Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 251, views: 33.854 •
Submitter: mrtnptrs

Microsoft brengt Windows 8 op 26 oktober uit. De nieuwe versie van het besturingssysteem verschijnt daarmee vrijwel precies drie jaar na Windows 7. Windows 8 wordt bij de launch in 109 talen verkrijgbaar; waaronder het Nederlands.

Klanten kunnen vanaf 26 oktober Windows 8 aanschaffen, waarbij het zowel om de upgrade als om de software op een nieuw systeem gaat, laat Windows Communicatie-manager Brandon LeBlanc weten. Begin juli maakte Microsoft al bekend dat het nieuwe besturingssysteem eind oktober gaat verschijnen, maar nu is dus de precieze dag onthuld. Windows 8 verschijnt daarmee vrijwel precies drie jaar na Windows 7: die versie kwam 22 oktober 2009 uit.

Gebruikers van Windows XP, Vista en 7 kunnen eind oktober via Windows.com voor 40 dollar een upgrade naar Windows 8 Pro krijgen. Ook zal een upgrade-dvd in de winkelschappen verschijnen voor 70 dollar. Wie tussen 2 juni en 31 januari 2013 een Windows 7-systeem aanschaft, kan in aanmerking komen voor een upgrade van 15 dollar. Windows Starter en Enterprise vallen echter buiten de boot bij dit laatste aanbod. De release to manufacturing-versie van Windows 8 komt begin augustus beschikbaar.

Een losse winkelversie zou er niet komen, volgens geruchten; Microsoft zou alleen een upgrade-dvd en een oem-versie gaan aanbieden. Windows 8 verschijnt in vier versies: Windows 8, Windows 8 Pro, Windows 8 RT voor ARM-systemen en een versie voor grootzakelijk gebruik. 

Nieuwe Windows 8 logo

Reacties (251)

Reactiefilter:-12510228+1118+219+32
Aangezien WinRT tegelijk gereleased zou worden, en die met Office2013 uitgeleverd gaat worden, neem ik aan dat dat ook de releasedate voor Office2013 zal zijn!

Gelukkig kunnen wij (de TechNet mensen) al eerder aan de slag met Windows 8 :)

[Reactie gewijzigd door Pedr0 op 19 juli 2012 08:17]

De vraag is alleen of de technet mensen ermee aan de slag willen.
Gezien alle problemen, haken en ogen aan het systeem waar al veelal over gediscussieerd is, en zover ik lees is daar niet naar geluistered.
Welke problemen, haken en ogen zijn er dan? Ik draai nu al enkele weken de Windows 8 Release Preview op mijn desktop, en het werkt gewoon uitstekend! Zelfs het startscherm werkt naar behoren en zit niet in de weg. (Als je hem via het toetsenbord gebruikt, dan werkt 'ie hetzelfde als in Windows 7, inclusief search!)
Voor Windows 7 zijn programma's beschikbaar om het 'oude' Start menu weer terug te krijgen. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Classic Shell 3.0, dan is het Start menu weer helemaal Windows 2000/XP-achtig.

Hopelijk komt er ook snel zo'n programma voor Windows 8.
Is er een goede reden om dat programma te gebruiken? Ik denk dat de meeste mensen die dat gaan installeren dat doen met de gedachte: "Help, het start menu is anders! Ik wil terug wat het eerst was!" zonder het überhaupt proberen te gebruiken.
Mwa, Microsoft heeft gemeld dat bij de eerste start van Windows 8 een kleine tutorial zou worden getoond om te laten zien hoe alles werkte.
Is er een goede reden om dat programma te gebruiken? Ik denk dat de meeste mensen die dat gaan installeren dat doen met de gedachte: "Help, het start menu is anders! Ik wil terug wat het eerst was!" zonder het überhaupt proberen te gebruiken.
En daar is niks mis mee! Laten we de rollen is omdraaien, wat heeft mijn vader van 60 nou aan die nieuwe interface? En waarom moet het wiel opnieuw uitgevonden worden en daarvoor (ookal is het niet zo duur meer) betalen?
Stilstand is achteruitgang. Met jou instelling hadden we nu nog in Auto's gereden die 1 op 5 rijden in plaats van 1 op 20, die van 1 op 5 rijdt immers net zo goed ;)
Wat een onzin. Als je dan toch in auto-analogiën moet denken: Met jouw instelling zitten bij elke generate auto de pedalen in een andere volgorde, en moet je opnieuw examen afleggen omdat de verkeersregels subtiel gewijzigd zijn.
Niet eens. Als jij in een nieuwe auto zit; orienteer jij eerst om je heen waar alles zit. Dat heeft een reden; diezelfde reden als een nieuw O.S.
Een complete auto afkeuren omdat het knopje voor de airco niet op de plek zit waar jij dat gewend bent; is een foute instelling.

There for; denied.

[Reactie gewijzigd door CozNL op 19 juli 2012 09:52]

Helaas werkt dat in de praktijk anders.

Sommige mensen willen al die nieuwe toeters en bellen graag hebben.
En sommigen zijn al tevreden met de basics zoals Windows 7 en lager met de startmenu was.
Kortom, door microsoft de blokken interface te forceren, geven ze geen keuze meer.
Hierdoor gaan ontwikkelaars oplossingen maken om het weer terug te krijgen, terwijl MS net zo goed de startknop er als optie erin hadden kunnen laten.

Mijn mening, het is gewoon dubbel kut van Microsoft.
Die is goed! En je hebt gelijk, het is even wennen aan Windows 8 maar mensen vergeten de toekomstige voordelen.

Deze zie je in de preview versie nog weinig naar voren komen, maar bijvoorbeeld kun je straks je apps van je telefoon/tablet en misschien wel auto ook op je desktop gebruiken en instellen. En dat wanneer je bijvoorbeeld met een spelletje bezig bent op je desktop je gewoon verder kunt gaan op je tablet een uur later.
Precies.

Sterker nog;
Neem, binnen welke generatie ook, 15 verschillende merken auto`s.
Ga nu om de beurt met elke auto een rondje rijden.
Aangenomen dat je normaal met auto`s kan omgaan zal je toch in elke auto even moeten kijken hoe het dashboard is ingericht. Hoe die schakelt, etc.
En eigenlijk blijken ze toch allemaal hetzelfde te werken.

Dat is met OS-en ook zo, of ze nu met L, W of A beginnen.
Niet elke verandering is vooruitgang.
En stilstand creëert zeker geen vooruitgang
@ coolertje
Ik heb meer respect voor de technologische vooruitgang qua efficienty, dan de achteruit gang van het vermogen van jouw vader. Niet persoonlijk bedoelt; meer als feit. Oude mensen worden nou eenmaal bang en onterecht overrompeld van en door vooruitgang. 'ik weet nog goed dat mijn vader de boel bij elkaar vloekte toen xp uit kwam' etc etc blaat blaat.

Op een gegeven moment zal een persoon moeten bij leren. Ik denk dat dit voor jou geen nieuws zal zijn. Supermario16 hierboven geeft wdb een terechte vergelijking aan naar mijn inziens.

Echter moet ik nuanceren dat vooruitgang het liefst incrementeel zal moeten worden doorgevoerd, om gebruik en begrip te stimuleren. Microsoft heeft dit keer een voor het oog vd std user een groote stap gemaakt qua User Interface. De rest hebben ze voor een gewone user met rust gelaten. Als een persoon al gaat struikelen over metro, dan is die geen lang leven meer beschoren op een pc,tv,gsm,mp3 etc. Het is 1 pot nat geworden.

En er dus wel wat mis mee als iemand weigert. Dat is namelijk in eerste instantie zijn probleem. En ik heb zon idee dat die mening vanzelf bij draait als dat soort mensen hun ego en denkbeeldig onvermogen opzij zet en gewoon es gaat klikken danwel swipen. Er zijn maar 2 manieren om iets te kunnen, en dat is lezen en doen. Dat niet kunnen; is dat niet willen.

Hoe dan ook; Windows 8 gaat er bij mij direct op. Draai sinds het eerste uur van de Developers release mee; en ben er enthousiast over. Het werkt vanzelfsprekend en bezit beheer en UI features die ik nu een beetje mis in mijn dagelijks werk. Goed O.S en idd komt het beste tot zijn recht op touch devices. MS gaat er vanuit dat Touch devices in de toekomst meer en meer worden geintegreerd in je dagelijks werk en leven, en nemen met dit O.S wellicht een paar jaar te vroeg hun voorsprong op de concurentie. Toch kudo's daar voor.

Edit zoveel;
Jeuj mijn meest ontopic post rated offtopic!
Tweakers rating system at it's best 8-)

[Reactie gewijzigd door CozNL op 19 juli 2012 10:46]

Oude mensen worden nou eenmaal bang en onterecht overrompeld van en door vooruitgang.
Lekker generaliserend weer, en natuurlijk absoluut geen 'feit'. D'r zijn genoeg oudere mensen die meegaan met technologie. Mijn moeder is een mooi voorbeeld, dat is gewoon een Web 2.0 oma. Die Facebook'ed, WhatsApp'ed, etc. dat het een lieve lust is met d'r Galaxy S. Vraagt voordat ze op vakantie gaat hoe je ook alweer dat 'roaming' uitzet en of ik nog ff kan laten zien hoe ze ook alweer verbinding maakt met een WiFi access point .....

Ik heb weleens aan d'r gevraagd waarom ze met al die dingen meegaat. Antwoord: "Anders leven jullie straks in een volledig andere wereld waar ik straks niets meer van begrijp. Dan kan ik beter een paar uurtjes spenderen om wat nieuws te leren!"
Ouderen die mee gaan zoals jouw moeder respecteer ik dan ook meer, juist vanwege die generalisering die toch echt gebaseerd op feiten. Het is een uitspraak die al eeuwen de ronde gaat; dat weet je zelf best denk ik zo ;)

Gelukkig zijn er ook ouderen (lees mama's en pappa's en opa's en oma's) die inzien dat ze inderdaad even wat uurtjes moeten spenderen om mee te gaan. Want het gaat niet vanzelf. Mijn moeder bijvoorbeeld probeert het ook, maar heeft op sommige dingen de grootste moeite ermee. maar ze probeert het, en samen zorgen die mensen ervoor dat wij de jeugd niet moeten wachten met nieuwe revoluties omdat er anders een generatie machteloos word. Dat zijn voorbeelden voor de ouderen die het weigeren en dat helaas wel tegen houden!

[Reactie gewijzigd door CozNL op 19 juli 2012 09:58]

Lekker generaliserend weer, en natuurlijk absoluut geen 'feit'. D'r zijn genoeg oudere mensen die meegaan met technologie.
Natuurlijk is de generalisatie uit zijn post onterecht, maar je kunt er wel uithalen dat het voor een bedrijf een vreemde reden is om niet te innoveren omwille van een kleine (in verhouding) groep van de consumenten die er niet mee om kan/wil gaan.
Had de smartphone om dezelfde dan ook niet mogen bestaan?
@ CozNL:

Zeer anti sociale opmerking van jouw.
Wij moeten maar beamen wat Microsoft voor ons voorschotelen volgens jouw.
Helaas is niet iedereen zoals jij, dat heet "individueel zijn".
Waarom denk je dat Linux nooit echt goed van de grond is gekomen ?
Omdat deze alleen denken aan de technische mensen, gezien Linux nog altijd een technische omgeving is, wat gelukkig beetje bij beetje aan het bijdraaien is.

Vooruitgang is geen probleem, maar rekening houden met bijvoorbeeld ouderen die nog een oudere setup gewend zijn is wel een belangrijke ding, die jij nu zo eventjes opzij duwd.
@CozNL
Oude mensen worden nou eenmaal bang en onterecht overrompeld van en door vooruitgang
Lekker generaliserend hoor .
Mijn moeder heeft Multiple sclerose en daar door heeft zij problemen met haar geheugen .
Momenteel gebruikt zij Windows XP waar zij mee overweg kan . In 2014 stopt Microsoft met het ondersteunen van XP en dan ?
Moet mijn moeder dan maar Windows 8 gaan gebruiken ? Waardoor haar computerwereld op zijn kop komt te staan en haar veel stress bezorgt ?
Stress is voor mensen met MS HEEL slecht en dan heb ik het niet over hogere bloeddruk en een slecht humeur maar over uitvals verschijnselen die meestal permanent zijn!
Het is niet dat mijn moeder niet mee wil met de vooruitgang maar bijna niet meer kan .

EDIT: typo

[Reactie gewijzigd door memsys op 19 juli 2012 16:54]

Dat kan Microsoft niet schelen, botweg. Waarom niet? Zo'n klein percentage gebruikers is geen geldige reden om innovatie tegen te houden.

Als ze dat wel deden kwamen er nu nog updates uit voor windows 3.1 en hadden we nog fijn de Program Manager.
Ik zeg ook niet dat Microsoft alles maar moet blijven ondersteunen en na 13 jaar mag XP ook wel met pensioen .

ik gaf ook alleen aan dat er ook mensen zijn die door een of andere reden de techniek (bijna) niet kunnen bijbenen ook al willen ze dat nog zo graag .
Voor deze groep is de verandering van XP naar 7 waarschijnlijk nog wel te doen , maar van XP/7 naar 8 is voor deze groep onoverzichtelijk groot (understatement) .
En natuurlijk kan je niet met alles en iedereen rekening houden maar dat maakt het niet minder erg voor die personen .

Waar ik mij ontzettend aan stoor is dat er mensen zijn die dit niet willen begrijpen en die vaak zo iets hebben van "die mensen moeten maar aanpassen" of "als ik het kan dan kunnen hun dat ook"

EDIT : zin vergeten typo

[Reactie gewijzigd door memsys op 20 juli 2012 02:21]

En moest je vader van 60 voor het eerst een PC krijgen, wat zou zijn voorkeur krijgen denk je?
MS-DOS, Win95, WinXP, Vista of Win8? Ik zal je een hint geven: het systeem;
- Waarbij hij klikt op zijn foto en zijn wachtwoord ingeeft
- Een scherm te zien krijgt met zijn meestgebruikte programma's,
- En de belangrijkste info's: nieuwsoverzicht, nieuwe mails en kalender
- En dan met één klik onmiddellijk in zijn programma naar keuze zit

Zal wss zijn voorkeur hebben boven:
- Een systeem waar hij zijn userid en wachtwoord moet ingeven
- Dan een leeg scherm met een paar onbegrijpelijke icoontjes krijgt
- Na een halfuur sukkelen ergens linksonder een knop vindt
- Waarna een helse waslijst van programmanamen openvliegt waar een kat haar jongeren niet in terugvindt.

De onnozele autovergelijking is zelfs niet nodig, installeer voor de grap eens Windows98 in VirtualBox. Als het al wil starten. En kom me dan zeggen hoe negatief Windows geëvolueerd is. Doet me ook denken aan die 'onbruikbare' Unity op Linux. Als je vastgeroest bent in die Gnome-toestanden, is het wennen. Maar als nieuwe gebruiker is die Unity echt wel zeer snel en handig. Doch niet zo goed als Win7/8 ;)

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 19 juli 2012 10:09]

Wordt de reclame van een aantal jaar geleden "klik met de muis in de rechterbovenhoek" opeens wel realistisch.....
Na een halfuur sukkelen ergens linksonder een knop vindt
Niet om het een of ander, maar daar zit in elk geval nog een knop; W8 gebruikt een heleboel UI-elementen die keihard onzichtbaar zijn (totdat je toevallig de muis eroverheen beweegt; maar die "vader van 60" gaat echt niet zijn muis het hele scherm over bewegen "om te kijken wat er allemaal magisch tevoorschijn springt").

In grote lijnen zie ik je punt wel (en ben het gedeeltelijk ook met je eens), maar het is wat mij betreft zeker niet zo dat alle wijzigingen in W8 verbeteringen zijn.
Dus voor jou vader van 60 is het gemakkelijker om te navigeren in het zwaar verouderde onoverzichtelijke startmenu dan dat ie met de muis op grote knoppen kan drukken?

vaag, vooral omdat telefoons voor ouderen knoppen hebben waar je U tegen zegt
Dus voor jou vader van 60 is het gemakkelijker om te navigeren in het zwaar verouderde onoverzichtelijke startmenu dan dat ie met de muis op grote knoppen kan drukken?
Ik denk niet dat dit het is. Ik denk dat hij een truukje heeft geleerd hoe hij zaken kan terugvinden. Waarschijnlijk staat ook het start-menu op volledige display zodat de indeling altijd het zelfde is. Ik herken dat bij veel mensen, ook jongeren, vooral omdat de affiniteit met de omgeving niet zo sterk is.

Mijn moeder (75) en vader (74) waren ook zo tot ik op een bepaald moment expres "personalized menus" aanzette in XP. Toen waren ze verloren. Na een gedegen uitleg met een kladblokje er bij, over shortcuts, de desktop, hoe het systeem werkt en het concept er achter (en niet op basis van truukjes) gingen ze zelf experimenteren. En dat ging goed, zeer goed. Met name doordat ze zelf moesten (uit)zoeken begonnen ze te leren en mijn vader werd van digibeet (tot zijn pensioen altijd geweigerd om met computer te werken want daar had ie toch een secretaresse voor) een redelijk volleerd gebruiker.

Zeker nu ze sinds een paar maanden een iPad hebben, waardoor ze weer een nieuw concept van bediening moest leren merk je dat verandering eventjes schrikken is, maar dat ze er wel een uitdaging in zien. Alleen al een smsje krijgen omdat pa weer wat leuks heeft ontdekt verteld al veel. En ondanks dat ze 2 jaar geleden zeiden dat ze geen nieuwe computer meer hoefden omdat ze er nog wel 10 jaar mee konden (volgens hun) werden ze enthousiast toen ze op mijn test PC Wiindows 8 zagen. De enige vraag was of bepaalde applicaties nog werken. En nu ze zitten te wachten tot er een leuk systeem komt met multi-touch en windows 8, vooral omdat ze vinden dat het wel eens tijd wordt dat je een computer ook met vingers moet kunnen bedienen zoals hun iPad. Dus nu maar wachten op een 23"/24" All-In-One met mulitouch en Windows 8 :)

Wat ik hier van leerde is dat de angst voor een andere interface niets te maken heeft met of het nu beter is of niet, maar voornamelijk de onwil om je er in te verdiepen. Je kan pas een vergelijk maken wanneer je er een half jaar dagelijks mee werkt en het echt kan doorgronden, net zoals de interface veranderd moet je ook je gebruik-"principes" aanpassen (evolueren) en niet blijven hangen in een Windows 95 gedachte.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 19 juli 2012 13:54]

Onwil, die ik soms terecht vind. Waarom de fav knopjes etc ineens van links naar rechts moesten met de laatste IE versie bijv.; is mij een raadsel en vind ik een nuttelose "vooruitgang". In mijn geval zelfs achteruitgang, zo irritant vind ik nuttelose verplaatsingen van knopjes etc. Jarenlang zat het links, vond dat prima en daar wen je aan.

Dan verzint een wijsneus dat het naar rechts moet? Sorry, daar zit ik en menig ander echt niet op te wachten. Gebruik daarom nog steeds de voorlaatste IE versie, waar de knopjes nog op de oude plek zitten. Innovatie etc, prima. Maar doe het vooral wanneer het echt nodig is en niet dit soort nutteloze bijzaken, die je eerder vervreemden van je vertrouwde werk omgeving.
Dan verzint een wijsneus dat het naar rechts moet?
Dat is om je scherp te houden ;)

Maar inderdaad, sommige hele kleine veranderingen zijn behoorlijk irritant. En dat is er 1 van :D

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 19 juli 2012 15:19]

Is er een goede reden om dat programma te gebruiken? Ik denk dat de meeste mensen die dat gaan installeren dat doen met de gedachte: "Help, het start menu is anders! Ik wil terug wat het eerst was!" zonder het überhaupt proberen te gebruiken.
Ik heb het geprobeerd met WP7.5 en mij beviel het helemaal niet. Dat is ook de gedachten achter het nieuwe Windows8 <>MetroGUI <> WP8
Ik ga het niet eens proberen te gebruiken. Ik gebruik het startmenu voor zowat alles, zonder startmenu is het geen Windows voor mij.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je nog een klassiek startmenu zou willen gebruiken; ikzelf gebruik zowel op m'n werk als thuis windows 7, en in beide gevallen start ik programma's op door of een van de 3 of 4 gepinde applicaties te starten, of door te zoeken door het startmenu.
omdat sommige mensen nu meer dan 20 programma's gebruiken en je anders geen taakbalk meer over hebben.
omdat ik soms de juiste benaming niet meer weet omdat sommigen denken dat ze alles steeds moeten veranderen omdat ze anders achteruit gaan.
En ja ik moet ook nog alle systemen van 2000,xp,2003,2008,2008R2,vista,7 ondersteunen.
En met telkens alles om te draaien en programma's die hier niet werken en daar wel, niet alle klanten dezelfde programma's noch dezelfde taal hebben, moet ik soms eens echt zoeken wat ik op welk systeem kan gebruiken en daarvoor was toch de start-menu structuur uit 98 het best, lekker volledig scherm gebruiken, met kleine icoontjes en in overzichtelijk tekst lijst structuur.
in 7 moet je in een beperkt gebiedje gaan scrollen, hebben ze misschien met een hal oor geluisterd en komen ze in 8 weer af met een full screen start menu, helaas met duplo blokken icoontjes erop zodat je wéér mag beginnen scrollen.
Stilstand is achteruitgang ? MS beweegt inderdaad constant, maar op het ritme van Echternach http://nl.wikipedia.org/wiki/Processie_van_Echternach pre 1947 stijl.
Het kan aan mij liggen hoor, maar met een programma of 50 kun je in je startmenu net zo lang aan het zoeken zijn. Tuurlijk, je favo programma's staan al aan het begin, maar dat kan in Win8 ook.
Bovendien kun je erg makkelijk groepen aanmaken, waardoor je veel sneller weet waar je ergens moet zijn en door de icoontjes valt het ook prima op.

Dat je het oude startmenu overzichtelijker vind is eerder een kwestie van wennen en tijd, dan dat het echt een ramp is om met win8 te werken.
20 programma's zet je gewoon op je desktop. Of zoals ik werk, [Windows]-toets en dan typen wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld "al C" en dan op [Enter]-drukken, vele malen sneller dan Start -> All Programs -> etc. etc. etc. met de muis.
Op de desktop? Nee bedankt, op de desktop wil ik niets meer zien dan de Prullenbak. Ik blijf bij het startmenu, alles netjes ingedeeld in Internet, Sound, Graphical, Games etc.... Ik ga niet klooien met de desktop.
Die werkt gewoon in de Win8 Release Preview heur. Ik heb hem geprobeerd maar toen ik dat oude start menu-stijl weer zag (de XP-stijl dan he) heb ik het heeeel gauw weer verwijderd!

Windows 7 Start Menu zie ik dan liever.

Maar Classic Shell werkt prima in Win8.
Voor Windows 7 zijn programma's beschikbaar om het 'oude' Start menu weer terug te krijgen.
Ik zie veel mensen dat gebruiken inderdaad. Toch vind ik het voor een tweaker nogal raar om het oude XP menu terug te willen. Want laten we wel wezen, zo goed was het oude Start menu niet.

Hoe lang heb je het eigenlijk geprobeerd? Ik vind het nieuwe Start menu één van de grootste verbeteringen in Windows na XP. Niet meer bladeren door een menu wat drie of vier niveaus diep gaat, maar gewoon drie of vier letters in het zoek vak typen en je programma staat in de lijst. Bijvoorbeeld je wilt de rekenmachine opstarten.

In XP:
Start -> Programs -> Bureau accesoires -> Calculator
(en dan ga ik er maar even vanuit dat je weet dat hij daar zit)

In Vista / 7 / 8?:
Start -> Zoek: calc -> Enter

In Windows versies na XP heb ik het programma dat ik nodig heb gewoon veel sneller gevonden en vooral als je voornamelijk het toetsenbord gebruik gaat het veel makkelijker. Ik heb wel gemerkt dat je wel een vlot systeempje nodig hebt want op een traag systeem gaat het zoeken te langzaam. Maar op mijn 4 jaar oude AMD Athlon werkt het perfect en dat was al geen snel systeem toen ik hem kocht. Op moderne systemen mag dit geen probleem zijn.

Ook het probleem van het uitklapmenu dat maar groter en groter werd totdat het niet meer op het scherm paste hebben ze goed opgelost imho. Verder een aantal favorieten meteen groot in het hoofdmenu wat hij ook heel aardig automatisch doet en mocht er een applicatie tussen zitten die je niet super vaak gebruikt maar wel per sé daar wilt hebben staan kun je hem pinnen.

Overigens gebruik ik zelf ook die Classic Shell, maar alleen de Up knop ervan, want die miste ik toch wel echt, ondanks dat de vernieuwde adresbalk wel heel goed is, bij echt lange map namen is een map omhoog toch net wat minder makkelijk dan het met die Up knop was.
(zie Classic Shell: Additional Up Button)
Alternatief hiervoor is het toetsenbord: alt+"pijlomhoog"
en met WindowsKnop+R kom je meteen in execute uit, kun je ook calc intoesen, zonder te zoeken, en meteen starten...
Dat werkt alleen maar omdat de file name van Calculator daadwerkelijk 'calc' is. Win+R is geen search, het start menu sinds Vista is dat wel.
maar gewoon drie of vier letters in het zoek vak typen en je programma staat in de lijst. Bijvoorbeeld je wilt de rekenmachine opstarten.
Typische ICT'er prietpraat.

Als je namelijk de eerst vier letters van 'rekenmachine' intikt in je zoek functie werkt het voor geen meter. Alleen omdat jij weet dat de rekenmachine met calc kan worden gevonden werkt jouw voorbeeld.

Die zoekfunctie is voor Windows in gebruikers van andere talen dan engels vrijwel nutteloos
Je hebt zeker geen Nederlandse Windows versie? Want probeer het dan zelf maar eens uit:

Start -> Zoek: rek -> Enter

Et voila! Het werkt dus wel, want het is een echte search en geen command-line commande of zo zoals het Uitvoeren vakje in het Start menu van Windows XP was.
IT prietpraat. Ja, het kan sneller met Win 7, nee, het word vaak niet gebruikt; veel mensen gebruiken alleen de muis en niet beide tegelijk. Daar gaat het voorbeeld mank!

Bovendien noem ik het geen vooruitgang, geen innovatie maar voelt het meer als "oude wijn in een nieuw jasje". Een onwennig jasje, die je weer mag leren passen. Dat is een feit. Wel, geef mij mijn oude jasje maar; dat "zit zo lekker" en "voelt goed aan".

[Reactie gewijzigd door Madrox op 19 juli 2012 14:05]

Heb je het geprobeerd? Op nederlandse Windows 7 krijg ik bij 'reke' gewoon Rekenmachine te zien. (Bij 'calc' krijg ik calc.exe te zien)
Als je namelijk de eerst vier letters van 'rekenmachine' intikt in je zoek functie werkt het voor geen meter. Alleen omdat jij weet dat de rekenmachine met calc kan worden gevonden werkt jouw voorbeeld.
offtopic:
Typisch gevalletje van: O, dat wist ik niet dus ik flame maar om te proberen mijn ict-beperkingen te verbergen.


Zolang je niet loopt te kloten met de search locaties door de standaard locaties er uit te gooien , werkt het als een trein.

Voorbeeld:
Wil ik Word 2010 opstarten: [Windowstoets]word
Wil ik Access 2010 opstarten: [Windowstoets]Acce
Of visual Basic Express: [Windowstoets]Basi
Of visual C++ Express: [Windowstoets]C++
Etc. etc.
Bij de preview van Windows 8 was dit inderdaad nog mogelijk, maar bij de definitieve release zal dit niet meer mogelijk zijn. Ook heeft Microsoft de eigen tile die dit mogelijk maakte verwijderd uit de definiftieve release.
Informatief, mits je een bron hebt.
Was er niet eerder een bericht hier op tweakers dat MS de codebase voor het startmenu verwijderd had en dat je wel naar de oude interface kon maar dan zonder startknop ?
inderdaad, windows 8 is anders maar ik ben tot nu toe geen dingen tegengekomen waardoor ik per se terug naar windows 7 wil.

Veel van de "haken en ogen" waarvan ik op de hoogte ben is kunnen gerangschikt worden als het verlangen om geen verandering te hebben. Maar showstoppers? Ik ken ze niet.
@Zr40, donderdag 19 juli 2012 08:30
Quote : Welke problemen, haken en ogen zijn er dan?

Om drie zaken te noemen :

- Niet mogelijk Metro te verwijderen
- Niet mogelijk direct naar klassieke desktop op te starten
- Start-knop is verwijderd

Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel in Windows 8 en zie dus geen enkele reden om van Windows 7 af te stappen. Metro op een lap- of desktop zonder touchscreen is nét zo onzinnig als (indien dit mogelijk zou zijn) Android of iOS installeren.

Wat ik wil is een volwaardig bureaublad zo als dat altijd het geval is geweest. Prima dat Microsoft wat nieuws wil proberen maar geef gebruikers tenminste de keus in welke omgeving ze willen werken. Door de acceptatie van Metro te forceren is de charme er voor mij wel af.

Bij Ubuntu hebben ze de zelfde fout gemaakt; daar werd de nadruk gelegd bij Unity; ook een windowmanager die bedoeld is voor apparaten met touchscreen. Ook in die community is er hevige weerstand geweest waar (net als bij Microsoft-) niet naar geluisterd werd.

Het gevolg is dat Mint Linux behoorlijk in populariteit is gestegen. Volgens DistroWatch.com heeft Mint de altijd populaire Ubuntu ruimschoots van de 1e plek gestoten. Om eerlijk te zijn zou het me niet verbazen als we bij Windows ook een dergelijke trend zullen zien.

In mijn ogen is Windows 8 geen volwaardig vervanger voor Windows 7. Het zal beslist wel z'n pluspunten hebben maar onder de streep blijft het een slap aftreksel van haar voorganger. Wat Microsoft simpelweg heeft gedaan is een (waarschijnlijk prima werkend tablet-OS) geport naar lap- en desktopcomputers om ook in die markt een graantje mee te pikken van het succes van tablets. Simpelweg met zo min mogelijk moeite zo veel mogelijk geld verdienen.

Dat ze vervolgens Office 2013 nauw gaan verweven met Metro en Windows Phone 8 is voor mij een reden om lekker bij Office 2010 te blijven. Al die ongewenste veranderingen hebben er voor gezorgd dat ik deze ronde "upgraden" even oversla. Ik kijk wel wat Windows 9 gaat doen. Als dat nét zo hopeloos wordt (die kans zit er goed in-) denk ik dat het een mooi moment is om ook mijn laatste machine op Linux om te zetten.

Voor diegene die nog steeds hard roepen dat Metro vooruitgang is : http://cdn.slashgeek.net/.../2012/06/AOL-vs-Win-8.png

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 juli 2012 10:36]

Het probleem met Linux is echter dat je nooit volledige compatibiliteit zult krijgen met je programma's of games.

Het enige OS wat altijd volledige compatibiliteit biedt is Windows (hoe dit met Apple-producten zit weet ik niet, ook dit zal wel te runnen zijn op de een of andere manier).

Vergis je niet hoor, ik ben het eens met alles wat je zegt. W8 is voor tables, niet voor desktops. Ik ga echt geen touchscreen kopen voor mijn machine omdat ik dan nog meer rugklachten ga krijgen.
Maar toch; je kunt de Metro interface gewoon omzeilen. En het feit dat W8 opstart in die interface zal na een week ook wel mogelijk zijn door een of andere downloadbare tool.

Wat de ouderen betreft; de ouderen die tegenwoordig achter de computer zitten zijn toch al zo bang om alles te slopen op zo'n ding en willen het gewoon niet leren om het goed te doen. Ik heb daar les in gegeven en het komt steeds terug: ze doen wel mee met zo'n cursus maar daar blijft het bij; ze zetten zich niet in voor iets wat ze niet kennen.
En op de autoweg is het ook zo; ze willen zich niet aanpassen, vandaar dat ze zo'n gevaar vormen naarmate ze ouder worden. Soms moet je gewoon je service een tandje lager zetten omdat sommige mensen toch niet aangepast willen worden.

Stilstaan is inderdaad achteruitgang.
Ten eerste speel ik geen games op mijn pc, daar werk ik mee. Onder Linux kan ik exact dezelfde dingen doen als onder Windows. De enige reden dat mijn laptop nog Windows draait is omdat de RadeonHD drivers van Linux nog steeds onder de maat zijn. Bovendien vind ik je statement "Het probleem met Linux is echter dat je nooit volledige compatibiliteit zult krijgen met je programma's of games" nogal overdreven. Linux is in mijn ogen sterker geëvolueerd dan Windows of MacOS.

Ik weet ook wel dat er uiteindelijk wel een manier zal komen om Metro te omzeilen, maar daar gaat het me niet om. Het is een simpele principekwestie omdat Microsoft je deze mogelijkheid bewust wegneemt om je een interface door de strot te kunnen duwen die lang niet iedereen wil. Als ik bij de installatie tenminste de keus zou hebben tussen "classic desktop" of "Metro" zou de drempel al een stuk lager liggen.

Jij zegt dat stilstaan achteruit gaan is, maar sommige dingen zijn nou eenmaal goed zoals ze zijn. Persoonlijk vind ik Metro helemaal geen vooruitgang. De desktopomgeving die Windows 7 biedt doet toch alles wat je wil ? Waarom zou ik dat willen veranderen ? Omdat anderen dat van mij verwachten ? Ik mag toch zeker lekker zelf weten wat ik op mijn systemen installeer ?

Ik vind ook dat ik gewoon mag zeggen wat mijn mening omtrent Windows 8 is. Dat mijn post in eerste instantie werd weg gemod snap ik dan ook niet. Hoe kun je een fatsoenlijke discussie houden als iedereen dezelfde mening deelt ?

In mijn ogen is Windows 8 een aanfluiting en zal het naar alle waarschijnlijkheid gaan floppen (in ieder geval op de lap- en desktopmarkt). Die paar seconden die je per dag bespaart met sneller opstarten ben je in meervoud kwijt tijdens het upgraden, het wegwijs worden in Windows 8 en het bijwerken van je software.

Zeg dat Windows 8 zo'n 10 á 15 seconden sneller opstart dan Windows 7 en je (incl. het upgraden-) zo'n 2 uur kwijt bent om wegwijs te worden in Windows 8 en alles weer op de juiste manier aan de praat te krijgen ... maken we het volgende rekensommetje :

2 uur = 120 minuten = 7200 seconden. Zeg dat Windows 8 zo'n 15 seconden vlotter start dan Windows 7. We delen dus 7200 door 15, je komt dan uit op 480x opstarten. Zelf start ik mijn laptop hoogstens 2x per dag opnieuw op. We delen dus 480 door 2 ... Voordat ik de tijd die ik kwijt ben met "upgraden" terug heb gewonnen ben ik dus 240 dagen verder. Daarbij zal de opstarttijd van Windows 8 ook toenemen naarmate je meer software geïnstalleerd hebt, dus de claim dat Windows 8 per definitie sneller is (en blijft-) zegt dus vrij weinig.

Als je persé snel wil opstarten bespaar je de kosten van een Windows 8 licentie en koop een vlotte SSD waar je Windows 7 op zet. Het voordeel hiervan is dat ook al je andere software vliegensvlug gestart wordt; niet alleen het OS.

Enkel overstappen om opstarttijd te besparen is dus complete onzin.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 juli 2012 10:22]

Mooie berekening. Neem dan ook mee dat je in Metro direct je laatste updates ziet zoals bvb nieuwe mail. Hoeveel seconden ben je anders kwijt om om telkens je mailprogramma te openen ipv 1X op de windows knop te drukken.
Ik krijg mijn mails via Exchange op mijn smartphone. Voor langere mails start ik s'avonds 1x mijn mailprogamma. Mozilla Thunderbird start binnen een seconde op, dus waar hebben we het over.
En hoelang duurt het voordat Thunderbird alle mails binnen heeft? Trouwens, op je smartphone moet je ook wachten, dat is een non-argument, je verplaatst het gewoon naar een ander device.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 19 juli 2012 11:03]

Ik krijg misschien 1 á 2 mails per dag. Bovendien hoef ik niet te wachten bij m'n smartphone; die controleert periodiek op nieuwe mails zonder dat ik daar wat voor hoef te doen. Het daadwerkelijke openen duurt ook een seconde; niks om over naar huis te schrijven dus.
Bijna instant door IMAP en een goede internet verbinding..
1 sec. Glasvezel :)
Je wordt weggemod omdat je over Linux begint terwijl dit een artikel over Windows is.
De final versie is nog niet eens uit, en je loopt Windows 8 al de grond in te trappen.

Wel grappig, een product dat nog niet uit is, is bij voorbaat al gedoemd te mislukken in jouw ogen. Linux desktops zijn goed, maar komen niet in de buurt van het Windows eco systeem.

Je moet voor de grap ook een rekensom maken voor de gevallen dat je moet zoeken naar programma's die niet compatible zijn met Linux of waar je een alternatief voor moet zoeken. Of omdat het programma voor de honderdste keer crashed omdat het eigenlijk geschreven is voor Windows. :)
We zullen wel zien wie er straks gelijk krijgt. Als jij lekker kunt werken met Windows 8 moet je het vooral doen. Jouw computer, jouw feestje.

Ik ben er zeker van dat Windows 7 dezelfde weg af gaat leggen als Windows XP. Dat OS wordt nog steeds massaal gebruikt (SP3 wordt nog tot 2013 ondersteund), ondanks dat het al 13 jaar oud is. Daarbij heb ik alle recht om Windows 8 de grond in te stampen. Alsof ze tussen nu en de release alsnog Metro gaan verwijderen voor lap- en desktops. Geen enkele reden dus om mijn mening bij te stellen.

Het zoeken naar software voor Linux kost mij nét zo veel tijd als het zoeken naar Windows applicaties. Het enige dat je moet doen is het woordje "ubuntu" toevoegen aan je zoekopdracht. Daarbij moet je niet vergeten dat veel Windows software overbodig is voor Linux. Zo heb ik geen virusscanner nodig, geen CCleaner, geen anti-malware en andere meuk om het systeem malwarevrij en vlot te houden. Dat bespaart je dus weer een heleboel tijd.

Daarbij ben ik geen tijd kwijt aan defragmenteren omdat Linux dit in combinatie met het EXT3 / EXT4 bestandssysteem voorkomt.

Zaken als Office worden tijdens de installatie al geïnstalleerd (bij Windows moet je dat handmatig downloaden) en heb ik alle codecs / plugins binnen enkele seconden op het systeem staan door "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" in te typen in een console. Bij Windows moet ik zaken als Flash, Java, Acrobat Reader e.d. stuk voor stuk handmatig downloaden en installeren.

Ook dat scheelt je weer een hoop gedoe en dus tijd. Maar goed; het ging over de vergelijking tussen Windows 7 en Windows 8; niet Linux dus ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 juli 2012 10:58]

Zozo, er zijn dus wel degelijk nog mensen die denken dat ze veilig zijn zonder virusscanner als ze geen Windows gebruiken.

Een virusscanner en anti-malware programma heb je in Windows 8 ook niet meer nodig, net als Flash, sinds die nu in Windows zit.
Zozo, er zijn dus wel degelijk nog mensen die denken dat ze 100% beschermd zijn als ze wel over een virusscanner beschikken en Windows gebruiken. Het verschil tussen ons is dat jij naïef bent en ik simpelweg weet waar ik het over heb. Na ruim 10 jaar Linux ervaring weet ik precies waar eventuele risico's zitten.

Een virusscanner biedt ook geen 100% bescherming. Daarbij hebben verschillende onderzoeken uitgewezen dat het niet hebben van een virusscanner minder gevaarlijk is dan het gebruiken van verouderde software.

Veel troep komt tegenwoordig binnen doordat mensen vergeten om hun software te actualiseren en ontbrekende security-patches te installeren. Daar loeren de échte risico's. Bijna ieder soort browserplugin (Flash / Reader / Java) draag hier (in bepaalde mate-) aan bij. De mensen die virussen schrijven weten dat er steeds minder mensen zijn die willekeurige bijlagen openen en dat virusscanners steeds effectiever worden. Er wordt daarom constant naar alternatieve methoden gezocht om systemen te infecteren.

Natuurlijk biedt Linux geen 100% beveiliging. Geen enkel OS is onfeilbaar. Feit is wel dat je onder Linux (in tegenstelling tot Windows) standaard geen administrator-rechten hebt. Mocht er troep binnenkomen zal dit simpelweg geen rechten hebben om zichzelf uit te voeren. Daarbij heeft Linux maar een heel klein marktaandeel en is daarom niet interessant voor cybercriminelen

Waar ik bij Windows de meeste troep tegen ben gekomen in het verleden zijn geïnfecteerde .exe bestanden die in de Temporary Internet map terecht komen. Hier slaan zowel Internet Explorer (die ik niet gebruik) alsmede Firefox hun tijdelijke internetbestanden op. Je hoeft maar per ongeluk op een geïnfecteerde website terecht te komen en het is raak. Je hoeft zelf nog niet eens wat uitgevoerd te hebben.

Over het algemeen genomen zijn zowel Linux als ook MacOS veiliger dan Microsoft Windows. Dat laatstgenoemde ook nog eens zwaar baseert op het RPC-model helpt hier niet bij; door de monolithische opbouw kan een klein foutje al zorgen dat Windows als een kaartenhuis in elkaar zakt.

Als Microsoft écht zulke veilige producten op de markt zet, waarom heeft Microsoft Web Server dan maar een marktaandeel van zo'n 13,5% tegenover 65,5% van het opensource Apache project ? http://www.thewhir.com/we...te-windows-8-beta-release

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 juli 2012 11:57]

Feit is wel dat je onder Linux (in tegenstelling tot Windows) standaard geen administrator-rechten hebt.
Voor zover ik weet heb je vanaf Vista ook in Windows niet meer standaard Administrator rechten. Je wordt meteen in de installatie gevraagd een gebruiker aan te maken. Deze krijgt wel nog steeds behoorlijk veel rechten, maar niet meer alle.
Het zoeken naar software voor Linux kost mij nét zo veel tijd als het zoeken naar Windows applicaties. Het enige dat je moet doen is het woordje "ubuntu" toevoegen aan je zoekopdracht. Daarbij moet je niet vergeten dat veel Windows software overbodig is voor Linux. Zo heb ik geen virusscanner nodig, geen CCleaner, geen anti-malware en andere meuk om het systeem malwarevrij en vlot te houden. Dat bespaart je dus weer een heleboel tijd.
Zit standaard in W8. Dus hoeft ook nietmeer.
Beetje belerend, tijd voor een anti-stress-pilletje ;)

Zo veel tekst zonder echt aan te geven wat nu je stelling is. Overigens een paar opmerkingen bezijde de waarheid in je betoog:
Ik ben er zeker van dat Windows 7 dezelfde weg af gaat leggen als Windows XP. Dat OS wordt nog steeds massaal gebruikt (SP3 wordt nog tot 2013 ondersteund), ondanks dat het al 13 jaar oud is. Daarbij heb ik alle recht om Windows 8 de grond in te stampen. Alsof ze tussen nu en de release alsnog Metro gaan verwijderen voor lap- en desktops. Geen enkele reden dus om mijn mening bij te stellen.
Dus wij hebben het recht om jou de grond in te stampen zonder je te kennen? Want dat zeg je hier. Daarnaast is het een mening wat jij presenteerd als een feit. Je zou kunnen zeggen: Ik heb het vermoeden dat veel mensen vanwege Metro niet overstappen op Windows 8. Dat is een hele andere bewoording.
Het zoeken naar software voor Linux kost mij nét zo veel tijd als het zoeken naar Windows applicaties. Het enige dat je moet doen is het woordje "ubuntu" toevoegen aan je zoekopdracht. Daarbij moet je niet vergeten dat veel Windows software overbodig is voor Linux. Zo heb ik geen virusscanner nodig, geen CCleaner, geen anti-malware en andere meuk om het systeem malwarevrij en vlot te houden. Dat bespaart je dus weer een heleboel tijd.
Op zich klopt dat, zoeken naar applicaties kost niet zo veel tijd. Meestal weet je gewoon wat je nodig hebt en dan is het binnen een fractie van een paar seconden. En virus scanner/mallware scanner, daarover zijn zelfs de experts het nog niet eens. Daarnaast waarom zou je een tool als CCleaner gebruiken onder Windows of andere tools. Windows 7 installeer je 1 keer en je draait zonder performance problemen tot je hardware er mee stopt. Dat er mensen zijn die UAC uitschakelen en als Admin werken op Windows is niet het probleem van Windows maar van de gebruiker. Met zekere waarschijnlijkheid zullen deze zelfde gebruikers ook onder Linux werken met root omdat ze sudo vervelend vinden.
Daarbij ben ik geen tijd kwijt aan defragmenteren omdat Linux dit in combinatie met het EXT3 / EXT4 bestandssysteem voorkomt.
Hmm, zou toch maar eens google starten en je verdiepen in tools zoals e2freefrag, e4freefrag, filefrag. Daarnaast hoef je Windows 7 niet te defragmenteren, dat doet het systeem al voor je.
Zaken als Office worden tijdens de installatie al geïnstalleerd (bij Windows moet je dat handmatig downloaden) en heb ik alle codecs / plugins binnen enkele seconden op het systeem staan door "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" in te typen in een console. Bij Windows moet ik zaken als Flash, Java, Acrobat Reader e.d. stuk voor stuk handmatig downloaden en installeren.
Het is maar wat je wilt, maar heb dat persoonlijk nooit als beperking ervaren, sterker nog, het geeft mij een vrijheid, bijvoorbeeld Acrobat Reader, hiervoor heb ik de keuze om andere producten te gebruiken en ben niet gebonden aan een standaard repository. Daarnaast is de hardware support op Linux toch nog niet optimaal, hoewel het steeds beter is. Daarnaast is er vreselijk veel software beschikbaar voor Windows waarvan geen Linux varianten zijn (misschien van andere ontwikkelaars). Neem bijvoorbeeld Microsoft Office, dat werkt zonder Wine niet onder Linux, maar Libre Office werkt wel native onder Windows :-) Zo heeft ieder OS zijn voor en nadelen.
Ook dat scheelt je weer een hoop gedoe en dus tijd.
Wat is tijd, een Windows 7 systeem, dus ik neem aan ook Windows 8 heb je gewoon binnen een middagje draaien met alles wat je nodig hebt.

Om een lang verhaal kort te maken. Het is maar wat je wilt en allemaal gewoon persoonlijk. En een persoonlijke voorkeur is een persoonlijke voorkeur en niet iets wat je anderen moet opdringen.
Ik ben ook van mening dat Metro de verkeerde weg is.
Je kunt prima een interactieve desktop maken zonder die Metro-rommel. Kijk naar Android of iOs: een nummer in een icoon dat weergeeft hoeveel berichten er zijn. Of widgets, of iets anders

Had dan die Metro interface op de desktop als een balk aan de zijkant (of boven of onder) gemaakt en deze bij een tablet maximaliseren.

Er zijn echt wel opties om een beter algemeen OS te maken, maar niet zoals dat nu met Windows 8 wordt gedaan.
Ik koop geen 27" monitor om vervolgens Messenger in fullscreen te openen. Ik wil 6 schermen tegelijk open, of 7, of 8, of 9... gewoon omdat ik dat wil. Misschien wel 10 op een 42" monitor.

Ik denk dat een tablet of telefoon gewoon iets anders is dan een desktop en dus een andere interface benodigd.
Daarnaast denk ik dat MS een overhaaste beslissing maakt. Natuurlijk lopen de PC verkopen achter op de tablets. Dat komt omdat nog niet zoveel mensen een tablet hebben; het is iets nieuws; dus kopen veel mensen dit; dus een groeimarkt. De PCmarkt is nu meer een vervangingsmarkt en mensen hoeven nu eenmaal niet het allersnelste op dit moment. Uiteindelijk stabiliseert de tabletmarkt ook en nemen de PC verkopen misschien weer iets toe.

Ik ga proberen deze versie over te slaan, al zal ik er wel niet onderuit komen ivm mn werk.
De iconen in Android en iOS vallen niet onder interactief. Ze duiden iets aan, maar Metro gaat vele malen verder.
ik heb nog nooit een geparkeerde auto met handrem op zien bewegen.
op UI is windows 8 een ferme achteruitgang, ook al maken ze een beweging.
Met stil te staan, waren ze misschien niet zo ver achteruit gegaan als nu.
onder de motorkap zijn er heel wat knappe verbeteringen die W8 echt wel de moeite waard maken.
Helaas van die draak van een UI , op alle gebied.
Ben inderdaad benieuwd wanneer de Technet/MSDN-versies online komen.
De eerste week van augustus kan je aan de slag!
Dan is vrij vlot, maar is dit dan ook de rtm versie?
Gelukkig kunnen wij (de TechNet mensen) al eerder aan de slag met Windows 8 :)
Alleen als de Technet mensen een tablet hebben hebben ze daar ook voordeel aan. In onze Desktop groep is er helemaal niemand enthousiast over Win8 als vervanger voor Win7, behalve voor het gebruik op tablets, waar ze vervolgens unaniem lyrisch over zijn...
Ik ben best tevreden over de huidige Release Preview. Ik heb geen grote problemen gevonden (enkel een paar kleine bugs, die vast opgelost gaan worden voor de release), en er zijn genoeg kleine verbeteringen die het voor mij waard maken om over te stappen op Windows 8. Het nieuwe startscherm zit ook niet in de weg (itt wat sommige mensen stevig beweren...)
en er zijn genoeg kleine verbeteringen die het voor mij waard maken om over te stappen op Windows 8
Je post zou zo veel waardevoller zijn als je dan ook even vertelt wat die verbeteringen voor jou dan zijn. Zeker met al die negatieve berichtgeving rond Win8 hier op t.net. Het enige tegengeluid dat ik heb gehoord van de mensen die er positief over zijn is "dat het in feite gewoon hetzelfde werkt". Prima, maar als het hetzelfde werkt, waarom zou ik dan willen upgraden?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 juli 2012 08:51]

Voor mij werkt het niet hetzelfde. De metro interface is een stap vooruit. Waar de huidige desktop niets meer is dan een woestijn met wat snelkoppelingen beloofd de metro interface een interactieve desktop met informatie waar je wel wat aan hebt.

Of Microsoft dat ook kan waarmaken is een tweede, maar ik wil wel degelijk een direct overzicht van het laatste nieuws, het weer en de recent gebruikte documenten en belangrijke programma's het scherm.

In feite zou de desktop je direct een groot gedeelte van de informatie moeten kunnen geven waarvoor je de computer überhaupt gebruikt en de dynamische metro interface van Microsoft maakt dat mogelijk. Alle andere OSen zijn gebaseerd of een statische weergave van dingen die je ooit belangrijk vond. Die verandering van de functie van de desktop is in mijn ogen net zo groot als de verandering van een tekstregel naar een Gui. Windows 8 is dus een verandering in de manier waarop je een computer gebruikt en alleen daarom al het upgraden waard.
Metro is dubbel kut.
Dubbelklik ik liever op iconen dan met een gigantische panel met kutblokken te werken.

Ik snap er de ballen van waarom mensen dit handig vinden in een desktop omgeving zonder touchscreen, waar die blokken voor bedoeld zijn gezien het aanraken van de schermen met je vingers.

"De metro interface is een stap vooruit."
Voor sommigen sure, voor mij en vele andere, no fucking way.
Geheel met je eens. Technologisch zitten er goede zaken in Windows 8 die ik graag zou willen gebruiken. Maar het continu context switchen middels die irritante (en foeilelijke) Metro UI heeft bij mij in alle previews die ik gedraaid heb totaal geen vrienden gemaakt. Ik heb een desktop, ik wil hem als desktop gebruiken. Voor tablets en mobiele telefoons gebruik ik Android, dus consistentie tussen die platformen en mijn desktop zal me aan mijn kont oxideren.

Geef me een Windows 7 desktop met de Windows 8 kernel en userland verbeteringen en hou je Metro UI maar lekker. Dat heb ik vanaf de eerste preview versies al gezegd en ik blijf er nog steeds bij. Windows 8 is nu voor mij een regelrechte Windows versie die ik oversla (zoals ik bij Vista ook deed).
Metro is dubbel kut.
Dubbelklik ik liever op iconen dan met een gigantische panel met kutblokken te werken.
De eerste zin geeft duidelijk het niveau aan, maar goed.
Dus je dubbelklikt liever om je mailprogramma op te starten en erachter te komen dat je geen mail hebt dan dat je, zonder te klikken of iets op te starten, direct ziet dat je wel of geen mail hebt?
Wat is daar precies niet handig aan?
Alleen bovenstaande situatie scheelt je al tijd.

Typisch geval van: wat de boer niet kent dat eet ie niet.
Je taalgebruik komt daarmee overeen.
Kijk, hier ben ik het helemaal mee eens!

Sinds de komst van de smartphone ben ik meermaals opzoek geweest naar "widgets" om mijn desktop dezelfde functionaliteit / overzicht te geven als de homescreens van mijn telefoon.

Gewoon een "kalender-widget" met de aankomende paar afspraken uit mijn agenda. Een widget met het onderwerp van de laatste ongelezen emails. Helaas nog steeds niet voor elkaar gekregen wat ik in gedachte heb.

Ik wacht dus wel met smart op Windows 8 :)
Veel snellere boottime. Betere taskmanager.Queue bij het kopieren van meerdere opdrachten. Metro(voor velen een probleem , maar werkt toch goed,zelfs beter ). Betere searchfunctie. Is ook werkbaar op tablets.Ribbon in explorer met mouseover voor view.Zullen er vast nog zijn waar ik nu niet meteen opkom.
Volledige USB3 ondersteuning, verbeterde ondersteuning voor een multi-monitor opstelling, Internet Explorer 10, taak beheer, Microsoft account integratie, Windows To Go, ARM, Secure Boot, .vhdx formaat voor virtuele harde schijven tot 16 terabytes, taal-instellingen, etc.
multi-monitor taakbalk, ISO mounter, lockscreen met informatie ipv een achtergrondje, ReFS, nieuwe en betere (en verschillende) onscreen keyboards, spellchecker (niet alleen IE, ingebakken in OS), autoopslaande screenshots (winkey+prtscrn), alle thema's GPU geaccelereerd (ook basic dus), veel dingen worden in ' de cloud' opgeslagen, waardoor je Windows gebruik wat meer hetzelfde blijft op verschillende systemen.

Oh en geen puinhoop wat mijn start menu heet op Windows 7, bahbah wat een bende :P

oja en a lles (echt alles) is/voelt een stuk sneller/vloeiender.

en dit is de client versie, de server versie gaat nog een stuk verder
Inderdaad, eigenlijks bijna alles werkt sneller en beter en bovenal is veel eenduidiger.

het enige nadeel wat ik ben tegen gekomen is de "verbeterde" taskmanager.
deze vind ik echt te traag reageren tov de oude die meteen info geeft.
...
Internet Explorer 10, ..., Microsoft account integratie, ....
Laat die 2 maar weg als verbeteringen buiten UI om.

IE omdat het feitelijk niet aan het OS geboden zou mogen zijn.

en MS account integratie is een ander ferm nadeel.
Internet Explorer is gewoon een onderdeel van Windows, waaro zou het niet aan het OS geboden mogen zijn, dan kan je van alles zeggen: waarom een klok weergeven in de taakbalk? Ik wil mijn eigen klok! Waarom überhaupt een taakbalk? Ik wil mijn eigen taakbalk installeren!

En je bent helemaal niet verplicht om een Microsoft Account te gebruiken, dat jij het een nadeel vind zal de meeste een niks boeien. Dat alles op ieder device er hetzelfde uitziet als je Windows 8 gebruikt daarentegen...
Dank voor je input (ook @ humbug, Zr40, Loler1 en batjes!). Een kleine opmerking:
Is ook werkbaar op tablets
Dat is natuurljik een non-argument voor desktops :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 19 juli 2012 10:00]

wel als je graag consistentie tussen je apparatuur wilt hebben.
dezelfde bestanden/documenten, in exact dezelfde applicaties, of dit nou je telefoon, tablet, PC, spelcomputer of auto is. En het er ook nog eens hetzelfde uitziet allemaal.
Voor jou is dat een non argument.. Maar voor de developers is dit juist een enorm pluspunt. Alle apps werken in de toekomst op zowel de desktop, ARM, en windows Phone, en als het meezit ook nog eens op de XBOX.

Kun je je voorstellen wat dit voor potentie heeft?
Om een antwoord te geven op je retorische vraag: grote. Welke developer wil nu niet dat hij voor 1 platform ontwikkeld en direct 4 platforms raakt?
Naast de verbeteringen die Benne al genoemd heeft heb ik er nog een paar: standaard een globale keyboard layout (ipv per window zoals in Windows 7 en ouder). Dit is geweldig voor mensen die de QWERTY layout niet gebruiken (ik gebruik Dvorak), omdat sommige games en Flash hier niet goed mee om gaan. Er is ook een duidelijke layout switcher toegevoegd (win+spatie), zodat je precies ziet welke layout je activeert.

Verder over de task manager: deze geeft een samenvatting van disk activity weer in zowel percentage actief als MB/s. Ideaal voor mensen een seekende disk hebben, maar ook praktisch voor SSD-gebruikers.
Daarnaast heeft de task manager een optie om te zien wat startup programs voor load met zich mee brengen. Deze kolommen zijn standaard niet actief, maar als je ze aan zet zie je per startup program hoeveel MB er gelezen wordt en hoeveel CPU tijd het kost.
Dat ga ik ook zeker nog even doen voordat ik de boel hier voor 40 dollar per computer ga upgraden. W7 voelt gewoon nog goed en vooral stevig en stabiel. Ze moeten mij nog overtuigen iets te vervangen wat nu gewoon erg goed is.
Windows 7 word toch nog een lange tijd ondersteund.
Als niet veel Desktops overgaan op Windows 8, heeft MS een paar keuzes.

Of ze activeren de veel gevraagde startknop weer en maken het optioneel om de leuke start ding in Windows 8 uit te zetten, of ze zorgen ervoor dat Windows 9 weer word zoals het is in Windows 7, maar dan "optioneel" and niet in je strot geduwd.

Maar gezien MS's reputatie van het verleden, ik geloof er geen zak van.
Meer goed nieuws is dat Linux ook de laatste tijd meer aandacht krijgt (Ubuntu + Steam).
Maar we zullen wel zien wat er gaat gebeuren :)
Wat je zegt is niet helemaal waar.

De startknop is weliswaar weg uit de taakbalk, maar als je er linksonder op klikt verschijnt toch het startscherm - hetzelfde als wat er gebeurt in Windows 7 als je dat doet.

Het startscherm kan je gewoon met het toetsenbord bedienen, precies zoals je dat nu in Windows 7 kan. Om iets in in Windows 7 te starten drukte ik altijd op de starttoets en typte dan het begin van de naam van het programma. Dit werkt precies hetzelfde in Windows 8!

Het startscherm ziet er inderdaad anders uit dan het start menu in Windows 7, maar volgens mij is dit gewoon een kwestie van wennen. Ik gebruik de Release Preview nu al een tijdje op mijn desktop. Dit bevalt zo goed dat ik niet meer terug wil naar Windows 7.

[Reactie gewijzigd door Zr40 op 19 juli 2012 08:45]

voegtoe dat de laatste jaren heel erg de limieten van de antieke linux kernel te merken zijn.
van Windows 7 op hetzelfde systeem overgaan naar Ubuntu, Debian, backtrack en Fedora. En er is een complete drop in performance waar je u tegen zegt.
resource gebruik is hoger (tenzij CLI only natuurlijk en niets aan hebben staan). openen van menu's wat gewoon regelmatig een seconde of meer duurt (en niet eens onder een zware load). Hele simpele dingen die gebruikers merken, vooral als ze het vloeiende gebeuren van OSX en Windows gewent zijn.

Linux is gebouwd op architectuur uit de jaren 80!
Terwijl veel hardware pas recentelijk sterk genoeg is om NT te kunnen draaien.(zie de transitie van WinCE naar WinNT op mobiele hardware)
En Linux maar trots wezen op zo'n microkernel, en dat NT zo'n zware kernel heeft.

mensen die windows 8 niet gebruiken en eventueel overstappen op linux sporen hem echt niet, maar die komen het vanzelf tegen gezien Win7 gemakkelijk Ubuntu eruit rent :P
Linux is in de jaren 90 ontworpen, net als de windows NT kernel. Dat dingen minder vloeiend aanvoelen in de X-windows omgeving komt door X-windows en niet door de kernel. Dat is gewoon inherent aan de client-server achtige architectuur waarmee X werkt.

Linux heeft trouwens ook geen microkernel maar een monolitische kernel. Je kan hem wel zo groot en zo klein maken als je zelf wil door dingen wel of niet mee te compileren. Je kan een enorme kernel maken waar al je drivers al inzitten (snel) of een hele kleine kernel hebben waarbij alles in losse modules geladen moet worden.

Als windows7 linux eruit rent vraag ik me toch af waarom bijna alle supercomputers unix of linux draaien en geen windows7 :?

Ontopic: ik sla windows8 over. Ik zie de voordelen wel van een aantal technische zaken maar de interface is gewoon niet mooi en werkt naar mijn mening niet lekker. Echt zo'n schizofrene interface die half tablet half desktop wil zijn en beide net niet lekker doet.
NT is gebaseerd op het micro kernel idee waarbij zo min mogelijk zaken in de kernel moeten draaien terwijl zo veel mogelijk zaken in user space draaien. (Dat Microsoft lange tijd de desktop manager in de kernel heeft geintegreer ivm performance is een detail ;) )
Linux is gebaseerd op het jaren 70 ontwerp van een monolitische kernel waarbij drivers onderdeel van de kernel zijn.

Linus Torvald was simpelweg niet voldoende op de hoogte van de ontwikkelingen op ontwerp gebied om de voordelen van een Micro kernel in te zien. Die voordelen zijn niet per se gerelateerd aan snelheid maar zitten veel meer in het scheiden van taken. Drivers in Windows zijn onafhankelijk van de kernel versie, bij Linux betekend elke kernel versie een nieuwe versie voor de driver.

Windows 7 (en OS/X) rent Linux er dan ook niet op alle vlakken uit. Maar wel degelijk op bepaalde punten. Met name op GUI acceleratie is Windows duidelijk verder dan Linux Ook zitten de problemen van de Linux kernel zitten niet in alle Unix Kernels.

Zoals ik al zei, performance is niet het grote probleem van een monolitische kernel, maar veel meer de uitbreidbaarheid en beschikbaarheid van drivers. Juist die punten zijn relatief onbelangrijk bij supercomputers. Daar kan een Kernel gecompileerd worden zodat die perfect aansluit op een specifieke machine. In de wereld van gewone gebruikers kan dat niet (en krijg je dus bijvoorbeeld de situatie dat Red Hat Linux 5.6 en 6.x niet goed werken op een standaard IBM systeem omdat een driver voor het beheer van clusters niet beschikbaar is voor die versies)

Het ontwerp van Linux is dus veel meer een jaren 70 dan jaren 90 ontwerp. Ondanks dat de ontwikkeling pas in de jaren 90 plaats vond.
Fijn dat jij zo al werkt, maar ik niet. Ik gebruik mijn muis om het startmenu te openen en een programma te zoeken. Dat kan nu niet meer.
Dat kan wel, maar het kost je jammer genoeg 4 clicks meer.
Meer goed nieuws is dat Linux ook de laatste tijd meer aandacht krijgt (Ubuntu + Steam).
En datzelfde Ubuntu kreeg het er ook flink van langs door van Gnome2 naar Unity naar Gnome3 te gaan.

[Reactie gewijzigd door zzzzap op 19 juli 2012 08:58]

Vandaar dat, zoals ik al eerder aangaf; Linux Mint nu de meest populaire distributie is.

Hier heb je wel de keus tussen XFCE, KDE, Cinnamon, Mate of Debian. Geef mensen de keus en je wordt populair. Forceer je je gebruikers om met een geheel ander bureaublad te werken dat niet zo 1-2-3 weg te krijgen is zul je flink inleveren aan populariteit. Ik denk dat je bij Windows 8 dezelfde trend zult gaan zien.

Unity was niet de enige fout die Ubuntu gemaakt heeft. Herinner je nog de minimize/maximize/close knoppen die plots naar links waren geschoven om het meer op MacOS te doen lijken ?

Welke kneus heeft ooit bedacht dat het ergonomisch verantwoord was om als rechtshandige knoppen linksboven in een venster te bedienen ?

Zelf denk ik dat Windows 8 pas in populariteit zal stijgen zodra er gehackte DVD-ISO"s te krijgen zijn alwaar die hele Metro-interface eruit is gesloopt. Indien dit niet gebeurt verwacht ik dat Windows 8 de reputatie "Vista 2.0" mee gaat krijgen; een OS dat je prima kunt overslaan.
Hoe wil je door Windows 8 gaan navigeren zonder Metro? Heb je het bericht gemist waarin werd gemeld dat alle code die te maken heeft met het startmenu is verwijderd, diezelfde code waar veel programma's gebruik van maakte om het startmenu te laten zien zoals het bijvoorbeeld was in Windows 95-2000?

En "het wordt door je strot geduwd"-is ook een non-argument. Want dat kunnen we dan ook zeggen over de startbalk, superbar (de opvolger van de startbalk in Windows 7/8), startmenu, grafische interface, etc.
Luister; als ik een speelgoedinterface wil hebben koop ik wel zo'n ding : http://www.toys-world.co....2/laptop_for_children.jpg

Stond een poosje terug een mooie vergelijking over de Metro-interface van Windows 8; http://cdn.slashgeek.net/.../2012/06/AOL-vs-Win-8.png

En jij durft nog steeds te beweren dat Metro vooruitgang is ? Je gaat gewoon 16 jaar terug in de tijd (wat overigens ook goed aan de kale "classic desktop" van Windows 8 te zien is).
Met de komst van Windows 95 werd er ook geroepen dat je geen Dos meer kon gebruiken. Je kon met een kleine aanpassing toen ook direct in Dos blijven opstarten en Windows later opstarten als je er 'gebrek' aan had.
De vraag is alleen of je het moet willen. Moet je nog terug naar die oude startmenu en is het niet gewoon een kwestie van gewenning. Ik ben daar nog niet uit.
Het probleem is dat een hoop andere tweakers hier menen mij te moeten vertellen wat ik wel en niet op MIJN laptop installeer. Ik bepaal zelf wat ik wil en wat ik nodig heb. Metro vind ik niks en ik wil er ook niet aan wennen.

Period.
Het probleem is dat een hoop andere tweakers hier menen mij te moeten vertellen wat ik wel en niet op MIJN laptop installeer. Ik bepaal zelf wat ik wil en wat ik nodig heb. Metro vind ik niks en ik wil er ook niet aan wennen.

Period.
Dan installeer je het toch niet :)

Alternatieven genoeg. Microsoft is niet het enige (commerciele) bedrijf dat een OS ontwikkeld en/of verkoopt.

En heb (en krijg) je helemaal geen behoefte om te upgraden, dan blijf je toch lekker daar waar je nu zit?

Rustig aan.. wij gaan wel rustig verder, ook als jij niet mee gaat! :)

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 19 juli 2012 12:16]

Bij elke release van een nieuw Windows OS lees ik het zelfde. "Goed nieuws voor Linux, want Linux gaat nu groot worden". Zonder een Linux - Windows discussie te willen aanzwengelen is dit een utopie. Linux wordt door voorstanders omarmd door de grote vrijheid die je krijgt. Dit is ook mogelijk doordat meerdere groepen, verschillende desktop omgeving aanbieden, Gnome/KDE/Unity etc. Deze worden allemaal ondersteund door hun eigen ontwikkelaars.

Wat ik uit jouw en vele andere hun reactie lees, is dat de keuzes die je bij Linux krijgt, ook in Windows beschikbaar moeten zijn. Indien Microsoft mee zou gaan in deze wens, zouden ze steeds meer componenten moeten gaan supporten. Bugs in startmenu 1 moeten worden opgelost en het zelfde geld voor bugs in startmenu 2. Nieuwe features moeten in beide startmenu's werken, anders komt er commentaar van gebruikers welke net het andere startmenu gebruiken. Het zelfde geld voor de ribbon, de 1ne zou de klassieke werkbalk willen hebben, de andere de ribbon.

Door een versplintering van componenten zou Microsoft veel meer kwijt zijn aan het stabiel houden van het Windows OS. Tevens zal het doorontwikkelen lastiger worden doordat er met veel meer componenten rekening moet worden gehouden.

Het verleden heeft laten zien dat er bij elke release van Windows commentaar is op de keuzes van Microsoft. Echter heeft een gemiddelde gebruiker nergens last van nadat zei een week werken met de nieuwe Windows en kan zijn/haar weg goed vinden en tevreden zijn. (Windows Vista/ME daar gelaten, maar dat kwam niet zo zeer door de keuzes van Microsoft, maar door het aantal bugs, driver problemen)

Ik denk dat (teveel) keuzes in de IT helemaal niet gewaardeerd worden door het grotendeel van de gebruikers. Voel je je hier niet lekker bij en wil je jouw interface zelf samen kunnen stellen, dan denk ik dat je inderdaad beter zit bij Linux. Echter geloof ik niet dat veel mensen de overstap zullen maken.
Inderdaad, Microsoft heeft zelf ook al gemeld dat er een goede reden was dat de klassieke menu's volledig weg waren sinds de Ribbon er is: exact hetzelfde argument dat jij hier aanhaalt.

En ik geef ze gelijk, het is omslachtig 2 UIs langs elkaar te gaan ontwikkelen. Dan kan het misschien niet met de Ribbon, dan weer misschien niet met het klassieke menu...
Ik ben zeer benieuwd hoe je het ze hebt uitgelegd, en nog meer benieuwd over hoeveel van je tekst hier de waarheid is...
Natuurlijk hebben zij Windows 8 wel getest toch?
Aangezien WinRT tegelijk gereleased zou worden, en die met Office2013 uitgeleverd gaat worden, neem ik aan dat dat ook de releasedate voor Office2013 zal zijn!
Niet dus. Pas in 2013
http://itonlinenews.com/office-15-to-be-released-in-2013/
Gelukkig kunnen wij (de TechNet mensen) al eerder aan de slag met Windows 8 :)
Iedereen kon toch alllang een preview downloaden en uitproberen :?
http://webwereld.nl/nieuw...8-beta-te-downloaden.html

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 19 juli 2012 09:05]

Dat eerste bericht is gebaseerd op geruchten. En hij bedoeld aan de slag met Windows 8 RTM, waar het artikel over gaat!
Een losse winkelversie zou er niet komen, volgens geruchten; Microsoft zou alleen een upgrade-dvd en oem-versie gaan aanbieden.
Kan iemand me uitleggen wat nu het verschil is tussen een winkelversie en oem?
Dat is simpel. Een Oem versie is voor Original Equipment Manufacturers. Of, in praktijk, enkel te koop bij aanschaf van hardware. Een retail versie is voor de losse verkoop.

Een ander punt is dat een Oem licentie aan de hardware gekoppeld is en dus niet zomaar los doorverkocht mag worden. Een retail versie is een los staand product en kan onafhankelijk van de hardware (door) verkocht worden.
bij sommige is dat een muis van 5¤, of nog goedkoper ;-)
Een OEM mag officieel gezien enkel bij een nieuw systeem uitgeleverd worden.
In de praktijk echter blijkt, dat er voldoende (web)winkels zijn die een OEM leveren zonders systeem.
Volgens mij dit:

Een losse winkel versie is niet gekoppeld aan de hardware. Je installeert het op je PC, activeert en werken maar. Koop je na een paar jaar een nieuwe PC, dan kun je de oude Windows install deactiveren, het op de nieuwe PC zetten en dan daar weer activeren.

Een OEM versie is gekoppeld aan de hardware. Vaak wordt het door de leverancier (HP, Acer, Dell etc) al vantevoren opgezet en geactiveerd. Je mag het wel opnieuw installeren op diezelfde PC, maar niet op een nieuwe, ook niet als je het van de oude PC afgooit.

Persoonlijk vind ik het nogal jammer als er geen winkel versie verschijnt. Sowieso baal ik een beetje van het OEM beleid van MS. De winkel versie was altijd zoveel duurder dan de OEM versie dat het toch nooit opschoot die te kopen maar ik vind dat wel jammer. Ik heb nu bijvoorbeeld Windows Vista en zou best naar Windows 8 willen, maar als ik mijn PC nu upgrade voor 40 dollar dan upgrade ik mijn OEM versie van Windows Vista naar een OEM versie van Windows 8. En als ik dan over een jaar een nieuwe PC ga kopen moet ik alsnog weer een nieuwe Windows 8 licentie kopen. Beetje jammer en dit beleid zorgt er eigenlijk voor dat ik alleen een nieuwe Windows versie koop bij een nieuwe PC, net als de meeste mensen.
Wie tussen 2 juni en 31 januari 2013 een Windows 7-systeem aanschaft, kan in aanmerking komen voor een upgrade van 15 dollar.

Vermoed dat het 2012 moet zijn.
januari 2013.
vermoedelijk tussen 2 juni 2012 & 31 januari 2013?
Uiteraard, maar Tweakers laat dit terecht aan de intelligentie van de lezer over om tot deze conclusie te komen.
2 juni 2012 en 31 januari 2013. :)
Ik ben benieuwd hoeveel een downgrade van Windows 8 naar Windows 7 gaat kosten...
waarom zou je? als je echt een hekel hebt aan het metro gebeuren, wat doe je op tweakers als je nu nog niet weet dat het binnen 5 minuten weggesloopt is :D
maar negeer de performance increase maar niet (dat alleen is het al waard)
Ja, want het enige nieuwe aan Windows 8 is het feit dat het op tablets draait en dat het startmenu weg is. Niet dus, misschien eerst een tijdje proberen voordat je iets gaat afkraken? Ik ga over zodra het beschikbaar is op MSDN. Als het niet bevalt ga ik terug naar 7.
Precies. Ik gebruik de Release Preview nu al een paar weken en ik ben best tevreden! :) Wel een paar kleine bugs, maar hee, daar is het een preview voor :P
(trouwens, op wie was je post een reactie?)

[Reactie gewijzigd door Zr40 op 19 juli 2012 08:39]

even een lijstje van de belangrijkste nieuwigheden voor de geinteresseerden: http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_8

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 19 juli 2012 08:40]

*doorgelezen heeft*
Dus behalve Windows Store en USB 3-ondersteuning is er niet echt een reden om over te stappen als je Windows 7 op je PC hebt, begrijp ik?

NB. Dit is niet als flame bedoeld, maar ik zie geen features die mij als Windows 7-gebruiker belangrijk genoeg lijken om te upgraden, laatstaan om er ¤40 voor te betalen :)
Maar als er wel argumenten zijn die ik niet zien, dan laat ik me graag overhalen, hoor.

[Reactie gewijzigd door anandus op 19 juli 2012 08:48]

De twee grootste vernieuwingen vermeld je niet: de compleet vernieuwde metro-ui en windows kan vanaf nu gedraaid worden op ARM-systemen.

Verder tal van kleine verbeteringen:

- snellere opstarttijden
- Hyper-V
- nieuw vergrendelscherm
- Aanpassingen in verkenner (bestandsoverdachten gebundeld, ribbon-interface,...)
- IE10
- Verbeterde herstelfuncties
- Updates vereisen maar 1 herstart meer

Beetje belachelijk om te doen alsof dit geen 40 euro waard zou zijn.
Dank voor je antwoord, maar voor een PC lijken die twee 'grootste veranderingen' niet echt belangrijk, Metro of ARM-compatibiliteit.

Daarnaast,
• Snellere opstarttijden?
9 seconden opstarten uit koude boot is al snel genoeg voor mij, ik weet niet eens of ik verschil zou merken.
• Hyper-V?
Waarom zou ik dat als thuisgebruiker nodig hebben?
• Nieuw vergrendelscherm en aanpassingen in verkenner?
Leuk en interessant, maar niet essentieel .
• IE?
Ik gebruik al jaren een andere browser.
• Verbeterde herstelfuncties.
Handig, maar ik heb nog nooit een herstelfunctie nodig gehad
• Updates vereisen maar 1 herstart
Dat is nu toch ook zo? Heb er nooit last van gehad.

Dus dat hele lijstje afgaande is het enige dat mij als PC thuisgebruiker handig is, naast USB 3 en Windows Store, dus een nieuw inlogscherm en aanpassingen in verkenner en taakbeheer. Dat is (voor mij) inderdaad geen ¤40 waard.

Kijk, ik wil niet negatief doen en ben graag een early adopter (en mensen die mij kennen weten dat dat zeker qua Windows zo is), maar ik mis echt een goede reden om te upgraden.
Voor een huis tuin en keuken gebruiker die geen metro wilt waarschijnlijk niet nee. Voor andere gebruikers kunnen dat wel redenen zijn. Btw. Je praat nu ook ineens over een andere groep gebruikers dan een post eerder...
Nee, hoor, ik heb het gewoon over de thuisgebruiker die Windows 7 op z'n PC draait?
In de eerste post had je het over gebruikers. In de tweede post over thuisgebruikers. ;) Daarnaast ben ik ook een thuis gebruiker, maar waarschijnlijk niet zo 1 als jij bedoelt. Ik gebruik namelijk wel hyper-v, zodat ik eenvoudig mijn gemaakte software kan testen. Software die ik onder eigen naam en niet doe van mijn bedrijf maak.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 19 juli 2012 17:25]

vergeet de nieuwe DWM niet, betere en snellere driver API/kernel subset, verbeteringen in de kernel zelf op zowel Intel als AMD x86 architectuur (veel betere ondersteuning voor de CPUs, GPU's en SoC's). Veel beter in threading, maakt stuk beter gebruik van je multi-core CPU dan Win7 ooit zal kunnen.

Oh en de simpelere zooi

heb je meerdere schermen? veel...veel beter multi-monitor support
mount je liever inplaats van branden? ingebouwde ISO mount tot uw dienst
ben je lui en houd je je klauw liever op de muis en klikt graag alles aan ipv keyboard om het sneller te maken? mooi, want in Win8 ben je met muis vrijwel net zo snel als met keyboard.

Mocht je metro niet leuk vinden, er op afknappen en erom gaan huilen. vrees niet, gebruik google en binnen 5 minuten heb je je windows 7 achtige desktop terug.
Nieuw vergrendelscherm en aanpassingen in verkenner? Leuk en interessant, maar niet essentieel .
I beg to differ. Windows Verkenner is toch één van de belangrijkere delen van het OS. Je gebruikt het dagelijks en een kleine verbetering daar heb je elke dag opnieuw weer voordeel van. Vooral de verbeterde bestands operaties. Deze waren tussen Windows 95 (!!) en Windows 8 eigenlijk vrijwel onveranderd (lees niks aan gedaan, niet verbeterd) op wat kleine grafische GUI dingetjes na. Hier is nu voor het eerst echt goed werk verzet.

Bijvoorbeeld als je meerder copy jobs tegelijk laat lopen. Ik moet twee grote copy jobs doen en wil die tijdens mijn lunch laten uitvoeren. Als ik ze tegelijk start dan worden ze aanmerkelijk trager omdat ze elkaar in de weg zitten. Dus of de klus duurt veel langer, of ik moet halverwege de nieuwe job starten. In Windows 8 kan ik ze tegelijk starten en gaat hij ze in een wachtrij zetten en één voor één afhandelen. Veel sneller.

Of stel ik wil een grote map verplaatsen. Ik start die job en ga lunchen. Kom ik terug en wat zie ik? Het bestand xyz is gelocked. Sluit het programma dat dit bestand gebruik en druk op Opnieuw... Lekker zeg heeft hij gewoon een uur lang niks gedaan omdat hij na 1 minuut dit bestand tegen kwam. In Windows 8 gaat de move gewoon verder op de achtergrond en bewaart hij dit soort bestanden voor het laatst. Als je dan terugkomt na een uur dan sluit je een programma af en 3 seconden later is de klus klaar, in plaats van dat je dan alsnog een uur moet wachten.

Ook de aanpassingen in Taakbeheer waren echt long overdue. Zeker als je je systeem netjes wilt houden (weinig services en meuk die op de achtergrond draait) dan zit je vaak in dat scherm te loeren wat er eigenlijk allemaal draait. En dat scherm is op het moment eigenlijk best wel een ramp. Wat verbeteringen daar ik best om te springen eigenlijk.
Dat is (voor mij) inderdaad geen ¤40 waard.
Ok, da's persoonlijk natuurlijk. Voor mij eigenlijk ook niet hoor omdat mijn PC al 4 jaar oud is, maar als ik die nieuwe Windows 8 ook naar mijn nieuwe PC mee zou kunnen nemen dan zou ik het zeker wel doen. 40 euro is niet niks, maar als je zoals ik vele uren per dag op een PC werkt en een aantal veelgebruikte dingen worden prettiger/efficienter/sneller, waar heb je het dan eigenlijk over? Ben gisteren wezen stappen en dat kostte ook 40 euro en nu heb ik alleen nog een kater. Terwijl je, als je een redelijk nieuw systeem hebt, rustig drie, vier jaar plezier kunt hebben van die 40 euro.
- Ingebouwde USB 3.0 Ondersteuning
- 100% UEFI Bios Ondersteuning
- Sneller Besturingsysteem (Niet alleen opstarten)
- Flash Ingebouwd
- Geen 2.2 TB Grens meer.
- Als je een schone installatie wilt kan je kiezen om al je bestanden en programma's te bewaren, dus geen gezeik meer met dingen kwijt raken.
- Externe Harddisk constant met een Interne Harddisk synchroniseren (kun je voor kiezen en instellen naar keuze)
- Bios opstarten via Windows inplaats van in het begin snel op F9 moeten drukken.
- Windows7 Upgrade naar Windows 8 en al je programma's behouden, dus geen gezeur dat je helemaal opnieuw moet beginnen.
- Updates installeren en je hoeft maar 1x in de maand opnieuw te starten. (Patch Tuesday)

Ga zo nog maar een tijdje door, maar het is zeker de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door heinekenriz op 19 juli 2012 12:21]

Reactie van iemand die zijn PC thuis gebruikt voor wat gamen en simpel tekenwerk (Sketchup)

even aflopen:
- ingebouwde USB3.0 Ondersteuning: kan handig zijn, ware het niet dat mijn PC geen USB3.0 heeft.
- 100% UEFI Bios Ondersteuning: Geen UEFI aanwezig.
- Sneller besturingssysteem: hmm, Dos rekende al sneller dan ik. Nog sneller? Ik denk niet dat ik dat verschil echt merk. En als ik het al merk, ben ik er in 2 dagen aan gewend. Niet echt een reden dus.
- Geen 2.2TB grens meer: Hoeveel zegt u? 2.2 TeraByte? Daar heb ik nog nooit last van gehad, en aangezien ik verwacht binnen de eerste 5 jaar geen partities van dat formaat nodig te hebben, laat staan bestanden in die grootte ga maken, is dat niet interessant.
- geen dingen kwijtraken: daar heb je nou een goede back-up voor.
- Externe schijf constant met interne harddisk synchroniseren: onnodige schijfacties, zetten we dus meteen uit. Mijn externe schijf is voor mijn back-ups, en die maakt hij iedere avond automatisch en éénmalig.
- Bios opstarten via Windows: Wat moet ik daarmee? Alles staat goed ingesteld, en alles werkt naar wens.
- Win7 naar Win8 upgrade zonder iets te verliezen: geen reden om te upgraden voor mij.
- 1x per maand herstarten voor de updates: Als ik mijn computer niet nodig heb, staat hij uit.

En zo kan ik zo'n beetje ieder pluspunt onderuit halen. Moet ik wel even vermelden dat ik één van die 'idioten' ben die een tripleboot gebruikt van 98SE/XP/Win7, waarbij de eerste eigenlijk meer voor de gein was. De drivers waren voor Win98SE wel even wat lastig, maar dat start pas snel op! Ik heb verschillende 'truckjes' moeten uithalen om mijn oude Sierra-spellen op een normale snelheid te kunnen draaien, die gingen gewoon te snel.
Dit lijstje bevestigt voor mij in ieder geval om bij Linux te blijven:

- Metro UI: niet iets wat ik ooit zou missen, op een laptop of desktop.
- ARM: wordt ondersteund door Linux, maar niet nodig.
- Snellere opstarttijden: mooie verbetering, maar ik start al razendsnel op.
- Hyper-V: wordt ondersteund door Linux, maar niet nodig.
- Nieuw vergrendelscherm: als ik de computer vergrendel, wil ik gewoon mijn wachtwoord in kunnen voeren om verder te gaan, meer niet. Dus niet nodig.
- Aanpassingen in verkenner: ik doe bestandsbeheer met de terminal, en anders zij er zat grafische verkenners die doen wat ik wil.
- IE10: ten opzichte van IE9 vast beter, maar ik gebruik Firefox.
- Verbeterde herstelfuncties: die hoor je niet nodig te hebben.
- Updates vereisen maar 1 herstart: alleen om kernel-updates van kracht te laten worden, moet ik een keertje herstarten.

edit: verder wordt usb 3.0 al enkele jaren ondersteund, en een uitgebreid vergrendelscherm is beschikbaar met Gnome 3

[Reactie gewijzigd door ArchLinux op 19 juli 2012 09:30]

Het gaat hier meer over de overstap tussen windows 7 naar 8. Als je al eerder voor linux gekozen hebt dan zal je daar wel goede reden voor hebben, maar daar gaat w8 idd geen verschil in maken.
Dan moet je meer de voor en nadelen vergelijken tussen Linux en Windows.
Dus behalve Windows Store en USB 3-ondersteuning is er niet echt een reden om over te stappen als je Windows 7 op je PC hebt, begrijp ik?
windows kan vanaf nu gedraaid worden op ARM-systemen.
Niet echt een reden om over te stappen toch? Hoogstens een reden om een ARM computer aan te schaffen.
Beetje belachelijk om te doen alsof dit geen 40 euro waard zou zijn.
Wanneer is iets 40 euro waard? Je 'tal van kleine verbeteringen' zijn alleen nuttig als je er wat aan hebt:
- snellere opstarttijden
Mijn systeem is altijd al opgestart als ik koffie heb geheeld.
- Hyper-V
Wat moet ik daarmee op mijn laptop?
- nieuw vergrendelscherm
Wow!
- Aanpassingen in verkenner (bestandsoverdachten gebundeld, ribbon-interface,...)
Dus opnieuw een periode van niets kunnen vinden?
- IE10
Serieus, wie gebruikt er hier IE?
- Verbeterde herstelfuncties
Wat moet er herstelt worden? Ik herb liever dat het gewoon heel blijft.
- Updates vereisen maar 1 herstart meer
Is dat nu anders dan? Als ik 's avonds mijn PC uitzet installeert hij soms wat updates. En 's morgens start hij weer gewoon.
Dus opnieuw een periode van niets kunnen vinden?
Zucht... vrij zwakke flame... Uiteraard kan je zo elke verandering gaan tegenspreken.

Windows 8 is een redelijke update van de hele interface. Zo stappen ze eerst weg van Aero en alles krijgt een strakkere minimalistische stijl.
Met metro en de nieuwe takenbalk is de hele manier van multitasken en programma starten aangepakt (en naar mijn mening verbeterd)

De nieuwe explorer functies zijn een welgekomen vernieuwing dat iedereen dagelijks op prijs zal stellen:
zeker het verplaatsen en kopiëren heeft enkele welgekomen vernieuwingen (dat geen enkel ander OS out of the box bied)
Snelle preview van files spaart je tijd uit.
Taskmanager is uitgebreider en gewoon op alle vlakken gebruiksvriendelijk gemaakt
Iso's kunnen zonder extra programma gemount worden


nb: ik ben zelf een linux gebruiker zowel privé als zakelijk. Maar vind Windows 8 een stap in de juiste richting voor het OS!
Aanpassingen in verkenner (bestandsoverdachten gebundeld, ribbon-interface,...)
Dus opnieuw een periode van niets kunnen vinden?
Touche.
Maar toch vind ik dat de aanpassingen aan de Windows Verkenner hier onterecht worden gebagatelliseerd. Ik zei hierboven al iets vergelijkbaars, maar de Verkenner is gewoon een super belangrijk onderdeel van Windows. En vooral die bestandsoverdrachten (toch een kern functie van het OS imho) zijn al jaren een doorn in het oog van vele omdat het in feite uit de DOS tijd stamt nog. Eindelijk wordt dit echt significant verbeterd!

Natuurlijk kun je externe bestandsbeheerders gebruiken, maar dat kun je voor vrijwel elk onderdeel doen. En de meeste mensen gebruiken toch wat er standaard bij zit. Ook als je eens op een ander systeem moet werken dan staat je favoriere bestandsbeheerder daar natuurlijk weer niet op. Moet je die gaan installeren of toch maar terug naar de Verkenner. Voor mij zijn verbeteringen hier erg waardevol en een reden om een nieuwe versie van Windows te willen.

Overigens vond ik het Verkenner scherm een van de weinige dingen die in Windows 7 t.o.v. Vista en XP slechter geworden waren. Vooral de tree scroll bug (waarvan MS beweert dat het gedrag zo bedoeld is) vind ik doodirritant in 7. (zie ook dit filmpje)

EDIT:
Ik kom er zojuist achter dat MS deze bug inmiddels erkend heeft (hij zat blijkbaar ook in en van de Windows 8 previews / betas). En in Windows 8 hebben ze hem dus gefixed. Weer een voordeel voor Windows 8 al valt dat wel weg als ze die fix ook backporten naar Windows 7, wat ik wel hoop eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 19 juli 2012 13:32]

Ik zal je lijstje even aanvullen, want je mist nogal wat:

-Windows Store
Toch echt 1 van de grote veranderingen. Het maken van applicaties en het uitgeven ervan wordt hier veel makkelijker door. Ook kun je applicaties makkelijk updaten en zijn ze aan je account gekoppeld waardoor je ze makkelijk overal kunt installeren waar je windows 8 hebt lopen.

-Verbeterde multimonitor support
In de eerste 2 beta's was dat nog niet 100% verwerkt, maar nu gaat het erg fijn. Metro start op in het scherm waar je het aanroept en je hebt nu een taakbalk op meerdere monitoren. Daarnaast zitten er hoekjes aan het scherm, waardoor je niet zomaar met je muis van het scherm af gaat als je bv metro wilt openen, applicaties af wilt sluiten of andere metro acties wilt uitvoeren.

-Skydrive integratie
Het opslaan van bestanden kan ook naar skydrive toe en je zult daar zelfs je foto's op kunnen slaan of vandaan halen, waardoor je niet meer hoeft te kloten met sd-kaarten of andere opslag.

-Microsoft account
Hier sla je dus al je settings in op en worden je betaalde apps van de store opgeslagen zodat je die maar 1x hoeft aan te schaffen en installeren binnen een zucht gebeurd is. Daarnaast kun je er je facebook, linkedin, twitter en andere social media aan toevoegen om niet alleen contactinfo bij de hand te hebben, maar ook de informatie er vanaf te kunnen halen.

-(voor bedrijven) Windows to go
Zet je windowsinstallatie op een usbstick. Steek hem in de pc en hij start je windows op met je settings, applicaties en persoonlijke bestanden. Dat maakt het erg makkelijk om op meerdere plekken te kunnen werken en bovendien heb je zo altijd je eigen bestanden bij je waardoor je zeker weet dat er niet zomaar iemand in je account kan komen.

-VHD formaat
Nieuw bestandssysteem wat weer wat beter werkt dan NTFS. Gaat beter om met power failures en voorkomt/verminderd performanceverlies

-Nieuwe taskmanager
Veel gedetailleerdere info en geeft je ook wat meer mogelijkheden

-Nieuwe inlogmogelijkheden
Inloggen met een pin (bv 0000) of met een picturepassword wat met touch echt erg goed werkt.

Metro is meer dan alleen een startscherm. Dat lijken de meesten hier te vergeten, maar het is niet het enige wat met Windows 8 veranderd
Kleine correctie: VHD is een formaat voor virtuele disks. Het is zelf geen bestandssysteem. Het wordt voornamelijk gebruikt bij virtual machines (Hyper-V).

Het nieuwe bestandssysteem heet ReFS, maar voor Windows 8 zal dit alleen beschikbaar zijn in de serverversie (Windows Server 2012). bron

[Reactie gewijzigd door Zr40 op 19 juli 2012 13:17]

En als aanvulling: het beïnvloed indirect de user experience, maar toch niet onbelangrijk.
In Win8 gaan ze slimmer om met geheugen, dubbele gegevens in de RAM worden gedeeld. Als een programma naar zo`n gedeelde blok schrijft, krijgt die een nieuwe.
Hierdoor is Win8 efficiënter dan Win7. Concreet betekend dit dat oude systemen die moeite hadden met Win7 (of het net niet aankonden) veel baat hebben bij Win8.
Lijkt me vooral voor de mensen die klagen dat je "gedwongen wordt om steeds maar nieuwe hardware te kopen" een belangrijk argument :*)
Denk dat dat wel mee zal vallen, Windows 8 zal vooral voor tablets goed worden ontvangen.

Voor desktop gebruik ben ik echter minder enthousiast. Het kan ook een kwestie van gewenning zijn en misschien gooi ik Windows 8 wel op mijn nog te upgraden pc maar hier op de zaak staat al vrij vast dat we gewoon Windows 7 blijven draaien.
lol, en vista heeft nu nog een grotere marketshare als heel linux bij elkaar :P
En exact evenveel als alle Mac OS X versies bij elkaar.
Windows Vista is anders wel een groter succes dan Linux of Mac OS X...
Gebruikers van Windows XP, Vista en 7 kunnen eind oktober via Windows.com voor 40 dollar een upgrade naar Windows 8 Pro verkrijgen
Dat is wel interessant en ik denk dat veel mensen (gezien de lage prijs) daar gebruik van gaan maken. Voorlopig hou ik het nog even bij Windows 7, want zonder touchscreen zie ik weinig meerwaarde in Windows 8.
Ik twijfelde inderdaad ook heel erg of ik zou upgraden, maar 40 dollar is wel een erg mooie prijs. Dat trok me zeker over de streep.
Is nu Windows 7 ook EOL?
Ik denk dat Windows 7 nog wel een tijdje door gaat hoor.
Nee, mainstream support eindigt op 13 januari 2015, de extended support eindigt op 14 januari 2020. Met Windows 7 zou je dus binnen mainstream nog niet Windows 9 kunnen halen. :)
Wel, ik kan geduldig wachten. Ik ben zeer benieuwd om mijn Windows 7 installatie hier te upgraden naar Windows 8, tot die tijd werk ik nog even met Windows 8 RP. :)

Zou Internet Explorer 10 eerder uitkomen dan Windows 8 (want dat is doorgaans wel het geval).
Zou Internet Explorer 10 eerder uitkomen dan Windows 8 (want dat is doorgaans wel het geval).
In augustus komt de RTM versie van Internet Explorer 10 uit, dus ik denk het wel. ;)
Welnee. Bij iedere nieuwe Windows versie is het weer hetzelfde liedje: "Ahhh, het is helemaal niks! Ik blijf bij <vul hier vorige versie in>!" En uiteindelijk gaat toch vrijwel iedereen over.
En op 27 oktober gaat iedereen terug naar Windows 7. :+