Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 29.312 •

De Ouya-console is na een lange aanloop in onder andere de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk in de verkoop gegaan. De op Android draaiende spelcomputer kost 99 dollar. terwijl een extra controller 49,99 dollar moet opbrengen.

Ouya, een spelcomputer in een zeer compacte behuizing, begon als een Kickstarter-project vorig jaar augustus. De plannen van de makers kregen veel steun en het project wist meer dan 8,5 miljoen dollar op te halen. Nu, bijna een jaar later is de verkoop van de console, die draait op een Tegra 3-processor, van start gegaan.

Onder andere Amazon en Best Buy bieden de console aan voor 99,99 dollar in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk. Wie naast de meegeleverde joypad nog een extra Ouya-controller wil, dient 49,99 dollar te betalen. In een aantal winkels is de console al uitverkocht, maar niet bekend is hoe groot de voorraden zijn.

De Ouya-console biedt toegang tot 170 gametitels. Ook zijn er duizenden ontwikkelaars bezig om Android-titels voor de miniconsole te ontwikkelen. Voor elke titel in het Ouya-aanbod is een gratis versie te spelen, veelal in de vorm van een demo of trial. Naast games kunnen op de Ouya ook apps gedraaid worden. Onder andere XBMC is beschikbaar, evenals Plex en iHeartRadio.

Ouya

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (69)

Het schijnt dat er vertraging in de levering van het product is: linkje
Het artikel gaat over de levering aan de kickstarter backers. Alle Ouya's zijn al een hele tijd verzonden maar blijven onderweg hangen. Mijn Ouya ligt hier ergens bij de douna volgens de tracking. En daar ligt hij al een hele tijd.

Zover ik weet staat dit dus los van de winkelverkoop ;-)
Heeft de douane heb ingehouden? Of wat moet ik me hierbij voorstellen? Lijkt me toch normaal dat je je product gewoon krijgt want er is toch niks illegaals aan?
Waarschijnlijk meer in de trant van waardebepaling. Douane moet uitzoeken hoeveel het kost en dus hoeveel invoerkostenen er betaald moeten worden en natuurlijk nog de 21% BTW eroverheen.
De douane pakt regelmatig zomaar pakketjes tussen de pakkettenstroom weg. Dit doen ze om te controleren of de waarde van het product niet hoger dan een vastgesteld bedrag is, zodat er geen BTW/invoerrechten fraude kan worden gepleegd.
Moet verwerkt worden, en dat gaat handmatig. Alles word op waarde geschat of achterhaald als dat mogelijk is, en moet je btw(afhankelijk van wat het waard is) en inklaringskosten betalen. Soms duurt het week en soms paar weken. Kleine artikelen gaan gelijk door, ze moeten zeker weten dat het stuk duurder is dan 22 euro anders kost het ze tijd en geld voor niks mocht blijken dat het goedkoper is dan 22 euro en koper kan het aantonen met aankoop bewijs/mail.

Doos met elektronica erin is eigenlijk wel garantie dat douane ermee aan de slag gaan.
Eindelijk! Wil er graag eentje hebben maar die moet dus weer geļmporteerd worden. Ziet er ook nog eens mooi uit. Hopelijk wordt dit een mooi uitgebreid platform .

[Reactie gewijzigd door BlueLed op 25 juni 2013 17:46]

Amazon zou toch naar Nederland komen? ;(
Product komt misschien ook bij Amazon VK of Duitsland, dan kun je het in Nederland krijgen :).
Wat ik me afvraag, kan ik dit ding als een fatsoenlijk mediacenter gebruiken? Kan ik 1080p streamen vanaf mijn PC zonder enig probleem? (geen ervaring met Tegra3 dus weet niet echt hoe sterk dat is)
Volgens mij is Tegra 3 daar wel snel genoeg voor, ik heb daar maar mondjesmaat gebruik van heb gemaakt en kan dus niet garanderen dat alle codecs even goed gaan doen.

Met XBMC is het al een goed begin voor een mediacenter(tje)
Mijn Nexus 7 (ook tegra 3) speelt zonder problemen 1080p af. Heb echter wel vaker gemerkt dat de wifi verbinding niet snel genoeg was voor hogere kwaliteit streams. Ik weet niet of de ouya dit probleem ook heeft.
De Ouya heeft ook een bekabelde netwerk aansluiting, dus dat zou sowieso een oplossing daarvoor kunnen zijn ;)
Eindelijk! Wil er graag eentje hebben maar die moet dus weer geļmporteerd worden. Ziet er ook nog eens mooi uit. Hopelijk wordt dit een mooi uitgebreid platform .
Verenigd Koninkrijk == Europa ;)

Dus geen import maar direct verzenden, geen naheffing(geen douane) of extra btw, je betaald immers al btw in een van de EU landen en mag maar 1 keer btw gerekend worden in hele EU.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juni 2013 19:59]

Dus geen import maar direct verzenden, geen naheffing(geen douane) of extra btw, je betaald immers al btw in een van de EU landen en mag maar 1 keer btw gerekend worden in hele EU.
Dat is te merken de Engelse versie kost £99.99 en de Amerikaanse kost $99,99 Oftewel je betaald $54,17 extra. In euro's kost de Ouya trouwens ¤117,76.
In ieder geval rare gang van zaken dat ze dollarprijs rechtstreeks omzet naar ponden. Voor de Euro alla. Je betaald immers in Nederland en de rest van Europa meer belasting en importheffing.

Daarnaast vind ik ook de controller vrij prijzig. Deze kost in Europa wel iets minder dan de dollarprijs, namelijk £39.99 omrekend ¤47,10.
Maar dan alsnog een controller die de helft kost van een console... Al is de console niet heel denderend, heeft de controller veel bewegende onderdelen en ziet hij er ook kwalitatief goed uit.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 26 juni 2013 01:01]

Had niet gekeken hoe duur die daar was, en wie weet vind hij het niet erg om iets meer te betalen en vind die importeren gewoon vervelend.

En weet niet of dat de vaste prijs zal zijn die Amazone nu hanteert, moeten we nog even afwachten, zal niet voor eerst zijn dat iets duurder is bij introductie, eerder regel dan uitzondering.

Edit/
Importeren kost ook ongeveer 110 a 120 euro, en zal langer duren. Vanuit de UK is het er binnen 2 a 3 dagen. :) (en geen 25 dollar verzendkosten vanuit de VS, zal iets van 9 euro zijn van uit de UK)

BTW 22% = ~16.50 euro
Inklaringskosten 10 a 20 euro(hangt af van de vervoerder)


En terugsturen(hopelijk niet nodig) gaat ook heel wat makkelijker en goedkoper met EU pakketzegels

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juni 2013 20:57]

Amerikaanse prijs is zonder belasting.
Meestal klopt het wel als ze de valuta symbolen gewoon omwisselen.
Het verschil in prijs is vaak niet helemaal te herleiden naar belastingen, vaak zit er toch nog een extra (winst)marge van 10-20% op. (afhankelijk van de koers)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 26 juni 2013 08:26]

En de pre-orders hebben nog steeds geen bericht wanneer hij onderweg is, alleen de kickstarter backers weten waar ze aan toe zijn of hebben hem inmiddels.
Mijn pre-order zou al onderweg zijn. Als ik hun mailverkeer mag geloven.
Mag ik vragen in welke regione jouw order nummer uithangt die van mij in de #13xx.
Die van mij is onderweg en op de site van DHL staat dat hij de 22ste in NL is aangekomen. Verder geen idee wanneer het afgeleverd wordt...

Order nr. is 4119.

Als ik zo alle e-mailtjes van OUYA zie en comments op verschillende sites zal het vooral voor mensen buiten de VS nog wel afwachten zijn. Al neem ik aan dat wanneer je een mailtje hebt ontvangen dat je OUYA is verzonden deze binnen twee weken wel aankomt.

Edit: Het plaatje is trouwens van de Deluxe variant van de OUYA die 149,95 koste op kickstarter. De normale is grijs.

[Reactie gewijzigd door Migilo op 25 juni 2013 18:07]

Ik heb werkelijks niets ontvangen naast de eerste e-mail met:
Thank you for placing your order with OUYA!

*** Shipping/billing address ***
Maak een ticket aan bij ze. Mijn trackingnummer was naar een vaag paypal emailadres gestuurd. Heb hem nu dus wel echter werkt hij nog niet zoals bij zovelen. Bij sommige duurt het enkele weken.........
Dan moet je even naar de volgende site gaan en daar het nummer dat je hebt invullen bij ‘Item Cust_Ref’ field;

https://www.globalmail.dhl.com/web/portal-asia/traceit

Ze hebben volgens mij niet de goede t&t nummers doorgegeven en via deze site kan je het pakketje alsnog vinden.
Dat, en bij mij moest ik er eerst hoofdletters van maken. In mijn mail stond het met kleine letters, maar toen ik het door een converter haalde (overtypen is voor plebs) deed de code het ineens.
Thanks maar helaas is dat al de link die ik had doorgekregen. Heb ze mar weer gemaild. Je zou toch denken dat ze niet steeds dezelfde fouten over en over blijven maken maar blijkbaar toch helaas.
Wat ook goed werkt is PostNL even vragen op Twitter, krijg je de 3S code en kun je hem lekker in mijn pakket, tracken (moet je wel het echte tracking number hebben)

https://www.globalmail.dhl.com/web/portal-asia/traceit

Als deze site hem vindt staat het ergens onderaan.
Helaas is mijn kickstarter order der ook nog niet
De mijne ligt sinds 19-6 op het 'postkantoor', nog niet bezorgd. Een beetje jammer dit. DHL is sowieso kut.
de mijne staat volgens dhl nog steeds in hong-kong sinds 19-06
Die van mij is vandaag geland in Nederland. Hij stond ook sinds 19.06.2013 in Hong Kong. Ik ben benieuwd als er douane kosten zijn...
Naast games kunnen op de Ouya ook apps gedraaid worden. Onder andere XBMC is beschikbaar, evenals Plex en iHeartRadio.
Dit is dus ook een volwaardige media center? Zou je met dit meer waar voor je geld krijgen dan met de andere apparaten uit dit lijstje?
http://tweakers.net/categorie/655/mediaspelers/producten/
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, hoewel de raspberry pi ook nog steeds een goed alternatief is.
Het eerste wat meestal genoemd wordt als men vraagt naar de Media Center capaciteiten van Ouya is dat de RPi veel goedkoper is. Toch valt dat vies tegen. De meest waar voor je geld versie van de RPi is $35, daarbij komt $5 voor media center licenties die je 'nodig' hebt, nog eens een euro of 10-20 voor een case, de benodigde kabeltjes, en dan heb je nog steeds geen goede controller of afstandbediening. De meesten zullen dan allerlei dure media-toetsenborden aanraden, waardoor je al makkelijk boven de $99 van de Ouya uitkomt in totaal. En niet te vergeten, de Ouya is natuurlijk hoofdzakelijk ook nog een mooi game platform wat nog een hoop groei door te maken heeft, en m.i. een mooier design en afwerking dan de RPi zal hebben voor die prijs.
Je schrijft echt onzin. Een raspberry inclusief alle benodigdheden is max 60e en is een perfect mediacenter en downloadbak in een. Zeer goede hardwarematige ondersteuning via xbmc mede dankzij support van Broadcom (er zit een Broadcom chip en dedicated video decoder in).
idd, wat een onzin.
een RPI kost ¤35, daar komt ¤5 bij voor een SD kaartje, nog eens ¤5 voor een hdmi kabel.
behuizing is overbodig, want dat ding leg je gewoon achter je TV. toestenbord is overbodig want je bedient hem met je telefoon of met de remote van je TV over CEC.
Misschien leg jij hem inderdaad achter je tv.

De Pi is inderdaad een mooi stukje werk en knap wat er allemaal mee kan, echter vindt ik het 'persoonlijk' onpraktisch dat eenmaal aangesloten, de stekkers er aan 3 kanten uitsteken.

De Ouya staat op mijn tv-meubel (welke door een stugge hdmi kabel ook bijna omver getrokken werd, maar dat is een ander verhaal) en smoelt mijn inziens inderdaad een stuk beter dan de Pi.

Het is een schatje ;)
[...]


Dit is dus ook een volwaardige media center? Zou je met dit meer waar voor je geld krijgen dan met de andere apparaten uit dit lijstje?
http://tweakers.net/categorie/655/mediaspelers/producten/
Ik ben inderdaad ook eens benieuwd hoe ie zich als HTPC zou houden. Als het ding geschikt is om op te gamen dan heb je goed kans dat de performance ook genoeg is om 1080p mee af te spelen en te streamen.

Vraag is dan wel of het ding ook gigabit Ethernet over de netwerkkabel kan doen, want anders valt ie voor mij als HTPC-optie al gauw af...
Waar heb je gigabit voor nodig dan? 1080p streamt prima via 100mbit.
Overzetten van 1080p video. Als je een gigabyte over wil zetten op 100Mbit duurt dat nog steeds wel even.
USB harddisk is een optie, sowieso voor opslag van films. Dan kun je het lijkt me prima even afkoppelen om nieuwe te uploaden.
Ja en nee, de meeste apparaten uit die lijst vereisen geen enkele inspanning. Dit is ook een inspanningsloos apparaat voor gameing (Ouya Android versie) maar als je overweegt XMBC te installeren word het een tweaker apparaat en zijn er geen garanties voor subtitles, luxe audio codecs etc. de standaard problemen met XMBC configuraties.

Dus wees bereid te knutselen met instellingen, of wat langer te wachten op zogenaamde 'stable' releases van de community.
Welke problemen heb je zo dan al met XBMC? Ik heb hier nog nooit problemen gehad, met geen enkel Android apparaat... zeker al niet voor subtitles en codecs.

[Reactie gewijzigd door ktorfs op 25 juni 2013 18:27]

Ik persoonlijk ook niet aangezien ik weinig media consumeer, maar heb al meerdere keren bij vrienden thuis gerommel gezien met subtitles en in eerste instantie met ik meen DTS* ondersteuning en 7.1 krijgen naar hun receiver.
* kan ook iets anders zijn

En je problemen met geen enkel Android apparaat opmerking kan ik niet helemaal plaatsen aangezien mijn ervaring met XBMC vanaf de PC komt.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 25 juni 2013 18:47]

Nou... xbmc voor Android is verre van af... hardware decoding staat nog in de kinderschoenen, en lang niet alles speelt smooth.
Hmmm... ik heb net XMBC op mijn OUYA geļnstalleerd en ik moet zeggen dat ik absoluut geen problemen ben tegengekomen.... integendeel, de installatie ging vrij vlot en ik heb zelfs settings kunnen downloaden om het helemaal perfect in te stellen.


op deze link staat alles trouwens mooi uitgelegd:
http://www.xbmchub.com/bl...-the-ouya-gaming-console/

ze zeggen zelfs het volgende:

"Congratulations! You should now have the most tricked out OUYA setup running XBMC in the universe. We did it ourselves and it worked impeccably, possibly the best Android hardware to run XBMC that we’ve seen to date. Play around with it, it’s pretty much the same as any other XBMC"
Xbmc heeft toegezegd de Ouya officeel te ondersteunen op hun frontpage? www.xbmc.org/natethomas/2012/08/07/xbmc-and-ouya-oh-yeah/
En heb met xbmc minder subtitle issues (hij download ze zelfs als ik één mis?)dan de menig apparaat dat zich "mediaspeler" noemt
Belangrijkste vraag is of er een afstandbediening mee werkt.
Met een app gaat het zeker werken, maar ik werk liever met mijn logitech dan met mijn gsm voor tv te kijken.
Ik mag toch verwachten dat Bluetooth afstandsbedieningen en toetsenborden gewoon met dat ding werken. Afgezien van de standaard controller natuurlijk ;)
Ik vermoed van wel. Je kan een Flirc (flirc.tv) erop plaatsen. Ik heb een flirc even uitgetest en op een tablet met Android gehangen en je kan met je afstandbediening xbmc gewoon bedienen. Je dient vooraf dit stukje hardware in te stellen. Dit kan je gemakkelijk doen met de software die wordt aangeboden op hun website (cross platform).

[Reactie gewijzigd door blowk op 26 juni 2013 09:57]

He gaat toch hoop ik niet een highend duur telefoon toestel vergelijken met een kleine goedkope gameconsole omdat ze allebei op Android draaien?
Ik snap je punt maar ik vind een telefoon geen alternatief voor de Ouya.
Ten eerste is de Ouya vele malen goedkoper.
Verder hebben nog genoeg mensen geen Android toestel (die krachtig genoeg is).

Daarnaast hoop ik dat de Ouya het ontwikkelen van kwaliteitsgames voor Android stimuleert die mogelijk ook beschikbaar worden op telefoons.
Ik bedoel vooral dat ik geen toekomst zie hiervoor, dat je nu geen vergelijkbare hardware in je telefoon hebt zal voor jou en de meesten afhangen v wanneer je je contract vernieuwd. Dus in vrij korte tijd hebben de meesten die hardware wel tot hun beschikking. Afgelopen kwartaal zijn minimaal16 miljoen snapdragon 600 toestellen verkocht, beperking kwam vooral door voorraad issues en late releases in bepaalde markten.
Puur voor gaming zit het hem vooral in het gemak, een dedicated device bij je tv maar dat is ook deels kwestie van gewenning (wie sloot 10 jr geleden zn laptop aan op een tv).
Ga even appels met peren vergelijken.

Een telefoon/tablet, dan wel laptop, aansluiten op je tv blijft een brakke, mijn inziens gekunstelde oplossing.

Liever gebruik ik de telefoon of tablet om door de collectie te bladeren, dus te gebruiken als afstandsbediening.
ik heb m samen met de game stick en de mogacontroller in Edinburgh in de winkel zien liggen, afgelopen zaterdag.
Er was een 'grappige' update van OUYA vandaag, waarin eindelijk de leverings problemen van de backers werd erkend en ervoor veronstchuldigd. Deze toezegging komt veel te laat aan om de backers te bemoedigen (de vrolijke en schijnheilige updates tot nu toe hielpen zeker niet), vooral omdat het niets verandert voor de backers die nog wachten op hun consoles. Het meest gewaarde actie zou eigenlijk het verschuiven van de launch datum zijn, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk.

Volgens mij duidt de timing van deze post eerder aan dat de boze backers en hun critische reviews op Amazon en BestBuy niet gewaardeerd worden door OUYA (m.a.w. PR damage control). Het is begrijpelijk dat zoveel individuele units op te sturen veel ingewikkelder is dan een paar grote pallets naar een warenhuis. Maar de verwachting van hun backers in de gaten te houden en deze eerlijk en op tijd aan te spreken is even belangerijk als Amazon goed te bevooraden. Kickstarter is niet alleen goed voor crowdfunding, maar ook als een (online) marketing tool, die helaas nu een beetje tegen OUYA werkt.