WD stapt in markt van draadloze thuisnetwerken

Western Digital gaat zijn werkterrein uitbreiden naar draadloze thuisnetwerken. Het bedrijf heeft vier wifi-routers aangekondigd, waarvan het topmodel is voorzien van een mogelijkheid voor interne opslag. Ook heeft het bedrijf een switch uitgebracht.

De modellen maken deel uit van Western Digitals nieuwe My Net-familie netwerkproducten. Het bedrijf is niet langer tevreden met alleen het bieden van opslagoplossingen voor thuisnetwerken en wil met zijn My Net-familie een plek in de markt voor draadloze thuisnetwerken veroveren. De bedrade ethernetpoorten betreffen allemaal gigabit-aansluitingen.

Het topmodel is de My Net 900 Central. Dit model is leverbaar in een versie met ingebouwde 1TB-hdd of een met 2TB-variant, en is voorzien van een usb-aansluiting, vier lan-poorten en een wlan-aansluiting. De My Net 900 Central heeft naast interne opslag als voordeel dat op de interne harde schijf automatisch een backup kan worden gemaakt van bestanden van alle pc's in het netwerk, terwijl de netwerkhub als enige van de vier toegankelijk is via het internet, door middel van een webinterface of via apps voor smartphones en tablets op basis van Android of iOS.

De My Net 900 heeft geen ingebouwde opslag, maar heeft drie lan-poorten meer en ook een extra usb-aansluiting.

Om het streamen van hd-content over het thuisnetwerk in goede banen te leiden zijn de My Net 900 Central en de My Net 900 voorzien van FasTrack Plus-technologie. Daarmee kan het soort content dat wordt afgespeeld, worden herkend en de toewijzing van bandbreedte daarop worden geoptimaliseerd. Volgens Western Digital voorkomt dit vertragingen bij de weergave van hd-content. Voor wifi staat, door de dualband n-technologie, in theorie in totaal 900Mbps ter beschikking.

De My Net 750 en My Net 600 maken ook gebruik van dualband n-technologie, maar hebben een gecombineerde bandbreedte van respectievelijk 750 en 600Mbps voor draadloze communicatie. De twee hebben vier lan-poorten en een wlan-aansluiting, maar de My Net 750 heeft een usb-poort extra.

Voor consumenten die alleen behoefte hebben aan een switch, heeft Western Digital de My Net Switch uitgebracht, met in totaal acht lan-poorten. Deze zijn opgedeeld in twee high priority-poorten voor bijvoorbeeld hd-content, vier ethernet-aansluitingen met een gemiddelde prioriteit en twee met lage prioriteit. De full duplex-bandbreedte bedraagt 2000Mbps.

De My Net 900 Central is te verkrijgen vanaf ongeveer 350 euro, de My Net 900-wifi-router heeft een adviesprijs van bijna 180 euro, terwijl de My Net 750 en My Net 600 te verkrijgen zijn voor respectievelijk 120 en 90 euro. De My Net Switch kost 60 euro.

Western Digital My Net 900 Central

Door Pieter Molenaar

15-06-2012 • 12:11

85

Submitter: erikloman

Reacties (85)

85
79
45
8
0
9
Wijzig sortering
Waarom zou je deze switch voor €60 kopen als je een 8-poort switch met 16Gb backbone voor €21 hebt? Wat voegt dit ding van WD toe? High priority poorten om je 40Mbit/s blu-ray goed te kunnen streamen? :z
Hoe zit het met stroom verbruikt ten opzichte van andere apprataten? Want dat is vrij belangrijk voor een 24/7 apparaat.
Vanuit financieel economisch oogpunt zou ik dit niet aanraden. Ze kunnen zich beter blijven focussen op storage dan hun product aanbod te diversificeren, diversificeren om risico of wat dan ook te delen kan je namelijk veel beter via de kapitaalmarkt doen. Les 2 in corporate finance.

[Reactie gewijzigd door juanita op 27 juli 2024 02:01]

Volgens mij doen hun mediaplayers het anders vrij goed, zijn erg populair. En waarom niet een graantje meepikken als je een goed product kunt neerzetten? (De insterface vind ik trouwens sneller en overzichtelijker dan voorgaande routers die ik gehad heb, dus wat mij bbetreft een goede zet.)
Anoniem: 382732 @juanita15 juni 2012 14:58
Je kunt je consulting skills beter verhuren aan WD i.p.v. ze hier gratis advies te geven....
HDD in een router lijkt me niks, hoe dat soort apparaten gescheiden, een router heeft al zat functies.
Anoniem: 429733 @bantoo15 juni 2012 12:26
Lijkt me ook maar niets. Een router is hier niet voor bedoeld. En een NAS of gewoon een externe schijf is veel praktischer hiervoor. Het lijkt me ook gemakkelijker om een extern apparaat te vervangen.
Het kan natuurlijk wel handig zijn voor de gewone thuisgebruiker die dit graag geïntegreerd ziet in zijn router en niet genoeg kennis of geld heeft om een externe schijf aan te kopen en te installeren.
Een router is hier niet voor bedoeld
Zo kun je ook stellen dat een router niet bedoelt is om als DHCP server te dienen, en toch doen vrijwel alle consumenten routers dat. Ook is een router niet bedoeld om als modem te dienen, maar zijn er genoeg consumenten routers met ingebouwde xDSL of kabel modems.
De hedendaagse consumenten router heeft ondertussen al veel meer functionaliteit dan simpel routeren, dus een extra functionaliteit als storage kan er best wel bij.
Anoniem: 429733 @Zer015 juni 2012 14:17
Ja ok.. Zit iets in inderdaad. Maar ik zou het persoonlijk nog wel handiger vinden om een defecte externe schijf te vervangen dan mijn router open te draaien en de schijf te vervangen of een nieuwe router te moeten kopen :P
Maar zo kunnen we natuurlijk ook weer bezig blijven.

Wat WD hier echter wel doet is zich onderscheiden van zijn concurrenten net door die harde schijf intern te maken. En harde schijven zijn net het sterke punt van WD.
Dat vindt jij handiger (en, dat vind ik handiger), maar er zullen ongetwijfeld een boel mensen zijn die überhaupt nooit een apparaat openschroeven; voor hen is dit juist wel een handig apparaat. Omdat het bedoelt is om die functies te verenigen hoeft er veel minder aan geconfigureerd te worden bijvoorbeeld, wat een belangrijk voordeel kan zijn. (In diezelfde categorie kun je de switch met voorgedefineerde "high priority poorten" plaatsen; jij en ik zouden het waarschijnlijk liever per poort kunnen configureren, maar voor "gewone mensen" is een vaste toewijzing wel zo makkelijk.)
Iedere cisco-router kun je ook als DHCP-server laten fungeren, dat is nu net een van de functies die een router wel moet kunnen! Via een VPN een klein remote netwerkje koppelen, en daar ook meteen voor dhcp zorgen, zodat als de vpn down is er in ieder geval nog gewerkt kan worden.
Natuurlijk is het leuk en handig, maar soms ook totaal overbodig, en zeker niet behorend tot de core functionaliteit van een router.
Sec zijn de Cisco's waar jij het over hebt ook geen routers meer maar multi-functionele devices. Niks op tegen, en op de consumentenmarkt zie je dat nog veel sterker.
Wat we nu een router noemen is totaal anders dan wat we 10 of 20 jaar geleden een router noemden, de functionaliteit is enorm toegenomen.
Een router is hier niet voor bedoeld.
Deze dus wel.
Deze dus wel.
Inderdaad, vanaf nu dus wel.
Een telefoon is ook niet bedoeld om foto'smee te maken. En een VW-busje is geen camper.

Wellicht dat het net even sneller kan werken door de hdd intern te maken. Tevens scheelt het een adapter ommijn externe harddisk van pep te voorzien, aangezien het via usb hier toch weleens storingen en haperingen gaf.
Het is gewoon een router + NAS in één, niet heel bijzonder aangezien heel veel routers al een USB poort hebben voor een printer of hardeschijf. Het is een praktische handig toevoeging die twee apparaten die normaal naast elkaar staan nu vervangt door één. Het heeft dus alles met elkaar te maken.
Ik vind t juist erg makkelijk.. Maar goed wij hebben onze time capsule gekocht om als nas te dienen voor backups en niet primair als router maar t maakt t leven toch een stuk makkelijker.

Ik zie ook niet wat t voordeel van een losse nas is behalve als je veel ruimte nodig hebt.
Ik heb juist net een usb hdd aan mijn router gehangen, handig voor backups en andere fileserver taken.
Anoniem: 201915 @bantoo15 juni 2012 12:31
Zou ik in het bedrijfsleven ook zeggen, maar een consument zit er niet op te wachten om een zee van losse apparaten thuis te hebben als het ook in één kan.

Ik denk dat WD hier voor de thuisgebruikers een mooi product heeft neergezet!
Ik snap hier eigenlijk niets van, waarvoor worden deze thuisnetwerken/NAS gebruikt? Films en media te streamen?
Ik snap hier eigenlijk niets van, waarvoor worden deze thuisnetwerken/NAS gebruikt? Films en media te streamen?
Waar was je de afgelopen jaren ? Zat je vast of zo? ;)
Ik denk niet dat menig consument staat te wachten op een losse modem, firewall, router, switch, accespoint, printerserver, NAS en hardeschijf.

Als je hier acht kastjes mee combineert is dat een erg slimme zet.
Western Digital's Time Capsule (Apple).

Ik vind het toch interessant om te zien dat andere fabrikanten met gelijkaardige producten komen die voor hetzelfde nut kunnen dienen, maar geavanceerder kunnen beheerd worden en en meer functies biedt dan Apple's Time Capsule. QOS is bijvoorbeeld al een groot pluspunt.

Anderzijds is het inderdaad praktischer om Backup-schijf en router gescheiden te houden . Indien je schijf crasht of je router doet moeilijk dan moet je niet het geheel in één keer vervangen.
vind ik ook van een telefoon, die kan bellen en verder koop je maar losse apparaten! >.<
Anoniem: 382732 @bantoo15 juni 2012 14:54
Dit apparaat zal dan ook bedoeld zijn voor mensen die geen zin hebben om hun meterkast vol te zetten met losse kastjes. Met dit soort producent boor je een nieuw marktsegment aan van mensen voor wie de huidige oplossingen te complex zijn. Je moest eens weten hoeveel mensen half in paniek raken als ze een CAT5 kabel ergens in moeten prikken.
Het topmodel is dus eigenlijk een soort gecombineerde wifi-router met een NAS?
Wellicht dat dit een mooie toevoeging aan mijn netwerk is.
Eigenlijk een soort TimeCapsule dus?

[Reactie gewijzigd door Spockz op 27 juli 2024 02:01]

De time capsule is geen nas. Backuppen via timachine doet t en meer ook niet. Je kan er geen shares op aanmaken, of andere zaken die je zoekt in een nas.
Anoniem: 434945 @Spockz15 juni 2012 12:44
Wat een ideaal werkend apparaat is, aanrader dus.
Een TimeCapsule? Oh, je bedoelt die FSG-clone.
Ik denk niet dat er nog veel fabrikanten zullen zijn die op dit moment nog routers uitbrengen die geen ondersteuning voor IPv6, dan mis je namelijk direct de boot.

Ontopic, leuke apparaten. Zeker degene met ingebouwde 2TB hardeschijf is zeer interessant. Vraag me ook af in hoeverre die priority poorten werken, naar mijn mening zou met een goeie QoS er geen onderscheid in poorten te hoeven worden gemaakt. Ben benieuwd hoe Cisco (Linksys) hier weer op gaat reageren.
Het valt me sowieso tegen dat er de afgelopen jaren überhaupt niet-IPv6 routers geleverd zijn en ik ben iets pessimistischer als het gaat om het huidige aanbod. Ik ben bang dat daar nog veel niet-IPv6 home routers tussen zitten…

Vandaar mijn vraag en mijn verbazing dat zelfs het artikel op een Tweaker site niet zulke info bevat.
Maar.. gebruik jij wel eens google?
https://www.google.com/search?q=My+Net+900+Central+IPv6

Dus ja, het werkt met IPv6.
Anoniem: 426432 @ruben18 juni 2012 17:29
http://bit.ly/NKfPpV
voor de absolute luie mens ;)
Vraag je je ook af of ze met IPv4 werken?
Ja natuurlijk werken ze ook met IPv6!
Als je ook ff naar de specs had gekeken had je dat zelf ook kunnen zien.
Voor iemand die hier al 10 jaar op T-net zit zou ik toch wel meer mogen verwachten...

[Reactie gewijzigd door ]Byte[ op 27 juli 2024 02:01]

Het kan aan mij liggen maar volgens mij geldt ook voor de mensen die al 10 jaar op tweakers zitten: 'vragen mag altijd'. Dat hoeft echt niet op zo'n manier afgekraakt te worden.

on-topic:
Vooral die internet opslag in combinatie met een android app maakt het voor mij interessant. Ik zit al tijden na te denken hoe ik buiten op een simpele manier tv kan krijgen zonder daar een pc voor aan te hoeven hebben of een nas aan te schaffen. Nog even wachten op de Huawei mediatab 10.1 en dan die gewoon op een oude monitor aansluiten.
[...]
Ik zit al tijden na te denken hoe ik buiten op een simpele manier tv kan krijgen zonder daar een pc voor aan te hoeven hebben of een nas aan te schaffen. Nog even wachten op de Huawei mediatab 10.1 en dan die gewoon op een oude monitor aansluiten.
tv pci kaartje in je pc werkt ook prima ... hebt het zelf ook. Met b.v. een coax aansluiting voor het tv-signaal.

[Reactie gewijzigd door Xubby op 27 juli 2024 02:01]

Anoniem: 456254 @teun9515 juni 2012 14:13
Mee eens, ik geef ook niet zo vaak meer commentaar, je mag als tweaker gewoon een vraag stellen, wel is het zo dat het niet zo moet zijn dat je bovenaan probeert te komen, want dan kan ik me wel iets bij voorstellen.

Discussie is altijd leuk, maar de laatste tijd zie ik te vaak persoonlijk gerichtte boodschappen. Iedereen mag vinden wat hij wil en dat dus uiten, je kan het er hooguit niet mee eens zijn. Maar dan moet je niet worden afgezeken.
En het moet niet persoonlijk worden, en dat is helaas maar al te vaak.

JAMMER!
Tja, ik ben ook wel verbaasd. Dat er mensen überhaupt de tijd zouden gaan nemen om te reageren op het feit dat mijn post toevallig bovenaan staat, had ik ook niet verwacht.
Kijk anders eens hierna: http://www.subsonic.org/pages/index.jsp

Open-source media (audio & video) streamer, met apps voor Android en IOS. Draait op zowat elk OS en werkt als echt geweldig.
Tenzij niemand het in de eerste plaats op internet plaatst, of mag vragen.
Dan had je ook het nieuwsbericht kunnen googelen. Is Tweakers overbodig.
Waar slaat dat nou op. Sinds wanneer mag er niets meer gevraagd worden?

Ik ben blij dat hij het vroeg; hoef ik het ook niet op te zoeken.


Ik vindt het nogal dure prijzen trouwens.
Ik heb zowel het artikel als de press release bekeken en hoewel daar een voorraad onzin specs instaan (er worden zelfs zaken als Mac en Windows genoemd, waar een router toch echt geen ruk mee te maken heeft) en een voorraadje relevante (wifi snelheden), staat er niet in *wat* dat ding precies routeert.

Het is natuurlijk onzin dat ik dat zelf zou moeten Googlen. Zowel dit artikel als de oorspronkelijke press release missen gewoon de relevante specs.

Scheelt iig dat het antwoord op mijn vraag ja is.
Anoniem: 382732 @Z_God15 juni 2012 14:51
Het klopt dat het voor een router niet uitmaakt of je een Mac of Windows machine gebruikt, maar probeer eens te denken als "gewone" mensen die het al heel wat vinden als ze zelf een netwerk gaan aanleggen. Hun eerste vraag is vrijwel altijd of het wel werkt met hun PC of Mac. Dus als je dat maar meteen meldt ben je van die vraag af.
Komt mij bekend voor zo'n router met een ingebouwde hardeschijf. Uhm even denken, hete dat niet: Time Capsule? http://www.apple.com/timecapsule/

Zou mooi zijn als WD kan bieden voor Windows gebruikers, want man dat werkt toch echt wel lekker Time Capsule. Je komt thuis van college/werk en je laptop begint direct met back-uppen.
Oh nee, een andere fabrikant heeft een idee van Apple gestolen dat Apple van een andere fabrikant heeft gestolen!

Hoe lang duurt het nog voordat Apple volgens de fanboys de uitvinder is van de telefoon, het wiel en al het andere op deze aardbol?
Men maakt niet altijd het statement dat Apple's product uniek of het eerste is, Apple's product is vaak het populairste of doelmarktgerichter dan het origineel of de variant.

DAT is iets wat de fanboy-haters blijkbaar ook nooit willen snappen. Frankspin hier zegt dat het idee hem bekend voorkomt, met alle respect maar FSG is niet bepaald een consumerproduct dat onder 99% van de mensen bekend is. Bijgevolg is er niets fanboy-gerelateerd aan zijn bericht. Bovendien beweert hij nergens dat het iets uniek is of het eerste product van zijn soort was.

Dus kalmeer, en wees niet de pot die de ketel verwijt.
Het is de toon waarop.
"Uhm even denken, hete dat niet:"
Komt mij bekend voor zo'n router met een ingebouwde hardeschijf. Uhm even denken, hete dat niet: Time Capsule? http://www.apple.com/timecapsule/
Aangezien ik me niet bezig houd met Apple's is het mooi om te lezen dat zo'n mogelijkerwijs mooi product nu ook naar de gewone burger komt. Hebben die jongens van Apple toch nog nut voor me.
De full duplex-bandbreedte bedraagt 2000Mbps.

Wil dit zeggen dat er tegelijk 1000Mbps up en 1000Mbps down gehaald kan worden of is dit voor een effectieve verbinding van 2Gbps?

Op de 1 of andere manier blijven bedrijven en artikelen dit door elkaar gooien. Neem aan dat het dan mijn eerste ingeving is :)

[Reactie gewijzigd door BurnerT op 27 juli 2024 02:01]

Voor een effectieve verbinding van 2Gbps zou je moeten trunken dus ze zullen wel bedoelen 1Gbps full-duplex.
Is het niet zo dat de interne switching bandbreedte 2Gbps FD is?
Volgens hun website werken ze alle 4 met IPv6.
Anoniem: 97031 @BaasG15 juni 2012 14:42
Das leuk,

maar is dat IPv6 core protocols, of ook transition mechanisms. En indien de laatste welke dan? 6 to 4? 6 in 4? 6RD? DS-Lite?
Das leuk,
maar is dat IPv6 core protocols, of ook transition mechanisms. En indien de laatste welke dan? 6 to 4? 6 in 4? 6RD? DS-Lite?
De hint was "volgens hun website" ...
Dus met dit apparaat kun je je films opslaan en beschikbaar maken op het netwerk maar het kan niet zelf direct streamen?

Dat vind ik dan net jammer, waarom niet nog een stapje verder en hem beschikbaar maken als media center.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.