Apple heeft een lijst van Samsung-smartphones die het verboden wil hebben overhandigd aan de Amerikaanse rechtbank. Daaronder bevinden zich vooral Galaxy S II-modellen. Samsung werd eerder schuldig bevonden aan patentinbreuk.
Dat blijkt uit rechtbankdocumenten die The Verge online heeft gezet. Apple vraagt vanwege de eerdere juryuitspraak waarbij Samsung schuldig werd bevonden aan inbreuk op verschillende patenten verkoopverboden aan voor in totaal acht smartphone-modellen. Het gaat daarbij vooral om varianten van de Galaxy S II en de oudere Galaxy S, die bij verschillende Amerikaanse telecomproviders een andere naam hebben gekregen.
Niet voor alle toestellen waarbij patentinbreuk voldoende bewezen werd geacht wordt een verkoopverbod aangevraagd; dat komt waarschijnlijk doordat sommige modellen niet langer verkrijgbaar zijn, waardoor een verbod voor Apple weinig oplevert. Uit de rechtszaak bleek dat in totaal 28 verschillende Samsung-smartphones inbreuk maken op Apples patenten.
De verkoopverboden hebben alleen betrekking op de Amerikaanse varianten van de Galaxy S en Galaxy S II, waardoor Europeaanse consumenten hier geen hinder van ondervinden. Overigens is onduidelijk in hoeverre Samsung zelf hinder zal ondervinden van een eventueel verbod: de Koreaanse fabrikant heeft al een opvolger voor de Galaxy S II en het andere topmodel, de Galaxy Note, kan met de juryuitspraak eveneens niet worden verboden. Het is onduidelijk hoeveel de acht genoemde smartphones nog worden verkocht in de Verenigde Staten. Overigens bestaat de kans dat de opvolger van de Galaxy S II, de Galaxy S III, in een later stadium alsnog wordt verboden wegens een nog lopende patentenzaak.
Naast het eventuele weren van Samsung-smartphones uit de winkels moet de Koreaanse fabrikant ook een schadevergoeding betalen aan Apple. Dat bedrag kwam uit op meer dan een miljard dollar. Overigens bleek dat de negenkoppige jury die het oordeel velde over de schadevergoeding al binnen een dag de schuldvraag in de zaak rond had, iets dat voor veel kritiek heeft gezorgd.
Het oordeel van deze jury is echter dat Apple überhaupt geen inbreuk maakt.3G patenten zitten in de chip, Intel is daarvan de leverancier (Die betaald dan weer de patenten)
Hoe bedoel je: "straft het strengst"? De hoogte van de strafmaat? Of de leefomstandigheden van een gevangene? In beide gevallen gaat die uitspraak niet op.We straffen ook het strengst van alle West-Europese landen voor vergelijkbare vergrijpen.
Nòg levenslang? Wij kennen juist pas sinds relatief kortgeleden écht levenslang. Tot dan kende Nederland de strafmaat 'levenslang' wel, maar dat hield dan 'slechts' 20 jaar in (en met goed gedrag gaat daar dan nog 1/3 vanaf). Daarnaast geloof ik dat de mensen in Nederland die levenslang hebben op 2 handen te tellen zijn.Tevens kent ons land als enig West-Europees land nog levenslang...
Sinds 1870 hebben we in Nederland levenslang dat écht levenslang is. Sinds 2006 is 30 jaar celstraf ook mogelijk. Verder: http://nos.nl/artikel/133...lange-veroordelingen.htmlNòg levenslang? Wij kennen juist pas sinds relatief kortgeleden écht levenslang. Tot dan kende Nederland de strafmaat 'levenslang' wel, maar dat hield dan 'slechts' 20 jaar in (en met goed gedrag gaat daar dan nog 1/3 vanaf). Daarnaast geloof ik dat de mensen in Nederland die levenslang hebben op 2 handen te tellen zijn.
quote: WikipediaNederland en Frankrijk zijn de enige landen in Europa waar bij een levenslange gevangenisstraf geen mogelijkheid tot voorwaardelijke invrijheidsstelling bestaat, oftewel waar het echt levenslang betekent.[2] In Nederland kan gratie alleen verleend worden via Koninklijk Besluit, en dit is sinds 1970 maar drie keer gebeurd.
In onder meer België, Denemarken, Duitsland, Finland, Oostenrijk, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden betekent "levenslang" dat de veroordeelde voor onbepaalde tijd in gevangenschap zit en in de praktijk vrijwel altijd na een aantal jaar vrijkomt door middel van een beroep, gratie of een voorwaardelijke invrijheidstelling.
Levenslang is dus niet alléén in Nederland echt levenslang. In Frankrijk dus ook en in een hele rits andere landen is levenslang een gevangenisstraf voor onbepaalde tijd. Dan kán het dus echt levenslang zijn. Denk aan Dutroux.De levenslange celstraf werd in 1870 ingevoerd als vervanging van de doodstraf, die toen werd afgeschaft.
Dus net iets meer dan twee handen...Na 1980 is aan 36 personen een levenslange gevangenisstraf opgelegd. Daarvan zijn er relatief veel in de laatste paar jaar; de rechter lijkt steeds vaker levenslang op te leggen.
Dat steeds vaker levenslang wordt opgelegd, komt volgens advocaat en "levenslang-deskundige" Willem Anker mede door de druk van de publieke opinie om strenger te straffen en de praktijk van de vervroegde invrijheidstelling:
"Daardoor is twintig jaar straf in de praktijk 13,4 jaar. Tussen 13,4 jaar en levenslang zit niets, en omdat dát gat te groot is, grijpen rechters vaker naar levenslang."
[Reactie gewijzigd door BramSd op dinsdag 28 augustus 2012 12:01]
[Reactie gewijzigd door Jaco69 op dinsdag 28 augustus 2012 07:38]
Het is gewoonweg lachwekkend.Degene die de 3G chip maakt zorgt voor de licenties, Intel of Qualcomm. NIET APPLE
Vandaar dat je bij Apple niet hoeft aan te komen met die patenten.
Dat klopt, Apple heeft vrijwel volledig gelijk gekregen van de jury, feitelijk zonder (serieus) voorbehoud, en laat er nu geen gras over groeien om dat vonnis 'te gelde' te maken. Alleen is de totstandkoming van het juryvonnis goeddeels om te huilen.Alleen dat de uitspraak die de jurie heeft voor gedaan niet echt direct zal zorgen voor een settlement
Ofwel: ze hebben de essentiele vraag of er prior-art was op een aantal Apple patenten - en die patenten dus ongeldig waren! - gewoon simpelweg overgeslagen, inclusief het bewijsmateriaal dat Samsung hiervoor heeft aangeleverd. En het 'grappigste' van alles is nog dat zij zelf al moeite hadden te geloven dat er geen sprake was van prior-art! En ze deden dat zo, want het overleg daarover duurde ze te lang.Jurylid Manuel Ilagan: "It didn't dawn on us [that we agreed that Samsung had infringed] on the first day," Ilagan said. "We were debating heavily, especially about the patents on bounce back and pinch-to-zoom. Apple said they owned patents, but we were debating about the prior art [about the same technology that Samsung said existed before the iPhone debuted]. [Velvin Hogan] was jury foreman. He had experience. He owned patents himself. In the beginning the debate was heated, but it was still civil. Hogan holds patents, so he took us through his experience. After that it was easier. After we debated that first patent -- what was prior art -- because we had a hard time believing there was no prior art, that there wasn't something out there before Apple.
"In fact we skipped that one," Ilagan continued, "so we could go on faster. It was bogging us down."
Aha, dus Hogan de Jury-voorman zag zichzelf als voorvechter en kampioen in de ring voor patenthouders (ook van prior-art patenten!) zoals hijzelf. Er moest dus een uitspraak komen om patenthouders te 'helpen'. Dat is partijdigheid neigend naar belangenverstrengeling.“When I got in this case and I started looking at these patents I considered: ‘If this was my patent and I was accused, could I defend it?’” Hogan explained. On the night of Aug. 22, after closing arguments, “a light bulb went on in my head,” he said. “I thought, I need to do this for all of them.”
Onder Hogans' "ervaren" leiding als patenthouder werd dus eerst gewoon ff bepaald dat Apples patenten zonder meer geldig waren, ongeacht prior-art. En vervolgens moest natuurlijk de "inbreukmaker" Samsung gestraft worden, en voldoende dat het "painful" zou zijn. Er moest even een duidelijke "message" naar vermaldijde inbreukmakers van patenten, want anders leren ze het nooit he... dat je gewoon patenten moet respecteren als in steen gebeiteld ongeacht of die patenten terecht zijn of niet."We wanted to make sure the message we sent was not just a slap on the wrist," Hogan said. "We wanted to make sure it was sufficiently high to be painful, but not unreasonable."
[Reactie gewijzigd door Cheetah op maandag 27 augustus 2012 22:28]
De jury heeft deze claim verworpen, en is meegegaan met het argument van Apple dat Intel al licentiegelden afdraagt aan Samsung voor de 3G chips die Apple van Intel afneemt.Samsung heeft echter ook claims ingediend. Voor zover ik het uit m'n hoofd weet ging dit om essentiële 3g-technieken. Deze patenten stonden echter erg sterk te boek. Je zou dus verwachten dat het jurylid in kwestie ook dit patent zou honoreren.
Het lijkt jou wellicht geen valide tegenargument, maar het was wel exact het tegenargument van Apple dat de jury gehonoreerd heeft...Dat de 3G-patenten in de chip zitten lijkt me overigens geen valide tegenargument.
Android is immers ook niet het product van Samsung maar van Google. Dezelfde redenatie zou dan op moeten gaan.
Lees eens goed wat hij zelf zegt:Waar zie je dit? Hij heeft gezegd dat zich voor al deze punten af moest vragen of hij ook zij patent ertegen zou kunnen verdedigen. Niet dat hij voorvechter van patenten moest zijn; dat maak jij ervan.
"was Accused" / "defend" = betreft prior-art. "I" / "Them" = Patenthouders.“When I got in this case and I started looking at these patents I considered: ‘If this was my patent and I was accused, could I defend it?’” Hogan explained. On the night of Aug. 22, after closing arguments, “a light bulb went on in my head,” he said. “I thought, I need to do this for all of them.”
[Reactie gewijzigd door Cheetah op dinsdag 28 augustus 2012 03:30]
Je kunt van een jury niet verwachten dat ze verstand hebben van patenten. Ze kunnen dus ook moeilijk beoordelen of een patent idioot is of niet. Het was ook niet de taak van de jury om te beoordelen of een patent idioot is of niet, het was hun taak om te beoordelen of Samsung inbreuk had gepleegd op de betreffende patenten."we hebben kaas aan prior-art; als een patent - hoe idioot ook - eenmaal is toegekend dan heb je het er maar mee te doen, klaar punt".
Kijk, daar zit juist het grote probleem.Je kunt van een jury niet verwachten dat ze verstand hebben van patenten.
[Reactie gewijzigd door Vexxon op dinsdag 28 augustus 2012 11:18]
Om dit tastbaarder te maken: een of andere slapende patent-office medewerker heeft een patent toegekent op een "circular transportation facilitation device". Ofwel: het wiel! Volgens de redenatie van deze jury kan diegene nu dus grof gaan cashen bij iedereen die iets met wielen fabriceert... immers: patent = geldig, ongeacht prior art.
Waar zie je dit? Hij heeft gezegd dat zich voor al deze punten af moest vragen of hij ook zij patent ertegen zou kunnen verdedigen. Niet dat hij voorvechter van patenten moest zijn; dat maak jij ervan.Aha, dus Hogan de Jury-voorman zag zichzelf als voorvechter en kampioen in de ring voor patenthouders (ook van prior-art patenten!) zoals hijzelf. Er moest dus een uitspraak komen om patenthouders te 'helpen'.
Ik denk dat mensen soms niet helemaal het subtiele verschil tussen onpartijdig en onbevooroordeeld uit elkaar halen.Een jury hoeft niet onpartijdig te zijn, een rechter moet dat.
Dit systeem werkt goed bij misdrijven waarbij je de samenleving een herbevestiging of aanpassing van de levende moraal vraagt. Maar bij techpatenten vraag je niet alleen naar de moraliteit van een misdrijf. Je vraagt ook of de partijen gehandeld hebben naar het patentrecht en of de partijen wel aanspraak kunnen maken op bepaalde patenten.Een jury dient de mening van de samenleving te vertegenwoordigen. En vertegenwoordigd daarmee ook het belang van die samenleving waardoor die samenleving een partij op zich vormt bij een zaak. Dat een Amerikaanse jury voor het belang van een Amerikaans bedrijf kiest is dus niet eens tegen het jurysysteem.
Ook onzin.Een groot deel van de jury heeft geen flauw idee waar het eigenlijk echt over gaat, en in het land der blinden is 1 oog koning.
[Reactie gewijzigd door Vaevictis_ op dinsdag 28 augustus 2012 08:56]
Apple doet en deed en zal weinig innovatiefs doen. Ze zijn gewoon goed in het als eerste uitbrengen van producten op het juiste moment, maar die wel voor 99% uit prior-art bestaan.Groeien door je tegenstander kapot te maken. Ze zouden ook meer effort in innovatie kunnen steken en tot een schikking met andere partijen kunnen komen.
[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op maandag 27 augustus 2012 21:23]
[Reactie gewijzigd door redwing op dinsdag 28 augustus 2012 14:05]
Je verwart het patentensysteem met het merkrecht. Een patent kun je rustig een paar jaar niets mee doen en als de tegenpartij goed geld heeft verdiend is het lekker cashen.Als je ze niet verdedigd, je patenten, dan raak je ze kwijt.
[Reactie gewijzigd door Frank-L op dinsdag 28 augustus 2012 07:39]
Dat is bijna hetzelfde als een wapenhandelaar schuldig maken aan moord dat met door hem verkochte wapens is gepleegd. Of de wapenfabrikant erbij betrekken, omdat zij op deze wijze de mogelijkheid scheppen om misdaden te plegen.Door Thomas18GT, maandag 27 augustus 2012 23:17
Jij snapt er nog niets van he..
Als je ze niet verdedigd, je patenten, dan raak je ze kwijt.
De fout ligt gewoon bij het systeem, niet bij Apple, Samsung of wie dan ook.
[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op dinsdag 28 augustus 2012 15:43]
[Reactie gewijzigd door BoringDay op maandag 27 augustus 2012 23:56]
Hoe jij het brengt lijkt het of het puur Samsungs schuld is... maar jij hebt geen flauw benul van hoe de zaken echt zijn gelopenOok in dit geval hebben ze getracht om dit eerst met Samsung op te lossen.
Alleen Samsung weigerde enkele medewerking en pas toen zijn ze naar de rechter gestapt.
O ? Zaken als Firewire, Quartz Extreme (desktop renderen met 3D gpu) en PowerPC vind ik nou niet bepaald 'uitwendige zaken'.Apple investeert juist heel weinig: bijna enkel in uitwendige zaken
[Reactie gewijzigd door edwingr op dinsdag 28 augustus 2012 00:27]
Ik heb toch niet gezegd dat ze het 'alleen' ontwikkeld hebben ? Ze hebben net zo goed een bijdrage geleverd. Het was slechts een voorbeeldje.Apple heeft PowerPC niet ontwikkeld.. ze zaten alleen in een alliantie die de PowerPC heeft ontworpen
[Reactie gewijzigd door edwingr op dinsdag 28 augustus 2012 11:57]
Juist. De vraag waar het steeds om gaat is: Waar stopt inspiratie en begint kopieren.ALLE fabrikanten halen ergens wel hun ideeën vandaan, het is zinloos om telkens alles vanaf 0 opnieuw gaan uit te vinden. Of wil je zeggen dat Samsung echt alles wat ze gebruiken uiteindelijk volledig zelf hebben bedacht?
[Reactie gewijzigd door edwingr op dinsdag 28 augustus 2012 10:30]
De vraag zou anders moeten zijn. De vraag waarom het niet slecht is om te copieren, wie heeft er uiteindelijk het meest profijt van?De vraag waar het steeds om gaat is: Waar stopt inspiratie en begint kopieren.
Beide dingen bestonden al een hele tijd voor apple hun iPhone en iPad op de markt brachten. Enige dat ze gedaan hebben is dat ontwerp verbeterd: een pak gebruiksvriendelijker en met een mooi design.Die verzinnen dus niets ''nieuws'' zoals Apple. Een telefoon waarmee je gaat internetten en alles met je vingers kan besturen was nieuw.
Een tablet die je makkelijk kon gebruiken, altijd binnen 1 seconden gebruiksklaar is, was nieuw.
Nou, de IBM Thinkpad keyboards (voor bijv een T43) van een jaar of 10 geleden beschikten al over een multitouch touchpad. Het was geen fijne ervaring, maar het werkte zo nu en dan wel.Ook ben ik benieuwd welke telefoon er eerder multitouch had? Waarmee je fatsoenlijk kon browsen? Of welke tablet dat had?
Hoe was dat nieuw... dat bestond al lang... of het goed werkte is een 2e maar kom nou niet of Apple dat verzonnen heeftEen telefoon waarmee je gaat internetten en alles met je vingers kan besturen was nieuw.
en een Tablet was ook echt niet nieuw... dat hij binnen 1 seconde gebruiksklaar is komt niet door Apple maar door de beschikbare techniekenEen tablet die je makkelijk kon gebruiken, altijd binnen 1 seconden gebruiksklaar is, was nieuw
[Reactie gewijzigd door Sinester op dinsdag 28 augustus 2012 11:07]
Ja, wake up! Apple en Samsung en Google verschillen geen millimeter van elkaar op het gebied van patenten. Maar als Google of Samsung iets doen, oh, dan is er niets aan de hand, de verzamelde massa tweakers staat ontroerd te juichen lijkt het haast wel. Maar als Apple EXACT hetzelfde doet, oei, dan is de wereld te klein hoor.Zolang er Apple en fanboys rond lopen die zien als een aversie naar Apple zal het alleen maar erger worden. Wake up.
Dit is totaal niet interessant vanuit een juridisch oogpunt.. Het gaat er om wie de rechten heeft.. Als Apple die rechten heeft, mag ze die verdedigen en nu blijkt dat ze dus ook in het gelijk gesteld zijn.Multitouch functies hebben ze namelijk gekocht door een bedrijf over te nemen die deze bedacht had, en Apple heeft dus dit niet zelf bedacht.
Die ze zelf hebben bedacht?Innovatie noem jij met producten pronken waarvan functies zijn gekopieerd? Ik snap niet waar die aversie vandaan komt tegen Apple, het enige wat ze doen is opkomen voor functies die ze zelf hebben bedacht. Deze functies komen misschien nu heel eenvoudig over, maar waarom hebben we ze dan niet eerder gezien? Deze zaken hoeven van mij ook niet, maar dat doet niks af aan het feit dat Apple gewoon voor hun eigen rechten mogen opkomen.
[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op dinsdag 28 augustus 2012 10:58]
Wat een vraag... Natuurlijk niet! Er worden per defiitie steeds weer nieuwe patententen toegekend.... Houd het dan nooit op?
En dat is ook meteen een groot probleem aan dit stelsel. In plaats van complete producten zoals een wiel, worden er kleine triviale dingen gepatenteerd zodat niemand meer een product uit kan brengen wat enigszins op een mobieltje lijkt zonder een megadeal te sluiten met zowel samsung als apple, en nog meer grote partijen. Oftewel niet te doen voor een kleine startup. Zo zul je nooit andere bedrijven zien dan alleen een paar grote...Er worden per defiitie steeds weer nieuwe patententen toegekend.
[Reactie gewijzigd door BoringDay op dinsdag 28 augustus 2012 12:54]
Ik dacht gehoord te hebben dat de Galaxy S III juist zo ontworpen was om geen inbreuk te maken op Apple's patenten. Ik zal even het artikel erbij zoeken.Overigens bestaat de kans dat de opvolger van de Galaxy S II, de Galaxy S III, in een later stadium alsnog wordt verboden wegens een nog lopende patentenzaak.
[Reactie gewijzigd door iThinkSo op maandag 27 augustus 2012 21:09]
[Reactie gewijzigd door blouweKip op maandag 27 augustus 2012 21:26]
Net zo min as het raar is dat Samsung in Zuid-Korea vrijwel per definitie wint. D'r is al aardig wat geschreven en geprocedeerd over de dominante positie van Samsung in de Zuid-Koreaanse economie.Dat Apple (makkelijker) wint in Amerika is niet raar. In amerika hebben ze het belachelijkste patenten systeem van de wereld en Apple is ook nog een Amerikaans bedrijf.
Nee hoor, absoluut niet. Die dingen worden door Samsung geproduceerd, maar het is inhouse ontworpen door Apple zelf. Ik denk dat jij in de war bent met de SoC die in de iPhone 3GS zit. Die is meer een echte Samsung telg,Neen, want in de A5 chip van apple zit samsung technologie, anders hadden ze hun samenwerking niet verlengd begin dit jaar (of eind vorig jaar).
Mja, als die goedkoper waren dan samsung, zouden ze geen zaken doen metr samsung lijkt me? Plus, je moet niet alleen chips bakken, je moet ze ook op een mobo solderenDat zullen ze niet zo snel doen. Apple is een groot afnemer, in plaats van Samsung kunnen ze altijd nog naar UMC of TSMC of misschien zelfs eigen fabs houden.
Dan koopt Apple toch gewoon bij een andere leverancier? Ja, Samsung is groot, maar niet uniek, dus als Apple het elders goedkoper kan krijgen, zullen ze dat niet nalaten.Uiteindelijk is Apple gewoon afhankelijk van Samsung en kan Samsung de kosten van de boete gewoon doorrekenen in hun chips.
As demand for mobile gadgets has soared, Samsung announced just last week a $4 billion investment to boost output at its U.S. chip plant, where it makes chips for the iPhone and iPad. That comes on top of $2 billion of spending Samsung unveiled two months ago to build a new chip plant and the conversion of existing chip lines to make logic chips to power mobile gadgets.
source"(The) supply contract remains a separate issue from the litigation and there'll be no change to it going forward," said an executive who took part in Sunday's meeting, which was not attended Jay Y. Lee, chief operating offer and heir apparent to Samsung Chairman Lee Kun-hee, according to the executive.
[Reactie gewijzigd door no_play op maandag 27 augustus 2012 21:57]
Ze aanklagen voor monopoliemisbruik, Samsung weet dat Apple geen kant op kan dan, dus maak je misbruik van je positieAls Samsung nu eens gewoon geen spul meer levert aan Apple, wat willen ze dan doen?
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Microsoft Sony Games Politiek en recht Galaxy S
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True