Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 145, views: 37.253 •

De Nokia Lumia 1020, een cameratelefoon van de Finse fabrikant met 41MP-camera, komt nog dit jaar naar Nederland. Dat laat de fabrikant weten aan Tweakers. De telefoon met 'achteraf zoomen'-functie is donderdagmiddag in New York gepresenteerd.

De camera van de Nokia Lumia 1020 is voorzien van zes lenselementen en heeft een maximale resolutie van 41MP, maar de telefoon gebruikt net als de 808 PureView de vele pixels om ruis in foto's te verminderen. Het achteraf zoomen wordt mogelijk gemaakt doordat de telefoon op hetzelfde moment een foto maakt op hoge en op lage resolutie.

Nokia Lumia 1020 Nokia Lumia 1020 Nokia Lumia 1020

Standaard wordt de foto op lagere resolutie met Nokia's oversampling-technologie weergegeven, waarbij de informatie uit meerdere pixels wordt gebruikt om de kleur van een pixel te bepalen en zo ruis te verminderen. Als de gebruiker achteraf besluit in te zoomen op bijvoorbeeld een 5MP-foto, gebruikt de telefoon de foto in hogere resolutie. Daardoor kan de gebruiker inzoomen, maar blijft de resolutie van de foto 5MP. Bij de 808 PureView kon dat nog niet; daar kon de gebruiker kiezen tussen een foto op lagere of hogere resolutie. Nokia geeft wel toe dat de verwerking en het opslaan van de 41MP-foto's wat langer duurt dan op andere toestellen.

De telefoon beschikt over optische beeldstabilisatie die in zowel de video- als fotomodus beschikbaar is. Video's kunnen gemaakt worden in 1080p. In de videomodus wordt ook gebruik gemaakt van oversampling om de beeldkwaliteit te verbeteren en meer detail zichtbaar te maken.

Geluid wordt opgenomen met haac-microfoons, die geluid in stereo in luide omgevingen moet kunnen opnemen. Bovendien is een Pro-camera-app aanwezig met geavanceerde instellingen voor de camera, zoals het nauwkeurig instellen van de sluitertijd. Ook worden de effecten van het wijzigen van de belichting direct getoond op het touchscreen.

De Lumia 1020 heeft een amoled-scherm met een diagonaal van 4,5" en een resolutie van 1280x768, net als de eerder gepresenteerde Lumia 925. De telefoon meet 130x71x10,4mm en weegt 158 gram. Daarmee is hij lichter dan de Lumia 920 van vorig jaar. De 2000mAh-accu kan draadloos worden opgeladen. Ook is een accessoire beschikbaar die de telefoon een meer camera-achtige look geeft, met een grip aan de zijkant. Daarin zit ook een extra accu.

De telefoon komt dit najaar naar Nederland, zo zegt Nokia tegen Tweakers. Daarbij gaat het om een release in het vierde kwartaal. Voor die tijd komt eerst de Lumia 925 uit; dat zal tegen het einde van de zomer zijn.

Nokia Lumia 1020

Reacties (145)

Reactiefilter:-11450128+196+215+32
Je zou deze sample foto's geschoten met de Lumia 1020 eens moeten bekijken. Dan zeg je pas WOW!

Foto 1 (Full Res | Oversampled)
Foto 2 (Full Res | Oversampled)
Foto 3 (Full Res | Oversampled)
Voor meer check de link hierboven

En bedenk je dan nog even dat dit met een telefoon geschoten is ;)
Inderdaad erg indrukwekkend voor een telefoon camera! Mijn huidige compact camera komt volgens mij niet eens in de buurt van de kwaliteit van deze foto's.

Jammer dat de rest van het toestel mij niet zo trekt (4.5 scherm en WP8). Ik heb nu een Note II en wil nooit meer naar een kleiner scherm.

OT: Nu moet ik toegeven dat ik nog nooit met WP8 gewerkt heb, maar de ervaring met WP7, 7.5 en 7.8 heeft mij de indruk gegeven dat het niet veel beter zal zijn.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 12 juli 2013 01:39]

Ziet er zeker goed uit alleen wat me opvalt is dat de buiten rand van de foto's erg blurry is (vraag me af of dat komt door de lens cover) ook groen(bomen zijn wat blurie en diep blauw heeft vrij veel korrel, maar voor een telefoon zeker zeer goede foto's.

[Reactie gewijzigd door agent_00 op 12 juli 2013 08:11]

Volgens mij is het draadloos laden alleen mogelijk met een extra cover.

Dit is wel de telefoon waar ik op heb gewacht, Pureview technologie met een modern besturingssysteem. :9
Ziet er inderdaad mooi uit.

Overige specs: http://wmpoweruser.com/no...pecs-revealed/#more-98804
Dimensions
  • Height: 130.4 mm
  • Width: 71.4 mm
  • Thickness: 10.4 mm
  • Weight: 158.0 g
  • Volume: 96.9 cm3
Display and User Interface
  • Display size: 4.5 inch
  • Display resolution: WXGA (1280 x 768)
  • Display features: PureMotion HD+, Brightness control, High brightness mode, Refresh rate 60 Hz, Sculpted glass, Easy to clean, Nokia Glance screen, Lumia Color profile, Wide viewing angle, Sunlight readability enhancements
  • Display colors: TrueColor (24-bit/16M)
  • Aspect ratio: 15:9
  • Pixel density: 334.0 ppi
  • Touch screen technology: Super-sensitive touch
  • Sensors: Ambient light sensor, Accelerometer, Barometer, Gyroscope, Proximity sensor, Magnetometer
En verder:
  • Snapdragon S4 1.5GHz
  • 2GB Ram
  • 32GB Opslag (+7 via Skydrive)
  • 4G
  • NFC
  • Bluetooth 3.0
  • Draadloos laden (al lijkt daarvoor wel de extra cover voor nodig)
  • 2000mAh batterij
  • GPS, A-GPS en A-Glonass
  • Barometer
  • FFCamera van 1280x960 pixels (1.2MP) wide angle foto's of 720p video
  • FM Radio
  • 1080p 30FPS video recording (jammer van de 30fps)
Al met al geen slechte specs en ik ben benieuwd wat ze er verder nog aan gedaan hebben.

Voor huidige Lumia eigenaren is het mooi om te weten dat er weer wat (exclusieve Nokia) apps aankomen:
CNN
Foursquare
Path
Vine
Vycline
Yelp

Voor de Lumia 1020 lijken deze apps (tijdelijk?) exclusief te zijn
Flipboard
Hipstamatic
Oggl Pro
Panagraph
Snapcam

Zelf vind ik het wel jammer dat we weer wat apps exclusief voor dit toestel hebben, maar ik ben benieuwd of ze hier het jaar erop weer een nieuwe van uitbrengen want dat wordt dan waarschijnlijk de opvolger van mijn huidige L920

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 juli 2013 18:40]

Die FM radio schijnt ook al in de Lumia 920 te zitten maar niet te werken met windows phone 8, Wordt dat dan ook gefixt voor de Lumia 920 of mis ik iets?
Dit komt terug in de GDR 2 update die deze maand naar alle wp8 toestellen gepushed wordt. De lumia 1020 en de lumia 925 bevatten al gelijk de GRD2 (aka amber update bij nokia)

Kleine opsomming wat deze update brengt:

-support for Bluetooth 4.0 and for Bluetooth Low energy devices (Bluetooth Smart)
-For the lumia 920(improve the colour temperature of photos and focussing time, and keep photos sharp in the photo gallery even when zooming in, in addition to improving the battery life of the phone.)
-the update will also bring features like FM radio and add CalDAV and CardDav support,
Xbox Music. It’s now easier to select, download, and pin music. Plus, music fans -will see more accurate metadata (such as song and album information) and many other performance improvements.
-Data Sense. Stay on top of your phone’s data usage with Data Sense. You can set a limit based on your data plan, or just keep track of which apps use the most data. (Not all mobile operators offer Data Sense.)
-Skype. Voice over Internet Protocol (VoIP) apps like Lync and Skype now feature improved stability and performance.
-Internet Explorer. Your web browsing experience is now better than ever with improved HTML 5 compatibility.
-Camera. Set your favorite Lens so it opens automatically when you press the camera button. (Not available for all phones.)

[Reactie gewijzigd door vali op 11 juli 2013 21:57]

Vergeet ook niet het nieuw in te stellen standby scherm (dus niet helemaal uit maar met klok en notificaties) en dat je het toestel door te dubbeltappen uit standby kunt halen.
Hoe zit het nu met de Rotation Lock welke elke touchscreen telefoon hoort te hebben maar MS op een magische wijze is vergeten?
geen last van :) maar ik ken mensen die dit ook zouden missen
Tevens is nu bekend geworden dat de Pro Camera app naar de 92x apparaten komt met de Amber update. Tevens brengt die stereo video opnames naar de 92x apparaten! :-)
Stereo opname met 1 microfoon? Of heeft dat toestel voor dat doel twee microfoons aan boord?
de haac voor de 92x serie bestaat uit 3 microfoons.
Vooral de camera bevalt mij wel. Wat ik mij afvraag is waarom ze er niet gelijk Bluetooth 4.0 op hebben gezet. Hij komt pas in het najaar uit dus Amber dat het ondersteunt is dan ook al beschikbaar.
Ik weet dat Bluetooth 4.0 via een software update beschikbaar komt voor de Lumia 520, 620 en 720. Het lijkt me dus waarschijnlijk dat de 1020 ook hierover gaat beschikken, wellicht pas na een update.
volgens mij is die extra cover daar niet voor nodig, de eerdere lumnias hadden die functie ook, zoals de lumnia 800

EDIT: excuses, ik trek eerst mijn mond open(toetsenbord) en kijk daarna pas :P maar ik zie nu dat het pas vanaf de lumnia 820 kan en die heeft een wireless charging case nodig. dus zal deze ook nodig hebben :p

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 11 juli 2013 19:09]

De Lumia 920 kan ook draadloos opladen zonder cover.
De 1020 kan standaard niet draadloos opladen, hiervoor is een case nodig.
http://nl.hardware.info/n...20-met-41-megapixelcamera
Hier kan ik me ook wel in vinden.
Windows is lekker makkelijk, bekend en je krijgt (op papier dan nog) een uitstekend scherpe camera.
Ik ben ook geinteresseerd ineens.
Volgens mij is het draadloos laden alleen mogelijk met een extra cover.
Klopt: Wireless charging: Yes, with accessory cover

[Reactie gewijzigd door Outersham op 11 juli 2013 19:25]

Is er al een indicatie van de prijs in Nederland? De eerste foto's zien er echt super goed uit en ik zou hem graag willen hebben
hij zou ongeveer rond de 699 moeten gaan kosten maarja dat kan natuurlijk nog altijd veranderen .
Mooi! Wacht nu toch eerlijk gezegd wel vol spanning op 'echte' foto's die zijn gemaakt door normale gebruikers, en niet door professionele fotografen. Meestal valt het dan toch wel weer tegen.

[Reactie gewijzigd door Yannickzz op 11 juli 2013 17:47]

Zeer mooie telefoon! Ben dan ook de presentatie aan het bekijken, AT&T bevestigd een prijs van 300 USD in combinatie met een 2 jarig Abo jammer genoeg geen vaste Retail prijs kunnen vinden. Ben dan zeer benieuwd wat dit speeltje hier in Nederland gaat kosten.

De EU release "in key european markets........" lekker duidelijk...... bah. Nu hoop ik dat de release niet zo zal gaan als de 820 en de 920 destijds, wij Nederlanders hebben echt lang moeten wachten!

[Reactie gewijzigd door Bunta op 11 juli 2013 17:48]

Over de prijs las ik vanmiddag dit artikel: http://www.gsmarena.com/n...nshots_leak-news-6358.php

Inclusief BTW is de prijs rond de $760.
Ok, ik haak alweer af.
$ 760 is toch maar omgerekend rond de ¤ 582 euro. Een heel normale prijs voor een high-end (hoge specs) smartphone. Meeste nieuwste android high-end smartphones die nieuw uitkomen bij release liggen ook allemaal rond die prijs en zelfs terwijl de nieuwste iphone altijd over de ¤ 700 euro heen gaat.
Over de prijs valt dus niks te klagen. Is een prima prijs.
699 dus zonder vat, wat meestal direct word omgezet naar euro's. dus ga bij release maar uit van 699 euro. (bij 699 dollar komt nog 21% btw, dus dan zit je al op 845,79 dollar. dus ga maar gewoon uit van 699 zoals meestal met dollarprijzen)
Dit word mijn volgende telefoon ;)
Dit is gewoon een monster, meer kan ik niet zeggen!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 11 juli 2013 18:02]

Dan mag je lang wachten, want dat gaat niet gebeuren!
Hoezo niet dan.. wat is dat voor onzin. Technologie staat niet stil hoor.. er verandert voortdurend van alles. Ik bedoel alleen maar dat Nokia nu geld misloopt. Ze hadden gewoon meerdere OSen moeten ondersteunen. Hun hardware is verder hartstikke goed hoor..
ze hebben net in de presentatie gezegd dat ze vasthouden aan hun strategie, focus op het derde ecosystem.

Dus niet 1 van de android OEMS willen zijn
Dus worden ze 1 van de WP OEMS. What is the difference?
Een beter, stabieler, betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker systeem, en een differentiatie van de 13 in een dozijn fabrikanten die met android ook amper het hoofd boven water kunnen houden.
Beter? wat is er beter aan.. er zijn ook vele dingen beter aan Android. Dit kun jij gewoon niet zeggen. Elk OS heeft zijn tekortkomingen.

Stabieler? Dus WP loopt nooit vast? Uit ervaringen van mensen om mij heen en ik praat over Lumia 800 en HTC's met WP loopt WP daadwerkelijk wel eens vast.. freezes etc etc.. Ook als je het forum leest.

Betrouwbaarder? Waarom?

Gebruiksvriendelijk is lastig meetbaar en een persoonlijke keuze.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 12 juli 2013 07:26]

"Beter? wat is er beter aan.. er zijn ook vele dingen beter aan Android. Dit kun jij gewoon niet zeggen. Elk OS heeft zijn tekortkomingen."

Het systeem loopt vele malen sneller en vloeiender met een simpele dual core, ook is 512MB ram al voldoende, terwijl een Android telefoon met 3GB ram nog dagelijks het geheugen overschrijdt en weer eens vastloopt/freezed.

"Stabieler? Dus WP loopt nooit vast?"

Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval, het zal ongetwijfeld mogelijk zijn, in ieder geval was mijn HTC sensation binnen een dag vaker vastgelopen dan mijn Symbian telefoon in 2,5 jaar. Ik praat dan niet over ervaringen van mijn overgrootmoeder, of oud buurman, maar dat zijn persoonlijke ervaringen. aangezien borrelpraat één en ander ook wel eens wil overdrijven.

"Betrouwbaarder? Waarom?"

Omdat het minder snel vastloopt, beter geheugen management heeft, en dus minder vaak freezed, en langer op een accu kan door minder hardware eisen.

"Gebruiksvriendelijk is lastig meetbaar en een persoonlijke keuze."

Dit is lastig meetbaar, maar heeft wel kenmerken. Een overzichtelijk menu, een startscherm met de belangrijkste apps, een eenvoudige manier van een benadering van de software en een overzichtelijke opbouw kun je wel als gebruikersvriendelijker omschrijven. Geldt niet alleen voor WP8, IOS is ook veel gebruiksvriendelijker dan Android.
Bewijs eens dat als Android vastloopt en freezed als het geheugen vol loopt? (want dit is de grootste onzin die ik heb gehoord)
Hoezo kom je met dat 3GB argument? Of praat je maar wat?

Vastlopen doet elk OS.. om te zeggen dat WP nooit vastloopt. iig. we hebben het hier over het OS niet de apps en developers. Het vastlopen is ook lastig te meten. iOS verhulde dit door gewoon terug te gaan naar de homescreen alsof de app gewoon afsluit. Android geeft duidelijk een melding dat de app is vastgelopen. Wat voelt beter? dat van iOS maar er gaat dan geen melding naar de app developer. Dit is dus puur gevoel. Net zoals apps in WP in de realiteit langzamer opstarten... en dat komt voornamelijk door al die lange animaties.

Toon eens goed aan dat WP een beter geheugen management heeft ? Dat zeg je wel.. maar is dat ook daadwerkelijk zo? En waarom? Het geheugen van Android is er voor gemaakt om altijd vol te zijn. Vol geheugen verbruikt namelijk niet meer stroom als leeg geheugen. Dus kan je zo beter multitasken als de laatste 10 apps nog open staan. RAM geheugen is sneller als je Flash geheugen. Dus wat Android doet is juist heel slim.

Haha jij praat wel richting WP wat zogenaamd gebruiksvriendelijk is. Maar ik heb zelf ook wat tegen iOS... waar je instellingen bijvoorbeeld niet in de app staan maar bij de instellingen in het OS. Onlogisch. Tevens heeft iOS vele elementen van Android geleend zoals het super beroemde notificatie balk waarbij geen enkel ander OS nog een betere notificatie systeem heeft gemaakt. Ze hebben bij Microsoft ook moeite om een beter idee te verzinnen en het zal dus ook op hetzelfde soort systeem uit eindigen zoals Android.
Daarnaast is het ook zeer gebruiksvriendelijk dat als ik in bed nog even op mijn zij even wat nieuws wil lezen of mijn e-mail of een smsje plegen. Dan ken je bij WP niet je rotatie blokkeren.... En dan nog die lange rij apps naast je homescreen. Zo'n lange lijst is allang gebleken dat het onoverzichtelijk is. Daarom heeft Android in de app drawer ervoor gekozen om het naast elkaar te plaatsen. Dit is gewoon logisch nadenken....
Android is te open, vervuild, te gefragmenteerd en per fabrikant verschillend qua uiterlijk en update strategie. Heb je toevallig een minder populair toestel, dan kan je lang wachten op een update, omdat de fabrikant het niet interessant genoeg meer vindt om een update voor jouw verouderde onpopulaire toestel uit te brengen.
Memory hogs als Touchwhiz en slecht draaiende apps is geen onbekend verhaal.
Malware en meer van dat soort troep komt bij Android vele vele malen vaker voor dan bij Windows Phone 8.
Ik heb maar weinig WP8 apps gezien die uberhaupt advertisement hebben. Geen addblockers nodig in WP8 en ik hoef ook niet te rooten om een customrom te flashen in case mijn standaard bijgeleverde rom me niet bevalt. Als ik met root meer met mijn toestel kan, dan kan een malware app dat ook. Lekker veilig.

Android = Google en Google = advertisements. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het advertisement op mijn telefoon of tablet.
Ik heb er geen zin in om deze persoonlijke devices voor Google gratis beschikbaar te stellen als reclame billboards en daarnaast nog eens mijn persoonlijke voorkeuren en gegevens te doneren.

Je bent duidelijk een Android fanboy die niets anders komt doen dan flamebaten.
"Toon eens goed aan dat WP een beter geheugen management..."

512MB is voldoende voor een vloeiende WP8 ervaring, 2GB is amper genoeg om te multi tasken op Android, enough said.

"Het vastlopen is ook lastig te meten."

Nee hoor, is heel makkelijk te meten. Gewoon de telefoon een tijdje gebruiken en je weet genoeg.

"Vastlopen doet elk OS.. om te zeggen dat WP nooit vastloopt."

Ik citeer mezelf: "Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval, het zal ongetwijfeld mogelijk zijn, "

Lees je het wel? Of begrijp je de woorden niet?

" waarbij geen enkel ander OS nog een betere notificatie systeem heeft gemaakt."

Dus wel, die notificatie balk heeft Android gekopieerd van Symbian. En zo gebruikt iedereen wat van elkaar, dat zal me een zorg zijn, beter goed gekopieerd dan slecht bedacht. Waar het om gaat is de gebruikservaring, en bij Android was dat voor mij één keer en nooit meer, instabiel onbetrouwbaar zootje.

"Het geheugen van Android is er voor gemaakt om altijd vol te zijn."

Volg je jezelf nog? Dit is natuurlijk gewoon onzin, omdat het systeem zo verschrikkelijk inefficiënt is loopt het megalomane ram geheugen continu vol, zelfs een volwaardig OS als windows 8 kan met dergelijke geheugengroottes nog prima uit de voeten. Voor zover het geheugen management.

" Vol geheugen verbruikt namelijk niet meer stroom als leeg geheugen. "

Maar waarom zou je het vol willen hebben? Omdat je persé een traag systeem wilt hebben? Als jij dat ziet als een positief punt in het kader van geheugenmanagement kan ik je even niet meer volgen.

"Dus kan je zo beter multitasken als de laatste 10 apps nog open staan."

Bij Symbian kon je met 256MB ram wel 18 apps open hebben staan zonder dat het instabiel werd, zie je het verschil?

"RAM geheugen is sneller als je Flash geheugen. "

En dus? Je gaat toch geen muziek of foto's op je RAM geheugen zetten om het maar persé vol te krijgen zoals jij graag ziet?

"waar je instellingen bijvoorbeeld niet in de app staan maar bij de instellingen in het OS."

Voor jou misschien onlogisch, voor een ander heel logisch. Maar voor iemand die het logisch vindt megalomane geheugengroottes continu vol te houden puur omdat het niet meer energie zou verbruiken heeft het woord "logisch" opeens een heel andere betekenis gekregen.
in WP eco is nokia de leider

in Android eco is nokia een volger
Omdat Nokia niet één van de OEMs wil zijn, maar de nr1.
Voor Android was dat al Samsung. En voor Windows Phone is dat nu Nokia.
Dat kan wel zijn, maar Nokia heeft al zovele keren benadrukt dat ze de keuze tussen Windows Phone en Android definitief in het voordeel van die laatste hebben gemaakt. En nu het eindelijk wat begint storm te lopen voor de Lumia's, zie ik ze niet snel nog eens rechtsomkeer maken en op Android vliegen, dan moeten ze weer hun hele app-platform van nul af aan opbouwen.

Vergeet niet dat het ze nu al 1,5 jaar gekost heeft om technologie die ze eigenlijk al hadden (de 41MP-sensor van de 808PV) naar Windows Phone te brengen. Als het ze nog eens 1,5 jaar kost om hetzelfde grapje op Android over te doen, lopen ze simpelweg te ver achter om het de investering waard te maken.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 11 juli 2013 18:44]

Dat kan ik makkelijk weerleggen. Android is zeer modulair opgebouwd en daardoor kan je heel veel veranderen in de software.

Nokia moet voornamelijk wachten op Microsoft voordat ze hun hardware daarbij werkend krijgen. Veel KEY functionaliteit zat niet in het OS. Neem als voorbeeld de Full HD resolutie voor het scherm.

Android is opensource en kan de fabrikant gewoon dingen implementeren zoals ze zelf willen. Ze worden niet gelimiteerd door een OS fabrikant. Als OEM kan je lastig de code van WP veranderen zodat "jou eigen" hardware eindelijk kan werken. Daarom kwam de Pure View camera uit op Symbian omdat ze die gehele code hebben. Dat is makkelijk aan te passen.

Dus dat jij zegt dat het 1,5 jaar duurt voor het naar WP kwam... kan bij Android de tijd veel en veel korter zijn. Android is flexibel, modulair en opensource. Iets wat WP dus niet is...

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 juli 2013 18:52]

"... voordat ze hun hardware daarbij werkend krijgen."

En voor Android kunnen ze wachten op de chip fabrikanten voor de volgende hyper mega octa core om het zaakje een beetje flexibel werkend te krijgen.

" Neem als voorbeeld de Full HD resolutie voor het scherm."

Dat is geen "key functionaliteit", integendeel, dat is in mijn ogen een compleet overbodige extra. Deze 720p resolutie is meer dan voldoende op dit schermformaat, en de AMOLED schermpjes van Nokia zijn altijd van goede kwaliteit.

"Android is opensource..."

Niet compleet, ook Android bevat veel patenten en licenties die niet naar believen aangepast of anders geïmplementeerd mogen worden.

"Daarom kwam de Pure View camera uit op Symbian..."

Nee. Dat kwam omdat men al geruime tijd bezig was met de pureview camera op Symbian. Zouden ze het voor WP8/Android maken, dan zouden ze zo nog eens 1,5 jaar bezig zijn geweest.

"Als OEM kan je lastig de code van WP veranderen..."

Als vaste hardware partner van microsoft heeft Nokia wel degelijk één en ander in te brengen, ook is Nokia op software gebied druk bezig bepaalde functionaliteiten alsnog toe te voegen.

"Android is flexibel, modulair en opensource. Iets wat WP dus niet is..."

Windows Phone 8 is stabiel, betrouwbaar en zeer gebruiksvriendelijk. Ook is het systeem zeer snel met een redelijk simpele dual core, en heb je niet 3GB ram nodig om te multi tasken. Android is dit allemaal niet.
Tja, maar datzelfde argument kan ik ook weerleggen door te zeggen dat ze met Symbian&MeeGo nog veel meer controle hadden over de ontwikkeling van hun toestellen dan ze met Android zouden hebben. Blijkbaar weegt die vrijheid toch niet op tegen de gigantische ontwikkelkosten die daarbij komen kijken, en wou Nokia zich meer op apps en hardware richten dan op OS-ontwerp, vandaar de keuze voor Windows Phone.

Ze hebben ook genoeg herhaald dat Windows Phone hen de kans gaf om zich te onderscheiden, terwijl ze bij Android in de grijze massa zouden verdwijnen (en achter marktleider Samsung moeten aanhollen zoals HTC nu merkt). Dat was in 2011 al een vrij sterk argument, en dat is het nu nog veel meer. Als je puur naar Windows Phone kijkt is Nokia daarin de absolute alleenheerser, veel mensen hebben de term Windows Phone nog nooit gehoord maar weten wel van die nieuwe Nokia Lumia's met hun kleurrijke tegeltjes af.

Ik blijf erbij: Ik zou er niet op rekenen dat Nokia binnenkort op Android overstapt...

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 11 juli 2013 19:21]

Dat kan ik makkelijk weerleggen. Android is zeer modulair opgebouwd en daardoor kan je heel veel veranderen in de software.

Nokia moet voornamelijk wachten op Microsoft voordat ze hun hardware daarbij werkend krijgen. Veel KEY functionaliteit zat niet in het OS. Neem als voorbeeld de Full HD resolutie voor het scherm.
Tja en toch doet Google er sinds de release erover om android goed en stabiel te krijgen voor smartphones met 512 MB RAM, in tegenstelling tot Microsoft die dit al sinds de release van wp7 al prima doet. Snel veranderingen maken is leuk, maar in de praktijk moet dit wel goed werken.

Ik zie namelijk op dit moment Microsoft de grootste stappen maken. Ze hebben in een hele korte tijd een snel en stabiel platform neergezet dat zeer gemakkelijk aangepast kan worden. In dit interview kan je zien dat Nokia nauw samen werkt met Microsoft om het uiterste uit de lumia 1020 te halen. Onder de moterkap is er flink gewerkt om de camera uiteindelijk deze mooie kwaliteit foto's te laten maken.
Joe: We know the OS deeply and add that kind of thinking to the mix. So we spent time together working on the architecture so the 1020 camera can capture two images at once—a super high-res shot and an oversampled 5-megapixel version for easier sharing. And we shared early builds of software and hardware so we could give each other feedback on the work in progress—I think I wrote more than 10 pages of feedback myself on the Nokia Pro Camera app as it was being developed.

We also added new features to the Windows Phone code— improving the zoom capability of our photo viewer, for example, so you can zoom in further on a larger-resolution image. A lot of the work we do in Windows Phone is “under the covers”—but the results show both in the killer new phones that have been coming out month after month and in the software that Nokia has delivered on the platform.

[Reactie gewijzigd door vali op 11 juli 2013 23:45]

Vergeet ook niet dat als je naar stock Android kijkt, dat de camera app daar niet veel extra's biedt. Fabrikanten als Samsung en HTC moeten echt hun eigen camera app maken om maximaal te kunnen profiteren van low-light of "ultrapixel" functionaliteit van de camera hardware.

Je kunt argumenteren dat de Windows Phone camera app dat ook niet had, maar Nokia heeft daar dus in geinvesteerd. Dat zouden ze weer opnieuw moeten doen voor Android.

Als Windows Phone gebruiker is het natuurlijk aantrekkelijk voor mij en makkelijk om de Lumia 1020 aan te gaan schaffen. Ik snap dat dat voor gebruikers van andere OS-en moeilijker zal zijn vanwege het ecosysteem wat je dan moet verlaten (google+, itunes ,...). Je zal dat dit keer helaas wel moeten doen als je van deze Pure view camera gebruik wil maken.
Hoezo niet dan.. wat is dat voor onzin. Technologie staat niet stil hoor.. er verandert voortdurend van alles. Ik bedoel alleen maar dat Nokia nu geld misloopt. Ze hadden gewoon meerdere OSen moeten ondersteunen. Hun hardware is verder hartstikke goed hoor..
Iets met steun van MS, en zak met geld van MS. ;)

Al is het contract officieel non exclusief, reken maar dat MS toch wel enige zekerheid heeft afgedwongen, verwacht dus niet dat Nokia zomaar MS hak zal zetten zolang Nokia met WP in de lift zit lijkt me dat ook niet echt relevant.

Geeft Nokia nog even tijd, mensen zoals ik die graag weer terig willen zitten nog paar maanden vast aan hun abbo's die we afgesloten hebben toen symbian om was gevallen en we min of meer gedwongen waren om naar het andere kamp te verhuizen. Maar nu Nokia weer een platform heeft waar toekomst in zit zullen ze waarschijnlijk komende tijd nog meer oude gebruikers weer terug gaan naar Nokia. Heb nu samsung en dat is het toch niet echt, service is erg slecht in vergelijking met wat ik gewend was van nokia, moet dan vooral denken aan updates, en uitrollen ervan, communicatie, etc.

Ik denk dus dat Nokia gewoon weer aan de top zal komen, en ze android helemaal niet nodig hebben, alleen wat meer tijd.
Of ze lopen nu geld mislopen of een wijze investering doen ... time will tell ;)
Ik heb de 920 gele en de thema en live tiles zijn fantastisch..

Technisch gezien is het apparaat echt zeer high end MAAR,

Notificaties zijn een hell..toast notificaties..berichten vanuit facebook en whatsapp komen bijna niet over en meestal minuten later. Als de nieuwe generaties dat ook hebben, is het verstandiger om pas massaal over te stappen op windows phone..als 8.1 ook voor phone verschijnt.

Browser is ook een lelijk verschijnsel van microsoft..ze hebben wel een pagina terug pijl maar, geen pagina vooruit.....

Geen firefox chrome etc etc..geen earth..geen dit geen dat
Dat is raar. Ik heb een onderzoek gedaan naar push notificaties op alle platformen, waarond ook Windows Phone 7.8 en heb nooit last gehad van een toast notificatie die later binnenkomt. Als de telefoon in standby staat schakelt het wifi wel uit maar net zoal bij Android schakelt hij dit op geregelde tijdstippen eventjes terug aan om notificaties binnen te krijgen. Over Windows Phone 8 kan ik mij niet uitspreken maar zou me toch hetzelfde lijken...
Heel veel WP gebruikers hebben daar de laatste weken last van. Schijnt iets met de push service van Microsoft te zijn. De forums op WPcentral staan er vol van.
Windows Phone 8 heeft een "always on for Wifi" optie, zodat de telefoon in standby mode altijd wifi aan heeft staan. Werkt bij mij altijd top!
Edam heeft problemen met de whatsapp en facebook apps, niet met WP, de developers van whatsapp zijn helaas te lui om een fatsoenlijke client te maken. Voor facebook moet je eens de bèta van facebook zelf proberen, een stuk beter.
Die facebook beta is al final hoor :)
De megapixel-mythe bestaat natuurlijk nog, maar het gaat vooral om het zoomen op foto's. Probeer maar in te zoomen met 'n 5MP camera en een 41MP camera met dezelfde lens, dan zie je duidelijk verschil.

Ook is de kwaliteit van een 41MP camera veel beter dan die van een 5MP camera als je de foto uitprint.

[Reactie gewijzigd door Yannickzz op 11 juli 2013 17:59]

wat er hier echter gebeurd is dat de foto gedownsampled wordt,
oftewel 41 megapixels aan data, worden gemixt to 5 megapixels.
wat overigends prima is, had graag 8-10Mpix gezien, 4K breed had een fijne resolutie geweest gezien de next gen TV's en monitoren.

maar dit ziet er zowieso beter uit dan je standaard camera telefoon.
zien de 808 review van DP review, als die jongens enthusiast zijn... dan is het echt dik in orde.
http://www.dpreview.com/a...review-nokia-808-pureview
Je kunt ook downmixen tot 8 megapixels :) dan worden er 5 pixels gebruikt om de waarde van 1 pixel te berekenen.
Dat was inderdaad bij de 808PV zo, maar het is nog niet bekend of de Lumia 1020 die mogelijkheid heeft. Misschien hebben ze bij Nokia beslist dat 5MP de beste mix geeft tussen oversampling, zoomfactor en opslaggrootte (net zoals die 5MP bij de 808PV ook als default werd gebruikt), maar of er ergens een keuzemenu is waar ook grotere of kleinere MP-foto's zijn te kiezen is nog niet bekend.
Daar kun je toch wel van uit gaan. De 808PV kon ook gewoon foto's maken in 38MP, dus zonder oversampling.
Daar kun je blijkbaar niet van uitgaan: Een artikel van Anandtech toont aan dat je kan kiezen tussen een 5MP+38MP-modus, of een 5MP-modus alleen. Dus je kan niet meer zoals op de 808PV kiezen om enkel een 38MP-foto te maken, je krijgt er altijd een oversampled exemplaartje bij. En zoals het ernaar uitziet kan je ook niet meer kiezen voor een 8MP oversampled exemplaar voor hogere resolutie, of een 2MP-exemplaar met meer zoommogelijkheden. Dat is wat ik bedoelde: Nokia heeft vastgesteld/beslist dat 5MP het beste van de drie werkt, en de andere twee niet meer als keuzes voorzien. Het inkrimpen van user-control vind ik altijd een spijtige zaak...

Overigens wisten we ook al dat je in de apps en de gallery zelf nooit de 38MP-versie te zien krijgt, ze tonen altijd het oversampled exemplaar. Om aan het 38MP-bestand te kunnen moet je je toestel aan een PC verbinden en het bestandje zoeken.

Anandtech-artikel: http://www.anandtech.com/...-lumia-1020-camera-system

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 12 juli 2013 11:44]

Dat zegt dus helemaal niets.

"Although I wasn’t allowed to pull images from the Lumia 1020..."

De telefoon is waarschijnlijk nog niet eens helemaal af, het kan best zijn dat de software alleen nog maar op 5mp staat omdat er eerst daarop wordt getest. Ook zijn er al meer mogelijkheden dan dat er in die afbeelding staat, Nokiapoweruser.com laat namelijk zien:

http://www.nokiapoweruser...UruCUAA9PHG.jpg-large.jpg

Dat er ook een 40mp optie is. Er wordt verder in het artikel nergens vermeld dat dit de enige opties zijn, en er wordt ook niet vermeld in welke "lens" dit is. De standaard Windows Phone camera app laat namelijk helemaal geen verschillende resoluties toe, behalve verschillende verhoudingen (16:9/4:3).

Deze foto

http://l.f5.img.vnexpress...20-smart-1-1373592670.jpg

Is bijvoorbeeld 3MP.

En deze

http://l.f5.img.vnexpress...o-lowlight-1373592670.jpg

34MP.

Er zijn dus wel meer mogelijkheden dan de twee die op de afbeelding van anandtech staan.
Dan nog kun je het zelf schalen naar een gekozen resolutie (desnoods via batch bewerking) vanaf de maximale resolutie (34-37 MP).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 12 juli 2013 00:39]

Lijkt me niet echt de meest high-end telefoon te worden, wel zeker een die niet onderschat moet worden.

Overigens voor mensen die graag foto's trekken met hun gsm, lijkt dit me een beter alternatief dan bvb de galaxy zoom, deze lijkt immers 5mm dunner te zijn en dat scheelt ook wel wat,

Alleen de keuze van het schermpaneel begrijp ik niet goed, hoewel ik een amoledfan ben, weet ik wel dat amoled niet de meest realistisch kleurweergave heeft. Wordt het zo dan niet moeilijk om de juiste camera-instellingen te kiezen?
De Lumia's (momenteel alleen die van de 92x en 102x reeks dacht ik) hebben een optie om de kleuren van het scherm handmatig in te stellen, zo kan je het zo realistisch maken als je zelf wilt. Die functio zou ook naar alle andere Lumia's komen in de x2x reeks met WP8 GDR2.
Dus je kan het scherm helemaal calibreren? Zoals bij bepaalde computerschermen? Als dat echt zo is is dat wel mooi.

Bij Samsung kon je alleen bepaalde modes kiezen... Saturated, realistic enzoo..Movie.
De Lumia's (momenteel alleen die van de 92x en 102x reeks dacht ik) hebben een optie om de kleuren van het scherm handmatig in te stellen, zo kan je het zo realistisch maken als je zelf wilt. Die functio zou ook naar alle andere Lumia's komen in de x2x reeks met WP8 GDR2.
Voor de 920 moet dat ook nog uitkomen via GDR2.
http://pocketnow.com/2013/03/05/lumia-920-update-gdr2
http://blog.gsmarena.com/...emperature-of-the-screen/
Ja dat is een goed punt, eigenlijk voor displays in het algemeen. Mijn nokia 920 gaat in vol zonlicht bijvoorbeeld op een sort super brightness mode. Goed voor de zichtbaarheid maar crap voor kleur reproductive. Deze Nokia doet dat waarschijnlijk ook en dat is opzich fijn maar wat ik niet heb gezien in de pro foto app is de kleuren grafiek. Misschien heb ik niet goed gekeken naar de filmpjes maar zonder deze grafiek ben je toch erg beperkt
Bedoel je het histogram?
Anders download je proshot, dat heb ik op m'n Lumia 920. Ik vindt het jammer dat draadloos laden niet zit ingebouwd... De 'super-brightness' die je bedoelt is uit de zetten in instellingen->scherm+aanraken.
Ja ik weet wel dat het uit kan maar mijn punt is dat het op het moment dat het aan gaat meestal ook echt wel practisch is. Als de kleuren echt zijn maar ik ze niet kan zien heb ik er nog geen klap aan. Als proshot een histogram heft zal ik die eens proberen