Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 14.221 •

CCP Games maakt bekend dat Dust 514 op 14 mei verschijnt. De gratis speelbare shooter verschijnt voor de PlayStation 3. De game wordt gehost op dezelfde servers als pc-game Eve Online, zodat spelers van de mmog kunnen samenwerken met spelers van de shooter.

"Dust 514 launches on 5.14.2013", meldt het IJslandse CCP Games via Twitter. De client van de shooter is dan via het PlayStation Network te downloaden. De PlayStation 3-game wordt gemaakt door CCP Shanghai, dat gebruik heeft gemaakt van Unreal Engine 3. Dust 514 is gratis speelbaar. CCP Games hoopt geld te verdienen via microtransacties.

Dust 514 draait op dezelfde servers als die waarop de uit 2003 stammende mmog Eve Online draait. De games van CCP zijn daarmee de eerste waarin pc-gamers en PS3-gamers samen kunnen spelen in hetzelfde universum. Het is bovendien de eerste keer dat spelers van een mmog waarin het draait om strijdende ruimteschepen, kunnen samenwerken met spelers van een shooter die zich afspeelt op het oppervlak van een planeet.

Spelers van beide games kunnen niet alleen met elkaar chatten; Dust 514-spelers kunnen lid worden van de corporations van Eve Online-spelers. Dat heeft invloed op het verloop van beide games. Als Dust-spelers een deel van een planeet in handen krijgen, heeft dat invloed op de economie in Eve Online. Spelers van Eve Online kunnen op hun beurt orbital strike weapons kopen en daarmee deelnemen aan de gevechten in Dust 514.

Dust 514 Dust 514 Dust 514 Dust 514 Dust 514

Reacties (41)

Lijkt me een leuke game..

Eigenlijk lijkt dit wel op Battlefield Heroes, maar dan in de toekomst...
Eerder PlanetSide, volgens mij de pioneer van mmofps op daadwerklijk groote schaal. Waarvan inmiddels een 2e deel is verschenen.
Dust 514 draait trouwens niet op dezelfde servers als EVE Online, het is een separaat cluster wat gekoppeld is aan het EVE cluster. Die data integratie wordt nog uitgebreid naar gelang verdere koppeling van game features ontwikkeld wordt.
Dust 514 draait op Tranquility :)

Zelfde server farm.
Eerder PlanetSide, volgens mij de pioneer van mmofps op daadwerklijk groote schaal. Waarvan inmiddels een 2e deel is verschenen.
Absoluut niet! Tenzij ze Dust514 flink hebben veranderd sinds de laatste keer dat ik het gespeeld heb. Ik heb geen ervaring met Battlefield Heroes, maar denk aan Enemy Territory: Quake Wars of Tribes Ascend, maar imho minder leuk. Of dat nu komt door dat het op een PS3 draait ipv. een PC (op een PS3 toch erg omslachtig imho) of de CCP eigenschap: "Niet helemaal af en buggy..."
Dat kan ook liggen aan het feit dat het een Beta was, wacht maar tot 14 mei en dan zien we wel hoe buggy het nog is. Speel dit spel al meer dan een jaar, de vooruitgang die er geweest is is fantastisch!
Grappig dat alles keihard glimt in een spel met de titel 'Dust' ;)

Texturing had wat beter gemogen.
Het is een PS3 game met nogal grote arena's, dus ze hebben wat concessies moeten doen qua graphics. Daarnaast is CCP niet verbonden aan een grote uitgever, het is een bedrijf(je) van 600 man, dus het geld wat ze ertegenaan smijten komt uit de opbrengst van hun MMO (500.000 spelers, subscription en wat microtransactions) en evt. externe investeerders.
Je moet eigenlijk de nieuwe graphics zien, op 14 mei wordt alles aangepast en ziet er nu een heel pak beter uit. Heb het gevolgd op fanfest, er komen zelfs planten bij om het wat beter te laten uitzien :p
Het is een serieus geweldig spel om te spelen, zelfde systeem als Eve op het gebied van character design :)
Feitelijk is Dust 514 niet meer dan een "gewone" FPS. Als het een volledig op zichzeld staand spel zou zijn, ben ik bang dat het niet hele hoge ogen had gegooid bij de mensen die graag dit genre spellen speelt.

Het is, echter, de koppeling met EVE-Online die het zoveel meer geeft dan een andere FPS. De acties die je met je team/corp doet, hebben invloed. De potjes die je speelt met en tegen elkaar zijn niet op zichzelf staand maar hebben invloed.

Daarmee creëer je dan gelijk een hele wereld er om heen. EVE spelers zullen zich in de DUST wereld gaan mengen, niet zozeer meespelen maar meer met het hele metagame er omheen. "Kom bij onze corp/alliantie" en dergelijke.

De economieën van Dust en EVE worden in de loop van de tijd stukje bij beetje aan elkaar gekoppeld en vrijgegeven. Uiteindelijk zullen beide spellen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn waarbij, in het uiterste geval, EVE spelers de DUST spelers naar de planeet transporteren met war-barges en dat EVE spelers de spullen zullen maken die de DUST spelers gebruiken tijdens hun gevechten om de verschillende regio's op de planeten om zodoende territoriale winst te boeken in EVE-Online.
als ze nu ook nog met een rts komen (moet hier ook in te verwerken zijn) dan ben ik helemaal blij met ccp :D
Dat zit in concept planning. Probleem is dat CCP nog steeds wat veel hooi op de vork heeft. Van IPO dromenland tot World of Darkness, de venture van Dust 514 en de relatie met Sony, enzovoorts. Om nog maar niet te spreken over het voornemen om meer prioriteit te geven aan integratie met mobility computing concepten.
Turn based RTS is tegenstrijdig :P Het hele idee van een RTS is dat het real-time is, en dus niet turn based ;)
RTS is er al enigzins in de form van Planetary Interaction. Net zoals Dust zijn de basis bouwblokken er dus al, kwestie van verder gaan uitbreiden.
Ik vind het wel zeer jammer dat het enkel voor de PS3 uit komt.
Als het voor PC zou uit komen, zou ik het direct aanschaffen.

Een PS3 aanschaffen enkel om dust 514 te spelen lijkt me nogal gek.
Komt daar ook nog bij dat ik een gamepad niet handig vind voor FPS games.
Ik ben in eerste instantie eens met je reactie.
Maar zat daarna te denken: Hoe zorg je ervoor dat er geen on-balans komt in het gamen? Zul je zien dat PC-gamers vele maler sneler gebieden veroveren.
Dan denk ik dat je deze twee platformen gaat scheiden. Krijg je twee verschillende verlopen bij landbattles...
Dus achteraf denk ik dat het wel verstandig was om het op 1 platform te laten.
Hmmm... Goed punt.
En andere optie is dan om een soort van aim assist in te bouwen bij de PS3 versie, maar dat brengt zijn eigen problemen mee...
Ik blijf het natuurlijk nog steeds jammer vinden omdat ik het zelf niet kan spelen :-)
Maar zat daarna te denken: Hoe zorg je ervoor dat er geen on-balans komt in het gamen? Zul je zien dat PC-gamers vele maler sneler gebieden veroveren.
Dan denk ik dat je deze twee platformen gaat scheiden. Krijg je twee verschillende verlopen bij landbattles...
Wat is dat nu weer voor een onzi... Oh, wacht! Jij denkt dat je Dust514 met een controller gaat spelen... Nee, dat doe je vrolijk met een muis en toetsenbord, met een controller is het niet te doen.

Ik heb trouwens even een PS3 geleend om het te proberen met in het achterhoofd het idee om een PS 3 aan te schaffen als de game uit Beta zou zijn, ik ben onderhand van dit idee geheel afgestapt. Ik houd het voorlopig lekker bij Planetside 2, Tribes Ascend of Blacklight Retribution...

Nee, ik denk dus ook dat ze een fout hebben gemaakt dat ze alleen een PS3 versie hebben gemaakt.

Edit:
@jochem4207: We hadden Final Fantasy XI voor de Xbox en die werkte ook op Xbox, PC en PS2. Pas na het Shadowrun debacle voor de Xbox360 en PC heeft MS besloten de boel niet meer te laten communiceren met externe game platvormen. Bij de PS3 is het trouwens ook een heel stuk makkelijker om een een toetsenbord en muis aan te sluiten, waardoor één van de nadelen direct wegvalt van FPS console gaming. Neemt niet weg dat het 'probleem' met de Xbox360 absoluut de PC versie niet in de web zou zitten. Maar CCP hoopte dat PC gamers EVE zouden spelen, daar krijgen ze namelijk minstens $15/maand van (en van vele een hele hoop meer omdat ze een berg accounts hebben).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 29 april 2013 20:24]

[...]

Nee, ik denk dus ook dat ze een fout hebben gemaakt dat ze alleen een PS3 versie hebben gemaakt.
Een pc versie erbij was fijn geweest maar omdat Microsoft alles dicht wil houden is het er in ieder geval niet voor de xbox.
Uhm, ik speel shooters op mijn PS3 met een muis en toetsenbord, met behulp van mijn Penguin United converter.
Niet perfect maar veel en veel beter dan die duimverneukende controllers.
Geloof ik snel. Dust heeft alleen wel een voordeel in dat het 'native' toetsenbord + muis ondersteunt, dus niet via een converter die doet alsof het een controller is.
Dat het enkel voor de PS3 uitkomt (wel straks ook de PS4) ligt aan Microsoft.

Dust514 was oorspronkelijk voor zowel PS3 als XBox ontwikkeld, maar MS wilde niet meewerken. Hun servers staan op slot: daar mag je geen andere game aan koppelen en ook niet als gameleverancier zelf updates op doen.

Erg jammer dat een bedrijf als MS dat graag net doet alsof ze innovotief zijn de vooruitgang weer tegenhoud.
Het is bovendien de eerste keer dat spelers van een mmog waarin het draait om strijdende ruimteschepen, kunnen samenwerken met spelers van een shooter die zich afspeelt op het oppervlak van een planeet
Star Trek Online heeft al sinds de start (2010) combinatie van Space en Ground combat, binnen dezelfde game, met basis voor de fleets om voordelen tijdens het spelen mee te halen (2012).
Microtransacties? Ik hoop dat het niet pay-to-win wordt dan.
Microtransacties? Ik hoop dat het niet pay-to-win wordt dan.
Als je EVE Online serieus heb gespeeld weet je dat CCP een business heeft gemaakt van P2W, het probleem is echter dat je heel, heel veel echt geld moet neerleggen om ook maar enigszins de economie te beïnvloeden (denk tienduizenden euro's). En het leuke is dat een hoop veel betere spelers dit geld ingame hebben 'verdiend' en je het vrij makkelijk afhandig kunnen maken, door trade of gewoon je hele lading te vernietigen...

Don't get me wrong, EVE is een leuke interessante game, maar vergt heel veel tijd en diepgaande kennis van het spel. Dust514 is iets minder tijdrovend en eerder instant action (dit moet echter nog maar uit de praktijk blijken), maar het is nog steeds de bedoeling dat het wel directe invloed heeft op EVE Online en vice versa.

Edit:
@YopY:
- Schepen kan je kopen met isk, dus met plex en echt geld
- Characters kan je kopen met isk, dus met plex en echt geld
- Mercenaries kan je inhuren met isk, dus met plex en echt geld
Het enige wat je niet kan kopen is hoe je goed speelt en dat kan je bij geen enkele game kopen.

@ChromeBallz:
Natuurlijk doe je dat niet even in een uurtje 2000 PLEX verkopen, maar vergis je niet hoe snel ze verkopen in game. CCP heeft in het verleden zelfs aangegeven dat ze best de isk prijs van PLEX willen manipuleren zodat het niet te ver zakt of te hoog wordt.

@EvaluationCopy:
Er valt net zoveel te winnen als elke andere MMO/F2P...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 30 april 2013 14:40]

P2W. Dat zou het zijn als er daadwerkelijk iets te winnen valt. Maar wat is winnen in EVE? Het meeste ISK? Mooiste killboard? Grootste gebied onder controle? Grootste corp?
Hoe is het P2W?

Je realiseert je denk ik ook niet dat je niet zomaar 2000 plex kunt kopen en dumpen op de ingame markt - Vraag en aanbod, meneer, dit resulteert in kelderende prijzen en zo nek je dus jezelf mocht je op het idee komen dit te gaan proberen :P

Al het geld komt van andere spelers, niet van npc's. Ook betekent meer geld niet automatisch dat je beter speelt of uberhaupt kunt winnen. Veel alliances in het spel hadden een overvloed aan geld maar vanwege slechte organisatie en geen echte combat skills zijn ze er nog steeds uitgeknikkerd.
[...]

Als je EVE Online serieus heb gespeeld weet je dat CCP een business heeft gemaakt van P2W, het probleem is echter dat je heel, heel veel echt geld moet neerleggen om ook maar enigszins de economie te beïnvloeden (denk tienduizenden euro's).
Leuke theorie, maar met geld alleen kom je er niet. Als individuele spelers kun je miljarden uitgeven aan een Titan, maar het kost je jaren aan in-game tijd om die effectief te kunnen gebruiken - alhoewel je ook karakters kunt kopen.

Maar dan ben je er ook nog niet; een Titan op zich is weinig waard, je hebt er namelijk een hele supportvloot naast nodig; logistics (reparaties e.d.) en de hele trits aan scheepsklasses. Een Titan kun je makkelijk inmaken met een vlootje Cruisers (met wat geduld) als die geen support hebt.

Geld is slechts één component; het grotere, belangrijkere en uiteindelijk veel diepgaandere aspect van het spel zijn juist degenen die je niet in het spel zelf kunt behalen, maar de 'personal' skills, dwz, communicatie, mensen bij elkaar brengen, organisatie, leiderschap, etcetera. Dat kun je niet kopen.

hier is een goed achtergrondverhaal van één belangrijk persoon die grote invloed gehad heeft op grote corporaties (honderden, zo niet duizenden spelers). IRL was hij een IT medewerker, vorig jaar is hij in Benghazi vermoord bij een aanslag op de ambassade van de VS. Goed achtergrondverhaal ook over de 'meta-game'.
Ik zou voor dit spel gerust een PS3 willen kopen omdat het fijn is wat afwisseling te hebben tussen EVE-Online en DUST 514

Ik vind het echt super gemaakt ( de communicatie tussen de spellen)

Zoals hierboven wordt uitgelegd in een reactie!
Nog een klein dingetje..

Vanuit eve kan je dus ook je commando's op de grond helpen met raketten/bommen whatever.
Wat ik veel vetter vind is dat ze cross-platform de games aan elkaar hebben kunnen koppelen.
Zou voor een game als fifa echt wonderen doen als pc-gamers met xbox gamers kunnen spelen.
Betekend dit dat de interactie van Eve spelers in Dust dan ook real-time plaatsvind?

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 april 2013 19:46]

Betekend dit dat de interactie van Eve spelers in Dust dan ook real-time plaatsvind?
Real-time met enige marge, het is een MMO (Eve, tenminste). Ik weet niet hoeveel het precies scheelt tussen het schieten vanuit de ruimte en het aankomen in Dust. Maar het zal wel niet meer dan een paar seconden zijn, qua server-technisch aspect zijn de CCP mannen eindbazen.
Niks 'met enige marge', het is compleet realtime, je kan met dusties chatten etc.

En als je in een Dust match om een orbital bombardment vraagt, krijgen Eve spelers direct the blip ervoor op de planeet te zien als ze in orbit hangen.
Er is een 3 seconden delay in het moment van de eve speler die schiet en de bombardment aankomt, maar deze is gescript, aangezien ze het daar een beetje vreemd vonden om het 'direct' te laten binnen komen zodra de Eve speler op zijn vuur knop drukt.

Oh, wbt de link in zijn geheel, ze zijn er nog mee bezig om het te ontwikkelen.
Met 'uprising' de eerste uitbreiding ( gratis! ), komt planetary conquest eraan, en komen er 3 lagen waarp je Dust kan spelen.

1) gewoon pew pewen als elke andere shooter
2) factional warfare, je joined een van de faction militia en vecht op de planeten voor die factie in de faction warefare gebieden. Eve spelers kunnen hier assisteren met orbital bombbardments, en matches winnen helpt met het controle krijgen van een FW zonnestelsel voor jou factie.

3) Planetary conquest. Je neemt met je corp/alliance een planeet over in low sec, en bouwt daar stuff voor jezelf om bonussen te krijgen en clones te genereren en andere nuttige dingen voor dusties. Eve spelers in de zelfde corp/alliance krijgen tevens ook een bonus op hun planetary interaction colonies als ze dit down op die planeet. De details hiervan zijn nog niet bekend aangezien uprising er nog niet is ( deze komt vlak voor einde van de beta uit )

Verdere plannen die ze hebben voor integratie zijn dingen als space elevators, eve spelers die de interplanetaire logistiek regelen zodat een match langer kan duren of groter wordt in een of andere manier. En nog enger, Boarding parties voor supercapitals.

die laatste zou bijzonder koel zijn, aangezien dat betekend dat kleine eve corp/alliances die geen mega capital fleet hebben dan een kans maken tegen groten blokken die honderden supercaps kunnen dumpen op je.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013