Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 9.758 •

Er verschijnen games voor de Wii U waarin voicechat met andere spelers mogelijk is, maar de communicatie kan niet verlopen via de microfoon en speakers die in de Wii U GamePad zijn ingebouwd. Dat kan alleen met de speciale Wii U-headsets, die los op de markt verschijnen.

Nintendo heeft tegenover Kotaku aangegeven dat in 'een beperkt aantal games' voicechat mogelijk is. Als voorbeeld noemde de consolebouwer Assassin's Creed III, Call of Duty Black Ops II en Mass Effect 3, games die ook voicechat ondersteunen op de PlayStation 3 en Xbox 360. De communicatie kan echter niet verlopen via de microfoon en speakers die zijn ingebouwd in de controller van de Wii U. Dat kan alleen met de speciale headsets, die bedrijven als Turtle Beach en Mad Catz op de markt gaan brengen. Producenten moeten bij Nintendo een licentie afsluiten om dergelijke headsets op de markt te mogen brengen. De koptelefoons worden aangesloten op de koptelefoonuitgang van de controller.

Het is niet duidelijk of Nintendo een eigen indeling van de aansluitingen in de koptelefoonuitgang gebruikt en dus ook niet of het mogelijk is om niet gelicenseerde headsets te gebruiken. Voorlopig verschijnen er in ieder geval alleen bedrade headsets op de markt, terwijl onder gamers draadloze headsets populair zijn. De GamePad kan met bluetooth overweg, dus volgens Nintendo is het in theorie mogelijk een draadloze headset te gebruiken bij de Wii U. Het concern ziet ook mogelijkheden voor een draadloze headset die contact maakt met een basisstation dat op de usb-poort van de Wii U wordt aangesloten. Dergelijke producten zijn nu echter nog niet aangekondigd.

De gelicenseerde headsets die wel zijn aangekondigd, kunnen niet gebruikt worden in combinatie met de Wii U Pro Controller, die Nintendo tijdens de laatste E3 aankondigde. De controller, die wat vorm betreft lijkt op de standaard-Xbox 360-controller, heeft geen koptelefoonaansluiting. Er is een omweg mogelijk om het gebrek van de Pro Controller te omzeilen, meldt uitgever Activision. Zijn Call of Duty Black Ops II ondersteunt het gebruik van de Pro Controller en volgens Activision kan de communicatie verlopen via een headset die is aangesloten op de standaard-GamePad, terwijl de game bestuurd wordt met de Pro Controller.

Wii U-headsets van Turtle Beach

Reacties (38)

Ik lees hier beperking op beperking, niet erg slim van ze! Aan de andere kant snap ik dat ze geld willen verdienen op de headsets en dus niet de ingebouwde microfoon gebruiken.

Maar dat je geen Wii U Pro controller kan gebruiken in combinatie met een headset is natuurlijk gewoon dom...
Misschien weten ze dat er te veel problemen komen door die ingebouwde microfoon.

Ik vind het wel een slim idee om het via headsets te laten verlopen. Al had ik het sympatieker gevonden als ze hiervoor gewoon standaard jack plugjes gebruikt hadden (misschien is dat ook wel zo hoor)
Wat is hier slim aan? Het zou gewoon allebei mogelijk moeten zijn. Wat zou je vinden als speakers op een tablet of laptop niet werken tijdens films, en je dan verplicht een koptelefoon moet aansluiten? Te absurd voor woorden.
Tsja.. en bij andere consoles ben je zeker niet verplicht een headset (hetzij regulier, hetzij bluetooth) aan te schaffen om voicechat te doen. Of zit je altijd tegen je gamepad te praten? :)
Bij de XBOX360 krijg je er in ieder geval standaard een headset bij...
En bij de PS3 kan je elke willekeurige bluetooth headset gebruiken.
De PS3 kan inderdaad de meeste bluetooth headsets gebruiken, maar heeft ook een onderscheid tussen officieel geteste en ondersteunde headsets. De Wii U gebruikt in ieder geval ook bluetooth naar de normale controllers en zou dus net zo goed met standaard bluetooth headsets kunnen werken, dat is hier niet uitgesloten. Dat er officiele headsets zijn zegt verder niets en dat geld net zo goed voor de PS3. Overigens kost een bluetooth headset tegenwoordig geen drol, en is volledig afhankelijk van de kwaliteit die je wilt hebben.
De microfoon op de controller word gebruikt als input voor games, niet voor communicatie met andere spelers. Je zal maar een multiplayergame hebben waar je af en toe moet blazen in de microfoon ofzo :l
Wat is hier slim aan? Het zou gewoon allebei mogelijk moeten zijn. Wat zou je vinden als speakers op een tablet of laptop niet werken tijdens films, en je dan verplicht een koptelefoon moet aansluiten? Te absurd voor woorden.
Omdat er helaas te veel mensen zijn die niet in de gaten hebben dat er een microfoon open staat.

Ik had het van de week weer een keer. Een keer een public game doen in plaats van friends only en ja hoor, een pubbie met de microfoon open en iedereen mag mee genieten hoe op de achtergrond moeders en zoonlief over en weer aan het gillen en zeuren zijn omdat het jochie verdomt om zijn corvee taak te doen.

Laat mensen die op voice chat willen daar maar echt bewust een headset voor inpluggen, dan is het wel zo duidelijk of er een microfoon open staat of niet.
Het is Nintendo. Met iedere handheld refresh verzinnen ze een nieuwe oplader, zodat als die kapot gaat je niet nog een oude kan pakken maar weer een nieuwe moet bestellen.

Nee, qua accessories is Nintendo altijd al mensen aan het droogplukken geweest en dat gaat gewoon zo blijven.
Ik moet zeggen dat Microsoft er ook wat van kan, maar dat zit 'em vooral in de prijzen (heb nog §100 betaald voor een 20GB HDD, echt afzetters).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 oktober 2012 11:34]

Ik laad mijn DSi anders altijd gewoon op de 3DS oplader.

Over accessories gesproken je kan de meeste Wii accessories nog gewoon gebruiken op de Wii U. De Wii motes, het balance board enz enz. Je kan er zelfs alle Wii games nog op spelen. En op de Wii kon je nog alle Gamecube spellen nog spelen met gebruik van de Gamecube controllers, geheugenkaarten, bongo's enz enz. Bij Nintendo zit dat meestal wel goed in elkaar eerlijk gezegd.
Inderdaad, alle Wii accessoires zijn bruikbaar met de Wii U, en ook de snes, nintendo64 en gamecube delen allemaal dezelfde AV kabel..
Misschien moet je dan wat voorzichtiger zijn met je spullen. Heb in mijn 20 jaar Nintendo-gebruik nog nooit een oplader stuk gekregen.
voorlopig nog niet nee


"De GamePad kan met bluetooth overweg, dus volgens Nintendo is het in theorie mogelijk een draadloze headset te gebruiken bij de Wii U. Het concern ziet ook mogelijkheden voor een draadloze headset die contact maakt met een basisstation dat op de usb-poort van de Wii U wordt aangesloten. Dergelijke producten zijn nu echter nog niet aangekondigd."


mischien op een later tijdstip gewoon via BT connecten

maar ik geef je wel gelijk. dit had wel beter gekunt. aan de andere kant. je hebt geen last van schreeuwende kiddies op BOII bijvoorbeeld
Ik vind het juist enkel maar een fijne keuze van ze. De kwaliteit van microfoons in dat soort dingen is vaak net zo goed als in laptops, TV's, monitoren, desktop microfoons, etc. Met andere woorden, belabberd.

Het is niet fijn om dan met je headset op te zitten, en vervolgens vele krakende, schelle stemmen te horen aangezien geen redelijke headset hebben.

Het verkiezen van licensed dealers is aan de ene kant wel jammer, daardoor kan ik mijn sehnheiser bijv niet gebruiken. Maar aan de andere wel weer begrijpelijk, want 5 euro headsetjes brengen net zulk vervelend geluid om naar te luisteren.

Daarnaast zoals aangegeven in het artikel kun je wel degelijk een Wii U pro controller gebruiken. Je sluit de headset enkel aan op de GamePad.


@FaceDown: Beter dan vroeger misschien, maar heel behoorlijk... nee. Naar mijn mening iig niet. Vaak wordt er gewoon bespaard op de microfoon in dat soort dingen waardoor je heel krakkemikkig geluid verkrijgt. En inderdaad ook niet alle headsets zijn beter, zoals ik ook reeds aangaf. Veel goedkope headsets zijn ook bagger. Maar daartoe is certificering een uitkomst, want dan kan Nintendo zelf kwaliteitseisen stellen.

En er zijn voldoende redenen te bedenken waardoor het ding erin zit buiten communicatie met andere spelers om. Zo zou je kunnen denken aan voice activated control in games als developers dat wensen te zien. Daarvoor hoeft geluid niet helder en mooi te zijn, maar is herkenbaar voldoende.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 19 oktober 2012 12:34]

De microfoontjes in laptops, tablets etc zijn tegenwoordig heel behoorlijk. En waarom zou een microfoontje van een of andere headset beter zijn dan het ding in de Wii U?
Dat zegt me eigenlijk maar 1 ding en dat is dat ze een te slecht microfoontje in de Wii U gebruikt hebben. Als de kwaliteit zo slecht is, waarom zit het ding er dan uberhaupt in? Dan is het per definitie dus waardeloos, voor welke toepassing dan ook.
OF, het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon meer willen verdienen door headsets te verkopen. Dit lijkt me een stuk aannemelijker.
Zodat je in je gamepad kan blazen :P daarvoor heb je niet zo'n goede microfoon nodig...
Maar je hebt gelijk, ik skype af en toe wel met een vriendin in engeland waarbij zij gewoon de microfoon van haar asus netbook gebruikt en dat klinkt prima (zolang niet mensen aan de andere kant van de kamer mee proberen te praten maar dat is ook wel veel gevraagd), terwijl ik headsets heb gehad die om te janken waren. Als ik dan kijk naar de gemiddelde kwaliteit van dat soort zut voor consoles dan verwacht ik daar nou niet al te veel van...
/facepalm

Wat een rare beslissing van Nintendo om het niet mogelijk te maken om ook spraak te ondersteunen via de controller. Het lijkt erop dat ze extra geld willen verdienen aan licenties, etc.
Niet een slimme zet. Lijkt mij een kleine moeite om dat te realiseren. Dan heb je naast een huge controller ook nog een ding in je oor.. Gamen moet wel leuk blijven.
Vrij verstandige oplossing. Nu is de kans dat andere spelers horen wat er in de huiskamer van een ander allemaal gezegd wordt een stuk kleiner. Of een vervelende echo omdat de TV net even iets te hard staat. De microfoon in de controller is leuk voor toepassingen in games maar niet geschikt voor een open verbinding die reageert op geluid.
Dat idee heb ik ook. Op de andere consoles moet je ook met een aparte headset gebruiken. Een ingebouwde microfoon zou denk ik ook teveel ruis krijgen van de omgeving.

Alleen jammer dat enkel bedrade headsets worden ondersteund. Ik zie mezelf thuis niet meer zitten met een x meter lange kabel achter de televisie.
Zolang je hem dan kan aansluiten op de controller zoals bij de Xbox het geval is werkt het prima. Ik heb de officiŽle headset van de PS3 gehad en vond het verre van ideaal. Wanneer ik het een keer wou gebruiken was de accu op of bijna op.
Waar lees jij dat de microfoon onbruikbaar is?
Jij zegt dat er allerlei gegevensgeluiden overheen gaan, en echo van de tv. Dat zou de mic dus onbruikbaar maken. (Ik betwijfel dit ten zeerste).

-edit: Erg volwassen reactie van je hieronder. Misschien kun je dan aangeven wat voor een toepassing die microfoon zou kunnen hebben als er omgevingsgeluiden en echo van de tv overheen gaan?-

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 19 oktober 2012 11:48]

Hij kan niet gebruikt worden voor voicechat. Wel in offline games. Van die games als Zelda, waarin je moeten fluiten, zingen of praten om opdrachten uit te voeren.
Want de §600 van de PS3 was niet te duur?
Oh nee, wacht: daar zat een Bluray speler in, ook erg belangrijk om mee te kunnen gamen...

Tjongejonge gast, heb je wel eens gehoord van op alle slakken zout leggen?

De prijs is prima en je krijgt er een console voor die meer kan dan de huidige HD consoles en ook nog eens de mogelijkheid biedt om je eigen externe hard drive eraan te pluggen, dus hoef je niet zo'n naar verhouding te dure, merk-specifieke drive te kopen (zoals bij de Xbox 360 bijvoorbeeld)
Het suc6 hangt natuurlijk af of het gewoon bij de spel wordt meegeleverd.
Mensen hebben geen zin om het weer extra bij teleggen of leggen dat geld liever bij een 2e gamepad
Wat ik eigenlijk nog bijzonderder vind dan het feit dat de build-in microfoon niet gebruikt kan worden: het lijkt er op dat voice-chat dus door de games geimplementeerd moet worden, en het geen console feature is. Als dat zo is maakt dat zaken als crossgame chat zo goed als onmogelijk, iets wat imho eigenlijk een onmisbare feature is :)
Ik snap de sprong van "alleen externe headset voor voicechat" naar "voicechat moet in games zelf geimplementeerd zijn" niet helemaal.

Eerder het tegenovergestelde: als het niet mogelijk is om te kiezen of je de interne of externe mic voor voicechat kunt gebruiken, lijkt het erop dat deze feature juist NIET door de game zelf geregeld wordt, maar door de console.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 19 oktober 2012 11:36]

Die conclusie trok ik omdat er voicechat in 'beperkte games' beschikbaar is. Als het een console feature zou zijn zou het imho in alle games beschikbaar moeten zijn :)
Dit vind ik dus erg jammer... Had gehoopt dat je gewoon zonder spel een chat room kan joinen en dan met elkaar kon praten.. En als je dan een spel joined je gewoon op de achtergrond die kamer nog steeds gebruikt..
Tja, Nintendo bouwt dan ook game-consoles, geen telefoons.

Dat Sony en Microsoft nu eenmaal apparaten bouwen waarop je kunt gamen, muziek luisteren, films kijken, internetten, brood roosteren en koffie zetten, wil nog niet zeggen dat anderen dat ook gaan doen.
Lekker argument.. Als concurrent wil je natuurlijk wel meegaan met de concurrentie, zeker voor zo'n belangrijke feature als dit. Of het nou brood roosteren of voice chat is.
Als je wat vaker de reacties van Nintendo zelf leest op dit soort 'concurrentie' verhalen, dan zou je weten dat het helemaal niet hun wens is om te concurreren. Ze willen gewoon hun eigen koers varen en datgene doen wat mensen leuk vinden aan Nintendo en dat is die specifieke games maken.

De microfoon is voor dezelfde doeleinden als de microfoon in de DS/3DS dus niet om te chatten.
Logische beslissing dus.
Er komt gerust wel bluetooth ondersteuning en er komt vast nog veel meer 3rd party hardware die nÚg meer functionaliteit biedt aangezien er 4 USB poorten op zitten, dus het komt wel goed, denk ik.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 20 oktober 2012 00:56]

Het lijkt mij zelfs erg logisch waarom die mic niet werkt voor voicechat. Waarom? Die ingebouwde mic word namelijk gebruikt voor gameplay, bijv. een rij kaarsen uitblazen in Wario Ware of iets dergelijks. Dus als je dan een multiplayer game hebt die ook die mic gebruikt voor gameplay elementen, dan kan ik begrijpen waarom dat niet ondersteund word.

En daarbij, een speaker aan je oor is nog altijd fijner dan de speaker van de tablet of van de tv.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013