Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 102, views: 31.911 •
Submitter: Alfredo

De softwareclient van ESEA, een e-sportswebsite en -community, heeft enige tijd Bitcoins gemined op de computers van gebruikers. Het is onduidelijk hoeveel Bitcoins de organisatie heeft opgestreken en hoe lang de miner actief is geweest.

Verschillende gebruikers, waaronder 'unisolsz' lieten op het forum van ESEA weten dat uit een dump van de anticheat-client bleek dat er een miner draaide. Niet veel later liet lpkane, medeoprichter van ESEA weten dat er inderdaad een Bitcoin-miner in de client draaide. Het zou gaan om een 1 aprilgrap, die uiteindelijk niet werd uitgevoerd. Er zou intern getest zijn met de miner, maar uiteindelijk werd ervoor gekozen om de 'grap' niet door te laten gaan. Vervolgens zou op 29 april een herstart van een server ertoe geleid hebben dat er een instelling veranderde die ervoor zorgde dat alle gebruikers van wie de computer zich in idle-modus bevond, startten met minen. De fout zou in 48 uur ongeveer 2 Bitcoins hebben opgeleverd, wat correspondeerde met ongeveer 200 euro.

ESEA logoAnderhalf uur later postte lpkane weer op het forum en corrigeerde het eerdere verhaal. Hij liet nu weten dat de miner sinds 14 april al draaide. De software genereerde sinds die dag 29,2 Bitcoins, wat met de huidige koers neerkomt op ruim 2900 euro. De medeoprichter heeft alle schuld op zich genomen en heeft beloofd het gegenereerde geld in een prijzenpot te stoppen. De situatie is vrij pijnlijk, omdat er gebruikers zijn die klagen dat hun videokaart in de afgelopen weken kapot is gegaan. Ze zoeken de oorzaak daarvoor bij de ESEA-client. Bovendien biedt ESEA een betaalde dienst aan. Gebruikers die in april een premium-account hadden, krijgen ter compensatie een maand gratis premium-toegang. Een losse maand premium-lidmaatschap van de site kost iets meer dan 7 euro.

ESEA is een grote naam in de competitieve Counter Strike-wereld. Betalende gebruikers krijgen toegang tot de anti-cheatservice van ESEA en tot de ESEA-servers. De website organiseert daarnaast ook competities met prijzenpotten van 90.000 dollar. ESEA ondersteunt Counter Strike 1.6, Counter Strike Source en Counter Strike Global Offensive. Ook spelers van League of Legends en Team Fortress 2 kunnen gebruikmaken van de diensten van ESEA.

Reacties (102)

Reactiefilter:-1102098+153+28+31
Schandalig.... Ik ben benieuwd hoe ze omgaan met claims... Dit is namelijk iets wat niet echt door de beugel kan lijkt me
Eerlijk gezegd vind ik het hele DRM principe niet door de beugel kunnen. De last weg leggen bij je betalende gebruikers is IMHO simpelweg not-done. Iets met schaal en glijdende helling...
En wat nu als je videokaart in die tijd kapot is gegaan, krijg je dan een nieuwe?
Is niet te bewijzen, lijkt me onder eigen risico vallen. Je kunt zelf je eigen temps en belasting in de gaten houden.
Ik denk meer dat het moeilijk te bewijzen valt maar over het algemeen heeft gaming geen volledige belasting, en belast bitcoin mining in potentie de gpu meer en gamen doe je niet continue zolang de pc aan staat. zo doe je ook wel eens wat anders en zelfs een level laden geeft de boel wat tijd om af te koelen dus in die zin kan het best dat het je gpu kapot maakt. Maar probeer dat maar eens te bewijzen.
Je kunt zelf je eigen temps en belasting in de gaten houden.
Ja, dat kan iedereen hoor :Z
niet zo moeilijk, toch?
CPU-Z en MSI afterburner
Je kunt ook best makkelijk je eigen bank in de gaten houden, toch worden mensen tot een zeker bedrag vergoed.
Ik zou voor HW64 gaan, stuk feiner :)
Leg dat maar eens aan een normale gamer uit. Heel veel gamers die helemaal geen verstand van hardware willen hebben, en helemaal niet bezig willen zijn met hun spullen in de gaten houden. Het mot gewoon werken.
Is niet te bewijzen, lijkt me onder eigen risico vallen.
Lijkt me dat bewijs niet nodig is. Er zit stiekem in de achtergrond GPU-cycles op te eten. Als je videokaart daarvan kapotgaat, is prima te verklaren dat dat door dat tooltje komt. Je verwacht immers niet dat een dergelijk tooltje iets met de videokaart doet, dus je let er ook niet op. Daarbij kan het onmogelijk getest zijn voor de videokaarten die de gebruikers hebben. Gebruikers zouden weleens een overgeklokte videokaart kunnen hebben (wat helemaal niet buiten garantie valt) en door al die GPGPU calls het ding toch kan oververhitten, terwijl een normale game dat probleem niet veroorzaakt.

Als ik bij jou thuiskom en ik verniel stiekem iets, is dat dan ook *jouw* eigen risico? Natuurlijk niet!

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 mei 2013 17:23]

Als jij bij mij thuis komt en de vaatwasser op het hoogste programma zet en hij gaat kapot... is het dan jouw risico?

(Nee dus)
Als jij bij mij thuis komt en de vaatwasser op het hoogste programma zet en hij gaat kapot... is het dan jouw risico?

(Nee dus)
Jouw vaatwasser hoort dat gewoon aan te kunnen anders zou die stand er niet mogen zijn.
Je 'hoogste programma' van je vaatwasser is een stuk functionaliteit die je gekocht hebt en die beschreven staat in de manual. Dit is wat heel anders.

[Reactie gewijzigd door Atlantis1995 op 1 mei 2013 18:24]

Dat is niks anders dan je gpu op 100% belasten, zou die ook aan moeten kunnen, neem aan dat die daar op doelde. ;)

Edit/
Bedoel dus dat hij niet doelde op bitcoin miner door de beugel kon of niet, maar puur op dat gpu ook gewoon op zijn hoogste stand(100%) zou moeten kunnen werken zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 mei 2013 18:28]

De software weet helemaal niet of de geinstalleerde videokaart voor 100% GPGPU belasting gemaakt is. Hij mag het wel kunnen, en het zal wel werken, maar dat is nog geen garantie dat je het ermee niet sloopt. Je kunt je auto ook naar 7000rpm revven, en dan draait de moter in de soep. Maar waarom, het kan toch gewoon :?

Het feit dat iets kan wil nog niet zeggen dat het ook moet kunnen.

Nog een voorbeeldje dan maar. Stel ik zet jouw oven stiekem aan op 350 graden. Je hebt het op de eoa manier niet door (net als bij je videokaart). Ja, je kunt een oven zo lang aan houden, maar gaat ie ervan kapot? Lijkt me wel.
gpu zal fans inschakelen welke hard zullen gaan blazen, als jij het niet vreemd vind dat jouw pc opeens in een straaljager verandert...

Hetzelfde voor je auto.. als jij in neutraal staat en je motor gaat opeens naar 8000 toeren zonder dat je wat doet dan ga jij toch ook wel even wat controleren?
Ik denk dat als ik jouw vaatwasser continu elke dag wanneer jij hem niet gebruikt op 100 prct zet, hij ook niet al te lang zou mee gaan.
En toch heb je recht op een X aantal jaar garantie, afhankelijk van de fabrikant natuurlijk. Nou kan je een vaatwasser niet echt overklokken, maar een videokaart natuurlijk wel: Als je het product voor méér dan 100% gebruikt ten opzichte van de standaardwaarden, dan moet je niet zeuren dat hij kapot kan gaan vind ik. Dat is een risico wat jijzelf neemt.

Mochten de betreffende videokaarten niet overgeklokt zijn dan is het wat mij betreft echt te wijten aan de kwaliteit/stabiliteit van de videokaart en is het dus maar te hopen dat er nog garantie op zit.
Lijkt me dat bewijs niet nodig is. Er zit stiekem in de achtergrond GPU-cycles op te eten. Als je videokaart daarvan kapotgaat, is prima te verklaren dat dat door dat tooltje komt.
Als jij bij de McDonald's een big mac zit te eten en je krijgt toevallig op dat moment een hartaanval, is het dan ook "prima te verklaren dat dat door die big mac komt"? Er zijn 1001 mogelijke oorzaken, dat is geen reden om zomaar de schuld af te schuiven op een partij die jou goed uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 4 mei 2013 04:56]

Nou, waarom zou je je temps in de gaten houden als je PC idle is? Je kan er dan redelijk van uit gaan dat je niet de boel gaat koken. Mensen wisten immers niet dat die bitcoin miner in de achtergrond bezig was. Als je dat wist dan lette je wel beter op.

Bovendien, de tegenpartij kan net zo min bewijzen dat het niet hun miner was die de boel sloopte.

Dit is toch wel een hele vreemde 1 april grap. In feite is het geen grap te noemen, gewoon een slappe smoes. Als ze niet betrapt waren hadden ze misschien lekker door zitten minen en geld verdiend op niet legale wijze aan hun gebruikers. Die hadden immers geen toestemming gegeven om een miner te draaien.
Hoe moet de pc dan gaan koken buiten de normale warmte productie om die gewoon in het ontwerp behoort mee te zijn genomen, als gpu zal gewoon belast zijn en dus ook zo behandeld moeten worden, als ik iets op mijn gpu heb draaien dan word die heet en gaat de fan van de gpu gewoon harder draaien, is immers niet idle.

Zover ik weet heeft elke moderne gpu vanaf de 9800pro tijdperk een eigen sensor. En denk niet dat bit coin op oude gpu werd gedraaid, maar alleen op vrij recente.

Edit/
Eerste bewijslast ligt bij gene die claim indient, geldt overigens niet bij garantieclaim dan ligt bewijslast bij garantie gever, maar bij schade claim ligt het bij gene die claim indient.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 1 mei 2013 18:39]

Lastig verhaal lijkt me, zie maar eens aan te tonen dat je kaart door hun actie kapot is gegaan. Wellicht kunnen gedupeerden zich bundelen en een class action suit beginnen.
Laat ESEA maar het omgekeerde aantonen! Zij zijn immers degenes die in het geniep een minder in hun client hebben laten draaien.

Als ik NIETS fout doe, waarom zou de bewijslast dan alsnog bij mij komen te liggen :?
Als jij iemand beschuldigt dan ligt de bewijslast bij jou, da's vrij logisch. Je opmerking slaat sowieso nergens op, want die is natuurlijk net zo goed van toepassing op ESEA. Als zij vinden dat ze niets fout doen, waarom zou de bewijslast dan alsnog bij hen komen te liggen?
Ze hebben toegegeven dat er een client draait. Dat maakt je verdacht, wat mij betreft.
Kan zijn. Zelfs als de onrechtmatige daad wettelijk bewezen is, dan nog ligt de bewijslast voor gevolgschade bij de eiser.
maarja dat is het dus ook, jij ZEGT dat je niets doet, maar misschien heb je uitzonderlijk veel gegamed, of is je pc gewoon smerig en is het gewoon toevallig dat je videokaart ook net in die tijd sneuvelde, videokaarten sneuvelen nogal eens...
Dat lijkt me een onmogelijke zaak.

Het lijkt me onmogelijk om te bewijzen dat je kaart stuk is gegaan door die software.
Sowieso zullen er bij een grote groep van vele tientduizenden of zelf honderdduizenden gebruikers en een periode van enkele weken al tientallen gebruikers zijn wiens kaart sneuvelt om allerlei andere redenen.

[Reactie gewijzigd door hAl op 1 mei 2013 16:30]

Dat is wel heel stellig. Het lijkt me inderdaad vrij lastig te bewijzen, maar onmogelijk gaat me te ver. Om even een analogie te trekken: in Nederland kun je bv. een schadevergoeding krijgen wanneer blijkt dat jij (long)kanker hebt na (een lange) tijd werken in een 'ongezonde' fabriek. Er wordt dan vaak gewerkt met percentages om te bepalen hoeveel schadevergoeding zo-iemand zou moeten krijgen.

Het lijkt me - in theorie - best mogelijk om een soortgelijk systeem toe te passen op videokaarten. Een tweede aspect is of je uberhaupt de moeite wil nemen om te procederen voor een bedrag van ~20% van de dagwaarde van videokaart. :)
Eigenlijk zou je ook al een schadevergoeding moeten krijgen als je videokaart niet stuk is. Door deze actie gaat hij namelijk wel waarschijnlijk eerder stuk.
Dan zal die videokaart ook kapot zijn gegaan als er geen bitcoins gemined werden, misschien houd hij het door mindere belasting nog iets langer vol. Ik neem aan dat een videokaart toch gewoon als niet goed gezien word als je hem niet 100% kan belasten? Ik wil niet zeggen dat de hierboven beschreven actie erg slim is (Misbruik van vertrouwen van mensen die een betaalde service van je gebruiken maken.), maar je kunt moeilijk bewijzen dat je videokaart hierdoor kapot is gegaan en als dat zo is dan was je kaart sowieso al niet helemaal betrouwbaar.
Ook electronica slijt bij gebruik. Een GPU die vaker en meer belast wordt zal eerder stuk gaan.
Klinkt als een slechte smoes, wel een makkelijke manier om geld te verdienen, een soort legaal botnet :D
Dan hadden ze het iets beter moeten aanpakken, bijv minen op 2D clockspeeds en 50% load ofzo (als dat kan). Dan hadden veel gebruikers er niks van gemerkt en hadden ze veel langer door kunnen gaan.
Hoezo legaal? Ze misbruiken mijn hardware, verbruiken stroom uit mijn stopcontact en zij steken de bitcoins in de zak... iets zegt mij dat dit niet legaal is... sterker nog, het is eigenlijk een soort van stelen/oplichting.

Behalve de zorgen wat betreft een overbelaste gpu, zou ik toch eerder willen denken dat dit bedrijf de verdiende bitcoins op een of andere manier in waarde uitkeert richting hun klanten waar ze misbruik van hebben gemaakt én met flinke rente... dus niet die schamele 7 euro voor een maandje gratis abonnement want dat staat niet in verhouding tot de grove schending die ze hebben gedaan. Dit is nog asocialer dan de personen die op een illegale manier je pc met dergelijke troep vervuilen, want E-Sports heeft het vertrouwen van hun klanten geschaad en ze reageren er NOGAL laconiek op... en dat maakt het nog erger. Op een dergelijke manier betrapt worden en het zelfs eerst proberen af te doen als een grap... het is schandalig.

Ik hoop dat E-sports op korte termijn een inspectie krijgt van het een of ander, laten we hopen dat er ergens een belangenorganisatie of overheidsorgaan meekijkt die hier wel mee aan de slag wil... want dit kan gewoon simpelweg niet.

@Icekiller... Beesje zegt het al, ik kan ook niets vinden en heb er ook hele grote moeite mee dat zoiets zomaar in een ToS opgenomen kan worden... in de kleine letters zullen we maar zeggen. Misschien dat je het op specifieke sites tegenkomt, maar dan ga je er zogezegd ook voor ;) Buiten dat lijkt het mij niet meer dan redelijk dat een dergelijke gebruik van jouw pc bij installatie van een dienst die jij afneemt netjes wordt vermeld en dat je daar ook toestemming voor moet geven. ALS dat in dit geval een punt zou zijn, want het is al toegegeven dat het er zonder medeweten van gebruikers in heeft gezeten,

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 1 mei 2013 19:07]

Bwa .. je hebt ToS niet gelezen menigte leest het niet dus daar kan instaan "indien uw videokaart idle dan mogen we deze gebruiken voor dingen te berekenen" of dit nu bitcoins zijn of iets anders maakt dan niet uit.

edit:
Ik wil zeggen dat het _kon_

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 1 mei 2013 19:18]

"indien uw videokaart idle dan mogen we deze gebruiken voor dingen te berekenen"
Ik weet niet waar je het hebt gelezen, maar ik ben dit vandaag niet tegen gekomen in de Terms of Service, Terms of Use of waar dan ook op de site... Kun je even vertellen in welk hoofdstuk je dit bent tegen gekomen?

In de Privacy Policy wordt in artikel 3B wel gesproken over "Automatic Data Collection Tools", maar het lijkt me onverkoopbaar dat hiermee ook bitcoinminers worden verstaan. Dat gaat over gebruikersdata.

Er is op de sitefora nogal een discussie hierover. Ook daar zijn veel mensen trouwens eens met de illegaliteit hiervan. Een verwijzing naar welk deel van de ToS hierop slaat heb ik hier zosnel ook niet gevonden.

[edit: even los van de gramatica van de vertaling die je geeft]

[Reactie gewijzigd door Beesje op 1 mei 2013 18:09]

Dit lijkt me meer op 'rechtpraten wat krom is' en zeker geen 1 April grap.
De vraag is of ze er intern van op de hoogte waren en bewust hebben gedaan.
Zoals ik het nu lees, wisten ze het en proberen ze een smoesje te bedenken.

Trouwens...als er gebruikers zijn de klagen dat hun grafische kaart stuk is gegaan en als de oorzaak gelegd kan worden bij Bitcoin minen....dan hebben we een leuke item voor tweak.
"Hoeveel bitcoins zijn er nodig om je grafische kaart te smelten...."
Trouwens...als er gebruikers zijn de klagen dat hun grafische kaart stuk is gegaan en als de oorzaak gelegd kan worden bij Bitcoin minen....dan hebben we een leuke item voor tweak.
"Hoeveel bitcoins zijn er nodig om je grafische kaart te smelten...."
Gezien er geen vaste snelheid is en je 2 jaar terug in 1 week 10BTC kon minen en daar nu met diezelfde videokaart 1 jaar over zou doen :)

Maargoed een kaart net zo goed stuk van bitcoins minen als van gamen of bruteforcen tenzij je het minen te letterlijk neemt en hem als pikhouweel gebruikt :)

Edit: Tenzij je geen juiste airflow hebt dan kan het wel funest zijn door de warmteontwikkeling...

Edit 2: ik zou me drukker maken om mijn stroomrekening dan dat mijn GPU stuk gaat...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 mei 2013 16:35]

Wel een slechte zaak eigenlijk... Ben benieuwd of dit de enige client software is waar zulke miners op de achtergrond draaien...
Dit is natuurlijk geen 1 april grap, waarom zou je dat echt gaan ontwikkelen voor 1 grappige blog post. Dit is natuurlijk misbruik van de gebruikers en ik denk dat je inderdaad wel een zaak kan maken voor je videokaart.
Dat is wel een heel erg pijnlijke situatie. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze hier echt een 1 Aprilgrap bedoelen maar eerder een experiment. Gamers hebben vaak goede gamesystemen met bijbehorende kaarten en het is dan met name aantrekkelijk om te minen.

Dat hiermee geld is opgestreken en er grafische kaarten kapot zijn gegaan is dan ook dubbel kwalijk. Het is overigens al bekend dat bitcoins minen je de grafische kaart kan kosten als je niet de instellingen aanpast aangezien je kaart non-stop maximaal kan draaien dan wat voor sommige kaarten te veel is.

Het uitloven van het geld in een prijzenpot is leuk, maar iemand die geen premium account heeft en een defecte grafische kaart heeft opgelopen hierdoor grijpt dus wel mooi mis tenzij hij de prijs wint.

Ah laat het een waarschuwing voor andere bedrijven zijn.
Ik zie niet helemaal in wat de grap ook is? Je hebt geld voor ons lopen genereren en je betaalt er ook nog voor. HAHAHA ROFL.

Ik ben niet op de hoogte van alle software regels maar is dit niet gewoon strafbaar. Het is bijna een soort botnet functie.
Ik ben niet op de hoogte van alle software regels maar is dit niet gewoon strafbaar
Het zou strafbaar kunnen zijn. In feite is de software een Trojan horse en kan dus eenvoudig als malware worden gezien. En malware verspreiding wordt in Nederland wel als strafbaar aangemerkt.
Het verspreiden of ter beschikking stellen van programma's die bestemd zijn om schade aan te richten in een geautomatiseerd werk is strafbaar met maximaal vier jaar cel (art. 350a lid 3).
Aangifte is dus zeker mogelijk.

Verder is het sowieso civielrechterlijk onrechtmatig.
Het is echter lastig om de exacte schade aan te tonen en die zal bovendein vrijwel altijd heel gering zijn per individuele gebruiker. De schade door extra stroomkosten zullen in een korte periode vermoedelijk per gebruiker niet veel meer dan een paar euro hebben bedragen en het is zinloos omdarvoor een zaak te beginnen tenzij puur uit principe.
Dat 1 april verhaal lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Wat ook nog kan is dat één persoon van hun IT afdeling die miner stiekem in de code heeft gesmokkeld en op die manier snel en gemakkelijk aan een heleboel bitcoins dacht te komen. Vervolgens hebben gebruikers dat ontdekt en had de organisatie twee keuzen: de waarheid vertellen, namelijk toegeven dat elke idioot met slechte bedoelingen zomaar hun organisatie kan binnenkomen en z'n gang kan gaan, OF een lulverhaal verzinnen en hopen dat mensen het geloven. Ze hadden alleen met een wat geloofwaardiger lulverhaal moeten komen.
Ik kom ook 'regelmatig' virussen/trojans tegen waarbij een bitcoinminder is ingebouwd. Zo kwam ik laatst bij een gebruiker waarbij de laptop 'toch wel erg warm werd'. Die stond dus ook continu te minen.

Doet de bitcoin naam niet veel goeds, dat soort zaken.
'Die virussen dwalen al bijna 2 jaar over het net, deze bijvoorbeeld: http://www.symantec.com/s...72002-1302-99&tabid=2

Maar nu doen bedrijven het zelfs..... Echt van den zotte, wat ze ook als smoes gebruiken.
Doet de bitcoin naam niet veel goeds, dat soort zaken.
Naja doet ook niet veel slechts, gezien het bij euro's blijkbaar niemand uitmaakt dat er 100.000 keer meer van worden gestolen dan bitcoins :)
Daarvan merk je doorgaans als het weg is.
Ik heb een vraag over het minen en hoe dit de oorzaak van een kapotte videokaart kan zijn. Ik heb hier al gelezen dat sommige componenten erg warm worden door het mining proces. Maar wat is het proces dan precies waardoor een videokaart zo warm wordt? Kan iemand dit uitleggen?

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 1 mei 2013 16:33]

je gpu draait dan constant op 100% belasting, waar in de regel de meeste consumenten videokaarten/koeling niet voor gemaakt zijn (zou wel moeten, ben ik het mee eens, maar zo is het nou eenmaal niet)

gevolg: temperatuur loopt op, aanhoudende warmte zorgt ervoor dat koelpasta "verstaft", kaart wordt nog warmer en brand door

[Reactie gewijzigd door Dalyxia op 1 mei 2013 16:37]

Dat is dan wel een smerige manier van ESEA om geld te verdienen over de rug van hun klanten. Het verdiende geld in een prijzenpot steken lijkt me niet genoeg om de gedupeerde tegemoet te komen. Zeker niet wanneer er maar een paar personen een prijs verdienen en er meer mensen met een kapotte gpu zitten. Bedankt voor je antwoord op mijn vraag in ieder geval.
Het geheugen en VRM's zullen eerder de geest geven dan de core zelf. Meeste videokaarten klokken zich tegenwoordig terug rond de 85/90 graden op de core.

Overigens vind ik het "mijn videokaart is hierdoor kapot" een broodje aap verhaal. Zodra de oorzaak bekend komt voor een bepaald probleem zijn er altijd mensen die er ineens ook last van hebben.
Wat ik ook gehoord heb is dat dit soort programma's nog wel eens de ventilator van je videokaart uitzetten om te voorkomen dat mensen horen dat er een intensief programma staat te draaien. Dan is het natuurlijk niet zo raar dat videokaarten kapot gaan. Ik heb echter geen idee of het in dit geval ook gebeurd is.
Voor het minen van bitcoins moet je allemaal berekeningen laten uitgevoerd. Een videokaart bevat een geoptimaliseerde CPU waardoor hij beter is voor het uitvoeren van zware berekeningen. Deze berekening maken alleen de videokaart zo warm dat hij oververhit raakt en kapot kan gaan, naast de oververhitting ondervind de videokaart een slijtage tijdens het werken.
Bitcoinminers gebruiken de gpu om de berekeningen uit te voeren. Dus de gpu van de videokaart staat 100% te pompen, wordt warm, te warm en daarna kapot
Een spel gebruikt slechts 'soms' de videokaart extreem veel waardoor deze soms erg warm wordt. Echter doet een bitcoin client gewoon non-stop de videokaart voor 100% gebruiken. Dit verkort de levensduur van de videokaart sowieso omdat de activiteit veel hoger is en het slijtage sneller. Maar het kan nog erger zijn omdat veel videokaarten gewoonweg koeling hebben die niet ontworpen is voor non-stop gebruik voor lange tijd op 100% vermogen. Het grafische geheugen en de GPU doen ziczhelf dan koken waardoor ze kapot gaan.

Veel bitcoin miners die systremen bouwen voor te minen houden er vaak mee rekening dat ze na X tijd hun kaart kunnen weggooien.
Maar het valt toch onder garantie, neem ik?
Bij gamen draait je GPU ook wel tegen de 90%-100% belasting aan, maar niet 24/7 (tenzij je 24/7 gamet)
Deze bitcoinminer deed dat wel.