Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Nokia heeft aangekondigd dat het is begonnen met de uitrol van een update voor verscheidene Symbian-toestellen, zoals de N8, C6 en C7. De update brengt onder andere verbeteringen voor de browser en een nieuwe kaartenapplicatie.

De update wordt Belle Refresh genoemd en is daarmee de eerste grote update nadat Nokia zijn Belle-update uitbracht. Volgens Nokia wordt de nieuwe software uitgerold voor de toestellen N8, E7, C6-01, C7, X7 en Oro. Gebruikers van deze telefoons krijgen verbeterde ondersteuning voor html 5 in de browser, nieuwe homescreen-widgets, de Microsoft Office Mobile-app en de nieuwe kaartenapplicatie Maps Suite 2.0. Daarnaast krijgt de N8 een aantal extra apps, die volgens Nokia bedoeld zijn voor 'imaging'.

Volgens Nokia is de uitrol van Belle Refresh inmiddels begonnen en krijgen de eerste gebruikers de software binnen. De Finse telefoonfabrikant waarschuwt dat het binnenkrijgen van de update langer kan duren voor gebruikers die hun toestel via een provider hebben gekocht. Het kan enkele weken duren voordat iedereen de update binnen heeft.

Belle Refresh is waarschijnlijk een van de laatste updates die nog voor toestellen op Symbian uitkomen. Nokia heeft zich inmiddels gericht op Windows Phone en heeft de ontwikkeling van het Symbian-besturingssysteem uit handen gegeven. Wellicht komt er na Belle Refresh nog één grote update, maar het is onduidelijk of deze nog in de pijplijn zit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Nokia: love you to death maar dit moet er even uit.
Why the monstrous fuck ondersteunen jullie symbian maar niet Maemo/Meego?
Maemo en Meego zijn echte smartphonebesturingssystemen in tegenstelling tot Android, IOS en BBOS.

Ik liep geruime tijd rond met een Android, IOS, Maemo (later Meego) en een symbian phone en idereen vond de Maemo/Meego de makkelijkste van alle smartphones terwijl het ook voor tweakers HET OS is (One OS to rule them all?)

Dus mensen iedereen die een beetje Nokia love nog overheeft: teken de petitie om die lul van een ceo er uit te trappen (er was ergens een petitie over).
Je hebt gelijk wat betreft Maemo en gebruiksvriendelijkheid maar van mij mogen ze allebei blijven ondersteunen.

De reden waarom Maemo niet ondersteund wordt zowel in marketing als in doorontwikkeling is omdat het in het vaarwater van Windows Phone zou komen. Om niet te zeggen Windows phone totaal obsolete maken.

Het enthousiasme voor de N9 door niet N900 minnende pers (whaah geen Amoled in N900) was zo groot dat Elop een fake "lek" van een interne conferentie op poten zetten waar hij de Windows Phone voorstelde, luttele dagen na N9 aankondiging.

(no camera’s please, I want to keep this out of the blog-o-sphere). Niet naar kijken om u ergernis te besparen maar juist ter herinnering.

http://www.wp7connect.com...okia-device-images-video/

Dat gezegd, dit bewijst hoe overdreven dat gezeik over Symbian is dood OS. Welk OS is niet dood tegen 2016 , einde Symbian support? De meeste nuttige applicaties zijn er en het OS verbetert nog steeds, alsook de hardware (808).

Had bijvoorbeeld de N8 de gebrekkige ondersteuning van de N900 gekregen dat draaide dat toestel nu nog op Symbian^3 2010 interface zonder qwerty toestenbord in portret mode.
Het is dus pas een jaar later met Symbian Anna en Belle dat de N8 het toptoestel werd dat het bij release had moeten zijn.
Toch echt een goede zaak voor 2dehandskopers van vandaag.

Opvallend na update N8:

-Kleurencalibratie. Nokia heeft mogelijks iets aan het paarse scherm probleem gedaan. Ik heb hier een N8 die last heeft van het paarse scherm fenomeen en blijkt dat de update dit effect danig neutraliseert. (normaal diende Nokia dit scherm gratis te vervangen door type MP40)

-MS apps 2.01 dringt blijkbaar niet langer aan voor update, na installatie Belle Refresh. Geforceerde update van MS inclusief in deze refresh of update gedropt?
Dat gezegd, dit bewijst hoe overdreven dat gezeik over Symbian is dood OS. Welk OS is niet dood tegen 2016 , einde Symbian support? De meeste nuttige applicaties zijn er en het OS verbetert nog steeds, alsook de hardware (808).
Het OS is er dan wel nog wel, maar hoeveel toestellen gaan er in 2016 nog in omloop zijn met Symbian erop? Het is niet dood in de zin dat het OS niet meer werkt, maar dood in de zin dat er vrijwel geen nieuwe apps meer voor gemaakt worden, er steeds minder gebruikers zijn, en er ook niet/nauwelijks nieuwe OS features meer komen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 augustus 2012 18:05]

Dat zullen er genoeg zijn. Ik ben in elk geval wel van plan om >4 jaar met mijn telefoon te doen. Tot nu toe is me dat met elk exemplaar ruim gelukt. Een Sendo X van 8 jaar oud is nu wel ongeveer aan vervanging toe, zodra ik de data overgezet heb. Als Sendo-hardware al 8 jaar meegaat, dan zal dat met Nokia zeker lukken.
Ik help het je hopen, maar weet niet of dat er wel genoeg zijn om het platform levend te houden. Kijk maar eens hoe hard het aantal gebruikers (dus niet de nieuwe toestellen, bestaande gebruikers) van Symbian keldert, en dat is in een half jaar. Over vier jaar, zonder nieuwe toestellen? De verkopen van Windows Mobile kelderden een jaar of 2 voor Symbian, en kijk eens hoeveel gebruikers daarvan over zijn. Die toestellen werken allemaal ook nog wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 augustus 2012 18:24]

Nou is levend houden ook geen absolute vereiste. Als je eenmaal een prettige set apps hebt verzameld, zullen de meeste het zonder updates ook nog wel naar wens blijven doen. Op mijn Sendo kon ik eigenlijk goed uit de voeten met de basis-apps, maar op de Nokia ben ik toch al wel aan het downloaden geslagen. Voor bijvoorbeeld sociale netwerken en messaging is de keus nog steeds overweldigend en ik heb inmiddels ook een goede Bantumi gevonden (vreemd dat Nokia standaard geen spelletjes meelevert, daar zijn ze groot mee geworden). Ik zoek nog een goede units converter, vreemd genoeg ook niet standaard.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 augustus 2012 01:51]

Converter van Offscreen Technologies Werkt voor mij perfect!! (via nokia winkel)!
Heerlijk mijn N8 !!!!!! :-))
Na een Iphone 3 met een run naar de reparatieshop voor glazen plaatjes en
een Samsung Galaxy met een accu die halverwege de dag opnieuw geladen moest
worden!!
Terug naar mijn Nokia N8 Belle!
Zeer vreemde cijfers voor bestaande gebruikers... volgens deze cijfers zou de helft van de Symbian gebruikers op 4 maanden tijd hun gsm weg gedaan hebben. Dit lijkt wel zeer sterk. Ik vermoed dat het gewoon om nieuwe toestellen gaat ofwel wordt symbian soms verkeerdelijk geregistreerd als serie40.
volgens deze cijfers zou de helft van de Symbian gebruikers op 4 maanden tijd hun gsm weg gedaan hebben
Nee, want het totaal aantal smartphones is enorm gestegen in die periode. Het betekent dat het aandeel Symbian gebruikers in het totaal sterk daalt, wat komt door een natuurlijk verloop van mensen die hun oude Symbian toestel weg doen + een grote groei van andere smartphone OSsen + nauwelijk aanwas door nieuwe Symbian gebruikers.

Ik moet ook zeggen, ik vind Belle ook niet slecht maar het is te laat, publiek wil er gewoon niet meer aan en developers ontwikkelen er bijna niks meer voor. Het is Android voor en na.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 augustus 2012 21:25]

Die CEO heeft het ecosysteem van Symbian de nek omgedraait, daar viel na die uitspraak niks meer aan te redden.

En ik denk dat het Nokia nooit zou lukken om in hun eentje een compleet nieuw ecosysteem voor Meego op te zetten, dan is de switch naar WP8 wel slim.
Die CEO heeft helemaal niets.. Symbian was al zo goed als gezonken toen hij aan boord stapte..

Elop is gekomen om met de botte bijl Nokia drijvend te houden en als het even kan weer op stoom te helpen. Momenteel drijven ze weer en de ketel wordt gestookt.. Nog een paar nachtjes slapen.
...Symbian was zo goed als gezonken...
Nokia drijvend houden...
Je doet alsof Symbian Nokia was en vice-versa.

Feit is wel dat de populaire goedkope telefoons van Nokia allemaal draaiden op S60, s40 en S30 en dat er steeds meer kritiek kwam op Symbian, en ook de gebruikers het af lieten weten. Daarnaast waren er een aantal miskleunen zoals de N96 en N97 maar de vorige toestellen, waaronder de N95 waren wel goed. De Nokia's die ik in mijn handen heb gehad zoals de 6310i en de 3315-achtige Chinese immitatie vond ik onlogisch van bediening, ik snapte er niets van. Ook vanwege het destijds ontbreken van een trilfunctie heb ik zelf nooit een Nokia gehad, zit er niet zo in dus erg in de deta´ls kan ik niet gaan.

Feit is ook Symbian een grote update nodig had om mee te kunnen komen met iOS, Android, WM6.x en BBOS. Of de inspanning daarvoor voor Nokia te groot was, of dat de code voor Symbian te complex is geworden om er overzicht op te houden of dat men bij Nokia gewoon de richting kwijt was is onduidelijk.

Maemo was veelbelovend, maar wederom was de inspanning voor Nokia te groot, al dan niet in combinatie met het onderhoud voor Symbian of was Nokia gewoon de richting kwijt. Dat blijkt ook al bij het in zee gaan met Intel en de geplande omvorming van Maemo naar Meego.

Kortom, die botte bijl was nodig, men moest een keuze maken: Symbian of Maemo of...
Mogelijk kon men door interne conflicten die knoop niet doorhakken en heeft Elop daarom besloten ze maar allebei de nek om te draaien. Van de stand van zaken betreffende Windows Phone was hij natuurlijk op de hoogte.

Dat hem dit laatste door de afnemende groep Symbian-liefhebbers Ún de groeiende maar kleine groep Maemo-liefhebbers niet in dank afgenomen werd is duidelijk.

Symbian wordt nu door een externe partij onderhouden en de vraag is welk belang zij er bij hebben om het in leven te houden als Nokia's laatste Symbian-phone uit productie is.

Meamo/Meego wordt nu voortgezet door Jolla Mobile maar zij moeten een hardwarefabrikant Ún een afzetmarkt vinden. Ik wens ze in ieder geval alle succes.
Maemo en Meego zijn echte smartphonebesturingssystemen in tegenstelling tot Android, IOS en BBOS.
Het is een vrij land en je kan prima vinden dat dit geen "echte smartphone OSsen" zijn, maar de rest van de wereld denkt daar toch anders over, die drie OSsen hebben inmiddels samen 90% van de markt in handen. En Nokia is in business om telefoons te verkopen, met miljoenen tegelijk - niet om een prijs te winnen voor het meest pure en onbespoten OS ter wereld.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 augustus 2012 18:01]

Hij bedoelde meer dat het het enige courante OS is waar je gewoon nog de vrije hand hand hebt om te doen wat je wil.

In het begin was er discussie of Andrid en iOS onder de noemer smartphone geplaatst konden worden. Een smartphone had namelijk per definitie ook geen touch screen en de mogelijkheid om voor derde aprtijen software ervoor te schrijven. IOS voldeed in het begin aan geen van beiden en was dus hooguit een PDA-phone.

Ik vind er wel wat in zitten om ze niet op hetzelfde niveau te plaatsen als de oude smartphone OS' en Meego waar er nog wel de vrije hand gegeven werd en niet de beperkingen die later ge´ntroduceerd zijn te accepteren als onderdeel van het begrip.

Over het commerciŰle succes van de Nokia's, denk ik dat op basis van de verkoopcijfers van de N9 er gesteld kan worden dat het met Meego ook gewoon succesvol had kunnen zijn. Misschien wel nog succesvoller dan met WP7, aangezien daar meer het Windows Mobile sentiment aan hang voor veel mensen, en Meego ten eerste door iedereen zeer enthousiast ontvangen werd, en ten tweede als product van het betrouwbare Nokia neergezet kon worden.

De verkoopcijfers van de N9 vielen ook zeker niet tegen. En dat voor een beperkte release (het toestel kwam slechts in een select aantal landen uit). Het feit dat men nu overgaat op Windows 8 en dat WP7 feitelijk end of life is (ze zeggen dat ze het nog gaan doorontwikkelen, maar gezien het aantal mensen met een dergelijk toestel, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren na de release van 7.8. Hooguit dat Nokia wat eigen apps zal blijven uitbrengen, maar verder waarschijnlijk niet) kan ze ook zomaar een extra klap opleveren.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 28 augustus 2012 22:54]

Misschien omdat er iets meer symbian telefoons in het wild zijn?
Ik weet niet waarover je praat, maar Meego ktijgt nog wat updates dus gewoon wachten!
Aan je tekst te zien ben je niet echt volwassen!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 28 augustus 2012 17:10]

Het fijne aan de nokia symbian telefoons, is dat het gewoon werkt.

Internet gebruik ik niet op men smartphone, en extra apps heb ik niet nodig, als de systeemapps geven wat ik nodig heb, en dat is het probleem bij android.

Je koopt een dure gsm, maar eigenlijk kun je er nog niet veel mee.
Dan begin je apps te downloaden, maar het blijft een mobiele telefoon/organizer.
Haha dat moet je eens tegen eigenaars van de N96 en N97 zeggen :P
Gebruik maar eens een moderne telefoon, je zal versteld staan van de mogelijkheden en het gebruiksgemak ;)
Ik heb een samsung die vorig jaar nieuw op de markt gekomen is. Ik wilde geen telefoon groter dan 4" en het beste wat er toen was was een galaxy s plus. Helaas moet je dan niet bij samsung zijn voor updates.

Ik gebruik 3 verschillende gmail account en de gmail app van android werkt erg goed. Helaas heb ik ook 1 mail account via exchange. Dat moet dan via de standaard mail app van android. Heb je die wel eens gezien? Wat een ramp is dat. Ik ben al bijna een jaar aan het zoeken naar een fijne e-mail client die zowel goed met gmail als met exchange overweg kan en liefst niet 1 die ook nog geld kost. Op mijn oude nokia e66 zat standaard een e-mail client die dat kon.

Mijn telefoon gebruik ik ook voor navigeren, en dan met name in het buitenland, dus google maps valt af. Dan is de keuze tussen of een betaalde app of iets met openstreetmap. De eerste is te duur de tweede werkt nog niet goed genoeg. Op mijn nokia e66 zat standaard een maps app waar ik off line overal ter wereld kon navigeren.

En dan zwijg ik maar even over de standaard browser die net niet goed werkt (chrome is een stuk beter, maar android 4.0 only, en dat krijg ik niet van samsung) De standaard mp3 app is ook niet helemaal wat ik zoek, maar nog geen prettig alternatief gevonden. Als ik in een folder een hoop muziek met cover-art neerzet is op eens mijn gallery app vergeven van diezelfde cover-art.

Mijn sgs+ heeft absoluut voordelen, waaronder een makkelijkere invoer en een groter scherm ten opzichte van mijn vorige telefoon, maar om nou te zeggen dat alles beter is? Ook symbian heeft nog steeds punten die beter zijn dan android, zeker nu de hardware krachtig genoeg is om symbian snel te laten draaien.
Ik heb een moderne Symbiantelefoon, en ik sta inderdaad versteld van het gebruiksgemak. De blackberry verbleekt erbij en hij kan voor mij de concurrentie met Apple en Android prima aan.

Het zou best kunnen dat de N96 en N97 missers zijn, maar dat is lang niet de nieuwste generatie.
"Haha dat moet je eens tegen eigenaars van de N96 en N97 zeggen :P "
De N97 was een aantal jaren terug toch een heel fijne telefoon voor mij en misschien nog voor degene die 'em heeft gejat.
Ehhh ja. M'n Nokia 5530XM deed altijd ruim een week op een acculading. Dacht ik dat prachtige programma Nokia Mail eens te gebruiken, dat er altijd al op zat maar niet gebruikte... Accu hield het ineens nauwelijks een dag vol! En o wee als ik dan ook nog wat zou bellen...

Alles goed en wel, maar zo geweldig zijn die standaard apps dus niet.

En helaas laten de meeste bedrijven Symbian inmiddels links liggen, bestaande apps worden al jaren niet meer ge-update en nieuwe apps komen er al helemaal niet meer bij. Je moet de Tweakers.net app op Symbian eens vergelijken met die voor Android, het is echt een lachertje.
Bedoel je het bedrijf dat nog steeds of weer degelijke telefoons maakte? Ja?

Samengevat: Wat probeer je te zeggen?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 28 augustus 2012 18:10]

Changelog en meer Nokia N8
http://www.nokia.com/mea-en/support/product/n8-00/
Screen shots
http://www.allaboutsymbia...resh_starts_to_roll_o.php

Op het GOT Forum is was dit ook al gemeld gisteren.
http://gathering.tweakers...message/38818121#38818121

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 28 augustus 2012 16:27]

Ik heb dus een N8 maar de laatste update die ik deed kreeg ik ongevraagd 8 vaste processen in mijn Desktop OS geplaatst terwijl waar het om ging nl de Ovi maps nooit gewerkt hebben.......
(kon alleen via provider updaten terwijl ik alleen bellen prepaid heb)

Voel er weinig voor om mijn nieuwe Desktop ook weer met 8 vaste Nokia processen te belasten en vertragen.

Bel noodgedwongen dus nog maar door met mijn fossiele N95........ ;(
ik weet niet of deze app voor de N8 beschikbaar is (wel voor mijn C7) maar hij heet appstop

ik weet niet welke processen je precies bedoelt maar dingen zoals klok berichten en iets van qt en nog wat andere staan er tussen zodra ik mijn tel opstart..

maar met dit apje kan je ze weer afsluiten
Hang dat ding aan je pc en update er lekker op los, ook kun je gewoon de maps downloaden en installeren. Niet zo zeuren

[Reactie gewijzigd door dotternetta op 29 augustus 2012 08:12]

Vriendelijk dank voor de zeuren opmerking......
(heerlijk die nieuwe tweakers: flink kort door de bocht en slecht geinformeerd)

Heb 4 pogingen ondernomen met de phone aan de PC om de kaarten te updaten wat ie gewoon niet wil doen. De complete update naar een nieuwe versie van OS deed ie prima maar de update van de kaarten werkt niet.

@erik91:
Ik bedoelde het OS van mijn desktop PC niet van de phone zelf.
Waar is mijn reactie gebleven? Nou, dan nog maar een keer. Sorry, ik begreep je verkeerd :z . Wat maps betreft: probeer "nokia_maps_installer_3.08_wk11" eens!

[Reactie gewijzigd door dotternetta op 29 augustus 2012 08:16]

me vriendin en een vriend van mij hebben de e6.
Ik hoop echt dat ze nu eindelijk dit toestel nu bruikbaar maken met deze update. echt waardeloos is de e6 tot op heden, gebaseerd op gelijke 2 ervaringen.
wifi slaat vast na lang gebruik, toestel freezed compleet. unlock slider reageert dan totaal niet meer. dit zijn veel besproken issues, maar nokia bracht met belle al geen verbetering hier aan.
Ik doe echt een vreugdesdansje als het nu WEL een toptoestel wordt. :) de hardware is qua basis perfect. nu de software.
ik laat het weten zodra de update er op staat hoe het gaat.
groeten
Dan is er toch iets mis (later verholpen fabrieksfoutje) of stuk (kan natuurlijk altijd); mijn recente E6 geeft de genoemde problemen in elk geval totaal niet.

@hieronder: mijn exemplaar heeft gelukkig af fabriek de gemodificeerde toetsen, en ik kan bevestigen dat je het lampje dan prima ziet.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 augustus 2012 01:38]

Heb zelf ook een E6 gehad en had dezelfde bovengenoemde problemen.
Ondertussen al een tijdje vrolijk aan het werken met Android.

Zoals hierboven al gemeld, er gaat een hele wereld voor je open.
Ik was zelf ook enorme fan van Symbian en wou nooit geloven dat er zo'n groot verschil was. Na een E52 en de E6 gehad te hebben met eigenlijk vooral problemen en vastlopers was ik er klaar meer en ik had het veel eerder moeten doen...

[Reactie gewijzigd door DSK op 28 augustus 2012 20:51]

Vreemd. De E6 is dan misschien in vroege revisies geen bijster goed toestel, maar ik ga ervan uit dat dit gewoon onder garantie verholpen wordt zoals het notificatie-LED-probleem dat ook in vroege versies zat. Ook als het om exemplarische defecten gaat (die je bij een ander merk ook zouden kunnen overkomen) zou ik er alleszins mee naar de leverancier stappen.

Mijn enkele maanden geleden aangekochte E6 vertoont zoals boven vermeld geen enkel probleem. De Android die ik vorig jaar al eens in handen had, deed zeker geen wereld voor me opengaan. Daarna deze Nokia absoluut wel. Sommige toeters en bellen zitten er misschien niet op (ik zou niet weten welke, eigenlijk), maar iets als OVI-Maps kom je alleen maar op een Nokia tegen. Bij Android zit je al snel met een gigantisch dataverbruik en zonder bereik ook geen kaarten. Verder komt het geheel erg doordacht op me over.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 augustus 2012 01:44]

Mijn E6 heeft bovengenoemde problemen ook niet. Perfect is het niet, ik mis het notificatie lampje (maar met een gratis nieuw keymat zou dit verholpen moeten worden) en de vibratie mocht wat harder. Maar voor de rest doet die wat ik er van verwacht
toch wel netjes van Nokia om toch nog een update uit te brengen voor zulke oude toestellen.
Nou, zo oud zijn de genoemde toestellen niet. Overigens jammer dat mijn eerder dit jaar aangeschafte E6 niet in het lijstje staat.

Edit: Ik lees net dat die er binnenkort ook aankomt. Mooizo.

Edit2: 1,5 jaar is inderdaad al een tijdje, 2011 klinkt zo dichtbij... Maar met alle software- en hardwareupdates is het ding eigenlijk steeds doorge-evolueerd en toen ik het een paar maanden geleden kocht was het een actueel toestel.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 29 augustus 2012 01:36]

De E6 is wel al 1,5 jaar oud. Trouwens: een fijn toestel.
Hoe lang geleden het toestel is uitgebracht is niet ter zaken doende. Hoe lang geleden deze te koop was wel (restposten uitgezonderd). En een echt goed toestel, zou overigens best jaren te koop kunnen zijn, zolang kopers tevreden zijn en latere technische vernieuwingen niet essentieel hoeft dat geen probleem te zijn.

Toestellen zonder 3G kunnen ze natuurlijk beter uitfaseren zodat over 10 jaar iedereen 3G heeft en men 2G uit kan schakelen, echter op dit moment worden er nog steeds toestellen verkocht die alleen 2G hebben en providers zitten nu al te denken over wanneer men het uit schakelen (al hebben ze aangegeven dat dit nog niet aan de orde is).

De Samsung SHG-E830 is in 2007 ge´ntroduceerd (kan nog steeds tests vinden uit december 2007) en mijn oude toestel is nog steeds in gebruik, zelfs met originele accu. Aldaar worden nieuwe accu's overal verkocht en kosten ze een verhoudingsgewijs redelijke prijs (in tegenstelling tot hier in Nederland waar de accu speciaal besteld moet worden en dan net zoveel kost als een nieuwe telefoon met meer features) dus als de huidige eigenaresse er zuinig mee doet zou hij best 10 jaar kunnen halen.

In 2003, 2004 kende ik trouwens mensen die toen een mobiel hadden die destijds ook meer dan vijf, tegen de tien jaar oud waren, die waren dus nog echt van koelkastformaat.
Die update heb ik gister al binnen gehad, en ik moet zeggen bevalt me heel goed.
Hij lijkt nu qua widgets meer op me n808 wat het gebruiks gemak ook ten goeden komt
In de aankondiging staat ook nog dat voor de Nokia E6 deze week wordt begonnen met updaten, en de Nokia 500 binnen een paar weken.
Tof dat mijn oude N8 nog steeds ondersteunt word. Zal dan ook wachten op de update.
Hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ghPRP8r-sDE
Vet! Had niet verwacht dat ik na Belle nog een update zou krijgen op mijn N8. HTML 5 en betere flash filmpjes ondersteuning klinkt erg goed!
Ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe lang de updates nog zullen komken, dat is een beetje een wwas.