samsung dadelijk vindt dat Apple's benaming voor verwarring kan zorgen.

Wel goed dat Apple eindelijk in ziet dat het bieden van HD-resoluties op smartphones toch wel gewenst is door gebruikers. Ik zie het ook helemaal niet als zwakte dat ze toegeven richting klanten. Persoonlijk vind ik het juist goed dat ze consumenten dat bieden wat gevraagd wordt.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 22 juli 2013 11:27]

Grappig dat Apple nu de naam van o.a. Samsung na-aapt. Die hadden de Tab 7.0, 7.7, 8.9 en 10.1. Nu komt er dus mogelijk een iPhone 5.7 ?

Ben eens benieuwd of daar de zoveelste zinloze rechtszaak over gaat beginnen omdat Samsung dadelijk vindt dat Apple's benaming voor verwarring kan zorgen.
Als je de tekst onder het plaatje leest dan staat er dat dit een mockup uit een eerder gerucht over een iPhone met 5,7" scherm is. Kortom: die naam heeft iemand verzonnen, niet Apple. Geen rechtszaak aan de orde dus.
Dat is noujuist een major design fout in iOS. Ik en menig anderen kunnen de linkerbovenhoek nauwlijks aanraken en toch moet je het doen om op de 'terug knop' te drukken. Vandaar heb ik liever mijn Galaxy Nexus (4.65") of een GS3/GS4 omdat die ontzettend makkelijk te bedienen zijn in tegenstelling tot de ontzettend onhandige iPhone 5 (voor mensen met kleine handen natuurlijk, ben ook maar 1,70m...).
volgens de android design guidelines is de linkerbovenhoek ook bestemd voor een terug, main menu of iets vergelijkbaars. Vaak is deze functie dan ook op te roepen door de linker zijkant opzij te trekken, maar dat is niet geheel ingeburgerd. gmail heeft dit bv wel, maar de oude stock email.apk moet je echt linksboven zijn om je mappen structuur te laten zien (in ieder geval bij de phone layout)
Je bent in de minderheid want big sells.
Weet je wat nou zo leuk is aan Android? Het boeit helemaal niks, pas de grootte van je telefoon gewoon aan. Je legt pijnlijk de beperking van Apple bloot: zij bepalen voor jou wat goed is: 4".

Volgend jaar wellicht iets meer keuze en zul je moeten uitwijken naar een kleiner formaat/andere fabrikant wanneer het highend model 4.3" wordt.

Ben benieuwd of je het dan allemaal nog niet begrijpt.
Niet helemaal waar, want als je ren topmodel Android wilt, ben je gebonden aan een groot scherm: 4.7 inch of meer. Als je voor een kleiner Android toestel kiest heb je 2 enorme nadelen:
- veel mindere hardware waardoor de performance slechter is
- veel minder ondersteuning door de fabrikant, die vaak alleen de moeite nemen om de topmodellen langer dan 1 jaar te ondersteunen met nieuwe Android versies
Zcht, Apple bepaald helemaal niet wat goed voor je is. Niemand houd je tegen om een andere telefoon te kijken. Apple heeft simpelweg nadrukkelijke design principes i.c.m bruikbaarheid en van daaruit besluiten ze om een bepaald toestel met een bepaalde grote uit te brengen. Aan jou de keuze. Er zijn meer dan genoeg mensen die de scherm grote van een iPhone juist ideaal vinden.Of moeten ze net zoals Samsung maar de markt vol dumpen met alle gevolgen van dien?
En Apple mag dat ook niet van vele tweakers, want dan zijn ze volgens velen weer aan het copieeren.

Of begrijp je nog niet dat Apple misschien hele goede redenen heeft om hun scherm grote aan te houden?
Man je hebt keuze.
Op iOS is het inderdaad nodig om met je duim naar de bovenhoek te gaan omdat daar vaak veel gebruikte navigatie-elementen zitten (meestal de 'terug'-knop).

Op Android is het echter zo dat de linkerbovenhoek zelden een 'vitaal' element bevat (de context switcher die er meestal zit is in ieder geval lang niet zo vitaal als een terug-knop en heb je in de meeste apps maar af en toe nodig). Het feit dat je niet in de linkerbovenhoek kan komen met je duim (iets dat ik trouwens wel gewoon kan op mijn 4.7"-telefoon) wordt dan opgelost omdat je de linkerbovenhoek simpelweg niet zo vaak hoeft te gebruiken. Voor Windows Phone geldt trouwens nog sterker dat je de linker bovenhoek niet vaak hoeft te gebruiken.

De klacht dat grote telefoons niet zouden werken voor navigatie met je vingers gaat alleen ten dele op voor iOS. Daar kan Apple zelf wat aan doen.
Ik heb grote handen en ik haal het makkelijk (Sony Xperia Arc). Het is maar net wat je prettig vind en hoe groot je handen zijn natuurlijk.
Voordeel van een grote telefoon vind ik ook dat er makkelijker een scherm in gaat met een hogere resolutie.
Het probleem is dat Apple de "terug"-knop vaak in de linkerbovenhoek doet, die nou juist het moeilijkst te bereiken is. Het is een softwareprobleem. In Android zit de terug-knop aan de onderkant.
Als 2 meter en 3 cm lange Nederlander met handen als kolenschoppen heb ik er geen moeite om op mijn Note2 met duim de bovenkant van het scherm te raken. Dus mooi blijven maken die grote telefoons.
Ik begrijp mensen niet die met zo'n grote 'telefoon' rond lopen, een grote reden dat ik nu nog een iPhone 5 heb gekocht en niet een android phone is omdat de betere modellen allemaal veel te groot zijn, ik wil met mijn duim de boven hoek van mijn scherm kunnen raken...
While you're at it, wil je dan ook iedereen dwingen dezelfde schoen- en kleding maat te dragen of wat? Niet iedereen heeft even grote (of kleine ;) handen...
Gelukig zijn mijn handen groot genoeg. Kom maar op met die FULL HD Galaxy Note III.
Ik prefereer een grotere telefoon:

- series en films bekijken
- makkelijker typen
- minder vaak schalen bij webpagina's
- geen iPad / tablet hoeven bijhalen
- gewoon prettig kijken
Ik mag toch hopen dat Apple dan dat aparte beeldformaat zal verlaten, want een 5.7" wordt op deze wijze wel heel erg lang. Vergelijk het maar eens met andere grotere toestellen, zoals de Galaxy Note of de Huawei 6.
Mockup van hoe een grotere iPhone eruit zou kunnen zien.
Er is volgens mij nog niet veel volk dat weet hoe een iphone 5" er uit zal zien. Misschien verdwijnt de ronde knop en gebruiken ze een 21:9 scherm, misschien komt hij alleen maar in roze uit, of met een tweede display... Dit zijn maar voorbeelden. Ik vrees dat we voor het echte werk gaan moeten wachten tot ze het binnenkort aankondigen.

Ik ben een 5" note aan het testen voor het ogenblik en moet zeggen dat het grotere scherm gewoon een zegen is voor mijn ogen. Ik begrijp wel dat mensen dat kopen. Maar het gebruik met 1 hand is dus echt van de baan hiermee.

Daar tegenover staat dat de meeste mensen dit nog altijd kopen als een soort van "standing" product.
5.7 inch is nog geen 15 centimeter. Ter vergelijking, een zakagenda is rond de 17 centimeter hoog. Dus het valt wel mee, alleen is het niet echt broekzakformaat. Het past wel, maar dan wil je niet gaan zitten.

Op zich gaat het landscape lezen van paginas dan prima, maar op het moment dat je gaat tikken komt het toetsenbord naar boven, en dan houdt je weer slechts een smalle strook over.
Je moet wat om in een steeds kleiner wordende markt toch te blijven verkopen. Maar of groter nou ook per defintie beter is vraag ik me af. Met dezelfde (of langere) accuduur, lagere gewicht blijft het leuk maar toch. Full HD is natuurlijk wel leuk ;)

Maar goed Apple ziet ook wel dat die grootte phones verkopen, dus wie niet waagt...
Nou, laten we eerlijk zijn, een van de grotere pluspunten van de iPhone voor mijn gebruikerservaring, is dat de accuduur gewoonweg goed is. Dat blijkt niet alleen uit het algemeen gebruik ervan door mij, maar ook uit de benchmarks. Al helemaal als je kijkt wat de capaciteit is van de huidige accu.

Ik hoop echter dat ze met de komst van grotere schermen met hogere resoluties (wat weliswaar meer ruimte zal bieden voor een grotere accu) wel accuduur weten te verbeteren. Ik verwacht namelijk van Apple, dat als ze 1 iPhone per jaar uitbrengen (deze keer misschien meer, maar misschien 1 release moment) dat deze zowel op gebied van prestaties, als op gebied van accuduur verbeterd wordt.
De markt wordt niet kleiner, integendeel, er is nog steeds groei.
Ik moet Apple wel meegeven dat ze het beste weten wat de markt (en ik) wil qua hardware. Maar zo jammer van die software..

Hoe weinig Android 13" tablets zijn er? Met pen support?
Niet zoveel, ik kan er zo maar een stuk of 4-5 bedenken. Aan de andere kant, hoeveel heb je er nodig?
Ik moet Apple wel meegeven dat ze het beste weten wat de markt (en ik) wil qua hardware. Maar zo jammer van die software..
Wat een onzin, met 7 inch tablet zijn ze duidelijk te laat geweest, en ze hebben veel te lang aan die 3.5 inch vast gehouden, en lopen nu de rest van de markt (kwa schermgrootte) duidelijk achterna.

Hoe kan jij in hemelsnaam voor de markt spreken trouwens? Je kan hooguit voor jezelf spreken!
Welke 7 inch en hoezo te laat? Het ding wordt toch goed verkocht? De iPad Mini heeft een diagonaal van 7.85 inch en heeft zelfs een groter schermoppervlak dan de 8 inch Samsung tablets; dit vanwege de 4:3 schermverhouding ipv 16:10.
Maar wanneer kwam Apple daarmee? Nadat andere fabrikanten hadden aangetoond dat een andere schermdiagonaal 'viable' is. En dat zou met het verschijnen van een 5" iPhone niet anders zijn. Op zich niets vreemds aan, maar was dat nou niet datgene waar menig Apple-liefhebbers de concurrentie zo graag mee om de oren sloeg: dat Apple leidde/innoveerde en de meute volgde? Maakt mij persoonlijk overigens geen zier uit (ik post dit zonder 'agenda', gebruik namelijk gebruik Android noch i-Devices), maar de tweematenmeterij is wel aandoenlijk om te zien.
Hoe weinig Android 13" tablets zijn er? Met pen support?
Daar zijn er al een aantal van hoor.
Zolang het Apple marktaandeel zwaar in de minderheid is volgens de laatste tellingen denk ik dat je post op onzin berust.
Het is geen absolute onzin als je eerst even naar de bediende markt en business model kijkt.
Apple = Commercieel bedrijf = Aandeelhouders = Omzet, winst!!1!!11
Bedrijfskunde les 1, het draait om winst. Het doet er niet toe hoe je die winst genereert, als je maar winst maakt.

In een markt waarin al je concurrenten nagenoeg alle segmenten kunnen bedienen, is het verstandig om, mits je je niet tot een niche wil beperken, wat vrijwel altijd betekent dat je minder hard zal groeien dan je concurrenten, mee te doen met waar de markt om vraagt.

Nb, zoals je je post verwoordt, staat er dat je Steve Jobs verkiest boven een product met visioen/idealen en dat je Tim Cook verkiest boven dollars

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 22 juli 2013 09:35]

True maar stilstand is ook achteruitgang.

Ik heb in principe sinds 2008 niks echt nieuws meer gezien van Apple. Tis een pot nat want al die devices lijken op elkaar...

[Reactie gewijzigd door Bull op 22 juli 2013 09:37]

Wat is er mis als de devices op elkaar lijken ..
De modellen waren succesvol, bleven goed verkopen, dus waarom de gok nemen op het veranderen van een winnend paard ..

Pas als het succes afneemt, verder kijken, het iPhone model loopt naar zoveel jaar qua verkopen nog steeds prima.

Hetzelfde geld voor de MacBook air, de best verkopende ultrabook.
Elk jaar hetzelfde uiterlijk, enkel het innerlijk veranderd.
iMacs lijken ook op elkaar, enkel iets dunner geworden de laatste keer, maar toch, verkoopt prima hoor.

[Reactie gewijzigd door CRXDelSol op 22 juli 2013 09:52]

Ja maar dat was onder Steve toch echt wel anders hoor, lees z'n bio maar is.
Ongeloofelijk veel tijd stoppen in de kleinste details en dingen die niemand ooit ziet, zoals de layout van het mobo van de Apple 2. Die kast was zo gesloten als het maar zijn kan en toch wilde Jobs dat het mobo er strak uitzag, gewoon omdat het product in zijn geheel goed moest zijn.
Dat is niet echt de instelling van iemand/een bedrijf die enkel voor omzet/winst gaat.

Ik ben zelf geen Apple gebruiker maar denk toch wel dat Steve = Apple was en dat het dus met Tim niet meer zo is als het was.
De instelling is anders, minder perfectionistisch, wat ten goede kan komen voor de omzet (of juist niet wanneer producten floppen).

[Reactie gewijzigd door jozuf op 22 juli 2013 09:42]

Nee want onder Steve zijn er geen producten geflopt...

@Vinand & Rdam, ik bedoelde het sarcastisch. Natuurlijk zijn er ook onder Steve producten geflopt.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 22 juli 2013 11:54]

Dat is waar, en beweer ook niet anders.
De reden dat producten onder Jobs flopten had in het algemeen niet te maken met de kwaliteit van de ontwikkelde producten maar met andere zaken, zoals de kosten van de aanschaf.

Ik denk dat Apple het tegenwoordig moet hebben van wat Steve heeft neergezet, degelijke producten met een duidelijke visie.Die visie lijkt onder tussen steeds meer te varen.
Dat is mijn idee er over, en ik denk dan dus ook dat als ze afstappen van hun visie er wel is producten kunnen floppen. Dat is wat ik denk, geen harde waarheden.
Dat de visie zwabberd komt geheel uit het feit dat het bedrijf nu meerdere stuurlieden heeft.. Eerst was het Jobs en zijn wil was wet. Al kwam je met een ander model, als hij het niets vond, kwam het er niet.

Nu heb je meerdere mensen die allemaal denken het te weten met als gevolg dat Apple weer begint te zwabberen, net als in de jaren hiervoor toen Jobs er tijdelijk niet meer was.

Enige probleem is nu dat ze Jobs niet terug kunnen halen en daar een nieuwe moeten vinden. En als ze dat niet binnen 2 jaar voor elkaar krijgen, zie ik het toch wel somber in voor ze.
Totale onzin. De visie zwabbert helemaal niet. Daarnaast is er maar 1 leider, Tim Cook, en niet meerderen zoals jij zegt. Apple wijzigde onder de koers van Jobs ook continu van visie en strategie, wat er mu gebeurt is niks nieuws.
Er zijn zat producten onder steve jobs geflopt. Wat dacht van de i-tunes telefoon. In dit geval vind ik het bericht van jozuf dan wel een beetje een rare conclusie hebben. Steve is iemand die zichzelf heel goed en veel marketing gegeven heeft...

[Reactie gewijzigd door Vinand op 22 juli 2013 11:19]

Nee want onder Steve zijn er geen producten geflopt...
Dat is iets te kort door de bocht; http://www.google.com/search?q=steve+jobs+flops
Het doet er niet toe hoe je die winst genereert, als je maar winst maakt.
Dat is niet helemaal waar. Dat kan namelijk soms voor korte termijn goed zijn, maar op lange termijn kan dat wel eens anders uitpakken.
Neem bijvoorbeeld het ontwikkelen van apps. Ondanks dat Android een groter marktaandeel heeft, worden apps voor iOS vaak eerder uitgebracht. Reden is gissen voor iedereen, maar ik denk zelf dat het te maken heeft doordat er minder diversiteit (en schermformaten) is bij iOS devices.
En de ontwikkelaars verdienen veel meer als ze voor iOS ontwikkelen. Het is al vaker gezegd, mensen die iOS gebruiken zijn veel sneller bereid te betalen voor apps dan gebruikers van andere OS-en.
Voor een goede app zijn veel Android gebruikers ook best bereid te betalen, het probleem bij Android is alleen dat je zonder credit card in veel landen niet KUNT betalen.
Ja, er zijn oplossingen dmv prepaid creditcards en cc vouchers, die kennen veel mensen niet.
Als Google, net als Apple, waardekaarten in iedere winkel gaat ophangen gaat dat prima omhoog.
Hoe verre het ook klinkt als een gemiddelde puber post als je er snel overheen leest met die dollar-tekens, heb je toch helemaal gelijk.

Ik heb jaren iPhone gehad, eigelijk iPhone, iPad, MacBook, AirPort Express, en ga zo maar door, waarom?
Omdat Jobs een geweldig eco-systeem heeft neergezet met nauwe integratie tussen apparaten.
Sinds Cook aan het roer staat, begint de Apple-boot meer op de Costa Concordia te lijken .. Hoe lelijk het ook klinkt.

Vind het erg jammer, heb veel Apple devices, toch heb ik een HTC One gekocht.

Puur een HTC One omdat die niet zo plastic-ish zijn zoals de meeste Android telefoons, maar met een strakke aluminium behuizing, wat ik dus gewend waardeer bij Apple.

En degene die 'icegodd' tot ongewenst markere, willen schijnbaar geen enkel verkeerd over Apple horen. Het is een feit, helaas.

EDIT:

En natuurlijk een -1 omdat ik als Apple liefhebber toch wel eens een kritiek puntje op Apple heb. Bah wat een fanboys toch ook altijd ..
Heb alles van Apple, behalve de iPhone (had ik wel jaren lang)
Jammer dat die mensen die op Tweakers reageren niet zo breed kunnen kijken.
Pubers.

[Reactie gewijzigd door CRXDelSol op 22 juli 2013 10:30]

Vind het erg jammer, heb veel Apple devices, toch heb ik een HTC One gekocht, puur omdat die niet zo plastic-ish is, maar met een strakke aluminium behuizing, wat ik dus zo waardeer bij Apple.
Een hoop dingen kan ik begrijpen uit je relaas, maar dat de iPhone plastic-ish is, volg ik totaal niet. Sinds iPhone 4 is er juist alleen maar gebruik gemaakt van hoogwaardige, luxe aanvoelende materialen (ten koste van een lichtere telefoon). En waar is de iPhone 5 compleet van gemaakt? Juist, aluminium.
Beetje vreemde opmerking...
Daar doelde ik niet op de iPhone :-P maar waarom ik een HTC One heb gekocht tegenover menig ander Android device.
Ik bedoelde, ik vind juist de HTC One qua aluminium fijn omdat ik dat ook gewend ben van Apple. Aluminium gebruik enzo.

Apple heeft geen plastic spul, (alleen de achterkant van 3G en 3GS daar gelaten, maar die telefoons waren toen revolutionair).

Dus je vat me verkeerd op :-P.

Heb mijn reactie even aangepast, stond wat ongelukkig.
Jammer van de fanboys waarbij je geen kritiek mag hebben (gezien mijn reactie is gedownmod), ookal ben je iemand die 90% van de apparatuur van Apple heeft, maar owee als je iets van commentaar hebt op het beleid van Apple.

[Reactie gewijzigd door CRXDelSol op 22 juli 2013 10:31]

Je wordt downgemod omdat je beweert dat de Apple "boot" op de Costa Concordia lijkt maar geeft geen enkel argument waarom je vind dat dat zo is.

En dat je veel Apple producten hebt gekocht wilt niet zeggen dat jouw mening superieur of dichter bij de waarheid zit dan de mening van anderen.

Ik denk dat teveel mensen het einde van Apple graag willen voorspellen terwijl daar niet echt een valide reden voor is.

Men heeft het niet eens over dat het iets minder gaat of dat het wel een stuk minder gaat maar voorspelt gewoon het einde wat een beetje raar is aangezien Apple zoveel geld in kas heeft dat ze het makkelijk kunnen uithouden zelfs als ze een soort 2e HTC zouden worden.

En Apple heeft nooit op prijs geconcurreerd maar als ze nu 100 euro van de prijs van de iPhone zouden afhalen zouden hun verkopen direct omhoogschieten, maar blijkbaar weet Apple het ook logischerwijs beter dan buitenstaanders want ze zien niet eens reden om de prijs iets te verlagen.

Dat betekent toch wel dat ze vertrouwen hebben in hun eigen kunnen, ze zouden zelfs alle 16GB modellen kunnen afschaffen wat hun misschien 5 of 10 dollar extra kost en daarmee hun verkopen een boost kunnen geven, maar zelfs dat doen ze niet omdat ze er geen reden toe zien.

Hoe mensen dan zulke voorbarige conclusies kunnen trekken is mij een raadsel.
“If you keep your eye on the profit, you’re going to skimp on the product. But if you focus on making really great products, then the profits will follow.”

-steve jobs
steve jobs > product met visioen/idealen

tim cook > $$$$$
Wel, van visioenen en idealen kun je geen brood kopen ( tenminste, ik heb nog geen enkele bakker gevonden die mijn idealen wil accepteren) van geld wel.

De aandeelhouders en investeerders willen nu eenmaal geld zien, maar Tim heeft niet de charme en leiderschap om ze aan het 'blijf vooral geld schieten'-lijntje te houden tot de visioenen/idealen daadwerkelijk in de markt succesvol zijn. Een grote som geld op de bank is leuk, maar als aandeel houden heb je liever geld dan rendeerd..of dan tenminste op je eigen bank ;)

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 22 juli 2013 20:41]

Lijkt me een zinloze stap als er niet eens meer apps op het scherm passen.
Wat ze ook kunnen doen, is een raster in kunnen stellen, ik wil 4x5, 4x6, 5x6 en dergelijke, waardoor de margins tussen de apps groter of kleiner worden.
Maar het gaat ook niet alleen om de homescreen.

Ik vind het browsen op een 4.7 inch scherm een stuk prettiger, dito voor filmpjes en games.
De enige reden voor mij om geen iphone te kopen is het schermformaat (ok en de prijs ;) ). 4" is voor mij gewoon te klein. Als ze een telefoon tussen de 4,5"-5" uitbrengen, ben ik direct om. Op dit moment heb ik een galaxy nexus, wat echt een heel goed toestel is. Maar iOS is voor mij een fijner OS met een prettiger ecosysteem.
Dat is dus inderdaad mijn punt ook, het ecosysteem is heel goed, het OS is fijn.
Maar er is slechts 1 ding, die ik niet fijn vind aan iOS:

Als ik een video afspeel, wil ik gevraagd worden (elke keer, of éénmalig) met welke video player app ik de video wil openen.

Als ik op een linkje naar de App Store klik, wil ik de vraag of deze in de App Store of in de browser geopend moet worden bijvoorbeeld.

Daarnaast is het fijn in Android als jij in een app op een linkje klikt, dat dat linkje opent in een laag over de app heen, als je op de back toets drukt, verdwijnt die laag en ben je gewoon in die app.
In iOS switch je direct visueel naar die andere app zoals de browser, of Twitter of Facebook.
Ik heb nu een Note 2 maar ondanks het gigantische scherm werkt het selecteren en copy/paste van tekst zoveel slechter dan op een iPhone dat ik het gewoon niet kan geloven dat Samsung/Google het zo heeft verneukt.

Iedereen die ooit met een iPhone heeft gewerkt weet wat ik bedoel, het browsen typen, selecteren en cop/pasten gaat zo makkelijk met een iPhone dat je het normaal gaat vinden en gaat verwachten dat het zo hoort en op alle toestellen zo zou moeten gaan.

Maar dat is ook de reden dat die grote scherm mij niet meer boeit, want er wordt geen gebruik gemaakt van de grootte van het scherm.

Het is alleen maar groot.
Zie Apple niet snel met 5 inch komen, maar een 4,3 inch wel. Met de nieuwe schermtechnieken zouden ze een 4,3 inch kunnen plaatsen in een toestel van 124x60 mm. De iPhone 5 is 123,8x58,6mm.

Kijk maar naar de S4 mini. Die is 124,6x61,3 mm en heeft een 4,3 inch scherm.
Eerder dit jaar was er een gerucht van een 12,2" tablet van Samsung:
nieuws: 'Samsung komt dit jaar met 12,2"-tablet met 2560x1600-pixelscherm'

Lijkt me inderdaad leuk voor op de salontafel, groter schermdiagonaal ten koste van portabiliteit, als aanvulling voor de 7" tablet in je huis.
Wat is dat toch telkens met mensen die Apple woorden in de mond leggen, alsof ze met alles het eerste zijn. Ik hoor dat Apple zelden zeggen. Apple is zelden de eerste met iets. Soms zijn ze wel de beste, maar dat is uiteraard erg subjectief.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013