Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 12.140 •

Een video laat nieuwe features zien van Nokia Belle FP2, een onaangekondigde nieuwe versie van Symbian. Zo is er onder meer een autocorrectiefunctie toegevoegd aan het toetsenbord en zijn er wijzigingen te zien in het lockscreen.

Ook plaatst Nokia in Belle FP2 de regelaars van de muziekspeler in de notificatiebalk, zodat ze voor gebruikers sneller toegankelijk zijn. Belle FP2 is de opvolger van Nokia Belle FP1, dat onder meer op de Nokia 808 PureView draait. Behalve in de muziekregelaars zijn er wijzigingen te zien in de gallery, de browser en de software om plaatjes te bewerken. De grootste wijziging lijkt de toevoeging van de autocorrectiefunctie te zijn.

De software komt naar buiten via Remote Device Access, een service voor ontwikkelaars. Het is onduidelijk wanneer Belle FP2 moet uitkomen. Volgens GSM Arena ontvangt de PureView de update als een van de eerste. Wanneer dat zal zijn, is onduidelijk. Sinds Nokia liet weten op termijn te stoppen met Symbian, zijn er al enkele grote updates geweest: Anna, Belle en Belle FP1.

Reacties (32)

Weet iemand of de E-700 of de N8 deze update ook krijgt?
Want volgens mij hebben wij de FP1 nog niet eens gekregen.
De nieuwe functies zien er namelijk wel erg leuk uit.

N.v.m.:
http://mynokiablog.com/20...on-navifirm-for-nokia-n8/

Het schijnt wel een iets andere versie te worden dan voor de pureview telefoons.

[Reactie gewijzigd door Afvalzak op 2 juli 2012 10:21]

Bedoel je de E7? Of als modelnummer? (E7-00)

Ik heb momenteel de E7, en ik hoop stiekem op een update (en nog stiekemer op een nieuwer model, met de camera van de N8, een scherper scherm, en iets betere specs... maar dat zit er niet in.) :P

Het ziet er strak uit iig. en jammer dat ze Symbian laten vallen ipv optimaliseren.
Ik heb ergens gelezen dat de N8 FP1 in ieder geval krijgt. Ik hoop echt dat ze eindelijk de muziekspeler aangepakt hebben en je nu gewoon een map kunt spelen. Dat is de grootste ergenis aan Symbian voor mij.
Daar heb je gewoon een app voor: http://sourceforge.net/projects/folderplay/
Nog gratis ook en meteen ondersteuning voor flac etc.
Werkt hier prima op mn N8 Bell Delight 3.9
Die gebruik ik al, maar ik vind dat Nokia dat zelf ook wel kan bedenken dat zoiets wenselijk is
ik dacht dat Symbian niet meer verder ontwikkeld werd?

-Ahum- moet beter leren lezen...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 2 juli 2012 10:34]

Sinds Nokia liet weten op termijn te stoppen met Symbian, zijn er al enkele grote updates geweest: Anna, Belle en Belle FP1.
Uit het artikel notabene. Op termijn is niet per direct, ze hebben nog een hoop recente telefoons uitgebracht die draaien op Symbian.

Daarvoor zullen hoogstwaarschijnlijk performance updates voor worden uitgebracht. Sowieso is het niet zo'n slecht idee van Nokia, ze hebben een hoop marktaandeel verloren dus de klanten die je nog hebt wil je graag tevreden houden.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 2 juli 2012 10:36]

Is natuurlijk prachtig, maar heeft dit onderhand nog zin?

Eigenlijk zou wel het leuk zijn als een telefoon-producent het
al compleet uitgewerkte, en prima functionerende symbian zou oppakken, en
naar de moderne tijd zou brengen.
Het triestige is dat Symbian/Nokia Belle exact dat heeft gedaan. Ik gebruik regelmatig Android&Symbian toestellen door elkaar (iOS en WP missen toch nog wat features die ik persoonlijk regelmatig gebruik) en sinds Symbian Belle vind ik Symbian eigenlijk het meest logisch in elkaar steken, het vloeiendst werken en nog net iets feature-rijker. Jammer genoeg kwam deze update een jaar na de aankondiging van Nokia's switch naar Windows Phone, dus schenkt bijna niemand aandacht aan hoe modern en bruikbaar Symbian naderhand geworden is.

Het is natuurlijk ironisch dat er in het jaar nadat Nokia besliste Symbian te verlaten, er meer, grotere en betere updates zijn geweest dan in de 3 jaar daarvoor, waar Nokia zich wel nog volledig op Symbian concentreerde...
Het is natuurlijk ironisch dat er in het jaar nadat Nokia besliste Symbian te verlaten, er meer, grotere en betere updates zijn geweest dan in de 3 jaar daarvoor, waar Nokia zich wel nog volledig op Symbian concentreerde...
Een ontwikkel team wat nu wel de ruimte krijgt om rustig hier aan te werken en te verbeteren i.p.v. het hele bedrijf+ managers die in je nek staan te hijgen met suggesties, eisen, etc?
Vergeet ook niet dat het uitbesteed is aan Accenture. Misschien wordt Nokia nu beter ondersteund eenduidige eisen te stellen aan de verdere ontwikkeling, evenals beter begeleid bij wat ze eigenlijk willen met het OS.

Misschien is de vrije val van het aandeel nokia (zit nog steeds bij de ¤ 1,70, daar waar het in de hoogtijdagen rond de 25 euro zat) en de daarop volgende dubbele reorganisatie (n.a.v. de laatste slechte vooruitzichten nog een reorganisatieronde) uiteindelijk wel goed geweest om met name het spek in de managementlagen weg te snijden. Ik heb nog steeds een zeer goed gevoel bij de toekomst van Nokia, omdat ik nu duidelijke structuur in hun producten begin te zien, en duidelijke keuzes omtrent programma's en software. Ze zijn er nog niet, getuige de discussies die zoal op het Betaforum gevoerd worden (beste voorbeeld de al jaren aandurende roep van gebruikers om de notificaties voor upates te kunnen verbergen, zodat je niet steeds weer herinnert wordt dat er een 'nieuwe' versie is van software die je gedeinstalleert hebt omdat je het niet nodig vindt - ze vertikken deze simpele handeling door te voeren in Ovi), maar het moge duidelijk zijn - en dat lees je duidelijk af aan de ontwikkeling van Belle - dat het de goede kant op gaat.
Voor mijn gevoel heeft Elop een fantastische invloed op Nokia gehad tot nu toe. Maar je verandert een verziekt bedrijf niet van de ene op de andere dag. Dat heeft gewoon tijd nodig, en ik vind dat Nokia dat eigenlijk nog best snel doet gezien de troep die het was. Ik denk dan ook dat met de huidige aandelen op 1,66 (XETRA), een mooi moment is gekomen om wat in te slaan, zo vlak voor de launch van W8; dat duurt als het goed is nog een maand. De eerste WP8 telefoons zullen dan van de band moeten rollen. Ik vraag me af wat Nokia in petto heeft.
Maar dan krijg je de "kabouter-Wesley-modus" wat is het prakties nut?
Er zal waarschijnlijk nooit meer een nieuwe telefoon uitkomen met Symbian,
tenzij een of ander Chinees/Koreaans bedrijfje dit oppakt, en (eigenlijk best weinig)
investeert.

Misschien moeten die bedrijfjes trouwens eens verder kijken dan telefoons,
Symbian is een prima, en erg zuinig OS,
en als je kijkt wat er tegenwoordig aan goedkope (Android/Linux)-ARM bordjes wordt geproduceerd, zou daar ook nog een kans liggen, voor dit prima OS.

(goeie software-verzamelplek erbij (lees App-store) en klaar)

Als ik kijk naar de prijzen van bv programmeerbare/grafische rekenmachines, moeten daar
ook zeker kansen liggen!

[Reactie gewijzigd door 83718 op 2 juli 2012 11:26]

Maar dan krijg je de "kabouter-Wesley-modus" wat is het prakties nut?
Er zal waarschijnlijk nooit meer een nieuwe telefoon uitkomen met Symbian,
tenzij een of ander Chinees/Koreaans bedrijfje dit oppakt, en (eigenlijk best weinig)
investeert.

Misschien moeten die bedrijfjes trouwens eens verder kijken dan telefoons,
Symbian is een prima, en erg zuinig OS,
en als je kijkt wat er tegenwoordig aan goedkope (Android/Linux)-ARM bordjes wordt geproduceerd, zou daar ook nog een kans liggen, voor dit prima OS.

(goeie software-verzamelplek erbij (lees App-store) en klaar)

Als ik kijk naar de prijzen van bv programmeerbare/grafische rekenmachines, moeten daar ook zeker kansen liggen!
Er liep ook nog een project voor Symbian als embedded software (ik geloof voor auto's). Het zou zeker interessant zijn om te zien wat Symbian i.c.m. modernere hardware zou kunnen presteren.

De Pureview 808 heeft dan wel een 1.4Ghz processor, maar op een verouderde ARM-architectuur. Nieuwere architectuur werkt niet alleen sneller, maar ook zuiniger. Daarnaast wordt er steeds gezegd dat de Symbian interface vooral op de grafische chip leunt, maar ook daar gebruikt Nokia volgens mij niet de top.

Qua apps is er in het verleden al ontzettend veel ontwikkeld. Nokia heeft ook al jaren een Appstore (voorheen Ovi), met ook zeer complete muziekaankoopmogelijkheid etc. Apps worden alleen nog maar zeer weinig ontwikkeld omdat Nokia echt een breuk heeft gemaakt in de publiciteit. Dat is m.i. niet goed gecommuniceerd.

Zelf vind ik de combi W8+WP8 erg interessant. Ben zeer benieuwd hoe dat wordt opgepakt zometeen.
Is dat niet wat Nokia al een tijd aan het doen is, elke versie van Symbian die nu in het nieuws komt heeft een hoop nieuwe features. Het is alleen een hoop to little to late.
zie bijvoorbeeld: reviews: Nokia 808 PureView, telefoon met 41MP-camera

[Reactie gewijzigd door Creesch op 2 juli 2012 10:33]

En toch bekruipt me het gevoel dat het voor het laatst is dat ze achter de markt aanhobbelen. Ze hebben een flinke inhaalslag moeten maken, en ze liggen nog achter, maar ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat ze met de W8 launch die stap naar voren kunnen gaan maken. De trend is in ieder geval positief, en ze laten zien nu eindelijk te begrijpen waar het heen moet. Het treurige is alleen wel dat dat pas echt mogelijk blijkt te zijn bij uitbesteding van het OS aan een consultancyfirma. Dat zegt toch ook wel wat over de onbekwaamheid van Nokia's inhouse productmanagers. Het is te hopen dat ze die eruit flikkeren of bijscholen, of enige ander medicijn toedienen, als er toch al mensen ontslagen gaan worden (de laatste berichten spraken van 3000 extra ontslagen). Het is echt te hopen dat dat niet alleen in de uitvoerende regionen gebeurt, wat lekker makkelijk is, maar vooral het (tussen)management aan bod komt; precies om die reden.
Ik ben alles behalve onder de indruk, dit is misschien wel een major release maar wat is hier zo speciaal aan. Het kan ook zo zijn dat het getest is op minimale hardware vereisten, waardoor het lijkt dat alles zo crappy gaat. Mocht dit niet zo zijn dan is dit dan toch wel matig uitgewerkt in vergelijking tot andere mOS's ? Laten we het zo houden, waarom zou ik dit softwarepakket kiezen over een android systeem?

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 2 juli 2012 10:24]

Even verduidelijken: De video toont een emulator die Symbian Belle FP2 draait. Dit wordt dus volledig software gerendered en lijkt dus heel choppy en traag. Op een echt toestel wordt de GPU ten volle benut (de CPU wordt in Symbian alleen gebruikt voor achtergrondtaken, de GPU rendert echt bijna alles) en zal de interface ook veel vloeiender reageren.

Een bijkomend voordeel van de vergaande GPU-versnelling is dat Symbian-toestellen vaak bijna prehistorische processors gebruiken (ARM11) en toch zeer vloeiend werken, met een heel laag stroomverbruik en dus veel betere batterijduur dan vergelijkbare Android-toestellen, die vaak een veel zwaardere en dus energieverslinde processor nodig hebben om even vloeiend te werken.

Maar nogmaals: Dat kun je dus niet zien in de video, want daar draait de software niet rechtstreeks op toestel-hardware.
Toch even een rechtzetting die ook voor andere reacties in deze thread geldt. Het draait hier wel op echte hardware die ergens in een lab/datacenter van Nokia draait. Deze hardware is via internet bereikbaar voor developers, waardoor ze hun software op verschillende Nokia-devices die niet in hun bezit zijn kunnen testen.

Wat je dus ziet is een opname van een videostream die van dergelijk toestel komt. Als je het toestel in de hand hebt gaan alle interacties wel degelijk vlot.
waardoor het lijkt dat alles zo crappy gaat.
Het is een "emulatie" op een desktop o.i.d. (zie de muiscursor) voor ontwikkelaars.
In de praktijk loopt Belle zeer vloeiend op de daadwerkelijke Nokia mobieltjes.
Als ik het zo bekijk is die 'crappyness' en gevolg van het feit dat dit filmpje op een emulator is gemaakt en niet op een echte telefoon.

Ik heb nog een Nokia met Belle en eigenlijk bevalt die me nog wel, voor gewoon dagelijks gebruik. Dus ik zou een update nog wel toejuichen, eerlijk gezegd... Ik heb ook een Android-phone ter beschikking en die is dan wel wat flitsender, maar ook veel groter, zwaarder en met een kortere batterijduur. 't is maar waar je zo'n ding voor wilt gebruiken, wat mij betreft. :*)
Het ziet er toch verdacht veel uit op Android.
Ik denk dat het voor Nokia het een zeer slimme zet zou zijn om Androidapps op dit besturingssysteem te laten draaien (a la BB Playbook).

Zo zouden ze Symbian (wat erg veel geld heeft gekost) alsnog op de markt kunnen houden voor low-mid range toestellen. De features die Belle FP2 heeft zijn allerminst onaardig.

Voor zo'n groot bedrijf is het (te?) riskant om zich te focussen op 1 mobileOS. Ik durf zover te gaan om het een wanbeleid te noemen. Als je kijkt naar Samsung met Android als primair OS, Bada als secundair, legt hun geen windeieren.

Uiteindelijk zou iedereen hier baat bij hebben, keuze leidt immers tot innovatie.
Daarbij heeft Nokia momenteel drie mogelijkheden als secundair OS:
- Symbian^3 (Belle)
- MeeGo/Maemo (Harmattan)
- S40
Meerdere paarden hebben ze zeker om op te wedden. Het grote probleem van Nokia is dan ook altijd juist dát geweest: dat ze met teveel dingen tegelijkertijd bezig geweest zijn. Er is nooit een duidelijke visie of strategie ontwikkeld, of als die er al was werd die om het half jaar omgegooid (denk ook aan de aankoop van Qt, bijvoorbeeld).
En zelfs nu blijkt die keuze nog steeds niet gemaakt te zijn. Er zijn namelijk berichten dat Nokia eigenlijk Harmattan in wil gaan zetten voor de lagere regionen, maar er zijn net zoveel berichten dat Nokia S40 verder wil blijven ontwikkelen. Symbian zal er naar eigen berichten helemaal uitgaan, dus het is wel duidelijk dat dat op zijn laatste benen loopt. Het is onbegrijpelijk vanuit het zicht van de klanten, maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat Belle op de tophardware loopt. Misschien is het met alle wijzigingen die nu aangebracht zijn gewoon niet langer meer geschikt om op de goedkopere lijn te functioneren. Als ik alleen al kijk naar de custom firmware van de C6 die ik nu op mijn S60v5 gebaseerde 5800 heb lopen, dan is dat eigenlijk gewoon te traag. Nu zit daar wel echt prehistorische hardware in, en het is zeker niet geoptimaliseerd natuurlijk, maar uiteindelijk zijn de low-budget telefoons nog vele malen langzamer. Belle is gewoon een smartphone OS, en daarmee niet geschikt als low-budget spul. S40 is dat wel, omdat het voor dumbphones gebruikt wordt (en tegenwoordig dus uitgebreid wordt om ook op iets deftigere hardware te lopen). Van MeeGo/Maemo kun je waarschijnlijk zeggen dat het flexibeler in beide richtingen is, maar dat ze daar nog niet helemaal over uit zijn - d.w.z. tot hoe 'laag' je met dat systeem kunt gaan. Ik denk dus dat we op die beslissing nog wel een tijdje kunnen wachten, maar mijn vermoeden is dat ze S40 gewoon blijven gebruiken en MeeGo op de lange baan schuiven als plan C; er is namelijk wel sprake van geweest dat dat OS intern als proeftuin dienst zou gaan doen.
Hoe Nokia zich gedraagt, maakt het duidelijk waarom Microsoft (en Google) de strategie aanpast en met de Surface op de markt komt.

Microsoft kan gewoon van hun leveranciers op aan, niet betrouwbaar genoeg. MS heeft zicht veel te afhankelijk gemaakt van de Hardware leveranciers, waar hun alsmaar grote wordende concurrent Apple dat niet is.

Google ervaart dit hetzelfde en brengt ons Google Nexus 7 Tab, dit is gewoon een logische stap. Google heeft ook last dat de hardware leveranciers niet kan leveren wat Google eigenlijk zou willen en omdat de leverancier niet met Google zijn getrouwd. Goed voorbeeld is dat Samsung zijn eigen weg volgt met Touchwizz op de Galaxy series (en de home button) en morgen maken ze Windows mobieltjes. Dat wil je als Google liever niet.

Hoe Nokia nu reageert kan niet anders zijn dat ze bezig zijn met het uitblazen van hun laatste adem OF Microsoft is in het diepste geheim bezig met het ontwikkelen van een eigen telefoon, Nokia weet dit en kijkt verder.

In elk geval heb ik niet meer het idee dat Nokia en MS trouwe vrienden zijn.
Maar in elk geval nemen de Software bouwers wel het heft in hun eigen handen en volgens mij naar het goede voorbeeld van Apple.

Edit: kleine aanpassing opbouw.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 2 juli 2012 10:53]

Google heeft zijn strategie niet aangepast maar levert al sinds het begin van Android in samenwerking met verschillende hardwareleveranciers hun Nexus lijn. Hierop draait de nieuwste versie vanilla android en Google heeft bij die toestellen een flinke vinger in de pap bij het ontwerp.

//Edit: Was bedoeld als reactie op sokolum01

[Reactie gewijzigd door Joolee op 2 juli 2012 11:06]

Google levert nu geen hardware in samenwerking met een fabrikant, het levert onder hun eigennaam hardware zonder verwijzingen naar een hardware leverancier. Dat is het (grote) verschil.

Natuurlijk bouwt iedereen hardware bij een fabrikant, op de iPhone staat ook nergens verwijzingen naar Samsung terug te lezen.

Ik heb Google niet eerder eigen hardware puur onder hun eigennaam zien uitbrengen, maw, het is geen Galaxy Nexus (verwijzing naar Samsung).

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 2 juli 2012 11:26]

Google levert nu geen hardware in samenwerking met een fabrikant, het levert onder hun eigennaam hardware zonder verwijzingen naar een hardware leverancier. Dat is het (grote) verschil.

Op elk Nexus apparaat staat op de achterzijde de fabrikant.
Toen het HTC was stond er HTC, De laatste waren van Samsung toen stond er Samsung. En nu bij hun tablet staat er ook mooi ASUS op de achterzijde.

Een paar bronnen:
http://www.androidworld.nl/wp-content/uploads/nexus1-3.jpg
http://www.trendyman.be/w...-S-front-back-2-sides.jpg
http://androidspin.com/wp...alaxy-nexus-OFFICIAL2.jpg
http://www1.pcmag.com/media/images/293576-google-nexus-7.jpg
Hallo... Dus omdat Nokia een samenwerking met Microsoft aankondigt mogen ze geen updates meer uitbrengen voor Belle?
Symbian wordt nog een 3-tal jaar ondersteund... wen er alvast maar aan...
en toch moet Google en MS oppassen met een dergelijke zet
van zodra hun toestellen te populair wordt, verzinnen grote bedrijven als Samsung hun eigen oplossing
op dat moment is het de vraag of Google of MS hebben wat nodig is
(goed/slecht voorbeeld was 3Dfx, ze begonnen zelf videokaarten te maken waardoor een pak trouwe kaartenmakers prompt overstapten op nVidia, de rest is geschiedenis)

Symbian Belle laat zien dat Symbian eigenlijk niet dood was, enkel een zware update nodig had, daarnaast is er nog het Meego project, Samsung heeft Bada,...

het zou mij niet echt verwonderen dat Samsung op een gegeven moment de omgekeerde weg van Nokia ingaat en met een volledig eigen platform komt
ze hebben de sales aantallen om het te kunnen en dan heb je ook een "uniek" product zoals Apple wat toch beter is voor klantenbinding (geloof het of niet, maar er kopen nog steeds mensen Nokia omdat ze Symbian goed vinden)
Samsung en Intel zijn al met Tizen bezig. Dus dat eigen platform komt er al. Ze zullen niet meteen het roer om gooien maar als het populair genoeg word zouden ze google de deur kunnen wijzen lijkt me.