Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties, 54.154 views •

Het Finse bedrijf Jolla heeft zijn eerste smartphone aangekondigd. Het toestel met het Sailfish-besturingssysteem beschikt over een 4,5"-scherm, kan Android-apps draaien en zal voor een prijs van bijna 400 euro in de winkels komen te liggen.

Dat maakte het bedrijf bekend tijdens een eigen evenement in Helsinki. De resolutie van het 4,5"-scherm werd niet bekendgemaakt. Van de gebruikte soc is ook weinig bekend, behalve dan dat het om een dualcore gaat. Er is 16GB opslaggeheugen aan boord en voor foto's is er een 8-megapixelcamera. Ook is er ondersteuning voor 4g-netwerken op basis van lte. Het Sailfish-OS op de smartphone is volgens Jolla compatibel met Android-applicaties. Die draaien daarbij in een sandbox.

De behuizing heeft enkele opvallende kenmerken: die bestaat uit twee helften, waarbij de achterkant vervangen kan worden, bijvoorbeeld door een cover met een andere kleur. Vervolgens herkent de software op het toestel wat voor achterkant de gebruiker heeft bevestigd en past die daarop de kleuren van het besturingssysteem aan. Het OS zelf is het Sailfish-besturingssysteem dat is voortgekomen uit Meego en in november werd gedemonstreerd door Jolla.

Jolla liet eerder al weten zijn eerste smartphone met Sailfish op 20 mei te zullen presenteren. Ook liet het bedrijf los dat de release gepland staat voor de tweede helft van 2013. Op zijn website zegt het bedrijf echter dat het hoopt de toestellen voor het einde van het jaar te kunnen verschepen. De release zal aanvankelijk in Europa plaatsvinden, waarbij Jolla zegt nader te zullen specificeren om welke landen het gaat naarmate de release dichterbij komt.

Eerste Sailfish-toestel Jolla Eerste Sailfish-toestel Jolla Eerste Sailfish-toestel Jolla Eerste Sailfish-toestel Jolla

Reacties (143)

Reactiefilter:-11430139+1105+213+30
Wat zou een voordeel kunnen zijn van het Sailfish-OS, ten opzichte van het hebben van een Android-OS?
Je kan er dus Android apps mee draaien, maar wat is dan verder een pluspunt van dit OS ten opzichte van Android?
Waarschijnlijk dat je afhankelijk bent van een partij, en dus niet van allerlei verschillende fabrikanten met tal van aanpassingen.

Trouwens: het lijkt er op dat de Android-apps niet geconverteerd hoeven te worden. Volgens de CTO van Jolla draaien de apps in een sandbox. Nadeel is wel dat daardoor bepaalde functies binnen het besturingssysteem, zoals gebaren, niet werken.
@Ossebol : Bovendien vergt een sandbox in de regel toch extra systeembronnen; vooral werkgeheugen. Het lijkt mij dan dat Android apps op Sailfish minder vlot zouden werken dan in een échte Android omgeving.
Op Android draaien ze ook in de Dalvik VM/sandbox. Maar dit is in feite net zoals met Blackberry's BB10 en Playbook, die kunnen ook Android applicaties sideloaden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 mei 2013 13:38]

@Dreamvoid : Bij Sailfish krijg je dus een sandbox (Sailfish -> Android) in een sandbox (Android -> Dalvik VM)... Nogal hoog "Inception" gehalte. Lijkt me hoe dan ook niet bevorderlijk voor de prestaties. Maar misschien valt het ook wel heel erg mee.

Als ze het toestel zo'n ¤ 125 goedkoper zouden maken was het wellicht wel interessant, maar niet voor de prijs die ze er nu voor vragen.
Nee, je krijgt de Alien dalvik emulator. Niet een android emulator. Daarnaast is het nog anders van BB, omdat je gewoon een willekeurige apk kan pakken. Voor BB niet de apk eerst nog in een BB app package worden gestopt. Sailfish elimineert hier eigenlijk gewoon een tussenstap mee waardoor het geheel eenvoudiger te gebruiken is.
Het zal geen emuleren van een totaal Android zijn, maar gewoon een Dalvik runtime naast het standaard applicatieframework van Sailfish op dezelfde kernel.

Die 125 euro is natuurlijk niet realistisch, Android kost maar 1-2 tientjes aan licensies, zelfs al geeft Jolla hun OS gratis weg dan gaat het geen 125 euro goedkoper worden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 mei 2013 14:07]

@Dreamvoid : De telefoon is te duur met de specificaties die er nu bekend zijn. Beetje hetzelfde probleem dat Blackberry met hun Z10 heeft, alleen is het bij hun nog nét even een tandje erger omdat ze met hun mid-range Z10 willen concurreren met high-end toestellen van de concurrentie.
En waarom mag Apple 650 euro vragen voor de Iphone 5? Heeft een dualcore-processor en ook niet de specificaties die tegenwoordig top zijn. 399 euro is gewoon een goede prijs om je toestel op de markt te zetten. Waarschijnlijk zal het nog zakken.
Apple heeft de mazzel in deze dat ze een grote schare fans hebben die alles kopen met een appeltje er op. Dit is een systeem wat nieuw is en nog niet bewezen succesvol.

Ik persoonlijk zou bij een volgend toestel niet kiezen voor dit apperaat voor deze prijs.
@emporio81 : Omdat het Apple is gelukt om van een smartphone een modeaccessoire te maken. Daar betaal je voor. Bovendien heeft Apple de reputatie om (ondanks de - in mijn ogen - belachelijk hoge prijs) degelijke producten in de markt te zetten.

Jolla is een nieuwkomer op de verzadigde smartphonemarkt. Je zult eerst naam moeten maken voordat je dergelijke bedragen gaat vragen voor je producten.

Zeker als je weet dat de XPeria SP ¤ 50 goedkoper is, een (naar mijn mening-) mooier design heeft, betere specificaties en een volwaardige (en actuele) Android versie aan boord heeft.

Je kunt je dan af gaan vragen of je met minder genoegen moet nemen bij een dergelijke prijs. Ik wil niet zeggen dat Sailfish per definitie een slecht OS is, maar het staat nog in de kinderschoenen en is afhankelijk van ontwikkelaars om er een succes van te maken.

Dat wil ik eerst nog eens zien gebeuren alvorens ik dergelijke bedragen uit ga geven voor telefoons met experimentele software.
Zo experimenteel is de software niet. Sailfish is gebouwd op Mer, een doorontwikkeling van wat MeeGo was. Allemaal bekende en reeds battle-proven techniek, die ook in de N9 gebruikt is. De meeste N9-apps zijn dan ook met minimale inspanning te porten naar Sailfish. Mer apps draaien zonder aanpassing.

Iedereen heeft het over de hardware specs. Maar juist het OS is bij dit toestel veruit de belangrijkste spec.
@Fuzzillogic : Dat wist ik niet. I stand corrected.

Anyways, dat het OS als "spec" gezien wordt kan ik wel begrijpen; het kan voor bepaalde mensen wel een argument zijn om juist dat toestel te kopen. Echter vind ik het nog steeds te zeer aan de prijs.

Nu weet ik ook wel dat die jaren R&D terug verdiend moet worden, maar ¤ 400 vind ik echt te veel. Als ik zo naar de overige specificaties kijk is een adviesprijs van ¤ 300,- eerder op z'n plaats.

Sorry, maar ik ben nu eenmaal heel erg kritisch.
zo kritisch zelfs dat je al een prijs kunt bepalen voor een toestel/OS die je nog niet in je handen hebt gehad...
De overig specificaties hoeven niet enorm veel in te houden want het enige wat de hardware moet doen is de software vloeiend laten draaien, daarom vergelijk jij dit toestel ook met Android... Daar is toch echt een quadcore nodig om het echt goed te laten voelen (ben van een dualcore HTC Sensation naar een Galaxy S3 met custom ROM gegaan, wat een verschil !!!) maar Meego draaide destijds op de N9 al lekker vloeiend... Oftewel een beetje hetzelfde verhaal als met Windows Phone 8, die draait ook heerlijk op een "simpele" dualcore...
Dus 400 euro zou best een degelijke prijs kunnen zijn voor een degelijke toestel, de tijd en reviews zullen dat uitwijzen...
Ja zo kan je alles wel bagatelliseren. Apple is zogenaamd een modeaccessoire en mag daarom 650 euro vragen. Er is niks mis met 399 euro. De prijs zal waarschijnlijk zakken als het toestel wat langer op de markt is.

Ik vind het belachelijk dat Apple gewoon meer dan 650 euro vraagt voor hun instapmodel. Voor de wat duurdere optie met extra GB betaal je gewoon 750 euro. Jolla heeft heel wat onderzoek verricht. Ze hebben te maken met heel wat kosten, aangezien ze een nieuw bedrijf zijn, en hebben ook wel zekerheid nodig. Ik denk dat de prijs daar ook voor een belangrijk gedeelte op is gebaseerd. Voor mij valt 399 euro mee. Natuurlijk kan je op dit moment goedkopere Android-toestellen nemen, maar dat blijf je altijd wel houden.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 21 mei 2013 00:43]

Apple zet niet in op specs maar op gebruikerservaring. IOS draait gewoon soepel. Dat wordt gewaardeerd door Apple fans. Batterij is maar 1400mAh en toch is het een toestel dat beste scoort op batterijduur. Kijk hier op tweakers naar verschillende tests. Daarnaast heeft appstore meer dan genoeg apps. Waarom ze zoveel geld vragen voor een iPhone?Fans vinden dat ze waar voor hun geld krijgen, daarom.

Ben overigens zelf een tevreden Samsung Note 2 gebruiker.
Omdat Apple een merk is. Zelfde reden dat Coca Cola 3x zo duur is als ander suiker water.

Persoonlijk denk ik dat deze telefoon de klassieke fout maakt door te denken:

In het midden segment wordt het meest verkocht dus daar ga ik proberen tussen te komen.

Dat werkt niet, een nieuw product dat een plekje wil veroveren moet iets unieks hebben waardoor het zijn eigen plekje kan maken.

Goedkoper of beter of gericht op een niche. Caterpillar (ja van de bulldozers) komt met een midden segment telefoon die tegen een stootje kan. Dat is een niche die kan werken.

Het zelfde nekte de MP3 markt en liet Apple met de winst weg lopen, alle MP3 makers gingen voor de 8gb markt en liet Apple weg lopen met de 8gb tot 64gb.

Het is toch eigenlijk van het gekke dat er slechts 1 MP3 player nu op de markt is waar meerdere geheugen kaartjes in kunnen. Ja, ik weet dat een groot deel van de markt tevreden is met 8gb... maar als je die markt bedient concureer je met no-name 10 euro speler van kruidvat. Ga luxe, maak een MP3 speler met tien kaart slots en een losse achterkant die vervangen kan worden door eentje met nog meer slots.

Ga voor de de supercar markt of de bestelbus markt in plaats van het midden segment van het midden segment (ja dubbel op).

Wil je een nieuwe niche maken voor telefonie?

Ga voor een telefoon die GEEN media wil verkopen maar waar je gewoon media op kan douwen zoveel als je wilt. 1tb opslag.

Ga voor een telefoon met een dikke ZWARE batterij die het minstens een week uithoud.

Werkt dat? Kijk naar de eerste MeeGo (of hoe het toon ook hete) telefoon, dik bakbeest en was niet aan te slepen zo populair.

Maar een zoveelst dunne slab telefoon? Voor een niet bijzondere prijs?

Meh.
"Het zelfde nekte de MP3 markt en liet Apple met de winst weg lopen, alle MP3 makers gingen voor de 8gb markt en liet Apple weg lopen met de 8gb tot 64gb. "

Het hele idee achter MP3 was juist dat het weinig ruimte in nam. Een MP3 bestand van gemiddelde kwaliteit nam zon 5MB in i.p.v. 20/25MB op CD-kwaliteit. Op een 8GB MP3 speler kun je dus zon 1600 nummers kwijt. Dat is voor 99% van de mensen meer dan voldoende.

"Het is toch eigenlijk van het gekke dat er slechts 1 MP3 player nu op de markt is waar meerdere geheugen kaartjes in kunnen. "

Het is van het gekke dat er überhaupt zon apparaat is. Tegenwoordig kun je een micro SD kaartje krijgen van 64GB voor twee of drie tientjes, waarom zou je er dan een handvol in willen stoppen?

"maar als je die markt bedient concureer je met no-name 10 euro speler van kruidvat."

Dat komt omdat het product allang volwassen is geweest en het aan het einde van zijn productlevenscyclus zit. Bijna niemand wil/hoeft meer zon ding, immers heeft iedereen een telefoon. Dus geen enkele fabrikant ziet er nog brood in, behalve een handvol Chinezen die anders toch met de vingers in de neus zitten.

"Ga voor de de supercar markt of de bestelbus markt in plaats van het midden segment van het midden segment (ja dubbel op)."

Je wil als nieuw bedrijf de markt penetreren en een markt aandeel behalen. Dat doe je niet in een niche markt, tenzij je nadrukkelijk van plan bent die niche markt ook in de toekomst te bedienen. Dat is hier niet het geval.

"Ga voor een telefoon die GEEN media wil verkopen maar waar je gewoon media op kan douwen zoveel als je wilt. 1tb opslag.

Ga voor een telefoon met een dikke ZWARE batterij die het minstens een week uithoud."

Niemand gebruikt 1 TB, en 99% van de mensen heeft daar geen behoefte aan. Dus waarom zou een fabrikant de 1% van een niche markt op gaan zoeken? Zodat ze 5 telefoons verkopen over de hele wereld?

Een grote accu is duur, zwaar en groot. De telefoon wordt duur, zwaar en groot. Dat is iets wat de consument niet wil, ook duurt het opladen van een grote batterij veel langer. Daarnaast hebben we ook te maken met het milieu, en is het zeer milieu onvriendelijk een grote accu te stoppen in een product met een economische levensduur van nog geen 2 jaar.
Zucht, zo moeilijk is het echt niet.

Jij bent duidelijk zo'n type dat maar niet snapt waarom de Windows Phones maar niet verkopen. Dat is omdat de klant iets unieks wil.

Wil je een telefoon lanceren als nieuw merk dan zul je iets unieks moeten toevoegen om op te vallen. Zie de reacties op deze telefoon, gewoon niet opvallend genoeg.

Iedereen zei hetzelfde toen Apple met de eerste gigantische iPods kwam, en ze namen de markt totaal over. De iPod was en is een high end speler voor een high end price. En ze verkochten en verkopen nog steeds als warme broodjes.

Terwijl de makers van goedkope spelers niet eens echt goedkoper zijn en toch bijna niets meer verkopen.

Appel durfde het een niche aan te boren en deze vervolgens wijd open te breken.

Een nieuwe telefoon met een totaal nieuw OS is bij uitstek een niche.

Oh... en je vergat totaal te verklaren hoe het kwam de eerste MeeGo telefoon zo'n success was ondanks dat het een dik bakbeest was.
"Oh... en je vergat totaal te verklaren hoe het kwam de eerste MeeGo telefoon zo'n success was ondanks dat het een dik bakbeest was."

Daar valt niks aan te verklaren, je loopt uit je nek te kletsen. Dat ding was aan de straat stenen niet te slijten, mede doordat het besturingssysteem al was opgegeven voordat het überhaupt werd verkocht. Het toestel werd in een beperkt aantal landen voor een zeer beperkte periode aangeboden. En zelfs nu hebben leveranciers nog voorraden over omdat het niet te slijten was.


"....dat maar niet snapt waarom de Windows Phones maar niet verkopen. Dat is omdat de klant iets unieks wil. "

12.500.000 WP8 toestellen in 6 maanden tijd mag dan geen markt veroverend aantal zijn, het zijn zeker verkopen wat als je nieuwe speler "een goed begin" kunt noemen. Het begrip "niet verkopen" mag je nog wel eens gaan uitleggen dan, of is dat net zulk quatsch als de denkbeeldige verkopen van het Meego toestel?

"Een nieuwe telefoon met een totaal nieuw OS is bij uitstek een niche."

Dat klopt. En een software niche is weer iets heel anders dan een hardware niche. Volgens jou, gelukkig voor Jolla werk jij niet in de telefoonindustrie, moet jolla maar een combinatie van niche markten in de telecomindustrie gaan bedienen? Enig idee wat dat zal doen met de adaptatie van de consument? De potentiële afzet, en de kostprijs?

"Wil je een telefoon lanceren als nieuw merk dan zul je iets unieks moeten toevoegen om op te vallen"

De Software? Je geeft het zelf al aan, maar je snapt het nog niet?

"Zie de reacties op deze telefoon, gewoon niet opvallend genoeg."

"Iedereen zei hetzelfde toen Apple met de eerste gigantische iPods kwam, en ze namen de markt totaal over."

"Appel durfde het een niche aan te boren en deze vervolgens wijd open te breken."

Je spreekt jezelf tegen, er is hier ook weinig uit te halen.

"... voor een high end price."

"Terwijl de makers van goedkope spelers niet eens echt goedkoper zijn en toch bijna niets meer verkopen."

Snap je het zelf nog? Je reactie staat vol met tegenstellingen, er is totaal geen cohesie in je verhaal.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 21 mei 2013 13:47]

"...Te duur voor de specificaties die er nu bekend zijn..."

Juist, dat is helemaal niks dus.

"De resolutie van het 4,5"-scherm werd niet bekendgemaakt. Van de gebruikte soc is ook weinig bekend, behalve dan dat het om een dualcore gaat. Er is 16GB opslaggeheugen aan boord en voor foto's is er een 8-megapixelcamera. Ook is er ondersteuning voor 4g-netwerken op basis van lte."

De soc is niet bekend, behalve dat het een dual core is. Een S4 pro zoals bijvoorbeeld in de lumia 920 is helemaal niet slecht voor zijn prijs categorie. De resolutie van het scherm is onbekend. 4G en 8MP zijn heel normaal voor deze prijs categorie, en zelfs voor duurdere toestellen.

Er is op dit moment niks nuttigs te melden over de prijs. Dus tenzij je een glazen bol hebt, is het een hoop gebakken lucht wat je zegt.
Vorig jaar een Nokia 701 geregeld voor m'n dochter.
Dit is een 1Ghz Symbian ála C7.
Dat ding is echt snel, en doet met gemak 3 dagen met 1 acculading.
Dit toestel is niet aangeboden geweest op de nederlandse markt.
Maar een mooi, snel en waanzinnig onderschat toestel, voor maar ¤200,-

Ik had hoop dat Jolla een toestel op de markt zou brengen met een fysiek toetsenbord, want hierover werd gesproken...
Maar ook dit stukje hardware is weer eenheidsworst.
Er is/was op zich weinig mis met Symbian. Alleen Symbian S3 was in eerste instantie zeer slecht op de Nokia N8, het toenmalige vlaggenschip van Nokia. Symbian anna/belle waren daarna wel zeer goed, alleen helaas kreeg het systeem al een negatieve naamsbekendheid.

Symbian was zijn tijd ver vooruit, zelfs nu is Android nog bezig opties die al jaren standaard waren in Symbian door te voeren. Echter schaalde het niet lekker op de processor en had vooral Symbian S3 last van een slechte acceleratie van de GPU. Dit was meteen opgelost in Anna, en dat was een wereld van verschil.

Een Jolla toestel met toetsenbord zou inderdaad een zeer verstandige stap zijn, aangezien er nog steeds mensen zijn die dit graag willen spreken ze meteen een bepaalde groep consumenten aan zonder directe concurrentie.

Maar ik vind het toestel qua design zeker geen eenheidsworst. Ik vind het zelfs een zeer mooi apparaat.

Er zullen vast meer toestellen volgen, en Nokia heeft ook aangekondigd met een nieuwe toestel met toetsenbord te komen.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 21 mei 2013 09:33]

@ Brazos
wow,,, precies raak.
Symbian^3 was ronduit een drama en het duurde een half jaar voordat m'n e7 ( dank zij Anna) uit de kast kwam en mijn e75 verving.

Echter in mijn ogen zie ik overal een stukkie glas met een kozijntje er om.

Vorig jaar kondigde een engelse raporter een vervanger voor de e7 aan, ( de e7-10) met een snelle 1gig processor en en batterijklep....(en puntenslijper).
Het was een fotoshop en 1 april.
Wat was dit gemeen.

De hoop op een vervanger van de e7 heb ik opgegeven.
Maar een 920 met toetsenbord ala e7 zou zeer welkom zijn.
M'n e7 word traag t.o.v. het gemiddelde gemeengoed,
maar er is nog steeds geen descent vervanger.

van mij een +3,,, maar dat laat het forum niet toe

[Reactie gewijzigd door kittop op 26 mei 2013 17:38]

Een sandbox heeft niet perse een performance penalty. Die sailfish->Android "sandbox" zal misschien niet meer zijn dan een chroot, en heeft dus geen invloed op performance. Op dezelfde manier kun je nu ook een volledige desktopomgeving (Easy Debian) op een N9 draaien.
met een chroot geef je zoals het al zegt (ch=change) root de root rechten als het ware weg op een andere directory. Dit heeft zijn voor maar zeker ook beveiligings nadelen. (dit kun je wel inperken met een chroot jail of LXC als is dit niet ideaal)

Zie bijvoorbeeld: http://talby.rcs.manchest...ecuring_Chroot_Jails.html


Feitelijk gezien is als dit besturingssysteem goed in elkaar zit sneller dan Android. Dit is namelijk native linux. Wat betreft virtualisatie: Eigenlijk draait android standaard in een vm op de linux kernel.

Toch is virtualisatie onder linux nauw niet een prestatie kostende opgave overigens: Het is mogelijk om meerdere besturingssystemen te laden die dezelfde kernel onderdelen tegelijkertijd kunnen aanspreken. Waardoor de besturingsystemen als het ware gevirtualiseerd maar toch native naast elkaar kunnen draaien. Ik weet alleen niet in hoeverre dit mogelijk is met ARM en op embedded systems?

@sfranken: Dat kan wel zover ik weet : ligt er alleen aan of er een host is die het doorgeeft of dat een een os de Kernel direct kan benaderen zoals met oa KVM het geval is. Of dat de hypervisor het toepast:

Dit is een uitleg over de verschillende vormen van virtualisatie voor servers en pc's:

http://www.ibm.com/develo...a=dgr-lnxw97Virtual-Linux

Dus je theorie dat je iets geen VM is als je Lsusb niet kunt aanroepen klopt niet altijd. ;)

Ik weet niet hoe Dalvik precies werkte dus heb het opgezocht. Daarin had je wel gelijk:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dalvik_%28software%29

De Dalvik VM is alleen om java code uit te voeren. De rest is dus in principe ook native.

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 20 mei 2013 20:57]

@Rob
Zover ik weet draait Android niet in een VM, aangezien je gewoon volledige HW toegang hebt als je de shell applicatie installeert (Terminal). je kan met, bijvoorbeeld, lsusb en dergelijke gewoon de echte HW adressen krijgen. Dat kan in een VM niet.

Het enige wat een beetje in de buurt komt van wat jij zegt is de Dalvik VM, maar dat is eigelijk gewoon een JVM (Java Virtual Machine).
"Zover ik weet draait Android niet in een VM
...
Het enige wat een beetje in de buurt komt van wat jij zegt is de Dalvik VM, maar dat is eigelijk gewoon een JVM (Java Virtual Machine)."

Priceless.

Maar waarschijnlijk bedoel je in het eerse geval dat het niet in een hypervisor draait. Maar die betekenis vanVM is tot nu toe nog niet van toepassing geweest. Volgens mij heeft vmware wel eens geroepen dat ze iets zagen in een hypevisor op telefoons om zo een zakelijke en persoonlijke omgeving te creeren in het BYOD verhaal.

Een zinnige uiteenzetting van de Android stack:
http://www.edureka.in/blo...ide-android-architecture/

De Dalvik VM is een essentieel onderdeel van Android, alle apps draaien daarin (als onafhankelijke users). De UI gaat door deze laag (tenzij je 2d of 3d libs aanspreekt (zoals in games)).

Dat je een terminal kan openen doet verder niet terzake, dat is een Dalvik terminal emulatie app die libc gebruikt om een process op te starten en daar de std(in|out|err) naar verzorgt.
Misschien geen performance penalty, maar dan op zijn minst een geheugen penalty. De sandbox/virtualisatielaag moet je ergens terugbetalen met extra geheugen.

Edit: vooral, wat ik verwacht, als iedere andriod applicatie een idividuele sandboxomgeving toegewezen krijgt.

[Reactie gewijzigd door teacup op 20 mei 2013 16:59]

@Ossebol : Bovendien vergt een sandbox in de regel toch extra systeembronnen; vooral werkgeheugen. Het lijkt mij dan dat Android apps op Sailfish minder vlot zouden werken dan in een échte Android omgeving.
Meeste apps van andorid draaien onder android ook al in de bekende VM en niet native. ;)

Of VM nu in android OS werkt of dat VM op andere os draait zou in principe geen verschil moeten maken, alleen native apps zullen problemen geven.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 20 mei 2013 14:52]

Ach, voor apps ben je toch ook afhankelijk van verschillende partijen?
Voor Android ben je afhankelijk van 1 partij, de fabrikant van het toestel.

Hoe goed Android-apps zullen werken onder Sailfish moeten we nog maar zien, vooral 3d-games. En de Play-store zou dan ook wel handig zijn, anders moet je met allemaal losse apk's gaan werken.

@Titan_Fox: Klopt, maar ik bedoelde dat je niet afhankelijk bent van meerdere partijen tegelijk voor je Android OS. Of het nou de fabrikant is, Google of custom-rom's maakt voor de eindgebruiker dan niet uit.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 20 mei 2013 13:47]

@Soldaatje : Niet persé. Voor de Galaxy S4 is (binnenkort) een stock-Android te krijgen die volledig door Google wordt bijgewerkt. Je hebt in feite dan niet veel meer met Samsung te maken.
@Soldaatje : Niet persé. Voor de Galaxy S4 is (binnenkort) een stock-Android te krijgen die volledig door Google wordt bijgewerkt. Je hebt in feite dan niet veel meer met Samsung te maken.
Dat er een stock android komt voor de huidige S4 is nog NIET bevestigd.
Dat wordt aangenomen, maar er staat OOK bij , dat je eerst de bootloader moet unlocken.

De gemiddelde gebruiker dat zulke dingen niet, die wil gewoon zijn telefoon gebruiken, en alleen updaten als er niets aangepast is.
Dan is Sailfish op dit moment toch gewoon weer een nieuwe variant van Android :-)
Maar kunnen dan ook bij de Play store? Zonder een play store wordt de drempel heel hoog voor mensen denk ik.
Anders dan Android en andere populaire OSsen heeft dit toestel multitasking done right. Apps kunnen op de achtergrond actief blijven zonder gedoe. Wisselen tussen taken gaat zeer intuïtief. En achtergrond-apps kunnen via het homescherm een mini-gui geven met interactie.

Daarnaast is Sailfish op Mer gebaseerd, een daadwerkelijk open Linux distributie. Android is ook Linux-based, maar er zijn veel dingen weggestript of gewoon nooit gemaakt. De tweaker met Linux-kennis zal zich snel thuisvoelen.
Dat is jouw interpretatie van Multitasking done right. Processen die in de achtergrond door blijven werken hebben geen positief effect op baterijduur en hoe vloeiend het systeem werkt.
geen probleem mee met Meego.. dus dat zal hier ook niet het geval zijn. als je naar android kijkt heb je wel gelijk...
Een hardnekkig argument, maar gewoon niet waar. Natuurlijk als je een app (spel) hebt dat lekker blijft doorrekenen op de achtergrond dan is dat zonde van de accu. Een niet-idioot geprogrammeerde app zal gewoon volledig in idle-stand springen als de app niet meer de voorgrond is. Dat is niet anders op PC en servers...

Voor veel apps is het toch wel prettig als ze actief kunnen blijven: chat apps bijvoorbeeld. Op WP, Android en iOS moeten ontwikkelaars door hoepels springen om dat te implementeren, met background services, speciale ontheffing and what not. Bij Sailfish (en MeeGo en Mer en elk ander actueel OS) hoeft dat niet.
Op Android kan je ervoor kiezen om vanalles in threads te doen zoals je het in een JRE zou doen. De reden waarom je services moet gebruiken is om het OS hints te geven over het doel en wat te doen indien er iets moet gebeuren.

Het mooie aan services is dat indien er bv vanwege low memory condities een service gekilled is dat het OS deze service weer probeerd op te starten indien de omstandigheden dat toelaten. Crashed een service, dan probeerd het OS deze service een paar keer opnieuw te starten.
Een niet-idioot geprogrammeerde app zal gewoon volledig in idle-stand springen als de app niet meer de voorgrond is. Dat is niet anders op PC en servers...

Klopt, maar de praktijk op Android leert dat er veel wél-idioot geprogrameerde apps zijn :)
Is dat niet op elk platform zo? Immers een goede programmeur kiest niet altijd voor een bepaald platform en een slechte ook niet.
Anders dan Android en andere populaire OSsen heeft dit toestel multitasking done right. Apps kunnen op de achtergrond actief blijven zonder gedoe. Wisselen tussen taken gaat zeer intuïtief. En achtergrond-apps kunnen via het homescherm een mini-gui geven met interactie.

Daarnaast is Sailfish op Mer gebaseerd, een daadwerkelijk open Linux distributie. Android is ook Linux-based, maar er zijn veel dingen weggestript of gewoon nooit gemaakt. De tweaker met Linux-kennis zal zich snel thuisvoelen.
Android kan dat ook, kan zelfs meerdere apps naast elkaar weergeven bij sommige tablets en telefoons. Is geen beperking van android maar bewuste keuze om het zo te maken, android kan tig apps tegelijk aan, maar of je dat wilt is tweede.
Het kan wel, maar voor app developer is het niet handig. De normale manier op Android is dat apps worden stilgelegd als ze op de achtergrond komen te draaien. Dat is dus task switching, geen multitasking.

Als N9-gebruiker die zo nu en dan een Android in de handen heeft kan ik je vertellen dat dat een groot verschil is.
"De normale manier op Android is dat apps worden stilgelegd als ze op de achtergrond komen te draaien. Dat is dus task switching, geen multitasking."

Dat is onzin, de UI wordt wellicht stil gelegd. De app draait gewoon door.
Wat is normaal? Android API verziet gewoon optie om programma actief te houden ook als is focus niet meer op dat programma. Op programma niveau is multitasking verplicht. Ik maak ook geregeld apps voor android en bepaalde taken ben je verplicht om multitasking te gebruiken, zoals internetverbinding maken. En is 100% multitasking, processen verlopen naast elkaar en te gelijktijdig als je multicore cpu heb.

Maar is eigenlijk gebruikelijker bij Android om service te gebruikt als je iets actief wilt houden op de achtergrond en focus dus weg is bij de applicatie zelf.

Kort gezegd ligt het niet aan Android maar aan uitgevers van de apparaten die niet alles uit Android halen. Android kan alles wat modern os ook kan, maar fabrikanten van apparaten denken daar anders over, op paar na die wel multi vensters kunnen weergeven zoals N9 dat kan, nog niet zo uitgebreid als N9 maar wel multi vensters naast elkaar of over elkaar heen.

Dus meerdere vensters en tig apps op de achtergrond is geen enkele probleem voor Android, dat kan Android gewoon prima aan, is een volledig multitask OS vanaf begin af aan. iOS daarin tegen wat lange tijd singlethreading OS, als enige zover ik weet, zelfs symbian was al 100% multitask OS.

Edit/.
Schiet me ineens te binnen dat er ook apps zijn die multi venster functie toevoegt aan alle android apparaten, kan dan twee apps naast elkaar gebruiken. Zo zie je maar weer dat het gewoon standaard functie is en werkt bij apparaten die geen root rechten hebben. Dat bewijs dat functie dus gewoon standaard in defualt android mogelijk is. ;)

En heb net wat filmpjes bekeken, en als N9 focus kwijt is op app gaat die ook in pauze stand, 3d games draaien niet door. Windows heeft soortgelijk systeem, Android werkt dus ook zo, wijken niet veel van elkaar af onder de motorkap.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 20 mei 2013 17:03]

En heb net wat filmpjes bekeken, en als N9 focus kwijt is op app gaat die ook in pauze stand, 3d games draaien niet door.
Dat is natuurlijk vaak wel het gewenste gedrag, nietwaar? :P Het verschil is dat de developer daar volledig de controle over heeft. Doet hij niks met die informatie, dan draait het gewoon op de achtergrond door, inclusief live updates in app overzicht.

Ik gebruik het iig dagelijks. Meerdere apps gelijktijdig starten en/of e-mail ophalen is geen enkel probleem. En anders dan bij Android is het geen gokspelletje of de app wordt afgesloten als je naar het home screen gaat of wat dan ook, zolang je de app niet afsluit (1 swipe) blijft de app paraat. Het werkt net als op de desktop. Al die zogenaamde "intelligentie" van het OS in Android, iOS en WP vind ik zeer contraproductief. En weinig intelligent.
Wat een onzin. Alsof een app op Android zomaar spontaan verdwijnt. ten eerste kunnen apps dat tegen houden en als je de app nooit gebruikt heeft het ook niet zoveel zin om ze in geheugen te houden (en ze daar zelf niet wensen te blijven)

Je hebt duidelijk geen idee hoe Android werkt. Beetje klok en de klepel verhaal zo.
En jij weet het wel?

Als Android developer kan ik je vertellen dat je wel degelijk allerlei taferelen moet uithalen om een app actief te houden. Daarnaast zit je nog met allerlei verschillende zaken die de telefoonbakkers hebben ingebouwd. Op de HTC One X wordt je app bijvoorbeeld gekilld wanneer je een andere app opent (bijvoorbeeld als je een bestand wil openen). Ga je terug, dan wordt de app weer opnieuw opgestart waardoor je de state moet opslaan voordat je het bestand opent en daarna weer moet restoren.

Dus ja, Android kan multitasken, maar het is absoluut niet zo eenvoudig als bij eerdere gangbare OS'en waarbij je een programma gewoon start en deze blijft draaien totdat deze wordt afgesloten. Je hebt ook geen garantie dat de apps die je open hebt blijven draaien als je er nog een paar opent.
"Ga je terug, dan wordt de app weer opnieuw opgestart waardoor je de state moet opslaan voordat je het bestand opent en daarna weer moet restoren."

En dat is sinds den beginne de manier om te werken. Je hebt immers geen controle over wat het OS gaat doen. Een telefoon is een device met limieten:
-geheugen is beperkt, het OS brengt je daarvan op de hoogte op het moment dat er geheugen te kort is. Doe je er niets mee dan loop je de kans om gekilled te worden
-batterij vermogen is beperkt, het is mogelijk dat op elk willekeurig moment het device uitgaat. Sla je state dus op.

Wil je multitasken dan moet je dat op een doorzichte manier doen. voor het OS Gebruik je services dan geeft Android je daar een beloning voor. Crashed je Service om wat voor reden ook dan zal het OS een paar keer proberen om deze te herstarten. Verdomt handig op een gelimiteerd device. Gebruik je de NDK en fork() je gewoon je processen dan zal je ook met de consequenties moeten leven.

"Dus ja, Android kan multitasken, maar het is absoluut niet zo eenvoudig als bij eerdere gangbare OS'en waarbij je een programma gewoon start en deze blijft draaien totdat deze wordt afgesloten."

En dat was ook terug te zien in de levensduur van de batterij.

Op de moderne toestellen is het allemaal wat minder van belang, maar deze architectuur stamt uit een tijd dat een telefoon geen 2GB RAM had. Op de G1 was er een constant gevecht om het geheugen. Eenmaal geboot was er minder dan 128MB ram beschikbaar. In denk beginne was dat voldoende voor de paar apps, maar op een gegeven moment ben ik limieten gaan opleggen van max 3 Activities en dan zag je alsnog verschillende Services sterven, opnieuw opstarten om vervolgens een andere Service te zien sterven. Ogenschijnlijk werkt alles prima (met wellicht wat vertraging) maar ondertussen gaat de batterij er wel aan. Als je niet speciaal voor dit soort situaties ontwikkeld staat de user voor de vraag waarom er weer eens iets niet werkt (je IM bv weer eens offline is gegaan).
Gaat dit niet ten koste van de accuduur?
Goh, ik denk dat het gewoon anders zal zijn, ik weet niet hoeveel ze eraan veranderd hebben, maar de manier van multitasken vind ik op android nog steeds gewoonweg slecht uitgewerkt. Een wereld van verschil in vergelijking met maemo (de voorloper van meego, die de voorloper is van sailfish)
Dat je android-apps kan draaien hebben ze gewoon mogelijk gemaakt omdat een os staat of valt met het aantal beschikbare apps...
Ziet er toch goed uit op de Note en werkt prima. Casecade mode werkt gewoon zoals je dat van Windows(en andere) ook gewend ben.

http://www.informationwee...mojo-to-android/240146885

verwacht dat dit over tijdje gewoon standaard in Android rom komt te zitten, zoals wel met meer optie is gedaan die eerst exclusief waren op bepaalde toestellen.
maar wat is dan verder een pluspunt van dit OS ten opzichte van Android?

Apps is natuurlijk belangrijk maar niet alles op een telefoon....

Pluspunten kunnen dus op gebied van ander aspecten (gebruiksvriendelijk, look & feel, updates, etc) zitten.
Het is de S4 van qualcomm, de resolutie van het display is 960*540. Accu is 1800mAh
@ChicaneBT : Of een Sony Xperia SP (Qualcomm S4 Pro, 4,6", 1280x720, 2370mAh) ¤ 364,44
@D-TECH : Waar haal je die info vandaan ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 mei 2013 13:36]

Heb je bron? Want als het waar is, dan is 400 euro toch echt aan de dure kant
Als dit een trend wordt dan voorspel ik een zelfde fragmentatie aan OS'n op de mobiele markt qua android als wij al zien in de linux markt. Allemaal hetzelfde en toch niet helemaal.

Of dit nu een voor- of een nadeel is weet ik niet zeker. Diversiteit boven transparantie en eenvoud?
Als je niet zoveel apps nodig hebt, geen probleem. Je kan bv Facebook, Gmail of google Maps gewoon via de browser benaderen. Het maakt in dat geval niet meer uit of je nou Jolla, Nokia S40, Bada, WebOS, FirefoxOS, Tizen, BB10 of iets anders draait. Veel native apps heb je misschien niet, maar daarom kunnen het nog wel bruikbare OSsen zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 mei 2013 13:46]

@Dreamvoid : Dat is hetzelfde als de mobiele website van de Rabobank gebruiken omdat de app vaak vastlopers heeft bij het opstarten. Het werkt wel maar is in feite niet erg handig. Door de website i.p.v. een app te gebruiken ontneem je het nut van apps.

Zoiets heet een "work-around" maar is in feite geen oplossing. Als dit OS succesvol wil worden zal er native ondersteuning vanuit app-makers moeten komen die zonder sandbox draaien.
Je kan niet verwachten dat applicatiemakers voor elke app tien native versies voor alle mobile OSsen gaan bouwen. Maar als de gebruikers zelf zich voldoende inzetten en mee coden kunnen er veel applicaties voor komen. Dat geldt natuurlijk voor elk OS, maar misschien zijn er veel Sailfish gebruikers zelf developer.
@Dreamvoid : Interessante gedachte. Echter, met onvoldoende native apps zal een besturingssysteem niet goed van de grond afkomen. Je kunt wel emulatie toepassen maar dan loop je het risico bepaalde updates te missen.

Door enkel sandbox apps aan te bieden wek je ook direct de indruk dat het een impopulair systeem betreft omdat grote aanbieders van apps (sociale netwerken, mobiel bankieren, chatten / VOIP) geen native apps aanbieden.
Je kan niet verwachten dat applicatiemakers voor elke app tien native versies voor alle mobile OSsen gaan bouwen.
Jawel, als een appmaker iets wil verdienen, zal hij er iets voor moeten doen.

Als dat betekent dat er 10 versies gemaakt moeten worden, dan is dat zo.
Rare wereld, De wereld moet veranderen, maar niemand wil de eerste stap nemen ...

( Hollandse mentaliteit trouwens, men moet presteren, maar niet teveel, want dan krijg je commentaar .... en hou je jezelf in, dan ben je lui .... )
Maar aangezien er nu (startpunt) nog 0 gebruikers zijn, loont het niet om apps te schrijven, tenzij je er op anticipeert dat het platform snel zal groeien.
Zelfde probleem dat Microsoft ook heeft met Windows Phone. Weinig gebruikers, weinig apps. MS heeft het geld om dit op te lossen door developers te betalen en zo wellicht momentum te creeëren, maar deze start-up zal dit geld niet hebben en hooguit zelf een paar apps kunnen schrijven.
Je kunt het ook andersom stellen, in tegenstelling tot de op dit moment immens populaire apps is een goedgebouwde website die aansluit op de manier waarop je een telefoon bedient veel generieker. Apps zijn een leuk mode ding maar zeker nu er een breder aanbod komt aan telefoon OS'en eigenlijk helemaal niet zo handig voor allerlei redelijk normale toepassingen. Met het steeds sterker worden van html5 zijn er nog maar weinig veelgebruikte apps die zaken bieden die niet ook in een goed ontwikkelde website zouden kunnen. Ik geef toe, veel mobiele websites zijn niet zo goed als zou kunnen maar met de huidige frameworks voor ontwikkelen van mobiele sites zouden er wel degelijk sites ontwikkeld kunnen worden die dezelfde kwaliteit bieden als een app. Per slot van rekening is 95% van de apps ook gewoon html5 gebaseerd en eigenlijk doen ze niet zo vreselijk veel ingewikkelds.

Dus toekomst... apps er grootendeels uit en weer terug naar goede mobiele sites. Dan hou je device specifieke zaken in apps en hebben we 1 degelijk ontwikkelplatform wat op elke telefoon lekker werkt. Voordeel is dat je dan dus gewoon de telefoon kunt kiezen die je wilt en wat je nodig hebt is gewoon beschikbaar.
Facebook zo'n beetje de meest gebruikte dienst op een smartphone had een HTML5-app en dat was geen succes. Ze hebben uiteindelijk weer voor native gekozen, in dit geval native Android.
De directeur van Facebook noemt de ontwikkeling van de html5-versie van de app 'verloren jaren'. "De grootste fout die we als bedrijf hebben gemaakt, is het wedden op html5 in plaats van native. Native is de benadering die we gaan hebben voor iOS en Android", (...)
bron: nieuws: Facebook belooft native Android-app

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 mei 2013 15:21]

Het is niet of/of, de praktijk is nu dat de populairste (commercieel interessantste) platforms native apps krijgen, en dat de rest het met de webapp mag doen. Dat is in de praktijk prima werkbaar.
Hier is dat juist een voordeel, je hoeft maar 1x een applicatie te maken en zonder al teveel problemen kunnen die gedraaid worden op andere systemen (die onderwater ook linux of gnu/linux gebruiken).
Ik vind het besturingssysteem er erg mooi uitzien, maar de telefoon valt me daarentegen wel weer een beetje tegen. Hij ziet er eerder 'apart' uit, dan dat ik het echt mooi vindt. (Het lijken namelijk gewoon 2 toestellen op elkaar geplakt, zie plaatje 4).
De behuizing heeft enkele opvallende kenmerken: die bestaat uit twee helften, waarbij de achterkant vervangen kan worden, bijvoorbeeld door een cover met een andere kleur. Vervolgens herkent de software op het toestel wat voor achterkant de gebruiker heeft bevestigd en past die daarop de kleuren van het besturingssysteem aan.
Ook ben ik benieuwd hoe dit in z'n werk gaat, en of je hierna zelf nog wel invloed hebt op de kleuren van het thema van je telefoon. Ik had het graag andersom gezien, een hoesje dat zich aanpast op de kleuren van het thema van het OS. ;)
@PhysicalMagic : Je bedoelt een beetje het principe dat Philips heeft met Ambilight-TV's en Sony met de Xperia SP (de lichtbalk kleurt mee met album-art tijdens het afspelen van media) : http://www.blogcdn.com/ww.../2013/03/sonyxperiasp.jpg

Nu we het toch over de Sony SP hebben; ik zou eerder de SP kopen dan deze Sailfish telefoon. Ze kosten ongeveer hetzelfde. Om eerlijk te zijn heb ik toch liever een écht A-merk.
Bijzonder ontwerp. Ik ben niet zo van de kleuren die ze gekozen hebben, maar verder vind ik het design wel mooi en zeer opvallend, iets wat het vast wel goed zal doen. Ik ben ook benieuwd naar wat voor wendingen Sailfish gaat nemen. Dat het Android kan emuleren/draaien/Android apps kan converteren is zeker een sterk punt, dan heb je ook het probleem niet wat Windows Mobile had met het Apps-aanbod.
Het laatste puntje zal vooral kunnen zijn de schermresolutie. Jammer dat deze niet genoemd is.
Ik vind het toestel op het eerste gezicht flink aan de prijs. Een Sony Xperia SP (dual-core) is voordeliger. Quad-core smartphones uit de vorige generatie (Galaxy S3 / HTC One X) zijn ook voor minder te krijgen.

Het is goed om te zien dat er variatie komt qua besturingssystemen, maar ik ben bang dat er dan juist meer fragmentatie ontstaat. Binnen Android is het op dat gebied al een redelijk drama omdat er nog steeds heel veel mensen zijn die niet over ICS of JB beschikken en met een oude 2.3x versie werken.

Of het dan verstandig is om nog meer verwarring te wekken door het aanbod aan besturingssystemen uit te breiden is de vraag. Bovendien; als Sailfish in staat is om Android apps te draaien, welke meerwaarde heeft dit OS dan eigenlijk helemaal ? Voor de prijs hoef je het niet te doen in ieder geval ...

Sailfish ziet er op zich wel mooi uit, maar ik vraag me dan af hoe snel de bijzonderheid er vanaf is. Ik zit tenslotte ook niet de hele dag naar m'n scherm te koekeloeren. Het toestel is inderdaad apart, maar ziet er behoorlijk dik uit.

Al met al zie ik me (vooralsnog) geen Sailfish smartphone kopen. Ik zie het nut er simpelweg niet van in ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 mei 2013 13:26]

Zolang de applicatie maar de bindende factoren zijn, mag het OS landschap totaal gefragmenteerd zijn. (Al is dat voor ondersteuning misschien een ramp) Maar net als in de natuur, is een monocultuur gewoon te kwetsbaar. Al past Apple (het produkt) niet bij mij, heb ik een hekel aan het gedrag van het bedrijf, ben ik toch bli dat zij in ieder geval voor wat fragmentatie op de pc-markt zorgen.

Maar wat mij betreft komend aar nog heel wat andere os-en bij. Want geen enkel OS zal virus/exploit-vrij blijken te zijn. Maar wat op de ene voor een infectie zorgt, hoeft op de andere geen invloed te hebben en kan indien de marktaandelen redelijekrzijs verdeelt zijn een vetragend effect hebben bij een uitbraak. Terwijl ook nog eens op de andere systemen doorgewerkt zou kunnen worden.
WTF 400 euro? Dit gaat geen succes worden. Ik vind Sailfish verder wel een mooi project hoor maar vooral voor het budget en midrange segment omdat Sailfish weinig kracht nodig heeft om toch soepel te draaien. Voor 400 euro kopen mensen gewoon een WP8 of echt Android toestel.
Een "echt" android-toestel? Ik vind Android niet bepaald een fijn OS eigenlijk. Ik heb dus veel liever een OS als Sailfish met de mogelijkheid om Android-apps, waar er nou eenmaal veel van zijn, te kunnen gebruiken.

Disclaimer: ik heb een Nokia N9 en ben enigszins bevooroordeeld over Sailfish.
Disclaimer: ik heb een Nokia N9 en ben enigszins bevooroordeeld over Sailfish.
Alleen daarom vind ik het toestel interessant.
Na de N900 op de Android-boot gestapt, vanwege het ( voortgaande ) aanbod, en de grote ontwikkelaars.
Zou de Maemo-omgeving door ontwikkeld zijn, had ik niet over gestapt.
De belangrijkste apps / games kwamen voor android & iphone en de rest werd overgeslagen.

WP komt nu pas (eindelijk) weer uit de hoek, en haalt iets in.

Helaas heeft Nokia destijds gefaald met Maemo, en is het langzaam aan het voortkabbelen op een community
( een vriendin gebruikt mijn N900 nog dagelijks, zonder issue's )
Ach, de eerste iPhone was ook niet meteen foutloos en was bovendien zeer duur. Toch kochten mensen dat apparaat, om allerlei andere redenen dan 'de beste telefoon' of de prijs, en dat stelde Apple in staat om de serie door te ontwikkelen. Precies hetzelfde was het geval met Android; dat heeft ook een paar jaar geduurd voordat het enigszins volwassen was.

Jolla bouwt met Sailfish in ieder geval voort op het vele werk dat al door Nokia en Intel is verricht, niet te vergeten de community die de open source code is blijven ontwikkelen. Jolla kan dus al met haar eerste telefoon redelijk ver komen.

Maar laten we wel wezen, dit soort eerste producten is gewoon niet voor iedereen. Ik gun ze in ieder geval het beste en wil het best uitproberen. Het is gewoon fijn dat er wat meer keuze is in het OS-spectrum; voor je het weet heb je in weer decennialang 1 grote speler en een kleintje ernaast.
volgens mij hebben die finnen iets met felle kleuren, Nokia bracht ook al zijn lumia telefoons uit met felle kleuren.
voor de rest ben ik best benieuwd naar deze telefoon, ik vraag me alleen af of er niet ook nog een geheugen kaart in kan.
ik vraag me alleen af of er niet ook nog een geheugen kaart in kan.
Volgens de pre-order pagina kan er micro-SD in en is de batterij ook verwisselbaar:

https://join.jolla.com/en
400 euro is veel te duur voor een dual-core toestel, of het nu een Qualcomm soc is of niet. En dan die accu, dat is ook een lacher met maar 1800mah. Of het scherm dan, oude QHD techniek. Het komt op mij over dat het een toestel is dat prima was geweest als dit een jaar geleden in de winkel had gelegen, maar nu moet er zelfs nog een half jaar gewacht worden voordat deze er uberhaupt is. Ze moeten dan nog een hoop leren hoe snel techniek gaat, of ze moeten leren wat realistische prijzen zijn.

Voor minder dan de helft heb je al goede dual-core smartphones met hogere specs als deze. En voor 400 euro heb je quad-core toestellen met een FHD scherm en betere accu. Ik weet wel waar ik voor zou kiezen.
Je kijkt veel te veel naar specs die totaal niet relevant zijn. Dit OS gebruikt native gecompileerde apps, die simpelweg soepeler starten en draaien dan Android. Sneller en kost minder energie, je hebt dus geen dikke CPU + accu nodig om hetzelfde resultaat te bereiken.

Mijn N9 met single-core ARM A8 CPU met 1450mAh accu houdt het 3 dagen vol op een lading, met zo nu en dan gebruik.
En toch is vierhonderd euro best prijzig. Natuurlijk, het Jolla-toestel is exclusief en nieuw en zal vermoedelijk geen grote markt aanboren. Maar waarom zou je SailfishOS dan niet willen draaien op een telefoon met betere specs (accu, camera)?
Point of view. Ik heb ¤700 betaald voor die N9, die qua specs toen toch ook al nauwelijks high-end te noemen was (op 1GiB RAM + 64GB flash na) En nog steeds wil ik em niet ruilen tegen wat voor een high-end Android dan ook, vanwege het OS.

Natuurlijk wil ik ook een 10GHz octacore met 4K display en 10Ah accu voor ¤200. Maar het gaat om het totaalplaatje. Het OS is de belangrijkste spec van de Jolla.
Dat ben ik met je eens. Een OS kan veel doen, hardware is dan zeker niet het belangrijkste.

Ik heb zelf ruim een jaar met WebOS rondgelopen. Heerlijk systeem. Groot struikelblok was dat ik voor mijn gevoel softwarematig niet meer mee kon - al was het maar omdat HP min of meer de stekker uit het OS trok. Wat dat betreft zit Sailfish in een veel betere positie: Android-apps kunnen er op draaien en er verschijnen updates.

Toch denk ik dat dit een - weliswaar prachtig - nicheproduct blijft.
Toch is dit wel de manier waarop velen ernaar zullen kijken. Het is een nadeel waar Jolla als kleine fabrikant mee zit. Ze kunnen slechts in beperkte oplage een telefoon produceren (ze weten immers niet hoe populair het gaat worden), wat het toestel per definitie al duurder maakt. Verder moeten ze natuurlijk uit de rode cijfers komen, aangezien ze tot nu toe geen inkomsten genereren, waardoor het vragen van een grotere marge logisch is.

Eigenlijk zouden ze voor de early adopters hier wel iets tegenover moeten zetten, zoals een garantie voor updates gedurende een langere tijd dan gebruikelijk is. Misschien zelfs zo lang als het kan.

Dat jij bereid was 700 E neer te leggen voor die N9 zegt niet zo veel. Ten eerste doen de meeste mensen dat zeker niet. Daarbij is Nokia dan nog een bekende fabrikant die meer legitimiteit heeft bij de generale consument. Tevens waren in die tijd Nokia-toestellen gewoon standaard erg prijzig.

Hoe goed Meego/Jolla ook is als OS. Van wat ik ervan gezien heb, kan ik alleen maar zeggen dat het prachtig werkt, en het me echt een interessant OS is. Maar de morele support van tech-enthusiasts is niet waar Jolla van kan leven. Je moet de generale consument kunnen bedienen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 20 mei 2013 14:37]

Waar heb je een garantie voor updates voor nodig, het is een open source OS dus iedereen kan zijn eigen updates maken. Als de community maar groot genoeg is.
'Iederen' kan zijn eigen updates maken. 99% van de samenleving heeft niet de kennis die updates te maken. En nog veel belangrijker is de kosten voor het testen. Immers je wilt niet dat een update vervolgens een belangrijke telefoon-functie om zeep helpt of zo. (Symbian Anna, I'm looking at you 8-) )

RaJitsu, draagt hele goede punten aan waarom dit OS op dit moment eigenlijk enkel op tech-enthusiasts, en dan heel specifiek een trouwe Maemo met wellicht wat inux fans mikt. Dat is geen probleem, en ook openlijk erkent, maar om door te breken zal echt veel meer nodig zijn.

Updates en support zijn heel duur voor een bedrijf, maar nodig om in de echte grote massa markt door te breken. Sailfish heel verstandig richt zich in eerste instantie op een markt waarin deze zaken minder problematisch zijn.

Ikzelf als oud etrouwe Nokia fan, kijk ook reikhalzend uit naar deze telefoon. Wel heb ik wat vraagtekens bij het plastic ogend ontwerp. Het kan de foto's zijn, maar het oogt wat goedkopig naar mijn smaak.

Verder ben ik benieuwd naar de specs qua ondersteunde banden. Een van de features van Symbian3 was voor mij nu net dat het penta-band HSPA was. Ofwel overal ter wereld had je 3G. Meeste telefoons van nu zijn maximaal quad-band HSPA+ en qua LTE banden is het of (een deel van) Europa/Azie of Amerika.
Wie zoals ik vaak in het buitenland zit, valt dan terug op 2G.
En in Japan en Zuid-Korea heb je dan gewoon géén verbinding als je pech hebt met de 3G banden daar er geen 2G is. Ook in Australie heb je dan een probleem in sommige regio's daar niet alle operators overal nog 2G aanbieden. Maar goed, ik geef toe dat ik waarschijnlijk niet representatief ben :)

[Reactie gewijzigd door Armin op 20 mei 2013 23:47]

Mooi allemaal, native compiled bla bla, als ik naar de verbruik statistieken kijk van mijn Galaxy Note dan is de software niet bepaald de beperkende factor. het scherm trekt de batterij leeg,dus zo'n minuscuul batterijtje als dat van dit Sailfish toestel is inderdaad gewoon ietwat zorgwekkend.
Specs zeggen niet alles, sailfish is verwacht ik strakker tegen de hardware aangeprogrammeerd, dus ondanks de lagere specs 'snappy' (denk ik). Android is gewoon resource hongerig, en heeft daardoor hoge specs nodig. Tot Android 4 was er nieteens hardwareversnelling in de UI.

Hetzelfde gaat op voor iOS, ondanks dat de iPhone 5 een dualcore heeft, is de interface vloeiend, en voelt het nooit traag aan.

Wat betreft dit OS, ik zie het nog wel gebeuren, ook door de Androidemulatie, al is dat slechts een tussenoplossing.
hardware acceleratie van de ui zit al deels in android vanaf voor android 1.0 en hardware acceleration is niet de heilige graal die alle problemen doet oplossen. er zijn zoveel andere factoren die van belang zijn zoals uitgelegd door een van de developers(?) van het android
https://plus.google.com/1...0261832/posts/2FXDCz8x93s

[Reactie gewijzigd door Jurre-r op 20 mei 2013 14:20]

zeker waar, maar Sailfish bouwt op Qt5 en QML en dat is absoluut hardware-accelleration-done-right.
400 euro is veel te duur voor een dual-core toestel, of het nu een Qualcomm soc is of niet.
De iPhone 5 draait ook slechts op 2 cores met maximale kloksnelheid van 1,3GHz. Dat is toch nog altijd één van de duurste telefoons.

De hele top-end WP serie draait op dit moment nog op een 1,5GHz dualcore. En die draaien toch ook heel soepel, volgens zo'n beetje iedere review.

Kortom, dual-core of quadcore zegt niet alles.
In welke wereld lijkt het op het modern UI? Omdat er wat vierkantjes op te vinden zijn? Het lijkt serieus meer op het standaard home screen van Windows Mobile dan dat het op de Modern UI lijkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True