Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 22.776 •
Submitter: Titan_Fox

Ziggo begint nog dit jaar als virtuele mobiele provider. Klanten kunnen dan naast tv, internet en telefonie ook mobiele telefonie afnemen bij de kabelaar. Ziggo wordt een virtuele provider, omdat het geen eigen netwerk heeft.

Klanten kunnen bellen, sms'en en mobiel internetten en mogelijk zal dit via het netwerk van Vodafone verlopen, zo valt op te maken uit eerdere plannen. De kabelaar begint nog dit jaar met het aanbieden van de dienst, maar de prijzen en voorwaarden van het mobiele abonnement van Ziggo zijn nog niet bekend. Klanten kunnen in elk geval niet alleen gebruikmaken van het netwerk van een provider als bijvoorbeeld Vodafone, maar ook van de wifi-hotspots van andere klanten: tenzij klanten aangeven het niet te willen, zal elke Ziggo-gebruiker zijn router openstellen voor andere Ziggo-klanten.

De kabelaar wilde eigenlijk eerst provider worden met een eigen netwerk, maar vorig jaar al zei de provider dat het die plannen had laten varen. Ziggo heeft nog wel geboden op de grote veiling van frequenties voor mobiele netwerken vorig jaar, maar het bood niet genoeg om de frequenties te bemachtigen. Samen met concurrent UPC heeft Ziggo nog altijd wel frequenties in de 2,6GHz-band, die een paar jaar geleden apart werden geveild.

Het is ook nog onduidelijk of mensen die geen klant zijn van Ziggo het mobiele abonnement af kunnen nemen. Omdat de kabelmarkt een regionaal monopolie is, kan een groot deel van Nederland geen klant worden bij de kabelaar. Het is eveneens onduidelijk wanneer Ziggo precies begint met de verkoop van mobiele abonnementen. De kabelaar zegt tegen Tweakers details op een later moment bekend te maken. "Daar ga ik nu nog niets over zeggen", aldus woordvoerder Gradus Vos.

Reacties (72)

Als de prijzen meevallen dan ga ik dit zeer zeker overwegen.
inderdaad. ze hebben qua bedrijf een fijne staat van dienst, dus het vertrouwen is er. Nu inderdaad de prijzen nog, en hopenlijk snel een eigen netwerk :D

Ik voorzie voip zoals ze nu wifi internet aanbieden via bestaande ziggoklanten :D
Mee eens. Het vertrouwen is er zeer zeker.

Momenteel ben ik klant van Vodafone. Ik ben zeer te spreken over hun netwerk echter niet over de prijzen.
Ik vind de prijzen juist zeer goed. Betaal gemiddeld 20 euro per maand voor 2 jaar met onbeperkt smsen, 10GB data en 75 belminuten!
Welk abbo heb je dan?
Ik betaal op dit moment nog minder bij vf, 220min, onbeperkt sms, onbeperkt bellen naar vf klanten en 4gb data voor 17,85 (friends and familie aanbieding)
1GB internet met 75 minuten abbo. Tussen oktober 2012 en januari 2013 kregen alle nieuwe 1 GB abbo's een gratis upgrade naar 10 GB, het hele abbonement lang.
Gezien de internetprijzen denk ik dat ze niet heel goedkoop zullen zijn. Ziggo betaal je gewoon iets meer voor de service en support. De goede naam hebben ze idd al.
Ziggo is al een virtuele provider via het netwerk van KPN. Op dit moment bieden zij alleen data only abonnementen aan, specifiek bedoeld voor de laptop/tablet.
Ik ben na 6 jaar bij Ziggo weg gegaan omdat ik ieder jaar ¤209,40 (12x ¤17,45) moet betalen voor TV-basis als ik enkel kabelinternet wil, terwijl ik nooit TV kijk. Dat vind ik (zeker in deze tijden) zonde van het geld.

Door naar Tele2 "VDSL + Bellen" te wisselen heb ik nog steeds 31Mbit (bijna 4MB/sec.) terwijl ik het eerste jaar ¤381 aan abonnementskosten bespaar.

Ziggo is een prima provider, maar is niet flexibel genoeg en daarom onnodig duur. Bij DSL hoef je tegenwoordig ook geen lijnkosten meer te betalen aan KPN, dus wellicht dat het tijd wordt dat de kabel wordt opengebroken zodat er meer concurrentie op komt.

Daar hebben consumenten naar mijn mening meer aan dan dat kansloze Wifi-hotspot verhaal waar Ziggo mee bezig is.
Mee eens.
Het vervelende is dat klanten er zelf voor zorgen dat het (regionaal) monopolie in stand blijft door een abonnement bij Ziggo (of UPC) af te blijven nemen.
Ik begrijp ook niet waarom men dat doet want zo goedkoop is het ook al niet.
Alleen door nog meer glasvezelaanbieders en projecten kun je deze monopolisten van hun voetstuk krijgen.
De introductie van mobiele telefonie verandert daar niets aan.
het is ook meer een punt van mogelijkheden. als de consument geen andere keuze heeft voor zijn internet, dan kan je niet anders. Aan de ene kant heb je de ISP zoals ziggo met zijn internet maar verplicht ook tv aansluiting, maar krijg je wel een goede en snelle verbinding er voor terug, vaak sneller dan meeste adsl abo's. Als daarnaast de adsl abo's staan met in de meeste gevallen max 20mbit, die vaak niet eens gehaald kan worden, dan is de keuze vaak snel gemaakt.

dit geheel gaat pas veranderen wanneer OF adsl hun aanbod gaan verbeteren, maar voordat dit gaat gebeuren zijn we echt jaren verder, OF een derde aanbieder, glasvezel, betere en snellere verbindingen gaat aanbieden voor eenzelfde prijs. Helaas duurt dit nog wel een jaar of 5 a 10...
Nou, ik ben erg blij met mijn glasvezelverbinding.
Eindelijk een upload die gelijk is aan de download, dat zie ik Ziggo/UPC nog niet doen. En zeg nou niet dat uploaden niet zo belangrijk is, dat is het wel.
Er wordt immers steeds meer geüpload dan jaren geleden.
De kabel loopt achter de feiten aan.
Glasvezel is ook niet duurder dan de kabel.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht, sorry dat ik het zeg. Voor de meeste mensen is uploaden bij verre niet zo belangrijk als downloaden. Goed, het is leuk als je thuis een fileserver of een cloud / NAS hebt staan, maar die mensen zullen niet in de meerderheid zijn.

Het enige dat ik momenteel upload zijn af en toe wat foto's. Daar heb ik echt geen 100Mbit voor nodig. Het is leuk als je het bij je abonnement krijgt, maar voor mij is het geen argument om juist voor een bepaalde provider te kiezen.

Voor mij is het kostenplaatje momenteel het belangrijkst. Vandaar dat ik ook VDSL heb gepakt; ik krijg netto 31,5Mbit en betaal daarvoor ¤ 12,50 per maand bij Tele2.

Mijn TV-abonnement heb ik vorige maand opgezegd bij Ziggo, want zelfs met alle zenderpakketten kwam er geen klap op TV. Door de tijd heb ik mijn pakketten stuk voor stuk opgezegd; eerst HBO, toen TV-Extra en toen TV-Basis.

Series en films downloadde ik sowieso al omdat er op TV iedere 10 minuten debiele reclame op is. Nee, daar betaal ik geen ¤ 17,45 per maand voor ...
Voor werken in de cloud is upload net zo belangrijk als download. Waarom zou je je bestanden niet net zo snel willen opslaan als dat je ze opent? Office365 werkt echt niet soepel op een adsl lijn hoor... ADSL is zwaar achterhaald.
Bij Ziggo had ik een 60 / 6 Mbit verbinding. Daar was ik erg tevreden mee. Bij Tele2 haal ik 31 / 5 Mbit op de (max.) 50 / 5 Mbit VDSL verbinding, wat voor mijn doen ruimschoots voldoende is.

Ik ben op een begeven moment een kostenafweging gaan maken. Als je op het eerste jaar bijna ¤ 400 bespaart en alsnog ruim 30Mbit haalt, is de keus snel gemaakt.

Tweakers.net is vergeten te vermelden dat Ziggo in hetzelfde artikel ook aangaf dat ze last hebben om klanten te houden, en dat vooral mensen met een klein pakket overstappen op (x)DSL.

Dit is namelijk de link die ik had doorgestuurd naat Tweakers : http://www.nu.nl/beurs/35...ft-winstwaarschuwing.html

Ik ben dus een van die klanten die ze niet hebben kunnen houden. Het kan goed zijn dat ik volgend jaar weer terug wissel indien ik dan weer wat ruimer bij kas zit, maar feit blijft dat je vanwege het verplichte TV-abonnement ruim ¤ 200 per jaar door het toilet spoelt als je geen fervent TV-kijker bent.

Je maakt mij niet wijs dat het technisch niet mogelijk is om kabel-internet zonder kabel-TV aan te kunnen bieden. Ziggo zal vroeg of laat toch de abonnementsprijzen flink naar beneden moeten schroeven. We zijn nu op een punt aangekomen dat de meeste mensen een vlotte verbinding hebben. Ik had zoals gezegd 60 Mbit bij Ziggo waarbij ik helemaal geen behoefte had om een nóg snellere verbinding te pakken.

Het is wel leuk dat ze (bijna) ieder jaar de snelheden omhoog gooien op de kabel, maar ik denk dat mensen eerder gebaat zijn met lagere maandlasten. De verbinding is voor 95% van de mensen ruimschoots voldoende.

Naar mijn mening moet de kabel opengebroken worden zodat concurrenten hun diensten aan kunnen bieden. Dit regio-monopolie is gewoon ongezond voor de consument.
Je vergeet dat de meeste mensen in een Ziggo gebied toch al TV van Ziggo hebben, en dus niet extra betalen voor een TV abonnement, maar simpel het internet abbo erbij nemen. Naar mijn idee heeft Ziggo een prima productaanbod, maar voor de schotelaars zou het fijn zijn als die koppelverkoop vervalt inderdaad. TV via ADSL (kpn en zijn vaandeldragers) is ECHT geen alternatief voor TV via de kabel. Ook na liquidatie van glashartmedia door KPN zijn de TV streams via glasvezel enorm gedegradeerd, en is zelfs de glasvezel geen echte concurrent meer voor kabel TV. We krijgen GEWELDIGE kwaliteit DVB-C signaal (SD) en een belabberde kwaliteit HD via IPTV. Het barst van de compressieartefacten! Maar ja, sommige mensen zien dat schijnbaar niet...
Ik vraag me af of dit de naam van Ziggo goed zal doen. Vodafone's netwerk staat bij mij niet bekend als een goed dekkend netwerk.
Er staat ook nergens dat ze Vodafone gaan gebruiken als netwerk, wordt alleen genoemd als voorbeeld. In de press release wordt er ook niks over genoemd.
Klanten kunnen bellen, sms'en en mobiel internetten en mogelijk zal dit via het netwerk van Vodafone verlopen, zo valt op te maken uit eerdere plannen.
Wel dus, ik vind vodafone een prima netwerk. Nooit problemen mee gehad.

[Reactie gewijzigd door lukjah op 18 juli 2013 10:32]

Hoe iemand een netwerk ervaart hangt helemaal af van waar je je regelmatig bevindt. In de tijd dat Telfort nog een eigen netwerk had, was de dekking belabberd. Maar de gebieden waar ik 99% van de tijd was was prima. Ik had dus helemaal geen behoefte aan een duurder KPN of Vodafone abonnement.
Er zijn drie providers in Nederland, KPN, Vodafone en T-mobile. Volgens mij heeft alleen T-mobile een slechte naam vanuit het verleden. Vodafone en KPN hebben volgens mij de beste dekking en volgens mij doen ze ook niet van elkaar onder.

Bij ons heeft KPN echter een slechtere dekking als de Vodafone, T-mobile is nog minder.

Persoonlijk denk ik niet dat als je met Vodafone in zee gaat je een slechte naam krijgt. Wel als je met T-mobile in zee gaat. Het enigste nadeel is dat Vodafone zelf voorrang krijgt op het netwerk ten op zichtte van de virtuele providers. Ik weet niet hoe Vodafone daar mee om gaat.
Ik loop al jaren rond met 2 mobiele telefoons KPN en Tmobile en ik geef de voorkeur aan het Tmobile netwerk. Maar ik zal zeker overwegen om via Ziggo een abbo af te sluiten.
Welke nadelen/voordelen zijn er wanneer je een virtuele provider bent?
Bij ons heeft KPN echter een slechtere dekking als de Vodafone, T-mobile is nog minder.
Hangt erg af van waar je je normaalgesproken bevind. Had ook altijd graag Vodafone want "goede kwaliteit dekking". Heb nu Telfort met een véél betere dekking via het KPN-netwerk.

T-mobile hangt er nog steeds onder aan. Dekking met mobiel internet vaak beperkt.
Bij normale omstandigheden merk ik amper verschil tussen de verschillende aanbieders. Bij concerten, festivals en oud en nieuw, is mijn ervaring dat KPN als eerste sneuvelt, dan Vodafone en vaak blijf ik als enigste bereik houden met mijn T-Mobile, met niemand meer om te bellen :).
Het zal wel Vodafone worden. En nog gisteren mijn abo stopgezet ivm slechte bereik in mijn woonplaats.
T-Mobile is ook niet alles, geloof me. Het GSM gedeelte wil nog wel redelijk, maar met 3G / HSDPA is het treurig gesteld.
Volgens mij is Vodafone het best dekkende netwerk en T-Mobile juist het minst dekkende netwerk.

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 23 juli 2013 11:59]

Slimme zet van Ziggo...

Wellicht dat ze als aanvulling op een mobiel netwerk met eigen femtocellen komen die klanten thuis neer kunnen zetten voor dekking, of een VOIP oplossing bieden voor je mobiel. Zeker met de uitrol van de hotspots van afgelopen maand is de dekking van Ziggo voor klanten wel veel groter geworden. VOIP of femtocellen kunnen dus ook 'mobiele' klanten zonder een enorm 3G of 4G netwerk van een verbinding voorzien...

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 18 juli 2013 09:59]

Ziggo heeft inmiddels al zijn hotspots. Deze staan standaard aan. En gezien de meeste deze niet uit kunnen/zullen zetten kan je dus op de wifi bij ziggo in veel gebieden (straks dus ongeveer 40-50% van Nederland).

dit in combinatie met een abbo direct bij ziggo is wel handig. Mogelijk kan je dan ook tv op je mobiel via 4G kijken. Helemaal perfect.
Zou voor mij zeker een optie zijn.

Vodafone en KPN zijn de enigste 2 netwerken met een knap bereik bij me thuis, en ik heb al Alles in 1
liever niet.. word het netwerk van Vodafone nog drukker...
Tenzij Vodafone klanten overstappen op ZIggo....
Ziggo begint dit jaar als virtuele mobiele provider? Het jaar is al bijna om hoor. ;)
Ze worden een mobiele provider, dat klinkt heel anders. Ik ben iig benieuwd naar de prijzen.
Waarschijnlijk kun je dan ook op je mobiele telefoon via de Ziggo TV app live tv bekijken. Dit is nu alleen mogelijk als je achter een Ziggo internet verbinding zit met je tablet of telefoon.
En dan ook nog eens op bepaalde platforms omdat Ziggo te lui is om goede DRM/encryptie los te laten op hun streams en daardoor weigert bepaalde zaken aan te bieden.

Ze "vergeten" voor het gemak even dat ongeveer 95% van de wereld op Windows draait maar enige stappen om hier een streaming optie voor te maken, is niet aan Ziggo besteed.
Je hebt nooit bedacht dat het een bewuste keuze zou kunnen zijn? Er zijn wel redenen te bedenken waarom je niet wil dat mensen streams op hun PC kunnen bekijkens (rips, bandbreedte, licentiekosten van derden?)

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 18 juli 2013 10:18]

waarom is bandbreedte een probleem als het dataverkeer hun eigen netwerk niet verlaat (dus wanneer mensen thuis via hun ziggo verbinding dingen willen kijken)? Ze willen ons maar al te graag laten geloven dat kabel niet onderdoet voor glasvezel door te adverteren met hun snelheden e.d.

rips vind ik ook een slecht excuus want dat is nu ook al mogelijk (of het echt veel gebeurd betwijfel ik ... want US series haal je veel eerder binnen via verschillende kanalen)

[Reactie gewijzigd door Yucko op 18 juli 2013 10:44]

Je vergeet even dat Ziggo dat waarschijnlijk wel wilt (net zoals vele andere bedrijven zoals TVs), maar niet mag van Hollywood en operators...
Precies, ca 1 jaar geleden kon je gewoon via internet van Ziggo Ziggo kanalen bekijken.
Geen ziggo app op de WP :(
Hopelijk bieden ze extra korting bij 4-in-1 zoals bijvoorbeeld bij KPN ook gebeurt, dan zou ik het zeker overwegen
En als je nou een in UPC-regio zit? Dan kun je ineens niet meer bellen?
Wat heeft dat ermee te maken? Ze gaan op een netwerk van een bestaande provider. Die dekking is landelijk.
als ze een goede combinatie kunnen maken met live tv kijken via de ziggo aansluiting ga ik dit ook overwegen.

Kwa internet en tv is ziggo in mijn ogen de beste in zuid-limburg.
Nooit storingen, werkzaamheden goed aangekondigd en je kunt een VPN verbinding maken! :D
(En ja, dat is een pluspunt, via KPN krijg ik nooit een verbinding opgezet dmv Cisco anyconnect)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.