Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 102, views: 29.979 •

De merknaam 'Windows Live' lijkt met de komst van Windows 8 te gaan verdwijnen. Zo wordt het Windows Live ID omgedoopt tot 'Microsoft account' en gaat Windows Live Mail door het leven als 'Mail'. De namen SkyDrive en Hotmail blijven bestaan.

In een blogpost schrijft een Microsoft-medewerker dat de verzameling Windows Live-diensten en -applicaties niet genoeg als één coherent geheel aanvoelde. Daarom lijkt met de komst van Windows 8 de Live-merknaam te worden uitgefaseerd. Windows Live ID wordt omgedoopt tot 'Microsoft account', Windows Live Mail wordt omgedoopt tot de 'Mail-app' en Live Messenger gaat voortaan door het leven als de 'Messaging-app'.

De merknaam SkyDrive, die Microsoft aan zijn eigen opslagdienst heeft gegeven, blijft wel bestaan. Ook kan Microsofts maildienst nog steeds via 'Hotmail.com' worden benaderd. Wat er met Skype gebeurt, wordt later bekend, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat die bekende merknaam wordt geschrapt. Microsoft nam Skype vorig jaar over. Ook Xbox-accounts zullen samengevoegd worden met de Microsoft-accounts. Wie ingelogd is kan Xbox Live-betaalgegevens en spelgegevens als achievements en highscores bekijken.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft zijn merknamen op de schop gooit. Zo ging SkyDrive aanvankelijk door het leven als Windows Live Mesh, was het Windows Live ID eerder nog een Microsoft Passport en heette Windows Live Messenger nog MSN Messenger. De 'Live'-merknaam bestond sinds 2005. Dat de merknaam 'Live' in Windows 8 nauwelijks nog werd gebruikt, was eerder al opgemerkt, maar Microsoft lijkt de uitfasering van Windows Live nu tussen de regels door te hebben bevestigd.

Reacties (102)

Reactiefilter:-1102079+142+26+30
Deja vu? nieuws: Microsoft schrapt merknaam 'Live' bij Windows 8

Edit: Link staat ook in het artikel :+

[Reactie gewijzigd door SaphuA op 3 mei 2012 10:45]

Offtopic:
Dat vraag ik me ondertussen bij jou ook een beetje af.
Elk artikel waar Microsoft in voor komt, en vaak ook zelfs als dat niet het geval is, begin je een rant van minstens 10 alinea's vol met anti-Microsoft uitingen die kant noch wal raken en zonder ook maar enige bronvermelding.
Ik vraag dus inderdaad af of je niets beters te doen hebt.

Ontopic:
Hoe is dit vreemder dan dat Google de Android Market van naam veranderd naar Play?
Of dat Pepsi voor bakken met geld zijn logo aan laat passen?

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 3 mei 2012 12:45]

Ja maar gast ff serieus. Buiten het feit dat jullie hier zo los gaan op elkaar (en ik me er nu ook mee bemoei), is het een buitengewone éénkennige mening dat je indirect Microsoft beschuldigt van:
glashard de wet overtreden, concurrenten opzettelijk zwart maken, patent trollen opzetten, chantage enz
Dit is echt ongefundeerd, éénzuidig en elke vorm van nuance missend, en dat daar iets van gezegd wordt is meer dan normaal. Als je vervolgens blijft volharden dan heb je wat mij betreft een bord voor je kop.

En wat je helemaal ongeloofwaardig maakt, is dat je iemand die op een nette manier je posts bekritiseert, beschuldigt van:
- het geven inhoudsloze reacties
Probeer gewoon eens een keer inhoudelijk te te reageren kerel zonder die onderhandse tactieken
- onderhandse tactieken (ofwel: slinks, bedriegend etc.etc.)
- een slechte opvoeding
Als je een goede opvoeding hebt gehad is het helemaal niet zo moeilijk omdat in te zien.
En dat begint allemaal omdat het nieuws over Microsoft gaat.

Ik sluit me aan bij Vexxon. Ondanks dat ik je niet ken, en je ongetwijfeld een kundige tweaker zult zijn, vind ik je reacties echt buitensporig...
Dat zeggen de slechterikken altijd. Iedereen is zo. Nee, gelukkig is niet iedereen zo. Je kunt Apple, en Google absoluut niet op een lijn zetten met Microsoft. Er is een verschil tussen zaken doen en glashard de wet overtreden, concurrenten opzettelijk zwart maken, patent trollen opzetten, chantage enz.
Het issue is, dat we van Microsoft weten wat ze in het verleden gedaan hebben en waar ze voor veroordeeld zijn.
En wellicht hanteren ze nog steeds een handelswijze die niet altijd door de beugel kan volgens bepaalde normen en waarden.
Bij Apple en Google is dit misschien ook wel het geval.
Als je het nieuws gevolgd hebt hier zijn ze beide onderwerp van een onderzoek omtrent machtsmisbruik (Google) en prijsafspraken (Apple).
Dat is misschien niet van dezelfde orde, maar het geeft wel aan dat beide dezelfde praktijken ook niet schuwen en zelfs hanteren zonder dat wij het weten.
Als Apple schuldig bevonden wordt dan hebben ze de wet overtreden, voor Google geldt hetzelfde.

Grappig trouwens dat je het opzetten van patenttrollen noemt.
Nog niet zo lang geleden hebben Microsoft en Apple samen een patenttrol opgericht.
bron

Ik speel niet per sé op de persoon, maar de toon van je posts, gebrek aan objectiviteit en feitelijke onderbouwing viel erg op.
Dat vond ik onterecht waarop ik dus reageerde.
Ik snap best dat dat als een persoonlijke vendetta overkomt, maar het was puur inhoudelijk bedoeld.
In mijn eerdere post ben ik wellicht wat te ver gegaan, waarvoor ik mijn welgemeende excuses aan wil bieden.
Maar die subjectieve reacties vol met ongegronde aantijgingen zijn me een doorn in het oog en voegen niets toe aan de discusie. Het is een beetje een vastlopende plaat, wnt je sleept ze er zelfs bij als het er niets mee van doen heeft.
Als je een goede opvoeding hebt gehad is het helemaal niet zo moeilijk omdat in te zien.
Dus als ik het niet met je eens ben ligt het aan mijn opvoeding?
Sterk punt man.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 3 mei 2012 16:28]

MS heeft zat vuile dingen gedaan, maar Apple wint de laatste jaren ook niet bepaald de schoonheidsprijs.

Werken met Apple lijkt bij vlagen nog meer onmogelijk dan met MS, en persoonlijk zijn ze al helemaal niet. Weleens een App op iOS proberen te krijgen? De controle is verder prima, maar hoe ze met je omgaan of meedenken kun je gerust aso noemen. Dus volgens mij een gebruikelijk probleem van zulke mega concerns.

Ik heb me zelf altijd enorm kunnen opwinden dat Apple stug 1 jaar standaard garantie gaf, terwijl in de EU 3 jaar bepaald is. Vind ik persoonlijk schandalig, maar nee, daar draaien de fanboys hun hoofd doorgaans voor om, want het is immers Apple. Al is het nu leuk dat 't 2 jaar geworden is (echter nog te weinig).

Gooi daarbij nog het onzinnige aantal rechtszaken en Apple begint al helemaal bij mij af te doen. Een keer je recht halen ala, maar nu zijn ze zelf als een stel malloten om zich heen aan 't slaan. Waar is dat bedrijf wat gewoon door innoveert en de rest stof laat happen? Het bedrijf wat altijd boven dit soort zaken stond?

Dat praat MS ook niet goed, maar zeggen dat Apple wel allemaal sociale lieverdjes zijn maakt je eigenlijk simpelweg ongeloofwaardig. Zo doet Google ook zat dingen die op / over de rand gaan en dan gewoon afwachten wie er wat van zegt. Net als Facebook en ga zo maar door.

Dus kritiek hebben op handelingen van MS is verder prima (onderbouwt), maar wees dan wel enigszins objectief en toets ook enige kritiek op andere mega concerns, want in wezen doen ze allemaal 't zelfde: macht misbruiken voor meer macht.

En over oude wijn in nieuwe zakken doen gesproken, daar heeft Apple ook een handje van hoor. Alleen verpakken ze 't doorgaans leuker en subtieler, waardoor 't net nieuw lijkt. Qua marketing kan MS zeker nog veel leren van Apple, want op dat vlak is Apple zeer sterk en lijkt MS het nog steeds niet helemaal te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 mei 2012 22:03]

Mijn beste vriend was computerprogrammeur en net nadat hij contact had gehad met de bovengenoemde websites is hij dood gevonden naakt in een badkuip met een riem om zijn nek. Het is maar dat je het weet. Zoek eens op Microsoft will atempt to kill you if you create a successful program.
Websites=email adressen van de genoemde topmannen steve.ballmer@ceo.microsoft.com, r.gates@cia.gov en bill.gates@chairman.microsoft.com
Microsoft ging juist één naamgeving voeren met de live-familie (in feite de opvolger van de MSN-familie). Alle producten kregen Live in de naam (Windows Live Mail, Windows Live Hotmail, Windows Live Skydrive, Windows Live Messenger, etc.). De kaartenvariant was aanvankelijk Windows Live Maps gedoopt, en daarna Live Search Maps.

Nu stappen zij daar weer vanaf. In mijn ogen (maar who am I) is dit een verkeerde beslissing. Voor mijn gevoel was Windows Live juist heel erg voet aan de grond aan het krijgen.

Ook op andere gebieden probeert Microsoft consistent te zijn. XBOX is ook opgenomen in de Live-familie, en komt terug als XBOX Live. Op mijn Windows Phone zijn de games opgenomen als XBOX Live. Ik vind dit een erg herkenbare en goede zet. Immers: de XBOX kent iedereen. Als ik dus games zoek op een toestel van Microsoft (Windows), dan vind ik het onderbrengen van games onder XBOX (Live in dit geval) een erg intuïtieve en verstandige plek.

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld ook MSN. MSN staat (stond eigenlijk) voor The Microsoft Network. Daar is een chat client bijgekomen, die MSN Messenger heette. In Windows XP hadden we opeens Windows Messenger: ook een soort naamsintegratie? Vanuit daar is het andere product (MSN Messenger) geëvolueerd naar Live Messenger en later Windows Live Messenger. Ook de naam Windows is hierbij een volle inzet. Immers: Microsoft Internet Explorer is Windows Internet Explorer gedoopt, en we kennen ook Windows Live Mail, en niet te vergeten: Windows Phone!

Het is hiermee een soort mengelmoesje van bekende namen, die gecombineerd worden tot een ander bekend iets. Microsoft, Windows, XBOX en Live worden creatief door elkaar heen gebruikt, zo lijkt het wel.

Als ik voor de andere kant moet preken, zie ik ook wel voordelen.. Google heeft altijd diens eigen merknaam gebruikt, en de naam Microsoft staat ook als een huis. Ik denk zeker dat "Microsoft mail", "Microsoft maps", "Microsoft account", (en dergelijke combinaties) een kans van slagen hebben. Echter.. het is meer het gewissel door de jaren wat in mijn ogen niet zo goed is voor de PR-positie van het bedrijf. Mensen raken gewend aan een bepaald product (bepaalde naam), en het gaat wéér op de schop. Microsoft moet eens een goede keuze maken, en daaraan vasthouden. Én ik ben heel benieuwd of het dan écht consequent gaat zijn.

Microsoft OS (Windows), Windows Phone, Microsoft Messenger, Microsoft Mail, Microsoft Maps, Microsoft-account, Microsoft SkyDrive, Microsoft Phone (Skype?)

Ik ben erg benieuwd hoe lang ze dit gaan vasthouden, en wat dit gaat betekenen bij het grote publiek (en niet bij de Tweakers). Microsoft is (net als Google) een grote naam die ook daar bekend is. Maar telkens weer wisselen, lijkt me geenzins gunstig..

Edit
(ik vraag me trouwens af waar XBOX en Bing maps zullen blijven :))[

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 3 mei 2012 14:04]

Mee eens, ik gebruik nu 4 jaar een live.com account en steeds meer mensen kennen Live juist wel! Ik vind live.nl/live.com ook een stuk "netter" dan hotmail.com.
Als je over Xbox Live begint, weet ook iedereen waar je het over hebt... dus dit kan mssch een doodsteek zijn?
Het nadeel van live.com is dat je dan niet direct naar je inbox gaat. Dan moet je naar mail.live.com gaan wat toch weer een stuk langer is.

Bovendien heeft chrome de 'm' aan maps.google.nl gekoppeld en de 'h' aan hotmail.com. Voor mij is het dus veel handiger om gewoon h+enter in te typen dan mai+enter.
Hotmail was eerst van iemand anders, voor Microsoft deze in 1997 overkocht. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Hotmail
Even ter verduidelijking op je post: Windows Messenger was een professionelere variant van MSN/Windows Live Messenger
de term live messenger werd ook nooit gebruikt, men zegt altijd nog gewoon MSN.

En dat zal altijd zo blijven...
Heeft meneer wel een punt. zelfs de jongeren die zijn opgegroeid met windows live messenger hebben het nog over het briljant MSN. vroeger werkte het perfect. gewoon een chat client. druk op ctrl+spatie als je ouder binnenkwamen en niemand zag wat er aan de hand was. tegenwoordig is windows live messenger echt waardeloos. het is meer een verzamelplek voor facebook twitter en andere zooi dan het werkelijke chatten waar het vroeger zo goed mee was. Het is een draak van een programma geworden waar de jeugd tegenwoordig op afknapt omdat het niet goed werkt. Het probleem is alleen dat je het ook niet verwijderd krijgt.

Volgens microsoft loopt het dus geweldig want het staat op bijna alle PC's en daarom is er geen reden voor MS om er wat aan te doen.

tegenwoordig gebruik ik gewoon de online chatclient die in hotmail zit ingebouwd. die werkt vele malen efficiënter.
MSN (jaja ik noem het ook nog gewoon zo), is toch nauwlijks verandert? Granted stomme restrictie op je naam geplaatst, en als je wilt kan hij met facebook, linkedin, etc interfacen, maar dat laat ik hem gewoon niet doen. Verder doet het zijn kerntaken nog gewoon hetzelfde.

Oké als je hem opnieuw installeert ergens moet je even wat instellingen veranderen (compact view gebruiken, welkomsscherm niet weergeven, etc), maar dan is het ook gewoon prima.
opzich niet veel veranderd nee, maar de veranderingen die er zijn gemaakt zijn naar mijn mening niets voor mij, ik heb daarom zelf dus nog gewoon de 2009 versie ( build 14)

alleen krijg je dan elke keer dat MS wilt dat je update.. maar dat is gewoon een pop-up in de rechterhoek..
Ohai kids.

Het meest machtige IM programma was nog altijd ICQ Pro 2003. Inclusief shell-integratie. Dus kon je gewoon rechtsklikken op een folder, en via ICQ naar iemand sturen, compleet inclusief sub-folders.

Met dat idiote MSN kon je maar een (1) file per keer versturen.
Zo ging SkyDrive aanvankelijk door het leven als Windows Live Mesh,
Onzin.
Skydrive was er al voor Live Mesh.
Live mesh was een alternatief gebruik van cloud opslag met onder andere cloud sync en computer sync

De Live mesh sync ruimte was voorheen een onderdeel van de Skydrive.
Nu is de Live mesh cloud sync functionaliteti onderdeel van de Skydrive.

[Reactie gewijzigd door hAl op 3 mei 2012 10:47]

Nou nee, er was eerst mesh beta, toen zijn er een aantal features van mesh omgezet naar live en toen is mesh zelf live gegaan. Mesh is uiteindelijk weer in Live geïntegreerd en nu is iedereen de weg kwijt. Maar skydrive begon met Mesh Beta, die toen ook al op Windows phone 6.1 werkte.
Volgens Wikipedia was SkyDrive eerst korte tijd bekend als Windows Live Folders, maar werd het op 9 augustus 2007 hernoemd naar SkyDrive.

Voor synchronisatie hadden ze eerst FolderShare (in 2005 van een ander bedrijf gekocht), dat met Wave 3 (december 2008) werd hernoemd naar Windows Live Sync. Tegelijkertijd hadden ze ook nog een Live Mesh Beta (die ging live in april 2008). Live Sync en Live Mesh Beta bestonden naast elkaar en met Wave 4 (september 2010) zijn deze producten samengevoegd tot Windows Live Mesh.

Bronnen: http://en.wikipedia.org/wiki/SkyDrive en http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Live_Mesh

[Reactie gewijzigd door remco8264 op 3 mei 2012 11:52]

Mail, skydrive, hotmail en microsoft account vormen samen wel een goed geheel? met live hadden ze juist een goed geheel vond ik. alles viel hierbij netjes onder 1 noemer.

[Reactie gewijzigd door sygys op 3 mei 2012 10:45]

Nee, dat is juist de bedoeling. Volgens de originele blog-post:
We also believe that you should have a choice and control over what services you use, what information you share (with others and Microsoft), and how you access your services. That’s why using any of these services is optional, and you’re welcome to mix and match them with the software and services you choose.
Oftewel: ze willen niet de indruk wekken dat je alles van Live moet afnemen. Deze stap is bedoeld om de losse onderdelen weer op zichzelf te laten staan.
Inclusief Windows Live ID neem ik aan?

Ze kunnen beter de naam Live aanhouden en de diensten een eigen naam geven, zoals nu het geval is. Begon net te wennen aan 'Live' ;)
Je bedoelt Passport?
Nee Live id toch?
hotmail account! msn adres! :+

Ondertussen heb ik zo veel verschillende namen gehoord voor hetzelfde ding.
Interessant. Dit lijkt mij net het tegenovergestelde van wat Google onlangs besliste. Misschien moet ik toch maar eens beter gaan kijken naar wat Microsoft aanbiedt.
Zowordt het er toch niet overzichtelijker op ?
Eerst alles op de schop en onder 1 naam nl Live en nu moet die naam weer verdwijnen. Dit kost toch handenvol geld en verwarring bij de klant
Skype zullen ze zeker en vast onder de zelfde naam blijven voeren, ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor ze de Linux client de nek omdraaien.

Dat ze de Live naam laten vallen zegt ook iets over de nog niet aan gekondige XBox denk ik, daar begon het hele Live! verhaal.

Al met al, zou ik bijna willen stellen dat Microsoft gewoon weer eens een rebrand rondje heeft gedaan om hun producten en diensten duidelijk te krijgen, wat ook best nodig is sinds er een enorme fragmentatie is binnen de naamgeving.
Lijkt me een redelijk logische zet, waarom zou je als je alles geïntegreerd hebt in Windows, een Mail Applicatie nog Windows Live Mail noemen. Alleen maar lastiger voor mensen om te onthouden.

Plus, dat ik vind dat bijvoorbeeld de naam Windows Live Mail, suggereert dat het alleen met een Live account gebruikt kan worden.
Ik vraag me af wat de strategie hierachter is. Ik bedoel het is natuurlijk leuk dat er 'weer iets nieuws' (in oud jasje) is, maar op een gegeven moment is men m.i. ook weleens toe aan iets wat vertrouwd overkomt.
Soms willen ze een oude associatie kwijtraken, maar soms lijkt het gewoon onnodig. Microsoft doet dit al veel langer:

We hebben nu al gehad:
- Active * (ActiveX, ActiveMovie, ActiveDesktop)
- Direct * (DirectX, DirectShow)
- MSN *
- Microsoft *
- Windows *
- Live *

Sommige producten zijn een hele reeks al doorlopen:
- Video for Windows -> ActiveMovie -> DirectShow
- Microsoft Outlook Express -> Windows Mail -> Windows Live Mail
- MSN Messenger -> .NET Messenger* / Windows Messenger -> WIndows Live Messenger
*: en het is nog steeds C++ ;-)

[Reactie gewijzigd door YaPP op 3 mei 2012 11:03]

Is Windows tegenwoordig niet in C#?
Je vergeet de .Net toevoeging die enkele apps ooit gekregen hebben enkele jaren terug en ook de XP toevoeging is bij enkele paketten langsgeweest (zoals Office) maar werd vooral door andere software bouwers misbruikt.
Het probleem zit dieper, want het toont aan dat ze "Live" niet succesvol genoeg vinden. Al die naamsveranderingen worden alleen maar veroorzaakt door gebrek aan succes en visie op dit vlak.
Ik heb zelf ook helemaal niks met die "Live" merknaam. Ik heb het nog altijd over MSN en Hotmail. Microsoft is echt te veel aan het rommelen geweest met hun merknamen. Don't fix what ain't broken..

En laten ze dan mooi ook even dat xbox live account aanpassen voor de PC gebruikers. Ik heb niet eens een Xbox. :X
Wat boeit die naam nu? Xbox live account op de PC is hetzelfde als de Xbox live account op de Xbox. ALs ik Age of Empires speel komen de achievements gewoon terecht bij mij dedicated game apparaat.
Ik vind het een goede zet van ms.
Hotmail, Skype en Skydrive zijn sterke namen. Die verander je niet.
De rest wordt onder het kopje ms gegooit. Vooral nu ik het idee heb dat messenger ook langzaam doodbloed met de komst van FB en whatsapp.
Microsoft integreert msn messenger en facebook chat in één app. Dit zie je al in windows 8 en windows phone. Eigenlijk best handig. Wat mij betreft mogen ze skype chat, whatsapp en sms hier ook in mee integreren zolang de app maar checkt voor welke accounts de persoon die ik wil berichten bereikbaar is.
sommige mensen willen/hoeven die onzin dus juist niet (onder andere mijzelf) ik vind het dan ook juist vervelend als ze al die troep door je strot willen/proberen te drukken..
Nou zolang je kunt kiezen of dat wel of niet kan, prima. Het mooist zou zijn dat je het ook los van elkaar kunt draaien/gebruiken zonder dat het in een soort van 'unified' inbox/chatvenster terecht komt.
Niemand probeert jou iets door je strot te drukken. Misschien moet je je houding eens veranderen en wat positiever het leven in gaan. Wellicht wordt je daar gelukkig van.
oh zeker wel hoor, er word mij elke keer verteld dat er eenupdate is, en als je de nieuwste WLM versie hebt en die "verwijderd" staat ie nog steeds op je pc

niets mis met mijn houding, maar als ik iets niet hoef, dan hoef ik het niet
Had ik eerst een @hotmail.com adres, en even later een @live.nl adres. Wat voor e-mail adressen zal Microsoft nu uitdelen aan registreerders bij hun hernoemde maildienst? Misschien wel @mail.com, als ze dat domein weten te krijgen.
Hotmail is allang terug van (heel eventjes) weggeweest. Daarom kun je nu gewoon @hotmail.com adressen maken, hotmail.nl, live.nl en live.com (als je handig bent ;) ) en als ik me niet vergis zelfs nog msn.com.

[Reactie gewijzigd door Barleone op 3 mei 2012 11:32]