Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 430, views: 98.253 •

Vanaf donderdag begint Microsoft met de uitrol van een nieuw logo. Voor het eerst sinds 1987, en voor de vierde keer in zijn bestaan, verandert de softwaregigant van beeldmerk. Niet eerder had Microsoft een symbool in zijn logo.

Het nieuwe Microsoft-logo werd donderdagmorgen, Amerikaanse tijd, aangekondigd en wordt op het moment van schrijven uitgerold. Onder andere de Microsoft-website is al voorzien van het nieuwe logo.

Het nieuwe beeldmerk bestaat uit een vierkant symbool met een rood, groen, blauw en oranje vak, wat eerder werd gebruikt voor Windows, gevolgd door het woord 'Microsoft' in het font Segoe. Dat lettertype wordt ook gebruikt voor het nieuwe Windows-logo.

Het is voor het eerst dat het Microsoft-logo een symbool bevat; tot nu toe bestond dit enkel uit het woord 'Microsoft'. Net als in het vorige logo zijn de 'f' en de 't' aan elkaar gekoppeld. Het is het vijfde logo dat Microsoft sinds zijn oprichting in 1975 hanteert; het vorige logo ging circa 25 jaar mee. Dat is vrij uitzonderlijk voor een beeldmerk.

Oude en nieuwe MS-logo's

Oude en nieuwe Microsoft-logo's. Compilatie: © Tweakers.net.

Reacties (430)

Reactiefilter:-14300392+1232+216+30
1 2 3 ... 16
Dat ronde puntje op de 'i' kan écht niet. Jammer, Microsoft.
Nu doe je het zelf ook! ;)
Echt niet, als je inzoomt is de punt op de i gewoon vierkant!!!
Echt waar?, waar slaat dit op? of ontgaat mij iets?
Beetje mierenneuken dit...

Ontopic:
Ik vind dat ze duidelijk laten zien met dit logo dat ze voor Simplism hebben gekozen. Ben alleen bang dat ze die nieuwe simplism stijl te erg gaan overdrijven.

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 23 augustus 2012 16:17]

Als je 100.000 aan een logo uitgeeft dan maakt het wat uit. Pixel neuken noemen we dit maar daar betaal je ook voor.

Ik ben het eens dat het jammer is dat het puntje rond is.
Past bij de metro interface. Het zou domweg lelijk zijn als het puntje vierkant was. Dat zou het lettertype totaal misstaan.

Ik vind het trouwens een mooi logo en een mooi symbool.
Ze hadden de punt moeten vervangen door een klein puntje welke weer het zelfde is als het logo. Dat had denk ik best leuk gestaan.

Vind het lettertype erg strak. Al past de M er niet helemaal bij.
Logo is niet veel bijzonders, 4 gekleurde vierkantjes in een vierkant.. Maarja schilders zat die met "simpele" vierkantjes en rechthoeken dik geld verdienen.

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 23 augustus 2012 17:07]

Zoiets?

https://dl.dropbox.com/u/1974016/microsoft1.png

Is ook wel leuk ja. Wel minder strak.

[Reactie gewijzigd door MaximusTG op 23 augustus 2012 17:26]

Nee, dat vind ik niks. Zo het is veel strakker, rond puntje op de i maakt mij niet uit.
Puntje kan best (1) vierkant (gezien 't beeldmerk van 't logo). Maar wel monotoon, zelfde als rest van lettertype.

Overigens ben ik 't er ook mee eens dat die M niet past bij de rest. Alleen 't vierkante van 't logo, dat wel, maar de balans is totaal verkeerd daardoor bij de rest van 't font. Had van mij meer ronder gemogen zoals de rest ook suggereert.

Bij nader inzien vind ik 't hele logo maar suf.
En daar betaal je dan idd een ton ofzo voor. Het is gewoon 't welbekende windows logo, maar dan in strakke vierkantjes, iets frissere kleuren, dat wel, met een font wat hier totaal niet bij aansluit. Waarbij ze de M als brug hebben gebruikt omdat er anders helemaal geen eenheid was tov beeldmerk en font.

Overigens vind ik 't font ook te standaard om echte herkenning mee te geven. De f en de t aan elkaar, de rest niet. Doet me allemaal niet zoveel en lijkt nogal doelloos en rommelig.

Vond 't font van 't vorige logo sterker. Is veel eigenzinniger. Even los van smaak herken je 't wel meteen.

Maargoed, ook hier zullen wel 101 mensen tegenaan geluld hebben die er geen verstand van hadden, zoals 't meestal gaat :)
[...] Maargoed, ook hier zullen wel 101 mensen tegenaan geluld hebben die er geen verstand van hadden, zoals 't meestal gaat :)
Ik heb niet veel verstand van logo's maar ik vind het nieuwe microsoft logo in ieder geval wel passen bij de andere nieuwe logo's die ze her en der hebben geintroduceerd -> Microsoft.com#Other Microsoft sites

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 23 augustus 2012 20:54]

Als je de andere logo's kijkt, dan heeft MS ook niet zoveel met ingewikkelde diep doordachte styling (ook al zal daar idd evengoed wel genoeg geld aan zijn uitgegeven). Een beetje dat verhaal met die Jerry Seinfelt ;) Gooi er geld tegenaan en dan vinden we het prima. 8)7
Hoewel ze sinds hun laatste OS'en toch willen laten merken dat ze ook meer die styling toer op willen gaan (Vista en Win7 met Aero en Win8 met Metro UI) vind ik het er niet op verbeteren.
Als je bijvoorbeeld ziet naar Visual Studio 2012 tegenover Visual Studio 2008. Dit vind ik een grote achteruitgang. alles monotoon, saai, minder duidelijk. Zelf zijn standaard de menu's in uppercase. Waarom? geen idee. Maar vind wel dat het er niet uit ziet!
Vergelijk Office 2007 ook met Office 2010.

2010 is ook rommelig, donker en lelijk.. 2007 was imho duidelijk, strak en consistent.
Ik vind 2007 juist rommelig, onoverzichtelijk, voor onervaren gebruikers misschien zelfs overdonderend. In 2010 is het zo clean mogelijk gehouden wat er, naar mijn mening, beter uit ziet en beter werkt. Alles zit op redelijk intuitieve wijze in elkaar met menu's. Het blijft niet het beste programma dat er is, maar het is vrij makkelijk iets moois in elkaar te zetten, en met een beetje research kom je overal uit. Dat is mijn ervaring.

Ik vind dat Microsoft qua design de goede kant op gaat, Apple heeft laten zien dat design en gebruikersgemak er echt toe doet en dat neemt Microsoft nu stapje voor stapje over.
Dat logo past prima in de stijl die ze nu aan het uitvoeren zijn. Retro. Maar zeker niet tijdloos. Zelf had ik ingezet op een compactere variant. Dat de F & T aan elkaar zijn is niets unieks. Dat heet een ligatuur in de grafische wereld, ff, ffi, fft. Dat is iets wat je aan en uit kan zetten met een .otf font. Heeft 0,0 toegevoegde waarde.
Ik heb een standard lettertype in mijn browser en als je dan Microsoft typt dan zijn de F en de T ook aan elkaar. Grappig dat ik dat nu pas zie.

@xs4me, donderdag 23 augustus 2012 18:22
Iedereen die je naam typt zet als het ware je logo neer! WOW, dat is pas supercalifragilisticexpialidocious!

(misschien is dit al eerder of later genoemd maar er zijn nu al 14 paginas met reacties)
@eonflux:
Dat de F & T aan elkaar zijn is niets unieks. Dat heet een ligatuur in de grafische wereld, ff, ffi, fft. Dat is iets wat je aan en uit kan zetten met een .otf font. Heeft 0,0 toegevoegde waarde.
Dat heeft wel zeker toegevoegde waarde. Het is typografisch veel mooier wat betreft de witruimte tussen de letters. Vroeger werden ligaturen veel vaker gebruikt in het betere drukwerk, juist vanwege deze reden.
Met de digitalisering van drukwerk is dat in de marge gedrukt, want lastig en veel software 'van het gepeupel' kon er niet mee overweg. Jammer.
Vind het logo met die vierkante blokken eigenlijk wel passen bij microsoft. Niet creatief, inconsistent, hokjesmentaliteit, vast zitten in een hoek waar je niet meer uit komt (vendor lock-in), ze kunnen niet outside the box denken.
Door een windows-achtig object in hun logo op te nemen laten ze al zien dat hun hele bedrijf op dat ene product gebaseerd is. Als niemand windows zou gebruiken, gebruikt namelijk ook niemand hun andere producten. Op de xbox na misschien.
Hun oude windows logo liet nog iets van flexibiliteit zien, met zo'n wapperende vlag, maar met deze blokken laten ze al zien dat ze nu iedereen in een metro-hokje willen duwen. In windows 8 heb je nog minder keuze om je interface aan te passen dan daarvoor.

Een hoop mensen zullen me wel weg willen modden vanwege het feit dat je ondertussen al begrepen hebt dat ik het niet zo op heb met MS, maar toch wilde ik even melden dat ik hun nieuwe logo goed bij hun bedrijf vind passen. Met iedere nieuwe windows versie ging het al meer en meer van een wapperende vlag naar opgesloten zitten in een hokje :+
Die ton die betaalt is, is natuurlijk niet alleen de kosten voor het ontwerp proces maar ook voor ontwerpen van brieven, visitekaartjes, groot logo, klein logo, ect.
Bron.? :)

@piratestef

[Reactie gewijzigd door stresstak op 24 augustus 2012 15:59]

De M is een hoofdletter, dus die hoort op te vallen. Verder is de vorm het zelfde als bij de W van Windows, dus zal het wel consequent zijn. Tevens is de M vanaf dag 1 al zo hoekkig geweest, net als de verbonden f en t.

MS maakt een zeer intresante ontwikkeling door in zijn logo's. Het hebben van symbolen voegt een extra dimensie toe. Als ik het logo goed lees staat de vorm van het symbool voor de "metro-style" richting die Microsoft op gaat. De kleuren staan verder voor de verschillende takken van MS: Windows(blauw), Office (oranje), groen (xbox) en dan nog geel.. (ouitlook ofazure misschien?).
Past bij de metro interface. Het zou domweg lelijk zijn als het puntje vierkant was. Dat zou het lettertype totaal misstaan.
offtopic:
Bestaat niet meer. Enkel het "Modern UI Style"
http://www.theverge.com/2...e-metro-style-replacement
Ik vind het trouwens een mooi logo en een mooi symbool.
Prima strak, clean en rustig logo.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 23 augustus 2012 17:51]

TifkaM - The interface formerly known as Metro
Want? De letters zijn ook een stuk ronder dan voorheen. Ook zijn ze minder dik, waardoor het rustiger overkomt en daar past een rustige ronde punt ook bij.
Inderdaad, het is jammer dat het puntje rond is, mede omdat het 'Windows 8 Interface' alla Metro Interface er vierkant uitziet.

Ieder zijn eigen smaak, maar ik vind het symbool in het logo 10x niks!
Microsoft != Windows 8

Edit:
Waarom word dit gedownmod, Microsoft is het bedrijf achter Windows 8 maar staat absoluut niet gelijk aan Windows 8, ze hebben veel meer producten

[Reactie gewijzigd door HitDyl op 23 augustus 2012 16:54]

Waarom word dit gedownmod, Microsoft is het bedrijf achter Windows 8 maar staat absoluut niet gelijk aan Windows 8
Omdat niemand zegt dat MS=Win8.
Gaat er om dat iedereen een link probeert te leggen tussen Microsoft logo en Windows 8
Ja, maar er IS ook een link tussen het logo en win8.
Als je b.v. deze screenshot ziet dan lijkt het me nogal duidelijk.
http://www.techulator.com...-Metro-user-interface.PNG
Ja, maar er IS ook een link tussen het logo en win8.
Als je b.v. deze screenshot ziet dan lijkt het me nogal duidelijk.
http://www.techulator.com...-Metro-user-interface.PNG
Oneens. Dit gebruikten ze al voor de Microsoft store in 2010.
Helemaal geen onzin.
Je kan toch niet ontkennen dat die kleuren van het windows logo komen?
Bovendien zou zonder windows hun hele imperium in storten.
Ik vind dit logo best gaaf eigenlijk. De vier kleuren verwijzen naar de hoofdprodcuten (al kan ik het geel niet direct plaatsen). Blauw = Windows (en alle sub-versies) Groen = Xbox Rood = Office alleen geel.... die kan ik echt niet plaatsen.
Alstublieft met uitleg van de kleuren
http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=OzkZWvAJUr0

ik denk dat ze een vierkantje moesten maken dus er gewoon nog maar een kleur hebben bijgezet kunnen ze altijd nog een productgroep aan koppelen

[Reactie gewijzigd door Ryuukami op 23 augustus 2012 17:32]

No offense maar dat vind ik meer oranje. Maar dat zou inderdaad wel een sterke keuze kunnen zijn van Microsoft.
Prachtig filmpje, legt het inderdaad goed uit! Overigens... ook in 3D goed te zien. Ik denk dat dit goed past bij hun nieuwe stijl: IE9 commercial heeft er ook wel wat van. Qua geluid en stijl is het erg herkenbaar en het zou zelfs wel in de bioscoop passen. Ik woon in Engeland, en daar heb je ook 3D commercials van IE9.
Euhm, jullie weten dat deze kleuren al iig sinds Windows 3.1 in het logo staan? Dus om ze nu te koppelen aan xbox, office is een beetje andersom natuurlijk.
Als je een nieuw logo neemt kun je gemakkelijk een kleur er uitslopen of vervangen. Dus als ze iets wilde aanpassen zouden ze het nu kunnen doen!

Een tijdje geleden zag ik op Mashable een heel gaaf logo concept voor Microsoft. Ze hebben duidelijk elementen hieruit mee genomen, bijvoorbeeld het lettertype. In dat concept hadden ze een 'slate' mee genomen, een rechthoekig in perspectief geplaatst (wat je nu ook in het Windows 8 logo ziet, en of dat op basis van die case was of die case op basis daarvan weet ik niet). Daar heeft het echt veel van weg en persoonlijk vind ik dit logo een ongelofelijke verbetering op het oude.

Dit nieuwe logo heeft een minimalistische insteek dat ik persoonlijk gaaf vindt en het past ook goed bij het 'nieuwe' microsoft. Marketing technisch hebben ze nu ook de mogelijkheid om iets nieuws te doen zonder de hele boel ineens op de kop te zetten.
Inderdaad.

Iedereen doet net alsof hierover diep nagedacht is....

Ze hebben gewoon de vier kleuren genomen die ze al hadden in de vlag, die blokkerig gemaakt en er Microsoft naast gezet...
Dat is er waarschijnlijk ook niet. Maar er is wel bij nagedacht bij deze hoofdproducten door ze die betreffende kleuren te geven.
@MaximusTG: Het NIEUWE Windows logo is alleen blauw ;)
Klopt, maar zag tijd geleden ergens dat MS idd die kleuren aan hun producten koppelde. Dus is niet uit de cloud(lucht) gegrepen.
@MaximusTG en @Jeroenneman

Euhm, je weet toch dat het logo waar jij het over hebt van het product Windows is en dat dit logo nu voor het bedrijf Microsoft is? En Microsoft koppelt het zelf aan de verschillende divisies. Althans, als je het filmpje had gezien had je dat begrepen.

http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=OzkZWvAJUr0

[Reactie gewijzigd door jpaarhuis op 24 augustus 2012 09:10]

Ok, leuk dat er een gedachtegang achter zit, maar dan nog:
90% van de wereldbevolking (bij wijze van spreken) zal het Windows-logo hiermee associëren, en zal niet denken aan al die aparte producten van MS...
Het gaat hem toch bij een logo om de algemene perceptie? En hier slaan ze dus volledig de bal mis. :X

Daarom vind ik het toch wat ongelukkig gekozen, en moet ik HitDyl gelijkgeven die hierboven bijna werd weggemod.
Ze hebben veel meer producten, maar in veel van die producten staat een variant of gelijke van die soort van gekleurde raam, waar de oorsprong toch echt van verwijst naar... Windows.
ik had 4 gekleurde puntje op de i gezet

http://www.youtube.com/watch?v=8zEQhhaJsU4
Dus het puntje moet vierkant? Misschien zou MS dan meteen ook de O en C's met rechte hoeken maken. En de schuine strepen in de M zijn ook niet mooi. Nee, alles moet met rechte hoeken.

Vind het een prima logo, dat goed past bij de nieuwe richting die Microsoft in slaat. Het oude logo zou ook niet passen bij de metro Windows 8-interface.
Vind het een prima logo, dat goed past bij de nieuwe richting die Microsoft in slaat. Het oude logo zou ook niet passen bij de metro Windows 8-interface.
Modern UI Style
http://www.theverge.com/2...e-metro-style-replacement
zo bedoel ik de letters had ik bruin gemaakt.
grijs ziet er zo goedkoop uit.

http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/665892.jpg
Precies, ieder zijn smaak. Ongeacht het puntje vind ik het een prima logo. Zal het oude logo missen.
Grappig, ik kan het logo van 1982-1986 nog herinneren alsof het gisteren was. Als je Windows 1.0x opstartte dan schoof dat logo zo in elkaar. Dat logo mis ik pas.
Ach weet je, een van de duurste logos ooit gemaakt is dat van de BBC, heeft geloof ik zowat 1,5miljoen gekost voor 3 vierkantjes met in elk vierkantje een letter ... En in België heeft de VRT ooit 1 miljoen euro betaald voor een logo voor zijn eerste kanaal. Kwam men af met een zon met daarin het cijfer 1.
Dat waren gelukkig nog Belgische franks ;)
Als je 100.000 aan een logo uitgeeft dan maakt het wat uit. Pixel neuken noemen we dit maar daar betaal je ook voor.

Ik ben het eens dat het jammer is dat het puntje rond is.
Het zou toch best wel raar ogen als de 'i' helemaal vierkant zou zijn en de 'crosoft' toch met rondingen. Aleer je de puntjes op de i vierkant maakt zou ik toch eerst kijken naar de lijnen van de rest van het font.

Ik vind het een prima logo, past goed bij de ingezette trend met het Metro interface concept. Ik zou zelfs een start-up animatie kunnen zien daar in. Het microsoft logo, waar dan ingezoomed wordt op de 'windows vlag' die dan soepel overgaat in je Metro start screen.
Nieuw logo voor de nieuwe windows 8 era, ik vind het wel mooi.
Ik vind het wel mooi. Is gewoon een mening, de één vindt dit mooi, de ander dat. That's life... grow up.
100.000? LOL, think again. Dit loopt in de miljoenen, zo niet tientallen miljoenen.
Nou, dit had ik voor 10 euro in paint ook wel voor ze willen doen hoor...
Erg simplistisch.
De grap is, dat als jij in Paint dit logo zou maken, met het juiste font, en de juiste kleurcodes dat het er op zeker uit gaat zien als gemaakt door een amateur (tenzij je dit logo 1:1 gaat zitten overtrekken, natuurlijk).

Heel veel logos zien er simpel uit, en lijken "zo" na te maken in Paint. Dat is ook zo met fotos (ach, gewoon een knopje indrukken), en zelfs hoe tekst op een pagina van een boek er uit ziet (gewoon in Wordpad geklopt en dan printen maar...).

Ik kom ook nu en dan mensen tegen die denken dat programmeren wat knopjes indrukken is, en met de muis slepen, want de computer doet de rest. Dat weet jij toch hopelijk ook wel beter? Nu, zo zit dat precies met logo-ontwerpen ook.
Zoiets als:
"I could have done that"
"Yeah, but you didn't"

[Reactie gewijzigd door airell op 23 augustus 2012 22:31]

Ik wil niks zeggen, maar bij dit logo is dat toch niet van toepassing hoor. 10 secondjes photoshop, http://i.imgur.com/UmtqU.png

Ik vind het logo overigens wel best OK. Ik ben voor simpliciteit en uniformiteit. Het logo misstaat dan ook helemaal niet op hun site die al helemaal aangepast is :)
Heh, je bewijst hiermee alleen maar mijn gelijk ;-). Misschien dat jij de verschillen niet ziet, maar ik wel (en dan bedoel ik niet de kleur).
De tekst had iets kleiner gemoeten maar ik weet zeker dat jij het verschil toch niet ziet tussen de echte en de 'namaak', als iemand de tijd er voor neemt.

Je doet alsof het onmogelijk is logo's te clonen.
Clonen? Nee, niet onmogelijk.
Maar een logo bedenken gaat tijd inzitten.
Er zit altijd een filosofie achter, een gedachte.
Denk je werkelijk dat ontwerp bureau's even in 20 minuten een logo bedenken, in 5 minuten uitwerken en de rest van de tijd met de benen op het bureau zitten te wachten tot de volgende opdrachtgever langs komt?
Er zit altijd een filosofie achter, een gedachte.
Behalve dan toch bij Nike
Dat is inderdaad zo. In het algemeen wordt bij logos heel veel aandacht gegeven aan kleine details zoals character spacing en grootte.

Maar kijk eens naar de ruimte tussen de M en de i. Dat loopt niet lekker en ook het feit dat de S neutraal en kleiner is dan beide Os maakt het geheel alles behalve prettig voor het oog. De verhoudingen zijn niet natuurlijk. Zou me niets verbazen als hier binnen enkele jaren nog aan getweaked wordt.
Ze hadden het puntje moeten veranderen in zon schuin vierkantje, windows style
Hoe is het mogelijk om simpliciteit te overdrijven? Dan ben je toch niet meer simplistisch bezig?
Het is een stijl, het is geen manier van doen je kan deze stijl zeer zeker overdrijven. En ik denk al helemaal niet dat het simplistisch is om aan zo'n stijl te werken bij simplism moet je namelijk over heel veel aspecten nadenken om het simpel te laten ogen.
ik vind een strakke punt op een 'i' meer in lijn vallen met het dominantere Microsoft van vroegere jaren, een ronde punt op de 'i' vind ik juist speelzaam. Niet gek omdat Microsoft zich steeds meer richt op gebruikersvriendelijkheid en die nieuwe uitstraling vraagt ook om een nieuw logo. Naar mijn mening toch best een grote verandering, ook al is het op het eerste gezicht maar een insignificant puntje.

[Reactie gewijzigd door ES335 op 23 augustus 2012 16:23]

"Speelzaam". Een autologie?
"Speelzaam" vind jij een speelzaam woord?
"Ontopic:
Ik vind dat ze duidelijk laten zien met dit logo dat ze voor Simplism hebben gekozen. Ben alleen bang dat ze die nieuwe simplism stijl te erg gaan overdrijven."


Precies dat inderdaad. Ik vermoed dat MS Apple achterna wilt gaan, en zich compleet gaat storten op de simplism thuisgebruikersmarkt. Dat zie je met windows 8 ook al, en ik vermoed dan ook dat bedrijven windows 8 voorlopig links laten liggen, behalve de manager natuurlijk, net als met de eerste Sony Vaio's, de eerste HP Elitebooks en nu weer de Apple Ipads moeten ze die natuurlijk ook allemaal hebben........
Ik vind dat Apple juist een goeie basis heeft gevonden tussen simplism en professionaliteit, we zullen zien of Microsoft dit kan evenaren.
Windows 8 = consumer market.

Voor bedrijven wordt Windows 7 voorlopig nog aangeraden :)
Windows 8 Pro en Windows 8 Enterprise voor de consument? Volgens mij niet hoor...

En ik weet niet wie dat aanraadt, maar het zal Microsoft niet zijn denk ik...
Windows 8 Pro is wel degelijk concumentengericht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_8-edities
En daarom is er ook een Windows 8 Pro Volume License versie...

Windows 8 ProWindows 8 Pro is de opvolger van Windows 7 Professional en Ultimate[3][4] en bevat alle functies van Windows 8. Dit zijn onder andere Remote Desktop, deel uitmaken van een Windows Server domein, Encrypting File System, Hyper-V en Virtual Hard Disk Booting en BitLocker. Het is de enige versie van Windows 8 die ondersteuning bied voor het afspelen van DVDs mits er een plug-in voor wordt gedownload, welke Microsoft vrij zal geven onder de naam "Windows Media Plug-in".

Al de vertgedrukte delen zijn echt zakelijke functionaliteiten. Microsoft richt zich met Windows 8 Pro net zo hard, zo niet harder op, zakelijk als op consument

[Reactie gewijzigd door Gé Brander op 23 augustus 2012 19:06]

@c70070540

Ik zie alleen de interface niet werken in een zakelijke omgeving :S het is gewoon gedaan met de productiviteit in MetroUI.

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 23 augustus 2012 20:20]

@jreijmer:
Ik zie alleen de interface niet werken in een zakelijke omgeving :S het is gewoon gedaan met de productiviteit in MetroUI.
Heel lang geleden in de jaren 80 zei men dat ook over grafische tekstverwerkers. WP5.1 (of 4.2) was je van het als het aankwam op topproductiviteit. F-toetsen en andere toetsencombo's zouden veel sneller zijn dan icoontjes en menu's aflopen (na een volwaardige cursus WP uiteraard). Nu blijkt daar niets meer van over.

M.a.w.: al dat gezeik over de non-productiviteit van de Windows UI (officieel heet dat zo ;) ) is nu echt allemaal veel te voorbarig. De nieuwe UI biedt nieuwe mogelijkheden die we nu nog niet kunnen overzien.
Ik zou zeggen, test het zelf.

Microsoft heeft vandaag ook de Windows 8 Enterprise Edition (RTM) x86 en x64 vrijgegeven:

http://technet.microsoft.com/en-US/evalcenter/hh699156.aspx

(90 dagen evaluatie)
Als ik dat lees, zie ik niet in waarom Windows 8 Pro wel degelijk op consumenten gericht is.
Toevoeging van Pro op Basic:

Mediacenter (in de vorm van een plugin van 10$ in het begin)
Boot vanaf VHD
BitLocker en BitLocker To Go
Encrypting File System
Kan bij een Windows domein?
Group Policy
AppLocker
Hyper-V[15]

Het enige verschil wat boeiend zou kunnen zijn voor een consument is het mediacenter. Ik denk dat als het aan Microsoft had gelegen er helemaal geen mediacenter zou komen maar ze hebben waarschijnljk al verplichtingen aan het bedrijfsleven en komen niet onder de Mediacenter uit en bieden er dan maar suppport voor in de pro versie in de vorm van een plugin.

Enterprise is Pro versie met schaalvoordelen.
Enterprise heeft enkele extra voordelen tov de Pro. Een daarvan is Direct Access. Echt wel een super functionaliteit.
Ik gebruik Windows 8 nu sinds de MSDN release (nu een week dus) en ik geef toe het is even wennen, maar al met al moet ik toegeven dat het OS prima werkt en vooral een stuk sneller is dan voorgaande versies.

Edit:

Logo ziet er verder prima uit, maar ook hier zal ik even aan moeten wennen!

[Reactie gewijzigd door aardenne op 23 augustus 2012 21:56]

tja, het is makkelijk om te voorspellen dat bedrijven windows 8 links zullen laten liggen, de meeste zitten nog maar enkele maanden op Windows 7 nadat ze 10 jaar XP gedraaid hebben.. Dit zegt meer over de werkwijze van bedrijven (waar niets mis mee is trouwens) dan over Windows
Inderdaad. In ons bedrijf hebben ze Vista ook volledig oversgeslagen en zitten we pas sinds eind vorig jaar of begin dit jaar op Windows 7. Dat heeft weinig te maken met Vista of XP op zich maar meer met de kostprijs. Ik ben zeker dat ze nu ook weer zo lang mogelijk zullen verder doen met Windows 7.
"simplism"?

ik neem aan dat je simplicity bedoelt? of wel, simpelheid?
@ ES335
Het hoort gewoon bij de font/lettertype Segoe. De de kleine "i" (onderkast) van de meeste lettertypes hebben gewoon een puntje erboven. Aan jouw opmerking te lezen lijkt het erop dat jij een betere alternatief weet? Licht je toe. Anders slaat jouw opmerking ook nergens op.

edit: ik zie dat velen voor mij zijn, terwijl ik mijn reactie typte.

[Reactie gewijzigd door vinnixx op 23 augustus 2012 16:25]

De "Segoe" staat onder beschuldiging van de firma Linotype een te nauwe kopie te zijn van de 'Frutiger next' waarop deze firma een licentie heeft, die MS nu omzeilt door de Segoe als 'eigen' font in hun OS te gebruiken...

Segoe is inderdaad bijna exact de Frutiger next qua verhoudingen en vormen, op enkele minieme puntjes (letterlijk) na... en dat _is_ nu juist de i die bij de Frutiger next een vierkante vorm heeft, maar bij de Segoe een rond puntje heeft.

Zou Microsoft in hun eigen logo de Segoe toepassen met een vierkant puntje op de 'i', zou het juist het gelijk van Linotype bewijzen omdat dan het verschil juist benadrukt zou worden, hun logo eigenlijk in de Frutiger Next gezet zijn.

Overigens, ik weet ook niet of ik het gebruik van de ligatuur aan het einde mooi vind, de samengegroeide 'f' en 't'..
het maakt het woordbeeld qua spatiering een ietwat vreemd, alsof de laatste twee letters opeens dichter bij elkaar staan, terwijl de spatiering nu net wat breder is dan normaal bij de toepassing van de Segoe in Metro (heb ik het gevoel)
Microsoft heeft een beetje grijs verleden met fonts. Toen Microsoft ten tijde van Windows 3.1 Truetype als standaard implementeerden hebben ze gekozen voor Arial in plaats van Helvetica. Volgens de hardnekkige geruchten omdat ze niet de licentie kosten wilden betalen aan Linotype.

Arial is natuurlijk hetgeen wat je krijgt als Grotesque samen met Helvetica alleen laat voor negen maanden.

Ontopic:
Het is een simpel beeldmerk dat past bij de Metro stijl van blokje/ Zelf vind ik het jammer er niet een kleine ronding in zit zoals het vroegere beeldmerk. Ondanks het feit dat het op een vlag leek had het wel zo zijn charme.
De spatiëring lijkt in Windows inderdaad wat smaller. Al wordt daar gebruikgemaakt van de Segoe UI-familie, geoptimaliseerd voor weergave op schermen, en daarvan meestal de Light-weight voor de titels.
Qua spatiëring vind ik het juist wel mooi, het voelt voor mij zo mooi in balans. bij het zien van de 'f' en 't' moest ik eigenlijk wel even denken aan pi
Overigens, ik weet ook niet of ik het gebruik van de ligatuur aan het einde mooi vind, de samengegroeide 'f' en 't'..
... eh ja.. is mooi
En dan vooral omdat in Segoe zonder ligatuur de "f" en de "t" na elkaar op een vreselijke manier botsen. (Probeer het eens in notepad, zou ik zeggen)
Ben het helemaal met je eens over die ronde punt, daarnaast is de 'ft' niet echt een sterke combo van letters, de 'os' of 'oo' combo's waren zeker sterker.

De rest is niet mijn smaak maar kan absoluut, uitgaande van W(P)8.
http://i.imgur.com/0HD00.jpg
Nu tevreden? ;)

Ontopic: Logo ziet er zeker goed uit, strak, opvallend en simpel en heb zelf absoluut geen problemen met de ronde punt op de i.
Nee, punt is te groot, lijkt zo op het eerste gezicht.
Hihihi inderdaad die I lijkt een beetje op het Wii logo :)
hoezo kan dat niet?

Gewoon omdat Apple het ook doet?
Idd, hebben ze van Apple gejat :Y)
Apple gebruikt (Apple) Myriad. Microsoft gebruikt Segoe. Beide hebben een ronde punt. Denk niet dat dat is gedaan om na te apen. Segoe werd al voor andere doeleinden gebruikt voordat Microsoft hem in licentie nam.
Was ook meer sarcastisch bedoeld ;)
Snap ik, maar ik wilde er toch even op reageren. :P
Dat ronde puntje op de 'i' kan écht niet. Jammer, Microsoft.
Lijkt een beetje op de Nintendo Wii - i inderdaad
Maar zonder puntje is het helemaal raar (doe je vinger maar eens op de punt van de i)
Hé.. Wat doet mijn vinger in het MS logo?
Dat ze nog zoveel letters gebruiken, onbegrijpelijk.

Vier blokjes kleur en MS , simpeler kan het niet. We zeggen toch al allemaal MS

Stuur dat miljoen maar naar bankrekeningnr..... :+

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 augustus 2012 18:41]

Microsoft logo's in het verleden: http://finditmore.info/2012/07/31/microsoft-logo-evolution/

[Reactie gewijzigd door cc12 op 23 augustus 2012 19:25]

Daarmee willen ze net als Apple waarschijnlijk aangeven dat het zich om een technologisch bedrijf handelt.

Persoonlijk vind ik het maar een flutlogo. In menig kleuterklas komen toch creatievere ideeën naar voren ...
Kan prima toch? Ze hebben ook niet gebruik gemaakt van vierkante "o"tjes
Inderdaad. Dat had gewoon een appeltje of een pinguin moeten zijn ;)
en toch als je het filmpje bekijkt achter het log, dan vind ik het best strak eerlijk gezegd.
http://www.youtube.com/wa...p;feature=player_embedded
Is in lijn met WIndows 8 en Windows Phone 8. Sober, maar vind het wel iets hebben.
Het grijs is inderdaad wat sober, maar de vierkantjes horen er wel bij. Dat geeft het geheel toch een wat vrolijk gevoel.

Het springt in het oog, iets wat het vorige logo niet deed.

Ik vind het wel een geslaagd logo.
Microsoft = SQUARE = boring
Nee dit logo is alles behalve iets waar mee je wilt thuis kunt komen het ziet er erg goedkoop uit ! een terug naar de jaren 70 look. kijk maar eens goed naar het letter type dat straalt het ook out . old and boring
Terug naar de jaren 70? you've got to be joking. Het logo van de jaren 70 is typisch techneutisch.
Het nieuwe logo is juist erg modern. Licht, speels, maar elegant
Gauw een les typografie volgen, jij snapt er he-le-maal niets van. 8)7
Maar trends komen terug. Metro is Retro!!
Funky maar ik vind het wel mooi. Al mis ik de samenstelling tussen de O en de S in het nieuwe logo. Dat vond ik altijd wel sterk in het oude logo.
Funky maar ik vind het wel mooi.
Dus eigenlijk is funky niet mooi?
offtopic:

funky = raar.
Vaak heeft raar een negatieve klank :p

Funky zie ik trouwens eerder als positief raar.

Behalve bij dames dan, als die funky zijn is het weer negatief :/
Smaken, kleuren en geuren, maar ik vind enkel de gekozen kleuren professionaliteit uitstralen. De waarde van het woordmerk vervalt geheel in het niets, nu ze een lettertype hebben gebruikt dat ze zelf hebben uitgerold over miljoenen computers met Windows 7 (of was het al Vista?). Met andere woorden: zowat iedereen ter wereld kan het woordmerk met enkele toetsaanslagen namaken in z'n tekstverwerker (misschien met als enige uitzondering de 'ft' op het einde').

Het gehele logo: 2/10, zwaar gebuisd.
Deze wint wel de design award
Toon wat respect, heel wat mensen hebben zich moeten bezweten voor deze. Deze heeft ze zeker meer dan 10 jaar gekost om te voltooien
Hahaha, ja inderdaad, de Red Dot of iets anders hips.

Even zonder gekheid: één van de allerlelijkste logo's ooit als je het mij vraagt.
Echt alles is lelijk: het symbool, de kleuren, het lettertype...

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 23 augustus 2012 17:29]

Ik vond dat nostalgische juist wel wat hebben bij Microsoft :(

[Reactie gewijzigd door fedele op 23 augustus 2012 16:17]

De kleuren zijn imo anders aardig nostalgisch. Die hebben ze al sinds Windows 95 zo als icoon.
het kleuren logo was alleen het windows Logo en niet voor het merk van Microsoft..

tegenwoordig wordt het logo van windows wel meer gezien als het Microsoft logo. het is dus niet zo vreemd dat ze nu het logo van windows bijvoegen bij Microsoft.
Het vreemde is dat juist het Windows 8 logo weer afstand heeft genomen van de kleurtjes (remember?):
http://www.techjailbreak....indows-Logo-Evolution.jpg

Overigens vind ik het nieuwe MS-logo saai, lelijk en weinig onderscheidend.
Dat komt meer omdat het Logo meer staat voor Microsoft dan voor windows.. Vandaar ook dat het Logo nu HET logo is geworden van Microsoft..

Daarnaast moet een LOGO simpel zijn. Heb je een ingewikkeld logo dan onthouden de mensen deze niet. Ook de naam moet zichtbaar zijn. en het lettertype moet duidelijk leesbaar zijn. Veel logo's zijn simpel uitgevoerd.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 23 augustus 2012 21:01]

Ook moet het ook herkenbaar en uniek zijn.
Het NS logo is nog altijd een zeer goed voorbeeld van hoe het moet. Simpel, uniek en eenvoudig te herkennen.
Dat raampje hebben ze idd mooi gemoderniseerd naar van Win 95 naar Windows 8.
Ik vind 't er niet beter op geworden eerlijk gezegd. 4 vakjes zijn nogal basic eigenlijk, vind het helemaal niet passen bij Microsoft. Er zal vast een betekenis achter zitten natuurlijk, maar wat mij betreft hadden ze het oude logo gewoon kunnen gebruiken.
Natuurlijk; de vakjes zijn de '"don't call it Metro" schermen, en tegelijkertijd doet het ook aan als 'windows' . Direct gekoppelde productnaam aan je bedrijfsnaam.

Vind het een goed bedacht logo
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom het Windows logo zo prominent wordt gebruikt. Het is 'slechts' één van de producten die ze voeren, die ieder hun eigen logo/beeld voeren. benieuwd naar de argumentatie die daar achter zit
Dat is Windows OS slechts 1 van hun producten is,daar willen ze denk ik juist vanaf. Straks is hun "Metro oplossing" hun product. Op telefoons, tablets en desktops, waarbij Windows OS een onderdeel is hiervan.
Ze hebben met windows 8 juist net de kleuren uit het windows logo gehaald, misschien dat ze die kleurtjes toch niet weg wilden doen ;)
Ze hadden nog een hoop verf over.
Kijk eens naar de kleur van de individuele produkten...zie zijn in....1 kleur.
Microsoft is het bedrijf van al die produkten...en dat geeft...meerdere kleuren. ;)

[Reactie gewijzigd door adver10 op 23 augustus 2012 16:41]

Idd dat verklaart dit logo voor 100% Het logo = ms, de producten = ms.
Vraag me eigenlijk af wat ze met het Logo doen op het Microsoft gebouw te schiphol. Ze zijn al een tijdje buiten aan de gevel aan het werk..
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom het Windows logo zo prominent wordt gebruikt.
Dat is niet het Windows logo meer want die heeft tegenwoordig 1 kleur en staat wat scheef (zie hier, link stond ook in het artikel).

Wat lastig wordt is om beide logo's te combineren zoals destijds bij het Windows XP logo. Daar zat zowel het symbool in als de naam Microsoft. Die combinatie zal nu niet meer gaan want dan krijg je 2 soorten tegel symbooltjes.

Overigens zou dit logo niet de goedkeuring van typografen hebben gehad, door het tegen elkaar schuiven van de f en de t wordt het Segoe font geweld aan gedaan.

Het nieuwe logo past in elk geval goed bij de nieuwe product lijnen van Windows 8, Windows Phone en de overall Windows 8 UI.
Ik vind het eigenlijk wel sterk: Microsoft en Windows zijn voor veel mensen vaak één naam geweest, tot dat men soms zelfs over Windows Office, Windows Messenger (ipv Live), etc. praat.

Microsoft hééft zichzelf nu "Windows" gemaakt. Het zal me niet verbazen als de trend voor blauw bij Windows blijft, Office heeft toch al redelijk wat "rood", en je zult dat ook als productlijn zien, en groen? Tsja... kijk eens naar de kleur van de entertainment/game interface en XBox. Ik zie dat wel gebeuren hoor dat daar dan vier groene vakjes voor staan hoor!

Wat mij verder doet afblijven: welke lijn is geel? Ik gok eigenlijk dat mobile devices ook gewoon blauw (met groene games en rode productivity) wordt. Geel zou iets als services/ SOA/SAAS/OSAS worden?

Ik vind het logo historisch EN tegenwoordig herkenbaar. En de kleurkeuze: tsja, je kunt er dus hele productlijnen mee gaan benoemen. En het is wel modern: Het is echt niet meer: #FF0000; #00FF00, #0000FF #FFFF00, maar wat warmere tinten, het voelt wat zachter en eleganter. Net zoals het font.
Hebben ze ook wel aan zichzelf te danken natuurlijk.
Live messenger heette ook gewoon: Windows Live Messenger.
Tja dan leg je het zelf er wel erg dik bovenop.

Ik denk trouwens dat Microsoft net als Coca Cola niet actief hoeft te adverteren (als in nieuwe klanten werven), maar meer positief ingestelde advertenties zoals goede doelen en sport evenementen ondersteunen.
Geel zou iets als services/ SOA/SAAS/OSAS worden?
Nee, want dan doel je op Azure. En in het kleurpalet qua stijl van Azure zit óók het blauw linksonder verwerkt.

Volgens mij zit het vanwege historische redenen erin (de kleurschakeling is in ieder geval vanaf Windows 3.x altijd al oranje/groen/blauw/geel geweest) en heeft het verder geen bijzondere betekenis.
Die kleuren gebruiken ze nu al een tijdje op meerdere producten, het zijn ondertussen dus de huisstijl kleuren van Microsoft geworden en zijn niet specifiek meer terug te linken naar het Windows logo.

Pak voor de gein eens een XBOX360 controller er bij en kijk naar de buttons, en dan naar het logo, zelfde kleuren op dezelfde plek ;)
Nou als je kijkt naar de interface van Windows Phone en Windows 8 met al die tiles, dan past dit logo veel beter dan het oude.
Verfrissing was wel een keer nodig, alleen pakken ze gelijk die metro stijl, waar ik zelf niet over te srpeken ben. Ik vind het logotje in het W7 startknopje veel sterker! ook omdat er iets van een glow vanuit het midden in zit.
Ja, maar dat "logootje" is een logo van Windows (een van de vele), waarom zou Microsoft zelf het logo van een van zijn producten gaan gebruiken?
De 4 vakjes zijn samen het oude windows os logo, maar dan metro stijl. Ik vind hem in ieder geval wel mooi. Ze gaan, net als de concurrenten, naar 1 complete oplossing en dat is blijkbaar wat veel consumenten(non-tweakers) willen.
ik vind het wel een verbetering alleen dat de `F` en `T` elkaar aanraken vind ik vreselijk om aan te zien

[Reactie gewijzigd door EndlessWaltz op 23 augustus 2012 16:52]

hmm vroeger was het de O en de S... misschien een knipoog daarnaar?
De F en de T hebben elkaar altijd al aangeraakt, sinds 1987 en in het eerste logo deden ze dit ook al.
Deze logo's hadden allemaal veel minder spacing tussen de letters, het ziet hier vooral lelijk uit omdat er wel veel spacing tussen de letters zit behalven de f en de t, daarom vind ik het er lelijk uit zien. Overigens vind ik niks mis met de ronde . op de I
Ik vind dat juist wel mooi... als je ruimte laat tussen twee van dit soort letters, krijg je namelijk de illusie dat ze te ver uit elkaar staan, en als je de streep kort onderbreekt heb je weer het idee dat ze op die plek te dicht op elkaar staan, daarom zijn dit soort ligaturen ook uitgevonden.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 augustus 2012 17:25]

Ergens wel tekenend dat Microsoft een ligatuur gebruikt (en dat mensen dat lelijk vinden) terwijl ze ook (mede)verantwoordelijk zijn voor de gigantisch vlucht van slecht opgemaakte en lelijke gedrukte geprintte publicaties

[Reactie gewijzigd door Jester-NL op 23 augustus 2012 21:29]

Vind het cursief mooier, net als het te grote symbool. Smaken verschillen dus MS dacht er vast anders over.
Ik vind de oude beter.
1 2 3 ... 16