Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 18.238 •

Samen met het vrijgeven van de Windows 8 Release Preview heeft Microsoft de release candidates van de programmeerontwikkelomgeving Visual Studio 2012 Professional en het server-besturingssysteem Windows Server 2012 online gezet.

Windows Server 2012 is de serverversie van Windows 8 en zal Windows Server 2008 R2 opvolgen. De release candidate gebruikt de Metro-interface en beschikt over een vernieuwde Server Manager in plaats van het 'klassieke' startmenu. Het zou in de release candidate ook niet langer mogelijk zijn om direct na het booten naar de traditionele desktopomgeving te gaan.

Verder bevat Windows Server 2012 het Resilient File System, een nieuw bestandssysteem dat beter overweg zou kunnen met grote datavolumes en gedeelde opslagsystemen. Microsoft zou ReFS op termijn ook in Windows 8 willen opnemen, maar onduidelijk is nog wanneer dit gebeurt. De release candidate is op Technet beschikbaar als iso en vhd-image.

Microsoft heeft donderdag ook de release candidate van Microsoft Visual Studio 2012 Professional online gezet. De interface zou ten opzichte van de bèta wat meer kleur hebben gekregen. Ook is de set-up van de programmeerontwikkelomgeving onder handen genomen en de ontwikkelaars beloven dat de snelheid van de ide is verbeterd.

Reacties (46)

Fijn dat Visual Studio wat van zijn kleur heeft teruggekregen. Vond de eerdere screenshots wel érg kaal. Ben benieuwd hoe mijn default studiostyle zal staan op de lichte achtergrond. Het oude paars gaf mijn ogen meer dan genoeg rust, hoewel Microsoft anders beweerde. :P

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 1 juni 2012 08:55]

De styles zullen waarschijnlijk nog wat aangepast moeten worden, een tijdje geleden had ik Son of Obsidian geprobeerd en die had enkele kleine probleempjes.
Ze hebben het op het laatste moment nog de naam VS2012 gegeven in plaats van VS2011?
Het is nooit VS2011 geweest.
Het was Visual Studio 11 tijdens de beta en de 11 daar refereerde naar het versie nummer van Visual Studio. Net zoals bijvoorbeeld Office 2010 onderwater versie nummer 14 heeft.
Het is nooit VS2011 geweest.
Het was Visual Studio 11 tijdens de beta en de 11 daar refereerde naar het versie nummer van Visual Studio. Net zoals bijvoorbeeld Office 2010 onderwater versie nummer 14 heeft.
Nochtans is de bèta echt wel onder de naam Visual Studio 2011 gepubliceerd op Microsoft Dreamspark... zie screenshot.
edit:
Blijkbaar geen images in reacties

[Reactie gewijzigd door edeboeck op 1 juni 2012 10:35]

Das wel apart volgens mij werd er overal gebruik gemaakt van Visual Studio 11 als naam. Als ik ernaar zoek kom ik zelfs een link van Dreamspark tegen waar ze Visual Studio 11 als naam gebruiken: https://www.dreamspark.com/Product/Product.aspx?productid=39
Dat klopt. Het is 11 of 2012, maar niet 2011.
Kunnen C++ executables gebouwd met deze versie al op Windows XP draaien?
Zo nee, dan is dat toch een behoorlijk probleem. XP wordt nog erg veel gebruikt, zeker in de zakelijke wereld.
dan blijf je in VS2010 ontwikkelen? Ik zie de meerwaarde van VS2012 niet als je C++ voor XP ontwikkelt
omdat de IDE misschien meer handige opties heeft waarmee je de productiviteit verhoogt? (of dat ook zo is weet ik niet, maar voor sommige zou dat dus best kunnen)..
Ik dacht gelezen te hebben dat je met de VS2012 IDE ook de VS2010 toolchain kon gebruiken om te compilen? In dat opzicht heb je dus wel het voordeel van de nieuwe IDE. Maar helaas niet het voordeel van de nieuwe C++11 compiler* en library zoals Olaf vd Spek al aangaf

* Er zijn eigenlijk zo goed als geen nieuwe C++11 compiler features. Variadic templates wordt uiteindelijk toegevoegd middels een hotpatch na de release van VC++11
Veel wijzigingen van C++11 (voorheen C++ 0x) zitten al in visual studio 2010 zoals de lambda functies ed. Er zijn maar een paar extra kleine features toegevoegd in visual studio 2012. Echter blijven ze nog steeds ver achter op complete ondersteuning. Sterker nog Microsoft heeft zelfs voor de oude C++ standaarden nooit vollledige ondersteuning gehad. Ook nu nog niet.
Sterker nog Microsoft heeft zelfs voor de oude C++ standaarden nooit vollledige ondersteuning gehad. Ook nu nog niet.
Welke belangrijke elementen van de vorige standaard missen er eigenlijk dan?
Veel wijzigingen van C++11 (voorheen C++ 0x) zitten al in visual studio 2010
Pardon? Maak daar maar "een aantal" van, want veel zijn het er niet. Sterker nog, het zijn er precies 6: lambda, auto, decltype, static_assert, r-value references en nullptr. En echt fantastisch werkt die implementatie ook niet (probeer maar eens een lambda te returnen uit een lambda)

Wat er mist: delegating ctors, inheriting ctors, relaxed union spec, variadic templates, initializer lists, custom alignment, object construction syntax, constexpr, template aliases, explicit conversion operators, user defined literals, nieuwe string literals... Moet ik nog doorgaan?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 juni 2012 14:32]

Andere vraag, gebruik je ze ook echt allemaal? En wordt je code er leesbaarder op? Lijkt mij dat dit prioriteit 1 heeft.
Andere vraag, gebruik je ze ook echt allemaal
Late reactie, maar ja, ik zal ze allemaal gebruiken als ze voor mijn code van toepassing zijn. De meeste features komen de leesbaarheid van code alleen maar ten goede.
Lijkt mij dat dit prioriteit 1 heeft.
Sorry, maar nee, leesbaarheid heeft absoluut niet altijd prioriteit 1. Soms is performance belangrijker.
* Er zijn eigenlijk zo goed als geen nieuwe C++11 compiler features. Variadic templates wordt uiteindelijk toegevoegd middels een hotpatch na de release van VC++11
Range-based for vind ik toch wel fijn en de library is wel sterk geupdate. Volgens mij willen ze ook andere features ondersteunen met een update, maar welke is nog niet bekend.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 1 juni 2012 13:59]

Range-based for vind ik toch wel fijn
Ah, ik wist niet dat die in VC11 zat. Mooi :)
[.edit: ik vond hier een lijstje met geïmplementeerde C++11 features in VC11]
en de library is wel sterk geupdate
Klopt, maar het sterretje in mijn vorige post stond niet voor niets bij compiler en niet bij library :). Andere features zijn dus voornamelijk variadic templates. Die had eigenlijk al af moeten zijn maar dat duurde een stuk langer dan gepland (ja, zet dan ook niet slechts 1 man op het implementeren van nieuwe language features |:()

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 juni 2012 14:34]

Zat er ook niet in, maar nu wel. :p

http://blogs.msdn.com/b/v.../2011/09/12/10209291.aspx
ja, zet dan ook niet slechts 1 man op het implementeren van nieuwe language features
Dat begrijp ik ook niet echt. MS gebruikt de C++ compiler zelf toch ook aardig wat dacht ik.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 1 juni 2012 14:16]

Ik zie niet waarom ze geen VS2012 runtime zouden kunnen uitbrengen voor Windows XP, dikke kans dat die al klaar staat voor de release.
Was dat maar zo: http://blogs.msdn.com/b/v.../2012/04/18/10295093.aspx
Voor XP support adviseren ze de VS2010 toolset te gebruiken (en heb je dus eigenlijk niks aan VS2012).
ik zou niet inzien waarom niet.
Waarom zou een native executable die niet gebruik maakt van WinRT niet werken onder een oude Windows? Het is gewoon een kwestie van niet de nieuwe API functies aanroepen, en statisch linken met de runtime.
Omdat de runtime APIs gebruikt die XP niet heeft.
Zoals ik heb begrepen moet je voor VS2010 al tenminste XPSP2 hebben.
Oudere versies doen het al niet, en windows 200 ook niet.
Om dit te bereiken roepen ze een functie aan in een systeem dll die pas later is toegevoegd.

Mijns inziens voegt dit niks toe en is er alleen voor bedoelt om mensen te *dwingen* te upgraden.
Sinds wanneer is een Release Preview hetzelfde als een Release Candidate?
Hoe bedoel je dat?
Van Windows 8 is de Release Preview beschikbaar gekomen. Van VS 2012 en Server 2012 de Release Candidates.
Dan nog:

Developer Preview = Pre-bèta (of alfa), zelfs gemeld door Microsoft
Consumer Preview = bèta
Release Preview = Release Candidate
"De release candidate gebruikt de Metro-interface en beschikt over een vernieuwde Server Manager in plaats van het 'klassieke' startmenu. "

Lekker makkelijk en snel te managen via de metro interface... 8)7

Ze schieten nu wel echt door....
Ik ga de server eens downloaden maar ben er ook huiverig voor om met de Metro interface te moeten werken.
Ik vond dat in 2008 al zoveel ruimte verspilt werd aan het "mooier" maken van de diverse onderdelen. Ik zie liever meer info (tekst) op het scherm waar ik wat aan heb dan extra taakvensters en lege dikke randen bij meldingen.
Als het nog erger is dan wordt het tijd om alleen nog maar Powershell te gebruiken op de server. (lijkt het wel meer op *BSD en Linux :-) )
Ik ben geen beheerder, dus veel zinnigs over het beheren van Windows kan ik niet zeggen, maar: zag van de week dat de management interface van SQL Azure ook al volledig Metro based is, en dat zag er wel enorm mooi en overzichtelijk uit. Het kan dus wel :)
Wat ik mis is hoe lang je deze kunt testen. Verder heb je helaas een live-id nodig om te downloaden dus moet ik er vanaf zien.

Het Resilient Filesystem is een interessante verbetering maar ik ga de voorkeur geven aan 2008R2, zeker op de desktop (ja de server-versie wordt ook op de desktop gebruikt, om diverse redenen en enkele zijn de overbodige toeters en bellen die de "7"-versie heeft (voornamelijk wederom om de boel 'mooier' te maken) en verder de beperkingen, zelfs op 7 professional/ultimate.

De Metro-interface lijkt me prima op de telefoon en tablet (alhoewel ik niet zo van die felle vlakken hou, maar dat is waarschijnlijk aan te passen) maar op de desktop lijkt het me niks. Ik wil twee of drie applicaties naast elkaar kunnen zetten.
Voor server-versies gaat dat nog meer op. Veel dingen kun je prima vanaf de commandline doen, en dan hoef je geen overbodige en relatief zware GUI te draaien.
Voor dingen waarvoor een GUI wel handig is, is het optioneel opstarten ervan een goed idee én dient die zo simpel mogelijk te zijn. Wat mij betreft ondersteund hij wel tiling maar geen stacking en dus zeker geen Aero, Flip3d of andere compositing-functies. De GUI moet Lean and mean en to the point zijn.

.
ReFS was wel hard nodig ook... op opslaggebied liep Windows altijd erg achter, zeker qua ingebouwde RAID mogelijkheden en de stabiliteit hiervan. Hardware RAID kaarten bestonden eigenlijk bij de gratie van de matige software RAID in Windows, terwijl je bij technieken als ZFS juist helemaal niets hebt aan RAID in een opslagcontroller.

Erg goed dat Microsoft nu ook een bestandssysteem aanbiedt met checksumvalidatie over de gegevens en self-healing bij een redundante setup. Ik kan niet zo snel zien of ReFS ook gegevens repareert tijdens normaal gebruik (zoals ZFS doet) of alleen tijdens een scrub, maar het is een grote stap in de goede richting. Transparante compressie en deduplicatie zou ook wel leuk zijn om te hebben.

Weg met alle overbodige logica op een schijfcontroller, gewoon bandbreedte en een hoop poorten en je besturingssysteem regelt de rest.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 1 juni 2012 09:49]

Ik zie dat Windows 8 dit ook heeft, misschien leuk als alternatief op WHS 2011. :)
misschien leuk als alternatief op WHS 2011
Wat heeft WHS2011 nou hier mee te maken,
ik zie het verband niet? :?
Ik mijn vorige reactie doelde ik op de software RAID opties in Windows 8/Server 2012 genaamd Storage Spaces.

WHS had drive extender waarmee je met een pool schijven 1 grote virtuele schijf kon maken. Dat komt dus in Windows 8/Windows Server 2012 weer terug als Storage Spaces. Aangezien ik nog steeds WHS draai is dit best interessant als vervanging.

Ik had beter kunnen zeggen dat het een alternatief op WHS is aangezien WHS 2011 helemaal geen drive extender meer heeft.

[Reactie gewijzigd door TweakJerommeke op 2 juni 2012 12:53]

Erg goed dat Microsoft nu ook een bestandssysteem aanbiedt met checksumvalidatie over de gegevens en self-healing bij een redundante setup. Ik kan niet zo snel zien of ReFS ook gegevens repareert tijdens normaal gebruik (zoals ZFS doet) of alleen tijdens een scrub, maar het is een grote stap in de goede richting. Transparante compressie en deduplicatie zou ook wel leuk zijn om te hebben.
ReFS heeft standaard enkel checksumming van metadata aan staan.
Data checksumming kun je per file (en waarschijnlijk ook voor het hele bestandssysteem) aanzetten. (Wat mij doet vermoeden dat ze de performance met checksumming gewoon niet in orde hebben)
Heb het niet kunnen vinden op de MS website waarnaar word verwezen. Is er nog een key nodig voor de 2012 RC van WIndows Server?

Zo ja, waar kun je die vinden?
Bij het willen ophalen van de server VHD krijg ik 'File not found'. Is het iemand al gelukt de VHD van de Server RP op te halen?
Je moet wel Sun / Oracle Java JRE hebben gedownload en geïnstalleerd.
Je krijgt dan een prompt met een ActiveX-Control om de Akamai Download Manager te installeren van Microsoft. Acepteer die voor tenminste die website.
Zij gebruiken deze Akamai DL-Manager wel vaker bij Technet/MSDN downloads. ;)
How to disable the new Windows8 Retro interface by using a registry key:

Go to:
[Start] (left done under), and then: Run, and Type in:
REGEDIT.EXE

Or use the Windows-Key, press that in, and the same time press the [R] key/button on your keyboard.
Now type in:
REGEDIT.EXE

Then, goto key:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer
Go then to the right pane of this key, and make a new STRING value here (uses the right-mouse button), so called:
RPEnabled
And give it a value of this STRING, inside a: 0 (inactive) or 1 (active)

The value 0 enables the Start menu, the value 1 disables it again.
Safe it, by exiting "REGEDIT" application.
Then, on your account (right upper corner of the Retro Desktop)