Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 83, views: 41.941 •
Submitter: S3BASTI3N

Een aantal ontwikkelaars die gewerkt hebben aan games als Borderlands 2, Darksiders 2, F.E.A.R. en Quake 4 zijn op Kickstarter een project gestart om een drm-vrij alternatief voor SimCity te ontwikkelen. Ook modding moet een belangrijke rol spelen in de god-game.

De game, die Civitas gaat heten, moet volgens de developers uitgroeien tot een cross-platform tegenhanger van SimCity. Om Civitas te kunnen bouwen zou 250.000 dollar nodig zijn; op het moment van schrijven is door Kickstarter-investeerders met nog 22 dagen te gaan ruim 60.000 dollar toegezegd.

Volgens de developers zal Civitas, in tegenstelling tot de problematische drm van SimCity, geen werkende internetverbinding vereisen. Daarnaast moet de game een single player-modus bevatten en kan er vrijuit aan terraforming worden gedaan. Verder beloven de makers de game in hoge mate 'modbaar' te maken, waardoor fans zelf uitbreidingen kunnen ontwikkelen, bijvoorbeeld om het spel in een ander tijdperk te laten afspelen.

De code van Civitas is nog verre van voltooid; volgens de ontwikkelaars is het project nog in een pril stadium, maar twee weken na het passeren van de Kickstarter-deadline moet de eerste bètacode aan investeerders worden vrijgegeven. De game zou in november klaar kunnen zijn.

Civitas

Reacties (83)

Real time terraforming? Dus een miljoen jaar achter je computer zitten voordat je wat ontwikkelingen ziet? ;) Wel een interessant project, zo te zien.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 10 maart 2013 13:24]

Ik zou denken aan een fastforward button
Ik zou zeggen eerst een vergunning moeten aanvragen, dan maanden steggelen, dan een bedrijf vinden wat op het laatste moment de boel niet wil verbouwen en uiteindelijk je budget 3 keer overschreiden...real-life toch?
...drm-vrij alternatief...
Nu al geslaagd. DRM 8)7

Ik ben toch wel benieuwd, ik ken niet veel games die hetzelfde als Sim City hebben geprobeerd en zijn geslaagd.
CitiesXL enigszins...
ik ben ook benieuwd, zeker gezien het nu allemaal in een pril stadium verkeert, en 2 weken na de kickstarter deadline moet er een beta zijn. Lijkt allemaal erg krap om een echt goede game neer te kunnen zetten.
Dit, het lijkt me wel allemaal leuk. Maar kan je echt een goeie simcity-cloon maken in minder dan een jaar? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
@tinoz : Als je de "real time terraforming" synchroon koppelt aan de timer van het spel is er in feite niks aan de hand. Een dag in SimCity duurt ook niet zolang als een dag in "real life".

Als een jaar in-game net zo lang duurt als 1 échte dag, zou je na een maand spelen al bomen moeten zien op de plek waar je ze een maand eerder had gezaaid.

Dat iets "real time" is wil niet automatisch zeggen dat het synchroon loopt aan onze echte klok. Het blijft een relatief begrip ;-)
ziet er wel grappig uit, ook dat je je eigen huisjes kan plaatsen vind ik een leuk idee (dus je eigen models maken in maya) technisch niet extreem moeilijk maar wel een leuk idee!
edit: ook slimme timing btw, ze zagen dit probleem aankomen en daar op inspelen is in elk gval erg slim te noemen :P

persoonlijk lijkt Train Fever:t me ook erg leuk:

soort transport/railroad tycoon, met erg grote levels, en leuk investerings mechaniek:
http://gambitious.com/ideas/2496-train-fever

edit @ below, kijk ook eens naar de gameplay trailer:
http://vimeo.com/55925431

en zoals gezegd je investeert, en je krijgt 50% van hun inkomsten, uitgekeerd.
als je 40 euro investeerd krijg je de game, en ze draaien quitte dan krijg je dus je geld weer terug en heb je een gratis game, en als ze wilnst maken :Y)

[Reactie gewijzigd door freaq op 10 maart 2013 14:49]

Ziet er tof uit dat trainfever, maar vergeet niet dat de gameplay van TTD die game maakt. En de gameplay van TTD is moeilijk te evenaren.
openttd vind ik juist van mindere kwaliteit tov bijv simutrans, maar die heeft dan weer als nadeel dat de interface soms behoorlijk rot is... het beste zou zijn een openttd mod die enkele van de features van simutrans zou overnemen, enkele van die features, cargo destinations / koppelen en ontkoppelen van wagons, en een beter alternatief tov waypoints ...

[Reactie gewijzigd door i-chat op 10 maart 2013 15:16]

Cargo Destination bestaat al in OpenTTD en je kan treinen automatisch ombouwen mocht dat nodig zijn... Komt toch al in de buurt.
Inderdaad erg leuk, plus je investeerd i.p.v. te doneren.
Je kan zelfs dus geld verdienen door het geld in te steken, ik zelf heb ook al wat geinvesteerd.
kickstarter is NIET een investering, in iedergeval niet in de zin dat je er uiteindelijk wat aan verdiend... kickstarter is toch echt nog steeds te vergelijken met doneren...
Je zorgt er eigenlijk voor dat ze geld krijgen om het project op te starten.
Je krijgt geen aandeel o.i.d.

Mochten ze het gestelde doel niet halen krijg je je geld ook terug, halen ze het wel krijg je afhankelijk van je bod een tegenprestatie van het bedrijf, bijvoorbeeld de eeste batch van het project.
@ Superdre, WilliamP reageerde op mijn reactie, wat een link was naar Trainfever, op Gambitious, en dat is dus wel investeren ipv doneren. je kan dus zelfs winst maken door daar geld in te steken.

Kickstarter :donatie
Gambitious, Investering
Hmm, ik vind dit een best wel goed uitgedacht project maar dit komt me bekend voor.
http://sourceforge.net/projects/civitas/

Verwacht niet dat dit SimCity gaat verslaan, maar er is altijd een kans mogelijk. Wel cool dat het spel 'modbaar' is.

[Reactie gewijzigd door Haswell op 10 maart 2013 13:29]

Met als verschil dat er nu een team van ervaren devs achter zit (als je de beschrijving leest lijkt het toch zo) en er een modding community achter zal komen als het spel echt slaagt in zijn opzet :). Ik heb er wel een goed oog in. De nieuwe Simcity van EA is een pest. Serverproblemen, geen offline mode, kleinere landschappen, ... Hoewel ik het gekocht heb, heb ik er door al die zaken nog geen second plezier aan gehad.
Ik heb dus dit project gesteund en hoop dat het wat zal worden, ik heb er wel vertrouwen in.
Als het er toch niet van komt, jammer dan, dan ben ik slechts $ 25 kwijt voor iets dat ik niet kan spelen, bij EA ben ik ¤ 50 kwijt voor evenveel (lees: geen) speelplezier.
zolang ze hun kickstarterdoel niet halen ben je nog niets kwijt, pas als dat doel gehaald is en ze kunnen uiteindelijk niets leveren, ben je je geld kwijt.
Ja, EA's nieuwe Sim City is echt een fiasco...en het nare is dat ze hun geld toch al binnen hebben, zodat de extreem slechte publiciteit ze niet eens zo hard raakt! Vergeet als koper desondanks niet overal negatieve reviews achter te laten (Meta Critic, Amazon, Bol.com...)
Civitas is Latijn voor stad (ongeveer toch, en/of Romeins burger), niet echt verwonderlijk dat het al eens gebruikt is dan. Urbs (ook stad) bekt niet zo goed ;).
Civitas is burgers/burgerschap. Urbs, mv Urbes, is inderdaad stad.
Ik heb er mijn Wolters woordenboek Latijn-Nederlands voor boven gehaald, want het is ondertussen wel 7 jaar geleden dat ik nog Latijn had in het humaniora en het is al wat roestig. Civitas betekent inderdaad burgerschap in de eerste plaats, in de tweede plaats burgerij maar het betekent wel degelijk ook stad. In het Latijn heb je wel vaker dat een woord dat één onderdeel aanduidt ook gebruikt kan worden voor het geheel.

Dat Latijnse intermezzo even volledig terzijde, maar ik denk dus dat voor Civitas gekozen is omdat het ook stad betekent (het is een citybuilder-game, het is toch ook SimCity en niet The Sims).
Dit is correct. De naam van het spel is prima.
Dat, en Urbs (ok vooruit Urbz) is al eens gebruikt door EA, dus waarschijnlijk was het ook wel handiger om dat niet te gebruiken om gedoe te voorkomen.
mmmm, als dit een goede simcity kloon wordt, is het insta-buy. Het gedrocht dat Simcity nu is, komt niet op mijn PC.

Blij dat ontwikkelaars inspelen op de faalacties van EA en blizzard. Zodoende krijgen wij prachtige pareltjes voor een eerlijke prijs, (torchlight) en sponsoren wij niet de maffia-praktijken van blizzard, EA, Activision en Ubisoft
Geweldig, het is mooi om te zien dat hier marktwerking optreedt. De mensen willen wat, ze krijgen het niet en vervolgens speelt er een andere ondernemer op de vraag in. Laat dit een les zijn voor EA. Luister naar je gebruikers want anders kun je fluiten naar je centen ;).
Ik zou dit geen marktwerking noemen, alhoewel het artikel dit sterk suggereert.
Civitas bestond namelijk al voor de SimCity release. Ze spelen nu slim in op alle DRM on problemen en adverteren dat zij dit niet zullen hebben.

Daarnaast ziet dit er totaal niet uit als SimCity. De kern van SimCity was altijd 3 zones bouwen, en daar omheen utilties bouwen. Dit ziet er meer uit als plop huisjes neer en maak een eentonige wereld mooi.

Zelf speel ik al 3 dagen tevreden SimCity, met wachttijden of 3x proberen in een game te komen. 2 verklaringen/oplossingen: Wachtijden? Neem een bakje koffie en kom daarna weer terug. 3x proberen in de game te komen is sinds gisteren opgelost, dus die kan je eigenlijk onder "normale" launch issues categoriseren.
Zelf speel ik al 3 dagen tevreden SimCity, met wachttijden of 3x proberen in een game te komen. 2 verklaringen/oplossingen: Wachtijden? Neem een bakje koffie en kom daarna weer terug. 3x proberen in de game te komen is sinds gisteren opgelost, dus die kan je eigenlijk onder "normale" launch issues categoriseren.
Ik heb SimCity links laten liggen na het horen over de online-only region problemen.
Moeten wachten op een online service om in single-player mode te kunnen spelen is ronduit belachelijk. Net als het feit dat je niet off-line kan spelen en je geen lokale savegames kan maken.
En om nog even lekker zout in open wond te wrijven, EA heeft al aangegeven geen plannen te hebben om het spel off-line speelbaar te maken, noch om lokale savegames toe te staan.

Als dit DRM vrije project de gameplay van SC weet te evenaren, dan is het ontbreken van zeer hinderlijke en invasieve DRM al een reden om Civitas te spelen in plaats van SC.

SimCity zou geen van de "normale launch problemen" hebben gehad als EA niet alle gebruikers zou dwingen om van hun brakke cloud meuk gebruik te maken.
het zal ze nooit gaan lukken om de gameplay van SC te evenaren, daar is heel wat meer manuren voor nodig dan ze kunnen bekostigen met dat beetje dat ze via kickstarter vragen. vergis je niet in hoe complex sc wel niet is... en zelfs met het geld van kickstarter is het masr de vraagvof ze uberhaupt iets zinvols kunnen releasen dat bv ook maar in de buurt komt van de originele sc...
Ik krijg nou niet de indruk dat de gameplay van de nieuwe simcity zo heel diep is, eigenlijk.
Mja, er zijn inderdaad een handjevol mensen die dit kopen in plaats van Simcity, dat zullen er enkel niet zoveel zijn. EA loopt waarschijnlijk nog geen paar % aan inkomsten mis, ze zullen er althans niet wakker van liggen.
Simcity is een erg leuk spel, hopelijk word dit ook echt wat en ziet Maxis dit als een uitdaging om voor te blijven. En misschien kunnen ze het bij EA ook nog voor elkaar krijgen om het spel toch echt modbaar te krijgen met offline steden, die dus niet online worden opgeslagen en niet in een online regio zitten en dus ook niet mee doen voor de statistieken.

Het kunnen toevoegen van eigen gebouwen lijkt me best wel leuk. Vooral als het officieel ondersteund word en het makkelijk er in te zetten is in tegenstelling tot SimCity (2013 en 4)
Wel 'raar' dat ze dan niet samenwerken met Cities XL (http://www2.citiesxl.com/), een andere tegenhanger van SimCity die het best goed doet. Als ze hun krachten zouden bundelen kunnen ze waarschijnlijk een echt goede nieuwe sim maken die een zelfde soort liefde heeft als Open TTD maar ook de netheid en afwerking van de Maxis SimCity games.

Ik zou als sim fan in ieder geval erg enthousiast worden van dergelijke bundeling van krachten :*) !
Monte cristo is failliet, cynisch eigenlijk want met de opzet van simcity hadden ze mogelijk wel wat spelers kunnen overhalen nu.
Ik lees juist overal dat Cities XL helemaal pure troep is.

Nee, ze moeten samenwerken met het fanproject op Simtropolis: Boomtown. Waar een team van fans al jaren mee bezig is om dat uit te denken.

Edit: De reacties van Cities XL lijken nu toch wel wat beter dan eerst. Toch maar even bekijken.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 10 maart 2013 13:52]

Edit: De reacties van Cities XL lijken nu toch wel wat beter dan eerst. Toch maar even bekijken.
Kan ik je nu al teleurstellen, het spel is 1 grote bug fest, zit vol memory leaks en ondersteund geen multi core threading, wil je een grote stad zul je moeten omgaan met de lag die optreedt.

Deze titel heb ik ook al een paar keer voorbij zien komen op reddit en ik hoop dat het wat word, technisch gezien zal het niet al te moeilijk moeten gaan aangezien er een ervaren team achter zit.
Las ergens een recensie op het internet die CitiesXL classificeerde als 'sim-communisme' waarbij gedoeld werd op dat alles door de overheid (de speler dus) aangstuurd werd.
In wat voor opzicht verschilt CitiesXL dan met SimCity? Ik zie zelf geen verschil in aansturing.
Amerikanen noemen a. heel snel iets "communistisch" dus hecht er niet te veel waarde aan.
http://www.kickstarter.co...manage-the-city-of-your-d
Ik zie een Linux icoontje maar in de tekst staat niks over Linux.

Ok hier een bevestiging, hij komt ook naar Linux naast Windows en Mac!
Hello,

Yes we are supporting linux officially now. There has been a huge demand for it and its what I'll be personally playing it on :)

Let me know if you have any further questions at all, and thank you for checking us out! No need for added stretch goals, you shouldnt be punished for using a real OS lol.

Brandon Smith
http://dpolehn.blogspot.n...itas-coming-to-linux.html

Er is nu 29 dollar gemiddeld per persoon gedoneerd, hoop dat ze het gaan halen.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 10 maart 2013 14:07]

Voor 250 dollar en meer krijg je een eigen standbeeld. :P Klinkt interessant dit. Misschien maar even in de gaten houden. Maak graag 15 dollar over, maar dan moet ik meer houvast en info hebben. :)
Jaaa!

Ik weiger n.l. na Diablo 3 nog dergelijk ge-DRM-de games te kopen. En ik was/ben een behoorlijke Simcity fan dus das best zuur...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Smartphones Beheer en beveiliging Laptops Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013